1. Apstiprināt rīcības plānu veselības aprūpes pakalpojumu eksporta attīstībai 2024.–2027. gadam (turpmāk – plāns).
3. Ministrijām un citām atbildīgajām institūcijām nodrošināt plānā paredzēto pasākumu īstenošanu atbilstoši tām piešķirtajiem valsts budžeta līdzekļiem.
4. Veselības ministrijai sagatavot un veselības ministram līdz 2028. gada 1. martam iesniegt noteiktā kārtībā Ministru kabinetā plāna īstenošanas ietekmes izvērtējumu.
Izmantotie saīsinājumi:
AIC – Akadēmiskās informācijas centrs
ĀM – Ārlietu ministrija
EM – Ekonomikas ministrija
FM – Finanšu ministrija
IZM – Izglītības un zinātnes ministrija
LĀB – Latvijas Ārstu biedrība
LĀPPOS – Latvijas Ārstniecības personu profesionālo organizāciju savienība
LIAA – Latvijas Investīciju un attīstības aģentūra
LMA – Latvijas Māsu asociācija
LVTK – Latvijas veselības tūrisma klasteris
MK – Ministru kabinets
NVD – Nacionālais veselības dienests
SPKC – Slimību profilakses un kontroles centrs
VADDA – Veselības aprūpes darba devēju asociācija
VI – Veselības inspekcija
VM – Veselības ministrija
I. Esošās situācijas raksturojums un plāna kopsavilkums
Ar 2019. gada 6. martā MK rīkojumu Nr. 109 (prot. Nr. 11 19. §) apstiprināts "Veselības aprūpes pakalpojumu eksporta attīstības plāns 2019.–2023. gadam"1 (turpmāk – Attīstības plāns). Minētā MK rīkojuma 4. punktā uzdots "Veselības ministrijai sagatavot un veselības ministram līdz 2023. gada 1. septembrim iesniegt noteiktā kārtībā Ministru kabinetā plāna ietekmes izvērtējumu".
Atbilstoši dotajam uzdevumam, Veselības ministrijas vadītājā Veselības aprūpes pakalpojumu eksporta koordinācijas padomē (turpmāk tekstā – Koordinācijas padome) izstrādāts un 2023. gada 7. novembrī MK apstiprināts Informatīvais ziņojums "Par veselības aprūpes pakalpojumu eksporta attīstības plāna 2019.–2023. gadam izpildi un priekšlikumiem nākamajiem nosakāmajiem mērķiem un rīcībai to sasniegšanai"2 (turpmāk – Informatīvais ziņojums).
Izvērtējot Attīstības plānā doto uzdevumu īstenošanu un ar veselības aprūpes pakalpojumu eksportu saistītās norises Latvijā un pasaulē 2019.–2023. gadā, Informatīvajā ziņojuma sagatavotāji secinājuši, ka:
- mērķtiecīgas un koordinētas starpresoru aktivitātes sniedz ieguldījumu veselības aprūpes pakalpojumu eksporta nozarē un paātrina tās attīstību;
- veselības tūrisms veicina valsts ekonomisko izaugsmi un sniedz reālu finansiālo ieguldījumu valsts budžetā;
- veselības tūrisma nozares attīstība sniedz ieguldījumu kopējās veselības aprūpes sistēmas Latvijā pilnveidošanā noteiktās jomās, piemēram, ārstniecības iestāžu infrastruktūras uzlabošanā, modernāko tehnoloģiju iegādē un inovatīvāko ārstēšanas metožu uzsākšanā, kas ir ieguvums jebkuram Latvijas veselības aprūpes pakalpojumu patērētājam.
