Talsu novada pašvaldības domes saistošie noteikumi Nr. 19
Talsos 2024. gada 27. jūnijā (prot. Nr. 23, 19. p., lēmums Nr. 224)
Izdoti saskaņā ar
likuma "Par nekustamā īpašuma nodokli"
5. panta trešo un ceturto daļu
1. Izdarīt Talsu novada domes 2021. gada 30. septembra saistošajos noteikumos Nr. 28 "Par nekustamā īpašuma nodokļa atvieglojumu piešķiršanu Talsu novadā" (Latvijas Vēstnesis, 2021, Nr. 203), turpmāk - noteikumi, šādus grozījumus:
1.1. izteikt noteikumu izdošanas tiesisko pamatojumu šādā redakcijā:
"Izdoti saskaņā ar likuma "Par nekustamā īpašuma nodokli" 5. panta trešo un ceturto daļu."
1.2. izteikt noteikumu 3. punktu šādā redakcijā:
"3. Saimnieciskās darbības veicējiem, Nodokļa atvieglojums kvalificējams kā de minimis atbalsts, kas tiek piešķirts, ievērojot Eiropas Komisijas 2023. gada 13. decembra Regulas (ES) Nr. 2023/2831 par Līguma par Eiropas Savienības darbību 107. un 108. panta piemērošanu de minimis atbalstam (turpmāk - Komisijas regula Nr. 2023/2831) nosacījumus. De minimis atbalstu šajos noteikumos noteiktajos ietvaros piešķir līdz 2031. gada 30. jūnijam."
1.3. izteikt noteikumu 4. punktu šādā redakcijā:
"4. Šo noteikumu ietvaros piešķirto de minimis atbalstu attiecībā uz vienām un tām pašām attiecināmajām izmaksām nedrīkst kumulēt ar komercdarbības atbalstu citu atbalsta programmu vai ad-hoc atbalsta projekta ietvaros, tai skaitā citu de minimis atbalstu, neatkarīgi no finansējuma avota."
1.4. izteikt noteikumu 14. punktu šādā redakcijā:
"14. Piešķirot de minimis atbalstu, Talsu novada pašvaldības iestāde "Centrālā pārvalde" pārbauda, vai plānotais de minimis atbalsts kopā ar iepriekšējos trīs gados, skaitot no atbalsta piešķiršanas dienas, piešķirto de minimis atbalstu viena vienota uzņēmuma līmenī nepārsniedz Komisijas regulas Nr. 2023/2831 3. panta 2. punktā noteikto maksimālo de minimis atbalsta apmēru. Viens vienots uzņēmums ir uzņēmums, kas atbilst Komisijas regulas Nr. 2023/2831 2. panta 2. punktā noteiktajam."
1.5. izteikt noteikumu 15. punktu šādā redakcijā:
"15. De minimis atbalstu saskaņā ar Komisijas regulu Nr. 2023/2831 piešķir, ievērojot Komisijas regulas Nr. 2023/2831 1. panta 1. punktā minētos nozaru un darbību ierobežojumus.
Ja atbalsta pretendents vienlaikus darbojas vienā vai vairākās Komisijas regulas Nr. 2023/2831 1. panta 1. punkta a), b), c) un d) apakšpunktā minētajās nozarēs, atbalstu drīkst piešķirt tikai tad, ja atbalsta pretendents nodrošina šo nozaru darbību vai uzskaites nodalīšanu, lai saskaņā ar Komisijas regulas Nr. 2023/2831 1. panta 2. punktu darbības izslēgtajās nozarēs negūst labumu no de minimis atbalsta, ko piešķir saskaņā ar šiem saistošajiem noteikumiem."
1.6. izteikt noteikumu 24. punktu šādā redakcijā:
"24. De minimis atbalsta piešķiršana un uzskaite tiek veikta saskaņā ar normatīvajiem aktiem par de minimis atbalsta uzskaites un piešķiršanas kārtību un de minimis atbalsta uzskaites veidlapu paraugiem. Atbalsta pretendents atbalsta pieteikumam norāda De minimis atbalsta uzskaites sistēmā (turpmāk - Sistēma) aizpildītās veidlapas identifikācijas numuru."
1.7. Izteikt noteikumu 30. punktu šādā redakcijā:
"30. Pašvaldības Centrālās pārvaldes Nekustamā īpašuma un vides aizsardzības departaments (turpmāk - NĪVAD) izskata saņemto iesniegumu par Nodokļa atvieglojuma piešķiršanu, un lēmumu par Nodokļa atvieglojuma piešķiršanu pieņemt NĪVAD vadītājs.
