Alūksnes novada pašvaldības domes saistošie noteikumi Nr. 9/2024
Alūksnē 2024. gada 28. martā (prot. Nr. 4, 12. p)
Izdoti saskaņā ar Invaliditātes likuma 12. panta 6.2 daļu
Izdarīt Alūksnes novada pašvaldības domes 2021. gada 23. septembra saistošajos noteikumos Nr. 25/2021 "Par aprūpes pakalpojuma bērniem ar invaliditāti piešķiršanu Alūksnes novadā" (turpmāk - Noteikumi) šādus grozījumus:
1. Izteikt Noteikumu nosaukumu šādā redakcijā:
"Par aprūpes mājās pakalpojuma nepilngadīgai personai ar invaliditāti piešķiršanu Alūksnes novadā".
2. Aizstāt 1. punktā vārdus "aprūpes pakalpojuma bērniem ar invaliditāti" ar vārdiem "aprūpes mājās pakalpojuma nepilngadīgai personai ar invaliditāti".
3. Izteikt 2. punktu šādā redakcijā:
"2. Aprūpes pakalpojuma ietvaros tiek nodrošināta nepilngadīgas personas ar invaliditāti (turpmāk - bērns), pieskatīšana, uzraudzība, saturīga brīvā laika pavadīšana un aprūpe (palīdzība apģērbties, noģērbties, pārvietoties, personīgās higiēnas nodrošināšanā, ēdiena pagatavošanā vai uzsildīšanā, pārtikas uzņemšanā, iekļūšanā un izkļūšanā no gultas, medikamentu uzņemšanā, kā arī, ierobežotas bērna kustības gadījumā, tā pozicionēšana, ja tas nepieciešams)."
4. Aizstāt 6. punktā vārdus "Par asistenta, pavadoņa un aprūpes pakalpojumu personām ar invaliditāti" ar vārdiem "Noteikumi par asistenta, pavadoņa un aprūpes mājās pakalpojumu personām ar invaliditāti".
5. Aizstāt 8.2. apakšpunktā vārdus "sociālās aprūpes vai aprūpes mājās pakalpojums" ar vārdiem "cits sociālās aprūpes pakalpojums".
6. Izteikt 9. punktu šādā redakcijā:
"9. Aprūpes pakalpojumu var sniegt persona, kura ir reģistrēta sociālo pakalpojumu sniedzēju reģistrā vai kurai ir noslēgts līgums ar sociālo pakalpojumu sniedzēju reģistrā reģistrētu aprūpes mājās pakalpojuma sniedzēju."
7. Izteikt 16. punktu šādā redakcijā:
"16. Aprūpes pakalpojuma sniedzējs katra mēneša pēdējā darba dienā iesniedz Pārvaldē Aprūpes pakalpojuma uzskaites veidlapu par faktiski sniegto Aprūpes pakalpojumu saskaņā ar veidlapu (pielikums Nr. 2)."
8. Svītrot 17.1. apakšpunktā vārdus "kas tiek nodrošināts Eiropas Savienības politiku instrumentu projektu ietvaros tādā apjomā, ka".
9. Aizstāt 20. punktā pieturzīmes un vārdus ", bērna likumiskā pārstāvja vai audžuģimenes, un personas, kura sniegs aprūpes pakalpojumu" ar vārdiem "pakalpojuma sniedzēja".
10. Svītrot 22. punktu.
Alūksnes novada pašvaldības domes priekšsēdētājs Dz. Adlers
Paskaidrojuma raksta sadaļas | Informācija |
1. Projekta mērķis un nepieciešamības pamatojums |
1.1. Projekta izdošanas mērķis - Ministru kabineta
2021. gada 18. maija noteikumos Nr. 316
"Noteikumi par asistenta, pavadoņa un aprūpes
pakalpojumu personām ar invaliditāti" izdarīti
grozījumus, kuri stājās spēkā 01.01.2024. Ar minētajiem
grozījumiem ir izmainīts minēto noteikumu nosaukums un
aprūpes pakalpojuma nosaukums, kā arī mainīta aprūpes
pakalpojuma sniegšanas kārtība.
1.2. Problēmas raksturojums, kuras risināšanai nepieciešams projekts - Alūksnes novada pašvaldības domes 2021. gada 23. septembra saistošajos noteikumos Nr. 25/2021 "Par aprūpes pakalpojuma bērniem ar invaliditāti piešķiršanu Alūksnes novadā" jāgroza aprūpes pakalpojuma nosaukums un aprūpes pakalpojuma sniegšanas kārtība, kā arī jāprecizē atsauce uz Ministru kabineta 2021. gada 18. maija noteikumiem Nr. 316 "Noteikumi par asistenta, pavadoņa un aprūpes pakalpojumu personām ar invaliditāti". |
2. Projekta fiskālā ietekme uz pašvaldības budžetu |
Saskaņā ar Ministru kabineta 2021. gada 18. maija
noteikumiem Nr. 316 "Noteikumi par asistenta,
pavadoņa un aprūpes mājās pakalpojumu personām ar
invaliditāti" vienas stundas izmaksas par aprūpes
pakalpojumu nevar būt mazāka par 5,24 euro.
