Talsu novada pašvaldības domes saistošie
noteikumi Nr. 17
Talsos 2024. gada 27. jūnijā (prot. Nr. 23,
17. p., lēmums Nr. 222)
Grozījums Talsu novada domes
2021. gada 30. septembra saistošajos noteikumos
Nr. 26 "Par nekustamā īpašuma nodokļa piemērošanu Talsu
novadā"
Izdoti saskaņā ar "Par nekustamā īpašuma
nodokli"
1. panta otrās daļas 9.1 punktu, 2.1
daļu,
3. panta pirmo un 1.4 daļu un 9. panta otro daļu
Izdarīt Talsu novada domes 2021. gada 30. septembra
saistošajos noteikumos Nr. 26 "Par nekustamā īpašuma nodokļa
piemērošanu Talsu novadā" (Latvijas Vēstnesis, 2021, 202.
nr.) grozījumu un izsakot to izdošanas tiesisko pamatojumu šādā
redakcijā:
"Izdoti saskaņā ar "Par nekustamā īpašuma
nodokli" 1. panta otrās daļas 9.1 punktu,
2.1 daļu, 3. panta pirmo un 1.4 daļu un 9.
panta otro daļu."
Talsu novada pašvaldības domes
priekšsēdētāja vietniece tautsaimniecības jautājumos S.
Pētersone
Paskaidrojuma raksts
Talsu novada pašvaldības domes 2024. gada 27. jūnija
saistošajiem noteikumiem Nr. 17 "Grozījumi Talsu novada
domes 2021. gada 30. septembra saistošajos noteikumos
Nr. 26 "Par nekustamā īpašuma nodokļa piemērošanu Talsu
novadā""
1. Mērķis un
nepieciešamības pamatojumu, tostarp raksturojot iespējamās
alternatīvas, kas neparedz tiesiskā regulējuma
izstrādi |
1.1. Saistošo noteikumu izdošanas
mērķis - ko pašvaldība vēlas sasniegt ar saistošajiem
noteikumiem, kādi būs ieguvumi |
Saistošo noteikumu mērķis ir grozīt Talsu novada domes 2021.
gada 30. septembra saistošo noteikumu Nr. 26 "Par
nekustamā īpašuma nodokļa piemērošanu Talsu novadā"
(turpmāk - Saistošie noteikumi Nr. 26) izdošanas tiesisko
pamatojumu.
1.2. Problēmas raksturojums, kuras
risināšanai nepieciešami saistošie noteikumi |
Saistošie noteikumi izstrādāti, lai izpildītu Pašvaldību
likuma pārejas noteikumu 6. punktu, kas paredz iespēju
pašvaldībai līdz 2024. gada 30. jūnijam turpināt piemērot
saistošos noteikumus, kuri izdoti uz likuma "Par
pašvaldībām" normu pamata. Spēkā esošo saistošo noteikumu
Nr. 26 izdošanas tiesisko pamatojumu ir nepieciešams grozīt,
svītrojot no tiesiskā pamatojuma atsauci uz likumu "Par
pašvaldībām" un likumu "Administratīvo teritoriju un
apdzīvoto vietu likuma" pārejas noteikumu 17. punktu, jo
minētais likums nenosaka pilnvarojumu domei izdot saistošos
noteikumus.
1.3. Pastāvošais tiesiskais
regulējums, tā būtības skaidrojums un pastāvošā tiesiskā
regulējuma nepilnību raksturojums |
Pašvaldību likuma 44. panta (Saistošie noteikumi) pirmā daļa
nosaka, ka dome atbilstoši likumā vai Ministru kabineta
noteikumos ietvertam pilnvarojumam izdod saistošos noteikumus.
Ņemot vērā minēto, saistošie noteikumi Nr. 26, kas izdoti uz
spēku zaudējušu likumu "Par pašvaldībām" un likuma
"Administratīvo teritoriju un apdzīvoto vietu likuma"
pārejas noteikumu 17. punkta pamata, ir grozāmi, grozot to
izdošanas tiesisko pamatojumu uz likuma "Par nekustamā
īpašuma nodokli" 1. panta otrās daļas 9.1
punktu, 2.1 daļu, 3. panta pirmo daļu,
1.4 daļu un 9. panta otro daļu".