1.8. izteikt noteikumu 34. punktu šādā redakcijā:
"34. Ja tiek pārkāpti Komisijas regulas Nr. 2023/2831 nosacījumi, de minimis atbalsta saņēmējam ir pienākums atmaksāt Talsu novada pašvaldībai šo noteikumu ietvaros saņemto nelikumīgo de minimis atbalstu kopā ar procentiem no līdzekļiem, kas ir brīvi no komercdarbības atbalsta, atbilstoši Komercdarbības atbalsta kontroles likuma IV vai V nodaļas nosacījumiem."
2. Noteikumi stājas spēkā ar 2024. gada 1. jūliju.
Talsu novada pašvaldības domes
priekšsēdētāja
vietniece tautsaimniecības jautājumos S. Pētersone
1. Mērķis un nepieciešamības pamatojumu, tostarp raksturojot iespējamās alternatīvas, kas neparedz tiesiskā regulējuma izstrādi |
1.1. Saistošo noteikumu izdošanas mērķis - ko pašvaldība vēlas sasniegt ar saistošajiem noteikumiem, kādi būs ieguvumi |
Saistošo noteikumu mērķis ir grozīt Talsu novada domes 2021. gada 30. septembra saistošo noteikumu Nr. 28 "Par nekustamā īpašuma nodokļa atvieglojumu piešķiršanu Talsu novadā" (turpmāk - Saistošie noteikumi Nr. 28) izdošanas tiesisko pamatojumu un Finanšu ministrijas 2024. gada 9. maijā saņemtajā vēstulē "Par de minimis atbalsta regulējuma nosacījumu ietveršanu atbalsta pasākumos" un e-pastā "Par NĪN saistošajiem noteikumiem" (reģistrēti attiecīgi 09.05.2024. ar Nr. TNPCP/24/12-25/3620/S un 10.05.2024. ar Nr. TNPCP/24/12-13/3622/S), minēto, ka saistošos noteikumus ir nepieciešams grozīt, izmantojot Finanšu ministrijas ieteikto paraugu.
1.2. Problēmas raksturojums, kuras risināšanai nepieciešami saistošie noteikumi |
Saistošie noteikumi izstrādāti, lai izpildītu Pašvaldību likuma pārejas noteikumu 6. punktu, kas paredz iespēju pašvaldībai līdz 2024. gada 30. jūnijam turpināt piemērot saistošos noteikumus, kuri izdoti uz likuma "Par pašvaldībām" normu pamata. Spēkā esošo saistošo noteikumu Nr. 28 izdošanas tiesisko pamatojumu ir nepieciešams grozīt, svītrojot no tiesiskā pamatojuma atsauci uz likumu "Par pašvaldībām" un likumu "Administratīvo teritoriju un apdzīvoto vietu likuma" pārejas noteikumu 17. punktu, jo minētais likums nenosaka pilnvarojumu domei izdot saistošos noteikumus.
1.3. Pastāvošais tiesiskais regulējums, tā būtības skaidrojums un pastāvošā tiesiskā regulējuma nepilnību raksturojums |
Pašvaldību likuma 44. panta (Saistošie noteikumi) pirmā daļa nosaka, ka dome atbilstoši likumā vai Ministru kabineta noteikumos ietvertam pilnvarojumam izdod saistošos noteikumus. Ņemot vērā minēto, saistošie noteikumi Nr. 28, kas izdoti uz spēku zaudējušu likumu "Par pašvaldībām" un likuma "Administratīvo teritoriju un apdzīvoto vietu likuma" pārejas noteikumu 17. punkta pamata, ir grozāmi, grozot to izdošanas tiesisko pamatojumu uz likuma "Par nekustamā īpašuma nodokli" 5. panta trešo un ceturto daļu.
1.4. Ja norādītās problēmas risināšanai nav tiesiskā regulējuma, tad skaidro, kādas sekas rada tiesiskā regulējuma neesamība |
Tiesiskais regulējums pastāv, nepieciešama saistošie noteikumu Nr. 28 tiesiskā pamatojuma grozīšana, ņemot vērā ārējo normatīvo aktu grozījumus.
