1. Noteikumi nosaka:
1.1. kārtību, kādā īsteno Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.–2027. gadam 2.2.2. specifiskā atbalsta mērķa "Pārejas uz aprites ekonomiku veicināšana" 2.2.2.2. pasākuma "Atkritumu dalītā vākšana" (turpmāk – pasākums) projektu iesniegumu otro atlases kārtu (turpmāk – otrā atlases kārta);
1.2. pasākuma un otrās atlases kārtas mērķi;
1.3. otrajai atlases kārtai plānoto un pieejamo finansējumu;
1.4. prasības Kohēzijas fonda projekta (turpmāk – projekts) iesniedzējam (turpmāk – projekta iesniedzējs) un finansējuma saņēmējam;
1.5. atbalstāmo darbību un izmaksu attiecināmības nosacījumus, kā arī komercdarbības atbalsta piešķiršanas nosacījumus.
2. Pasākuma un otrās atlases kārtas mērķis ir attīstīt atkritumu dalītas savākšanas sistēmu, veicinot sagatavošanu atkārtotai izmantošanai, pārstrādei un reģenerācijai.
4. Otrās atlases kārtas projektu uzraudzības rādītājs un tā vērtība, kas sasniedzama pirmā pēcuzraudzības gada beigās: rezultāta rādītājs – šķiroti savākto atkritumu daudzums. Rezultāta rādītāja vērtība tiek sasniegta, ja otrās atlases kārtas projektu ietvaros veikti ieguldījumi atkritumu dalītas savākšanas sistēmas attīstībā, sasniedzot dalīti savākto atkritumu daudzumu 4750 tonnas gadā.
6. Pasākuma ietvaros atbildīgās iestādes funkcijas pilda Viedās administrācijas un reģionālās attīstības ministrija.
7. Otrās atlases kārtas īstenošanai plānotais un pieejamais kopējais attiecināmais finansējums ir vismaz 3 636 363 euro, tai skaitā Kohēzijas fonda finansējums – 2 000 000 euro un nacionālais līdzfinansējums, ko veido pašvaldību un privātais finansējums, – vismaz 1 636 363 euro.
8. Neizmantoto Kohēzijas fonda finansējumu, kas atbrīvojies pēc otrās atlases kārtas rīkošanas, novirza Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.–2027. gadam 2.2.2. specifiskā atbalsta mērķa "Pārejas uz aprites ekonomiku veicināšana" 2.2.2.1. pasākumam "Atkritumu šķirošana, pārstrāde un reģenerācija".
10. Maksimālais Kohēzijas fonda finansējums projektā ir 85 procenti no projekta kopējā attiecināmā finansējuma, ja projektā plānots de minimis atbalsts, vienlaikus ievērojot šo noteikumu 39. punktā minētos nosacījumus.
11. Šajos noteikumos iekļauti nosacījumi atbalsta sniegšanai lielajiem komersantiem, kas šo noteikumu izpratnē ir komersanti, kuri neatbilst Eiropas Komisijas 2014. gada 17. jūnija Regulas (ES) Nr. 651/2014, ar ko noteiktas atbalsta kategorijas atzīst par saderīgām ar iekšējo tirgu, piemērojot Līguma 107. un 108. pantu (turpmāk – regula Nr. 651/2014), I pielikumā noteiktajiem kritērijiem.
12. Projekta iesniedzēji otrās atlases kārtas ietvaros ir pašvaldības, to kapitālsabiedrības un iestādes. Projekta iesniedzēja darbība atbilst Saimniecisko darbību statistiskās klasifikācijas Eiropas Kopienā (turpmāk – NACE) 2. redakcijas (no 2025. gada 1. janvāra – NACE 2.1. redakcijas) E sadaļas 38. vai 39. nodaļai, ja projekta iesniedzējs ir kapitālsabiedrība, vai O sadaļas 84.11 klasei (no 2025. gada 1. janvāra – P sadaļas 84.11 klasei), ja projekta iesniedzējs ir pašvaldība vai pašvaldības iestāde. Projekta iesniedzējs, kura projekta iesniegums ir apstiprināts, ir finansējuma saņēmējs.
14. Par vienas pašvaldības teritoriju ir iesniedzams viens projekts, un to iesniedz viens no šo noteikumu 12. punktā minētajiem projekta iesniedzējiem.