Alūksnes novada Sociālo lietu pārvalde nav reģistrējusi
sociālo pakalpojumu sniedzēju reģistrā aprūpes pakalpojumu,
līdz ar to, aprūpes pakalpojumu būs jāpērk no komersanta
vai citas pašvaldības. Alūksnes novadam tuvākā aprūpes
pakalpojuma sniedzēja, kurš reģistrēts sociālo pakalpojumu
sniedzēju reģistrā, cena par vienu aprūpes pakalpojuma
stundu ir 9,40 euro. Alūksnes novada Sociālo
lietu pārvalde paredz, ka 12 mēnešu periodā aprūpes
pakalpojumu varētu pieprasīt līdz 6 personām.
9,40 euro (aprūpes pakalpojuma sniedzēja cena par vienu stundu) × 6 klienti gadā × 80 (maksimālais aprūpes pakalpojuma stundu skaits mēnesī) ×12 (mēneši) = 54 144,00 euro gadā. Aprūpes pakalpojuma izmaksas palielinās par aptuveni 24 000,00 euro gadā. |
3. Projekta sociālā ietekme, ietekme uz vidi, iedzīvotāju veselību, uzņēmējdarbības vidi pašvaldības teritorijā, ietekme uz konkurenci |
3.1. Sociālā ietekme - aprūpes pakalpojuma pieejamība
labvēlīgi ietekmēs ģimenes labsajūtu un labklājību.
Vecākiem, kuri audzina bērnu ar invaliditāti, iespēja
strādāt vai mācīties, palīdz gan psiholoģiski, gan
materiāli uzlabot ģimenes labklājību.
3.2. Ietekme uz vidi - projekts šo jomu neskar. 3.3. Ietekme uz iedzīvotāju veselību - ja abi vecāki var strādāt pilnas slodzes darbu, tādējādi palielinot ģimenes ienākumus, tas palielinās arī vecāku iespējas pievērsties savam veselības stāvoklim, apmeklēt ārstu un iegādāties gan sev, gan bērnam nepieciešamos medikamentus. Tādējādi uzlabojot ģimenes veselību un samazinot depresīva stāvokļa iestāšanās iespējamību vecākiem. 3.4. Ietekme uz uzņēmējdarbību - projekts šo jomu neskar. 3.5. Ietekme uz konkurenci - ņemot vērā, ka Alūksnes novada Sociālo lietu pārvalde pati nesniedz aprūpes mājā pakalpojumu, būs nepieciešams veikt tirgus izpēti, izsludinot cenu aptauju par aprūpes pakalpojuma pirkšanu. Aprūpes pakalpojuma pirkšana no komersanta, uzņēmēja, biedrības labvēlīgi ietekmēs konkurenci. |
4. Projekta ietekme uz administratīvajām procedūrām |
4.1. Visas personas, kuras skar saistošo noteikumu
piemērošana, Iesnieguma likuma 3. panta trešajā daļā
noteiktajos veidos, var vērsties Alūksnes novada Sociālo
lietu pārvaldē, Uzvaras ielā 1, Alūksnē, Alūksnes novadā,
elektroniskā pasta adrese slp@aluksne.lv vai Alūksnes
novada valsts un pašvaldības vienotajos klientu
apkalpošanas centros.
4.2. Pārvaldes lēmumus var apstrīdēt Alūksnes novada pašvaldības domē viena mēneša laikā no tā spēkā stāšanās dienas, savukārt Alūksnes novada pašvaldības domes lēmumu var pārsūdzēt Administratīvajā rajona tiesā mēneša laikā no tā spēkā stāšanās. Saistošie noteikumi tiks publicēti oficiālajā izdevumā "Latvijas Vēstnesis" un ievietoti Alūksnes novada pašvaldības oficiālajā tīmekļvietnē www.aluksne.lv. 4.3. Paredzētās administratīvo procedūru izmaksas - nav administratīvo procedūru izmaksu. |
5. Projekta ietekme uz pašvaldības funkcijām un cilvēkresursiem |
5.1. Saskaņā ar Sociālo pakalpojumu un sociālās palīdzības
likuma 9. panta pirmo daļu pašvaldībai, kuras
teritorijā ir deklarētā personas dzīvesvieta, ir pienākums
nodrošināt personai iespēju saņemt tās vajadzībām
atbilstošus sociālos pakalpojumus un sociālo palīdzību.
5.2. Projekta realizācijai papildus cilvēkresursi nav nepieciešami. |
6. Informācija par projekta izpildes nodrošinājumu | Projekta izpilde ir Alūksnes novada pašvaldības iestādes - Alūksnes novada Sociālo lietu pārvaldes - kompetencē. |
7. Projekta prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem, ko sniedz mērķa sasniegšana |
7.1. Projekts atbilst šī paskaidrojuma raksta 1. punktā noteiktajam mērķim. 7.2. Pašvaldības rīcība ir atbilstoša normatīvo aktu prasībām. |
8. Projekta izstrādes gaitā veiktās konsultācijas ar privātpersonām un institūcijām | Ievērojot Pašvaldību likuma 46. panta trešās daļas nosacījumus, Projekts no 19.02.2024. līdz 04.03.2024. tika publicēts Alūksnes novada pašvaldības oficiālajā tīmekļvietnē www.aluksne.lv sabiedrības viedokļa noskaidrošanai. |
9. Informācija par sabiedrības izteiktajiem viedokļiem par saistošo noteikumu projektu | Sabiedrības viedoklis par saistošo noteikumu projektu un to paskaidrojuma rakstu nav saņemts. |
Alūksnes novada pašvaldības domes priekšsēdētājs Dz. Adlers