1.5. Ja paredzēta administratīvā atbildība par saistošo noteikumu pārkāpšanu, pamato tās noteikšanas nepieciešamību un tvērumu, iekļaujot vismaz šādu kritēriju izvērtējumu: |
Nav paredzēta administratīvā atbildība par saistošo noteikumu pārkāpšanu
1.5.1. Nodarījuma (problēmsituācijas), par kuru paredz administratīvo atbildību, aktualitāte |
Neattiecināms
1.5.2. Nodarījuma attiecināmība uz publiski tiesiskajām attiecībām |
Neattiecināms
1.5.3. Nodarījuma bīstamība un sabiedriskais kaitīgums, sekas - pamatots sabiedrības interešu aizskārums |
Neattiecināms
1.5.4. Administratīvā akta prioritātes principa ievērošanas iespējas; |
Neattiecināms
1.5.5. Paredzētā administratīvā pārkāpuma sastāva elementi - darbība vai bezdarbība, par kuru paredzēta administratīvā atbildība; |
Neattiecināms
1.5.6. Korespondējošās tiesību normas - saistošo noteikumu vienības, par kurās esošā regulējuma neīstenošanu ir noteikta administratīvā atbildība; |
Neattiecināms
1.5.7. Vai un ar kādiem administratīvā pārkāpuma procesā esošajiem līdzekļiem būs iespējams problēmsituācijas konstatēt un izmeklēt, kā arī pierādīt personas vainu nodarījumā |
Neattiecināms
1.5.8. Soda veida un apmēra izvēles pamatojums |
Neattiecināms
1.5.9. Administratīvā soda efektivitāte nodarījumu skaita samazināšanā, seku novēršanā, sabiedriskās kārtības nodrošināšanā sabiedrības interesēs; |
Neattiecināms
1.5.10. Soda piemērotāja - kompetentās iestādes, kura piemēros sodus, - izvēles apsvērumi |
Neattiecināms
1.5.11. Saistošo noteikumu izvērtējums citu normatīvo aktu, kas nosaka administratīvo vai kriminālatbildību attiecīgajā jomā, kontekstā |
Neattiecināms
1.6. Iespējamo alternatīvu, kas neparedz tiesiskā regulējuma izstrādi, raksturojums, to ieviešanas trūkumi un priekšrocības |
Alternatīvas nav identificētas.
2. Fiskālā ietekme uz pašvaldības budžetu, iekļaujot attiecīgus aprēķinus |
Fiskālā ietekmes palielināšanās nav paredzēta.
2.1. Saistošo noteikumu īstenošanas fiskālās ietekmes prognoze uz pašvaldības budžetu, iekļaujot attiecīgus aprēķinus: |
2.1.1. Samazina vai palielina ieņēmumu daļu |
Neietekmē
2.1.2. Samazina vai palielina izdevumu daļu |
Neietekmē
2.1.3. Ietekme uz citām pozīcijām budžeta ieņēmumu vai izdevumu daļā (piemēram, vai, lai īstenotu saistošos noteikumus, jāsamazina finansējums citām pozīcijām) |
Nav plānota ietekme uz citām pozīcijām budžeta ieņēmumu un izdevumu daļā.
2.2. Informācija par nepieciešamajiem resursiem sakarā ar jaunu institūciju vai darba vietu veidošanu, esošo institūciju kompetences paplašināšanu, lai nodrošinātu saistošo noteikumu izpildi (saistībā ar 5., 6. sadaļu) |
Lai nodrošinātu saistošo noteikumu izpildi, jaunu institūciju vai darba vietu veidošana nav nepieciešama, esošo institūciju kompetences paplašināšanās nav paredzēta.
