Tiesību akts: spēkā esošs
Rīgas domes saistošie noteikumi Nr. RD-24-297-sn

Rīgā 2024. gada 28. augustā (prot. Nr. 126, 143. §)
Izdoti saskaņā ar likuma "Par palīdzību dzīvokļa jautājumu risināšanā"
27.2 panta otrās daļas 2. un 4. punktu un piekto daļu
I. Vispārīgais jautājums

1. Saistošie noteikumi nosaka kārtību, kādā Rīgas valstspilsētas pašvaldība (turpmāk – pašvaldība) līdzfinansē daudzdzīvokļu dzīvojamās mājas energosertifikāta, tehniskās apsekošanas atzinuma un tehniskā projekta (turpmāk – tehniskā dokumentācija) izstrādi energoefektivitātes pasākumu veikšanai un bīstamības novēršanai, līdzfinansējuma apmēru un piešķiršanas nosacījumus.

II. Līdzfinansējuma intensitāte un apmērs

2. Pašvaldības līdzfinansējums daudzdzīvokļu dzīvojamās mājas tehniskās dokumentācijas izstrādei (turpmāk – līdzfinansējums) tiek piešķirts atbilstoši pašvaldības budžetā šim mērķim paredzēto finanšu līdzekļu apmēram vai, izmantojot pašvaldības aģentūras "Rīgas enerģētikas aģentūra" (turpmāk – Aģentūra) piesaistītos finanšu līdzekļus, ņemot vērā, ka:

2.1. daudzdzīvokļu dzīvojamās mājas energosertifikāta un tā pielikumu izstrādei atbilstoši normatīvajiem aktiem ēku energosertifikācijas jomā līdzfinansējums veido 90 % no energosertifikāta izmaksām (izņemot pievienotās vērtības nodokli), bet ne vairāk kā 1200 euro;

2.2. daudzdzīvokļu dzīvojamās mājas tehniskās apsekošanas atzinuma izstrādei atbilstoši normatīvajiem aktiem par būvju tehnisko apsekošanu līdzfinansējums veido 90 % no atzinuma izmaksām (izņemot pievienotās vērtības nodokli), bet ne vairāk kā 1200 euro;

2.3. daudzdzīvokļu dzīvojamās mājas tehniskā projekta izstrādei atbilstoši normatīvajiem aktiem būvniecības jomā līdzfinansējums veido 90 % no tehniskā projekta sagatavošanas izmaksām (izņemot pievienotās vērtības nodokli), bet ne vairāk kā 15 000 euro.

3. Pašvaldība, piešķirot līdzfinansējumu, sedz tikai izdevumus par daudzdzīvokļu dzīvojamās mājas tehniskās dokumentācijas izstrādi, kas ir radušies šajos saistošajos noteikumos un Aģentūras apstiprinātajā līdzfinansējuma piešķiršanas nolikumā (turpmāk – nolikums) noteiktajā attiecināmo izmaksu samaksas kārtībā.

4. Līdzfinansējuma apmēru samazina:

4.1. proporcionāli nekustamā īpašuma nodokļa parādniekam, kura parāds par pašvaldības administratīvajā teritorijā esošiem nekustamā īpašuma objektiem uz iesnieguma iesniegšanas mēneša 1. datumu pārsniedz 50 euro, piederošās domājamās daļas lielumam daudzdzīvokļu dzīvojamā mājā;

4.2. proporcionāli daudzdzīvokļu dzīvojamās mājas domājamai daļai, kas pieder saimnieciskās darbības veicējam un tiek izmantota saimnieciskās darbības veikšanai, ja iestājas kaut viens no šādiem gadījumiem:

4.2.1. līdzfinansējuma piešķiršana tam kvalificētos kā komercdarbības (de minimis) atbalsts un kopā ar iepriekšējos trīs gados, skaitot no atbalsta piešķiršanas dienas, piešķirto de minimis atbalstu viena vienota uzņēmuma līmenī pārsniedz Eiropas Komisijas 2023. gada 13. decembra Regulas (ES) 2023/2831 "Par Līguma par Eiropas Savienības darbību 107. un 108. panta piemērošanu de minimis atbalstam" (turpmāk – Regula) 3. panta 2. punktā noteikto maksimālo de minimis atbalsta apmēru;

4.2.2. līdzfinansējuma piešķiršana tam kvalificētos kā komercdarbības (de minimis) atbalsts un iesniegumā norādīts, ka tehniskās dokumentācijas sagatavošanas izmaksas, kas ir noteiktas proporcionāli viņa īpašuma vai kopīpašuma daļai, ir uzskatāmas par neattiecināmām izmaksām un tiek segtas no citiem privātiem līdzekļiem bez komercdarbības atbalsta.

