1. Noteikumi nosaka:
1.1. kārtību, kādā īsteno Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.–2027. gadam 3.1. prioritātes "Ilgtspējīga TEN-T infrastruktūra" 3.1.1. specifiskā atbalsta mērķa "Attīstīt ilgtspējīgu, pret klimatu izturīgu, inteliģentu, drošu un vairākveidu TEN-T infrastruktūru" 3.1.1.6. pasākumu "Lielo ostu publiskās infrastruktūras attīstība" (turpmāk – pasākums);
1.2. pasākuma mērķi un mērķa grupu;
1.3. pasākumam pieejamo finansējumu un nacionālā līdzfinansējuma likmi;
1.4. prasības Eiropas Savienības Kohēzijas fonda projekta (turpmāk – projekts) iesniedzējam;
1.5. atbalstāmo darbību un izmaksu attiecināmības nosacījumus, tai skaitā komercdarbības atbalsta piešķiršanas nosacījumus.
2. Pasākuma mērķis ir attīstīt videi draudzīgu ostu infrastruktūru, mazinot ostu ietekmi uz pilsētvidi, klimatu un uzlabojot ostu drošību.
3. Pasākuma ietvaros līdz 2029. gada 31. decembrim ir sasniedzams iznākuma rādītājs – ostu skaits, kurās veiktas investīcijas publiskās infrastruktūras attīstībā, tai skaitā videi draudzīgas ostas infrastruktūras attīstībā, alternatīvo degvielu pieejamības, elektrotīkla pieslēgumiem pie piestātnēm un drošu kuģošanas apstākļu nodrošināšanā, – atbalstu saņēmušas divas ostas.
6. Kohēzijas fonda finansējumu pasākuma ietvaros piešķir granta veidā. Maksimālais attiecināmais Kohēzijas fonda finansējuma apmērs ir līdz 85 procentiem no projektā plānotā kopējā attiecināmā finansējuma.
7. Pasākuma ietvaros atbildīgās iestādes funkcijas pilda Satiksmes ministrija (turpmāk – atbildīgā iestāde).
9. Pasākuma ietvaros plānotais kopējais finansējums ir 9 545 882 euro, tai skaitā Eiropas Savienības Kohēzijas fonda finansējums 8 113 999 euro (tai skaitā elastības finansējuma apmērs – 1 282 414 euro) un privātais finansējums – ne mazāks kā 1 431 883 euro (tai skaitā elastības finansējuma apmērs – 226 308 euro).
10. Pasākuma īstenošanai kopējais attiecināmais finansējums līdz 2025. gada 31. decembrim ir 8 037 160 euro, tai skaitā Eiropas Savienības Kohēzijas fonda finansējums 6 831 585 euro un privātais finansējums – ne mazāks kā 1 205 575 euro.
11. Pēc 2026. gada 1. janvāra atbildīgā iestāde atbilstoši Eiropas Komisijas lēmumam par vidusposma pārskatu var ierosināt sadarbības iestādei palielināt projektam pieejamo Kohēzijas fonda finansējumu līdz šo noteikumu 9. punktā minētajam apmēram.
12. Pasākuma ietvaros paredzēts īstenot divus projektus, nodrošinot tiem vienlīdzīgu pasākumam pieejamā Eiropas Savienības Kohēzijas fonda finansējuma sadalījumu. Viens projekta iesniedzējs īsteno vienu projektu.
13. Pasākuma īstenošanā ir atbalstāmas šādas darbības:
13.1. krasta elektroapgādes punkta/-u izveide jūras kuģiem (turpmāk – krasta elektroapgādes punkts);
13.2. drošu kuģošanas apstākļu nodrošināšanas pasākumi.
14. Projektā neiekļauj darbības, kas nav vērstas uz šo noteikumu 2. punktā minētā mērķa sasniegšanu.
15. Atbalsts šo noteikumu 13.2. apakšpunktā norādītās darbības īstenošanai nav uzskatāms par komercdarbības atbalstu.
16. Atbalsts šo noteikumu 13.1. apakšpunktā norādītās darbības īstenošanai kvalificējams kā komercdarbības atbalsts. Atbalstu sniedz saskaņā ar Komisijas 2014. gada 17. jūnija Regulas (ES) Nr. 651/2014, ar ko noteiktas atbalsta kategorijas atzīst par saderīgām ar iekšējo tirgu, piemērojot Līguma 107. un 108. pantu (turpmāk – regula Nr. 651/2014), 56.b pantu.