- veselības tūrisms veicina ārstniecības personu noturēšanu valstī veselības aprūpes jomā, kā arī veicina to atgriešanos valstī;
Informatīvajā ziņojumā atzīmēts, ka Veselības aprūpes pakalpojuma eksporta turpmāka attīstība atbilst valsts ilgtermiņa interesēm, tai skaitā:
- Latvijas Nacionālajā attīstības plānā 2021.–2027. gadam (turpmāk – NAP) noteikts, ka "tūrisma attīstība Latvijā ir viena no tautsaimniecības un vides attīstības prioritātēm. Tūristu plūsmas palielināšana veicinātu dažādu nozaru izaugsmi. Lai piesaistītu ceļotājus un popularizētu Latviju starptautiskajā mērogā, ir svarīgi izstrādāt pievilcīgus tūrisma produktus un tos veiksmīgi pārdot"3;
- Veselības aprūpes pakalpojumu pieejamība un kvalitāte noteiktas kā prioritātes NAP rīcības virziena "Uz cilvēku centrēta veselības aprūpe" mērķa "Vienlīdzīgi pieejami kvalitatīvi veselības pakalpojumi" ietvaros, kā arī Sabiedrības veselības pamatnostādņu 2021.–2027. gadam 5. rīcības virziena "Veselības aprūpes ilgtspēja, pārvaldības stiprināšana, efektīva veselības aprūpes resursu izlietošana" uzdevuma "Pilnveidot veselības aprūpes pakalpojumu kvalitāti un uzlabot pacientu drošību" ietvaros un 3. rīcības virziena "Uz cilvēku centrēta un integrēta veselības aprūpe" apakšvirziena "Zāļu un veselības aprūpes pakalpojumu pieejamība" ietvaros4;
- Nacionālajās industriālās politikas pamatnostādnēs 2021.–2027. gadam noteikts, ka Latvijas tūrisma nozares eksportspējas stiprināšana saglabājas kā centrālais tūrisma politikas fokuss, uzsverot, ka konkurētspējas un kvalitātes celšanai ir nepieciešams radīt jaunus tūrisma produktus (darījumu un pasākumu tūrisma produktus, veselības pakalpojumu eksporta, kultūras, dabas tūrisma produktus) ar augstu pievienoto vērtību, lai piesaistītu ceļotājus un popularizētu Latviju starptautiskajā mērogā, kā arī atjaunot esošos veselības tūrisma objektus kā kūrorta ārstniecības rehabilitācijas centrus reģionālā griezumā, lai tādējādi stiprinātu reģionus ar kvalificētu medicīnas darba spēku un veselības tūrisma eksportu visu gadu, bez nekādas sezonālas ietekmes5.
Koordinācijas padomes ieskatā ir svarīgi uzsvērt, ka Informatīvā ziņojuma ietvaros analizētie dati liecina – Latviju klātienē apmeklējušie ārvalstu pacienti lielākoties izmanto dārgas ārstnieciskās manipulācijas ar paaugstinātu sarežģītības pakāpi – tai skaitā it īpaši bariatrijas operācijas, neauglības ārstēšanu un medicīnisko apaugļošanu, kā arī plastisko ķirurģiju; pēc šo ārstniecības pakalpojumu saņemšanas Latvijā neveidojas pacientu rindas, tāpēc nav pamata bažām, ka veselības tūristu uzņemšana negatīvi ietekmētu veselības aprūpes pakalpojumu pieejamību Latvijā dzīvojošajiem pacientiem.
Ņemot vērā iepriekšminēto, Koordinācijas padome Veselības ministrijas vadībā ir izstrādājusi Rīcības plānu veselības aprūpes pakalpojumu eksporta attīstībai 2024.–2027. gadam (turpmāk – Rīcības plāns).
Rīcības plānā noteikti šādi virsmērķi:
- Veicināt valsts ekonomisko izaugsmi;
- Veicināt veselības aprūpes pakalpojumu eksporta pieaugumu;
- Uzlabot veselības aprūpes pakalpojumu kvalitāti noteiktās jomās;
- Veicināt Latvijas tēla atpazīstamību veselības aprūpes pakalpojumu eksportā;
- Veicināt veselības aprūpes pakalpojuma eksportam labvēlīgu normatīvo ekosistēmu;
- Veicināt medicīnas profesionāļu atgriešanos Latvijā;
- Veicināt ārstniecības personu noturēšanu valstī veselības aprūpes jomā.
