1. Saistošie noteikumi (turpmāk – noteikumi) nosaka atļauju sterilizētu bezsaimnieka kaķu turēšanai, vietas, kurās Rēzeknes novada pašvaldība (turpmāk – pašvaldība) aizliedz atrasties sunim bez pavadas, papildus mājas (istabas) dzīvnieku īpašnieka vai turētāja tiesības un pienākumus, pašvaldības institūciju, kas pilnvarota pašvaldības vārdā veikt normatīvajos aktos par mājas (istabas) dzīvnieku reģistrācijas kārtību noteikto suņu apzīmēšanas un reģistrācijas prasību izpildes uzraudzību un kontroli, atbildību par noteikumu pārkāpumiem.
2. Noteikumu mērķis ir veicināt tīru vidi Rēzeknes novada administratīvajā teritorijā, novēršot postījumus publiskās vietās, kā arī nodrošināt, lai mājas (istabas) dzīvnieku turēšana neapdraudētu un netraucētu cilvēkus un citus dzīvniekus, samazinātu mājas (istabas) dzīvnieku radīto traumu skaitu cilvēkiem.
3. Noteikumu prasību ievērošanu savas kompetences ietvaros uzrauga un kontrolē pašvaldības iestādes – apvienību pārvaldes – (turpmāk – Pārvaldes), Rēzeknes novada pašvaldības policija (turpmāk – pašvaldības policija), kā arī institūcijas, ar kurām pašvaldība ir noslēgusi līgumu par klaiņojošu vai bezpalīdzīgā stāvoklī nonākušu dzīvnieku izķeršanu.
4. Par bojā gājušu dzīvnieku publiskās vietās Rēzeknes novada administratīvajā teritorijā jāziņo Pārvaldei, kas organizē bojā gājušā dzīvnieka savākšanu pēc iespējas ātrāk, bet ne vēlāk kā līdz nākamās darba dienas beigām no paziņošanas brīža.
5. Par klaiņojošu vai bezpalīdzīgā stāvoklī nonākušu dzīvnieku jāziņo mutiski vai rakstiski Pārvaldei. Pārvalde paziņo personai, ar kuru pašvaldībai ir noslēgts līgums, un kura ir tiesīga veikt Rēzeknes novada administratīvajā teritorijā klaiņojošu vai bezpalīdzīgā stāvoklī nonākušu mājas (istabas) dzīvnieku izķeršanu normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā un nogādāšanu veterinārajās praksēs vai dzīvnieku patversmē, kā arī nodrošina informācijas pieejamība un informācijas aktualizācija par dzīvnieku izķeršanu.
6. Mājas (istabas) dzīvnieka īpašnieks, izņemot mājas (istabas) dzīvnieku no dzīvnieku patversmes, atbilstoši tās cenrādim sedz izmaksas, kas saistītas ar dzīvnieka noķeršanu, izmitināšanu un aprūpi.
7. Pašvaldības policija ir pilnvarota pašvaldības vārdā veikt normatīvajos aktos par mājas (istabas) dzīvnieku reģistrācijas kārtību noteikto suņu apzīmēšanas un reģistrācijas prasību izpildes uzraudzību un kontroli Rēzeknes novada administratīvajā teritorijā, kā arī pašvaldības policija ir tiesīga izdot administratīvos aktus par suņa apzīmēšanu un reģistrāciju.
8. Mājas (istabas) dzīvnieka īpašniekam vai turētājam papildus normatīvajos aktos noteiktajām prasībām ir pienākums:
8.1. nodrošināt iespēju pašvaldības policijas amatpersonai veikt pārbaudi, vai mājas (istabas) dzīvnieks ir reģistrēts un/vai apzīmēts atbilstoši normatīvajiem aktiem;
8.2. konstatējot mājas (istabas) dzīvnieka pazušanu, nekavējoties ziņot par to Pārvaldei.
