Tiesību akts: spēkā esošs
Attēlotā redakcija: 25.04.2024. - ... / Nākotnes
Saistošie noteikumi Alūksnes novada domes konsolidētajā redakcijā uz 25.04.2024.

Alūksnes novada domes saistošie noteikumi Nr. 25/2021

Alūksnē 2021. gada 23. septembrī
Par aprūpes mājās pakalpojuma nepilngadīgai personai ar invaliditāti piešķiršanu Alūksnes novadā

(Saistošo noteikumu nosaukums Alūksnes novada domes 28.03.2024.saistošo noteikumu Nr. 9/2024 redakcijā)

APSTIPRINĀTI
ar Alūksnes novada domes 23.09.2021.
lēmumu Nr. 280 (prot. Nr. 15, 20. p.)

PRECIZĒTI
ar Alūksnes novada domes 28.10.2021.
lēmumu Nr. 313 (prot. Nr. 17, 14. p.)

GROZĪJUMI
Saistošie noteikumi Nr. 9/2024 (prot. Nr. 4, 12. p.)

Izdoti saskaņā ar Invaliditātes likuma 12. panta 6.2 daļu
I. Vispārīgie noteikumi

1. Saistošie noteikumi nosaka aprūpes mājās pakalpojuma nepilngadīgai personai ar invaliditāti (turpmāk – aprūpes pakalpojums) piešķiršanas, atteikšanas, izbeigšanas un pārtraukšanas nosacījumus un kārtību, kritērijus aprūpes pakalpojuma nepieciešamības novērtēšanai un prasības aprūpes pakalpojuma sniedzējam Alūksnes novadā.

(Grozīts ar Alūksnes novada domes 28.03.2024. saistoššajiem noteikumiem Nr. 9/2024)

2. Aprūpes pakalpojuma ietvaros tiek nodrošināta nepilngadīgas personas ar invaliditāti (turpmāk – bērns), pieskatīšana, uzraudzība, saturīga brīvā laika pavadīšana un aprūpe (palīdzība apģērbties, noģērbties, pārvietoties, personīgās higiēnas nodrošināšanā, ēdiena pagatavošanā vai uzsildīšanā, pārtikas uzņemšanā, iekļūšanā un izkļūšanā no gultas, medikamentu uzņemšanā, kā arī, ierobežotas bērna kustības gadījumā, tā pozicionēšana, ja tas nepieciešams).

(Alūksnes novada domes 28.03.2024. saistošo noteikumu Nr. 9/2024 redakcijā)

3. Aprūpes pakalpojumu ir tiesības saņemt bērnam, kura dzīvesvieta ir deklarēta Alūksnes novada administratīvajā teritorijā.

4. Aprūpes pakalpojumu piešķir uz laika periodu, kas nepārsniedz Veselības un darbspēju ekspertīzes ārstu valsts komisijas (turpmāk – VDEĀVK) atzinumā norādīto periodu par īpašas kopšanas nepieciešamību.

5. Aprūpes pakalpojumu var saņemt līdz 80 stundām mēnesī.

6. Aprūpes pakalpojums tiek finansēts no Alūksnes novada pašvaldības budžeta, sedzot aprūpes pakalpojuma vienas pakalpojuma stundas izmaksas, iekļaujot visus nodokļus, kas saistīti ar pakalpojuma sniegšanu, 2021. gada 18. maija Ministru kabineta noteikumos Nr. 316 "Noteikumi par asistenta, pavadoņa un aprūpes mājās pakalpojumu personām ar invaliditāti" noteiktajā minimālajā apmērā.

(Grozīts ar Alūksnes novada domes 28.03.2024. saistošajiem noteikumiem Nr. 9/2024)

II. Aprūpes pakalpojuma piešķiršana

7. Aprūpes pakalpojumu bez mājsaimniecības materiālās situācijas izvērtēšanas piešķir bērnam ar invaliditāti, kuram ir izsniegts VDEĀVK atzinums par īpašas kopšanas nepieciešamību, un ja bērna likumiskie pārstāvji vai audžuģimene, nodarbinātības vai citu objektīvu iemeslu dēļ nevar nodrošināt bērna aprūpi un uzraudzību nepieciešamajā apjomā, un, ja Alūksnes novada Sociālo lietu pārvalde (turpmāk – Pārvalde) ir konstatējusi aprūpes pakalpojuma nepieciešamību šajos noteikumos noteiktajā kārtībā.

8. Aprūpes pakalpojumu var saņemt bērns vecumā no 5 līdz 18 gadiem ar izteiktiem un smagiem funkcionēšanas ierobežojumiem un ja:

8.1. bērnam ir VDEĀVK atzinums par īpašas kopšanas nepieciešamību;

8.2. bērnam cits sociālās aprūpes pakalpojums netiek nodrošināts tādā apjomā, lai bērna aprūpe un uzraudzība likumisko pārstāvju vai audžuģimenes prombūtnes laikā dēļ nodarbinātības vai izglītības iegūšanas būtu nodrošināta pilnā apmērā;

8.3. likumiskie pārstāvji vai audžuģimene ir nodarbināti vai apgūst vispārējo, profesionālo, pamata, vidējo, augstāko izglītību vai profesionālās tālākizglītības, profesionālās pilnveides izglītības programmu, tālākizglītības programmu;

8.4. bērns dzīvo ģimenē vai audžuģimenē.