Lai īstenotu virsmērķus, ir identificēti konkrēti atbalsta pasākumi, nosakot arī sasniedzamos rādītājus līdz 2027. gadam:
- Palielināt ārstniecību iestāžu ikgadējos ieņēmumus no veselības tūristiem līdz 15 miljoniem euro;
- Palielināt ārvalstu klātienes veselības tūristu skaitu par 20 %;
- Vismaz 10 ārstniecības iestādēm ieviest starptautiskus kvalitātes sertifikācijas procesus, t.sk., starptautiski atzītus, attiecībā uz pacientu apkalpošanas kvalitāti;
- Atgriezt vismaz 10 ārstniecības personas darbam Latvijā.
Plāna mērķis | Veikt mērķtiecīgas darbības veselības aprūpes pakalpojumu eksporta jomas sakārtošanā un attīstībā, kā arī noteikt atbildīgos par katru veselības aprūpes pakalpojumu eksporta attīstības procesa posmu | |||||
Politikas rezultāts/-i un rezultatīvais rādītājs/-i | Sakārtota atbildīgo iestāžu un iesaistīto pušu sadarbība veselības aprūpes pakalpojumu eksporta jautājumos – ir noteikti atbildīgie, pasākumu izpildes termiņi un pasākumu izpildei nepieciešamie resursi | |||||
1. Rīcības virziens | Rīcības plāna ieviešanas uzraudzība, monitorings un analīze | |||||
Nr. p. k. | Pasākums | Darbības rezultāts | Rezultatīvais rādītājs | Atbildīgā institūcija | Līdzatbildīgās institūcijas | Izpildes termiņš |
1. | Veselības aprūpes pakalpojumu eksporta Koordinācijas padomes darbības nodrošināšana | Koordinācijas padome, kas uzrauga Rīcības plāna ieviešanu, laicīgi signalizē iesaistītajām pusēm par nepieciešamību atjaunot Rīcības plānu, pielāgojot to mainīgajiem ārējiem apstākļiem, vai nepieciešamību veikt grozījumus normatīvajos aktos | Pagarināts veselības aprūpes pakalpojumu eksporta Koordinācijas padomes darbības mandāts | VM | Mēneša laikā pēc Rīcības plāna stāšanās spēkā | |
Par katra uzdevuma izpildi atbildīgo institūciju iesniegti ikgadējie ziņojumi par izpildes progresu | Par katra uzdevuma izpildi atbildīgās institūcijas | Līdz katra gada 1. augustam | ||||
2. Rīcības virziens | Darbības veselības aprūpes pakalpojumu eksportam labvēlīgas normatīvās ekosistēmas veicināšanai | |||||
Nr. p. k. | Pasākums | Darbības rezultāts | Rezultatīvais rādītājs | Atbildīgā institūcija | Līdzatbildīgās institūcijas | Izpildes termiņš (ar precizitāti līdz pusgadam) |
1. | Sekot līdzi plānotajiem grozījumiem Tūrisma likumā un izvērtēt nepieciešamību precizēt ar veselības tūrismu saistītos politikas uzdevumus un iesaistīto pušu kompetences | Ja nepieciešams – sagatavoti grozījumi Tūrisma likumā
| Ja nepieciešams – precizēti ar veselības tūrismu saistītie politikas uzdevumi un iesaistīto pušu kompetences | EM, VM | Koordinācijas padome | Pēc nepieciešamības |
2. | Izvērtēt, vai un kādi grozījumi jāveic normatīvajos aktos medicīniskās rehabilitācijas jomā | Veicināta ārvalstu klientu lielāka piesaiste medicīniskās rehabilitācijas jomā, t.sk., lai ārvalstu klients varētu saņemt ārvalstu līdzfinansējumu par valsts segtajiem rehabilitācijas pakalpojumiem. | Ja nepieciešams, izstrādāti grozījumi normatīvajos aktos
| VM | Koordinācijas padome | 2027. gada 31. decembris |
