Olaines novada pašvaldības domes saistošie noteikumi Nr. SN5/2024
Olainē 2024. gada 27. martā
Apstiprināti ar
Olaines novada pašvaldības domes
2024. gada 27. marta sēdes lēmumu (3. prot.,
6.3. p.)
Izdoti saskaņā ar
Sociālo pakalpojumu un sociālās palīdzības likuma
3. panta trešo daļu, Invaliditātes likuma 12. panta
6.2 daļu, Ministru
kabineta 2003. gada 27. maija noteikumu Nr. 275
"Sociālās aprūpes un
sociālās rehabilitācijas pakalpojumu samaksas kārtība un kārtība,
kādā
pakalpojuma izmaksas tiek segtas no pašvaldības budžeta"
6. punktu
Izdarīt Olaines novada pašvaldības domes 2023. gada 23. augusta saistošajos noteikumos Nr. SN16/2023 "Par sociālajiem pakalpojumiem Olaines novadā" ("Latvijas Vēstnesis", 2023/183.22) šādus grozījumus:
1. izteikt noteikumu izdošanas pamatojumu šādā redakcijā:
"Izdoti saskaņā ar Sociālo pakalpojumu un sociālās palīdzības likuma 3. panta trešo daļu, Invaliditātes likuma 12. panta 6.2 daļu, Ministru kabineta 2003. gada 27. maija noteikumu Nr. 275 "Sociālās aprūpes un sociālās rehabilitācijas pakalpojumu samaksas kārtība un kārtība, kādā pakalpojuma izmaksas tiek segtas no pašvaldības budžeta" 6. punktu";
2. papildināt VI nodaļas nosaukumu pēc vārda "aprūpes" ar vārdu "mājās";
3. izteikt 21. punktu šādā redakcijā:
"21. Tiesības saņemt pakalpojumu ir bērnam:
21.1. no 2 līdz 18 gadu vecumam, kuram ar Veselības un darbspēju ekspertīzes ārstu valsts komisijas (turpmāk - VDEĀVK) lēmumu ir noteikta invaliditāte un izsniegts atzinums par īpašas kopšanas nepieciešamību, ja bērna likumiskais pārstāvis vai audžuģimene (turpmāk - vecāki) nodarbinātības vai citu objektīvu iemeslu dēļ nevar nodrošināt šī bērna aprūpi un uzraudzību nepieciešamajā apjomā un dienests ir konstatējis šādas aprūpes nepieciešamību;
21.2. punktā 21.1. minētajam bērnam pēc pilngadības sasniegšanas, bet ne ilgāk kā līdz 24 gadu vecumam (neatkarīgi no noteiktās invaliditātes grupas), ja dienests ir konstatējis šādas aprūpes nepieciešamību.";
4. izteikt 28. punktu šādā redakcijā:
"28. Pakalpojumu piešķir līdz 80 (astoņdesmit) stundām mēnesī, no kurām līdz 20 stundām mēnesī var piešķirt bez dokumentu iesniegšanas, kas apliecina saistošo noteikumu 22. punktā norādīto apstākļu esamību.";
5. svītrot 1. pielikuma 4.2. punkta piekto daļu.
Olaines novada pašvaldības domes priekšsēdētājs A. Bergs
Paskaidrojuma raksta sadaļa |
Norādāmā informācija |
1. Mērķis un nepieciešamības raksturojums |
Saistošo noteikumu projekta izdošanas nepieciešamība
pamatojama ar to, ka viena no Pašvaldību likuma
4. panta pirmajā daļā noteiktajām pašvaldības
autonomajām funkcijām ir nodrošināt iedzīvotājiem atbalstu
sociālo problēmu risināšanā, kā arī iespēju saņemt sociālo
palīdzību un sociālos pakalpojumus. Pašvaldību likuma 44.
panta otrā daļa nosaka, ka dome var izdot saistošos
noteikumus, lai nodrošinātu pašvaldības autonomo funkciju
un brīvprātīgo iniciatīvu izpildi, ievērojot likumos vai
Ministru kabineta noteikumos paredzēto funkciju izpildes
kārtību. Ņemot vērā, ka Invaliditātes likuma 12. panta
6.2 daļa nosaka, ka Ministru kabinets
nosaka šā panta pirmās daļas 4.2 punktā
aprūpes pakalpojuma minimālās vienas stundas izmaksas un
maksimālo aprūpes pakalpojuma apjomu. Pašvaldība
saistošajos noteikumos nosaka šā panta pirmās daļas
4.2 punktā minētā aprūpes pakalpojuma
piešķiršanas, atteikšanas, izbeigšanas un pārtraukšanas
nosacījumus un kārtību, kritērijus aprūpes pakalpojuma
nepieciešamības novērtēšanai un prasības aprūpes
pakalpojuma sniedzējam. Nepieciešams noteikt, ka
iepriekšminētā likuma norma ir viens no saistošo noteikumu
izdošanas pamatojumiem.
