1. Saistošie noteikumi (turpmāk – Noteikumi) nosaka kārtību, kādā Ventspils novada iedzīvotāji, kuri izmanto sabiedriskā transporta pakalpojumus Ventspils pilsētas nozīmes maršrutā, var saņemt braukšanas maksas atvieglojumus, un Ventspils novada pašvaldība (turpmāk – pašvaldība) kompensē ar tiem saistītos zaudējumus pārvadātājam.
2. Braukšanas maksas atvieglojumus par sabiedriskā transporta izmantošanu Ventspils pilsētas nozīmes maršruta tīkla maršrutos (turpmāk – braukšanas maksas atvieglojumi) ir tiesības saņemt Ventspils novada Vārves pagasta, Tārgales pagasta, Piltenes pilsētas vai Piltenes pagasta administratīvajā teritorijā deklarētas personas:
2.1. politiski represētas personas un nacionālās pretošanās kustības dalībnieki – 100 procentu apmērā no brauciena biļetes cenas;
2.2. daudzbērnu ģimenes, kurai izdota Latvijas Goda ģimenes apliecība "3+ Ģimenes karte", pilngadīgi locekļi – 50 procentu apmērā no brauciena biļetes cenas;
2.3. daudzbērnu ģimenes, kurai izdota Latvijas Goda ģimenes apliecība "3+ Ģimenes karte", locekļi, kuri apmeklē vispārējās pamatizglītības vai vidējās izglītības iestādes vai turpina vispārējās, profesionālās, augstākās vai speciālās izglītības iegūšanu (bet ne ilgāk kā līdz 24 gadu vecuma sasniegšanai) – 90 procentu apmērā no brauciena biļetes cenas;
2.4. daudzbērnu ģimenes locekļi, kuri minēti Noteikumu 2.2. un 2.3. apakšpunktā, ja pārvadājums veikts 4. maijā, 11. novembrī, 18. novembrī – 100 procentu apmērā no brauciena biļetes cenas.
3. Braukšanas maksas atvieglojumus piemēro, ja pasažieru pārvadājums veikts sabiedriskā transporta maršrutā:
3.1. "Ventspils–Piltene";
3.2. "Ventspils–Priekšpiltene";
3.3. "Ventspils–Vārve";
3.4. "Ventspils–Ventava";
3.5. "Ventspils–Tārgale".
4. Ar braukšanas maksas atvieglojumiem saistītos zaudējumus pārvadātājam kompensē no pašvaldības budžeta.
5. Kārtība, kādā īstenojama zaudējumu un izdevumu atlīdzināšana sabiedriskā transporta pakalpojumu organizētājam saistībā ar braukšanas maksas atvieglojumiem, un to apmērs nosakāms līgumā par savstarpējiem norēķiniem, ko pašvaldība noslēdz ar pārvadātāju, kam Ventspils valstspilsētas pašvaldība piešķīrusi sabiedriskā transporta pakalpojumu sniegšanas tiesības (turpmāk – pārvadātājs).
6. Iesniegumu par sabiedriskā transporta braukšanas maksas atvieglojumu Ventspils novadā piešķiršanu (turpmāk – Iesniegums) persona iesniedz pašvaldības iestādei "Ventspils novada Sociālais dienests" (adrese: Lielā iela 2A, Piltene, LV-3620; turpmāk – Sociālais dienests), norādot visas Iesnieguma veidlapas paraugā, kāds noteikts Noteikumu pielikumā, prasītās ziņas un pievienojot savu fotogrāfiju (izmērs 3 cm x 4 cm).
7. Personu iesniegumu izskatīšanu veic Sociālais dienests, kura kompetencē ir izlemt jautājumu par sabiedriskā transporta braukšanas maksas atvieglojumu piešķiršanu. Lēmuma pieņemšanai nepieciešamo informāciju, kas nav pašvaldības rīcībā un nav pieejama valsts informācijas sistēmās, Sociālais dienests pieprasa un iegūst no procesa dalībniekiem. Pieņemto lēmumu paziņo adresātam un trešajām personām, ievērojot Administratīvā procesa likuma prasības un Paziņošanas likumā noteiktos dokumenta paziņošanas noteikumus. Sociālā dienesta lēmumā izskaidro tiesības to apstrīdēt, kā arī norāda apstrīdēšanas kārtību un termiņu.
