Tiesību akts: spēkā esošs
Ministru kabineta noteikumi Nr. 358

Rīgā 2024. gada 11. jūnijā (prot. Nr. 24 52. §)
Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.–2027. gadam 4.2.2. specifiskā atbalsta mērķa "Uzlabot izglītības un mācību sistēmu kvalitāti, iekļautību, efektivitāti un nozīmīgumu darba tirgū, tostarp ar neformālās un ikdienējās mācīšanās validēšanas palīdzību, lai atbalstītu pamatkompetenču, tostarp uzņēmējdarbības un digitālo prasmju, apguvi, un sekmējot duālo mācību sistēmu un māceklības ieviešanu" 4.2.2.3. pasākuma "Mācību procesa kvalitātes pilnveide, īstenojot pedagogu profesionālās darbības atbalsta sistēmas attīstību, izglītojamo izcilības aktivitāšu nodrošināšanu un metodiskā atbalsta materiālu izstrādi pedagogam" īstenošanas noteikumi
I. Vispārīgie jautājumi

1. Noteikumi nosaka:

1.1. kārtību, kādā īsteno Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.–2027. gadam 4.2.2. specifiskā atbalsta mērķa "Uzlabot izglītības un mācību sistēmu kvalitāti, iekļautību, efektivitāti un nozīmīgumu darba tirgū, tostarp ar neformālās un ikdienējās mācīšanās validēšanas palīdzību, lai atbalstītu pamatkompetenču, tostarp uzņēmējdarbības un digitālo prasmju, apguvi, un sekmējot duālo mācību sistēmu un māceklības ieviešanu" 4.2.2.3. pasākumu "Mācību procesa kvalitātes pilnveide, īstenojot pedagogu profesionālās darbības atbalsta sistēmas attīstību, izglītojamo izcilības aktivitāšu nodrošināšanu un metodiskā atbalsta materiālu izstrādi pedagogam" (turpmāk – pasākums);

1.2. pasākuma mērķi;

1.3. pasākumam pieejamo finansējumu;

1.4. atbalstāmo darbību un izmaksu attiecināmības nosacījumus;

1.5. prasības Eiropas Sociālā fonda Plus projekta (turpmāk – projekts) iesniedzējam un projekta sadarbības partneriem;

1.6. vienkāršoto izmaksu piemērošanas nosacījumus un kārtību.

2. Pasākuma mērķis ir izveidot un attīstīt vienotu un stratēģiski pārraudzītu profesionālā atbalsta sistēmu valsts, pašvaldību un izglītības iestāžu līmenī mācību procesa kvalitātes pilnveidei vispārējā un profesionālā izglītībā, veicināt izglītojamo izcilību un nodrošināt metodiskā atbalsta materiālus pedagogiem. 

3. Pasākuma mērķa grupa:

3.1. pašvaldības un valsts pārvaldes iestādes, kas atbildīgas par pedagogu profesionālās kompetences pilnveides koordinēšanu un īstenošanu, izglītības satura īstenošanu un pārraudzību, latviešu valodas apguves atbalsta nodrošināšanu, vispārējās un profesionālās izglītības kvalitātes novērtēšanu, kultūras un radošās industrijas izglītības politikas īstenošanu;

3.2. izglītības iestādes, kuras īsteno vispārējās izglītības programmas pirmsskolas, pamata vai vidējās izglītības pakāpē; izglītības iestādes, kuras īsteno profesionālās izglītības programmas pamata vai vidējās izglītības pakāpē; izglītības iestādes, kuras īsteno profesionālās ievirzes izglītības programmas pamata vai vidējās izglītības pakāpē vai interešu izglītības programmas (turpmāk – izglītības iestādes);

3.3. izglītības iestāžu pedagogi, izglītības iestāžu vadības komandas (izglītības iestāžu vadītāji, direktori, to vietnieki) un citas izglītības programmu īstenošanā un ieviešanā iesaistītās personas, tai skaitā mācīšanās konsultanti, mentori un metodiķi, interešu izglītības un profesionālās ievirzes izglītības pedagogi, atbalsta personāls, darba vidē balstītu mācību īstenotāji uzņēmumos, nozares eksperti, kuri iesaistīti profesionālās izglītības satura attīstīšanā un vērtēšanā, pašvaldību izglītības speciālisti un profesionālā atbalsta īstenošanā iesaistītie speciālisti;

3.4. šo noteikumu 3.2. apakšpunktā minēto izglītības iestāžu izglītojamie.

4. Pasākuma ietvaros ir sasniedzami šādi uzraudzības rādītāji:

4.1. iznākuma rādītājs – līdz 2029. gada 31. decembrim nacionāla, reģionāla vai vietēja mēroga valsts administrācijas vai sabiedrisko pakalpojumu iestāžu un pakalpojumu skaits, kas saņēmuši atbalstu, – viena iestāde, tai skaitā līdz 2024. gada 31. decembrim – viena iestāde;

4.2. rezultāta rādītājs – līdz 2029. gada 31. decembrim iestāžu skaits, kas ieviesušas uzlabojumus izglītības un mācību sistēmu kvalitātei, efektivitātei un atbilstībai darba tirgum, – viena iestāde.