1.4. Ja norādītās problēmas
risināšanai nav tiesiskā regulējuma, tad skaidro, kādas
sekas rada tiesiskā regulējuma neesamība |
Tiesiskais regulējums pastāv, nepieciešama saistošie
noteikumu Nr. 26 tiesiskā pamatojuma grozīšana, ņemot vērā
ārējo normatīvo aktu grozījumus.
1.5. Ja paredzēta administratīvā
atbildība par saistošo noteikumu pārkāpšanu, pamato tās
noteikšanas nepieciešamību un tvērumu, iekļaujot vismaz
šādu kritēriju izvērtējumu: |
Nav paredzēta administratīvā atbildība par saistošo
noteikumu pārkāpšanu
1.5.1. Nodarījuma (problēmsituācijas), par
kuru paredz administratīvo atbildību, aktualitāte |
Neattiecināms
1.5.2. Nodarījuma attiecināmība uz
publiski tiesiskajām attiecībām |
Neattiecināms
1.5.3. Nodarījuma bīstamība un
sabiedriskais kaitīgums, sekas - pamatots sabiedrības
interešu aizskārums |
Neattiecināms
1.5.4. Administratīvā akta prioritātes
principa ievērošanas iespējas |
Neattiecināms
1.5.5. Paredzētā administratīvā pārkāpuma
sastāva elementi - darbība vai bezdarbība, par kuru
paredzēta administratīvā atbildība |
Neattiecināms
1.5.6. Korespondējošās tiesību normas -
saistošo noteikumu vienības, par kurās esošā regulējuma
neīstenošanu ir noteikta administratīvā atbildība |
Neattiecināms
1.5.7. Vai un ar kādiem administratīvā
pārkāpuma procesā esošajiem līdzekļiem būs iespējams
problēmsituācijas konstatēt un izmeklēt, kā arī pierādīt
personas vainu nodarījumā |
Neattiecināms
1.5.8. Soda veida un apmēra izvēles
pamatojums |
Neattiecināms
1.5.9. Administratīvā soda efektivitāte
nodarījumu skaita samazināšanā, seku novēršanā,
sabiedriskās kārtības nodrošināšanā sabiedrības
interesēs |
Neattiecināms
1.5.10. Soda piemērotāja - kompetentās
iestādes, kura piemēros sodus, - izvēles apsvērumi |
Neattiecināms
1.5.11. Saistošo noteikumu izvērtējums
citu normatīvo aktu, kas nosaka administratīvo vai
kriminālatbildību attiecīgajā jomā, kontekstā |
Neattiecināms
1.6. Iespējamo alternatīvu, kas
neparedz tiesiskā regulējuma izstrādi, raksturojums, to
ieviešanas trūkumi un priekšrocības |
Alternatīvas nav identificētas.
2. Fiskālā
ietekme uz pašvaldības budžetu, iekļaujot attiecīgus
aprēķinus |
Fiskālā ietekmes palielināšanās nav paredzēta.
2.1. Saistošo noteikumu īstenošanas
fiskālās ietekmes prognoze uz pašvaldības budžetu,
iekļaujot attiecīgus aprēķinus: |
2.1.1. Samazina vai palielina ieņēmumu
daļu |
Neietekmē
2.1.2. Samazina vai palielina izdevumu
daļu |
Neietekmē
2.1.3. Ietekme uz citām pozīcijām budžeta
ieņēmumu vai izdevumu daļā (piemēram, vai, lai īstenotu
saistošos noteikumus, jāsamazina finansējums citām
pozīcijām) |
Nav plānota ietekme uz citām pozīcijām budžeta ieņēmumu un
izdevumu daļā.
2.2. Informācija par
nepieciešamajiem resursiem sakarā ar jaunu institūciju vai
darba vietu veidošanu, esošo institūciju kompetences
paplašināšanu, lai nodrošinātu saistošo noteikumu izpildi
(saistībā ar 5., 6. sadaļu) |
Lai nodrošinātu saistošo noteikumu izpildi, jaunu
institūciju vai darba vietu veidošana nav nepieciešama, esošo
institūciju kompetences paplašināšanās nav paredzēta.