15. Projekta iesniedzējs saskaņā ar projektu iesniegumu atlases nolikuma prasībām sagatavo projekta iesniegumu, plānojot Kohēzijas fonda finansējumu, kas nepārsniedz 350 000 euro, un iesniedz to sadarbības iestādē, izmantojot Kohēzijas politikas fondu vadības informācijas sistēmu.
16. Projekta iesniedzējs līdz pirmā maksājuma pieprasījuma iesniegšanas dienai sadarbības iestādē nodrošina, ka tam ir zemesgrāmatā nostiprinātas tiesības veikt būvdarbus zemesgabalos, kur paredzēts īstenot projektu.
17. Atbalsts netiek piešķirts saimnieciskās darbības veicējam, attiecībā uz kuru uzņēmumu grupas līmenī pastāv vismaz viena regulas Nr. 651/2014 2. panta 18. punktā minētā situācija, ko pārbauda uz projekta iesnieguma iesniegšanas brīdi sadarbības iestādē un komercdarbības atbalsta piešķiršanas brīdī.
18. Otrās atlases kārtas ietvaros ir atbalstāma atkritumu dalītās savākšanas infrastruktūras (šķiroto atkritumu vākšanas laukumu, sadzīves atkritumu dalītās vākšanas punktu) izveide, īstenojot arī sabiedrības izglītošanas un vides apziņu veicinošus pasākumus saskaņā ar:
18.1. vides un atkritumu apsaimniekošanas politikas plānošanas dokumentos noteiktajiem uzdevumiem;
18.2. regulas Nr. 651/2014 47. panta 2. punkta "d" apakšpunktu.
19. Otrās atlases kārtas ietvaros ieguldījumus veic atkritumu dalītajai vākšanai nepieciešamajos pamatlīdzekļos, tai skaitā tādos materiālajos aktīvos kā būves, aprīkojums un ar to saistītā infrastruktūra, ievērojot, ka:
19.1. iegādātie aktīvi ir jauni;
19.2. tos iekļauj finansējuma saņēmēja aktīvos kā amortizējamos ilgtermiņa ieguldījumus un tie paliek Latvijas Republikā un finansējuma saņēmēja īpašumā pēc projekta pabeigšanas (pēc pēdējā maksājuma veikšanas projektā) vismaz 10 gadus.
21. Tiešās attiecināmās izmaksas, kas sekmē šo noteikumu 2. punktā minētā mērķa un šo noteikumu 4. punktā minētā rādītāja sasniegšanu, ietver šādas izmaksu pozīcijas atbalstāmo darbību īstenošanai:
21.1. veidojamās atkritumu dalītās savākšanas infrastruktūras būvprojekta izstrādes, autoruzraudzības un būvdarbu būvuzraudzības izmaksas, ja to veikšanu nosaka būvniecības jomu regulējošie normatīvie akti, nepārsniedzot 10 procentus no projekta kopējām attiecināmajām izmaksām, ja šīs izmaksas veido projekta ietvaros radīto pamatlīdzekļu vērtību;
21.2. sadzīves atkritumu dalītās vākšanas punktu būvdarbu izmaksas, tai skaitā atkritumu dalītās vākšanas pazemes, daļēji iedziļināto un viedo konteineru iegādes un būvdarbu izmaksas;
21.3. šķiroto atkritumu vākšanas laukumu būvdarbu (bez pārvietojamu konteineru iegādes) izmaksas;
21.4. informatīvo un publicitātes pasākumu izmaksas:
21.4.1. komunikācijas un vizuālās identitātes prasību nodrošināšanas pasākumu izmaksas, nepārsniedzot vienu procentu no projekta kopējām tiešajām attiecināmajām izmaksām;
21.4.2. sabiedrības informēšanas un izglītošanas pasākumu izmaksas, kas nav šo noteikumu 21.4.1. apakšpunktā minētās izmaksas, atbilstoši projekta iesniegumā iekļautajam sabiedrības izglītošanas plānam, bet ne mazāk par pieciem procentiem no projekta kopējām attiecināmajām izmaksām.