Invaliditātes likumā noteiktais "aprūpes pakalpojums" un arī Eiropas Savienības politiku instrumentu projektu ietvaros noteiktais "sociālās aprūpes pakalpojums vai aprūpes mājās pakalpojums" pēc abu šo pakalpojumu satura iekļaujas likumā noteiktajā "aprūpes mājās pakalpojumā". Atšķirīgie pakalpojumi savulaik tiesību aktos ir noteikti tādēļ, ka tiem ir bijis atšķirīgs finansējuma avots un sākotnēji arī nelielas atšķirības pakalpojuma saturā, turklāt viens no tiesības uz tiem noteiktas ierobežotai mērķa grupai, tādēļ bija nepieciešamība tiesību aktos tos definēt kā atsevišķus pakalpojumus (aprūpes pakalpojums un sociālās aprūpes pakalpojums), lai tos nošķirtu no aprūpes mājās pakalpojuma. Atšķirības saturā šobrīd vairs nepastāv, jo 2023. gada 31. janvārī ir pieņemti grozījumi MK 2017. gada 13. jūnija noteikumos Nr. 338 "Prasības sociālo pakalpojumu sniedzējiem", kas nosaka, ka aprūpes mājās pakalpojums bērniem ietver arī pieskatīšanu, uzraudzību un saturīgu laika pavadīšanu. Savukārt Eiropas Savienības politiku instrumentu projektu ietvaros noteiktais sociālās aprūpes vai aprūpes mājās pakalpojums (noteikts MK noteikumos Nr. 313 "Darbības programmas "Izaugsme un nodarbinātība" 9.2.2. specifiskā atbalsta mērķa "Palielināt kvalitatīvu institucionālai aprūpei alternatīvu sociālo pakalpojumu dzīvesvietā un ģimeniskai videi pietuvinātu pakalpojumu pieejamību personām ar invaliditāti un bērniem" 9.2.2.1. pasākuma "Deinstitucionalizācija" īstenošanas noteikumi") beidza pastāvēt līdz ar deinstitucionalizācijas projektu beigām 2023. gada 31. decembrī. Ņemot vērā minēto, ka pēc būtības "aprūpes pakalpojums bērniem ar invaliditāti" ir "aprūpes mājās pakalpojumā" ietilpstošs pakalpojums un grozījumi Invaliditātes likumā un Sociālo pakalpojumu un sociālās palīdzības likumā nodrošina vienveidīgu regulējumu jautājumā par aprūpes mājās pakalpojumu bērniem ar invaliditāti, saistošo noteikumu projektā VI nodaļas nosaukums ir pārdēvējams par "Aprūpes mājās pakalpojums bērniem ar invaliditāti". Saeimā 2023. gada 7. decembrī pieņemtais likums "Grozījums Sociālo pakalpojumu un sociālās palīdzības likumā" un MK 2023. gada 19. decembra noteikumi Nr. 816 "Grozījumi Ministru kabineta 2021. gada 18. maija noteikumos Nr. 316 "Noteikumi par asistenta, pavadoņa un aprūpes pakalpojuma personām ar invaliditāti" nosaka, ka valsts turpina piedalīties ar līdzfinansējumu bērniem ar invaliditāti, kuriem ir izsniegts Veselības un darbspēju ekspertīzes ārstu valsts komisijas atzinums par īpašas kopšanas nepieciešamību aprūpes pakalpojuma nodrošināšanai arī pēc pilngadības sasniegšanas, līdz persona sasniedz 24 gadu vecumu. Saskaņā ar iepriekšminētajiem grozījumiem ir jāveic grozījumi saistošajos noteikumos, nosakot, ka aprūpes pakalpojumu bērniem ar invaliditāti sniedz bērnam no 2 līdz 18 gadu vecumam, kuram ar Veselības un darbspēju ekspertīzes ārstu valsts komisijas lēmumu ir noteikta invaliditāte un izsniegts atzinums par īpašas kopšanas nepieciešamību, ja bērna likumiskais pārstāvis vai audžuģimene nodarbinātības vai citu objektīvu iemeslu dēļ nevar nodrošināt šī bērna aprūpi un uzraudzību nepieciešamajā apjomā un dienests ir konstatējis šādas aprūpes nepieciešamību. Šim pašam bērnam aprūpes pakalpojums tiks sniegts līdz 24 gadu vecumam neatkarīgi no invaliditātes grupas. Ministru kabineta noteikumu Nr. 275 "Sociālās aprūpes un sociālās rehabilitācijas pakalpojumu samaksas kārtība un