(Grozīts ar Alūksnes novada domes 28.03.2024. saistošajiem noteikumiem Nr. 9/2024)

9. Aprūpes pakalpojumu var sniegt persona, kura ir reģistrēta sociālo pakalpojumu sniedzēju reģistrā vai kurai ir noslēgts līgums ar sociālo pakalpojumu sniedzēju reģistrā reģistrētu aprūpes mājās pakalpojuma sniedzēju.

(Alūksnes novada domes 28.03.2024. saistošo noteikumu Nr. 9/2024 redakcijā)

10. Aprūpes pakalpojumu pieprasa bērna likumiskais pārstāvis vai audžuģimene, iesniedzot iesniegumu Pārvaldē, kurā norāda:

10.1. informāciju par bērnu, kuram nepieciešams sniegt aprūpes pakalpojumu (vārds, uzvārds, personas kods, dzīvesvieta, aprūpes pakalpojuma sniegšanas adrese);

10.2. informāciju par bērna likumisko pārstāvi vai audžuģimeni (vārds, uzvārds, personas kods, dzīvesvieta, kontaktinformācija);

10.3. aprūpes pakalpojuma pieprasīšanas mērķi un vēlamo pakalpojuma apjomu;

10.4. informāciju par vēlamo pakalpojuma sniedzēju (vārds, uzvārds, dzīvesvieta, kontaktinformācija).

11. Iesniedzot iesniegumu par aprūpes pakalpojuma pieprasīšanu, bērna likumiskais pārstāvis dod atļauju iegūt un izmantot pašvaldības un valsts datu reģistros pieejamo informāciju par sevi un bērnu, kā arī veikt personas datu apstrādi sociālās palīdzības un sociālo pakalpojumu administrēšanas lietojumprogrammā (turpmāk – SOPA). Ja mājsaimniecībā dzīvo vairākas personas, kuru iespējas aprūpēt bērnu var tikt vērtētas, šāda atļauja jādod katrai mājsaimniecībā dzīvojošai personai.

12. Iesniegumam pievieno šādus dokumentus:

12.1. izglītības iestādes vai tālākizglītības vai pilnveides izglītības organizētāja apliecinājumu par izglītības apgūšanu attiecīgajā izglītības iestādē, izglītības ieguves formu, studiju vai mācību dienām un sesijas laiku, ja bērna likumiskais pārstāvis apgūst kādu izglītības programmu;

12.2. bērna pārstāvības tiesību apliecinoša dokumenta kopiju, ja šāda informācija nav Pārvaldes rīcībā;

12.3. izziņu no darba devēja vai aprūpes pakalpojuma pieprasītāja apliecinājumu, ja aprūpes pakalpojuma pieprasītājs ir saimnieciskās darbības veicējs, par attiecīgā darba vai saimnieciskās darbības veikšanu un darba laiku;

12.4. personas, kura sniegs aprūpes pakalpojumu, apliecinājumu par piekrišanu sniegt aprūpes pakalpojumu;

12.5. citu informāciju, kas nepieciešama Pārvaldei lēmuma pieņemšanai, ja tā nav pieejama Pārvaldei.

13. Aprūpes pakalpojuma nepieciešamību un apjomu Pārvalde izvērtē pēc Aprūpes pakalpojuma nepieciešamības novērtēšanas un apjoma noteikšanas veidlapas (pielikums Nr. 1), un nosaka:

13.1. līdz 40 stundām mēnesī, ja likumiskie pārstāvji vai audžuģimene ir nodarbināti daļēji, vai tiešsaistes, tālmācības vai nepilna laika klātienes formā iegūst izglītību vispārējās, profesionālās, pamata, vidējās, augstākās izglītības iestādē, vai profesionālās tālākizglītības, profesionālās pilnveides izglītības programmā, tālākizglītības programmā;

13.2. līdz 80 stundām mēnesī, ja likumiskie pārstāvji vai audžuģimene ir nodarbināti pilnu darba slodzi vai pilna laika klātienes formā iegūst izglītību vispārējās, profesionālās, pamata, vidējās, augstākās izglītības iestādē, vai profesionālās tālākizglītības, profesionālās pilnveides izglītības programmā, tālākizglītības programmā.

14. Pārvalde, izvērtējot aprūpes pakalpojuma nepieciešamību, ņem vērā šādus kritērijus:

14.1. bērna pašaprūpes un ar mājas dzīvi saistītās prasmes;

14.2. personu, kuras dzīvo ar bērnu vienā mājsaimniecībā, iespējas sniegt nepieciešamo atbalstu bērnam;

14.3. likumisko pārstāvju iespējas iesaistīties aprūpē un uzraudzībā;

14.4. bērna faktisko darba dienas, skolas dienas režīmu, intensitāti un potenciālās iespējas pavadīt brīvo laiku, iesaistoties citās aktivitātēs.