5. Nacionālie rādītāji:

5.1. līdz 2025. gada 31. augustam uzsāktas mācības izglītības speciālistiem vismaz 90 procentos pašvaldību (īpatsvars no pašvaldību kopskaita);

5.2. līdz 2025. gada 31. augustam uzsāktas mācības izglītības iestāžu vadības komandu pārstāvjiem vismaz 20 procentos izglītības iestāžu (īpatsvars no izglītības iestāžu kopskaita);

5.3. līdz 2025. gada 31. augustam uzsāktas mācības metodiķu un didaktiķu sagatavošanai;

5.4. izstrādāto vai adaptēto metodiskā atbalsta materiālu skaits;

5.5. līdz 2025. gada 31. augustam izstrādāti metodiskā atbalsta materiāli dabaszinātņu (fizika, ķīmija, bioloģija, ģeogrāfija) apguvei vidusskolā un inženierzinību apguvei pamatskolā;

5.6. līdz 2026. gada 31. martam izstrādāti metodiskā atbalsta materiāli matemātikas apguvei pamatskolā un vidusskolā un programmēšanas apguvei vidusskolā;

5.7. līdz 2026. gada 30. jūnijam izstrādāti metodiskā atbalsta materiāli fizikas, ķīmijas un bioloģijas apguvei pamatskolā un datorikas apguvei pamatskolā;

5.8. līdz 2026. gada 31. augustam izstrādāti metodiskā atbalsta materiāli latviešu valodas apguvei pamatskolā un vidusskolā;

5.9. līdz 2026. gada 31. decembrim izstrādāti metodiskā atbalsta materiāli vēstures un sociālo zinātņu apguvei vidusskolā;

5.10. regulāru (vismaz vienu reizi gadā) profesionālo atbalstu saņēmušo izglītības iestāžu īpatsvars to kopskaitā;

5.11. izglītības iestāžu skaits, kuras pēc profesionālā atbalsta saņemšanas demonstrē pozitīvu izglītības iestādes snieguma dinamiku.

6. Pasākuma ietvaros plānotais kopējais finansējums ir 67 841 032 euro (no tā elastības finansējums – 18 109 518 euro), tai skaitā Eiropas Sociālā fonda Plus finansējums – 57 664 877 euro (no tā elastības finansējums – 15 393 091 euro) un valsts budžeta līdzfinansējums – 10 176 155 euro (no tā elastības finansējums – 2 716 427 euro).

7. Projekta iesniegumā pasākuma īstenošanai kopējo pieejamo finansējumu plāno ne vairāk kā 49 731 514 euro apmērā, tai skaitā Eiropas Sociālā fonda Plus finansējumu – 42 271 786 euro apmērā un valsts budžeta finansējumu – 7 459 728 euro apmērā. 

8. Eiropas Sociālā fonda Plus finansējuma intensitāte nav lielāka par 85 procentiem no projekta attiecināmo izmaksu kopsummas.

9. Pasākumu īsteno ierobežotas projektu iesniegumu atlases veidā par visu pasākumam pieejamo finansējumu.

10. Pasākuma atbalsta veids ir grants.

11. Pasākuma īstenošanā un uzraudzībā Izglītības un zinātnes ministrija pilda atbildīgās iestādes funkcijas (turpmāk – atbildīgā iestāde) un par izglītības politikas nozari atbildīgās ministrijas funkcijas (turpmāk – nozares ministrija). 

12. Atbildīgā iestāde pēc Eiropas Komisijas lēmuma par vidusposma pārskatu var ierosināt no 2026. gada 1. janvāra palielināt pasākumam pieejamo kopējo finansējumu līdz šo noteikumu 6. punktā minētajam plānotajam kopējam finansējuma apmēram.

II. Prasības projekta iesniedzējam un sadarbības partneriem

13. Projekta iesniedzējs pasākuma ietvaros ir Valsts izglītības satura centrs, kas pēc tam, kad ir apstiprināts projekta iesniegums, ir finansējuma saņēmējs un šo noteikumu 4. punktā minētajos rādītājos noteiktā iestāde.

14. Šo noteikumu 21.2.21.3. un 21.6. apakšpunktā minēto atbalstāmo darbību īstenošanā projekta iesniedzējs paredz iesaistīt sadarbības partnerus:

14.1. valstspilsētu un novadu pašvaldības vai to apvienības;

14.2. valsts profesionālās izglītības iestādes, kas atrodas nozares ministrijas vai citas ministrijas pakļautībā, – profesionālās vidusskolas, tehnikumus, mākslu izglītības kompetences centrus un koledžas, kas īsteno vidējās pakāpes profesionālās izglītības programmas un nodrošina metodiskā darba virsvadību.

15. Šo noteikumu 21.3. un 21.4. apakšpunktā minēto atbalstāmo darbību īstenošanā, kas attiecas uz izglītības nodrošināšanu valsts valodā, projekta iesniedzējs kā sadarbības partneri paredz iesaistīt valsts pārvaldes iestādi, kas ir atbildīga par latviešu valodas apguves atbalsta nodrošināšanu, – Latviešu valodas aģentūru.

16. Šo noteikumu 21.5. apakšpunktā minētās atbalstāmās darbības īstenošanā projekta iesniedzējs kā sadarbības partneri paredz iesaistīt valsts pārvaldes iestādi, kura saskaņā ar normatīvajiem aktiem ir valsts izglītības un pārbaudījumu informācijas sistēmu pārzinis, – nozares ministriju.

17. Projekta iesniedzējs projekta iesniegumā pamato sadarbības partneru izvēli, norādot konkrēto sadarbības partneru iesaistes mehānismu, nepieciešamību un to kompetences atbilstību plānotajām atbalstāmajām darbībām. Projekta iesniedzējs projekta iesniegumam pievieno sadarbības partnera apliecinājumu par gatavību piedalīties projekta darbību īstenošanā. Pēc projekta iesnieguma apstiprināšanas finansējuma saņēmējs ar katru sadarbības partneri slēdz sadarbības līgumu atbilstoši normatīvajiem aktiem par kārtību, kādā Eiropas Savienības fondu vadībā iesaistītās institūcijas nodrošina Eiropas Savienības fondu ieviešanu 2021.–2027. gada plānošanas periodā, tai skaitā paredzot šādus nosacījumus:

17.1. sadarbības partnera atbildību un ieguldījumu pasākuma mērķa sasniegšanā, īstenojamās atbalstāmās darbības un sasniedzamos rādītājus;

17.2. kārtību, kādā šo noteikumu 14. punktā minētie sadarbības partneri paredz sadarbību ar attiecīgās pašvaldības teritorijā esošām vai atbilstošās nozares valsts augstskolas vai privātpersonas dibinātām izglītības iestādēm un citām pašvaldības vai valsts dibinātām izglītības iestādēm (ja attiecināms).