17. Pasākuma ietvaros ir attiecināmas šādas projekta tiešās attiecināmās izmaksas, kas ir tieši saistītas ar projekta īstenošanu un nepieciešamas projekta rezultātu sasniegšanai:
17.1. projekta iesniegumu pamatojošās dokumentācijas sagatavošanas izmaksas (izņemot projekta iesnieguma veidlapas aizpildīšanas izmaksas), tai skaitā izmaksu un ieguvumu analīzes izstrādes izmaksas un tehniski ekonomiskās priekšizpētes un pamatojuma izstrāde;
17.2. būvuzraudzības, kā arī apvienotās būvprojekta izstrādes un būvdarbu veikšanas procesa neatkarīgas uzraudzības pakalpojuma izmaksas, autoruzraudzības izmaksas un attiecīgo būvspeciālistu obligātās apdrošināšanas izmaksas;
17.3. būvdarbu ieceres dokumentācijas, būvprojekta minimālā sastāvā, apliecinājuma kartes vai paskaidrojuma raksta izstrāde visām projektā paredzētajām darbībām un ar to saistīto būvekspertīžu, izpētes, slēdzienu un ekspertīzes izmaksas, ja to veikšana ir priekšnosacījums būvprojekta, būvdarbu ieceres dokumentācijas vai būvprojekta minimālā sastāvā izstrādei;
17.4. krasta elektroapgādes punkta izveidošanas izmaksas, tai skaitā:
17.4.1. elektroapgādes iekārtu iegādes, piegādes, montāžas un būvdarbu izmaksas;
17.4.2. elektrotīkla pieslēguma izmaksas, tai skaitā jaudas palielināšana, lai nodrošinātu elektroapgādes iekārtu darbību;
17.4.3. elektroapgādes iekārtu darbībai nepieciešamās programmatūras iegādes un uzstādīšanas izmaksas, ja attiecināms;
17.4.4. elektroapgādes infrastruktūras drošības sistēmu iegādes un uzstādīšanas izmaksas;
17.5. ostas naftas un citu atkritumu, tai skaitā izplūdes gāzu attīrīšanas sistēmu atlikumu, pieņemšanas iekārtu iegāde un uzstādīšana vides prasību ievērošanai;
17.6. drošu kuģošanas apstākļu nodrošināšanas izmaksas, tai skaitā:
17.6.1. kuģu satiksmes vadības centra modernizēšanas izmaksas, tai skaitā:
17.6.1.1. programmnodrošinājuma iegādes un uzstādīšanas izmaksas;
17.6.1.2. tehniskā aprīkojuma iegādes, piegādes, montāžas un būvdarbu izmaksas;
17.6.1.3. infrastruktūras izveides izmaksas (piemēram, elektroenerģijas padeves, datu pārvades infrastruktūra);
17.6.1.4. telpu atjaunošanas vai pārbūves izmaksas;
17.6.2. ostas informācijas sistēmas programmnodrošinājuma iegādes un uzstādīšanas izmaksas;
17.6.3. navigācijas zīmju (piemēram, stacionārās, peldošās navigācijas zīmes) iegādes, piegādes, montāžas un būvdarbu izmaksas;
17.7. izmaksas vides aizsardzības prasību nodrošināšanai;
17.8. ar obligāto ugunsdrošības un citu drošības prasību ievērošanu saistītās izmaksas;
17.9. izmaksas komunikācijas un vizuālās identitātes pasākumu nodrošināšanai.
18. Šo noteikumu 17.1., 17.2. un 17.3. apakšpunktā minētās izmaksas kopā nepārsniedz 10 procentus no projekta kopējām attiecināmajām izmaksām.
19. Neparedzētie izdevumi nepārsniedz piecus procentus no projekta kopējām tiešajām attiecināmajām izmaksām.
20. Izmaksas ir attiecināmas no projekta iesnieguma iesniegšanas dienas Kohēzijas politikas fondu vadības informācijas sistēmā. Būvdarbu līgumu slēdz un ar ieguldījumiem saistītus būvdarbus uzsāk pēc projekta iesnieguma iesniegšanas, izņemot projektu pamatojošās dokumentācijas sagatavošanas izmaksas, kas ir attiecināmas, ja tās veiktas pēc 2024. gada 1. janvāra.
