Ministru kabineta rīkojums Nr. 204

Rīgā 2024. gada 20. martā (prot. Nr. 12 34. §)
Par atļauju Artūram Zandersonam savienot amatus

1. Ministru kabinets (Rīgā, Brīvības bulvārī 36, LV-1050), izskatot Artūra Zandersona 2024. gada 6. marta iesniegumu ar lūgumu atļaut savienot Ventspils brīvostas valdes locekļa amatu ar projektu vadības pakalpojumu sniegšanu Rīgas brīvostas pārvaldē, konstatēja:

1.1. saskaņā ar likuma "Par interešu konflikta novēršanu valsts amatpersonu darbībā" (turpmāk – likums) 4. panta 2.3 daļu par valsts amatpersonām ir uzskatāmas arī personas, kuras ieņem ostas valdes locekļa amatu. Saskaņā ar likuma 7. panta piekto daļu likuma 4. panta 2.3 daļā minētā amatpersona papildus likuma 6. panta ​​​​​​​ceturtajā daļā minētajiem nosacījumiem var savienot valsts amatpersonas amatu ar citu amatu, uzņēmuma līguma vai pilnvarojuma izpildi, ja šī savienošana nerada interešu konfliktu un ir saņemta tās valsts amatpersonas vai koleģiālās institūcijas rakstveida atļauja, kura attiecīgo personu iecēlusi amatā;

1.2. saskaņā ar likuma 8.1 panta trešo daļu personai, kura vēlas savienot valsts amatpersonas amatu ar citu amatu un šāda amatu savienošana ir pieļaujama, saņemot amatpersonas (institūcijas) rakstveida atļauju, ir pienākums pirms amatu savienošanas (uzņēmuma līguma noslēgšanas vai pilnvarojuma uzņemšanās) uzsākšanas rakstveidā iesniegt attiecīgajai amatpersonai (institūcijai) lūgumu atļaut savienot valsts amatpersonas amatu ar citu amatu;

1.3. saskaņā ar Ostu likuma pārejas noteikumu 28. punktu Ventspils brīvostas valdē ir četri valdes locekļi – ekonomikas ministra, finanšu ministra, satiksmes ministra un vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministra izvirzīti pārstāvji, kurus amatā ieceļ un no amata atbrīvo Ministru kabinets;

1.4. A. Zandersons Ventspils brīvostas valdes locekļa amatā iecelts ar Ministru kabineta 2024. gada 22. februāra rīkojumu Nr. 133 "Par Anda Zariņa atbrīvošanu no Ventspils brīvostas valdes locekļa amata un Artūra Zandersona iecelšanu Ventspils brīvostas valdes locekļa amatā";

1.5. Ministru kabinets ir institūcija, kas saskaņā ar likuma 7. panta piekto daļu ir kompetenta izsniegt atļauju Ventspils brīvostas valdes locekļa amatu savienot ar citu amatu;

1.6. atbilstoši Ventspils brīvostas likuma 5. panta pirmajai daļai Ventspils brīvostas pārvaldīšanu veic brīvostas pārvalde, kuras statuss noteikts Ostu likumā. Ostas pārvaldes kompetenci nosaka Ventspils brīvostas likums, Ostu likums, Ministru kabineta 2020. gada 28. janvāra noteikumi Nr. 62 "Ventspils brīvostas pārvaldes nolikums" (turpmāk – noteikumi Nr. 62) un Ministru kabineta 2020. gada 4. februāra noteikumi Nr. 78 "Ventspils brīvostas noteikumi", kas reglamentē Ventspils brīvostas iekšējo režīmu;

1.7. no Ventspils brīvostas likuma 2. panta izriet, ka  Ventspils brīvosta ir izveidota, lai veicinātu Latvijas līdzdalību starptautiskajā tirdzniecībā, investīciju piesaisti, ražošanas un pakalpojumu attīstību, kā arī jaunu darba vietu radīšanu;

1.8. saskaņā ar noteikumu Nr. 62 7. un 34. punktu ​​​​​​​Ventspils brīvostas pārvaldes augstākā lēmējinstitūcija ir Ventspils brīvostas valde, kuras kompetencē ir:

1.8.1. apstiprināt brīvostas pārvaldes budžetu katram finanšu gadam;