18. Projekta iesniedzējs projekta iesniegumā iekļauj informāciju par projekta iekšējo vadības un kontroles sistēmu, lai nodrošinātu sekmīgu projekta īstenošanu, mērķu sasniegšanu un projektam piešķirto līdzekļu lietderīgu un efektīvu izlietošanu, tai skaitā paredzot to funkciju nodalīšanu no iestādes pamatfunkciju izpildes, kuras finansējuma saņēmējs pilda projekta īstenošanā, un sadarbības regulējumu ar šo noteikumu 14.15. un 16. punktā minētajiem sadarbības partneriem, kā arī aprakstot, kādas darbības un uzraudzības instrumenti ir plānoti vai ieviesti projekta iesniedzēja iestādē šādos procesos:

18.1. finanšu līdzekļu plūsmas plānošana un kontrole, to uzskaites nodalīšana katra sadarbības partnera grāmatvedības uzskaitē un finanšu pārskatu ticamības nodrošināšana;

18.2. iepirkumu organizēšana un sadarbības partneru līdzdalība iepirkumu organizēšanā (ja attiecināms);

18.3. projekta maksājumu pieprasījumu un projekta grozījumu sagatavošana un iesniegšana, tai skaitā datu pilnīguma un atbilstības pārbaude;

18.4. informācijas, dokumentu un pārskatu aprite;

18.5. projekta saturiskās vadības un kvalitātes uzraudzības procesu pārskatāmība, tai skaitā mācību īstenošanas un metodiskā atbalsta materiālu izstrādes kvalitātes un procesu uzraudzībai.

19. Pirms projekta iesnieguma iesniegšanas sadarbības iestādē projekta iesniedzējs organizē projekta ietvaros veicamo darbību plānošanas sanāksmes ar Latvijas Pašvaldību savienības, Latvijas Lielo pilsētu asociācijas, Latvijas Darba devēju konfederācijas, nozares ekspertu padomju un to koordinējošo institūciju pārstāvjiem un sanāksmju protokolus pievieno projekta iesnieguma dokumentācijai.

20. Projekta iesniedzējs sagatavo projekta iesniegumu atbilstoši projektu iesniegumu atlases nolikumā noteiktajām prasībām un uzaicinājumā noteiktajā termiņā un iesniedz to sadarbības iestādē, izmantojot Kohēzijas politikas fondu vadības informācijas sistēmas elektronisko vidi. Projekta iesniedzējs projekta iesniegumam pievieno šādus ar nozares ministriju saskaņotus projekta ieviešanas aprakstus un dokumentus:

20.1. šo noteikumu 33.1. apakšpunktā minētās izvērtēšanas plānu;

20.2. projektā plānoto pušu iesaistes mehānisma un nepieciešamības aprakstu, norādot to kompetences atbilstību plānotajām atbalstāmajām darbībām un ieguldījumu projekta mērķa sasniegšanā.

III. Atbalstāmās darbības un attiecināmās izmaksas

21. Pasākuma ietvaros ir atbalstāmas šādas darbības:

21.1. vienota un stratēģiski pārraudzīta profesionālā atbalsta nodrošināšana visās mācību jomās un izglītības darba īstenošanas aspektos vispārējā un profesionālajā izglītībā valsts līmenī, izmantojot esošos profesionālā atbalsta tīklus un koordinējot iesaistīto pušu sadarbību;

21.2. profesionālā atbalsta nodrošināšana visās mācību jomās vai mācību priekšmetos un izglītības darba īstenošanas aspektos vispārējā izglītībā pašvaldību līmenī, stiprinot profesionālā atbalsta īstenošanas praksi pašvaldībās un sadarbību ar profesionālās izglītības iestādēm vispārējās izglītības mācību satura īstenošanā;

21.3. vietēja un starptautiska mēroga profesionālā atbalsta nodrošināšana izglītības iestāžu līmenī, tai skaitā mērķēts profesionālais atbalsts šo noteikumu 14.2. apakšpunktā minētajām profesionālās izglītības iestādēm profesionālās izglītības mācību satura īstenošanai metodiskās virsvadības nozarē, profesionālās izglītības mācību satura sasaistē ar vispārējās izglītības mācību saturu, kā arī mācības šo noteikumu 3.3. apakšpunktā minētajai mērķa grupai;

21.4. vispārējās izglītības metodiskā atbalsta materiālu izstrāde vai adaptācija, tai skaitā aprobācija, recenzēšana, publicēšana un uzturēšana, ievērojot pirmsskolas izglītības vadlīnijas un valsts pamatizglītības un vispārējās vidējās izglītības standartus, kā arī identificētās izglītojamo mācīšanās un pedagogu profesionālā atbalsta vajadzības;

21.5. valsts izveidotu izglītības digitālo platformu pilnveide, attīstība un lietotāju atbalsts, tai skaitā nodrošinot tajās ietverto mācību resursu pieejamību pedagogu atbalstam, talantīgo izglītojamo dalību atbalsta pasākumos tiešsaistē, kā arī vērtēšanas sistēmas uzlabošanu;

21.6. izglītojamo izcilības veicināšana vispārizglītojošos mācību priekšmetos pašvaldības, reģionālā, nacionālā un starptautiskā līmenī:

21.6.1. izglītojoši sadarbības un tīklošanās pasākumi izglītojamo talantu attīstībai, tai skaitā praktiskas ievirzes pasākumi izglītojamo talantu un zināšanu pilnveidošanai, nometnes un nodarbības valsts mācību priekšmetu olimpiāžu un zinātniskās pētniecības darbu konferences laureātiem zināšanu padziļināšanai un pilnveidošanai;

21.6.2. reģionālo, valsts un starptautisko zinātnes pasākumu un novada, valstspilsētas vai novadu apvienības, valsts un starptautiska līmeņa mācību priekšmetu olimpiāžu un zinātniskās pētniecības darbu konferenču organizēšana Latvijā;

21.6.3. izglītojamo dalības nodrošināšana starptautiskajās zinātnes izstādēs, konkursos, jauno zinātnieku skolās, mācību priekšmetu olimpiādēs, tai skaitā atlases organizēšana un izglītojamo sagatavošana;

21.7. projekta vadības un īstenošanas nodrošināšana;

21.8. komunikācijas un vizuālās identitātes prasību nodrošināšanas pasākumi par projekta īstenošanu.

22. Pasākumā ir šādi izmaksu veidi:

22.1. tiešās attiecināmās izmaksas, kas ir tieši saistītas ar projekta darbību īstenošanu un nepieciešamas projekta rezultātu sasniegšanai, un šī saistība ir skaidri saprotama un pierādāma;

22.2. netiešās attiecināmās izmaksas, kas nav tieši saistītas ar projekta rezultātu sasniegšanu, bet atbalsta un nodrošina atbilstošus apstākļus projekta darbību īstenošanai un projekta rezultātu sasniegšanai.

23. Šo noteikumu 22.1. apakšpunktā minētās tiešās attiecināmās izmaksas ietver šādas izmaksu pozīcijas:

23.1. tiešās attiecināmās personāla izmaksas:

23.1.1. projekta vadības personāla izmaksas (izņemot virsstundas) šo noteikumu 21.7. un 21.8. apakšpunktā minēto atbalstāmo darbību īstenošanai. Ja personāla iesaiste projektā ir nodrošināta saskaņā ar daļlaika attiecināmības principu, attiecināma ir ne mazāka kā 30 procentu noslodze;

23.1.2. finansējuma saņēmēja projekta īstenošanas personāla izmaksas (izņemot virsstundas) šo noteikumu 21. punktā minēto atbalstāmo darbību īstenošanai, šo noteikumu 15. punktā minētā sadarbības partnera projekta īstenošanas personāla izmaksas (izņemot virsstundas) šo noteikumu 21.3. un 21.4. apakšpunktā minētās atbalstāmās darbības īstenošanai latviešu valodas apguves atbalstam, šo noteikumu 16. punktā minētā sadarbības partnera projekta īstenošanas personāla izmaksas (izņemot virsstundas) šo noteikumu 21.5. apakšpunktā minētās atbalstāmās darbības īstenošanai un šo noteikumu 14.2. apakšpunktā minēto sadarbības partneru projekta īstenošanas personāla izmaksas (izņemot virsstundas) šo noteikumu 21.2. un 21.3. apakšpunktā minēto atbalstāmo darbību īstenošanai. Ja personāla iesaiste projektā ir nodrošināta saskaņā ar daļlaika attiecināmības principu, attiecināma ir ne mazāka kā 30 procentu noslodze;

23.1.3. šo noteikumu 14.1. apakšpunktā minēto sadarbības partneru projekta īstenošanas personāla izmaksas (izņemot virsstundas) šo noteikumu 21.2. un 21.3. apakšpunktā minēto atbalstāmo darbību īstenošanai. Ja šo noteikumu 14.1. apakšpunktā minētā sadarbības partnera personāla iesaiste šo noteikumu 21.2. un 21.3. apakšpunktā minēto atbalstāmo darbību īstenošanai ir nodrošināta saskaņā ar daļlaika attiecināmības principu, attiecināma ir ne mazāka kā 20 procentu noslodze, attiecināmajās izmaksās iekļaujot darbinieka darba algu un valsts sociālās apdrošināšanas obligātās iemaksas no apliekamajām attiecināmajām izmaksām;

23.2. izmaksas mācību pasākumu, izglītojošu, informatīvu sadarbības un tīklošanās pasākumu, semināru un konferenču organizēšanai un īstenošanai, tai skaitā vietējo un ārvalstu ekspertu, lektoru un moderatoru atlīdzības izmaksas, mācību maksa, telpu nomas maksa (ja projekta atbalstāmo darbību īstenošanai nepieciešams nomāt telpas ārpus finansējuma saņēmēja telpām vai projekta īstenošanas sadarbības partnera juridiskās un faktiskās uzturēšanās adreses), tehniskā atbalsta pakalpojumu izmaksas tiešsaistes pasākumu nodrošināšanai, ierakstīšanai, tulkošanai, datortehnikas un cita nepieciešamā aprīkojuma nomas izmaksas šo noteikumu 21.3. apakšpunktā minēto atbalstāmo darbību īstenošanai;

23.3. informatīvo kampaņu un mērķa grupas informēšanas un piesaistes nodrošināšanas izmaksas šo noteikumu 21.1., 21.2., 21.3., 21.4.21.5. un 21.6. apakšpunktā minēto atbalstāmo darbību īstenošanai;

23.4. vispārējās izglītības metodiskā atbalsta materiālu izstrādes, digitalizācijas un adaptācijas, tai skaitā tulkošanas, licenču iegādes, autortiesību, aprobācijas, ilustrēšanas, sagatavošanas publicēšanai, uzturēšanas izmaksas šo noteikumu 21.4. apakšpunktā minētās atbalstāmās darbības īstenošanai;