III. Iesniedzēja atbilstības prasības un nosacījumi līdzfinansējuma saņemšanai

5. Iesniedzējs ir daudzdzīvokļu dzīvojamās mājas dzīvokļu īpašnieku kopība, daudzdzīvokļu dzīvojamās mājas īpašnieks, kam pieder visa daudzdzīvokļu dzīvojamā māja, vai daudzdzīvokļu dzīvojamās mājas domājamo daļu kopīpašnieki, ja nav veikta nekustamā īpašuma sadalīšana dzīvokļu īpašumos, un kas atbilst šajos saistošajos noteikumos un nolikumā noteiktajām prasībām un kas iesniedz Aģentūras izveidotai līdzfinansējuma pieteikumu izvērtēšanas komisijai (turpmāk – Komisija) iesniegumu ar mērķi saņemt līdzfinansējumu.

6. Iesniedzējs atbilst šajos saistošajos noteikumos noteiktajām prasībām, ja tam nav pasludināts maksātnespējas process, netiek īstenots tiesiskās aizsardzības process vai ārpustiesas tiesiskās aizsardzības process.

7. Līdzfinansējumam var pieteikties, ja attiecībā uz daudzdzīvokļu dzīvojamo māju tiek ievēroti šādi nosacījumi:

7.1. daudzdzīvokļu dzīvojamā māja atrodas pašvaldības administratīvajā teritorijā un ir nodota ekspluatācijā līdz 2001. gadam ieskaitot, un tā nav atjaunota pēdējo 10 gadu laikā, vai neatkarīgi no ekspluatācijas nodošanas gada apkures patēriņa (kWh/m2) references līmenis ir F klase;

7.2. daudzdzīvokļu dzīvojamā māja klasificēta kā ēka, kurā ir vismaz trīs dzīvokļi.

8. Pieteikties līdzfinansējumam var vienlaicīgi gan daudzdzīvokļu dzīvojamās mājas energosertifikāta, gan tehniskās apsekošanas atzinuma, gan tehniskā projekta izstrādei.

9. Ja uz zemes vienības ir divas vai vairākas daudzdzīvokļu dzīvojamās mājas, pieteikties līdzfinansējumam var, iesniedzot atsevišķu iesniegumu par katru daudzdzīvokļu dzīvojamo māju.

IV. Līdzfinansējuma piešķiršanas kārtība un līdzfinansējuma samaksas noteikumi

10. Līdzfinansējums daudzdzīvokļu dzīvojamās mājas tehniskās dokumentācijas izstrādei vienai daudzdzīvokļu dzīvojamai mājai tiek piešķirts vienu reizi par katru tehniskās dokumentācijas veidu. Iesniedzējs atkārtoti var pretendēt uz līdzfinansējumu pēc tehniskās dokumentācijas derīguma termiņa beigām. Līdzfinansējumu nepiešķir par tehnisko dokumentāciju, kas izstrādāta pirms iesnieguma ar mērķi saņemt līdzfinansējumu iesniegšanas.

11. Līdzfinansējuma piešķiršanu daudzdzīvokļu dzīvojamās mājas tehniskās dokumentācijas izstrādei vada un koordinē Aģentūra.

12. Lēmumu par līdzfinansējuma piešķiršanu vai tā atteikumu pieņem Komisija, bet līdzfinansējumu izmaksā Aģentūra saskaņā ar Aģentūras un iesniedzēja noslēgto līgumu par līdzfinansējuma piešķiršanu (turpmāk – līgums).

13. Komisija izskata iesniegumus to iesniegšanas secībā. Par iesniegšanas brīdi uzskatāma iesnieguma reģistrācija Aģentūrā.

