Tiesību akts: spēkā esošs
Ministru kabineta noteikumi Nr. 483

Rīgā 2024. gada 16. jūlijā (prot. Nr. 29 73. §)
Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.–2027. gadam 4.2.3. specifiskā atbalsta mērķa "Sekmēt to, lai – jo īpaši nelabvēlīgā situācijā esošām grupām – būtu vienlīdzīga piekļuve kvalitatīvai un iekļaujošai izglītībai un mācībām un iespēja to iegūt, sākot ar pirmsskolas izglītību un aprūpi un vispārējās izglītības un profesionālās izglītības un mācību gaitā līdz pat augstākajai izglītībai un pieaugušo izglītībai un mācībām, tostarp veicināt mācību mobilitāti visiem un atvieglot piekļūstamības iespējas personām ar invaliditāti" 4.2.3.1. pasākuma "Integrēta "skola-kopiena" sadarbības programma atstumtības riska mazināšanai izglītības iestādēs" īstenošanas noteikumi
Izdoti saskaņā ar Eiropas Savienības fondu 2021.–2027. gada plānošanas perioda vadības likuma 19. panta 6. un 13. punktu
I. Vispārīgie jautājumi

1. Noteikumi nosaka:

1.1. kārtību, kādā īsteno Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.–2027. gadam 4.2.3. specifiskā atbalsta mērķa "Sekmēt to, lai – jo īpaši nelabvēlīgā situācijā esošām grupām – būtu vienlīdzīga piekļuve kvalitatīvai un iekļaujošai izglītībai un mācībām un iespēja to iegūt, sākot ar pirmsskolas izglītību un aprūpi un vispārējās izglītības un profesionālās izglītības un mācību gaitā līdz pat augstākajai izglītībai un pieaugušo izglītībai un mācībām, tostarp veicināt mācību mobilitāti visiem un atvieglot piekļūstamības iespējas personām ar invaliditāti" 4.2.3.1. pasākumu "Integrēta "skola-kopiena" sadarbības programma atstumtības riska mazināšanai izglītības iestādēs" (turpmāk – pasākums);

1.2. pasākuma mērķi;

1.3. plānoto un pieejamo finansējumu;

1.4. prasības Eiropas Sociālā fonda Plus (turpmāk – ESF+) projekta (turpmāk – projekts) iesniedzējam, finansējuma saņēmējam un projekta sadarbības partneriem;

1.5. atbalstāmo darbību un izmaksu attiecināmības nosacījumus;

1.6. vienkāršoto izmaksu piemērošanas nosacījumus un kārtību.

2. Pasākuma mērķis ir attīstīt integrētu skolas-kopienas jeb pašvaldības izglītības ekosistēmas pieeju, veicinot starpinstitūciju sadarbību un izglītojamā vecāku (personu, kas realizē aizgādību) iesaisti izglītības procesā, lai nodrošinātu koordinētu rīcību sociālās atstumtības un priekšlaicīgas mācību pārtraukšanas riska samazināšanai izglītojamiem un sekmētu vispārējās pamatizglītības un vidējās izglītības satura apguvi.

3. Pasākuma mērķa grupa ir vispārējās izglītības iestāžu izglītojamie no 1. līdz 12. klasei, kā arī profesionālās izglītības iestāžu un profesionālās izglītības programmas īstenojošo vispārējās izglītības iestāžu izglītojamie no 1. līdz 4. kursam. Mērķa grupā neietilpst profesionālās ievirzes, profesionālās pilnveides, profesionālās tālākizglītības un profesionālās augstākās izglītības programmu izglītojamie.

4. Pasākuma ietvaros līdz 2029. gada 31. decembrim ir sasniedzami šādi uzraudzības rādītāji:

4.1. iznākuma rādītājs – nacionāla, reģionāla vai vietēja mēroga valsts administrācijas vai sabiedrisko pakalpojumu iestāžu un pakalpojumu skaits, kas saņēmuši atbalstu, – viena valsts pārvaldes iestāde, tai skaitā līdz 2024. gada 31. decembrim – viena valsts pārvaldes iestāde;

4.2. rezultāta rādītājs – iestādes, kas veicinājušas vienlīdzīgu piekļuvi kvalitatīvai un iekļaujošai izglītībai pašvaldībās, jo īpaši nelabvēlīgā situācijā esošiem bērniem un jauniešiem, – viena valsts pārvaldes iestāde.

5. Nacionālie rādītāji ir:

5.1. izglītojamo skaits, kuri saņēmuši individualizētu atbalstu, – kumulatīva uzskaite;

5.2. izglītojamo skaits, kuri ir saņēmuši individualizētu atbalstu un kuri, atkārtoti kārtojot vispārējās pamatizglītības eksāmenu, tajā ir ieguvuši augstāku novērtējumu nekā iepriekšējā eksaminācijas reizē, – kumulatīva uzskaite;

5.3. īstenoto skolas-kopienas iniciatīvo projektu skaits – kumulatīva uzskaite;

5.4. īstenoto izglītības iestāžu partnerības projektu skaits – kumulatīva uzskaite.

6. Pasākumu īsteno kā ierobežotu projektu iesniegumu atlasi. ESF+ finansējuma veids ir grants.

7. Pasākuma ietvaros atbildīgās iestādes funkcijas pilda Izglītības un zinātnes ministrija (turpmāk – atbildīgā iestāde).

8. Pasākuma ietvaros plānotais kopējais attiecināmais finansējums ir 23 490 000 euro (no tā elastības finansējums – 7 538 110 euro), tai skaitā ESF+ finansējums – 19 966 500 euro (no tā elastības finansējums – 6 407 394 euro) un valsts budžeta līdzfinansējums – 3 523 500 euro (no tā elastības finansējums – 1 130 716 euro). Projekta iesniegumā pasākumam pieejamo finansējumu plāno ne vairāk kā 15 951 890 euro apmērā, tai skaitā ESF+ finansējumu 13 559 106 euro apmērā un valsts budžeta līdzfinansējumu 2 392 784 euro apmērā.

9. Maksimālais attiecināmais ESF+ finansējuma apmērs nepārsniedz 85 procentus no projekta kopējā attiecināmā finansējuma.