9. Pilsētā un lauku apdzīvotās vietās dzīvojamo māju tuvumā var turēt sterilizētu bezsaimnieka kaķi, ja tiek nodrošināta tā labturība un apzīmēšana.
10. Daudzdzīvokļu dzīvojamo māju tuvumā var turēt sterilizētu bezsaimnieka kaķi ar nosacījumu, ja tiek nodrošināta kaķu labturība un apzīmēšana.
11. Ārpus norobežotās teritorijas sunim bez pavadas aizliegts atrasties šādās pilsētas un ciemu zaļo zonu teritorijās, izņemot gadījumus, ja šajās teritorijās notiek suņu izstāde vai suņu paraugdemonstrējumi:
11.1. bērnu atpūtas un rotaļu laukumos;
11.2. daudzdzīvokļu māju pagalmos;
11.3. izglītības un kultūras iestāžu teritorijās;
11.4. parkos, publiskos dārzos, skvēros, sporta laukumos, stadionos, publiskajās pludmalēs, kapsētās;
11.5. publisko pasākumu teritorijās;
11.6. uz gājēju ceļiem un ietvēm.
12. Administratīvā atbildība par šajos noteikumos minētajiem pārkāpumiem iestājas, ja pēc pārkāpuma rakstura nav paredzēta administratīvā atbildība attiecīgo nozaru regulējošos normatīvajos aktos.
13. Par noteikumu 11. punktā minēto prasību neievērošanu fiziskajai personai piemēro brīdinājumu vai naudas sodu līdz 20 (divdesmit) naudas soda vienībām.
14. Pašvaldības policija veic administratīvā pārkāpuma procesu par šo noteikumu pārkāpumiem līdz administratīvā pārkāpuma lietas izskatīšanai. Administratīvā pārkāpuma lietu izskata pašvaldības Administratīvā komisija.
15. Ar šo noteikumu spēkā stāšanās brīdi atzīt par spēku zaudējušiem Rēzeknes novada pašvaldības domes 2022. gada 3. februāra saistošos noteikumus Nr. 31 "Mājas (istabas) dzīvnieku turēšanas noteikumi Rēzeknes novadā".
Paskaidrojuma raksta sadaļas | Norādāmā informācija |
1. Mērķis un nepieciešamības pamatojums | 1.1. Saistošo noteikumu mērķis ir veicināt tīru vidi Rēzeknes novada administratīvajā teritorijā, novēršot postījumus publiskās vietās, kā arī nodrošināt, lai mājas (istabas) dzīvnieku turēšana neapdraudētu un netraucētu cilvēkus un citus dzīvniekus, samazinātu mājas (istabas) dzīvnieku radīto traumu skaitu. 1.2. Šobrīd pašvaldības mājas dzīvnieku – suņu, kaķu un mājas (istabas) sesku – turēšanas noteikumus, dzīvnieku īpašnieka vai turētāja tiesības un pienākumus, pašvaldības veikto kontroli par noteikumu izpildi, atbildību par noteikumu pārkāpumiem, pašvaldības institūciju, kas veic noteikumu par mājas (istabas) dzīvnieka reģistrācijas kārtību izpildes uzraudzību un kontroli Rēzeknes novada administratīvajā teritorijā nosaka Rēzeknes novada pašvaldības 2022. gada 3. februāra saistošie noteikumi Nr. 31 "Mājas (istabas) dzīvnieku turēšanas noteikumi Rēzeknes novadā", turpmāk – Saistošie noteikumi Nr. 31 (publicēti "Latvijas Vēstnesis" 28.03.2022., stājušies spēkā 29.03.2022.). 2023. gada 1. janvārī stājies spēkā Pašvaldību likums. Atbilstoši Pašvaldību likuma Pārejas noteikumu 6. punktam, dome izvērtē uz likuma "Par pašvaldībām" normu pamata izdoto saistošo noteikumu atbilstību Pašvaldību likumam un izdod jaunus saistošos noteikumus atbilstoši Pašvaldību likumā ietvertajam pilnvarojumam. Līdz jaunu saistošo noteikumu spēkā stāšanās dienai, bet ne ilgāk kā līdz 2024. gada 30. jūnijam piemērojami uz likuma "Par pašvaldībām" normu pamata izdotie saistošie noteikumi, ciktāl tie nav pretrunā ar Pašvaldību likumu. 