15. Pārvalde, viena mēneša laikā no iesnieguma un visu nepieciešamo dokumentu saņemšanas, datu pārbaudes, pakalpojuma nepieciešamības izvērtēšanas un dzīvesvietas apsekošanas dienas, pieņem vienu no lēmumiem par:

15.1. aprūpes pakalpojuma piešķiršanu nosakot vienu no šo noteikumu 13. punktā norādītajiem aprūpes pakalpojuma apjomiem;

15.2. atteikumu piešķirt aprūpes pakalpojumu.

16. Aprūpes pakalpojuma sniedzējs katra mēneša pēdējā darba dienā iesniedz Pārvaldē Aprūpes pakalpojuma uzskaites veidlapu par faktiski sniegto Aprūpes pakalpojumu saskaņā ar veidlapu (pielikums Nr. 2).

(Alūksnes novada domes 28.03.2024. saistošo noteikumu Nr. 9/2024 redakcijā)

III. Aprūpes pakalpojuma atteikšana, pārtraukšana un izbeigšana

17. Aprūpes pakalpojumu atsaka, ja:

17.1. bērns saņem līdzīgu sociālās aprūpes pakalpojumu pietiekamā apjomā, bērna aprūpe vai uzraudzība, bērna likumiskā pārstāvja vai audžuģimenes locekļa prombūtnes laikā, sakarā ar nodarbinātību un izglītības iegūšanu, tiek nodrošināta pilnā apmērā;

17.2. bērns neatbilst Invaliditātes likuma 12. panta 2.4 daļā un šajos saistošajos noteikumos noteiktajiem nosacījumiem.

(Grozīts ar Alūksnes novada domes 28.03.2024. saistošajiem noteikumiem Nr. 9/2024)

18. Aprūpes pakalpojumu pārtrauc uz laiku, kamēr bērns atrodas ilgstošas sociālās aprūpes institūcijā, stacionārā ārstniecības iestādē, ieslodzījuma vietā vai sociālās rehabilitācijas institūcijā.

19. Aprūpes pakalpojuma sniegšanu izbeidz, ja:

19.1. bērns aprūpes pakalpojuma sniegšanas laikā ievietots ilgstošas sociālās aprūpes institūcijā;

19.2. saņemts bērna likumiskā pārstāvja iesniegums par to, ka aprūpes pakalpojums vairs nav nepieciešams;

19.3. beidzies Pārvaldes lēmumā noteiktais aprūpes pakalpojuma saņemšanas periods, un aprūpes pakalpojuma pieprasītājs Pārvaldē nav iesniedzis dokumentus, uz kuru pamata Pārvalde var pieņemt lēmumu – turpināt sniegt aprūpes pakalpojumu;

19.4. Pārvalde konstatē, ka aprūpes pakalpojums faktiski netiek izmantots;

19.5. ir beigušies apstākļi, kas bija par pamatu aprūpes pakalpojuma piešķiršanai;

19.6. bērnam mainījusies dzīvesvieta uz citas pašvaldības administratīvo teritoriju.

IV. Aprūpes pakalpojuma nodrošināšana

20. Aprūpes pakalpojumu nodrošina, pamatojoties uz Pārvaldes pakalpojuma sniedzēja, kura sniegs aprūpes pakalpojumu, savstarpēji noslēgto līgumu par aprūpes pakalpojuma sniegšanas apjomu un periodu, līdzēju tiesībām, pienākumiem un atbildību, un samaksas kārtību, kā arī līguma izbeigšanas nosacījumiem.

(Grozīts ar Alūksnes novada domes 28.03.2024. saistošajiem noteikumiem Nr. 9/2024)

21. Bērna likumiskajiem pārstāvjiem vai audžuģimenei ir pienākums nekavējoties, bet ne vēlāk kā divu darba dienu laikā no dienas, kad mainījušies vai konstatēti apstākļi, informēt Pārvaldi par:

21.1. bērna deklarētās dzīvesvietas maiņu uz citas pašvaldības administratīvo teritoriju;

21.2. bērna ievietošanu stacionārā, ārstniecības iestādē vai ilgstošas sociālās aprūpes un sociālās rehabilitācijas iestādē;

21.3. citiem apstākļiem, kas var ietekmēt piešķirtā aprūpes pakalpojuma apjomu vai tā sniegšanas kārtību.

22. (Svītrots ar Alūksnes novada domes 28.03.2024. saistošajiem noteikumiem Nr. 9/2024)

V. Lēmumu apstrīdēšanas un pārsūdzēšanas kārtība

23. Pārvaldes lēmumu var apstrīdēt Alūksnes novada domē Administratīvā procesa likuma noteiktajā kārtībā.

24. Alūksnes novada domes lēmumu var pārsūdzēt Administratīvajā rajona tiesā Administratīvā procesa likumā noteiktajā kārtībā.