14. Iesniegtie iesniegumi, kuriem pašvaldības attiecīgā gada budžetā paredzētie finanšu līdzekļi ir izlietoti (beigušies), tiek pārcelti uz nākamo finanšu gadu un, atjaunojot finansējumu, tiek izskatīti rindas kārtībā.

15. Komisijas lēmumu var apstrīdēt Rīgas pilsētas izpilddirektoram.

16. Ar Komisijas lēmumu piešķirto līdzfinansējumu izmaksā saskaņā ar līgumu, kuru Aģentūra ar iesniedzēju noslēdz 30 darba dienu laikā no Komisijas lēmuma spēkā stāšanās dienas. Līgumā iekļauj vismaz šādus noteikumus:

16.1. termiņu, kura laikā pēc līguma noslēgšanas jāiesniedz daudzdzīvokļu dzīvojamās mājas tehniskā dokumentācija un kas nevar pārsniegt sešus mēnešus;

16.2. prasības izstrādājamai daudzdzīvokļu dzīvojamās mājas tehniskajai dokumentācijai;

16.3. ar Komisijas lēmumu piešķirtā līdzfinansējuma izmaksas termiņu un nosacījumus;

16.4. līguma izpildi apliecinošus dokumentus, to iesniegšanas kārtību un termiņu;

16.5. līguma izpildes kontroles kārtību;

16.6. ar Komisijas lēmumu piešķirtā līdzfinansējuma apmēra samazināšanas vai neizmaksāšanas gadījumus un nosacījumus līguma daļējas izpildes gadījumā;

16.7. līguma pirmstermiņa izbeigšanas nosacījumus;

16.8. Aģentūras tiesības vienpusēji atkāpties no līguma.

17. Aģentūra izmaksā līdzfinansējumu pēc daudzdzīvokļu dzīvojamās mājas tehniskās dokumentācijas izstrādes, pilna norēķina veikšanas ar daudzdzīvokļu dzīvojamās mājas tehniskās dokumentācijas izstrādātāju, kā arī līdzfinansējuma maksājuma saņemšanai noteikto dokumentu iesniegšanas Aģentūrā līgumā noteiktajā kārtībā un termiņā.

18. Aģentūra neizmaksā Komisijas lēmumā par līdzfinansējuma piešķiršanu noteikto līdzfinansējumu, ja:

18.1. daudzdzīvokļu dzīvojamās mājas tehniskā dokumentācija nav izstrādāta līgumā noteiktajā kārtībā vai termiņā;

18.2. līgumā noteiktajā kārtībā un termiņā iesniedzējs nav iesniedzis Aģentūrā visus līgumā noteiktos līdzfinansējuma maksājuma saņemšanai nepieciešamos dokumentus;

18.3. iesniedzēja iesniegtie dokumenti līdzfinansējuma maksājuma saņemšanai neatbilst līguma prasībām;

18.4. visi līdzfinansējuma saņemšanai iesniegtajos dokumentos norādītie izdevumi saskaņā ar līguma noteikumiem atzīti par neatbilstoši veiktiem;

18.5. pašvaldības līdzfinansējums attiecīgās daudzdzīvokļu dzīvojamās mājas tehniskās dokumentācijas izstrādei energoefektivitātes pasākumu veikšanai vai bīstamības novēršanai piešķirts saskaņā ar citiem pašvaldības saistošajiem noteikumiem.

19. Ja līdzfinansējums nav izlietots atbilstoši normatīvo aktu prasībām vai ir pārkāpti līguma noteikumi, Aģentūra līdzfinansējumu atgūst normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā.

V. De minimis atbalsta saņemšanas nosacījumi

20. Piešķirot līdzfinansējumu saimnieciskās darbības veicējiem, tai  skaitā attiecībā uz saimnieciskās darbības veicējiem, kam pieder visa daudzdzīvokļu dzīvojamā māja vai daļa no daudzdzīvokļu dzīvojamās mājas, kura tiek izmantota saimnieciskās darbības veikšanai, un kas pretendē uz līdzfinansējuma saņemšanu, kuriem līdzfinansējuma piešķiršana kvalificējas kā komercdarbības atbalsts atbilstoši Komercdarbības atbalsta kontroles likuma 5. pantā noteiktajām pazīmēm, līdzfinansējums tiek piešķirts saskaņā ar Regulas nosacījumiem un ievērojot Ministru kabineta 2018. gada 21. novembra noteikumos Nr. 715 "De minimis atbalsta uzskaites un piešķiršanas kārtība" noteikto kārtību.