3. Sociālā ietekme, ietekme uz vidi, iedzīvotāju veselību, uzņēmējdarbības vidi pašvaldības teritorijā, kā arī plānotā regulējuma ietekme uz konkurenci (aktuālā situāciju, prognozes tirgū un atbilstība brīvai un godīgai konkurencei) |
Nav paredzēta būtiska ietekme
3.1. Sociālā ietekme - ietekme uz cilvēku dzīvesveidu, kultūru, labsajūtu, sabiedrību kopumā, kā arī ietekme uz konkrētām sabiedrības grupām, tai skaitā sociālās atstumtības riskam pakļautajām sabiedrības grupām, personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām, uz dzimumu līdztiesību |
Nav paredzēta būtiska ietekme
3.2. Ietekme uz vidi - ar saistošo noteikumu īstenošanu izraisītas tiešas vai netiešas pārmaiņas vidē, kuras ietekmē vai var ietekmēt cilvēku, viņa veselību un drošību, kā arī bioloģisko daudzveidību, augsni, zemes dzīles, ūdeni, gaisu, klimatu, ainavu, kultūras un dabas mantojumu, iespējamā pakļautība avāriju vai katastrofu riskiem un visu minēto jomu mijiedarbība |
Neietekmē
3.3. Ietekme uz iedzīvotāju veselību, iekļaujot informāciju par to, vai saistošie noteikumi: |
3.3.1. Ietekmēs (piemēram, uzlabos, atjaunos, pasliktinās) vai neietekmēs cilvēku veselību |
Neietekmē
3.3.2. Nodrošinās vienlīdzīgas tiesības un iespējas veselības jomā |
Neietekmē
3.3.3. Radīs jaunas tiesības vai uzliks jaunus pienākumus veselības jomā |
Neietekmē
3.4. Ietekme uz uzņēmējdarbības vidi pašvaldības teritorijā, norādot: |
3.4.1. Vai ar saistošajiem noteikumiem tiks veicinātas uzņēmējdarbības aktivitātes, jaunu uzņēmumu veidošanās un esošo uzņēmumu attīstība un izaugsme, kā arī paaugstināta to konkurētspēja |
Neietekmē
3.4.2. Kuri uzņēmēji ir saistošo noteikumu tiesiskā regulējuma mērķgrupa un vai tiesiskais regulējums radīs mērķgrupai jaunas tiesības, uzliks jaunus pienākumus vai nodrošinās vienlīdzīgas tiesības un iespējas, veicinās tiesību realizēšanu, uzlabos pakalpojumu pieejamību u.c. |
Neietekmē
3.5. Ietekme uz konkurenci - iekļauj aktuālās situācijas aprakstu, situāciju un prognozes tirgū (attiecībā uz saistīto pakalpojumu vai preču pieejamību), paredzēto pasākumu atbilstības izvērtējumu brīvai un godīgai konkurencei |
Neietekmē
4. Ietekme uz administratīvajām procedūrām un to izmaksām gan attiecībā uz saimnieciskās darbības veicējiem, gan fiziskajām personām un nevalstiskā sektora organizācijām, gan budžeta finansētām institūcijām |
4.1. Institūcija, kurā privātpersona var vērsties saistošo noteikumu piemērošanā |
Talsu novada pašvaldība
4.2. Galvenie procedūras posmi un privātpersonām veicamās darbības, ko paredz saistošo noteikumu projekts, tai skaitā akcentē, kā piedāvātais regulējums maina līdzšinējo kārtību; |
Saistošo noteikumu regulējums nemaina līdzšinējo kārtību
4.3. Paredzētās administratīvo procedūru izmaksas: |
4.3.1. Saimnieciskās darbības veicējiem |
Neietekmē
4.3.2. Fiziskajām personām |
Neietekmē
4.3.3. Nevalstiskā sektora organizācijām |
Neietekmē
4.3.4. Budžeta finansētām institūcijām |
Neietekmē
5. Ietekme uz pašvaldības funkcijām un cilvēkresursiem |
5.1. Pašvaldību funkcijas, kuru izpildei tiek izstrādāti šie saistošie noteikumi |
Saistošie noteikumi izstrādāti, lai izpildītu likuma "Par nekustamā īpašuma nodokli" 5. panta trešo un ceturto daļu.
5.2. Pašvaldības cilvēkresursi, kas tiks iesaistīti saistošo noteikumu īstenošanā (tostarp, vai tiks uzlikti jauni pienākumi vai uzdevumi esošajiem darbiniekiem, veidotas jaunas darba vietas u.tml.). |
Saistošo noteikumu īstenošanā tiek iesaistīta Talsu novada pašvaldības iestāde "Centrālā pārvalde", kurai netiek uzlikti jauni pienākumi vai uzdevumi, netiek veidotas jaunas darba vietas.
6. Izpildes nodrošināšana |
6.1. Saistošo noteikumu izpildē iesaistītās institūcijas, tai skaitā, vai paredzēta jaunu institūciju izveide, esošo likvidācija vai reorganizācija |
Saistošo noteikumu izpildi nodrošinās Talsu novada pašvaldības iestāde "Centrālā pārvalde". Nav paredzēta jaunu institūciju izveide, esošo likvidācija vai reorganizācija.