1.8.2. izdarīt izmaiņas kārtējā gada budžetā, apstiprināt un precizēt turpmāko gadu investīciju programmu;

1.8.3. apstiprināt brīvostas pārvaldes finanšu līdzekļu izlietojuma tāmes projektu nākamajam kalendāra gadam un turpmākajiem pieciem gadiem un izdarīt grozījumus tajā;

1.8.4. apstiprināt zemes un nekustamā īpašuma nomas maksas un maksas par apbūves tiesību noteikšanu principus, kā arī nomas līgumu un apbūves tiesību līgumu noslēgšanas kārtību;

1.8.5. izlemt jautājumus par zemes un būvju nodošanu nomā un apbūves tiesību līgumu noslēgšanu, kā arī noteikt zemes un būvju nomas maksas apmēru un maksu par apbūves tiesībām;

1.8.6. izskatīt komersantu iesniegumus, kuri adresēti brīvostas valdei vai attiecas uz tās kompetenci;

1.8.7. izskatīt visas sūdzības par Eiropas Parlamenta un Padomes 2017. gada 15. februāra Regulas (ES) 2017/352, ar ko izveido ostas pakalpojumu sniegšanas sistēmu un kopīgos noteikumus par ostu finansēšanas pārredzamību, pārkāpumiem;

1.8.8. lemt par noteikumu Nr. 62 34.5., 34.6., 34.13. un 34.16. apakšpunktā minētā līguma slēgšanu, kā arī par tāda līguma slēgšanu, kura summa pārsniedz 75000 euro (bez pievienotās vērtības nodokļa) vai darbības laiks pārsniedz piecus gadus. Brīvostas valde ar atsevišķu lēmumu var pilnvarot brīvostas pārvaldnieku lemt par noteikumu Nr. 62 34.5., 34.6., 34.13. un 34.16. apakšpunktā minēto brīvostas valdes kompetencē esošo līgumu slēgšanu, nosakot pilnvarojuma apjomu;

1.8.9. iepazīties ar informāciju par pārvaldnieka rīcību un darījumiem viņa kompetencē esošajos jautājumos, kas izriet no noteikumu Nr. 62 34.8. apakšpunkta;

1.8.10. apstiprināt brīvostas pārvaldes struktūru un amatu sarakstu;

1.8.11. apstiprināt vidēja termiņa iekšējā audita stratēģisko plānu un gada audita plānu;

1.8.12. iesniegt Latvijas Ostu, tranzīta un loģistikas padomei priekšlikumus par valsts investīciju piesaistīšanu brīvostai;

1.8.13. izlemt jautājumus par tādu kredītu ņemšanu, kas pārsniedz noteikumu Nr. 62 34.8. apakšpunktā minēto apmēru;

1.8.14. pieņemt ieteikuma rakstura lēmumus par brīvostas pārvaldes valdījumā esošā nekustamā īpašuma atsavināšanu, nekustamā īpašuma iegūšanu valsts vai pašvaldības īpašumā, kā arī komunikāciju un citu objektu izbūvi brīvostā, kas var ietekmēt ostas darbību;

1.8.15. pieņemt lēmumus par nekustamā īpašuma iegūšanu brīvostas pārvaldes īpašumā un brīvostas pārvaldei piederošā nekustamā īpašuma atsavināšanu;

1.8.16. izīrēt vai iznomāt brīvostas pārvaldes labā nodibinātos servitūtus uz citām juridiskām un fiziskām personām piederošo nekustamo īpašumu;

1.8.17. atcelt brīvostas pārvaldnieka rīkojumus;

1.8.18. apstiprināt korupcijas novēršanas politiku, trauksmes celšanas kārtību, risku vadības sistēmu un uzraudzīt to īstenošanu atbilstoši normatīvajiem aktiem;

1.8.19. iesniegt Satiksmes ministrijā priekšlikumus par nepieciešamajiem grozījumiem Ventspils brīvostas pārvaldes nolikumā;

1.8.20. apstiprināt brīvostas pārvaldes emblēmu, citu atribūtiku un veidlapu paraugus;

1.8.21. izlemt citus ar brīvostas darbību saistītus jautājumus;

