1. Saistošo noteikumu "Par pašvaldības atbalstu ārstniecības personu piesaistei" (turpmāk – noteikumi) izdošanas mērķis ir noteikt kārtību, kādā Tukuma novada pašvaldība (turpmāk – pašvaldība) sniedz atbalstu stipendijas veidā mācību maksas segšanai vai studiju kredīta dzēšanai rezidentiem vai ārstniecības personām, piešķir atbalstu jaunas ģimenes ārsta prakses vietas atvēršanai, veicinot nepieciešamo medicīnas personu piesaisti valsts vai pašvaldību institūcijām, kā arī pašvaldības kapitālsabiedrībām Tukuma novadā.
2. Noteikumos lietoto terminu skaidrojums:
2.1. Ārstniecības persona – persona, kurai ir medicīniskā izglītība, kura nodarbojas ar ārstniecību un kurai ir izsniegts ārstniecības personas sertifikāts;
2.2. Rezidentūra – darba tiesiskajās attiecībās ar izglītības programmu īstenojošu ārstniecības iestādi esoša ārsta izglītošana valsts valodā specialitātes iegūšanai saskaņā ar akreditētu profesionālo rezidentūras izglītības programmu medicīnā;
2.3. Stipendija – naudas summa, kuru stipendijas devējs regulāri izsniedz studentam, kas iegūst bakalaura grādu vai augstākās profesionālās izglītības profesionālo kvalifikāciju, tai skaitā pilnveido profesionālo kvalifikāciju, lai kompensētu studējošā dzīves izdevumus;
2.4. Studiju kredīts – aizdevums, naudas summa, kuru kreditors izsniedzis akreditētas studiju programmas maksas segšanai personai, kas iegūst bakalaura grādu vai augstākās profesionālās izglītības profesionālo kvalifikāciju, tai skaitā profesionālās kvalifikācijas pilnveides iegūšanai.
3. Pašvaldība sniedz šādu atbalstu:
3.1. ikmēneša stipendiju rezidentam;
3.2. atbalstu studiju maksas segšanai rezidentam;
3.3. atbalstu studiju kredīta dzēšanai rezidentam vai ārstniecības personai;
3.4. vienreizēju finansiālu atbalstu jaunas ģimenes ārsta prakses vietas atvēršanai.
4. Lai saņemtu noteikumos noteikto pašvaldības atbalstu, rezidents vai ārstniecības persona, kurai ir tiesības uz kādu no noteikumos minētajiem pašvaldības atbalstiem, iesniedz pašvaldībā iesniegumu par attiecīgā atbalsta piešķiršanu. Iesniegumam pievieno dokumentus, kuri apliecina noteikumos noteiktās tiesības saņemt atbalstu:
4.1. iesniegums par atbalsta saņemšanu, kurā norādīts vārds, uzvārds, personas kods, deklarētā dzīvesvietas adrese, tālruņa numurs un e-pasta adrese;
4.2. izziņa no augstskolas par studiju faktu vai iegūto izglītību apliecinošs dokuments, ja objektīvu iemeslu dēļ pašvaldība to nevar iegūt pati;
4.3. rakstveida vienošanās vai apliecinājums par ne mazāk kā trīs gadus ilgām darba attiecībām kā ārstniecības personai Tukuma novadā;
4.4. studiju maksas segšanai vai studiju kredīta dzēšanai iesniedzams līgums ar augstskolu par studijām un studiju maksas apmaksas grafiks vai studiju kredīta līgums ar kredītiestādi un studiju kredīta apmaksas grafiks.
(Grozīts ar Tukuma novada domes 31.10.2024. saistošajiem noteikumiem Nr. 35)
5. Pašvaldības administrācijas atbildīgais darbinieks piecu darba dienu laikā no iesnieguma saņemšanas pieprasa attiecīgai ārstniecības iestādei atzinumu par attiecīgā medicīnas speciālista nepieciešamību Tukuma novadā, kā arī pieprasa personai citus nepieciešamos dokumentus, kuriem ir nozīme lēmuma pieņemšanā, ja tādi nav iesniegti.
6. Pēc atzinuma par attiecīgā medicīnas speciālista nepieciešamību Tukuma novadā un citu nepieciešamo dokumentu saņemšanas pašvaldības administrācijas atbildīgais darbinieks uz kārtējo Tukuma novada domes (turpmāk – dome) sēdi sagatavo lēmumprojektu par attiecīgā rezidenta vai ārstniecības personas iesnieguma izskatīšanu un tam pievieno lēmuma pieņemšanai nepieciešamos dokumentus un informāciju.