8. Mēneša laikā pēc lēmuma pieņemšanas Sociālais dienests izsniedz personai, kurai piešķirts sabiedriskā transporta braukšanas maksas atvieglojumi Ventspils novadā, braukšanas maksas atvieglojumu piešķiršanu apliecinošu dokumentu – pārvadātāja izgatavotu personalizētu Ventspils novada braukšanas E-karti (turpmāk – E-karte), kas apstiprina tā turētāja identitāti un piešķirto braukšanas maksas atvieglojuma veidu. E-karti personai ir pienākums uzrādīt pārvadātājam ar Sociālā dienesta lēmumu noteiktā braukšanas maksas atvieglojuma piemērošanai par braucieniem Noteikumu 3. punktā minētajos pilsētas nozīmes sabiedriskā transporta maršrutos.
9. Sociālais dienests E-karti izsniedz bez maksas. Pašvaldība atlīdzina pārvadātājam izdevumus par E-kartes izgatavošanu, tai skaitā, ja tā apmaināma nolietojuma vai nav izmantojama tehnisku iemeslu dēļ. E-kartes nozaudēšanas, sabojāšanas vai iznīcināšanas gadījumā pārvadātāja izdevumus saistībā ar jauna braukšanas maksas atvieglojuma dokumenta izgatavošanu un izsniegšanu sedz persona, kurai E-karte izdota. E-karti atkārtoti tā lietotājam izsniedz pārvadātājs.
10. Persona, kurai piešķirtas braukšanas maksas atvieglojumi Ventspils novadā, ir pienākums, ja deklarētā dzīvesvieta vairs nav pašvaldības administratīvā teritorija, ne vēlāk kā nākamajā darba dienā par šo apstākļu iestāšanos informēt Sociālo dienestu, ierodoties iestādē vai nosūtot rakstisku paziņojumu (oficiālais elektroniskais pasts: soc.dienests@ventspilsnd.lv).
11. Sociālais dienests ne retāk kā reizi sešos mēnešos pārbauda, vai nav zuduši apstākļi, uz kuru pamata braukšanas maksas atvieglojums piešķirts attiecīgajai personai, un pieņem lēmumu atzīt par spēku zaudējušām piešķirtās braukšanas maksas atvieglojumu tiesības, ja persona neatbilst Noteikumos paredzētajiem kritērijiem to piešķiršanai. Par E-kartes lietošanas tiesību izbeigšanu Sociālais dienests paziņo pārvadātājam.
12. Sociālā dienesta pieņemto lēmumu var apstrīdēt Ventspils novada domes Administratīvo aktu strīdu komisijā (turpmāk – Komisija), iesniedzot iesniegumu Ventspils novada pašvaldībā (adrese: Skolas iela 4, Ventspils, LV-3601; oficiālais elektroniskais pasts: info@ventspilsnd.lv).
13. Komisijas lēmumu var pārsūdzēt Administratīvā rajona tiesā viena mēneša laikā no tā paziņošanas dienas Administratīvā procesa likumā noteiktajā kārtībā.
Paskaidrojuma raksta sadaļa | Norādāmā informācija |
1. Mērķis un nepieciešamības pamatojums | Saskaņā ar Sabiedriskā transporta pakalpojumu likuma 14. panta otro daļu izdotie Ministru kabineta 2021. gada 22. jūnija noteikumi Nr. 414 "Braukšanas maksas atvieglojumu noteikumi" (turpmāk – MK noteikumi Nr. 414) nosaka pasažieru kategorijas, kuras ir tiesīgas izmantot braukšanas maksas atvieglojumus maršrutu tīkla maršrutos, kā arī šo atvieglojumu izmantošanas kārtību un apmēru, ko sedz no valsts budžeta līdzekļiem. Reģionālās nozīmes maršrutā braukšanas maksas atvieglojumus cita starpā ir tiesīgas izmantot politiski represētām personas, nacionālās pretošanās kustības dalībnieki un MK noteikumos Nr. 414 noteiktajiem kritērijiem atbilstošas personas no daudzbērnu ģimenēm, kurām piešķirta Latvijas Goda ģimenes apliecība. Savukārt Sabiedriskā transporta pakalpojumu likuma 14. panta trešajā daļā deleģētas tiesības pašvaldībām noteikt braukšanas maksas atvieglojumus savā administratīvajā teritorijā, ja ar šo braukšanas