10. Atbildīgā iestāde pēc Eiropas Komisijas lēmuma par vidusposma pārskatu var ierosināt no 2026. gada 1. janvāra palielināt pasākumam pieejamo kopējo attiecināmo finansējumu līdz šo noteikumu 8. punktā minētajam plānotajam kopējā attiecināmā finansējuma apmēram.

11. Pasākumu īsteno vienā projektu iesniegumu atlases kārtā par visu pasākumam pieejamo finansējumu. Pasākuma ietvaros tiek īstenots stratēģiski svarīgs projekts.

II. Prasības projekta iesniedzējam un sadarbības partneriem

12. Projekta iesniedzējs pasākuma ietvaros ir Valsts izglītības satura centrs.

13. Projekta iesniedzējs sagatavo projekta iesniegumu atbilstoši projektu iesniegumu atlases nolikumā noteiktajām prasībām un uzaicinājumā noteiktajā termiņā iesniedz to sadarbības iestādē, izmantojot Kohēzijas politikas fondu vadības informācijas sistēmas elektronisko vidi. Projekta iesniedzējs pēc projekta iesnieguma apstiprināšanas kļūst par finansējuma saņēmēju (turpmāk – finansējuma saņēmējs). 

14. Finansējuma saņēmējs projektu īsteno sadarbībā ar šādiem sadarbības partneriem:

14.1. pašvaldībām;

14.2. valsts un valsts augstskolu dibinātām profesionālās izglītības iestādēm;

14.3. valsts un valsts augstskolu dibinātām vispārējās izglītības iestādēm.

15. Sadarbības partneris var tikt iesaistīts projekta īstenošanā, ja tas atbilst šādām prasībām:

15.1. ir izstrādājis priekšlaicīgas mācību pārtraukšanas prevencijas sistēmas un ieviešanas plānu (attiecināms uz šo noteikumu 14.1. apakšpunktā minēto sadarbības partneri) vai ir apzinājis un raksturojis esošo situāciju attiecībā uz priekšlaicīgu mācību pārtraukšanu izglītības iestādē un, pamatojoties uz šo informāciju, finansējuma saņēmēja noteiktā termiņā ir iesniedzis finansējuma saņēmējam nodomu protokolu priekšlaicīgas mācību pārtraukšanas riska mazināšanai izglītības iestādē saskaņā ar finansējuma saņēmēja izstrādātām vadlīnijām par procesu, kādā sadarbības partneris veic informācijas un dokumentu sagatavošanu un iesniegšanu finansējuma saņēmējam (attiecināms uz šo noteikumu 14.2. un 14.3. apakšpunktā minētajiem sadarbības partneriem);

15.2. sadarbības līguma slēgšanas brīdī tam saskaņā ar Valsts ieņēmumu dienesta administrēto nodokļu (nodevu) parādnieku datubāzē pieejamo informāciju nav nodokļu parādu, kas kopsummā pārsniedz 150 euro.

16. Projekta iesniedzējam ir pienākums projekta iesniegumā pamatot šo noteikumu 14. punktā minēto sadarbības partneru izvēli, norādot sadarbības partneru izvēles principus, iesaistes mehānismu un to kompetences atbilstību un gatavību īstenot projektā plānotās atbalstāmās darbības.

17. Finansējuma saņēmējs šo noteikumu 14. punktā minētos sadarbības partnerus var iesaistīt projektā visā projekta īstenošanas laikā, pēc projekta iesnieguma apstiprināšanas slēdzot ar katru sadarbības partneri sadarbības līgumu.

18. Sadarbības līgumā iekļauj informāciju saskaņā ar normatīvajiem aktiem par kārtību, kādā Eiropas Savienības fondu vadībā iesaistītās institūcijas nodrošina šo fondu ieviešanu 2021.–2027. gada plānošanas periodā, paredzot tajā pušu tiesības, pienākumus un atbildību un iekļaujot vismaz šādus saturiskās un finansiālās sadarbības nosacījumus:

18.1. resursus, ar kādiem sadarbības partneris iesaistās projektā, tai skaitā:

18.1.1. pašvaldības atbalsta sniegšanā šo noteikumu 3. punktā minētajiem mērķa grupas izglītojamiem var iesaistīt:

18.1.1.1. pašvaldības dibinātas vispārējās izglītības iestādes un profesionālās izglītības iestādes;

18.1.1.2. Jaunatnes likuma 5. panta septītajā daļā minētos jauniešu centrus, kas ir pašvaldības iestāde vai pašvaldības struktūrvienība, lai nodrošinātu izglītojamo mentora atbalsta pieejamību ārpus izglītības iestādēm;

18.1.1.3. pašvaldības dienestus, pašvaldības policiju, citas pašvaldības institūcijas šo noteikumu 23.1. apakšpunktā minēto atbalstāmo darbību ietvaros;

18.1.2. šo noteikumu 14. punktā minētie sadarbības partneri sadarbojas ar biedrībām un nodibinājumiem šo noteikumu 23.5.1. apakšpunktā minēto iniciatīvu projektu iesniegumu izstrādē un apstiprināto iniciatīvu projektu īstenošanā;

18.2. sadarbības partnera īstenojamās atbalstāmās darbības un sasniedzamos rādītājus, tai skaitā:

18.2.1. sadarbības partneris piedalās šo noteikumu 23.1.1. un 23.1.2. apakšpunktā minētajās atbalstāmajās darbībās, kā arī šo noteikumu 23.1.3. apakšpunktā minētajos mācību pasākumos un pieredzes apmaiņas darbnīcās, sniedz informāciju finansējuma saņēmējam par to, kā sadarbības partneris tiks pārstāvēts šo atbalstāmo darbību, mācību pasākumu un pieredzes apmaiņas darbnīcu īstenošanā;

18.2.2. sadarbības partneris informē pedagogus, atbalsta personālu, sociālos darbiniekus un izglītojamo mentorus par iespēju piedalīties šo noteikumu 23.2. apakšpunktā  minētajās grupu supervīzijās, kuras nodrošina finansējuma saņēmējs;