21. De minimis atbalstu saskaņā ar Regulu piešķir, ievērojot Regulas 1. panta 1. punktā minētos nozaru un darbību ierobežojumus. Ja saimnieciskās darbības veicējs, kas pretendē uz de minimis atbalstu, vienlaikus darbojas vienā vai vairākās Regulas 1. panta 1. punkta a), b), c) un d) apakšpunktā minētajās nozarēs, atbalstu drīkst piešķirt tikai tad, ja atbalsta pretendents nodrošina šo nozaru darbību vai uzskaites nodalīšanu, lai saskaņā ar Regulas 1. panta 2. punktu darbības izslēgtajās nozarēs negūst labumu no de minimis atbalsta, ko piešķir saskaņā ar šiem saistošajiem noteikumiem.

22. De minimis atbalstu šo saistošo noteikumu ietvaros piešķir līdz 2031. gada 30. jūnijam.

23. Piešķirot de minimis atbalstu, Komisija pārbauda, vai plānotais de minimis atbalsts kopā ar iepriekšējos trīs gados, skaitot no atbalsta piešķiršanas dienas, piešķirto de minimis atbalstu viena vienota uzņēmuma līmenī nepārsniedz Regulas 3. panta 2. punktā noteikto maksimālo de minimis atbalsta apmēru. Viens vienots uzņēmums ir uzņēmums, kas atbilst Regulas 2. panta 2. punktā noteiktajam.

24. Iesniedzējs iesniegumam pievieno de minimis atbalsta uzskaites sistēmā sagatavotās veidlapas par sniedzamo informāciju de minimis atbalsta uzskaitei un piešķiršanai izdruku vai atbalsta pieteikumā norāda sistēmā aizpildītās veidlapas identifikācijas numuru.

25. Aģentūra izvērtē iesniedzēja atbilstību de minimis nosacījumiem uz līdzfinansējuma piešķiršanas brīdi. Par de minimis atbalsta piešķiršanas brīdi uzskatāma diena, kad Aģentūra noslēgusi līgumu ar līdzfinansējuma saņēmēju.

26. De minimis atbalsta piešķiršana un uzskaite tiek veikta saskaņā ar normatīvajiem aktiem par de minimis atbalsta uzskaites un piešķiršanas kārtību. Aģentūra uzglabā visus ar de minimis atbalsta piešķiršanu saistītos datus 10 gadus, sākot no dienas, kurā saskaņā ar šajos saistošajos noteikumos noteikto piešķirts pēdējais de minimis atbalsts. Līdzfinansējuma saņēmējs uzglabā visus ar de minimis atbalsta piešķiršanu saistītos datus 10 gadus no de minimis atbalsta piešķiršanas dienas atbilstoši Regulas 6. panta 3. un 7. punktam.

27. Ja tiek pārkāpti Regulas nosacījumi, de minimis līdzfinansējuma saņēmējam ir pienākums atmaksāt Aģentūrai šo saistošo noteikumu ietvaros saņemto nelikumīgo de minimis atbalstu kopā ar procentiem no līdzekļiem, kas ir brīvi no komercdarbības atbalsta, atbilstoši Komercdarbības atbalsta kontroles likuma IV vai V nodaļas nosacījumiem.

28. Šo saistošo noteikumu ietvaros piešķirto de minimis atbalstu attiecībā uz vienām un tām pašām attiecināmajām izmaksām nedrīkst kumulēt ar komercdarbības atbalstu citu atbalsta programmu vai ad-hoc atbalsta projekta ietvaros, tai skaitā citu de minimis atbalstu, neatkarīgi no finansējuma avota.

VI. Noslēguma jautājums

29. Atzīt par spēku zaudējušiem Rīgas domes 2022. gada 21. decembra saistošos noteikumus Nr. RD-22-183-sn "Par Rīgas valstspilsētas pašvaldības atbalstu daudzdzīvokļu dzīvojamās mājas tehniskās dokumentācijas izstrādei energoefektivitātes pasākumu veikšanai" (Latvijas Vēstnesis, 2022, Nr. 253).