VI. Noslēguma jautājums

25. Noteikumi stājas spēkā 2021. gada 1. novembrī.

Alūksnes novada domes priekšsēdētājs Dz. Adlers
Pielikums Nr. 1
Alūksnes novada domes
2021. gada 23. septembra
saistošajiem noteikumiem Nr. 25/2021
Aprūpes pakalpojuma nepieciešamības novērtēšanas un apjoma noteikšanas veidlapa
1. Bērna vārds, uzvārds 
2. Personas kods 

__/__/__/__/__/__/ – __/__/__/__/__/

3. Bērna dzīvesvietas adrese  
  
4. Aprūpes pakalpojuma pieprasīšana
4.1. Aprūpes pakalpojuma pieprasīšanas mērķis un apjoms (likumiskie pārstāvji vai audžuģimene norāda visus aktuālos iemeslus)
 lai strādātu algotu darbu ____ stundas mēnesī
 lai gūtu ienākumus no saimnieciskās darbības ____ stundas mēnesī
 lai apgūtu vispārējās vai profesionālās pamata, vidējās vai augstākās izglītības programmu:

 klātienē ____ stundas mēnesī;

 neklātienē ____ stundas mēnesī

 lai piedalītos izglītības pilnveides semināros ____ stundas mēnesī
 lai saņemtu dienas aprūpes centra vai cita sociālās rehabilitācijas pakalpojuma sniedzēja pakalpojumus ____ stundas mēnesī
Kopējais vēlamais pakalpojuma apjoms _____ stundas mēnesī.
4.2. Bērna ikdienas aktivitātes (norādīt visas atbilstošās)
4.2.1. apmeklē pirmsskolas izglītības iestādi _______________________________

____ dienas nedēļā; ____ stundas dienā; ____ stundas mēnesī

4.2.2. apgūst izglītību:

 vispārējās pamatizglītības iestādes _____________________________ _____. klasē

 klātienē ____ dienas nedēļā; ____ stundas dienā; ____ stundas mēnesī;  mājapmācībā;

 vispārējās vidējās izglītības iestādes _______________________________ _____. klasē

 klātienē ____ dienas nedēļā; ____ stundas dienā; ____ stundas mēnesī;  mājapmācībā;

 speciālās izglītības iestādes _______________________________ _____. klasē

 klātienē ____ dienas nedēļā; ____ stundas dienā; ____ stundas mēnesī;  mājapmācībā;

 cits variants ___________________________________________________

___________________________________________________________________

4.2.3. izmanto izglītības iestādes pagarinātās dienas pakalpojumu

 jā ____ dienas nedēļā; ____ stundas dienā; ____ stundas mēnesī;

 nē (norādiet iemeslu kāpēc neizmanto) _____________________________________

________________________________________________________________

4.2.4. apgūst profesionālās ievirzes izglītības iestādes izglītības programmu

 jā _____________________________ ____ dienas nedēļā; ____ stundas dienā; ___ stundas mēnesī;

 nē

4.2.5. saņem sociālos pakalpojumus:

 dienas aprūpes centrā ____ dienas nedēļā; ____ stundas dienā; ___ stundas mēnesī;

 cits variants ______________________________________________________________________________

5. Bērna aprūpes un uzraudzības nodrošināšana (norāda ziņas par visām pilngadīgajām personām mājsaimniecībā)
5.1. Mājsaimniecības pilngadīgo locekļu skaits _____
5.2. Mājsaimniecības pilngadīgā locekļa, kurš ikdienā pastāvīgi īsteno bērna aprūpi un uzraudzību prombūtnes laikā bērna aprūpi un uzraudzību pārējie mājsaimniecības pilngadīgie locekļi

 var nodrošināt ____ dienas nedēļā; ____ stundas dienā; ____ stundas mēnesī;

 nevar nodrošināt (norādiet iemeslu, kāpēc nevar)

____________________________________________________________________________________________

5.3. Bērns bez pilngadīgas personas klātbūtnes var palikt viens (aizpilda, ja bērna vecuma ir no 7 līdz 18 gadiem)

 jā, nepārtraukti ____ stundas dienā;

 nē

6. Bērna fizisko un garīgo spēju izvērtējums

Pašaprūpes, neatkarības un patstāvīgās dzīves prasmju novērtēšanas kritēriji

spēj prot 
1. Veic patstāvīgi/funkcionalitāte nav traucēta – 3 punkti.

2. Mēģina un spēj patstāvīgi ar palīdzību, funkcionalitāte biežāk nav traucēta – 2 punkti.

3. Mēģina un spēj patstāvīgi ar palīdzību, funkcionalitāte biežāk ir traucēta – 1 punkts.

4. Nespēj veikt patstāvīgi/funkcionalitāte ir traucēta – 0 punktu.

Piezīmes:

1. "Spēj" – novērtē personas psihiskās vai fiziskās īpašības, kas rada iespēju sekmīgi veikt konkrētu darbību, uzdevumu, uztvert un reaģēt atbilstoši situācijai un sociālai videi.

2. "Prot" – novērtē personas zināšanas, iemaņas un prasmes veikt kādu darbību, uzdevumu.

(Sadaļās, kur tiek vērtētas spējas un prasmes (spēj un prot), vērtējums tiek dubultots, kur katrā ailē maksimālais punktu skaits – 6 = 3 + 3)

6.1. Sevis apzināšanās
6.1.1. Spēj un prot nosaukt (zina) savu vārdu un uzvārdu.

Kontroljautājums: Kāds ir Jūsu vārds, uzvārds?

  
6.1.2. Zina savu dzimšanas gadu un datumu, vecumu, dzimumu, dzīvesvietu.

Kontroljautājums: Cik Jums gadu? Kad Jums ir dzimšanas diena? Kāda ir Jūsu adrese?

-- 
6.1.3. Spēj apzināties savas stiprās un vājās puses.