18.2.3. sadarbības partneris piedalās šo noteikumu 23.7.1. apakšpunktā minētajos  pasākumos (piemēram, konferencēs, domnīcās), kurus finansējuma saņēmējs organizē sadarbības partneriem vai kuros ir paredzējis sadarbības partneru iesaisti, kā arī sniedz finansējuma saņēmējam nepieciešamo informāciju projekta stratēģiskās komunikācijas plāna izstrādei un īstenošanai;

18.2.4. sadarbības partneris īsteno visas vai izvēles veidā vienu vai vairākas šo noteikumu 23.3., 23.5. un 23.7.2. apakšpunktā  minētās atbalstāmās darbības, tai skaitā:

18.2.4.1. izstrādā šo noteikumu 23.3. apakšpunktā minēto individuālo plānu;

18.2.4.2. nodrošina šo noteikumu 23.3.1. apakšpunktā minēto speciālistu (pedagoga, izglītības psihologa, sociālā pedagoga, pedagoga palīga, speciālā pedagoga, pedagoga karjeras konsultanta, bibliotekāra, skolotāja logopēda, surdotulka,  ergoterapeita) konsultācijas un atbalsta pasākumu īstenošanu, izņemot gadījumu, ja to nodrošina no valsts vai pašvaldības budžeta līdzekļiem normatīvajos aktos noteiktajā kartībā;

18.2.4.3. slēdz līgumus ar šo noteikumu 23.4. apakšpunktā minētajā programmā sagatavotajiem izglītojamo mentoriem par šo noteikumu 23.3.2. apakšpunktā  minētā atbalsta sniegšanu;

18.2.4.4. izstrādā šo noteikumu 23.5.1. apakšpunktā minēto iniciatīvu projektu iesniegumus un īsteno apstiprinātos iniciatīvu projektus sadarbībā ar biedrībām un nodibinājumiem – attiecināms uz šo noteikumu 14.1. apakšpunktā minētā sadarbības partnera dibinātām vispārējās izglītības iestādēm un profesionālās izglītības iestādēm, uz šo noteikumu 14.2. un 14.3. apakšpunktā minētajiem sadarbības partneriem un uz šo noteikumu 18.1.2. apakšpunktā ​​​​​​​ minētajām biedrībām un nodibinājumiem;

18.2.4.5. izstrādā šo noteikumu 23.5.2. apakšpunktā minēto partnerības projektu iesniegumus un īsteno apstiprinātos partnerības projektus – attiecināms uz šo noteikumu 14.1. apakšpunktā minētā sadarbības partnera dibinātām vispārējās izglītības iestādēm un profesionālās izglītības iestādēm, kā arī uz šo noteikumu 14.2. ​​​​​​​ un 14.3. apakšpunktā ​​​​​​​ minētajiem sadarbības partneriem;

18.2.4.6. organizē šo noteikumu 23.7.2. apakšpunktā  minētos pasākumus un nodrošina šo pasākumu norises telpas;

18.2.4.7. iesaista mērķa grupas izglītojamo (tai skaitā sociālās atstumtības un priekšlaicīgas mācību pārtraukšanas riskam pakļautu izglītojamo) vecākus (personas, kas realizē aizgādību) un izglītības iestāžu personālu sadarbības partnera īstenotajās atbalstāmajās darbībās projekta ietvaros, kā arī pēc nepieciešamības iesaista citas sabiedrības grupas šo noteikumu 23.5. apakšpunktā minētās atbalstāmās darbības īstenošanā;

18.2.4.8. apkopo uzraudzībai nepieciešamos datus un rādītājus  atbilstoši finansējuma saņēmēja izstrādātajai datu un rādītāju apkopošanas kārtībai un iesniedz finansējuma saņēmējam sadarbības līgumā noteiktajā termiņā;

18.2.4.9. izstrādā kārtību par to, kā sadarbības partneris (ja attiecināms – sadarbībā ar šo noteikumu 18.1.1. apakšpunktā minētajiem subjektiem) nodrošinās šo noteikumu 23.3., 23.5. un 23.7.2. apakšpunktā minēto atbalstāmo darbību īstenošanu, tai skaitā sniedz informāciju par procesa organizēšanu un nosaka atbildīgos par plānoto un veikto darbību ieviešanu, izpildi un kontroli;

18.2.5. sadarbības partneris sniedz ieguldījumu pasākuma mērķa un šo noteikumu 5. punktā minēto nacionālo rādītāju sasniegšanā;

18.3. sadarbības partnera atbildību, tai skaitā nosaka atbildības sadalījumu starp sadarbības partneriem un šo noteikumu 18.1.1. apakšpunktā  minētajiem subjektiem, īstenojot atbalstāmās darbības projekta ietvaros;

18.4. kārtību, kādā veicami norēķini ar sadarbības partneri šo noteikumu 23.3., 23.5.  un 23.7.2. apakšpunktā  minēto atbalstāmo darbību īstenošanai un attiecināmo tiešo un netiešo izmaksu segšanai;

18.5. kārtību un termiņus, kādos no sadarbības partnera atgūst neatbilstoši veiktos izdevumus;

18.6. pārskatu un citas informācijas aprites un glabāšanas kārtību un termiņus;

18.7. projekta īstenošanai nepieciešamos fizisko personu datus un to apstrādes kārtību;

18.8. šo noteikumu 23.6. apakšpunktā minētās interaktīvās atbalsta platformas lietošanas nosacījumus;

18.9. citus nosacījumus veiksmīgai projekta ieviešanai un darbību īstenošanai.

19. Finansējuma saņēmējs izstrādā šo noteikumu 17. punktā minētā sadarbības līguma standartformu un saskaņo to ar Izglītības un zinātnes ministriju kā par nozares politiku atbildīgo ministriju.

20. Finansējuma saņēmējs projekta ietvaros plāno finansējumu sadarbības partneriem šo noteikumu 23.3., 23.5.  un 23.7.2. apakšpunktā minēto atbalstāmo darbību īstenošanai. Finansējuma saņēmējs šo noteikumu 23.3. apakšpunktā minēto atbalstāmo darbību nodrošināšanai plāno finansējumu ne mazāk kā 25 procentu apmērā no pasākumam pieejamā kopējā attiecināmā finansējuma.