3. Rīcības virziens | Stratēģisko valstu mērķa tirgus definēšana, monitorings, analīze | |||||
Nr. p. k. | Pasākums | Darbības rezultāts | Rezultatīvais rādītājs | Atbildīgā institūcija | Līdzatbildīgās institūcijas | Izpildes termiņš (ar precizitāti līdz pusgadam) |
1. | Apkopot un analizēt datus par ārvalstu pacientiem sniegtajiem veselības aprūpes pakalpojumiem Latvijā | Ar statistikas datiem pierādīts veselības aprūpes pakalpojumu eksporta ekonomiskais nozīmīgums un pievienotā vērtība. Prezentēti dati, kas ļauj izvērtēt Latvijas pievilcību citu valstu tūristu acīs, pieprasītākos pakalpojumus, kā arī kopumā sniegts kvalitatīvāks ieskats par reālo situāciju veselības tūrisma jomā | Katru gadu veikta statistikas datu analīze par iepriekšējā gada rezultātiem, balstoties uz aktuālonormatīvo regulējumu statistikas jomā | SPKC | LVTK, VADDA | katru gadu par iepriekšējo gadu līdz 15. februārim |
Izvērtēta iespēja izstrādāt un ieviest digitālo versiju ārvalstu pacientu datu apkopošanai no Latvijas ārstniecības iestādēm | NVD | VM, LVTK, VADDA SPKC | 2025. gada 1. septembris | |||
2. | Katru gadu aktualizēt eksporta pakalpojumu stratēģisko tirgu sarakstu. | Nodrošināts caurspīdīgs process valstu izvēlei, ļaujot visām procesā iesaistītajām pusēm skaidri apzināties noteiktu tirgu prioritātes. Stratēģisko valstu izvēle ļauj efektīvāk un mērķtiecīgāk investēt mārketingā medicīnas eksportā ārvalstīs no valsts un privātā sektora puses | Iesniegts Koordinācijas padomes apstiprinātais saraksts VM un EM | VM | Koordinācijas padome | Līdz katra gada 1. oktobrim |
Ar rīkojumu apstiprināts Koordinācijas padomes iesniegtais saraksts | EM | VM | Līdz katra gada 1. novembrim | |||
4. Rīcības virziens | Latvijas tēla – veselības aprūpes pakalpojumu eksportētājvalsts – attīstība un nodrošināšana | |||||
Nr. p. k. | Pasākums | Darbības rezultāts | Rezultatīvais rādītājs | Atbildīgā institūcija | Līdzatbildīgās institūcijas | Izpildes termiņš (ar precizitāti līdz pusgadam) |
1. | Aktualizēt savās interneta vietnēs saites uz veselības aprūpes pakalpojumu eksportētāju apvienību izveidotajām interneta vietnēm, kas popularizē Latviju kā potenciālo veselības aprūpes pakalpojumu galamērķa valsti. | Vienots un koordinēts darbs pie Latvijas kā veselības aprūpes pakalpojumu eksportētājvalsts veidola izveides. | Atbildīgo institūciju mājas lapās aktualizētas saites uz veselības aprūpes pakalpojumu eksportētāju apvienību izveidotajām interneta vietnēm | VM, LIAA, NVD, VI | LVTK, VADDA EM | Pēc nepieciešamības |
2. | Popularizēt Latvijas veselības aprūpes pakalpojumus ārvalstīs, t.sk., nozaru ministriju politiskās vadības ārvalstu vizīšu u.c. pasākumu laikā | Vienots un koordinēts darbs pie Latvijas kā veselības aprūpes pakalpojumu eksportētājvalsts veidola izveides. | Veicināta nozares starptautiskā konkurētspēja, atbalstīta uzņēmējdarbība un ieiešana ārvalstu tirgos, nodrošināta Latvijas ārvalstu ekonomiskās pārstāvniecības darbība un attīstīta Latvijas kā tūrisma galamērķa starptautiskā konkurētspēja veselības tūrisma sektorā. | EM, ĀM, VM | LVTK, LIAA | Pastāvīgi |