Rīgas domes priekšsēdētājs V. Ķirsis
Paskaidrojuma raksts
Rīgas domes 2024. gada 28. augusta saistošajiem noteikumiem Nr. RD-24-297-sn "Par Rīgas valstspilsētas pašvaldības atbalstu daudzdzīvokļu dzīvojamās mājas tehniskās dokumentācijas izstrādei energoefektivitātes pasākumu veikšanai un bīstamības novēršanai"

1. Mērķi un nepieciešamības pamatojums, tostarp raksturojot iespējamās alternatīvas, kas neparedz tiesiskā regulējuma izstrādi

Saistošie noteikumi nosaka kārtību, kādā Rīgas valstspilsētas pašvaldība līdzfinansē daudzdzīvokļu dzīvojamo māju energosertifikāta, tehniskās apsekošanas atzinuma un tehniskā projekta (tehniskās dokumentācijas) izstrādi energoefektivitātes pasākumu ieviešanai, lai samazinātu enerģijas patēriņu, un bīstamības novēršanai, lai ēkās nākotnē varētu īstenot energoefektivitātes pasākumus, līdzfinansējuma apmēru un piešķiršanas nosacījumus.

Saistošajos noteikumos paredzēts piešķirt līdzfinansējumu energosertifikātu, tehniskās apsekošanas atzinumu un tehnisko projektu izstrādei daudzdzīvokļu dzīvojamām mājām, kas atrodas Rīgas valstspilsētas pašvaldības administratīvajā teritorijā, ir nodotas ekspluatācijā līdz 2001. gadam vai kurām neatkarīgi no ekspluatācijā nodošanas gada apkures patēriņa (kWh/m2) references līmenis ir F klase. Līdzfinansējuma saņemšanai var pieteikties arī par daudzdzīvokļu dzīvojamo māju ar vienu īpašnieku, ja dzīvokļu skaits nav mazāks kā trīs dzīvokļi, un domājamo daļu kopīpašnieki, ja nav veikta īpašuma tiesību sadalīšana dzīvokļu īpašumos.

Kritērija izvēle par ēkas ekspluatācijā nodošanas gadu izriet no tā, ka līdz šim gadam nebija spēkā atbilstoši būvnormatīvi ēku norobežojošo konstrukciju siltumtehnikas jomā. Ēkas references līmeni nosaka citi normatīvie akti par ekspluatācijā esošu ēku minimālajām energoefektivitātes prasībām, kur noteikts, ka F līmenis uzskatāms par neatbilstošu, bet kritērija par dzīvokļu skaitu noteikšana izriet no valsts atbalsta programmās noteikto ēku lieluma, kas var pretendēt uz finansējumu ēku atjaunošanai, uzlabojot energoefektivitāti.

Līdzfinansējums tiek piešķirts atbilstoši pašvaldības budžetā paredzētajiem līdzekļiem. Atbalsta intensitāte veido 90 % no energosertifikāta izstrādes izmaksām, bet ne vairāk kā 1200 euro, 90 % no tehniskās apsekošanas atzinumu izstrādes izmaksām, bet ne vairāk kā 1200 euro, un 90 % no tehniskā projekta sagatavošanas izmaksām, bet ne vairāk kā 15 000 euro.

Par līdzfinansējuma piešķiršanu atbildīgā iestāde ir Rīgas valstspilsētas pašvaldības aģentūra "Rīgas enerģētikas aģentūra" (turpmāk – Aģentūra).

Līdzfinansējuma piešķiršanas kārtība paredz divu soļu pieteikšanos:

1) pēc iesniedzēja iesnieguma saņemšanas atbilstoši saistošajiem noteikumiem Aģentūras izveidota komisija apstiprina pieteikumu un rezervē līdzekļus;

2) pēc līdzekļu rezervācijas tiek parakstīts līgums par tehniskās dokumentācijas izstrādi un līgumā noteiktajā termiņā ir jāizstrādā tehniskā dokumentācija. Līdzfinansējumu nepiešķir par tehnisko dokumentāciju, kas izstrādāta pirms iesnieguma ar mērķi saņemt līdzfinansējumu iesniegšanas. Aģentūras komisija pārbauda tehniskās dokumentācijas atbilstību saistošajiem noteikumiem. Ja tehniskā dokumentācija atbilst saistošajiem noteikumiem, Aģentūra izmaksā līdzfinansējumu.