kārtība, kādā pakalpojuma izmaksas tiek segtas no pašvaldības budžeta" 6. punkts nosaka, ka pašvaldība atbilstoši finansiālajām iespējām var noteikt klientam citu (labvēlīgāku) samaksas kārtību par sociālo pakalpojumu. Ņemot vērā minēto, saistošo noteikumu projektā personai ir noteikta labvēlīgākā kārtība aprūpes pakalpojuma bērniem ar invaliditāti piešķiršanai, nosakot, ka no pakalpojuma piešķirtajām 80 stundām 20 stundas var piešķirt bez apliecinājuma dokumentiem par iespējām vecākiem nodrošināt bērna aprūpi un uzraudzību nepieciešamajā apjomā. Saistošo noteikumu grozījumu projektā svītrota 1. pielikuma "Nepieciešamības novērtēšana aprūpes pakalpojumam bērniem ar invaliditāti" 4.2. punkta piektā daļa (lai apmeklētu vienreizēju pasākumu un saturīgi pavadītu brīvo laiku), ar grozījumiem šis punkts ietverts sestajā daļā, proti, citi objektīvi iemesli. Iespējamā alternatīva, kas neparedz tiesiskā regulējuma izstrādi, - nav. |
2. Fiskālā ietekme, ietekme uz pašvaldības budžetu | 2.1. Aprūpes pakalpojums Olaines novada pašvaldības 2024. gada budžetā neradīs ieņēmumus. |
3. Sociālā ietekme, ietekme uz vidi, iedzīvotāju veselību, uzņēmējdarbības vidi pašvaldības teritorijā, kā arī plānotā regulējuma ietekme uz konkurenci |
3.1. Sociālā ietekme - saistošo noteikumu projekts veicina
Olaines novada pašvaldības iedzīvotāju sociālo
funkcionēšanu, rada tiešu, labvēlīgu ietekmi un sociālo
nodrošinātību.
3.2. Ietekme uz vidi - nav. 3.3. Ietekme uz iedzīvotāju veselību - saistošo noteikumu projekts veicinās Olaines novada pašvaldības iedzīvotāju veselības uzlabošanos. 3.4. Ietekme uz uzņēmējdarbības vidi - nav. 3.5. Ietekme uz konkurenci - nav. |
4. Ietekme uz administratīvajām procedūrām un to izmaksām |
4.1. Saistošo noteikumu projekta piemērošanā persona var
vērsties Olaines novada pašvaldības aģentūrā "Olaines
sociālais dienests".
4.2. Saistošo noteikumu projekts neparedz papildu administratīvo procedūru izmaksas. |
5. Ietekme uz pašvaldības funkcijām un cilvēkresursiem |
Saistošajiem noteikumiem ir ietekme uz pašvaldības
funkciju, kas noteikta Pašvaldību likuma 4. panta
pirmās daļas 9. punktā - nodrošināt iedzīvotājiem
atbalstu sociālo problēmu risināšanā, kā arī iespēju saņemt
sociālo palīdzību un sociālos pakalpojumus.
Saistošo noteikumu izpildes nodrošināšanai nav nepieciešams veidot jaunas pašvaldības institūcijas, darba vietas vai paplašināt esošo institūciju kompetenci. |
6. Informācija par izpildes nodrošināšanu | Saistošo noteikumu projekta izpildi nodrošinās Olaines novada pašvaldības aģentūra "Olaines sociālais dienests". |
7. Prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem, ko sniedz mērķa sasniegšana | Saistošo noteikumu projekta īstenošanas izmaksas ir atbilstošas iecerētā mērķa sasniegšanai - nodrošināt pašvaldības autonomās funkcijas izpildi, nodrošinot iedzīvotājiem atbalstu sociālo problēmu risināšanā, kā arī iespēju saņemt sociālo palīdzību un sociālos pakalpojumus. |
8. Izstrādes gaitā veiktās konsultācijas ar privātpersonām un institūcijām | Atbilstoši Pašvaldību likuma 46. panta trešajai daļai, lai informētu sabiedrību par saistošo noteikumu projektu un dotu iespēju izteikt viedokli, saistošo noteikumu projekts no 2024. gada 16. februāra līdz 2024. gada 1. martam tika publicēts Olaines novada pašvaldības tīmekļvietnē. Priekšlikumi no personām vai institūcijām netika saņemti. |
Olaines novada pašvaldības domes priekšsēdētājs A. Bergs