7. Lēmumu par kādu no noteikumu 3. punktā minētajiem pašvaldības atbalstiem pieņem dome. Administratīvā procesa likumā noteiktā kārtībā domes lēmums ir pārsūdzams Administratīvajā rajona tiesā.
8. Pašvaldības stipendiju ir tiesības saņemt rezidentam, kurš rakstveidā ir vienojies par rezidentūru vai strādā Tukuma novadā esošā valsts vai pašvaldības iestādē, pašvaldības kapitālsabiedrībā vai ārsta, kas noslēdzis līgumu ar Nacionālo veselības dienestu, privātpraksē un piekritis ne mazāk kā trīs gadus ilgām darba attiecībām (kā ārstniecības persona) Tukuma novadā pēc sekmīgas rezidentūras pabeigšanas, bet, ja tas nav iespējams, devis apliecinājumu par gatavību slēgt vienošanos par darba veikšanu valsts vai pašvaldības medicīnas iestādē vai pašvaldības kapitālsabiedrībā Tukuma novadā.
9. Pašvaldības stipendijas apmērs ir 100 % no valstī noteiktās minimālās mēnešalgas, atbilstoši normālai darba slodzei, un to aprēķina proporcionāli rezidenta darba slodzei noteikumu 8. punktā minētajā iestādē.
10. Pamatojoties uz domes lēmumu un līgumu, kas noslēgts starp pašvaldību, ārstniecības iestādi, ar kuru rezidents noslēdzis vienošanos par rezidentūru vai kurā strādā, un rezidentu, pašvaldība katru mēnesi līdz mēneša 15. datumam izmaksā ārstniecības iestādei noteikumu 9. punktā noteiktos finanšu līdzekļus stipendijas izmaksāšanai, un stipendijas izmaksu rezidentam veic ārstniecības iestāde. Ja ārstniecības iestāde atsaka veikt stipendijas izmaksu, tad stipendijas izmaksu veic pašvaldība. Stipendijas izmaksātājs ir atbildīgs par noteikto obligāto nodokļu un nodevu maksājumiem. Stipendijas izmaksātājs – ārstniecības iestāde – reizi ceturksnī iesniedz pašvaldībai pārskatu par veiktajām stipendijas izmaksām.
11. Pašvaldības stipendiju rezidentam izmaksā vienu reizi mēnesī, kamēr ir spēkā noteikumu 8. punktā noteiktās vienošanās, ja dome savā lēmumā nav noteikusi citādi.
12. Pašvaldība stipendiju rezidentam neizmaksā:
12.1. ja rezidents ir pārtraucis studijas, rezidentūru, ir ilgstoša darba nespēja, piešķirts akadēmiskais atvaļinājums, bērnu kopšanas atvaļinājums, kas ir ilgāks par diviem mēnešiem;
12.2. ja atbalsta saņēmējs ir sniedzis nepatiesas ziņas.
13. Atbalsta saņēmējam ir pienākums pilnā apmērā atmaksāt saņemtā atbalsta apmēru, ja atbalsta saņēmējs Tukuma novadā nav veicis darba pienākumus kā ārstniecības persona vismaz trīs gadus. Laikā, kurā faktiski tiek veikts darbs, netiek ieskaitīts laiks, kad atbalsta saņēmējs ilgāk kā divus mēnešus neveic darbu, tostarp arī šādu attaisnojošu iemeslu dēļ, piemēram, bērna kopšanas atvaļinājums, pārejoša darbnespēja, u.tml.
14. Pašvaldības atbalstu studiju maksas segšanai ir tiesības saņemt rezidentam, kurš rakstveidā ir vienojies par rezidentūru vai strādā Tukuma novadā esošā valsts vai pašvaldības iestādē, pašvaldības kapitālsabiedrībā vai ārsta, kas noslēdzis līgumu ar Nacionālo veselības dienestu, privātpraksē un piekritis ne mazāk kā trīs gadus ilgām darba attiecībām (kā ārstniecības persona) Tukuma novadā pēc sekmīgas rezidentūras pabeigšanas, bet, ja tas nav iespējams, devis apliecinājumu par gatavību slēgt vienošanos par darba veikšanu valsts vai pašvaldības medicīnas iestādē vai pašvaldības kapitālsabiedrībā Tukuma novadā.