21. Finansējuma saņēmējs nodrošina priekšfinansējumu 80 procentu apmērā no šo noteikumu 23.5. apakšpunktā minētā iniciatīvu projekta vai partnerības projekta summas 30 dienu laikā no datuma, kad līgumu par iniciatīvu projekta vai partnerības projekta īstenošanu ir parakstījusi pēdējā no pusēm.

22. Finansējuma saņēmējs ir atbildīgs par sadarbības partneru pienākumu izpildi projekta īstenošanā un sadarbības partneru īstenotajām funkcijām projektā, tai skaitā novēršot dubultā finansējuma risku.

III. Atbalstāmās darbības un attiecināmās izmaksas

23. Pasākuma ietvaros ir atbalstāmas šādas darbības:

23.1. atbalsts starpresoru sadarbības stiprināšanai šo noteikumu 2. punktā minētā mērķa sasniegšanai, kā arī starpinstitūciju sadarbības mehānisma pilnveidei pašvaldībās un preventīvajā darbā iesaistīto speciālistu sadarbībai pašvaldības un izglītības iestādes līmenī:

23.1.1. rekomendāciju izstrāde līdz 2025. gada 31. decembrim starpresoru sadarbības stiprināšanai nacionālā līmenī sociālās atstumtības un priekšlaicīgas mācību pārtraukšanas riska mazināšanai izglītojamiem;

23.1.2. sadarbības īstenošanas un informācijas apmaiņas procedūru aprakstu pilnveide pašvaldības un izglītības iestādes līmenī dažādām situācijām, tai skaitā vardarbības (arī ņirgāšanās) gadījumu risināšanai, lai veiksmīgāk īstenotu preventīvus pasākumus sociālās atstumtības un priekšlaicīgas mācību pārtraukšanas riska mazināšanai, tostarp iesaistot izglītojamo vecākus (personas, kas realizē aizgādību);

23.1.3. atbalsts šo noteikumu 23.1.2. apakšpunktā minēto procedūru aprakstu pilnveidei, tai skaitā konsultantu un ekspertu konsultācijas, informatīvo, izglītojošo, metodisko u. c. materiālu izstrāde, mācību pasākumu un pieredzes apmaiņas darbnīcu organizēšana;

23.2. grupu supervīziju īstenošana pedagogiem, atbalsta personālam, sociālajiem darbiniekiem un šo noteikumu 23.3.2. apakšpunktā minētajiem izglītojamo mentoriem;

23.3. individualizēta atbalsta sniegšana šo noteikumu 3. punktā minētās mērķa grupas izglītojamiem saskaņā ar individuālu plānu, kas izstrādāts katram izglītojamam un kurā iekļauj šo noteikumu 23.3.1. un 23.3.2. apakšpunktā minēto atbalstu, izņemot gadījumu, ja atbalstu nodrošina no valsts vai pašvaldības budžeta līdzekļiem:

23.3.1. speciālistu atbalsts un konsultācijas izglītojamiem individuāli vai grupā šo noteikumu 23.3. apakšpunktā minētā plāna ietvaros:

23.3.1.1. pedagoga atbalsts izglītojamiem grupās lasītprasmes veicināšanai 1.–3. klasē;

23.3.1.2. pedagoga konsultācijas mācību priekšmetos un atbalsta pasākumu īstenošana izglītojamiem, kuri par vispārējās pamatizglītības programmas apguvi ir saņēmuši tikai liecību un atkārtoti mācās 9. klasē vai ir uzņemti profesionālās izglītības iestādē;

23.3.1.3. izglītības psihologa, sociālā pedagoga, pedagoga palīga, speciālā pedagoga, pedagoga karjeras konsultanta, bibliotekāra, skolotāja logopēda, surdotulka, ergoterapeita atbalsts pēc nepieciešamības mērķa grupas izglītojamiem, kuriem ir konstatēts sociālās atstumtības vai priekšlaicīgas mācību pārtraukšanas risks, kā arī izglītojamiem, kuri par vispārējās pamatizglītības programmas apguvi ir saņēmuši tikai liecību un atkārtoti mācās 9. klasē vai ir uzņemti profesionālās izglītības iestādē;

23.3.2. šo noteikumu 23.4. apakšpunktā minēto programmu apguvuša mentora individuāls atbalsts šo noteikumu 23.3. apakšpunktā minētā plāna ietvaros izglītojamiem no 13 gadu vecuma, kuriem ir konstatēts sociālās atstumtības vai priekšlaicīgas mācību pārtraukšanas risks, kā arī izglītojamiem, kuri par vispārējās pamatizglītības programmas apguvi ir saņēmuši tikai liecību un atkārtoti mācās 9. klasē vai ir uzņemti profesionālās izglītības iestādē;

23.4. izglītojamo mentora mācību programmas izstrāde un īstenošana;

23.5. iniciatīvu projektu un partnerības projektu īstenošana, tostarp nodrošinot darbu ar reemigrantiem, imigrantiem un mazākumtautībām:

23.5.1. skolas-kopienas iniciatīvo projektu īstenošana, lai veicinātu izglītības iestāžu sadarbību ar vietējo kopienu un pašvaldības un izglītības iestāžu resursu izmantošanu, tostarp paplašinot ārpus formālās izglītības (tai skaitā interešu izglītības) sistēmas esošo piedāvājumu izglītības iestādē, veicinot pilsonisko līdzdalību, nodrošinot darbu ar reemigrantiem, imigrantiem un mazākumtautībām, iesaistot vecākus, ģimenes, citus sabiedrības locekļus, mazinot sociālās atstumtības un priekšlaicīgas mācību pārtraukšanas risku;

23.5.2. izglītības iestāžu partnerības projektu īstenošana, lai sniegtu atbalstu izglītojamiem, vecākiem (personām, kas realizē aizgādību), pedagogiem un izglītības iestāžu vadītājiem pārejā uz mācībām latviešu valodā;

23.6. interaktīvā rīka attīstīšana, izveidojot ar Valsts izglītības informācijas sistēmu savienotu interaktīvu atbalsta platformu sociālās atstumtības un priekšlaicīgas mācību pārtraukšanas riska novērtēšanai un vadīšanai;

23.7. mērķsadarbības un izglītojošu pasākumu īstenošana:

23.7.1. finansējuma saņēmēja organizēti mērķsadarbības un izglītojoši pasākumi, piemēram, informatīvās un sociālās kampaņas sabiedrības vai tās atsevišķu mērķa grupu informēšanai, izglītošanai, konferences, semināri, domnīcas, videosižetu veidošana;

23.7.2. sadarbības partneru organizēti mērķsadarbības un izglītojoši pasākumi vecākiem (personām, kas realizē aizgādību), kā arī lasītprasmes veicināšanas pasākumi;

23.8. komunikācijas un vizuālās identitātes prasību nodrošināšanas pasākumi par projekta īstenošanu, tai skaitā lai informētu par projektu kā par stratēģiski svarīgu, kā arī stratēģiski svarīgā projekta komunikācijas plāna izstrāde, ko finansējuma saņēmējs iesniedz informācijai atbildīgajā iestādē, un šī plāna īstenošana, paredzot nodrošināt vismaz vienu plašāka mēroga publicitātes pasākumu mediju intereses un sabiedrības uzmanības piesaistīšanai. Visās stratēģiski svarīgā projekta komunikācijas aktivitātēs (īpaši plašāka mēroga publicitātes pasākumi, preses relīzes) finansējuma saņēmējam jānodrošina sadarbība ar atbildīgo iestādi un Eiropas Komisijas pārstāvniecību Latvijā;

23.9. projekta vadības un īstenošanas nodrošināšana.

24. Pasākumā ir attiecināmas šādas izmaksu pozīcijas:

24.1. tiešās attiecināmās izmaksas, kas ir tieši saistītas ar projekta darbību īstenošanu un nepieciešamas projekta rezultātu sasniegšanai, un šī saistība ir skaidri saprotama un pierādāma;

24.2. netiešās attiecināmās izmaksas, kas nav tieši saistītas ar projekta rezultātu sasniegšanu, bet atbalsta un nodrošina atbilstošus apstākļus projekta darbību īstenošanai un projekta rezultātu sasniegšanai.

25. Šo noteikumu 24.1. apakšpunktā minētās tiešās attiecināmās izmaksas ietver šādas izmaksu pozīcijas:

25.1. šo noteikumu 23.1.1. apakšpunktā minēto rekomendāciju izstrādes izmaksas;

25.2. šo noteikumu 23.1.2. un 23.1.3. apakšpunktā minēto​​​​​​ sadarbības īstenošanas un informācijas apmaiņas procedūru aprakstu pilnveides izmaksas:

25.2.1. konsultantu un ekspertu konsultāciju izmaksas;

25.2.2. informatīvo, izglītojošo, metodisko un citu materiālu izstrādes izmaksas;

25.2.3. mācību pasākumu organizēšanas izmaksas;

25.2.4. pieredzes apmaiņas darbnīcu organizēšanas izmaksas;

25.3. šo noteikumu 23.2. apakšpunktā minēto grupu supervīziju īstenošanas izmaksas saskaņā ar atbildīgās iestādes izstrādātu un ar vadošo iestādi saskaņotu vienkāršoto izmaksu metodiku;

25.4. šo noteikumu 23.3. apakšpunktā noteiktā individualizētā atbalsta izmaksas, tostarp individuāla plāna izstrādes un īstenošanas izmaksas, saskaņā ar šo noteikumu 35.5. apakšpunktā minēto finansējuma sadales kārtību un finansējuma kvotu:

25.4.1. šo noteikumu 23.3.1. apakšpunktā minēto speciālistu atbalsta un konsultāciju izmaksas atbilstoši atbildīgās iestādes izstrādātai un ar vadošo iestādi saskaņotai vienkāršoto izmaksu metodikai, izņemot surdotulka un ergoterapeita atbalsta un konsultāciju izmaksas, kas ir attiecināmas kā faktiskās izmaksas;

25.4.2. šo noteikumu 23.3.2. apakšpunktā minēto izglītojamo mentoru individuālā atbalsta izmaksas atbilstoši atbildīgās iestādes izstrādātai un ar vadošo iestādi saskaņotai vienkāršoto izmaksu metodikai;

25.5. šo noteikumu 23.4. apakšpunktā minētās izglītojamo mentora mācību programmas izstrādes un īstenošanas izmaksas;

25.6. šo noteikumu 23.5. apakšpunktā minēto iniciatīvu projektu un partnerības projektu īstenošanas izmaksas:

25.6.1. skolas-kopienas iniciatīvo projektu īstenošanas izmaksas atbilstoši atbildīgās iestādes izstrādātai un ar vadošo iestādi saskaņotai vienkāršoto izmaksu metodikai un saskaņā ar šo noteikumu 35.5. apakšpunktā minēto finansējuma sadales kārtību un finansējuma kvotu;

25.6.2. izglītības iestāžu partnerības projektu īstenošanas izmaksas atbilstoši atbildīgās iestādes izstrādātai un ar vadošo iestādi saskaņotai vienkāršoto izmaksu metodikai un saskaņā ar šo noteikumu 35.5. apakšpunktā minēto finansējuma sadales kārtību un finansējuma kvotu;

25.7. interaktīvā rīka un Valsts izglītības informācijas sistēmas attīstīšanas izmaksas, izveidojot ar Valsts izglītības informācijas sistēmu savienotu interaktīvu atbalsta platformu sociālās atstumtības un priekšlaicīgas mācību pārtraukšanas riska novērtēšanai un vadīšanai, šo noteikumu 23.6. apakšpunktā minētās atbalstāmās darbības ietvaros;

25.8. mērķsadarbības un izglītojošu pasākumu īstenošanas izmaksas:

25.8.1. finansējuma saņēmējam – šo noteikumu 23.7.1. apakšpunktā minētās atbalstāmās darbības īstenošanai;

25.8.2. sadarbības partneriem – šo noteikumu 23.7.2. apakšpunktā minēto atbalstāmo darbību īstenošanai saskaņā ar šo noteikumu 35.5. apakšpunktā minēto finansējuma sadales kārtību un finansējuma kvotu;

25.9. šo noteikumu 23.8. apakšpunktā minēto komunikācijas un vizuālās identitātes prasību nodrošināšanas izmaksas, kā arī stratēģiski svarīgā projekta komunikācijas plāna izstrādes un īstenošanas izmaksas finansējuma saņēmējam;