23.5. finansējuma saņēmēja, šo noteikumu 15. un 16. punktā minēto sadarbības partneru jaunradītu darba vietu aprīkojuma, tai skaitā biroja mēbeļu un tehnikas, datorprogrammu un licences iegādes vai īres izmaksas, aprīkojuma uzturēšanas un remonta izmaksas ne vairāk kā 3000 euro vienai darba vietai visā projekta īstenošanas laikā, ja projekta vadības vai īstenošanas personāls ir nodarbināts projektā uz darba līguma vai rīkojuma pamata. Ja projekta vadības vai īstenošanas personāls ir nodarbināts nepilnu darba laiku vai daļlaiku, jaunradītas darba vietas aprīkojuma iegādes vai īres izmaksas ir attiecināmas proporcionāli darba slodzes procentuālajam sadalījumam;

23.6. transporta pakalpojuma izmaksas (maksa par degvielu, maksa par sabiedriskā transporta izmantošanu) šo noteikumu 21.1., 21.6. un 21.7. apakšpunktā minēto atbalstāmo darbību īstenošanai finansējuma saņēmēja vadības un īstenošanas personālam atbilstoši vadošās iestādes izstrādātajai metodikai "Vienas vienības izmaksu standarta likmes aprēķina un piemērošanas metodika 1 km izmaksām darbības programmas "Izaugsme un nodarbinātība" un Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.–2027. gadam īstenošanai";

23.7. pārējās transporta pakalpojumu izmaksas (transportlīdzekļu noma, transporta pakalpojumu pirkšana) šo noteikumu 21.1., 21.6. un 21.7. apakšpunktā minēto atbalstāmo darbību īstenošanai finansējuma saņēmēja vadības un īstenošanas personālam;

23.8. iekšzemes komandējumu un dienesta braucienu izmaksas šo noteikumu 21.1., 21.6. un 21.7. apakšpunktā minēto atbalstāmo darbību īstenošanai finansējuma saņēmēja vadības un īstenošanas personālam atbilstoši vadošās iestādes izstrādātajai metodikai "Vienas vienības izmaksu standarta likmes aprēķina un piemērošanas metodika iekšzemes komandējumu izmaksām darbības programmas "Izaugsme un nodarbinātība" un Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.–2027. gadam īstenošanai";

23.9. ārvalstu komandējumu un dienesta braucienu izmaksas atbilstoši normatīvajiem aktiem par kārtību, kādā atlīdzināmi ar komandējumiem saistītie izdevumi, finansējuma saņēmēja projekta vadītājam un īstenošanas personālam šo noteikumu 21.1.21.4.21.6. un 21.7. apakšpunktā minēto atbalstāmo darbību īstenošanai, ja tās ir skaidri saistāmas ar projekta rezultātu sasniegšanu;

23.10. izmaksas šo noteikumu 21.3. apakšpunktā minēto mācību nodrošināšanai, tai skaitā profesionālās izglītības pedagogiem stažēšanās pasākumu nodrošināšanai uzņēmumos un organizācijās, vadības komandām, didaktiķiem, metodiķiem, pašvaldību izglītības speciālistiem un profesionālā atbalsta īstenošanā iesaistītajiem speciālistiem profesionālās kompetences pilnveides nodrošināšanai Latvijā vai citās Eiropas Savienības dalībvalstīs (dalības maksa, apdrošināšanas izmaksas, komandējuma izdevumi);

23.11. izmaksas šo noteikumu 3.4. apakšpunktā minētās mērķa grupas dalības nodrošināšanai šo noteikumu 21.6. apakšpunktā minētajos pasākumos, tai skaitā starptautiskajos pasākumos (dalības maksa, naktsmītnes, ēdināšanas izmaksas, apdrošināšanas izmaksas, komandējuma izdevumi projekta īstenošanas personālam, projekta vadītājam, izglītojamos pavadošajām personām, kā arī izglītojamiem un piesaistītajiem ekspertiem, tai skaitā valsts nodeva par vīzas saņemšanai iesniegto dokumentu izskatīšanu);

23.12. izmaksas šo noteikumu 33.1. apakšpunktā minēto izvērtējumu veikšanai un publicēšanai par šo noteikumu 21.1., 21.2., 21.3., 21.4., 21.5., 21.6. un 21.7. apakšpunktā minētajām darbībām;

23.13. izmaksas šo noteikumu 21.5. apakšpunktā minēto izglītības digitālo platformu pilnveidei, attīstībai un lietotāju atbalstam;

23.14. pakalpojumu un preču piegādes izmaksas šo noteikumu 21.3., 21.4., 21.5., 21.6., 21.7. un 21.8. apakšpunktā minēto atbalstāmo darbību nodrošināšanai, ko īsteno finansējuma saņēmējs vai sadarbības partneris (ja attiecināms);

23.15. komunikācijas un vizuālās identitātes nodrošināšanas izmaksas šo noteikumu 21.8. apakšpunktā minētās atbalstāmās darbības īstenošanai.

24. Šo noteikumu 22.2. apakšpunktā minētās netiešās attiecināmās izmaksas plāno kā vienu izmaksu pozīciju, piemērojot netiešo izmaksu vienoto likmi 15 procentu apmērā no šo noteikumu 23.1. apakšpunktā minētajām tiešajām attiecināmajām personāla izmaksām.

25. Ja projekta īstenošanas laikā vadošā iestāde vai atbildīgā iestāde izstrādā vienkāršoto izmaksu metodiku kādām no šo noteikumu 23. punktā minētajām izmaksām, tām piemēro vadošās iestādes vai atbildīgās iestādes izstrādāto un ar vadošo iestādi saskaņoto metodiku atbilstoši tajā noteiktajam spēkā stāšanās laikam un piemērošanas nosacījumiem.