maksas atvieglojumu noteikšanu pārvadātājam radītos zaudējumus pilnībā kompensē no pašvaldības budžeta. Ievērojot norādītajā tiesību normā ietverto likumdevēja pilnvarojumu un to, ka MK noteikumos Nr. 414 nav paredzēti braukšanas maksas atvieglojumi attiecīgo pasažieru kategorijām pārvadājumiem pilsētas nozīmes maršrutos – maršrutu tīklā, kas nodrošina pārvietošanos valstspilsētas administratīvajās robežās un no šīs pilsētas uz tuvākajām apkārtējām teritorijām, Ventspils novada pašvaldības īstenojamo brīvprātīgo iniciatīvu ietvaros izdodami saistošie noteikumi, kas reglamentē braukšanas maksas atvieglojumus Ventspils novada administratīvajā teritorijā deklarētām personām un to apmērus. |
2. Fiskālā ietekme uz pašvaldības budžetu | Saistošie noteikumu "Par sabiedriskā transporta braukšanas maksas atvieglojumiem Ventspils novadā" paredz, ka izmantot braukšanas maksas atvieglojumus var šādi Ventspils novada iedzīvotāji: - politiski represētas personas un nacionālās pretošanās kustības dalībnieki – 100 procentu apmērā no brauciena biļetes cenas; - daudzbērnu ģimenes, kurai piešķirta Latvijas Goda ģimenes apliecība "3+ Ģimenes karte", pilngadīgi locekļi – 50 procentu apmērā no brauciena biļetes cenas; - daudzbērnu ģimenes, kurai piešķirta Latvijas Goda ģimenes apliecība "3+ Ģimenes karte", locekļi, kuri apmeklē vispārējās pamatizglītības vai vidējās izglītības iestādes vai turpina vispārējās, profesionālās, augstākās vai speciālās izglītības iegūšanu (bet ne ilgāk kā līdz 24 gadu vecuma sasniegšanai) – 90 procentu apmērā no brauciena biļetes cenas; - iepriekš minēto daudzbērnu ģimenes locekļi, ja pārvadājums veikts 4. maijā, 11. novembrī, 18. novembrī – 100 procentu apmērā no brauciena biļetes cenas. Braukšanas maksas atvieglojumi ir attiecināmi uz šo personu pārvadājumiem maršrutu tīklā: "Ventspils–Piltene", "Ventspils–Priekšpiltene", "Ventspils–Vārve", "Ventspils–Ventava", "Ventspils–Tārgale". Laikā kopš 2015. gada 1. jūlija atsevišķām Ventspils novada domes noteikto pasažieru kategoriju pārvadājumiem un kopš 2018. gada 24. septembra – visām uzskaitītām personām piemēroti braukšanas maksas atvieglojumi Ventspils pilsētas nozīmes maršrutā, to starpā bāreņiem un bez vecāku gādības palikušiem bērniem, kuri atrodas audžuģimenēs, aizbildnībā, bērnu aprūpes institūcijās vai mācās vispārējās vai profesionālās izglītības iestādēs, līdz brīdim, kad 2024. gada 1. februārī stājās spēkā Ministru kabineta 2024. gada 23. janvāra noteikumi Nr. 59 "Grozījums Ministru kabineta 2021. gada 22. jūnija noteikumos Nr. 414 "Braukšanas maksas atvieglojumi noteikumi"", nosakot šo nepilngadīgo personu braukšanas maksas atvieglojumu atlīdzinājumu no valsts budžeta arī pilsētas nozīmes maršrutā. No Ventspils novada pašvaldības budžeta līdzekļiem 2023. gadā šim mērķim kopā izlietoti 16 140,03 euro, kompensējot pārvadātājam izdevumus par sabiedriskā transporta braukšanas maksas atvieglojumiem iedzīvotājiem: politiski represētām personām, nacionālās pretošanās kustības dalībniekiem un bērniem bāreņiem – 1230 pasažieru pārvadājumi; daudzbērnu ģimeņu locekļiem – 12575 pasažieru pārvadājumi. Tā kā 2024. gada finansējuma apjoms paredzēts 17 000 euro apmērā, tiesību akta projektam nav vērā ņemamas ietekmes uz pašvaldības budžetu, jo tā piemērošana nerada būtisku pašvaldības izdevumu pieaugumu vai potenciālu samazinājumu. Prognozējams, ka papildus būs vajadzīgi finanšu līdzekļi 1500 euro apmērā, lai ar pārvadātāju noslēgtā līguma saistību izpildes ietvaros segtu izdevumus saistībā ar Ventspils novada braukšanas E-kartes (turpmāk – E-karte) reģistrēšanas un lietojuma sistēmas izveidi, ieviešanu un uzturēšanu. |