1.9. atbilstoši Rīgas brīvostas likuma 5. panta pirmajai daļai Rīgas brīvostas pārvaldīšanu veic brīvostas pārvalde, kuras statuss noteikts Ostu likumā. Ostas pārvaldes kompetenci nosaka Rīgas brīvostas likumsOstu likumsMinistru kabineta 2020. gada 28. janvāra noteikumi Nr. 61 "Rīgas brīvostas pārvaldes nolikums" un Ministru kabineta 2020. gada 4. februāra noteikumi Nr. 77 "Rīgas brīvostas noteikumi", kas reglamentē Rīgas brīvostas iekšējo režīmu;

1.10. no Rīgas brīvostas likuma 2. panta izriet, ka Rīgas brīvosta ir izveidota, lai veicinātu Latvijas līdzdalību starptautiskajā tirdzniecībā, investīciju piesaisti, ražošanas un pakalpojumu attīstību, kā arī jaunu darba vietu radīšanu;

1.11. A. Zandersons sniegs projektu vadības pakalpojumu Rīgas brīvostas pārvaldei un saskaņā ar līgumu par projektu vadības pakalpojuma sniegšanu viņa pienākumos ir:

1.11.1. realizēt projektu vadības aktivitātes saskaņā ar Latvijas Republikas un Eiropas Savienības normatīvajiem aktiem, kā arī starptautiski atzītām projektu vadības vadlīnijām;

1.11.2. nodrošināt Rīgas brīvostas pārvaldes infrastruktūras investīciju projektu vadību atbilstoši Rīgas brīvostas pārvaldes projektu vadības vadlīnijām;

1.11.3. organizēt un koordinēt projekta izpildi atbilstoši Rīgas brīvostas pārvaldes apstiprinātajam infrastruktūras investīciju projekta plānam;

1.11.4. nodrošināt starpinstitūciju darba grupu darba koordināciju;

1.11.5. izstrādāt un uzturēt projekta vadībai un koordinēšanai nepieciešamo dokumentāciju;

1.11.6. nodrošināt komunikācijas vadību ar sadarbības partneriem;

1.11.7. nodrošināt projekta gaitas atskaites un pārskatus Rīgas brīvostas valdei un pārvaldniekam.

2. Izvērtējot Ventspils brīvostas likuma 2. pantā un noteikumu Nr. 62 34. punktā ​​​​​​​noteiktās Ventspils brīvostas valdes funkcijas kopsakarā ar projektu vadības pakalpojumu sniegšanu Rīgas brīvostas pārvaldē, secināms, ka Ventspils brīvostas valdes locekļa amata savienošana ar projektu vadības pakalpojumu sniegšanu Rīgas brīvostas pārvaldē interešu konfliktu nerada, netiks ierosināti un pieņemti lēmumi vai veiktas citas darbības, kas varētu skart A. Zandersona kā valsts amatpersonas personiskās un mantiskās intereses, kā arī nav pretrunā ar valsts amatpersonai saistošām ētikas normām un nekaitēs valsts amatpersonas tiešo pienākumu pildīšanai.

3. Ņemot vērā minētos apsvērumus un likuma 8.1 panta piekto daļu, atļaut  A. Zandersonam savienot Ventspils brīvostas valdes locekļa amatu ar projektu vadības pakalpojumu sniegšanu Rīgas brīvostas pārvaldē.

4. Atbilstoši likuma vispārīgajam regulējumam amatpersona pati ir atbildīga par interešu konflikta nepieļaušanu un valsts amatpersonas ētikas normu ievērošanu, tāpēc, neraugoties uz kompetentās institūcijas doto atļauju savienot amatus, A. Zandersonam ir pienākums jebkurā brīdī izvērtēt interešu konflikta iespējamību un rīcības atbilstību amatpersonas ētikas normām, ja, pildot Ventspils brīvostas valdes locekļa amatu vai sniedzot projektu vadības pakalpojumu Rīgas brīvostas pārvaldei, pastāv iespēja, ka A. Zandersons var nonākt interešu konflikta situācijā.

5. Šo rīkojumu saskaņā ar Administratīvā procesa likuma 76. panta otro daļu, 188. panta otro daļu un 189. panta ​​​​​​​pirmo daļu var pārsūdzēt Administratīvajā rajona tiesā mēneša laikā no šā rīkojuma spēkā stāšanās dienas.

Ministru prezidente E. Siliņa

Ekonomikas ministrs V. Valainis
22.03.2024