3. | Atbalstīt Latvijas ārstniecības iestāžu un personu ārvalstu kvalitātes atbilstības un novērtēšanas procesu gaitu | Iestādes savas kompetences ietvaros, pēc LVTK pieprasījuma sniedz nepieciešamo informāciju un atbalstu, lai veicinātu sadarbību ar ārvalstu veselības apdrošināšanas kompānijām un ārvalstu veselības nozares institūcijām; veicinātu papildu ārvalstu pacientu piesaisti Latvijas ārstniecības iestādēm | Piesaistīti jauni ārvalstu sadarbības partneri; piesaistīti papildus ārvalstu pacienti Latvijas ārstniecības iestādēm | VM, VI, NVD, SPKC | EM, ĀM, LIAA, VADDA, LĀB, LVTK, LĀPPOS, LMA | Patstāvīgi |
4. | Uzlabot Nacionālā kontaktpunkta mājas lapas saturu | Pārskatīt Nacionālā kontaktpunkta saturu. NVD organizēt Kontaktpunkta sadaļas tulkošanu un satura ievietošanu NVD tīmekļvietnē lietuviešu un igauņu valodā | Nacionālā kontaktpunkta vietnē ievietotā informācija ir iztulkota un izvietota NVD tīmekļvietnē lietuviešu un igauņu valodā | NVD | 2025.gada 31. decembris | |
Nacionālā kontaktpunkta vietne tiek regulāri atjaunināta | NVD | Pastāvīgi | ||||
5. | Izstrādāt ikgadēju veselības aprūpes pakalpojumu eksporta mārketinga aktivitāšu plānu | Mārketinga aktivitātēm pieejamie ierobežotie līdzekļi tiek izlietoti mērķēti un saskaņoti | Ik gadu izstrādāts veselības aprūpes pakalpojumu mārketinga aktivitāšu plāns | LIAA | EM, VM, ĀM, LVTK | Līdz katra gada 30. novembrim |
5. Rīcības virziens | Darbības veselības aprūpes pakalpojumu kvalitātes uzlabošanai un to eksporta veicināšanai | |||||
Nr. p. k. | Pasākums | Darbības rezultāts | Rezultatīvais rādītājs | Atbildīgā institūcija | Līdzatbildīgās institūcijas | Izpildes termiņš (ar precizitāti līdz pusgadam) |
1. | Izvērtēt iespējas izstrādāt atbalsta programmu starptautisko sertifikātu iegūšanai ārstniecības iestādēm veselības eksporta jomā | Starptautisku sertificēšanas procesu iziešana veicina ārstniecības iestāžu kvalitātes celšanu, konkurētspējas celšanu starptautiski un ārvalstu pacientu piesaisti, kā arī nodrošina augstāku sniegto pakalpojumu kvalitātes līmeni arī vietējiem iedzīvotājiem | Ja nepieciešams, izstrādāta, apstiprināta un ieviesta atbalsta programma starptautisku kvalitātes sertifikātu saņemšanai veselības eksportā Latvijas ārstniecības iestādēm | VM | EM, LIAA, LVTK, VI | 2025. gada 31. decembris |
6. Rīcības virziens | Darbības ilgtspējas nodrošināšana eksporta jomā | |||||
Nr. p.k. | Pasākums | Darbības rezultāts | Rezultatīvais rādītājs | Atbildīgā institūcija | Līdzatbildīgās institūcijas | Izpildes termiņš (ar precizitāti līdz pusgadam) |
1. | Noteikt atbalsta pasākumus veselības tūrisma jomā, tai skaitā finanšu instrumentus | Lai veicinātu eksportu veselības nozarē nepieciešams izstrādāt mērķētas finanšu atbalsta pasākumu programmas | Izstrādātas atbalsta programma veselības nozares eksporta attīstībai | VM, EM | LIAA, ĀM, LVTK, VADDA | 2024. gada 31. decembris |