22. Otrās atlases kārtas ietvaros nav atbalstāmi ieguldījumi:
22.1. dalīti savāktu atkritumu šķirošanas līniju izveidei vai atjaunošanai;
22.2. nešķirotu atkritumu savākšanas infrastruktūrā;
22.3. pārvietojamu konteineru iegādei izbūvēto šķiroto atkritumu vākšanas laukumu vai sadzīves atkritumu dalītās vākšanas punktu aprīkošanai;
22.4. transportlīdzekļu un traktortehnikas iegādei;
22.5. nekustamā īpašuma (zemesgabalu, ēku) iegādei;
22.6. esošu šķiroto atkritumu vākšanas laukumu pilnveidei vai atjaunošanai.
23. Šo noteikumu 21.4.2. apakšpunktā minētās izmaksas un šo noteikumu 21.1. apakšpunktā minētās būvprojekta izstrādes izmaksas 100 procentu apmērā finansē no pašvaldības līdzekļiem, kas brīvi no jebkāda komercdarbības atbalsta, vai privātā līdzfinansējuma, vai saskaņā ar Komisijas 2023. gada 13. decembra Regulu (ES) 2023/2831 par Līguma par Eiropas Savienības darbību 107. un 108. panta piemērošanu de minimis atbalstam (turpmāk – regula Nr. 2023/2831).
24. Ārpus projekta drīkst paredzēt izmaksas no finansējuma saņēmēja līdzekļiem vai citiem valsts un ārvalstu finanšu atbalsta instrumentiem, vai citiem publiskiem līdzekļiem, kas tiešā veidā nodrošina projekta mērķa sasniegšanu, vienlaikus ievērojot šo noteikumu 29.7., 29.8., 41.6. apakšpunktā un 35. punktā minētās prasības.
25. Otrās atlases kārtas atbalstāmo darbību ietvaros ir attiecināms pievienotās vērtības nodoklis tiešajām attiecināmajām izmaksām atbilstoši Eiropas Parlamenta un Padomes 2021. gada 24. jūnija Regulas (ES) 2021/1060, ar ko paredz kopīgus noteikumus par Eiropas Reģionālās attīstības fondu, Eiropas Sociālo fondu Plus, Kohēzijas fondu, Taisnīgas pārkārtošanās fondu un Eiropas Jūrlietu, zvejniecības un akvakultūras fondu un finanšu noteikumus attiecībā uz tiem un uz Patvēruma, migrācijas un integrācijas fondu, Iekšējās drošības fondu un Finansiāla atbalsta instrumentu robežu pārvaldībai un vīzu politikai (turpmāk – regula Nr. 2021/1060), 64. panta 1. punkta "c" apakšpunkta nosacījumiem, ja tas nav atgūstams atbilstoši normatīvajiem aktiem nodokļu politikas jomā.
26. Izmaksas ir attiecināmas no projekta iesnieguma iesniegšanas dienas sadarbības iestādē, izņemot šo noteikumu 21.1. apakšpunktā minētās būvprojekta izstrādes izmaksas, kas ir attiecināmas no 2023. gada 1. janvāra, ievērojot šo noteikumu 36. un 37. punktā minētās prasības.
27. Projekta iesniegumā neiekļauj un finansējumu nepiešķir pabeigtām darbībām, izņemot darbības, kas saistītas ar šo noteikumu 21.1. apakšpunktā minētajām būvprojekta izstrādes izmaksām.
28. Ja attiecināms, projekta ietvaros, veicot iepirkumus, nodrošina vides prasību integrāciju preču, pakalpojumu un būvdarbu iepirkumos (zaļais publiskais iepirkums), kā arī izvērtē sociāli atbildīga un inovatīva publiskā iepirkuma nosacījumu piemērošanu.