15. Pašvaldības atbalsta apmērs studiju maksas segšanai ir 50 % no gada studiju maksas vai mēneša maksas, atbilstoši normālai darba slodzei, ja mācību maksa tiek segta atbilstoši studiju maksas grafikam, vienu reizi mēnesī vai citos termiņos.
16. Pašvaldības atbalstu studiju maksas segšanai rezidentam izmaksā vienu reizi mēnesī vai divas reizes gadā, ņemot vērā attiecīgās mācību iestādes mācību maksas atmaksas nosacījumus, kamēr spēkā ir noteikumu 14. punktā noteiktās vienošanās, vai ja dome savā lēmumā nav noteikusi citādi.
17. Pašvaldība atbalstu studiju maksas segšanai rezidentam neizmaksā:
17.1. ja rezidents ir pārtraucis studijas, rezidentūru, ir ilgstoša darba nespēja, piešķirts akadēmiskais atvaļinājums, bērnu kopšanas atvaļinājums, kas ilgāks par diviem mēnešiem;
17.2. ja atbalsta saņēmējs ir sniedzis nepatiesas ziņas.
18. Atbalsta saņēmējam ir pienākums pilnā apmērā atmaksāt saņemtā atbalsta apmēru, ja atbalsta saņēmējs Tukuma novadā nav veicis darba pienākumus kā ārstniecības persona vismaz trīs gadus. Laikā, kurā faktiski tiek veikts darbs, netiek ieskaitīts laiks, kad atbalsta saņēmējs ilgāk kā divus mēnešus neveic darbu, tostarp arī šādu attaisnojošu iemeslu dēļ, piemēram, bērna kopšanas atvaļinājums, pārejoša darbnespēja u.tml.
19. Pašvaldības atbalstu medicīnas izglītības studiju kredīta dzēšanai ir tiesības saņemt:
19.1. rezidentam, kurš saskaņā ar rakstisku vienošanos ir saņēmis kredītu no kredītiestādes studiju programmas maksas segšanai un veic tā atmaksu un kurš ir vienojies par rezidentūru vai strādā Tukuma novadā esošā valsts vai pašvaldības iestādē, pašvaldības kapitālsabiedrībā vai ārsta, kas noslēdzis līgumu ar Nacionālo veselības dienestu, privātpraksē un piekritis ne mazāk kā trīs gadus ilgām darba attiecībām (kā ārstniecības persona) pēc sekmīgas rezidentūras pabeigšanas, bet, ja tas nav iespējams, devis apliecinājumu par gatavību slēgt vienošanos par darba veikšanu (ne mazāk kā trīs gadus ilgām darba attiecībām) Tukuma novadā, valsts vai pašvaldības medicīnas iestādē, pašvaldības kapitālsabiedrībā vai uzsākot privātpraksi;
19.2. ārstniecības personai, kura saskaņā ar rakstisku vienošanos ir saņēmusi kredītu no kredītiestādes studiju programmas maksas segšanai un veic kredīta atmaksu un kura rakstveidā ir vienojusies ar pašvaldību, bet, ja tas nav iespējams, devusi apliecinājumu par darba veikšanu Tukuma novadā kā ārstniecības persona ne mazāk kā trīs gadus.
20. Pašvaldības atbalsta apmērs studiju kredīta dzēšanai ir 50 % no studiju kredīta atlikušās pamatsummas domes lēmuma izdošanas dienā, bet ne vairāk kā 5 000,00 EUR. Procentu maksājumus pašvaldība nesedz.
(Grozīts ar Tukuma novada domes 31.10.2024. saistošajiem noteikumiem Nr. 35)
21. Pašvaldības atbalstu studiju kredīta dzēšanai rezidentam vai ārstniecības personai izmaksā vienu reizi mēnesī, kamēr spēkā ir vienošanās par studijas kredīta dzēšanu un noteikumu 19. punktā minētās vienošanās.
22. Pašvaldības atbalstu studiju kredīta dzēšanai rezidentam vai ārstniecības personai neizmaksā:
22.1. ja rezidents ir pārtraucis studijas, rezidentūru, ir ilgstoša darba nespēja, piešķirts akadēmiskais atvaļinājums, bērna kopšanas atvaļinājums, kas ilgāks par diviem mēnešiem;
22.2. ja atbalsta saņēmējs ir sniedzis nepatiesas ziņas.
