Rīgas domes saistošie noteikumi Nr. RD-24-265-sn
Rīgā 2024. gada 15. maijā (prot. Nr. 119, 31. §)
Izdoti saskaņā ar likuma
"Par palīdzību dzīvokļa jautājumu risināšanā"
27.2 panta otrās daļas 2., 4., 5. punktu
un piekto daļu
Izdarīt Rīgas domes 2023. gada 14. jūnija saistošajos noteikumos Nr. RD-23-204-sn "Par pašvaldības palīdzību bīstamības novēršanai un energoefektivitātes uzlabošanas pasākumu veikšanai dzīvojamās mājās, kā arī tām piesaistīto zemesgabalu labiekārtošanai Rīgā" (Latvijas Vēstnesis, 2023, Nr. 117) šādus grozījumus:
1. Izteikt 9. punktu šādā redakcijā:
"9. Līdzfinansējuma apmēru samazina proporcionāli mājokļa kopīpašniekiem - juridiskām personām, kā arī fiziskām personām - nekustamā īpašuma nodokļa parādniekiem (kuru parāds par pašvaldības administratīvajā teritorijā esošiem nekustamā īpašuma objektiem pirmstaksācijas periodā pārsniedz 50 euro) piederošo dzīvokļu īpašumu (telpu grupu) skaitam."
2. Svītrot 10.2. apakšpunktu.
3. Izteikt 10.3. apakšpunktu šādā redakcijā:
"10.3. atbilstoši saistošo noteikumu 10.1. apakšpunktam noskaidroto dzīvokļu īpašumu (telpu grupu) skaitu samazina atbilstoši juridisko personu, kā arī fizisko personu - nekustamā īpašuma nodokļa parādnieku (kuru parāds par pašvaldības administratīvajā teritorijā esošiem nekustamā īpašuma objektiem pirmstaksācijas periodā pārsniedz 50 euro) dzīvokļu īpašumu (telpu grupu) skaitam visos konkrētā projekta mājokļos;".
4. Papildināt VI nodaļu ar 37. punktu šādā redakcijā:
"37. Programmai "Rīgas valstspilsētas pašvaldības līdzfinansējums dzīvojamo māju atjaunošanai un tām piesaistīto zemesgabalu labiekārtošanai 2023.-2024. gadā" apstiprinātiem projektiem piemēro saistošo noteikumu 9. un 10. punktu (Rīgas domes 2024. gada 15. maija saistošo noteikumu Nr. RD-24-265-sn redakcijā)."
Rīgas domes priekšsēdētājs V. Ķirsis
1. Mērķi un nepieciešamības pamatojums, tostarp raksturojot iespējamās alternatīvas, kas neparedz tiesiskā regulējuma izstrādi Saistošo noteikumu mērķis ir palielināt Rīgas valstspilsētas pašvaldības (turpmāk - pašvaldība) administratīvajā teritorijā atjaunoto dzīvojamo māju skaitu ar uzlabotu energoefektivitāti un labiekārtotiem piesaistītajiem zemesgabaliem. Likuma "Par palīdzību dzīvokļa jautājumu risināšanā" (turpmāk - likums) 27.2 panta otras daļas 2., 4. un 5. punkts noteic, ka pašvaldība var sniegt palīdzību dzīvojamās mājas īpašniekam (īpašniekiem) vai dzīvokļu īpašniekiem, piešķirot finansējumu bīstamas dzīvojamās mājas atjaunošanai, energoefektivitātes pasākumu veikšanai dzīvojamā mājā, dzīvojamai mājai piesaistītā zemesgabala labiekārtošanai. Grozāmie saistošie noteikumi paredz, ka pašvaldības līdzfinansējums piekrīt tikai pašlaik, dotajā brīdī, pašvaldības administratīvajā teritorijā deklarētajām fiziskām personām. Turpretī vairāku citu pašvaldību saistošie noteikumi šādus ierobežojumus nesatur. Lai noskaidrotu, vai būtu vienlīdz tiesiski attiecināt likuma 27.2 pantā paredzētos atbalsta veidus uz visiem dzīvojamās mājas īpašniekiem, kā arī uz dzīvokļu īpašnieku kopību, pašvaldības Īpašuma departaments adresēja šo jautājumu Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijai, kā arī Ekonomikas ministrijai. Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrija atbildēja, ka, lemjot par palīdzības sniegšanu likuma 27.2 panta kārtībā, daudzdzīvokļu mājas īpašnieka vai dzīvokļu īpašnieku deklarēšanās faktam nav izšķirošas nozīmes, jo palīdzība tiek sniegta ar dzīvojamās mājas, kura atrodas pašvaldības administratīvajā teritorijā, atjaunošanu, restaurāciju un mājokļa un vides pieejamības nodrošināšanu saistītos gadījumos. Ekonomikas ministrija, pēc būtības pievienojoties Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijas skaidrojumam, norādīja, ka pašvaldībai, sniedzot palīdzību dzīvojamās mājas atjaunošanai, likuma tiesiskais regulējums neuzliek par pienākumu atbalstu sniegt tikai tiem