26. Pievienotās vērtības nodoklis, kas tiešā veidā saistīts ar projektu, ja tas nav atgūstams saskaņā ar valsts tiesību aktiem pievienotās vērtības nodokļa jomā, uzskatāms par attiecināmām izmaksām saskaņā ar Eiropas Parlamenta un Padomes 2021. gada 24. jūnija Regulas (ES) Nr. 2021/1060, ar ko paredz kopīgus noteikumus par Eiropas Reģionālās attīstības fondu, Eiropas Sociālo fondu Plus, Kohēzijas fondu, Taisnīgas pārkārtošanās fondu un Eiropas Jūrlietu, zvejniecības un akvakultūras fondu un finanšu noteikumus attiecībā uz tiem un uz Patvēruma, migrācijas un integrācijas fondu, Iekšējās drošības fondu un Finansiāla atbalsta instrumentu robežu pārvaldībai un vīzu politikai (turpmāk – regula Nr. 2021/1060), 64. panta 1. punkta "c" apakšpunktā ietvertajiem nosacījumiem.

27. Atbalstāmas ir izmaksas horizontālā principa "Vienlīdzība, iekļaušana, nediskriminācija un pamattiesību ievērošana" darbību īstenošanai, tai skaitā zīmju valodas tulku, vieglās valodas tulkošanas, reāllaika transkripcijas, subtitru nodrošināšanas pakalpojumu izmaksas un ekspertu konsultāciju izmaksas, ja tās ir nepieciešamas vides un informācijas piekļūstamības nodrošināšanai.

28. Šo noteikumu 21. punktā minēto atbalstāmo darbību īstenošanai finansējuma saņēmējs plāno finansējumu, ievērojot šādus izmaksu apmērus:

28.1. šo noteikumu 21.1. apakšpunktā minētās atbalstāmās darbības īstenošanai no šo noteikumu 6. punktā minētā finansējuma – vismaz 18 800 000 euro, no šo noteikumu 7. punktā minētā finansējuma – vismaz 13 724 000 euro;

28.2. šo noteikumu 21.3. apakšpunktā minētās atbalstāmās darbības īstenošanai no šo noteikumu 6. punktā minētā finansējuma – vismaz 17 000 000 euro, no šo noteikumu 7. punktā minētā finansējuma – vismaz 12 410 000 euro;

28.3. šo noteikumu 21.4. apakšpunktā minētās atbalstāmās darbības īstenošanai no šo noteikumu 6. punktā minētā finansējuma – vismaz 9 500 000 euro, no šo noteikumu 7. punktā minētā finansējuma – 6 935 000 euro;

28.4. šo noteikumu 21.6. apakšpunktā minētās atbalstāmās darbības īstenošanai no šo noteikumu 6. punktā minētā finansējuma – vismaz 5 000 000 euro, no šo noteikumu 7. punktā minētā finansējuma – 3 650 000 euro.

29. Pasākuma ietvaros finansējuma saņēmējam un šo noteikumu 15. un 16. punktā minētajiem sadarbības partneriem izmaksas ir attiecināmas, ja tās atbilst šajos noteikumos minētajām izmaksu pozīcijām un ir radušās no 2024. gada 1. janvāra.

30. Šo noteikumu 14. punktā minētajiem sadarbības partneriem izmaksas ir attiecināmas pēc šo noteikumu 17. punktā minēto sadarbības līgumu noslēgšanas, bet ne agrāk kā no dienas, kad noslēgta vienošanās par projekta īstenošanu.

31. Finansējuma saņēmējs ir atbildīgs par sadarbības partnera pienākumu izpildi projekta īstenošanā un sadarbības partneru īstenotajām funkcijām projektā, tai skaitā novēršot dubultā finansējuma risku un nodrošinot demarkāciju ar citiem līdzīgiem vai saistītiem projektiem.

IV. Pasākuma īstenošanas nosacījumi

32. Finansējuma saņēmējs un sadarbības partneri informē mērķa grupu par atbalsta pasākumiem, izmantojot mērķa grupai atbilstošus komunikācijas kanālus un metodes informēšanai.

33. Finansējuma saņēmējs nodrošina:

33.1. projektā īstenoto darbību un ieviešanas mehānisma efektivitātes izvērtējumu (turpmāk – izvērtējums):

33.1.1. īsteno izvērtējumu ne retāk kā reizi divos gados un tā veikšanai paredz vismaz to pušu iesaisti, kas piedalās projekta īstenošanā, tai skaitā pedagogus, un iespēju iesaistīt arī citas nozares institūcijas un ekspertus, ja tas nepieciešams pilnvērtīga izvērtējuma veikšanai;

33.1.2. publicē izvērtējuma rezultātus finansējuma saņēmēja tīmekļvietnē;

33.1.3. saskaņojot ar nozares ministriju, paredz projekta turpmāko darbību īstenošanu atbilstoši izvērtējuma rezultātiem;

33.1.4. veic noslēguma izvērtējumu projekta beigās;

33.2. līdz 2024. gada 30. jūnijam ar nozares ministriju saskaņotu kritēriju izstrādi un publicēšanu finansējuma saņēmēja tīmekļvietnē plašākas izglītības pieredzes un karjeras atbalsta pasākumu plānošanai un īstenošanai pirmsskolas, vispārējās un profesionālās izglītības iestādēs.