3. Sociālā
ietekme, ietekme uz vidi, iedzīvotāju veselību,
uzņēmējdarbības vidi pašvaldības teritorijā, kā arī plānotā
regulējuma ietekme uz konkurenci (aktuālā situāciju,
prognozes tirgū un atbilstība brīvai un godīgai
konkurencei) |
Nav paredzēta būtiska ietekme
3.1. Sociālā ietekme - ietekme uz
cilvēku dzīvesveidu, kultūru, labsajūtu, sabiedrību kopumā,
kā arī ietekme uz konkrētām sabiedrības grupām, tai skaitā
sociālās atstumtības riskam pakļautajām sabiedrības grupām,
personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām,
uz dzimumu līdztiesību |
Nav paredzēta būtiska ietekme
3.2. Ietekme uz vidi - ar saistošo
noteikumu īstenošanu izraisītas tiešas vai netiešas
pārmaiņas vidē, kuras ietekmē vai var ietekmēt cilvēku,
viņa veselību un drošību, kā arī bioloģisko daudzveidību,
augsni, zemes dzīles, ūdeni, gaisu, klimatu, ainavu,
kultūras un dabas mantojumu, iespējamā pakļautība avāriju
vai katastrofu riskiem un visu minēto jomu
mijiedarbība |
Neietekmē
3.3. Ietekme uz iedzīvotāju
veselību, iekļaujot informāciju par to, vai saistošie
noteikumi: |
3.3.1. Ietekmēs (piemēram, uzlabos,
atjaunos, pasliktinās) vai neietekmēs cilvēku veselību |
Neietekmē
3.3.2. Nodrošinās vienlīdzīgas tiesības un
iespējas veselības jomā |
Neietekmē
3.3.3. Radīs jaunas tiesības vai uzliks
jaunus pienākumus veselības jomā |
Neietekmē
3.4. Ietekme uz uzņēmējdarbības
vidi pašvaldības teritorijā, norādot: |
3.4.1. Vai ar saistošajiem noteikumiem
tiks veicinātas uzņēmējdarbības aktivitātes, jaunu uzņēmumu
veidošanās un esošo uzņēmumu attīstība un izaugsme, kā arī
paaugstināta to konkurētspēja |
Neietekmē
3.4.2. Kuri uzņēmēji ir saistošo noteikumu
tiesiskā regulējuma mērķgrupa un vai tiesiskais regulējums
radīs mērķgrupai jaunas tiesības, uzliks jaunus pienākumus
vai nodrošinās vienlīdzīgas tiesības un iespējas, veicinās
tiesību realizēšanu, uzlabos pakalpojumu pieejamību
u.c. |
Neietekmē
3.5. Ietekme uz konkurenci -
iekļauj aktuālās situācijas aprakstu, situāciju un
prognozes tirgū (attiecībā uz saistīto pakalpojumu vai
preču pieejamību), paredzēto pasākumu atbilstības
izvērtējumu brīvai un godīgai konkurencei |
Neietekmē
4. Ietekme uz
administratīvajām procedūrām un to izmaksām gan attiecībā
uz saimnieciskās darbības veicējiem, gan fiziskajām
personām un nevalstiskā sektora organizācijām, gan budžeta
finansētām institūcijām |
4.1. Institūcija, kurā
privātpersona var vērsties saistošo noteikumu
piemērošanā |
Talsu novada pašvaldība
4.2. Galvenie procedūras posmi un
privātpersonām veicamās darbības, ko paredz saistošo
noteikumu projekts, tai skaitā akcentē, kā piedāvātais
regulējums maina līdzšinējo kārtību |
Saistošo noteikumu regulējums nemaina līdzšinējo kārtību
4.3. Paredzētās administratīvo
procedūru izmaksas: |
4.3.1. Saimnieciskās darbības
veicējiem |
Neietekmē
4.3.2. Fiziskajām personām |
Neietekmē
4.3.3. Nevalstiskā sektora
organizācijām |
Neietekmē
4.3.4. Budžeta finansētām
institūcijām |
Neietekmē
5. Ietekme uz
pašvaldības funkcijām un cilvēkresursiem |
5.1. Pašvaldību funkcijas, kuru
izpildei tiek izstrādāti šie saistošie noteikumi |
Saistošie noteikumi izstrādāti, lai izpildītu likuma
"Par nekustamā īpašuma nodokli" 1.panta otrās daļas
9.1 punktu, 2.1 daļu, 3. panta pirmo
daļu, 1.4 daļu un 9. panta otro daļu".