1.3. Kopš Saistošo noteikumu Nr. 31 spēkā stāšanās brīža Rēzeknes novada pašvaldības (turpmāk arī – pašvaldības) Administratīvajā inspekcijā saņemta 41 sūdzība par Saistošo noteikumu Nr. 31 pārkāpumiem, no kurām – 5 lietās uzsākts administratīvā pārkāpuma process (vienā gadījumā – izbeigts), 28 gadījumos izteikts aizrādījums, neuzsākot administratīvā pārkāpuma procesu, atbilstoši Administratīvās atbildības likuma 11. panta pirmajai daļai, un 8 gadījumos sūdzībā norādītie fakti nav apstiprinājušies. Tādējādi secināms, ka tiek veikts samērā ievērojams preventīvais darbs, lai nodrošinātu administratīvo pārkāpumu novēršanu. Ja nav šī tiesiskā regulējuma, netiek aizsargātas sabiedrības tiesiskās intereses, nav iespējams veikt arī preventīvos pasākumus administratīvo pārkāpumu novēršanai. 1.4.1. Rēzeknes novada pašvaldības ietvaros pārkāpumi par mājas (istabas) dzīvnieku labturību ir pietiekoši aktuāli, lai paredzētu administratīvos sodus par saistošo noteikumu pārkāpšanu, īpaši šādu administratīvo pārkāpumu gadījumos: suņu bez pavadas ārpus norobežotās teritorijas atrašanās bērnu atpūtas un rotaļu laukumos, daudzdzīvokļu māju pagalmos, uz gājēju ceļiem un ietvēm, kā arī sterilizētu bezsaimnieka kaķu turēšana dzīvojamo māju, tuvumā, nenodrošinot labturību un apzīmēšanu, tostarp daudzdzīvokļu dzīvojamo māju tuvumā. 1.4.2. Saistošajos noteikumos noteiktie administratīvie sodi ir attaisnojami, jo saistošajos noteikumos ietvertie pārkāpumi ir attiecināmi uz publiski tiesiskajām attiecībām un aizskar sabiedriskās intereses. 1.4.3. Mājas (istabas) dzīvnieku – ārpus norobežotās teritorijas suņu bez pavadas atrašanās pašvaldības noteiktajās vietās, kas definējamas kā publiskas vietas, arī sterilizētu bezsaimnieka kaķu turēšana dzīvojamo māju, tuvumā, nenodrošinot labturību un apzīmēšanu, tostarp daudzdzīvokļu dzīvojamo māju tuvumā, nodara kaitējumu cilvēku un dzīvnieku veselībai, mantai, rada sanitāri higiēnisko prasību normu pārkāpumus, kā rezultātā rodas pamatots sabiedrības interešu aizskārums. 1.4.4. Izstrādājot saistošos noteikumus ir ievērots administratīvā akta izdošanas prioritātes princips, proti, attiecībā uz normatīvajos aktos par mājas (istabas) dzīvnieku reģistrācijas kārtību – paredzētas pašvaldības policijas tiesības izdot administratīvos aktus par suņa apzīmēšanu un reģistrāciju, panākot, lai persona izpilda normatīvajos aktos paredzētās prasības. Savukārt, attiecībā uz saistošajos noteikumos paredzētajiem pārkāpumiem ir paredzēta administratīvā atbildība, jo ir nepieciešams reaģēt uz kādu personas izdarītu pārkāpumu, kurš vairs nav novēršams (piemēram, ir jau iestājušās tā materiālās sekas, vai rīcība ir neatgriezeniska). 