25.10. tiešās attiecināmās finansējuma saņēmēja projekta vadības un īstenošanas personāla izmaksas šo noteikumu 23.9. apakšpunktā minētās atbalstāmās darbības ietvaros, kas līdz atbildīgās iestādes izstrādātās un ar vadošo iestādi saskaņotās vienkāršoto izmaksu metodikas apstiprināšanai ir attiecināmas kā faktiskās izmaksas. Ja personāla iesaiste projektā ir nodrošināta saskaņā ar daļlaika attiecināmības principu, attiecināma ir ne mazāka kā 30 procentu noslodze;

25.11. jaunradītu darba vietu aprīkojuma, tai skaitā biroja mēbeļu un tehnikas, datorprogrammu un licences iegādes vai nomas izmaksas, kā arī aprīkojuma uzturēšanas un remonta izmaksas vai esošo darba vietu atjaunošanas izmaksas, ja esošo darba vietu aprīkojums ir nolietojies un tiek norakstīts, ne vairāk kā 3000 euro vienai darba vietai visā projekta īstenošanas laikā, ja finansējuma saņēmēja projekta vadības vai īstenošanas personāls ir nodarbināts projektā normālo darba laiku uz darba līguma vai rīkojuma pamata. Ja finansējuma saņēmēja projekta vadības vai īstenošanas personāls ir nodarbināts nepilnu darba laiku, darba vietas aprīkojuma iegādes vai nomas izmaksas ir attiecināmas proporcionāli darba slodzes procentuālajam sadalījumam. Ja finansējuma saņēmēja projekta vadības vai īstenošanas personāls ir nodarbināts daļlaiku, darba vietas aprīkojuma iegādes vai nomas izmaksas ir attiecināmas proporcionāli darba slodzes procentuālajam sadalījumam, ņemot vērā darbinieka iesaistes periodu projektā pret projekta kopējo īstenošanas ilgumu;

25.12. iekšzemes komandējumu un dienesta braucienu izmaksas šo noteikumu 23. punktā minēto atbalstāmo darbību nodrošināšanai finansējuma saņēmēja projekta vadības un īstenošanas personālam. Iekšzemes komandējumu un darba (dienesta) braucienu izmaksām piemēro vadošās iestādes apstiprināto vienas vienības izmaksu standarta likmi atbilstoši vadošās iestādes metodikai "Vienas vienības izmaksu standarta likmes aprēķina un piemērošanas metodika iekšzemes komandējumu izmaksām darbības programmas "Izaugsme un nodarbinātība" un Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.–2027. gadam īstenošanai";

25.13. transporta izmaksas (maksa par degvielu, transporta pakalpojumu pirkšana, maksa par sabiedriskā transporta izmantošanu) finansējuma saņēmēja projekta vadības un īstenošanas personālam šo noteikumu 23. punktā minēto atbalstāmo darbību īstenošanai atbilstoši vadošās iestādes izstrādātajai metodikai "Vienas vienības izmaksu standarta likmes aprēķina un piemērošanas metodika 1 km izmaksām darbības programmas "Izaugsme un nodarbinātība" un Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.–2027. gadam īstenošanai";

25.14. transportlīdzekļu noma finansējuma saņēmēja projekta īstenošanas un vadības personālam šo noteikumu 23. punktā minēto atbalstāmo darbību īstenošanai;

25.15. pakalpojumu un preču piegādes izmaksas finansējuma saņēmējam šo noteikumu 23. punktā minēto atbalstāmo darbību nodrošināšanai, tai skaitā projektā īstenoto atbalstāmo darbību ieviešanas efektivitātes izvērtējumu izmaksas šo noteikumu 23.9. apakšpunktā minēto atbalstāmo darbību ietvaros, tulkošanas izmaksas šo noteikumu 23.7.1., 23.8. un 23.9. apakšpunktā minēto atbalstāmo darbību īstenošanai, kā arī pakalpojumu izmaksas horizontālā principa "Vienlīdzība, iekļaušana, nediskriminācija un pamattiesību ievērošana" darbību īstenošanai, tai skaitā ekspertu konsultācijas, zīmju valodas tulka, reāllaika transkripcijas, subtitru nodrošināšana šo noteikumu 23.7. un 23.8. apakšpunktā minēto atbalstāmo darbību īstenošanai pēc nepieciešamības.

26. Ja projekta īstenošanas laikā atbildīgā iestāde vai vadošā iestāde izstrādā vienkāršoto izmaksu metodiku kādām no šo noteikumu 25. punktā  minētajām izmaksām, tad tām piemēro atbildīgās vai vadošās iestādes izstrādāto metodiku atbilstoši metodikā noteiktajam spēkā stāšanās laikam un nosacījumiem.

27. Šo noteikumu 24.2. apakšpunktā minētās netiešās attiecināmās izmaksas plāno kā vienu izmaksu pozīciju, piemērojot netiešo izmaksu vienoto likmi 15 procentu apmērā no šo noteikumu 25.10. apakšpunktā minētajām tiešajām attiecināmajām personāla izmaksām, ko aprēķina tikai tām izmaksām, kas radušās uz darba tiesisko attiecību pamata.

28. Pievienotās vērtības nodoklis, kas tiešā veidā saistīts ar projektu, uzskatāms par attiecināmām izmaksām saskaņā ar Eiropas Parlamenta un Padomes 2021. gada 24. jūnija Regulas (ES) Nr. 2021/1060, ar ko paredz kopīgus noteikumus par Eiropas Reģionālās attīstības fondu, Eiropas Sociālo fondu Plus, Kohēzijas fondu, Taisnīgas pārkārtošanās fondu un Eiropas Jūrlietu, zvejniecības un akvakultūras fondu un finanšu noteikumus attiecībā uz tiem un uz Patvēruma, migrācijas un integrācijas fondu, Iekšējās drošības fondu un Finansiāla atbalsta instrumentu robežu pārvaldībai un vīzu politikai (turpmāk – regula Nr. 2021/1060), 64. panta 1. punkta "c" apakšpunktā ietvertajiem nosacījumiem. Ja projekta kopējās attiecināmās izmaksas ir vismaz 5 000 000 euro (ieskaitot pievienotās vērtības nodokli), tās ir attiecināmas, ja vien nav atgūstamas saskaņā ar valsts normatīvajiem aktiem pievienotās vērtības nodokļa jomā.