5.2. Pašvaldības cilvēkresursi, kas
tiks iesaistīti saistošo noteikumu īstenošanā (tostarp, vai
tiks uzlikti jauni pienākumi vai uzdevumi esošajiem
darbiniekiem, veidotas jaunas darba vietas u.tml.). |
Saistošo noteikumu īstenošanā tiek iesaistīta Talsu novada
pašvaldības iestāde "Centrālā pārvalde", kurai netiek
uzlikti jauni pienākumi vai uzdevumi, netiek veidotas jaunas
darba vietas.
6. Izpildes
nodrošināšana |
6.1. Saistošo noteikumu izpildē
iesaistītās institūcijas, tai skaitā, vai paredzēta jaunu
institūciju izveide, esošo likvidācija vai
reorganizācija |
Saistošo noteikumu izpildi nodrošinās Talsu novada
pašvaldības iestāde "Centrālā pārvalde". Nav
paredzēta jaunu institūciju izveide, esošo likvidācija vai
reorganizācija.
6.2. Izpildes nodrošināšanai
nepieciešamie resursi un to pamatotība (nedublējot 2.
sadaļā norādīto) |
Nav nepieciešami
7. Prasību un
izmaksu samērīgums pret ieguvumiem, ko sniedz mērķa
sasniegšana |
7.1. Vai saistošie noteikumi ir
piemēroti iecerētā mērķa sasniegšanas nodrošināšanai un
paredz tikai to, kas ir vajadzīgs minētā mērķa
sasniegšanai |
Saistošie noteikumi ir piemēroti iecerētā mērķa sasniegšanas
nodrošināšanai.
7.2.1. Vai pašvaldības izraudzītie
līdzekļi ir piemēroti leģitīmā mērķa sasniegšanai |
Pašvaldības izraudzītie līdzekļi ir piemēroti leģitīmā mērķa
sasniegšanai
7.2.2. Vai nav saudzējošāku līdzekļu
leģitīmā mērķa sasniegšanai |
Nav identificēti
7.2.3. Vai pašvaldības rīcība ir
atbilstoša |
Pašvaldības rīcība ir atbilstoša
8. Izstrādes
gaitā veiktās konsultācijas ar privātpersonām un
institūcijām, tostarp norādot Pašvaldību likuma 46. panta
trešajā daļā minēto informāciju |
8.1. Sabiedrības pārstāvji (tostarp
biedrības, nodibinājumi, apvienības u.tml.), ar kuriem
notikušas konsultācijas saistošo noteikumu izstrādes
procesā |
Nav notikušas
8.2. Izmantotais sabiedrības
līdzdalības veids (lai atspoguļotu, kā pašvaldības ir
centusies sasniegt mērķgrupu, kā arī noskaidrot pēc
iespējas plašākas sabiedrības viedokli) |
Nav izmantots
8.3. Sabiedrības pārstāvju
izteiktie priekšlikumi un iebildumi, norādot, kuri no tiem
ņemti vērā |
Nav attiecināms
8.4. Par saistošo noteikumu
projektu saņemtie viedokļi pēc saistošo noteikumu projekta
publicēšanas sabiedrības viedokļa noskaidrošanai, to
apkopojums un izvērtējums (iesniedzēji, vērā ņemtie
viedokļi, vērā neņemtie viedokļi, pamatojums) |
Saistošo noteikumu projekts 2024. gada 2. maijā publicēts
oficiālajā pašvaldības tīmekļvietnē www.talsunovads.lv
sabiedrības viedokļa noskaidrošanai. Noteiktajā termiņā līdz
2024. gada 16. maijam viedokļi vai priekšlikumi par saistošo
noteikumu projektu netika saņemti.
8.5. No institūcijām saņemtie
viedokļi un atzinumi, to apkopojums un izvērtējums (vērā
ņemtie viedokļi, vērā neņemtie viedokļi, pamatojums) - gan
tādi, kas saņemti, pamatojoties uz normatīvajos aktos
noteiktu pienākumu, gan lūgti pēc pašvaldības iniciatīvas,
gan sniegti pēc institūcijas iniciatīvas |
Saistošo noteikumu izstrādes gaitā veiktas konsultācijas
Talsu novada pašvaldības iestādē "Centrālā
pārvalde".
8.6. Informācija par cita veida
saziņu un konsultācijām, ja tādas bijušas |
Talsu novada pašvaldības domes
priekšsēdētāja vietniece tautsaimniecības jautājumos S.
Pētersone