1.4.5. Saistošajos noteikumos ir paredzēta atbildība par personas prettiesisku, vainojamu rīcību (darbību vai bezdarbību), kad netiek pienācīgi pildītas noteikumos noteiktās prasības, un tas aizskar sabiedrības intereses. 1.4.6. Saistošie noteikumi paredz administratīvo atbildību par šādiem pārkāpumiem: Noteikumu 11. punktā ir paredzēts sods suņu īpašniekiem, ja tie neievēro noteikto pašvaldības aizliegumu sunim bez pavadas atrasties bērnu atpūtas un rotaļu laukumos, izglītības un kultūras iestāžu teritorijās, daudzdzīvokļu māju pagalmos, parkos, publiskos dārzos, skvēros, sporta laukumos stadionos, publiskajās pludmalēs, kapsētās, sabiedrisko pasākumu teritorijās, uz gājēju ceļiem un ietvēm. 1.4.7. Veicot saistošo noteikumu izpildes kontroli, saņemot iesniegumu vai iegūstot informāciju, kas dod pamatu administratīvā pārkāpuma procesa uzsākšanai, likumā noteiktajā termiņā tiek uzsākts administratīvā pārkāpuma process, kurā veicot aptaujas, pieņemot paskaidrojumus, liecinieku liecības, veicot ekspertīzes, apskates, fiksējot video, faktus un notikumus tiek iegūti pierādījumi, lai persona sauktu pie administratīvās atbildības. Tāpat pastāv iespēja neuzsākot administratīvā pārkāpuma procesu, saskaņā ar Administratīvās atbildības likuma 15. pantu – personai izteikt rakstisku aizrādījumu, kas ir viens no efektīvas prevencijas veidiem. 1.4.8. Saistošajos noteikumos ir ietverti divi pamatsodu veidi – brīdinājums un naudas sods. Brīdinājumu piemēro gadījumos, kad konstatē, ka soda mērķi iespējams sasniegt ar pie administratīvās atbildības saucamās personas mazāk ierobežojošiem līdzekļiem nekā naudas soda piemērošana. Brīdinājums ir reakcija uz izdarīto pārkāpumu, kurai ir šāda nozīme: 1) personas likumpārkāpums ir pamanīts, 2) personas rīcība konkrētajā situācijā ir nosodīta. Naudas sodam ir jāmotivē pie administratīvās atbildības saucamo personu atturēties no atkārtota pārkāpuma izdarīšanas un jāattur citas personas no pārkāpuma izdarīšanas. Vienlaikus naudas sodam ir jābūt efektīvam un samērīgam ar ieguvumu (labumu), kādu pie administratīvās atbildības saucamā persona guva vai varēja gūt, pārkāpjot noteikumos iekļautās prasības. 1.4.9. Izvērtējot saistošos noteikumos iekļautos soda veidus un apmērus, Rēzeknes novada pašvaldība uzskata, ka noteikumos iekļautie sodi ir ar pietiekamu preventīvu spēku, lai, piemērojot sankcijas pārkāpumu gadījumā, tās būs pietiekami atturošas no turpmākiem pārkāpumiem. Tādējādi ir pamatots apgalvojums tam, ka administratīvajiem sodiem būs efektivitāte pārkāpumu skaita samazināšanā un sabiedriskās kārtības nodrošināšanā. 