29. Izmaksas, kas pasākuma ietvaros radušās, pirms noslēgta vienošanās par projekta īstenošanu, finansējuma saņēmējam ir attiecināmas, ja tās atbilst šajos noteikumos minētajām pozīcijām un nosacījumiem un ir radušās ne agrāk par 2024. gada 1. jūliju. Tādu darbību izmaksas, kas pabeigtas pirms šo noteikumu apstiprināšanas vai pirms ar sadarbības iestādi noslēgta vienošanās par projekta īstenošanu, nav attiecināmas.

30. Sadarbības partnerim izmaksas ir attiecināmas pēc šo noteikumu 17. punktā minētā sadarbības līguma noslēgšanas, bet ne agrāk kā no dienas, kad noslēgta vienošanās par projekta īstenošanu.

IV. Pasākuma īstenošanas nosacījumi

31. Finansējuma saņēmējs un sadarbības partneri informē mērķa grupu par pieejamiem atbalsta pasākumiem, izmantojot mērķa grupai atbilstošus komunikācijas kanālus un metodes.

32. Finansējuma saņēmējs izvērtē projektā īstenoto atbalstāmo darbību ieviešanas efektivitāti, ievērojot šādus nosacījumus: 

32.1. izvērtējumu veic ne retāk kā reizi divos gados un projekta beigās, bet ne vēlāk kā līdz 2029. gada 30. jūnijam. Izvērtējumu par šo noteikumu 23.3. apakšpunktā minētā individualizētā atbalsta īstenošanu mērķa grupas izglītojamiem, kuri par vispārējās pamatizglītības programmas apguvi ir saņēmuši tikai liecību un atkārtoti mācās 9. klasē vai ir uzņemti profesionālās izglītības iestādē, veic ne vēlāk kā līdz 2026. gada 15. jūlijam;

32.2. izvērtējuma veikšanai paredz vismaz to pušu iesaisti, kas piedalās projekta īstenošanā, kā arī paredz iespēju iesaistīt vēl citas nozares institūcijas un ekspertus, ja tas nepieciešams pilnvērtīga izvērtējuma veikšanai;

32.3. izvērtējuma darba uzdevumus (saturu) un izvērtējuma rezultātus (nodevumu) saskaņo ar Izglītības un zinātnes ministriju, kā arī pārrunā un saskaņo šo noteikumu 36. punktā  minētajā uzraudzības padomē;

32.4. pēc izvērtējuma rezultātu (nodevuma) saskaņošanas ar Izglītības un zinātnes ministriju un šo noteikumu 36. punktā minētajā uzraudzības padomē izvērtējuma rezultātus publicē finansējuma saņēmēja tīmekļvietnē.

33. Īstenojot projektu, finansējuma saņēmējs un sadarbības partneris:

33.1. nodrošina komunikācijas un vizuālās identitātes prasības saskaņā ar regulas Nr. 2021/1060 47. un 50. pantu un normatīvajiem aktiem  par kārtību, kādā Eiropas Savienības fondu vadībā iesaistītās institūcijas nodrošina šo fondu ieviešanu 2021.–2027. gada plānošanas periodā;

33.2. savā tīmekļvietnē ne retāk kā reizi trijos mēnešos ievieto aktuālu informāciju par projekta īstenošanu;

33.3. publiskos iepirkumus veic atklātā, pārredzamā, nediskriminējošā un konkurenci nodrošinošā procedūrā saskaņā ar normatīvajiem aktiem publisko iepirkumu jomā, izvērtējot iespējas iepirkumiem piemērot sociāli atbildīgu publisko iepirkumu. Projekta ietvaros ir atbalstāma vides prasību un inovatīva risinājuma integrēšana preču un pakalpojumu iepirkumos (zaļais publiskais iepirkums un inovācijas publiskais iepirkums);

33.4. nodrošina dubultā finansējuma riska novēršanu, lai pasākuma ietvaros plānotais atbalsts nepārklātos ar citiem valsts un ārvalstu finanšu atbalsta instrumentiem, kā arī nodrošina demarkāciju ar citiem līdzīgiem vai saistītiem projektiem;

33.5. uzkrāj informāciju par mērķa grupas dalībniekiem, kuri par vispārējās pamatizglītības programmas apguvi ir saņēmuši tikai liecību, atkārtoti mācās 9. klasē vai ir uzņemti profesionālās izglītības iestādē un saņem šo noteikumu 23.3. apakšpunktā minēto individualizēto atbalstu, atbilstoši Eiropas Parlamenta un Padomes 2021. gada 24. jūnija Regulas (ES) 2021/1057, ar ko izveido Eiropas Sociālo fondu Plus (ESF+) un atceļ Regulu (ES) Nr. 1296/2013, I pielikumam un Ministru kabineta 2023. gada 21. marta noteikumu Nr. 135 "Eiropas Savienības fondu projektu pārbaužu veikšanas kārtība 2021.2027. gada plānošanas periodā" 1. pielikumam;

33.6. nodrošina, ka dati par projektā iesaistītajiem mērķa grupas izglītojamiem tiek uzglabāti tādu laikposmu, kādu nosaka vienošanās par projekta īstenošanu. Beidzoties datu uzglabāšanas termiņam, ko nosaka minētā vienošanās, dati tiek dzēsti.

34. Finansējuma saņēmējs, sadarbības partneri un šo noteikumu 18.1.1. un 18.1.2. apakšpunktā minētie subjekti projekta īstenošanas laikā nodrošina interešu konflikta neesību saskaņā ar Eiropas Parlamenta un Padomes 2018. gada 18. jūlija Regulas (ES, Euratom) Nr. 2018/1046 par finanšu noteikumiem, ko piemēro Savienības vispārējam budžetam, ar kuru groza Regulas (ES) Nr. 1296/2013, (ES) Nr. 1301/2013, (ES) Nr. 1303/2013, (ES) Nr. 1304/2013, (ES) Nr. 1309/2013, (ES) Nr. 1316/2013, (ES) Nr. 223/2014, (ES) Nr. 283/2014 un Lēmumu Nr. 541/2014/ES un atceļ Regulu (ES, Euratom) Nr. 966/2012,  61. panta prasībām, kā arī paraksta interešu konflikta neesības apliecinājumu.