3. Sociālā ietekme uz vidi, iedzīvotāju veselību, uzņēmējdarbības vidi pašvaldības teritorijā, kā arī plānotā regulējuma ietekme uz konkurenci | Sabiedrības mērķgrupas, kuras tiesiskais regulējums tieši ietekmē, ir MK noteikumos Nr. 414 iekļautajiem kritērijiem atbilstošas pasažieru kategorijas, bet kuras nav tiesīgas izmantot sabiedriskā transporta pakalpojumu braukšanas maksas atvieglojumus pilsētas nozīmes maršrutā. Saistošo noteikumu izdošana ir vērsta uz paskaidrojuma raksta 2. sadaļā uzskaitīto nepilngadīgo u.c. personu, kuras deklarētas Ventspils novadā, sociālās labklājības līmeņa samazinājuma novēršanu, interešu aizstāvību un ievērošanu, saglabājot un nodrošinot vienlīdzīgu tiesību apjomu gadījumos, kad braukšanas maksas atvieglojumu apmaksāšana netiek veikta par valsts līdzekļiem. Ietekme uz vidi, uzņēmējdarbības vidi pašvaldības teritorijā un konkurenci – kā neattiecināma – nav vērtēta. |
4. Ietekme uz administratīvajām procedūrām un to izmaksām | Saistošo noteikumu regulējums ietver kārtību, kādā personām, kuri savu dzīves vietu ir deklarējuši Ventspils novadā un atbilst tiesību akta projektā paredzētiem kritērijiem, piešķir braukšanas maksas atvieglojumus pilsētas nozīmes maršrutā, tai skaitā nosaka: 1) iesnieguma veidlapas paraugu; 2) institūciju, kurai pasta sūtījumā vai klātienē iesniedzams iesniegums un kuras kompetencē ir tā izskatīšana, kā arī lēmumu pieņemšana – pašvaldības iestāde "Ventspils novada Sociālais dienests" (turpmāk – Sociālais dienests); 3) E-kartes izsniegšanu un maksājuma veicēju par tās izgatavošanu; 4) gadījumus, kad izbeidzas piešķirtās sabiedriskā transportā braukšanas maksas atvieglojumu tiesības un anulējama personai izdotā E-karte; 5) lēmumu (administratīvo aktu) apstrīdēšanas un pārsūdzēšanas kārtību. Saistībā ar uzskaitīto procedūru īstenošanu papildus paredzamo izdevumu apmērs nosakāms atbilstoši izmaksu atlīdzinājumam sabiedriskā transporta pakalpojuma sniedzējam par E-kartes izmantošanas nodrošināšanu, kas ietver: E-kartes izgatavošanu vienai personai – 1 euro; nomaināmās E-kartes atkārtotu izgatavošanu vienai personai – 4 euro; E-kartes anulēšanu (gadījumos, kad lēmumu par E-kartes lietojuma tiesību izbeigšanu pieņēmis Sociālais dienests) – 4 euro. |
5. Ietekme uz pašvaldības funkcijām un cilvēkresursiem | Saistošie noteikumi neietekmē hierarhiski augstāka juridiska spēka normatīvajos aktos noteikto pašvaldības autonomo kompetenci, tajā skaitā līdzšinēji jau īstenoto brīvprātīgo iniciatīvu vai deleģēto izpildei valsts pārvaldes uzdevumu apjomu, līdz ar ko to piemērošanai nav nepieciešama jaunu institūciju izveide vai jau esošo likvidācija vai reorganizācija, vienlīdz kā nodarbināto skaita palielināšana vai samazināšana. Saistošos noteikumos paredzēto uzdevumu izpildi veiks Sociālā dienesta darbinieki papildus pārējiem amata aprakstos un normatīvos aktos noteiktajiem pienākumiem. |
