Darbības ar dokumentu

Tiesību akts: spēkā esošs

Gulbenes novada domes saistošie noteikumi Nr. 13

Gulbenē 2024. gada 25. jūlijā (prot. Nr. 15, 1. p.)

Grozījumi Gulbenes novada pašvaldības domes 2023. gada 30. novembra saistošajos noteikumos Nr. 19 "Par izglītojamo ēdināšanas maksas atvieglojumiem Gulbenes novada pašvaldībā"

Precizējumi Gulbenes novada pašvaldības domes
2024. gada 29. augusta sēdē (prot. Nr. 16, 1. p.)

Izdoti saskaņā ar Izglītības likuma
17. panta trešās daļas 11. punktu

Izdarīt Gulbenes novada pašvaldības domes 2023. gada 30. novembra saistošajos noteikumos Nr. 19 "Par izglītojamo ēdināšanas maksas atvieglojumiem Gulbenes novada pašvaldībā" šādus grozījumus:

1. Svītrot izdošanas tiesiskajā pamatā vārdus un skaitli "Pašvaldību likuma 44. panta otro daļu".

2. Izteikt 5. punktu šādā redakcijā:

"5. Atvieglojums par brokastīm tiek piešķirts 50 % apmērā izglītojamajam, kurš Izglītības iestādē apgūst pirmsskolas izglītības programmu, - bez izvērtēšanas.".

3. Svītrot 6.2.5. un 6.2.6. apakšpunktu.

4. Izteikt 7. punktu šādā redakcijā:

"7. Atvieglojums par launagu tiek piešķirts 50 % apmērā:

7.1. izglītojamajam, kurš Izglītības iestādē apgūst pirmsskolas izglītības programmu, - bez izvērtēšanas;

7.2. izglītojamajam, kurš Izglītības iestādē apgūst pamatizglītības programmu, ja viņš ir:

7.2.1. no maznodrošinātas vai trūcīgas mājsaimniecības;

7.2.2. no daudzbērnu ģimenes;

7.2.3. ar invaliditāti.".

5. Svītrot 8. punktu.

Gulbenes novada pašvaldības domes priekšsēdētājs A. Caunītis

 

Paskaidrojuma raksts
Gulbenes novada pašvaldības domes 2024. gada 25. jūlija saistošajiem noteikumiem Nr. 13 "Grozījumi Gulbenes novada pašvaldības domes 2023. gada 30. novembra saistošajos noteikumos Nr. 19 "Par izglītojamo ēdināšanas maksas atvieglojumiem Gulbenes novada pašvaldībā""

Paskaidrojuma raksta sadaļa Norādāmā informācija
1. Mērķis un nepieciešamības pamatojums 2023. gada 30. novembrī Gulbenes novada pašvaldības dome izdeva saistošos noteikumus Nr. 19 "Par izglītojamo ēdināšanas maksas atvieglojumiem Gulbenes novada pašvaldībā" (turpmāk - saistošie noteikumi Nr. 19), nosakot izglītojamo loku, kam ir tiesības saņemt Gulbenes novada pašvaldības ēdināšanas pakalpojuma maksas atvieglojumus (turpmāk - atvieglojums), atvieglojumu veidus un to apmēru.

Kā viens no atvieglojuma veidiem saistošajos noteikumos Nr. 19 tika noteikts atvieglojums izglītojamajiem, kas izglītības iestādē apgūst pirmsskolas, pamatizglītības vai vidējās izglītības programmu un uzturas internātā vai pirmsskolas izglītības iestādē diennakti. Šāda atvieglojuma mērķis, atsevišķi izdalot tos izglītojamos, kas izglītības iestādē apgūst pirmsskolas, pamatizglītības vai vidējās izglītības programmu un uzturas internātā vai pirmsskolas izglītības iestādē diennakti, atsevišķām ēdienreizēm nosakot atvieglojumu 100 % apmērā, no tiem izglītojamiem, kas izglītības iestādē apgūst pirmsskolas, pamatizglītības vai vidējās izglītības programmu, bet neuzturas internātā vai pirmsskolas izglītības iestādē diennakti, atsevišķām ēdienreizēm nenosakot atvieglojumu vai nosakot to 50 % apmērā, tika pamatots ar Gulbenes novada pašvaldības (turpmāk - Pašvaldība) administratīvajā teritorijā veikto izglītības iestāžu tīkla reorganizāciju (turpmāk - reorganizācija).