2. | Veikt medicīniskās rehabilitācijas ekonomiskā – eksporta potenciāla un pienesuma tautsaimniecībai izvērtējumu | Latvijas medicīniskās rehabilitācijas sistēmai ir augsts eksporta potenciāls; nepieciešams izstrādāt aktuālu ekonomisko – eksporta potenciāla izvērtējumu, uz ko pamatoties, izstrādājot atbalsta pasākumus un īstenotu nepieciešamās aktivitātes | Finansiālo iespēju robežās izstrādāts ekonomiskais – eksporta potenciāla izvērtējums
| VM | EM, LIAA, NVD, LVTK, ārstniecības iestādes | 2025. gada 31. decembris |
3. | Izvērtēt un identificēt jaunus veselības aprūpes pakalpojumus pozicionēšanai ārvalstīs | Identificēti jauni veselības aprūpes pakalpojumi, t.sk., biomedicīnā (piemēram, gēnu testi; personalizētu terapiju un medicīniskās rehabilitācijas programmu izstrāde pacientiem, balstoties uz gēnu testiem; atkarības slimību medicīniskās rehabilitācijas programmassaistībā ar kuriem attīstīt eksporta potenciālu un piesaistīt jaunus ārvalstu pacientus | Izveidots saraksts ar jauniem eksportspējīgiem veselības aprūpes pakalpojumiem, kurus virzīt Latvijas mārketinga aktivitāšu ārvalstīs ietvaros | VM, EM | Koordinācijas padome | 2025. gada 31. decembris |
Turpmākajos gados ieviestas mārketinga aktivitātes jaunajos eksportspējīgajos veselības aprūpes pakalpojumos | LIAA | Koordinācijas padome | 2027. gada 31. decembris | |||
7. Rīcības virziens | Ārstniecības personu cilvēkresursu rīcības politika | |||||
Nr. p. k. | Pasākums | Darbības rezultāts | Rezultatīvais rādītājs | Atbildīgā institūcija | Līdzatbildīgās institūcijas | Izpildes termiņš (ar precizitāti līdz pusgadam) |
1. | Atbalsta pasākumu ieviešana Latvijas diasporas ārstniecības personu un veselības nozarē strādājošo atgriešanai darbam ārstniecības iestādēs Latvijā un veselības nozarē kopumā | Latvijas diasporas veselības jomā nodarbināto atgriešana Latvijā paver iespējas iegūt profesionāļus ar starptautisku pieredzi, kas veicinātu veselības nozares attīstību Latvijā | Izstrādāti, apstiprināti un ieviesti atbalsta pasākumi Latvijas diasporas veselības jomas profesionāļiem t.sk., tiem, kas darbojas zinātnes un pētniecības jomā | VM
| LĀB, LMA, LĀPPOS, AIC, IZM, ārstniecības iestādes, pašvaldības, ĀM, Koordinācijas Padome | 2024. gada 31. decembris |
Atgrieztas vismaz 10 ārstniecības personas darbam veselības nozarē Latvijā | 2027. gada 30. septembris | |||||
Harmonizēts starptautiskās augstākās medicīniskās izglītības atzīšanas process (sertifikācija, resertifikācija) |
1 https://likumi.lv/ta/id/305413-par-veselibas-aprupes-pakalpojumu-eksporta-attistibas-planu-20192023-gadam
2 Informatīvais ziņojums "Par veselības aprūpes pakalpojumu eksporta attīstības plāna 2019.-2023. gadam izpildi un priekšlikumiem nākamajiem nosakāmajiem mērķiem un rīcībai to sasniegšanai" (2023. gada 7. novembris, Nr. 56 35. §)
3 https://likumi.lv/ta/id/315879-par-latvijas-nacionalo-attistibas-planu-20212027-gadam-nap2027
4 https://likumi.lv/ta/id/332751-sabiedribas-veselibas-pamatnostadnes-2021-2027-gadam
5 https://likumi.lv/ta/id/321037-par-nacionalas-industrialas-politikas-pamatnostadnem-20212027-gadam