Rīgā kopumā ir 11,7 tūkstoši trīs un vairāk dzīvokļu ēku (daudzdzīvokļu māju), kas ir 29,7 % no kopējā daudzdzīvokļu ēku skaita Latvijā. 59 % ēku ir būvētas pirms 1945. gada, bet 34,4 % – laikposmā no 1945. gada līdz 1993. gadam. Liela daļa no ēkām ir tehniski novecojušas, un ir nepieciešams atjaunot vismaz 6000 ēku.

Eiropas Savienības fondu līdzfinansējuma programmā 3.4.4.1. "Daudzdzīvokļu māju siltumnoturības uzlabošanas pasākumi" un 4.2.1.1. specifiskā atbalsta mērķa pasākuma "Veicināt energoefektivitātes paaugstināšanu dzīvojamās ēkās" daudzdzīvokļu māju programmā saskaņā ar akciju sabiedrības "Attīstības finanšu institūcija Altum" apguves datiem uz 2023. gada 31. decembri Rīgā atjaunotas 122 ēkas.

Saskaņā ar Rīgas valstspilsētas ilgtspējīgas enerģētikas un klimata rīcības plānu 2022.–2030. gadam un Rīgas valstspilsētas pašvaldības Mājokļu politikas pamatnostādnēm

2024.–2030. gadam vieni no galvenajiem iemesliem nelielajam atjaunoto ēku skaitam ir:

1) iedzīvotāju mazā interese par daudzdzīvokļu ēku atjaunošanu, daudzdzīvokļu ēku īpašnieki nespēj vienoties par kopīgu lēmumu pieņemšanu;

2) zema iedzīvotāju aktivitāte, kas ierobežo biedrību dibināšanu. Liels skaits ēku ir pašvaldības bilancē.

Aģentūrā ir izveidota "vienas pieturas aģentūra" jeb atbalsta punkts Rīgas iedzīvotājiem, kas palīdz īstenot ēku atjaunošanas projektus, sākot no konsultācijām līdz pat projekta īstenošanai. Atbalsta punkts strādā ar ēku atjaunošanas projektiem un palīdz novērst identificētās barjeras. Savukārt saistībā ar pieaugošajām energoresursu cenām ir ievērojami palielinājusies iedzīvotāju interese par iespēju atjaunot savas ēkas.

Ņemot vērā, ka 2022. gada 14. jūlijā apstiprināta jaunā atbalsta programma daudzdzīvokļu dzīvojamo māju atjaunošanai – Eiropas Savienības Atveseļošanas un noturības mehānisma plāna 1.2. reformu un investīciju virziena "Energoefektivitātes uzlabošana" 1.2.1.1.i. investīcija "Daudzdzīvokļu māju energoefektivitātes uzlabošana un pāreja uz atjaunojamo energoresursu tehnoloģiju izmantošanu", lai veicinātu daudzdzīvokļu dzīvojamo māju atjaunošanu, nepieciešams piešķirt līdzfinansējumu tehniskās dokumentācijas izstrādei. Līdzfinansējuma piešķiršana notiek saskaņā ar Rīgas valstspilsētas ilgtspējīgas enerģētikas un klimata plāna 2022.–2030. gadam 9.3.3. pasākumu.

2. Fiskālā ietekme uz pašvaldības budžetu, iekļaujot attiecīgus aprēķinus

Aģentūra ir pieteikusi projektu Eiropas Investīciju bankas programmai "ELENA", kurā paredzēts finansējums 150 ēku energoauditiem un tehniskās apsekošanas apsekojumiem, kā arī 75 ēku tehnisko projektu sagatavošanai. Projekts noslēgsies pēc trim gadiem, tā fiskālā ietekme ir atkarīga no konkrēto gadu budžeta iespējām. Noteikumi neparedz konkrētas saistības.