Reorganizācijas rezultātā no 2016. gada līdz šim brīdim ir reorganizētas vai likvidētas vairākās izglītības iestādes, kā rezultātā izglītojamā likumiskajam un pilnvarotajam pārstāvim (turpmāk - pārstāvis) ir radītas dažādas neērtības, piemēram, izglītojamajam, kas dzīvo attiecīgajā Pašvaldības administratīvajā teritorijā, kurā atradās reorganizētā vai likvidētā izglītības iestāde, vairs nav iespējams apmeklēt izglītības iestādi, kas atrodas tuvu izglītojamā dzīvesvietai. Ņemot vērā minēto, izglītojamā pārstāvim ir jāpieņem lēmums izglītojamo turpmāk izglītot kādā no citām izglītības iestādēm, kas atrodas Gulbenes pilsētas vai citā Gulbenes novada pagasta teritorijā, kas savukārt rada finansiālu slogu izglītojamā transportēšanai uz izglītības iestādi un atpakaļ uz dzīvesvietu un ēdināšanas nodrošināšanai.

Finansiāls slogs izglītojamā ēdināšanas nodrošināšanai pamatojams ar to, ka sabiedriskā transporta vai Pašvaldības organizētā transporta, kas nodrošina izglītojamā nokļūšanu uz izglītības iestādi un atpakaļ dzīvesvietā, kustības laiku saskaņot individuāli ar katra izglītojamā mācību dienas grafiku nav iespējams, līdz ar to bieži vien izglītojamajam uz izglītības iestādi vai atpakaļ uz dzīvesvietu nepieciešams doties ātrāk vai vēlāk nekā attiecīgajā dienā sākas vai beidzas mācību stundas, kā rezultātā izglītojamā pārstāvim nepieciešams rast papildu finansējumu izglītojamā ēdināšanai ārpus dzīvesvietas.

Ņemot vērā minēto, Pašvaldība kā vienu no risinājumiem piedāvāja iespēju nepieciešamības gadījumā izglītojamajam mācību nedēļas laikā uzturēties internātā vai pirmsskolas izglītības iestādē, papildus pēc iespējas nodrošinot izglītojamajam atvieglojumus, lai mazinātu izglītojamā pārstāvim reorganizācijas rezultātā radīto finansiālo slogu un izvairītos no situācijas, kad izglītojamais neiegūst savam vecumam atbilstošu izglītību kādu reorganizācijas rezultātā radītu apstākļu dēļ.

Atvieglojumu noteikšana ir Pašvaldības brīvprātīga iniciatīva, līdz ar to Pašvaldība ir tiesīga noteikt atvieglojumu piešķiršanas kritērijus, taču jāņem vērā, ka Pašvaldības iespēja sniegt atbalstu ir atkarīga no Pašvaldības finansiālajām iespējām. Pašvaldības rīcībā esošie finanšu līdzekļi nepieļauj iespēju noteikt atvieglojumus 100 % apmērā visiem izglītojamajiem, kas izglītības programmu apgūst Pašvaldības administratīvajā teritorijā esošajās izglītības iestādēs vai noteiktajos gadījumos citas pašvaldības administratīvajā teritorijā esošajā profesionālās izglītības iestādē.

Latvijas Republikas tiesībsargs par saistošajos noteikumos Nr. 19 noteikto regulējumu uzsāka pārbaudes lietu. Pārbaudes lietas atzinumā Latvijas Republikas tiesībsargs norādījis, ka saistošajos noteikumos Nr. 19 noteiktā atšķirīgā attieksme neaizsargā kādas svarīgas sabiedrības intereses, bet rada apdraudējumu bērnu interesēm. Atzinumā norādīts, ka saistošajos noteikumos Nr. 19 noteiktās atšķirīgās attieksmes mērķis nav leģitīms un izglītojamajiem ir nepieciešams paredzēt vienlīdzīgus atvieglojumus neatkarīgi no tā, vai izglītojamais pirmsskolas izglītības iestādē vai internātā uzturas diennakti.