35. Īstenojot projektu, finansējuma saņēmējs:

35.1. uzkrāj informāciju par šo noteikumu 4. punktā minēto uzraudzības rādītāju un 5. punktā minēto nacionālo rādītāju izpildi;

35.2. nodrošina vismaz trīs vispārīgās un trīs specifiskās darbības un uzkrāj datus un ziņo par rādītāju "Specifiskus atbalsta pakalpojumus saņēmušo personu ar invaliditāti skaits (darbavietu pielāgošana, ergoterapeita, surdotulka, mentora, specializētā transporta pakalpojumi, atbalsta personas)" (VINPI_08), kas veicina horizontālā principa "Vienlīdzība, iekļaušana, nediskriminācija un pamattiesību ievērošana" ievērošanu;

35.3. izstrādā projekta iekšējās vadības un kontroles sistēmu (kārtību), lai nodrošinātu sekmīgu projekta īstenošanu, mērķu sasniegšanu, projektam piešķirto līdzekļu lietderīgu un efektīvu izlietošanu, dubultfinansējuma, korupcijas un interešu konflikta risku novēršanu, tai skaitā paredzot sadarbības regulējumu ar šo noteikumu 14. punktā minētajiem sadarbības partneriem;

35.4. izstrādā šo noteikumu 23.1.1. apakšpunktā minētās rekomendācijas, kā arī pilnveido šo noteikumu 23.1.2. un 23.3.2. apakšpunktā minēto sadarbības īstenošanas un informācijas apmaiņas procedūru aprakstu;

35.5. izstrādā finansējuma sadales kārtību un nosaka kvotas sadarbības partneriem šo noteikumu 23.3., 23.5. un 23.7.2. apakšpunktā minēto atbalstāmo darbību īstenošanai;

35.6. nodrošina šādu darbību veikšanu attiecībā uz šo noteikumu 23.5.1. apakšpunktā minētajiem iniciatīvu projektiem:

35.6.1. izstrādā vienotu iniciatīvu projektu atklāto konkursu nolikumu, tostarp vienotus vērtēšanas kritērijus;

35.6.2. organizē iniciatīvu projektu iesniegumu atklātus konkursus, tai skaitā veic iniciatīvu projektu iesniegumu vērtēšanu un apstiprināšanu;  

35.7. izstrādā šo noteikumu 23.5.2. apakšpunktā minēto partnerības projektu ieviešanas kārtību un mehānismu, organizē izglītības iestāžu iesaisti partnerības projektos;

35.8. nodrošina interaktīvās atbalsta platformas darbības uzsākšanai un nodrošināšanai nepieciešamās darbības, tai skaitā izstrādā normatīvo regulējumu un datu apstrādes noteikumus;

35.9. izstrādā projekta īstenošanas vadlīnijas sadarbības partneriem, tai skaitā sociālās atstumtības un priekšlaicīgas mācību pārtraukšanas riska identificēšanai projekta ietvaros.

36. Projekta īstenošanas uzraudzībai Izglītības un zinātnes ministrija kā nozares ministrija izveido projekta uzraudzības padomi, kurā uzaicina piedalīties citu nozaru ministriju, Izglītības kvalitātes valsts dienesta un sociālo partneru pārstāvjus, tai skaitā no Latvijas Pašvaldību savienības, Latvijas Darba devēju konfederācijas un Latvijas Nacionālā kultūras centra. Projekta uzraudzības padomes sastāvā novērotāju statusā var iekļaut pārstāvjus arī no citām organizācijām un institūcijām, tai skaitā no sadarbības iestādes un atbildīgās iestādes. Projekta uzraudzības padomes darbību nosaka Izglītības un zinātnes ministrijas izstrādāts un apstiprināts nolikums. Pirmo projekta uzraudzības padomes sēdi sasauc ne vēlāk kā trīs mēnešus pēc vienošanās noslēgšanas par projekta īstenošanu.

37. Finansējuma saņēmējs vismaz vienu reizi 12 mēnešos sniedz ziņojumu projekta uzraudzības padomei par projekta īstenošanas progresu, tai skaitā par īstenotajiem mērķa grupas informēšanas pasākumiem, šo noteikumu 4. punktā minēto uzraudzības rādītāju un 5. punktā minēto nacionālo rādītāju sasniegtajām vērtībām, īstenoto atbalsta pasākumu saturu un atbilstību mērķa grupas vajadzībām, par veiktajiem un nepieciešamajiem uzlabojumiem pasākuma īstenošanā, sniedzot arī atgriezenisko saiti no sadarbības partneriem un citām iesaistītajām pusēm. Projekta uzraudzības padome var uzdot finansējuma saņēmējam veikt izmaiņas projekta īstenošanas gaitā, ja konstatēti riski projekta ieviešanas kvalitātē.

38. Finansējuma saņēmējs pasākuma ietvaros īsteno projektu, kas nav saistīts ar saimnieciskās darbības veikšanu. Pasākuma ietvaros veiktās izmaksas, kas atbilstoši Komercdarbības atbalsta kontroles likumam klasificējamas kā komercdarbības atbalsts, nav attiecināmas.

39. Projektu īsteno saskaņā ar noslēgto vienošanos par projekta īstenošanu, bet ne ilgāk kā līdz 2029. gada 31. augustam.

40. Projekta īstenošanas vieta ir Latvijas Republikas teritorija.

Ministru prezidente E. Siliņa

Izglītības un zinātnes ministre A. Čakša
19.07.2024
UZMANĪBU! Vietnei pielāgotais Google meklētājs (ātrais meklētājs) meklēšanas rezultātos šobrīd neietver daļu tiesību aktu. Problēma tiek risināta, tomēr lūdzam ņemt vērā, ka tiešā veidā Google meklētāja darbību ietekmēt nevaram. Aicinām izmantot vietnes izvērsto meklētāju.