21. Izmaksas, kas saskaņā ar šiem noteikumiem nav iekļaujamas kā attiecināmās izmaksas, ir finansējamas ārpus projekta.
22. Pasākuma atbalstāmo darbību ietvaros ir attiecināms pievienotās vērtības nodoklis tiešajām attiecināmajām izmaksām atbilstoši Eiropas Parlamenta un Padomes 2021. gada 24. jūnija Regulas (ES) 2021/1060, ar ko paredz kopīgus noteikumus par Eiropas Reģionālās attīstības fondu, Eiropas Sociālo fondu Plus, Kohēzijas fondu, Taisnīgas pārkārtošanās fondu un Eiropas Jūrlietu, zvejniecības un akvakultūras fondu un finanšu noteikumus attiecībā uz tiem un uz Patvēruma, migrācijas un integrācijas fondu, Iekšējās drošības fondu un Finansiāla atbalsta instrumentu robežu pārvaldībai un vīzu politikai, 64. panta 1. punkta "c" apakšpunktā minētajiem nosacījumiem, ja tas nav atgūstams atbilstoši normatīvajiem aktiem nodokļu politikas jomā.
23. Ja atbalsts tiek piešķirts kā komercdarbības atbalsts, projekta īstenošanas gaitā radušās sadārdzinājuma izmaksas finansējuma saņēmējs sedz no saviem līdzekļiem, kas brīvi no jebkāda komercdarbības atbalsta.
24. Projektu iesniedzēji ir Ventspils brīvostas pārvalde un Liepājas speciālās ekonomiskās zonas pārvalde. Pēc projekta iesnieguma apstiprināšanas projekta iesniedzējs ir finansējuma saņēmējs.
25. Projekta iesniedzējs nevar pretendēt uz atbalstu atbilstoši regulas Nr. 651/2014 56.b pantam, ja tas atbilst grūtībās nonākuša komersanta statusam un uz to attiecas vismaz viens no regulas Nr. 651/2014 2. panta 18. punktā minētajiem kritērijiem.
26. Valsts komercdarbības atbalsts netiek sniegts finansējuma saņēmējam, uz kuru attiecas līdzekļu atgūšanas rīkojums saskaņā ar regulas Nr. 651/2014 1. panta 4. punkta "a" apakšpunktu.
27. Projekta iesniedzējs sagatavo projekta iesniegumu atbilstoši projektu iesniegumu atlases nolikumā minētajām prasībām un iesniedz to sadarbības iestādē, izmantojot Kohēzijas politikas fondu vadības informācijas sistēmu. Iesniegumam pievieno:
27.1. projekta veikto izmaksu un ieguvumu analīzi (projekta iesniedzējam, veicot izmaksu un ieguvumu analīzi (finanšu analīzi un ekonomisko analīzi), jāievēro, ka projekta ekonomiskā ienesīguma norma ir lielāka par sociālo diskonta likmi un projekta ekonomiskā neto pašreizējā vērtība ir lielāka par nulli);
27.2. apliecinājumu, ka uz finansējuma saņēmēju neattiecas šo noteikumu 25. punktā minētais izslēgšanas kritērijs (ja attiecināms), kā arī apliecina projekta atbilstību šajos noteikumos minētajiem nosacījumiem.
28. Piemērojot regulas Nr. 651/2014 56.b panta 5. punkta "a" apakšpunktu, komercdarbības atbalsta intensitāte šo noteikumu 13.1. apakšpunktā norādītās darbības īstenošanai ir līdz 100 procentu apmērā no darbības īstenošanas attiecināmajām izmaksām, vienlaikus ņemot vērā regulas Nr. 651/2014 56.b panta 4. punktā minētos nosacījumus. Atbalsta intensitāte atbilst regulas Nr. 651/2014 2. panta 26. punktā noteiktajai definīcijai.
29. Ostas infrastruktūra šo noteikumu 13.1. apakšpunktā norādītās darbības īstenošanai atbilst ostu infrastruktūras definīcijai atbilstoši regulas Nr. 651/2014 2. panta 157. punktam.
30. Atbalsts šo noteikumu 13.1. apakšpunktā norādītās darbības īstenošanai atbilst atbalsta pārredzamības nosacījumiem saskaņā ar regulas Nr. 651/2014 5. panta 1. punktu un 2. punkta "a" apakšpunktu.
31. Saskaņā ar šiem noteikumiem piešķirto atbalstu drīkst kumulēt ar citu komercdarbības atbalstu, tai skaitā attiecībā uz vienām un tām pašām attiecināmajām izmaksām, ja netiek pārsniegta attiecīgā maksimālā atbalsta intensitāte vai atbalsta summa, kāda noteikta komercdarbības atbalsta programmā vai Eiropas Komisijas lēmumā. Ja par vienām un tām pašām projekta attiecināmajām izmaksām tiek piešķirts atbalsts vairāku komercdarbības atbalsta programmu ietvaros, finansējuma saņēmējs iesniedz informāciju par plānoto un piešķirto atbalstu, tai skaitā par tām pašām attiecināmajām izmaksām, norādot atbalsta piešķiršanas datumu (tai skaitā plānoto atbalsta piešķiršanas datumu), atbalsta intensitāti, atbalsta sniedzēju, atbalsta pasākumu vai investīciju un plānoto vai piešķirto atbalsta summu.