6. Informācija par izpildes nodrošināšanu | Pašvaldības iestāde "Ventspils novada pašvaldības administrācija" un Sociālais dienests ir institūcijas, kuras uzdevumos ietilpst nodrošināt normatīvā akta piemērošanu pēc tā stāšanās spēkā. Pašvaldības izpilddirektors, kā Ventspils novada pašvaldību pārstāvoša amatpersona, kura kompetence noteikta Pašvaldību likumā un Ventspils novada domes 2023. gada 26. oktobra saistošajos noteikumos Nr. 8 "Ventspils novada pašvaldības nolikums", privāto tiesību jomā ir tiesīgs noslēgt līgumu ar sabiedriskā transporta pakalpojuma sniedzēju Ventspils pilsētas nozīmes maršrutā, kas veic pasažieru pārvadājumus saistošo noteikumu 3. punktā minētajos pilsētas nozīmes maršrutos Ventspils novada teritorijā. Savukārt saistošo noteikumu administratīvo procedūru īstenošanu un prasību ievērošanas kontroli veiks Sociālais dienests, kā arī Ventspils novada domes izveidotā Administratīvo aktu strīdus komisija – izvērtējot un pārbaudot tā pieņemto lēmumu tiesiskumu administratīvā procesā. |
7. Prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem, ko sniedz mērķa sasniegšana | Ventspils novada pašvaldība, būdama atvasināta publiska valsts pārvaldes institūcija un darbojoties normatīvajos aktos noteiktās kompetences ietvaros, rīkojas tai piešķirtā deleģējuma ietvaros un savas pilnvaras izmanto tikai atbilstoši pilnvarojuma jēgai un mērķim. Izrietoši no Pašvaldību likuma normu regulējuma, ka pašvaldību finanšu līdzekļi ir izmantojami administratīvās teritorijas iedzīvotāju interesēs, t.sk. nodrošinot līdzsvarotu visu pašvaldības pakalpojumu pieejamību. Ventspils novada dome, darbojoties likumdevēja piešķirtās rīcības brīvības ietvaros, saistošos noteikumus izdevusi nolūkā īstenot brīvprātīgās iniciatīvas, proti, izraudzījusies tiesiski pieļaujamu līdzekli, lai personām, par kuru pārvadājumiem sabiedriskā transportā pilsētas nozīmes maršrutā MK noteikumos Nr. 414 nav paredzēta valsts kompensācija par zaudējumu atlīdzinājumu pārvadātājam, piešķirtu līdzvērtīgus braukšanas maksājumu atvieglojumus, kādi noteikti reģionālās nozīmes maršrutos. Jautājums par pasažieru pārvadājumu izdevumu segšanu no pašvaldības budžeta izlemts, apsverot finansiālās iespējas ilgtermiņā kopumā un izvērtējot izmaksu samērīgumu salīdzinājumā ar pārējo funkciju un uzdevumu izpildei vajadzīgo līdzekļu apmēru, lai iedzīvotājiem nodrošinātu līdzsvarotu, efektīvu un ilgtspējīgu pašvaldības pakalpojumu pieejamību visā Ventspils novada administratīvajā teritorijā. Tādējādi saistošo noteikumu, kuru pamatmērķis ar citiem tiesiskiem instrumentiem nav sasniedzams, pieņemšana ne vien izriet no pilnvarojuma Pašvaldību likumā, bet ar to izdošanu sagaidāmais ieguvums – vienlīdzīgu tiesību nodrošināšana pasažieru kategorijām, kuras izmanto braukšanas maksas atvieglojumus, gadījumos, kad brauciens ir pilsētas maršrutu tīklā – atbilst hierarhiski augstāka juridiska spēka normatīvo aktu principiem par publiskas personas finanšu resursu izlietojumu. |
8. Izstrādes gaitā veiktās konsultācijas ar privātpersonām un institūcijām | Saskaņā ar Pašvaldību likuma 46. panta trešo daļu, saistošo noteikumu projekts publicējams Ventspils novada pašvaldības oficiālajā tīmekļvietnē www.ventspilsnovads.lv (Par mums → Dome → Saistošo noteikumu projekti), sabiedrības viedokļa noskaidrošanai. Termiņš sabiedrības viedokļa iesniegšanai: no 2024. gada 17. jūnija līdz 2024. gada 1. jūlijam. Šajā laika periodā iedzīvotāju, sabiedrisko nodibinājumu, u.c. personu, viedokļi, priekšlikumi, ierosinājumi vai iebildumi saistībā ar attiecīgā normatīvā akta projektu nav saņemti. |