Kontroljautājums: Ko Jūs spējat darīt vislabāk? Ko vislabāk patīk darīt? Ko nepatīk darīt?

 --
6.1.4. Spēj izprast un apzināties savas rīcības sekas.

Kontroljautājums: Izstāstiet (klients spēj informēt), kas būs, ja Jūs kaitināsiet svešu suni?

 --
6.1.5. Spēj un prot pastāstīt (spēj informēt) par savu ģimeni, tuviniekiem.

Kontroljautājums atkarīgs no tā, vai klientam ir ģimene, tuvinieki: Kādas Jums ir attiecības ar ģimeni?

  
Punktu skaits 15/6  
Maksimālais punktu skaits 21 
Piezīmes
 
 
6.2. Ēšana, ēdiena gatavošana, šķidruma uzņemšana
6.2.1. Spēj ēst patstāvīgi.

Kontroljautājums: Kur ēdat brokastis, pusdienas, vakariņas?

 --
6.2.2. Spēj sakošļāt un norīt barību.

Kontroljautājums: Kas vislabāk garšo? Ko visgrūtāk apēst/norīt?

 --
6.2.3. Spēj un prot atbilstoši lietot galda piederumus.

Kontroljautājums: Kādus galda piederumus parasti izmantojat, lai paēstu?

  
6.2.4. Spēj un prot sevi apkalpot pie galda, ielikt ēdienu šķīvī, ieliet tēju, sagriezt maizi.

Kontroljautājums: Kā ieliekat ēdienu šķīvī? Kādas sviestmaizes vislabāk garšo?

  
6.2.5. Spēj un prot sagatavot uzkodas.

Kontroljautājums: Kā var pagatavot, piemēram, sviestmaizes?

  
6.2.6. Spēj un prot uzņemt nepieciešamo šķidruma daudzumu.

Kontroljautājums: Ko Jūs labprāt dzerat – tīru ūdeni, sulu, tēju, kafiju vai kādu citu dzērienu? Cik daudz šķidruma dienā izdzerat?

  
6.2.7. Spēj un prot lietot virtuves tehniku: plīti, mikroviļņu krāsni utt.

Kontroljautājums: Uz kā var pagatavot ēst? Ar ko var uzvārīt ūdeni?

  
6.2.8. Spēj un prot uzklāt un novākt galdu.

Kontroljautājums: Kādi trauki nepieciešami, lai paēstu, piemēram, zupu? Pastāstiet (klients zina), kā uzklājat un novācat galdu?

  
6.2.9. Spēj un prot nomazgāt, noslaucīt un nolikt vietā traukus.

Kontroljautājums: Kad paēdat, ko dara ar netīriem traukiem? Kur liek tīros traukus?

  
6.2.10. Spēj un prot izvērtēt, ko drīkst ēst un ko nedrīkst ēst atbilstoši noteiktai diētai.

Kontroljautājums: Kādi produkti ir veselīgi un kādus nav ieteicams ēst bieži un daudz? Pastāstiet (klients zina vai spēj informēt), vai ir kādi produkti, kurus nedrīkstat lietot? Kādēļ?

  
Punktu skaits 30/24  
Maksimālais punktu skaits 54 
Piezīmes
 
 
6.3. Ģērbšanās
6.3.1. Spēj un prot apģērbties un noģērbties pats.

Kontroljautājums (klients zina vai spēj informēt): Cik reižu dienā Jūs pārģērbjaties?

  
6.3.2. Spēj un prot aizpogāt un atpogāt apģērbu.

Kontroljautājums (klients zina vai spēj informēt): Kādas pogas kreklam/blūzei Jums patīk vislabāk – lielas vai mazas? Cik laika paiet, kamēr aizpogājat vai atpogājat savu kreklu/blūzi?

  
6.3.3. Spēj un prot tikt galā ar rāvējslēdzēju apģērbā.

Kontroljautājums (klients zina vai spēj informēt): Kuram apģērbam ir rāvējslēdzējs? Cik bieži Jūs to velkat?

  
6.3.4. Spēj un prot sasiet un atsiet auklas apģērbā un apavos.

Kontroljautājums (klients zina vai spēj informēt): Kuram apģērbam ir sienamās auklas? Vai bieži to nēsājat? Kurām kurpēm vai zābakiem ir sienamās auklas? Kā Jūs tiekat galā ar auklām?

  
6.3.5. Spēj un prot izvēlēties apģērbu un apavus atbilstoši laikapstākļiem.

Kontroljautājums (klients zina vai spēj informēt): Kurš apģērbs Jums vislabāk patīk? Ko Jūs parasti valkājat vasarā, ko ziemā? Kad jāsāk vilkt kādu siltāku jaku?

  
Punktu skaits 15/15  
Maksimālais punktu skaits 30 
Piezīmes
 
 
6.4. Personīgās higiēnas uzturēšana
6.4.1. Saprot personīgās higiēnas nepieciešamību (klients zina vai spēj informēt).

Kontroljautājums: Pastāstiet, kādēļ cilvēks mazgājas?

 --
6.4.2. Spēj un prot nomazgāties dušā, vannā.

Kontroljautājums: Kur jūs parasti mazgājaties? Kur vēl var nomazgāties?