32. Darbus šo noteikumu 13.1. apakšpunktā norādītās darbības veikšanai var uzsākt pēc šo noteikumu 27. punktā minētā projekta iesnieguma iesniegšanas atbilstoši regulas Nr. 651/2014 6. pantam, ņemot vērā, ka regulas Nr. 651/2014 izpratnē par darbu sākumu ir uzskatāmas darbības, kas atbilst regulas Nr. 651/2014 2. panta 23. punktā minētajiem nosacījumiem (ja darbu sākums ir pirms projekta iesnieguma iesniegšanas brīža, izmaksas nav attiecināmas).
33. Par komercdarbības atbalsta piešķiršanas brīdi uzskata dienu, kad pieņemts atbalsta sniedzēja lēmums par projekta apstiprināšanu vai atzinums par nosacījumu izpildi.
34. Finansējuma saņēmējs nodrošina, ka šo noteikumu 13.1. apakšpunktā īstenotās darbības rezultātā radītā ostas infrastruktūra saskaņā ar regulas Nr. 651/2014 56.b panta 8. punktu ieinteresētajiem lietotājiem pieejama vienlīdzīgā un nediskriminējošā veidā atbilstoši tirgus nosacījumiem.
35. Ja tiek pārkāptas regulas Nr. 651/2014 minētās prasības, finansējuma saņēmējs atmaksā projekta ietvaros nelikumīgi saņemto komercdarbības atbalstu kopā ar procentiem no līdzekļiem, kas ir brīvi no komercdarbības atbalsta, atbilstoši Komercdarbības atbalsta kontroles likuma IV vai V nodaļas nosacījumiem.
36. Atbalstu saskaņā ar regulas Nr. 651/2014 nosacījumiem šo noteikumu ietvaros piešķir, ievērojot regulas Nr. 651/2014 58. panta 4. punktā un 59. pantā noteiktos termiņus.
37. Sadarbības iestāde nodrošina regulas Nr. 651/2014 9. panta 1. punkta "c" apakšpunktā un 4. punktā noteiktos publicitātes pasākumus.
38. Informācijas pieejamība atbilstoši regulas Nr. 651/2014 12. panta 1. punktam tiek nodrošināta šādā veidā:
38.1. sadarbības iestāde nodrošina informācijas pieejamību 10 gadus, sākot no dienas, kad saskaņā ar atbalsta shēmu ir piešķirts pēdējais komercdarbības atbalsts;
38.2. finansējuma saņēmējs nodrošina informācijas pieejamību 10 gadus, sākot no komercdarbības atbalsta piešķiršanas dienas.
39. Pasākuma ietvaros projektu īsteno saskaņā ar vienošanos par projekta īstenošanu, bet ne ilgāk kā līdz 2029. gada 31. decembrim.
40. Īstenojot projektu, finansējuma saņēmējs:
40.1. izstrādā nosacījumus, kā tas pārliecinās par interešu konflikta, krāpšanas un korupcijas risku neesību, tai skaitā identificē apstākļus, kuri izraisa vai var izraisīt interešu konfliktu un krāpšanas un korupcijas riskus, kas rada apdraudējumu vai kaitējumu projekta īstenošanā, nosaka veicamos pasākumus un izstrādā darbības plānu interešu konflikta un krāpšanas un korupcijas risku preventīvai novēršanai un gadījumiem, ja interešu konflikts, krāpšana vai korupcija ir atklāta;
40.2. nodrošina projektā plānoto darbu sasaisti, sinerģiju un demarkāciju ar citu atbalsta instrumentu investīcijām. Finansējuma saņēmējs nodrošina, ka projektā plānotās attiecināmās izmaksas netiek finansētas vai līdzfinansētas, kā arī tās nav plānots finansēt vai līdzfinansēt no citiem valsts un ārvalstu finanšu atbalsta instrumentiem, un dubultā finansējuma neiestāšanos, kā arī nodrošina atbilstoši komercdarbības atbalsta regulējumam (ja attiecināms) atbalsta summēšanas (kumulācijas) nosacījumu ievērošanu;
40.3. nodrošina, ka infrastruktūras objekts, kurā plānots veikt ieguldījumus, ir finansējuma saņēmēja īpašumā, ilgtermiņa nomā, bezatlīdzības lietošanā, valdījumā vai turējumā un finansējuma saņēmēja tiesības uz konkrēto objektu vai īpašumu ir nostiprinātas Valsts vienotajā datorizētajā zemesgrāmatā;