konkrētas dzīvojamās mājas kopīpašniekiem, kuri attiecīgajā pašvaldībā ir deklarējuši savu dzīvesvietu. Citiem vārdiem - konkrētās dzīvojamās mājas visu kopīpašnieku deklarēšanās pašvaldības teritorijā nebūtu uzskatāma par priekšnoteikumu konkrētā palīdzības veida saņemšanai. Pretēja iztulkošana nesasniegtu likuma 27.2 pantā paredzētā palīdzības veida mērķi. Tādējādi pašvaldībai nav tiesisku šķēršļu ar saistošajiem noteikumiem palielināt līdzfinansējuma apmēru konkrētam projektam proporcionāli mājokļa daļai, kas pieder ārpus pašvaldības deklarētajām fiziskajām personām. Programmas "Rīgas valstspilsētas pašvaldības līdzfinansējums dzīvojamo māju atjaunošanai un tām piesaistīto zemesgabalu labiekārtošanai 2023.-2024. gadā" projekti ir apstiprināti Rīgas domes Pilsētvides attīstības un kvalitātes komisijas 2024. gada 16. februāra sēdē. Saistošie noteikumi paredz attiecināt līdzfinansējuma apmēra palielināšanas efektu arī uz iepriekšminētajai programmai apstiprinātiem projektiem. Mērķa sasniegšanai nav piemērojamas alternatīvas, kas neparedz tiesiskā regulējuma izstrādi, jo šāds risinājums būtu pretrunā ar likuma atrunas principu. |
2. Fiskālā ietekme uz pašvaldības budžetu, iekļaujot attiecīgus aprēķinus Bīstamo dzīvojamo māju atjaunošanas, energoefektivitātes pasākumu veikšanas dzīvojamā mājā, dzīvojamai mājai piesaistītā zemesgabala labiekārtošanas projekti tiks līdzfinansēti, ja Rīgas dome atbalstīs iepriekšminēto projektu īstenošanai nepieciešamo naudas līdzekļu piešķiršanu, apstiprinot pašvaldības kārtēja saimnieciskā gada budžetu. |
3. Sociālā ietekme, ietekme uz vidi, iedzīvotāju veselību, uzņēmējdarbības vidi pašvaldības teritorijā, kā arī plānotā regulējuma ietekme uz konkurenci (aktuālā situācija, prognozes tirgū un atbilstība brīvai un godīgai konkurencei) Ar saistošajiem noteikumiem tiks paplašināta līdzfinansējuma programma daļā par dzīvojamo māju atjaunošanu, energoefektivitātes pasākumu veikšanu un piesaistīto zemesgabalu labiekārtošanu, nodrošinot iespēju ne tikai rīdziniekiem, bet vispār katrai fiziskai personai saņemt pašvaldības finansiālu atbalstu konkursa veidā. Līdzfinansēto projektu īstenošanas rezultāts uzlabos vietējo iedzīvotāju dzīves un pilsētvides kvalitāti, kā arī pašvaldības piedāvātā pakalpojuma līmeni, pietuvinot to citu Latvijas pašvaldību piedāvājumam. Tāpat saistošie noteikumi ļauj līdzfinansējuma saņēmējam veikt precīzus plānotās līdzfinansējuma summas aprēķinus, jo informācija par fiziskās personas deklarēto dzīvesvietu nav pieejama bez maksas un ierobežojumiem. |
4. Ietekme uz administratīvajām procedūrām un to izmaksām gan attiecībā uz saimnieciskās darbības veicējiem, gan fiziskajām personām un nevalstiskā sektora organizācijām, gan budžeta finansētām institūcijām Nav ietekmes. |
5. Ietekme uz pašvaldības funkcijām un cilvēkresursiem Nav ietekmes. |
6. Izpildes nodrošināšana Saistošo noteikumu izpildi nodrošinās pašvaldības Īpašuma departaments un Rīgas domes Pilsētvides attīstības un kvalitātes komisija. |
7. Prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem, ko sniedz mērķa sasniegšana Saistošajos noteikumos izvirzītās prasības atbilst augstāka juridiskā spēka normatīvajam aktam. Saistošie noteikumi neparedz papildu ierobežojumus privātpersonām, tādējādi nav nepieciešams veikt samērīguma pārbaudi. |
8. Izstrādes gaitā veiktās konsultācijas ar privātpersonām un institūcijām, tostarp sabiedrības viedokļa noskaidrošanā gūtā informācija Notika sarakste ar Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministriju, kā arī Ekonomikas ministriju. Saistošo noteikumu projekts no 2024. gada 27. marta līdz 2024. gada 10. aprīlim tika nodots sabiedrības viedokļa noskaidrošanai pašvaldības tīmekļvietnes sadaļā https://www.riga.lv/lv/saistoso-noteikumu-projekti. Viedokļi par saistošo noteikumu projektu nav sniegti. |
Rīgas domes priekšsēdētājs V. Ķirsis