  
6.4.3. Spēj un prot rūpēties par saviem matiem (mazgāt, ķemmēt, žāvēt, skūties).

Kontroljautājums: Kurš Jums mazgā matus? Kad Jūs ķemmējat matus? Kad Jūs parasti skujaties – no rītiem vai vakaros?

  
6.4.4. Spēj un prot iztīrīt savus zobus/kopt mutes dobumu un zobu protēzes.

Kontroljautājums: Kad Jūs parasti tīrāt zobus? Ja klientam ir zobu protēzes – kā tīrāt savas zobu protēzes?

  
6.4.5. Spēj un prot lietot higiēnas procedūrām nepieciešamos līdzekļus (ziepes, sūkli, šampūnus, krēmus, kabatas lakatiņu, dezodorantu u. c.).

Kontroljautājums: Kādā krāsā ir Jūsu sūklis? Kādas ziepes vai šampūns Jums vislabāk patīk? Kādus higiēnas līdzekļus pazīstat, kādus parasti lietojat? Kur Jūs tos glabājat?

  
6.4.6. Spēj un prot apmeklēt tualeti pats gan pa dienu, gan naktī.

Kontroljautājums: Kur atrodas tualetes telpa? Kas Jums palīdz nokļūt līdz tualetes telpai? Kā Jūs varat aiziet līdz tualetei naktī, kad ir tumšs?

  
6.4.7. Spēj un prot lietot autiņbikses, ieliktņus, higiēniskās paketes.

Kontroljautājums: Kad vajag lietot autiņbikses? Ja klientam nepieciešamas autiņbikses – kurš palīdz uzlikt autiņbikses? Ja kliente ir sieviete – kad vajag lietot higiēniskās paketes?

  
Punktu skaits 24/18  
Maksimālais punktu skaits 42 
Piezīmes
 
 
6.5. Veselības uzturēšana
6.5.1. Ir izpratne par medikamentu lietošanu, ja tas nepieciešams (klients zina vai spēj informēt).

Kontroljautājums: Kādos gadījumos ir jālieto medikamenti? Kādus medikamentus Jums ir nepieciešams lietot?

-- 
6.5.2. Spēj izprast uzvedības traucējumu saistību ar medikamentu lietošanas regularitāti, ja ir vai mēdz būt uzvedības traucējumi (klients zina vai spēj informēt).

Kontroljautājums: Kā medikamentu lietošana ietekmē Jūsu veselības stāvokli/uzvedību?

 --
6.5.3. Spēj un prot ievērot medikamentu lietošanas laikus (klients zina vai spēj informēt).

Kontroljautājums: Kā Jūs parasti lietojat medikamentus?

  
6.5.4. Spēj un prot pateikt (klients zina vai spēj informēt), ka jūtas slikti vai par sāpēm (zobu, vēdera, galvas, muguras, kāju, roku) un spēj aprakstīt pašsajūtu.

Kontroljautājums: Kā parasti stāstāt, ja Jums kaut kas sāp?

  
6.5.5. Spēj un prot meklēt medicīnisko palīdzību (klients zina vai spēj informēt), ja nepieciešams (traumas, saslimšanas u. c.).

Kontroljautājums: Kam Jūs parasti stāstāt, ka kaut kas sāp vai ka jūtaties slims?

  
6.5.6. Spēj atpazīt un aprakstīt maņu sajūtas (klients spēj informēt).

Kontroljautājums: Pastāstiet par to, kā redzat un dzirdat? Var iedot iepriekš sagatavotus maisiņus ar zirņiem, pupām, putraimiem, miltiem un iedot klientam aptaustīt – Kādas atšķirības sajūtat?

 --
Punktu skaits 15/12  
Maksimālais punktu skaits 27 
Piezīmes
 
 
6.6. Mobilitāte
6.6.1. Spēj un prot mainīt pozu un sēdēt.

Novēro klientu izvērtēšanas intervijas laikā, jautā: Kā jūtaties, ilgstoši sēžot?

  
6.6.2. Spēj un prot apsēsties uz krēsla, piecelties no tā.

Novēro klientu izvērtēšanas intervijas laikā, jautā (klients spēj informēt): Kādas grūtības sagādā piecelšanās vai apsēšanās uz/no krēsla?

  
6.6.3. Spēj un prot iekāpt un izkāpt no gultas.

Kontroljautājums: Pastāstiet (klients zina), kā parasti iekāpjat gultā? Kā tiekat ārā no gultas?

  
6.6.4. Spēj un prot piecelties pēc kritiena.

Kontroljautājums (klients zina): Ko darāt, ja nejauši paklūpat un nokrītat?

  
6.6.5. Spēj un prot pārvietoties telpā, lietot tehniskos palīglīdzekļus, ja ir nepieciešams.

Kontroljautājums (klients zina vai spēj informēt): Pastāstiet, apmēram, cik liela ir Jūsu istaba? Ar kādām kurpēm Jūs parasti staigājat pa istabu? Kur ejat skatīties televizoru? Ja persona izmanto tehniskos palīglīdzekļus – Kurš palīdz lietot, piemēram, ratiņus, spieķi u. c.

  
6.6.6. Spēj un prot pārvietoties pa kāpnēm.

Kontroljautājums (klients zina vai spēj informēt): Kurš Jums palīdz nokāpt vai uzkāpt pa kāpnēm?