1.4.10. Saistošie noteikumi paredz, ka administratīvā pārkāpuma procesu par Noteikumu pārkāpumiem līdz administratīvā pārkāpuma lietas izskatīšanai veic Rēzeknes novada pašvaldības policijas amatpersonas. Saskaņā ar pašvaldības policijas nolikumu viena no funkcijām ir izmeklēt un atklāt administratīvos pārkāpumus, meklēt personas, kas izdarījušas administratīvos pārkāpumus un viens no uzdevumiem ir atbilstoši savai kompetencei kontrolēt, kā tiek ievēroti pašvaldības domes saistošie noteikumi, par kuru pārkāpšanu paredzēta administratīvā atbildība. Savukārt, administratīvā pārkāpuma lietas izskata Rēzeknes novada pašvaldības Administratīvā komisija. Saskaņā ar pašvaldības Administratīvās komisijas nolikumu, ir Administratīvā komisija ir koleģiāla institūcija administratīvā pārkāpuma procesa veikšanai, kā arī citu normatīvajos aktos administratīvajai komisijai noteikto uzdevumu veikšanai un viens no Administratīvās komisijas uzdevumiem ir pieņemt lēmumus par pašvaldības saistošo noteikumu pārkāpumiem. 1.4.11. Saistošie noteikumi paredz atbildību un attiecīgi administratīvos sodus par saistošo noteikumu pārkāpšanu ievērojot Pašvaldību likuma 45. panta pirmajā un otrajā daļā ietverto priekšnoteikumu "ja likumos nav noteikts citādi". Tādējādi Noteikumu projektā ir ietverta administratīvā atbildība par tādiem pārkāpumiem, kas nav noteikti nozaru normatīvajos aktos. 1.5. Ņemot vērā iepriekšminēto normatīvo aktu regulējumu, citu iespējamo alternatīvu nav, lai noteiktu atļauju sterilizētu bezsaimnieka kaķu turēšanai, vietas, kurās pašvaldība aizliedz atrasties sunim bez pavadas, pašvaldības institūciju, kas pilnvarota pašvaldības vārdā veikt normatīvajos aktos par mājas (istabas) dzīvnieku reģistrācijas kārtību noteikto suņu apzīmēšanas un reģistrācijas prasību izpildes uzraudzību un kontroli. |
2. Fiskālā ietekme uz pašvaldības budžetu | 2.1. Saistošo noteikumu "Mājas (istabas) dzīvnieku turēšanas noteikumi Rēzeknes novadā" īstenošanas fiskālās ietekmes prognoze uz pašvaldības budžetu – noteikumu izpilde notiks pašvaldības kārtējā gada budžeta ietvaros: 2.1.1. ieņēmumu daļa nav precīzi aprēķināma, jo atkarīga no iekasētajiem naudas sodiem, nebūtiska, bet pozitīva ietekme uz budžeta ieņēmumu daļu; 2.1.2. nav attiecināms uz izdevumu daļu; 2.1.3. nav paredzēta ietekme uz citām pozīcijām budžeta ieņēmumu vai izdevumu daļā. 2.2. Lai nodrošinātu saistošo noteikumu izpildi, nav nepieciešami papildus resursi sakarā ar jaunu institūciju vai darba vietu veidošanu. |
3. Sociālā ietekme, ietekme uz vidi, iedzīvotāju veselību, uzņēmējdarbības vidi pašvaldības teritorijā, kā arī plānotā regulējuma ietekme uz konkurenci | 3.1. Sociālā ietekme – saistošo noteikumu "Mājas (istabas) dzīvnieku turēšanas noteikumi Rēzeknes novadā" ietekmē cilvēku labsajūtu, sabiedrību kopumā, kā arī uzlabo dzīvnieku labturību. 3.2. Ietekme uz vidi – ar saistošo noteikumu "Mājas (istabas) dzīvnieku turēšanas noteikumi Rēzeknes novadā" īstenošanu tiek izraisītas netiešas pārmaiņas vidē, sekmējot vides sakārtošanu. 3.3. Ietekme uz iedzīvotāju veselību – saistošo noteikumu "Mājas (istabas) dzīvnieku turēšanas noteikumi Rēzeknes novadā" īstenošana neietekmēs cilvēku veselību. 3.4. Ietekme uz uzņēmējdarbības vidi pašvaldības teritorijā – saistošie noteikumi "Mājas (istabas) dzīvnieku turēšanas noteikumi Rēzeknes novadā" neatstās tiešu ietekmi uz uzņēmējdarbības vidi pašvaldības teritorijā. 3.5. Ietekme uz konkurenci – saistošo noteikumu "Mājas (istabas) dzīvnieku turēšanas noteikumi Rēzeknes novadā" īstenošanu neietekmē konkurenci. |