34. Projekta īstenošanas uzraudzībai nozares ministrija izveido projekta uzraudzības padomi, kurā uzaicina piedalīties citu nozaru ministriju un sociālo partneru pārstāvjus, tai skaitā no Latvijas Darba devēju konfederācijas, Latvijas Izglītības vadītāju asociācijas, Latvijas Pašvaldību savienības, Latvijas Izglītības un zinātnes darbinieku arodbiedrības, kā arī nozares ekspertus. Projekta uzraudzības padomes sastāvā novērotāju statusā var iekļaut pārstāvjus arī no citām organizācijām un institūcijām, tai skaitā no sadarbības iestādes un atbildīgās iestādes. Uzraudzības padomes darbību nosaka nozares ministrijas izstrādāts un apstiprināts nolikums, un tajā paredz izskatīt vismaz šādus jautājumus:

34.1. ne retāk kā reizi sešos mēnešos finansējuma saņēmēja sagatavotu ziņojumu par projekta īstenošanas progresu, tai skaitā par īstenotajiem mērķa grupas informēšanas pasākumiem, šo noteikumu 4. un 5. punktā noteikto rādītāju sasniegtajām vērtībām, atgriezenisko saiti no mērķa grupas par atbalsta pasākumiem – profesionālo atbalstu un profesionālās kompetences pilnveidi, īstenoto atbalsta pasākumu saturu un atbilstību viņu vajadzībām, par veiktajiem un nepieciešamajiem uzlabojumiem atbalsta pasākumu īstenošanā;

34.2. šo noteikumu 33.1. apakšpunktā minēto izvērtējumu rezultātus un priekšlikumus turpmāko darbību īstenošanai;

34.3. prioritāro virzienu jomas, kurās plānots izstrādāt vai adaptēt metodiskā atbalsta materiālus šo noteikumu 21.4. apakšpunktā minētās atbalstāmās darbības ietvaros.

35. Finansējuma saņēmējs uzkrāj šādus datus:

35.1. šo noteikumu 5.1.5.2. un 5.3. apakšpunktā minētos nacionālos rādītājus: atbalstu saņēmušo personu skaits, viņu amats, pārstāvētā iestāde un tās dibinātājs, profesionālās kompetences pilnveides mācību joma vai izglītības darba virziens, atbalsta sniedzējs;

35.2. šo noteikumu 5.4., 5.5., 5.6., 5.7., 5.8. un 5.9. apakšpunktā minēto izstrādāto vai adaptēto metodiskā atbalsta materiālu skaits dalījumā pa mācību priekšmetiem vai izglītības darba virzieniem un mērķa grupas;

35.3. šo noteikumu 5.10. un 5.11. apakšpunktā minētos nacionālos rādītājus: atbalstu saņēmušo izglītības iestāžu skaits, to dibinātājs, īstenotais izglītības veids un pakāpe, saņemtā atbalsta veids un mācību joma vai izglītības darba virziens;

35.4. izglītojamo skaits, kas saņēmuši atbalstu izcilības veicināšanai, dalījumā pa mācību priekšmetiem un saņemtā atbalsta veidiem šo noteikumu 21.6. apakšpunktā minētās atbalstāmās darbības ietvaros;

35.5. horizontālā principa "Vienlīdzība, iekļaušana, nediskriminācija un pamattiesību ievērošana" rādītāju: izstrādāto vai pilnveidoto stratēģiju, izglītības programmu, metodisko līdzekļu, vadlīniju, mācību līdzekļu (tai skaitā digitālo) skaits, kuros integrēti jautājumi par dzimumu līdztiesību, personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām, diskriminācijas novēršanu vecuma, etniskās piederības un citu iemeslu dēļ, kā arī pamattiesību jautājumi, tostarp par tiesiskajiem un praktiskajiem aspektiem.

36. Finansējuma saņēmējs nodrošina personu datu apstrādi saskaņā ar Eiropas Parlamenta un Padomes 2016. gada 27. aprīļa Regulas (ES) 2016/679 par fizisku personu aizsardzību attiecībā uz personas datu apstrādi un šādu datu brīvu apriti un ar ko atceļ Direktīvu 95/46/EK (Vispārīgā datu aizsardzības regula), 5. panta 1. punkta "a" apakšpunktu likumīgā, godprātīgā un datu subjektam pārredzamā veidā.

37. Finansējuma saņēmējs metodiskā atbalsta materiālu izstrādē vai adaptācijā paredz vismaz šādus nosacījumus:

37.1. izvērtē esošo mācību līdzekļu un metodiskā atbalsta materiālu piedāvājumu, labo praksi un pētījumus, valsts izglītības standartos noteikto mācību saturu un sasniedzamos rezultātus, mācību priekšmetu programmu paraugus;

37.2. metodiskais atbalsta materiāls ietver mācību priekšmeta programmas paraugu (ja attiecināms) un metodisko materiālu kopumu pedagogam secīgai mācību stundu plānošanai, īstenošanai un izglītojamo snieguma novērtēšanai atbilstoši mācību satura apguves tematiem un sasniedzamiem rezultātiem noteiktā izglītības posmā;

37.3. metodiskā atbalsta materiāla izstrādes vai adaptācijas grupu izveido atklātā, pārredzamā, nediskriminējošā un konkurenci nodrošinošā procedūrā saskaņā ar normatīvajiem aktiem publisko iepirkumu jomā, izvērtējot iespējas iepirkumiem piemērot sociāli atbildīgu publisko iepirkumu un inovatīvu publisko iepirkumu, un tajā iesaista vismaz vienas augstskolas akadēmisko personālu un vismaz divus attiecīgajā jomā praktizējošus pedagogus;

37.4. metodiskā atbalsta materiāla ekspertīzei piesaista vismaz divus recenzentus – vienu zinātniskai ekspertīzei un otru praktiskai izmantošanai pedagoģiskajā darbā;

37.5. metodiskā atbalsta materiāla izstrādes vai adaptācijas grupa veic metodiskā atbalsta materiāla izstrādi vai adaptāciju, iesaistās aprobācijas procesā un vismaz divus gadus pēc tā izstrādes un publiskošanas ir atbildīga par materiāla pilnveidi un precizēšanu, ja nepieciešams;

37.6. finansējuma saņēmējs un šo noteikumu 15. punktā minētais sadarbības partneris organizē metodiskā atbalsta materiāla aprobāciju.