  
6.6.7. Spēj uzturēties un pārvietoties svaigā gaisā.

Kontroljautājums (klients zina vai spēj informēt): Kur Jūs parasti pastaigājaties? Cik ilgi Jūs staigājat ārā?

 --
Punktu skaits 21/18  
Maksimālais punktu skaits 39 
Piezīmes
 
 
6.7. Orientēšanās spējas telpā un vidē
6.7.1. Spēj un prot orientēties telpā.

Kontroljautājums (klients zina vai spēj informēt): Pastāstiet, kādas telpas ir tuvu Jūsu istabai.

  
6.7.2. Spēj un prot orientēties apkārtnē/teritorijā.

Kontroljautājums (klients zina vai spēj informēt): Uz kuru pusi ir parks, dīķis, u. c.? Kur Jums vislabāk patīk uzturēties, kad esat izgājis ārā?

  
6.7.3. Ir izpratne par drošību uz ielas un rīcību atbilstoši situācijai (klients zina vai spēj informēt).

Kontroljautājums: Pastāstiet, ko zināt par to, kā pareizi uzvesties uz ielas? Kur drīkst iet pāri ielai? Kur nedrīkst iet pāri ielai? Ja stāvat ielas malā un Jums ir nepieciešams iet pāri, ko darāt vispirms?

--- 
6.7.4. Spēj un prot lietot sabiedrisko transportu, nopirkt biļeti.

Kontroljautājums (klients zina vai spēj informēt): Pastāstiet, kad pēdējo reizi braucāt ar autobusu, vilcienu vai pilsētas sabiedrisko transportu? Kur Jūs parasti iekāpjat autobusā vai citā transportlīdzeklī (atkarībā no tā, ko klients izmanto vai ir izmantojis)? Kā Jūs zināt, kur jāizkāpj? Kur pērkat biļeti?

  
6.7.5. Spēj un prot atpazīt sev vajadzīgo braukšanas maršrutu, izkāpt vēlamajā pieturā.

Kontroljautājums (klients zina vai spēj informēt): Ar kuru autobusu Jums jābrauc, lai nokļūtu . (atbilstoši klienta braukšanas maršrutam)? Līdz kādai pieturai Jums jābrauc?

  
Punktu skaits 12/15  
Maksimālais punktu skaits 27 
Piezīmes
 
 
6.8. Drošība
6.8.1. Izprot tādus apzīmējumus kā "gājēju pāreja", "luksofors", "autobusa pietura", "tualete" u.c.

Kontroljautājums (klients zina vai spēj informēt): klientam parāda attēlus ar šiem apzīmējumiem un jautā, ko tie nozīmē?

-- 
6.8.2. Ir zināšanas par ugunsdrošības noteikumiem, prot atbilstoši rīkoties.

Kontroljautājums (klients zina vai spēj informēt): Ko Jūs zināt par ugunsdrošību? Kā rīkotos, ja sajustu dūmu smaržu telpās? Kā rīkotos, ja redzētu, ka aizdedzies papīrgrozs?

 --
Punktu skaits 3/3  
Maksimālais punktu skaits 6  
Piezīmes
 
 
6.9. Orientācija laikā
6.9.1. Sapratne par laiku (klients zina vai spēj informēt).

Kontroljautājums: Kas tagad ir – rīts, pusdienlaiks, pēcpusdiena vai vakars?

 --
6.9.2. Spēj saprast jēdzienus (klients zina vai spēj informēt): datums, diena, gads, mēnesis, sezona.

Kontroljautājums: Kāds šodien datums, kāda nedēļas diena? Kāds mēnesis? Kāds gads? Kāda sezona?

 --
6.9.3. Spēj izprast kalendāru (klients zina vai spēj informēt).

Kontroljautājums: Lūdzu, parādiet kalendārā – kā ir apzīmēta šodiena.

 --
6.9.4. Spēj un prot nosaukt pulksteņa laiku (klients zina vai spēj informēt).

Kontroljautājums: Sakiet, lūdzu, cik ir pulkstenis?

  
6.9.5. Spēj un prot lietot pulksteņa modinātāju.

Kontroljautājums: Parādiet, kā lieto pulksteņa modinātāju.

  
6.9.6. Spēj saprast vajadzību būt laikā, nenokavēt (klients zina).

Kontroljautājums: Pastāstiet, cikos parasti ceļaties? Cikos parasti ir brokastis?

 --
Punktu skaits 18/6  
Maksimālais punktu skaits 24 
Piezīmes
 
 
6.10. Saskarsme
6.10.1. Spēj verbāli komunicēt (klients spēj informēt): saprotamā valodā izteikties, risināt sarunu, veidot dialogu.

Novēro klientu izvērtēšanas intervijas laikā.

 --
6.10.2. Izprot dažādus neverbālus signālus (klients zina vai spēj informēt): sejas mīmiku, balss toņa, žestu un pozu nozīmi.

Kontroljautājums: Kāds parasti izskatās, izklausās priecīgs cilvēks? Kāds skumjš? Kāds dusmīgs?

-- 
6.10.3. Spēj un prot saprotami pastāstīt par savām vēlmēm un jūtām.