3. Sociālā ietekme, ietekme uz vidi, iedzīvotāju veselību, uzņēmējdarbības vidi pašvaldības teritorijā, kā arī plānotā regulējuma ietekme uz konkurenci (aktuālā situācija, prognozes tirgū un atbilstība brīvai un godīgai konkurencei)

Līdzfinansējot tehniskās dokumentācijas izstrādi, tiks veicināta ēku atjaunošana Rīgā. Līdzfinansējums tiks piešķirts procesa uzsākšanai. Iedzīvotājiem veicot ēku atjaunošanu, labvēlīgi tiks ietekmēta uzņēmējdarbības vide pašvaldības administratīvajā teritorijā, jo tiks iesaistīti gan tehniskās dokumentācijas izstrādātāji, gan būvnieki un būvmateriālu tirgotāji.

4. Ietekme uz administratīvajām procedūrām un to izmaksām gan attiecībā uz saimnieciskās darbības veicējiem, gan fiziskajām personām un nevalstiskā sektora organizācijām, gan budžeta finansētām institūcijām

Aģentūrā ir izveidota komisija iesniegumu par pašvaldības līdzfinansējuma piešķiršanu izvērtēšanai. Komisija darbosies esošā Aģentūras budžeta ietvaros.

5. Ietekme uz pašvaldības funkcijām un cilvēkresursiem

Nav papildu ietekmes uz Aģentūras funkcijām un cilvēkresursiem. Līdzfinansējums tiek piešķirts, iesaistot esošos cilvēkresursus.

6. Izpildes nodrošināšana

Līdzfinansējums tiek piešķirts, iesaistot esošos cilvēkresursus. Aģentūrā ir izveidota komisija iesniegumu par pašvaldības līdzfinansējuma piešķiršanu izvērtēšanai. Komisija darbosies esošā Aģentūras budžeta ietvaros.

7. Prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem, ko sniedz mērķa sasniegšana

Mērķis, kas noteikts pašvaldības attīstības programmā, Ilgtspējīgas enerģētikas un klimata plānā 2022.–2030. gadam un Rīgas valstspilsētas pašvaldības Mājokļu politikas pamatnostādnēs 2024.–2030. gadam, izriet no ēku, kuras nepieciešams atjaunot, skaita. Mērķa nesasniegšana saistīta ar papildu izdevumiem tehniskā stāvokļa sakārtošanai. Ņemot vērā ēku vecumu, tehniskais stāvoklis paliek aizvien sliktāks un agri vai vēlu ēkas būs jāatjauno. Nodrošinot pakāpenisku ēku atjaunošanu, kamēr ir pieejams valsts atbalsts ēku atjaunošanai, un preventīvu bojājumu novēršanu, potenciālās izmaksas ir uzskatāmas par samērīgām. Alternatīva ir šādām ēkām novērst bojājumus ārkārtas kārtā, kur nereti jāiesaistās pašvaldībai. Lai samazinātu šādu ēku skaitu, nepieciešams līdzfinansējums tehniskās dokumentācijas izstrādei.

8. Izstrādes gaitā veiktās konsultācijas ar privātpersonām un institūcijām, tostarp sabiedrības viedokļa noskaidrošanā gūtā informācija

No 2024. gada 10. maija līdz 2024. gada 25. maijam Rīgas valstspilsētas pašvaldības tīmekļvietnē www.riga.lv tika publicēts Rīgas domes saistošo noteikumu projekts.

No iedzīvotājiem nav saņemti komentāri, ierosinājumi, iebildumi vai jautājumi.

Komentārus ir iesnieguši Rīgas valstspilsētas pašvaldības Mājokļu un vides departaments un SIA "Rīgas namu pārvaldnieks".

Tika izvērtēti saņemtie priekšlikumi, tie daļēji tika ņemti vērā un iestrādāti Aģentūras komisijas darbības nolikumā.

Finanšu ministrija atbilstoši Komercdarbības atbalsta kontroles likuma 9. panta pirmās daļas 1. punktam ir veikusi saistošo noteikumu projekta sākotnējo izvērtējumu un, ņemot vērā, ka saistošo noteikumu projekts kopumā ir sagatavots, ievērojot atbilstošā komercdarbības atbalsta regulējuma normas, neiebilst pret tā apstiprināšanu esošajā versijā.

Rīgas domes priekšsēdētājs V. Ķirsis
05.09.2024