40.4. nodrošina interešu konflikta neesību saskaņā ar Eiropas Parlamenta un Padomes 2018. gada 18. jūlija Regulas (ES, Euratom) Nr. 2018/1046 par finanšu noteikumiem, ko piemēro Savienības vispārējam budžetam, ar kuru groza Regulas (ES) Nr. 1296/2013, (ES) Nr. 1301/2013, (ES) Nr. 1303/2013, (ES) Nr. 1304/2013, (ES) Nr. 1309/2013, (ES) Nr. 1316/2013, (ES) Nr. 223/2014, (ES) Nr. 283/2014 un Lēmumu Nr. 541/2014/ES un atceļ Regulu (ES, Euratom) Nr. 966/2012, 61. pantu un publiskos iepirkumus regulējošo normatīvo aktu prasībām, kā arī paraksta interešu konflikta neesības apliecinājumu;
40.5. investīcijas īstenošanas laikā nodrošina nepieciešamās darbības un ievēro nosacījumus, kas identificēti horizontālā principa "Nenodarīt būtisku kaitējumu" novērtējumā, lai nodrošinātu, ka tiek novērsta vai mazināta pasākuma ietvaros atbalstāmo darbību ietekme uz vidi;
40.6. ievēro un uzkrāj datus par projekta ietekmi uz horizontālā principa "Klimatnodrošināšana" rādītājiem – pasākuma īstenošanas rezultātā radīto siltumnīcefekta gāzu emisiju samazināšanu vai CO2 piesaistes palielināšanu;
40.7. ievēro un, ja attiecināms, uzkrāj datus par projekta ietekmi uz horizontālā principa "Energoefektivitāte pirmajā vietā" rādītājiem;
40.8. ievēro horizontālo principu "Vienlīdzība, iekļaušana, nediskriminācija un pamattiesību ievērošana";
40.9. nodrošina sasniegto rezultātu ilgtspēju vismaz piecus gadus pēc noslēguma maksājuma veikšanas;
40.10. nodrošina komunikācijas un vizuālās identitātes prasības saskaņā ar Eiropas Parlamenta un Padomes 2021. gada 24. jūnija Regulas (ES) Nr. 2021/1060, ar ko paredz kopīgus noteikumus par Eiropas Reģionālās attīstības fondu, Eiropas Sociālo fondu Plus, Kohēzijas fondu, Taisnīgas pārkārtošanās fondu un Eiropas Jūrlietu, zvejniecības un akvakultūras fondu un finanšu noteikumus attiecībā uz tiem un uz Patvēruma, migrācijas un integrācijas fondu, Iekšējās drošības fondu un Finansiāla atbalsta instrumentu robežu pārvaldībai un vīzu politikai, 47. un 50. pantu un normatīvajiem aktiem, kas nosaka kārtību, kādā Eiropas Savienības fondu vadībā iesaistītās institūcijas nodrošina šo fondu ieviešanu 2021.–2027. gada plānošanas periodā;
40.11. projekta īstenošanai nepieciešamo preču un pakalpojumu iegādi veic saskaņā ar normatīvajiem aktiem publisko iepirkumu jomā, īstenojot atklātu, pārredzamu, nediskriminējošu un konkurenci nodrošinošu konkursa procedūru. Atbalstāms ir zaļais publiskais iepirkums (vides prasību integrācija preču un pakalpojumu iepirkumos), sociāli atbildīgs iepirkums un inovatīvs iepirkums.
41. Sadarbības iestāde pēc vienošanās noslēgšanas par projekta īstenošanu un rakstiska avansa pieprasījuma saņemšanas var piešķirt avansu, ja tai ir pieejami valsts budžeta līdzekļi, izvērtējot plānotā avansa apmēru un nepieciešamības pamatojumu. Finansējuma saņēmējs avansa pieprasījumu sagatavo un sadarbības iestāde to apstiprina, ņemot vērā, ka plānotā avansa apmērs un tā pamatojums atbilst spējai to izlietot sešu mēnešu laikā saimnieciskā gada ietvaros. Finansējuma saņēmējam avansu var piešķirt līdz 30 procentiem no projektam piešķirtā Kohēzijas fonda finansējuma, ievērojot, ka avansu var izmaksāt vairākos maksājumos un avansa un starpposma maksājumu kopsumma nepārsniedz 90 procentus no projektam piešķirtā Kohēzijas fonda finansējuma.
42. Ja komercdarbības atbalstu sniedz saskaņā ar regulas Nr. 651/2014 56.b pantu, sadarbības iestāde nodrošina projekta uzraudzību projekta dzīves ciklā.