Kontroljautājums (klients zina vai spēj informēt): Pastāstiet, kas Jūs iepriecina? Ko Jūs gribētu?

  
6.10.4. Spēj izprast un respektēt citu cilvēku vajadzības (klients zina).

Kontroljautājums: Kā jūs rīkojaties, ja kāds no tuviniekiem ir aizmidzis?

 --
6.10.5. Spēj un prot adekvāti uzvesties konfliktsituācijās.

Kontroljautājums (klients zina): Kā Jūs rīkojaties, ja esat sastrīdējies ar kādu no tuviniekiem?

  
6.10.6. Spēj veidot kontaktu ar apkārtējiem.

Kontroljautājums: Vai Jums ir draugi?

 --
6.10.7. Spēj atpazīt savējos, veidot kontaktu ar piederīgajiem.

Kontroljautājums (klients zina vai spēj informēt): Kā sauc ..?

 --
Punktu skaits 18/9  
Maksimālais punktu skaits 27 
Piezīmes
 
 
6.11. Uzvedība
6.11.1. Spēj un prot uzvesties atbilstoši savam vecumam un dzimumam.

Klientu novēro izvērtēšanas intervijas laikā.

  
6.11.2. Spēj un prot ievērot elementārās pieklājības normas (sasveicināties, pateikties, uzrunāt utt.).

Kontroljautājums (klients zina): Kā uzvedas pieklājīgi cilvēki? Novēro klienta uzvedību izvērtēšanas intervijas laikā

  
6.11.3. Spēj un prot novērtēt un kontrolēt savu uzvedību.

Kontroljautājums (klients zina): Kā Jūs rīkojaties, ja kāds Jūs lūdz pagaidīt, būt pacietīgam?

  
6.11.4. Spēj rīkoties ar apdomu, nav impulsīvs.

Kontroljautājums (klients zina): Kā rīkojaties, ja nenotiek tā, kā Jūs vēlaties? Ja kāds neļauj darīt to, ko Jūs gribat?

 --
6.11.5. Spēj un prot rīkoties mērķtiecīgi, jēgpilni.

Kontroljautājums (klients zina vai spēj informēt): Vai Jūs lasāt? Kādēļ to darāt? (jautājums atbilstoši personas teiktajam par brīvā laika pavadīšanu un darītajiem darbiem)

  
Punktu skaits 15/12  
Maksimālais punktu skaits 27 
Piezīmes
 
 
Kopējais punktu skaits (maksimālais – 324) 
6.12. Noteiktais bērna pašaprūpes, neatkarības un patstāvības līmeņa kopējais punktu skaits:
Spēj: ___________ Prot: _______________ Kopā: ___________________
 
7. Kopsavilkums
7.1. Nepieciešamais bērna aprūpes un uzraudzības kopējais apjoms mēnesī (starpība starp 7.1.1. apakšpunktā norādīto stundu skaitu un 7.1.2., 7.1.3., 7.1.4. norādīto stundu summu) 
7.1.1. Vidējais stundu skaits kalendāra mēnesī730
7.1.2. Vidējais nepieciešamais stundu skaits bērna naktsmieram mēnesī (30 dienas x 8 stundas)240
7.1.3. Mājsaimniecības pilngadīgo locekļu nodrošinātais bērna aprūpes un uzraudzības stundu skaits mēnesī (neieskaitot 7.1.2. apakšpunktā norādītās stundas) (5. punktā norādītais kopējais stundu skaits) 
7.1.4. Iestāžu nodrošinātais bērna aprūpes un uzraudzības stundu skaits mēnesī 
  
8. Atbilstošais aprūpes pakalpojuma apjoms:
 
līmenispunktu skaitsaprūpes pakalpojuma maksimālais apjoms (st./mēn.)
   
 otrais165 – 32440
 pirmais0 – 16480
 
Bērna likumiskā pārstāvja vai audžuvecāka paraksts un tā atšifrējums 

Sociālā darbinieka pilns amata nosaukums, paraksts un tā atšifrējums

 
Datums 
Pielikums Nr. 2
Alūksnes novada domes
2021. gada 23. septembra
saistošajiem noteikumiem Nr. 25/2021
Pakalpojuma uzskaites lapa par faktiski sniegto aprūpes pakalpojumu bērnam ar invaliditāti

par 20___. gada ______________ mēnesi

pakalpojuma saņēmējs  
 (vārds, uzvārds) 
      
DatumsFaktiski saņemtās pakalpojuma stundasPakalpojuma uzsākšanas un pabeigšanas laiks pilnās stundāsDatumsFaktiski saņemtās pakalpojuma stundasPakalpojuma uzsākšanas un pabeigšanas laiks pilnās stundās
1.  17.  
2.  18.  
3.  19.  
4.  20.  
5.  21  
6.  22.  
7.  23.  
8.  24.  
9.  25.  
10.  26.  
11.  27.  
12.  28.  
13.  29.  
14.  30.  
15.  31.  
16.     
Faktiski saņemtā aprūpes pakalpojuma stundas mēnesī: 
  
Aprūpes pakalpojuma sniedzējs 
 (vārds, uzvārds, paraksts, datums
Aprūpes pakalpojuma pieprasītājs 
 (vārds, uzvārds, paraksts, datums)
25.04.2024