6.2. Izpildes nodrošināšanai nepieciešamie resursi un to pamatotība (nedublējot 2. sadaļā norādīto) |
Nav nepieciešami
7. Prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem, ko sniedz mērķa sasniegšana |
7.1. Vai saistošie noteikumi ir piemēroti iecerētā mērķa sasniegšanas nodrošināšanai un paredz tikai to, kas ir vajadzīgs minētā mērķa sasniegšanai |
Saistošie noteikumi ir piemēroti iecerētā mērķa sasniegšanas nodrošināšanai.
7.2. Samērīguma tests |
7.2.1. Vai pašvaldības izraudzītie līdzekļi ir piemēroti leģitīmā mērķa sasniegšanai |
Pašvaldības izraudzītie līdzekļi ir piemēroti leģitīmā mērķa sasniegšanai
7.2.2. Vai nav saudzējošāku līdzekļu leģitīmā mērķa sasniegšanai |
Nav identificēti
7.2.3. Vai pašvaldības rīcība ir atbilstoša |
Pašvaldības rīcība ir atbilstoša
8. Izstrādes gaitā veiktās konsultācijas ar privātpersonām un institūcijām, tostarp norādot Pašvaldību likuma 46. panta trešajā daļā minēto informāciju |
8.1. Sabiedrības pārstāvji (tostarp biedrības, nodibinājumi, apvienības u.tml.), ar kuriem notikušas konsultācijas saistošo noteikumu izstrādes procesā |
Nav notikušas
8.2. Izmantotais sabiedrības līdzdalības veids (lai atspoguļotu, kā pašvaldības ir centusies sasniegt mērķgrupu, kā arī noskaidrot pēc iespējas plašākas sabiedrības viedokli) |
Nav izmantots
8.3. Sabiedrības pārstāvju izteiktie priekšlikumi un iebildumi, norādot, kuri no tiem ņemti vērā |
Nav attiecināms
8.4. Par saistošo noteikumu projektu saņemtie viedokļi pēc saistošo noteikumu projekta publicēšanas sabiedrības viedokļa noskaidrošanai, to apkopojums un izvērtējums (iesniedzēji, vērā ņemtie viedokļi, vērā neņemtie viedokļi, pamatojums) |
Saistošo noteikumu projekts 2024. gada 2. maijā publicēts oficiālajā pašvaldības tīmekļvietnē www.talsunovads.lv sabiedrības viedokļa noskaidrošanai. Noteiktajā termiņā līdz 2024. gada 16. maijam viedokļi vai priekšlikumi par saistošo noteikumu projektu netika saņemti/tika saņemti.
8.5. No institūcijām saņemtie viedokļi un atzinumi, to apkopojums un izvērtējums (vērā ņemtie viedokļi, vērā neņemtie viedokļi, pamatojums) - gan tādi, kas saņemti, pamatojoties uz normatīvajos aktos noteiktu pienākumu, gan lūgti pēc pašvaldības iniciatīvas, gan sniegti pēc institūcijas iniciatīvas |
Saistošo noteikumu izstrādes gaitā veiktas konsultācijas Talsu novada pašvaldības iestādē "Centrālā pārvalde", kā arī Finanšu ministrijā. Ņemts vērā Finanšu ministrijas 2024. gada 9. maijā saņemtajā vēstulē "Par de minimis atbalsta regulējuma nosacījumu ietveršanu atbalsta pasākumos" un e-pastā "Par NĪN saistošajiem noteikumiem" (reģistrēti attiecīgi 09.05.2024. ar Nr. TNPCP/24/12-25/3620/S un 10.05.2024. ar Nr. TNPCP/24/12-13/3622/S), minētais, ka saistošos noteikumus ir nepieciešams grozīt, izmantojot Finanšu ministrijas ieteikto paraugu Eiropas Komisijas 2023. gada 13. decembra Regulas Nr. 2023/2831 par Līguma par Eiropas Savienības darbību 107. un 108. panta piemērošanu de minimis atbalstam" nosacījumu korektai ietveršanai atbalsta pasākumos, tostarp, piešķirot nodokļa atvieglojumus.
8.6. Informācija par cita veida saziņu un konsultācijām, ja tādas bijušas |
Talsu novada pašvaldības domes
priekšsēdētāja
vietniece tautsaimniecības jautājumos S. Pētersone