Ņemot vērā minēto, ir nepieciešams izdot Gulbenes novada pašvaldības domes 2024. gada 25. jūlija saistošos noteikumus Nr. 13 "Grozījumi Gulbenes novada pašvaldības domes 2023. gada 30.novembra saistošajos noteikumos Nr. 19 "Par izglītojamo ēdināšanas maksas atvieglojumiem Gulbenes novada pašvaldībā"" (turpmāk - saistošie noteikumi), vienādojot atvieglojumu veidus un apmērus tiem izglītojamajiem, kas pirmsskolas izglītības iestādē vai internātā uzturas diennakti, ar tiem izglītojamajiem, kas pirmsskolas izglītības iestādē vai internātā neuzturas diennakti.

Saistošo noteikumu izdošanas nepieciešamība pamatojama ar Izglītības likuma 17. panta trešās daļas 11. punktu, kas nosaka, ka pašvaldība rūpējas par izglītojamo profilaktisko veselības aprūpi un nodrošina pirmo palīdzību tās padotībā esošajās izglītības iestādēs Ministru kabineta noteiktajā kārtībā, kā arī nosaka tos izglītojamos, kuru ēdināšanas izmaksas tā sedz.

Iespējamā alternatīva, kas neparedz tiesiskā regulējuma izstrādi - nav.

2. Fiskālā ietekme uz pašvaldības budžetu

 

Precīzu izglītojamo skaitu, kas pirmsskolas izglītības iestādē vai internātā uzturēsies diennakti, prognozēt nav iespējams.

Ņemot vērā to, ka izglītojamajiem, kas pirmsskolas izglītības iestādēs vai internātos uzturas diennakti, vairs netiks piemēroti atvieglojumi, indikatīvi Pašvaldības budžeta ieņēmumi mācību gada laikā palielināsies aptuveni par 17 200,00 euro.

3. Sociālā ietekme, ietekme uz vidi, iedzīvotāju veselību, uzņēmējdarbības vidi pašvaldības teritorijā, kā arī plānotā regulējuma ietekme uz konkurenci 3.1. sociālā ietekme - saistošie noteikumi veicinās vienlīdzību, bērnu interešu aizsardzību un bērnu uzturēšanos ģimenē;

3.2. ietekme uz vidi - nav;

3.3. ietekme uz iedzīvotāju veselību - nav;

3.4. ietekme uz uzņēmējdarbības vidi pašvaldības teritorijā - nav;

3.5. ietekme uz konkurenci - nav.

4. Ietekme uz administratīvajām procedūrām un to izmaksām 4.1. saistošo noteikumu piemērošanā privātpersona saistošajos noteikumos noteiktajā kārtībā var vērsties attiecīgajā izglītības iestādē vai Gulbenes novada sociālajā dienestā;

4.2. saistošie noteikumi neparedz papildu administratīvo procedūru izmaksas.

5. Ietekme uz pašvaldības funkcijām un cilvēkresursiem Saistošie noteikumi neparedz iesaistīt papildu cilvēkresursus un tiks īstenoti esošo cilvēkresursu ietvaros.
6. Informācija par izpildes nodrošināšanu Saistošo noteikumu izpildi savas kompetences ietvaros nodrošinās attiecīgā izglītības iestāde vai Gulbenes novada sociālais dienests.
7. Prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem, ko sniedz mērķa sasniegšana Saistošo noteikumu īstenošanas izmaksas ir atbilstošas iecerētā mērķa sasniegšanai - vienlīdzības, bērnu interešu aizsardzības un uzturēšanās ģimenē veicināšana.
8. Izstrādes gaitā veiktās konsultācijas ar privātpersonām un institūcijām Atbilstoši Pašvaldību likuma 46. panta trešajai daļai, lai informētu sabiedrību par saistošo noteikumu projektu un dotu iespēju izteikt viedokli, saistošo noteikumu projekts no 2024. gada 28. jūnija līdz 2024. gada 11. jūlijam tika publicēts Pašvaldības mājaslapā https://www.gulbene.lv/lv sadaļā "Saistošie noteikumi - projekti".

Ierosinājumi, priekšlikumi no privātpersonām vai institūcijām nav saņemti.

Gulbenes novada pašvaldības domes priekšsēdētājs A. Caunītis

04.09.2024