23. Atbalsta saņēmējam ir pienākums pilnā apmērā atmaksāt saņemtā atbalsta apmēru, ja atbalsta saņēmējs Tukuma novadā nav veicis darba pienākumus kā ārstniecības persona vismaz trīs gadus. Laikā, kurā faktiski tiek veikts darbs, netiek ieskaitīts laiks, kad atbalsta saņēmējs ilgāk kā divus mēnešus neveic darbu, tostarp arī šādu attaisnojošu iemeslu dēļ, piemēram, bērna kopšanas atvaļinājums, pārejoša darbnespēja u.tml.
24. Ārstniecības personām tiek piešķirts vienreizējs pašvaldības finansiāls atbalsts līdz 10 000,00 EUR (desmit tūkstošiem euro) apmērā jaunas ģimenes ārsta prakses vietas atvēršanai (telpu iekārtošanai, aprīkojuma iegādei) Tukuma novada administratīvajā teritorijā.
25. Tiesības lūgt pašvaldības atbalstu jaunas ģimenes ārsta prakses vietas atvēršanai ir ārstniecības personai, kura iekārto jaunu ģimenes ārsta prakses vietu un apņemas sešu mēnešu laikā noslēgt līgumu ar Nacionālo veselības dienestu par valsts apmaksāto veselības aprūpes pakalpojumu sniegšanu.
26. Lai saņemtu atbalstu jaunas ģimenes ārsta prakses vietas atvēršanai, persona iesniedz pašvaldībā iesniegumu par nepieciešamo atbalstu un iesniegumam pievieno ārstniecības personas sertifikātu un dokumentu, kurš apliecina attiecīgo telpu, kurās plānots atvērt prakses vietu, lietošanas vai īpašuma tiesības, ja objektīvu iemeslu dēļ pašvaldība to nevar iegūt pati. Iesniegumam jāpievieno telpu remonta vai būvdarbu tāme, iegādājamā inventāra vai nepieciešamo iekārtu (aprīkojuma) saraksts ar plānotās iegādes cenām.
27. Atbalsta jaunas ģimenes ārsta prakses vietas atvēršanai saņēmējam ir pienākums sešu mēnešu laikā no pabalsta saņemšanas dienas iesniegt pašvaldībai līguma ar Nacionālo veselības dienestu kopiju. Ja šāds līgums netiek iesniegts, atbalsta saņēmējam ir pienākums saņemto pašvaldības finansējumu atmaksāt pašvaldībai.
29. Pēc domes lēmuma pieņemšanas par pašvaldības finansiāla atbalsta piešķiršanu jaunas ģimenes ārsta prakses vietas atvēršanai pašvaldība ar ārstniecības personu noslēdz līgumu par finansējuma piešķiršanu un līgumā paredz, ka ārstniecības persona nodrošina ģimenes ārsta prakses darbību Tukuma novadā ne mazāk kā piecus gadus no ģimenes ārsta prakses atvēršanas dienas. Šāda līguma nosacījuma neizpildes gadījumā ārstniecības persona atmaksā pašvaldībai saņemto finansējumu pilnā apmērā.
30. Ja attiecībā uz rezidentu vai ārstniecības personu ir pieņemts domes lēmums par pašvaldības atbalsta saņemšanu, ar personu tiek noslēgts līgums par pašvaldības atbalsta saņemšanas kārtību.
31. Par noteikumu 5. un 6. punkta izpildi, par to, ka tiek izpildīti uz šo noteikumu pamata izdoti domes lēmumi, par līguma noslēgšanu un tā izpildes uzraudzības nodrošināšanu atbildīga ir pašvaldības administrācijas Kultūras, sporta un komunikācijas nodaļa, kas minēto uzdevumu veikšanai nodrošina atbildīgo darbinieku.
(Grozīts ar Tukuma novada domes 31.10.2024. saistošajiem noteikumiem Nr. 35)
32. Kultūras, sporta un komunikācijas nodaļa, saņemot informāciju par noteikumos minētiem apstākļiem, uz kārtējo domes sēdi gatavo lēmuma projektu par piešķirtā atbalsta sniegšanas pārtraukšanu.
(Grozīts ar Tukuma novada domes 31.10.2024. saistošajiem noteikumiem Nr. 35)
33. Ar šo noteikumu spēkā stāšanās dienu spēku zaudē Tukuma novada domes 2022. gada 30. marta saistošie noteikumi Nr. 19 "Par pašvaldības atbalstu ārstniecības personu piesaistei Tukuma novadā".