29. Īstenojot projektu, finansējuma saņēmējs nodrošina, ka:
29.1. projekta būvniecības procesa laikā tiks veikti pasākumi trokšņu, putekļu un piesārņojuma emisiju samazināšanai;
29.2. nekustamais īpašums, kurā tiks veiktas projektā paredzētās darbības, ir projekta iesniedzēja īpašumā, turējumā (nomā) vai valdījumā projekta īstenošanas laikā un vismaz 10 gadus pēc noslēguma maksājuma veikšanas. Īpašuma, turējuma (nomas) vai valdījuma tiesībām jābūt nostiprinātām zemesgrāmatā;
29.3. plānotās darbības atbilst pašvaldības saistošajiem noteikumiem par atkritumu apsaimniekošanu un teritorijas plānojumam;
29.4. līdz noslēguma maksājuma pieprasījuma iesniegšanas dienai sadarbības iestādē tiek īstenoti sabiedrības informēšanas un izglītošanas pasākumi, paredzot tiem šo noteikumu 21.4.2. apakšpunktā minētās izmaksas ne mazāk kā piecu procentu apmērā no projekta attiecināmajām izmaksām;
29.5. projekta ietvaros iepirkumus veic saskaņā ar normatīvajiem aktiem publisko iepirkumu jomā, īstenojot atklātu, pārredzamu, nediskriminējošu un konkurenci neierobežojošu procedūru;
29.6. būvniecības procesa laikā tiek ievērotas prasības par koku ciršanas aizliegumu putnu ligzdošanas periodā un nodrošināta esošo koku veselības stāvokļa aizsardzība, tai skaitā nekaitējot koku saknēm;
29.7. neiestājas dubultais finansējums, nepārklājas projektā plānotās darbības un tās nefinansē no citiem valsts un ārvalstu finanšu atbalsta instrumentiem vai citiem publiskiem līdzekļiem;
29.8. ja ārpus projekta vai cita projekta ietvaros tiek īstenotas darbības, kas nodrošina projekta mērķa sasniegšanu, visas darbības ir pabeigtas un infrastruktūras objekti ir funkcionējoši līdz noslēguma maksājuma pieprasījuma iesniegšanas dienai sadarbības iestādē;
29.9. projekta sadārdzinājumu sedz no finansējuma saņēmēja līdzekļiem, par kuriem nav saņemts nekāds komercdarbības atbalsts;
29.10. līdzfinansējums ir no tādiem finanšu resursiem, par kuriem nav saņemts nekāds komercdarbības atbalsts;
29.11. grāmatvedības uzskaite par finansējuma izlietojumu projektā tiek veikta atsevišķi, nodalot projekta ietvaros veiktās darbības no citas saimnieciskās darbības;
29.12. tā tīmekļvietnē ne retāk kā reizi sešos mēnešos tiek ievietota aktuāla informācija par projekta īstenošanu;
29.13. tam nav interešu konflikta saskaņā ar Eiropas Parlamenta un Padomes 2018. gada 18. jūlija Regulas (ES, Euratom) Nr. 2018/1046 par finanšu noteikumiem, ko piemēro Savienības vispārējam budžetam, ar kuru groza Regulas (ES) Nr. 1296/2013, (ES) Nr. 1301/2013, (ES) Nr. 1303/2013, (ES) Nr. 1304/2013, (ES) Nr. 1309/2013, (ES) Nr. 1316/2013, (ES) Nr. 223/2014, (ES) Nr. 283/2014 un Lēmumu Nr. 541/2014/ES un atceļ Regulu (ES, Euratom) Nr. 966/2012, 61. panta prasībām, kā arī paraksta interešu konflikta neesības apliecinājumu;
29.14. tiek veikti komunikācijas un vizuālās identitātes pasākumi saskaņā ar regulas Nr. 2021/1060 47. un 50. pantu un normatīvajiem aktiem, kas nosaka kārtību, kādā Eiropas Savienības fondu vadībā iesaistītās institūcijas nodrošina šo fondu ieviešanu 2021.–2027. gada plānošanas periodā;
29.15. tiek izpildītas prasības, lai nodrošinātu horizontālo principu "nenodarīt būtisku kaitējumu", "klimatdrošināšana" un "vienlīdzība, iekļaušana, nediskriminācija un pamattiesību ievērošana", kā arī Eiropas Savienības un Latvijas Republikas normatīvo aktu ievērošanu vides aizsardzības jomā, tiek veikta datu uzkrāšana un Kohēzijas politikas fondu vadības informācijas sistēmā tiek sniegta informācija sadarbības iestādei par projekta ietekmi uz horizontālo principu īstenošanu (ja attiecināms).