4. Ietekme uz administratīvajām procedūrām un to izmaksām | 4.1. Saistošo noteikumu "Mājas (istabas) dzīvnieku turēšanas noteikumi Rēzeknes novadā" piemērošanas jautājumos var vērsties Rēzekne novada pašvaldības policijā. 4.2. Piedāvātais regulējums būtiski nemaina līdzšinējo kārtību. 4.3. Administratīvo procedūru izmaksas nav paredzētas. |
5. Ietekme uz pašvaldības funkcijām un cilvēkresursiem | 5.1. Saistošie noteikumi "Mājas (istabas) dzīvnieku turēšanas noteikumi Rēzeknes novadā" tiek izstrādāti pašvaldību funkciju izpildei dzīvnieku labturības un dzīvnieku reģistrācijas jomā. 5.2. Saistošo noteikumu "Mājas (istabas) dzīvnieku turēšanas noteikumi Rēzeknes novadā" izpilde notiks iesaistot esošos cilvēkresursus, papildu cilvēkresursu iesaiste saistošo noteikumu īstenošanā netiek paredzēta. |
6. Informācija par izpildes nodrošināšanu | 6.1. Saistošo noteikumu "Mājas (istabas) dzīvnieku turēšanas noteikumi Rēzeknes novadā" izpildē iesaistītā institūcijas ir: 1) Rēzeknes novada pašvaldības policija – veic administratīvā pārkāpuma procesu par noteikumos paredzētajiem pārkāpumiem līdz administratīvā pārkāpuma lietas izskatīšanai; 2) Rēzeknes novada pašvaldības Administratīvā komisija – izskata Administratīvā pārkāpuma lietu; 3) Rēzeknes novada pašvaldības policija – izdot administratīvos aktus par suņa apzīmēšanu un reģistrāciju. 6.2. Saistošo noteikumu "Mājas (istabas) dzīvnieku turēšanas noteikumi Rēzeknes novadā" izpildes nodrošināšanai papildu resursi nav nepieciešami. |
7. Prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem, ko sniedz mērķa sasniegšana | 7.1. Saistošie noteikumi "Mājas (istabas) dzīvnieku turēšanas noteikumi Rēzeknes novadā" ir piemēroti iecerētā mērķa sasniegšanas nodrošināšanai. 7.2. Pašvaldības izraudzītais līdzeklis saistošo noteikumu "Mājas (istabas) dzīvnieku turēšanas noteikumi Rēzeknes novadā" izdošanai ir piemērots leģitīmā mērķa sasniegšanai, nav citu saudzējošāku līdzekļu, lai sasniegtu leģitīmo mērķi un pašvaldības rīcība ir atbilstoša. |
8. Izstrādes gaitā veiktās konsultācijas ar privātpersonām un institūcijām | 8.1. Atbilstoši Pašvaldību likuma 46. panta trešajai daļai saistošo noteikumu "Mājas (istabas) dzīvnieku turēšanas noteikumi Rēzeknes novadā" projekts 2023. gada 27. decembrī nodots sabiedrības viedokļa noskaidrošanai, publicējot Rēzeknes novada pašvaldības tīmekļa vietnē www.rezeknesnovads.lv. Viedokļa izteikšanas termiņš noteikts divas nedēļas no publicēšanas dienas Sabiedrības viedokļa noskaidrošanai "Mājas (istabas) dzīvnieku turēšanas noteikumi Rēzeknes novadā" projekts nosūtīts Rēzeknes novada pašvaldības pagastu un Viļānu pilsētas konsultatīvajām padomēm. 8.2. Sabiedrības viedokļa noskaidrošanas termiņā līdz 2024. gada 10. janvārim sabiedrības viedokļi nav saņemti. |