38. Metodiskā atbalsta materiāli var ietvert palīgmateriālus izglītojamo atbalstam, tai skaitā mācību satura apguvei lingvistiski neviendabīgā vidē, kuru izstrādē ievēro šo noteikumu 37.1., 37.3., 37.4., 37.5. un 37.6. apakšpunktā minētos nosacījumus.

39. Šo noteikumu 21.2. apakšpunktā minētās darbības īstenošanai finansējuma saņēmējs un šo noteikumu 14.1. apakšpunktā minētie sadarbības partneri darba līgumā ar pašvaldības metodiķiem ievēro šādus principus:

39.1. nodala funkcijas un atlīdzības apmēru, ko sedz no projekta līdzekļiem, no funkcijām un atlīdzības apmēra, ko sedz no valsts vai pašvaldības budžeta, nodrošinot, ka netiek aizvietots valsts vai pašvaldības finansējums;

39.2. ieteicamais pašvaldību metodiķu slodzes apmērs ir 20 procenti uz 30 pedagogiem;

39.3. pašvaldību metodiķu slodzes aprēķinā ņem vērā datus par pedagogu skaitu kārtējā mācību gada 1. septembrī;

39.4. pašvaldība profesionālā atbalsta komandas izveidē izvēlas pieeju, kas var ietvert mācību priekšmetu, mācību jomu vai citu izglītības jautājumu pieeju;

39.5. finansējuma saņēmējs slēdz vienošanos ar sadarbības partneri par metodiķiem, kuru funkciju īstenošanai tiek segtas atlīdzības izmaksas no projekta līdzekļiem.

40. Šo noteikumu 21.2. apakšpunktā minētās darbības īstenošanai šo noteikumu 14.1. apakšpunktā minētie sadarbības partneri darbā piesaista personas, kuru zināšanas un prasmes ļauj pildīt metodiķu darba pienākumus, kas ietver regulāru grupu nodarbību vadīšanu, konsultāciju veikšanu konkrētā mācību priekšmetā vai jomā, pedagogu profesionālās pilnveides vajadzību apzināšanu, sadarbību ar valsts metodiķiem, profesionālās pilnveides pasākumu apmeklēšanu un sadarbību starp vairākiem mācību priekšmetiem vai mācību jomām.

41. Pēc profesionālā atbalsta saņemšanas šo noteikumu 14.1. apakšpunktā minētie sadarbības partneri paredz pasākumus projektā iegūto zināšanu un pieredzes pārnesei atbilstošās vispārējās izglītības jomas pedagogiem atbalsta saņēmēja pašvaldības teritorijā, bet šo noteikumu 14.2. apakšpunktā minētie sadarbības partneri – atbilstošās profesionālās izglītības nozares pedagogiem.

42. Finansējuma saņēmējs nodrošina komunikācijas un vizuālās identitātes prasības saskaņā ar regulas Nr. 2021/1060 47. un 50. pantu un normatīvajiem aktiem, kas nosaka kārtību, kādā Eiropas Savienības fondu vadībā iesaistītās institūcijas nodrošina šo fondu ieviešanu 2021.–2027. gada plānošanas periodā, kā arī ievēro Eiropas Savienības fondu 2021.–2027. gada plānošanas perioda un Atveseļošanas fonda komunikācijas un dizaina vadlīnijas.

43. Finansējuma saņēmējs informāciju par projekta īstenošanas gaitu savā tīmekļvietnē aktualizē, tiklīdz tā ir pieejama, bet ne retāk kā reizi trijos mēnešos.

44. Finansējuma saņēmējs pasākuma ietvaros īsteno projektu, kas nav saistīts ar saimnieciskās darbības veikšanu vai nav kvalificējams kā komercdarbības atbalsts.

45. Publiskos iepirkumus finansējuma saņēmējs un sadarbības partneri (ja attiecināms) veic atklātā, pārredzamā, nediskriminējošā un konkurenci nodrošinošā procedūrā saskaņā ar normatīvajiem aktiem publisko iepirkumu jomā, izvērtējot iespējas iepirkumiem piemērot sociāli atbildīgu publisko iepirkumu un inovatīvu publisko iepirkumu. Projekta ietvaros ir atbalstāma vides prasību un inovatīva risinājuma integrēšana preču un pakalpojuma iepirkumos (zaļais publiskais iepirkums un inovāciju publiskais iepirkums).

46. Finansējuma saņēmējs un sadarbības partneri paraksta interešu konflikta neesības apliecinājumu un projekta īstenošanas laikā nodrošina interešu konflikta neesību saskaņā ar Eiropas Parlamenta un Padomes 2018. gada 18. jūlija Regulas (ES, Euratom) Nr. 2018/1046 par finanšu noteikumiem, ko piemēro Savienības vispārējam budžetam, ar kuru groza Regulas (ES) Nr. 1296/2013, (ES) Nr. 1301/2013, (ES) Nr. 1303/2013, (ES) Nr. 1304/2013, (ES) Nr. 1309/2013, (ES) Nr. 1316/2013, (ES) Nr. 223/2014, (ES) Nr. 283/2014 un Lēmumu Nr. 541/2014/ES un atceļ Regulu (ES, Euratom) Nr. 966/2012, 61. panta prasībām un normatīvajiem aktiem publisko iepirkumu jomā.

47. Finansējuma saņēmējs projekta īstenošanā nodrošina nepārklāšanās principu ar citiem valsts un ārvalstu finanšu atbalsta instrumentiem.

48. Finansējuma saņēmējs projektu īsteno saskaņā ar noslēgto vienošanos par projekta īstenošanu, bet ne ilgāk kā līdz 2029. gada 31. augustam.

49. Projekta īstenošanas vieta ir Latvijas Republikas teritorija.

Ministru prezidente E. Siliņa

Izglītības un zinātnes ministre A. Čakša
14.06.2024