30. Finansējuma saņēmējs pēc projekta pabeigšanas nodrošina, ka:
30.1. projekta ietvaros izbūvētā atkritumu dalītās savākšanas infrastruktūra pastāvīgi 10 gadus no projekta noslēguma maksājuma veikšanas dienas tiek izmantota projektā noteikto mērķu sasniegšanai un rezultātu ilgtspējas nodrošināšanai. Ja finansējuma saņēmējs projekta īstenošanas teritorijā nesniedz atkritumu dalītās savākšanas pakalpojumu, finansējuma saņēmējs līdz noslēguma maksājuma pieprasījuma iesniegšanas dienai un 10 gadus no projekta noslēguma maksājuma veikšanas dienas piesaista izveidotā infrastruktūras objekta darbības nodrošināšanai atkritumu apsaimniekotāju, kas normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā ir izvēlēts sniegt atkritumu apsaimniekošanas pakalpojumu attiecīgajā pašvaldībā, un iznomā attiecīgo infrastruktūras objektu par tirgus vērtību;
30.2. piecus gadus pēc projekta pabeigšanas katru gadu:
30.2.1. sasniedz projektā norādītā sasniedzamā dalīti vākto atkritumu daudzuma rādītāja vērtību;
30.2.2. vismaz 60 procentiem dalīti savākto sadzīves atkritumu daudzuma, kas izteikts svara vienībās – tonnas gadā – un ir savākts projekta rezultātā izveidotajā atkritumu dalītās savākšanas infrastruktūrā, tiek rasts turpmāks pielietojums un minēto atkritumu pārstrādes produkti un materiāli tiek atgriezti saimnieciskajā apritē.
31. Ja sadarbības iestādei ir pieejami valsts budžeta līdzekļi, tā, izvērtējot plānotā avansa apmēru un tā pamatojumu un pamatojoties uz finansējuma saņēmēja rakstisku avansa pieprasījumu, pēc civiltiesiskā līguma vai vienošanās par projekta īstenošanu noslēgšanas var piešķirt finansējuma saņēmējam avansu. Finansējuma saņēmējs avansa pieprasījumu sagatavo un sadarbības iestāde to apstiprina, ņemot vērā, ka plānotā avansa apmērs atbilst finansējuma saņēmēja spējai to izlietot sešu mēnešu laikā, ja finansējuma saņēmējs ir kapitālsabiedrība, vai sešu mēnešu laikā saimnieciskā gada ietvaros, ja finansējuma saņēmējs ir pašvaldība vai tās iestāde. Finansējuma saņēmējam avansu var piešķirt līdz 30 procentiem no projektam piešķirtā Kohēzijas fonda finansējuma, ievērojot, ka avansu var izmaksāt vairākos maksājumos un avansa un starpposma maksājumu kopsumma nepārsniedz 90 procentus no projektam piešķirtā Kohēzijas fonda finansējuma.
32. Otrās atlases kārtas ietvaros projektu īsteno saskaņā ar civiltiesisko līgumu vai vienošanos par projekta īstenošanu, bet ne ilgāk kā līdz 2027. gada 31. decembrim.
33. Komercdarbības atbalstu šo noteikumu ietvaros piešķir saskaņā ar regulas Nr. 651/2014 47. pantu un regulu Nr. 2023/2831.
34. Komercdarbības atbalstu saskaņā ar regulas Nr. 651/2014 47. pantu projekta iesniedzējam piešķir, ja ievēroti arī visi šādi regulas Nr. 651/2014 nosacījumi:
34.1. 1. panta 2. punkta "c" un "d" apakšpunkta nosacījumi par gadījumiem, kādos nepiemēro regulu Nr. 651/2014;
34.2. 1. panta 3. punkta "a" apakšpunkta nosacījumi par nozarēm, kurām nepiemēro regulu Nr. 651/2014 un kurām tiek nodrošināta izmaksu nošķiršana, lai darbības izslēgtajās nozarēs negūst labumu no atbalsta, kas piešķirts saskaņā ar regulu Nr. 651/2014;
34.3. 1. panta 4. punkta "a" apakšpunkta nosacījumi, ka atbalsts netiek sniegts, ja uz saņēmēju vai jebkuru citu uzņēmumu uzņēmuma grupas līmenī attiecas līdzekļu atgūšanas rīkojums saskaņā ar iepriekšēju Komisijas lēmumu, ar ko atbalsts tiek atzīts par nelikumīgu un nesaderīgu ar kopējo tirgu;
34.4. 4. panta 1. punkta "s" apakšpunkta nosacījums par viena ieguldījumu projekta apmēru vienam uzņēmumam uzņēmumu grupas līmenī.
35. Piešķirtais komercdarbības atbalsts nevar tikt apvienots ar finansējumu citas atbalsta programmas ietvaros, kam finansējums tiek piešķirts no vietējiem, reģionālajiem, valsts vai Eiropas Savienības finanšu līdzekļiem par tām pašām attiecināmajām izmaksām. Piešķirtais komercdarbības atbalsts var tikt kumulēts ar citu komercdarbības atbalstu tikai tad, ja atbalsts attiecas uz dažādām nosakāmām attiecināmajām izmaksām.
36. Ja projekta darbības, izņemot šo noteikumu 21.1. apakšpunktā minēto būvprojekta izstrādi, ir uzsāktas un izmaksas radušās pirms projekta iesnieguma iesniegšanas sadarbības iestādē, projekta iesniegums tiek noraidīts.
37. Ar projekta izmaksām saistītos līgumus slēdz un ar ieguldījumiem saistītus darbus uzsāk pēc projekta iesnieguma iesniegšanas sadarbības iestādē, tai skaitā ievērojot arī regulas Nr. 651/2014 2. panta 23. punktā minēto nosacījumu par darbu sākumu un regulas Nr. 651/2014 6. panta 2. punktā minēto stimulējošās ietekmes prasību. Līgumi par šo noteikumu 21.1. apakšpunktā minēto būvprojektu izstrādi var būt noslēgti pirms projekta iesnieguma iesniegšanas sadarbības iestādē.
38. Komercdarbības atbalsta piešķiršanas brīdis ir diena, kad tiek pieņemts sadarbības iestādes lēmums par projekta iesnieguma apstiprināšanu vai izdots atzinums par lēmumā noteikto nosacījumu izpildi, ja iepriekš ir bijis pieņemts lēmums par projekta iesnieguma apstiprināšanu ar nosacījumu.
39. Maksimālā Kohēzijas fonda finansējuma intensitāte no attiecināmajām izmaksām, kurā neiekļauj de minimis atbalstu šo noteikumu 21.4.2. apakšpunktā minēto izmaksu un šo noteikumu 21.1. apakšpunktā minēto būvprojekta izstrādes izmaksu segšanai, ievērojot regulas Nr. 651/2014 47. panta 8. un 9. punktu, ir 55 procenti. Lai pamatotu Kohēzijas fonda finansējuma nepieciešamību, projekta iesniedzējs atbilstoši sadarbības iestādes izstrādātajiem metodiskajiem norādījumiem veic projekta izmaksu un ieguvumu analīzi (finanšu analīzi un ekonomisko analīzi) un pievieno to projekta iesniegumam, ievērojot, ka projekta:
39.1. ekonomiskā ienesīguma norma ir lielāka par sociālā diskonta likmi;
39.2. ekonomiskā neto pašreizējā vērtība ir lielāka par nulli;
39.3. dzīves cikls ir 10 gadi.
40. Projekta iesniedzējs atbilstoši regulas Nr. 651/2014 47. panta 7. punkta trešajai daļai projekta iesniegumā apraksta un pievieno dokumentārus pierādījumus, ka tad, ja atbalsts nebūtu piešķirts, ieguldījums netiktu veikts, piemēram, šādu iemeslu dēļ:
40.1. tirgus nepilnības Latvijā vai projekta īstenošanas vietai atbilstošajā atkritumu apsaimniekošanas reģionā;
40.2. otrreizēju izejvielu pieprasījuma kritums;
40.3. otrreizēju izejvielu cenu izmaiņas;
40.4. citi projekta iesniedzēja sniegti pierādījumi.
41. De minimis atbalstu, ko projekta iesniedzējam piešķir šo noteikumu 21.4.2. apakšpunktā minēto sabiedrības informēšanas un izglītošanas pasākumu izmaksām un šo noteikumu 21.1. apakšpunktā minētā būvprojekta izstrādes izmaksām, sniedz saskaņā ar regulu Nr. 2023/2831, ievērojot šādus nosacījumus:
41.1. de minimis atbalstu piešķir, ievērojot regulas Nr. 2023/2831 1. panta 1. punkta "a", "b", "c" un "d" apakšpunktā minētos nozaru ierobežojumus un regulas Nr. 2023/2831 1. panta 1. punkta "e" un "f" apakšpunktā minētos darbības ierobežojumus. Ja finansējuma saņēmējs vienlaikus darbojas vienā vai vairākās nozarēs vai veic citas darbības nozarēs, kas neietilpst regulas Nr. 2023/2831 darbības jomā, tas nodrošina šo nozaru darbību vai izmaksu nodalīšanu saskaņā ar regulas Nr. 2023/2831 1. panta 2. punktu, lai darbības nozarēs, kuras ir izslēgtas no šīs regulas darbības jomas, negūtu labumu no de minimis atbalsta, ko piešķir saskaņā ar šo regulu;
41.2. pirms de minimis atbalsta piešķiršanas pārbauda, vai projekta iesniedzējam plānotais de minimis atbalsts kopā ar iepriekšējos trijos gados no atbalsta piešķiršanas dienas piešķirto de minimis atbalstu viena vienota uzņēmuma līmenī nepārsniedz regulas Nr. 2023/2831 3. panta 2. punktā noteikto robežlielumu jeb 300 000 euro. Viens vienots uzņēmums ir tāds uzņēmums, kas atbilst regulas Nr. 2023/2831 2. panta 2. punktā minētajiem kritērijiem;
41.3. de minimis atbalsta gadījumā projekta iesniegumam pievieno de minimis atbalsta uzskaites sistēmā sagatavotas veidlapas izdruku vai norāda sistēmā izveidotās un apstiprinātās atbalsta pretendenta veidlapas identifikācijas numuru, ievērojot normatīvos aktus par de minimis atbalsta uzskaites un piešķiršanas kārtību;
41.4. de minimis atbalsta uzskaiti veic saskaņā ar normatīvajiem aktiem par de minimis atbalsta uzskaites un piešķiršanas kārtību;
41.5. de minimis atbalsta piešķiršanas brīdis ir diena, kad tiek pieņemts lēmums par projekta iesnieguma apstiprināšanu vai sniegts atzinums par lēmumā noteikto nosacījumu izpildi, ja iepriekš pieņemts lēmums par projekta iesnieguma apstiprināšanu ar nosacījumu;
41.6. de minimis atbalstu, ko piešķir atbilstoši šiem noteikumiem, par vienām un tām pašām attiecināmajām izmaksām nedrīkst kumulēt ar citu komercdarbības atbalstu un de minimis atbalstu.
42. Finansējuma saņēmējs nodrošina, ka ar komercdarbības atbalstu saistīto projekta dokumentāciju glabā 10 gadus no dienas, kad piešķirts komercdarbības atbalsts saskaņā ar šiem noteikumiem.
43. Sadarbības iestāde informāciju un apliecinošos dokumentus par sniegto komercdarbības atbalstu glabā 10 gadus no dienas, kad piešķirts pēdējais atbalsts saskaņā ar šiem noteikumiem.
44. Sadarbības iestāde nodrošina komercdarbības atbalsta pārredzamības prasību izpildi atbilstoši regulas Nr. 651/2014 9. panta 1. un 4. punktam un atbilstoši normatīvajam aktam par kārtību, kādā publicē informāciju par sniegto komercdarbības atbalstu un piešķir un anulē elektroniskās sistēmas lietošanas tiesības.
45. Lēmumu par atbalsta piešķiršanu saskaņā ar regulu Nr. 2023/2831 un regulu Nr. 651/2014 pieņem līdz 2027. gada 30. jūnijam.
46. Ja tiek pārkāptas regulas Nr. 651/2014 vai regulas Nr. 2023/2831 prasības, finansējuma saņēmējam ir pienākums atmaksāt sadarbības iestādei projekta ietvaros saņemto nelikumīgo komercdarbības atbalstu. Atmaksu veic kopā ar procentiem no līdzekļiem, kas ir brīvi no komercdarbības atbalsta, saskaņā ar Komercdarbības atbalsta kontroles likuma IV vai V nodaļu.