Tiesību akts: spēkā esošs
Saeima ir pieņēmusi un Valsts
prezidents izsludina šādu likumu:
Inovatīvas uzņēmējdarbības un prioritāro projektu atbalsta likums

1. pants. Likumā lietotie termini

Likumā ir lietoti šādi termini:

1) prioritārs projekts — investīciju piesaisti vai eksportspēju veicinošs projekts, kas sekmē attīstības plānošanas dokumentos, nacionālās industriālās politikas vai digitālās transformācijas politikas jomā noteikto mērķu sasniegšanu vai tādu tirgus nepilnību novēršanu, kuras kavē šo mērķu efektīvu sasniegšanu;

2) speciālā regulatīvā vide — konkrēts tiesiskais ietvars konkrētā ierobežotā teritorijā, kur darbojas no spēkā esošiem normatīvajiem aktiem atšķirīgi nosacījumi, lai komersanti un zinātniskās institūcijas varētu testēt un pārbaudīt inovatīvus produktus, tehnoloģijas un pakalpojumus attiecīgo risinājumu komercializācijai.

2. pants. Likuma mērķis

Likuma mērķis ir palielināt uz eksportu orientētas investīcijas un radīt vidi inovatīvu produktu, tehnoloģiju un pakalpojumu testēšanai un pārbaudīšanai, tādējādi veicinot tautsaimniecības attīstību.

3. pants. Prioritārie projekti

(1) Prioritārais projekts tiek īstenots kādā no šādām jomām:

1) zināšanu ietilpīga bioekonomika;

2) biomedicīna, medicīnas tehnoloģijas, farmācija;

3) fotonika un viedie materiāli, tehnoloģijas un inženiersistēmas;

4) viedā enerģētika, mobilitāte un neto nulles emisiju tehnoloģijas;

5) informācijas un komunikācijas tehnoloģijas;

6) būvniecība, transports vai loģistika, ja projekts ir saistīts ar pakalpojumu un infrastruktūras nodrošināšanu šīs daļas 1., 2., 3., 4. un 5. punktā minētajās jomās;

7) tūrisms un starptautiski pasākumi;

8) zemas īres mājokļu un sociālo mājokļu būvniecība;

9) drošība un aizsardzība;

10) starptautisko biznesa pakalpojumu centru darbības nodrošināšana un pakalpojumu sniegšana;

11) projekti, kuru ietvaros iepriekšējā pārskata gada vidējais darbinieku atalgojums nav mazāks kā Eiropas Savienības iepriekšējā pārskata gada vidējais darbinieku atalgojums.

(2) Prioritāros projektus izvērtē prioritārā kārtībā un termiņā. Ja prioritāro projektu izvērtēšanas termiņš un valsts pārvaldes uzdevumu ietvaros sniedzamo ar prioritāro projektu ieviešanu saistīto pakalpojumu sniegšanas termiņš atbilstoši attiecīgo jomu regulējošiem normatīvajiem aktiem ir garāks par piecām darbdienām un projektu izvērtēšana kā pakalpojums netiek piedāvāta paātrinātā kārtībā par papildu samaksu, prioritāro projektu izvērtēšanas pakalpojumu sniedz vismaz divas reizes īsākā termiņā, nemainot nosacījumus attiecībā uz maksu par pakalpojumu.

(3) Prioritāro projektu īstenošanai nepieciešamā publiskas personas institūcijas, publiskas personas kontrolētas kapitālsabiedrības vai komersanta, kas sniedz sabiedrisko pakalpojumu, infrastruktūra vai citi ieguldījumi tiek nodrošināti prioritārā kārtībā.

(4) Ministru kabinets nosaka:

1) prioritāro projektu kvalifikācijas kritērijus un prioritāro projektu statusa piešķiršanas un zaudēšanas nosacījumus un kārtību;

2) prioritāro projektu iesniegšanas, izvērtēšanas, īstenošanas un uzraudzības kārtību;

3) institūciju, kas nodrošina vienu kontaktpunktu prioritāro projektu apkalpošanai un informācijas apmaiņai;

4) iesaistīto institūciju informēšanas kārtību;

5) valsts pārvaldes uzdevumu ietvaros sniedzamo publisko pakalpojumu sarakstu un nosacījumus nepieciešamo darbību saskaņošanai, lai prioritārajiem projektiem nodrošinātu attiecīgo pakalpojumu sniegšanu prioritārā kārtībā un termiņā;

6) kārtību, kādā nodrošina prioritārā projekta īstenošanai nepieciešamo publiskas personas institūcijas, publiskas personas kontrolētas kapitālsabiedrības vai komersanta, kas sniedz sabiedrisko pakalpojumu, infrastruktūru vai citus ieguldījumus.

4. pants. Komercdarbības atbalsts prioritāro projektu īstenošanai

(1) Komercdarbības atbalsts Komercdarbības atbalsta kontroles likuma izpratnē tiek sniegts:

1) prioritārajiem projektiem, kas tiek īstenoti kādā no šā likuma 3. panta pirmajā daļā minētajām jomām;

2) uzņēmējdarbības veicināšanas prioritāro projektu piesaistei nepieciešamās atbalsta programmas vai ad-hoc atbalsta ietvaros.

(2) Ministru kabinets nosaka:

1) attiecīgās komercdarbības atbalsta programmai pieejamo finansējumu;

2) komercdarbības atbalsta, tai skaitā ad-hoc atbalsta, piešķiršanas kārtību un kritērijus;

3) komercdarbības atbalsta programmas īstenošanas nosacījumus un kārtību;

4) lēmuma par piešķirtā finansējuma izlietojumu pieņemšanas un neatbilstošo izdevumu atgūšanas nosacījumus un kārtību;

5) prioritāro projektu ietvaros atbalstāmo darbību un izmaksu attiecināmības nosacījumus;

6) komercdarbības atbalsta uzskaiti, neatbalstāmās nozares un darbības.

5. pants. Speciālās regulatīvās vides izveides nosacījumi

(1) Lai inovatīvus produktus, tehnoloģijas un pakalpojumus varētu testēt speciālā regulatīvā vidē, nepieciešams, lai tie atbilstu visiem šādiem kritērijiem:

1) tiek testēti un pārbaudīti tādi inovatīvi produkti, tehnoloģijas un pakalpojumi, kurus testētājs nepiedāvā tirgū, vai tiek testētas jaunas tirgū esošu produktu, tehnoloģiju un pakalpojumu lietošanas iespējas;

2) nepieciešamība testēt inovatīvus produktus, tehnoloģijas un pakalpojumus regulatīvā vidē ir objektīvi pamatota, bet pati testēšana var veicināt, atvieglot un paātrināt attiecīgo produktu, tehnoloģiju un pakalpojumu ieviešanu tirgū;

3) testētājs ir veicis pielāgojamības novērtējumu, sagatavojis testēšanas plānu ar skaidriem mērķiem, testēšanas nosacījumiem un identificēto risku analīzi, un tā rīcībā ir pietiekami resursi šādas testēšanas veikšanai;

4) testējamiem inovatīviem produktiem, tehnoloģijām un pakalpojumiem ir prognozējams un novērtējams komercializācijas un starptautiskās mērogošanas potenciāls;

5) inovatīvi produkti, tehnoloģijas un pakalpojumi tiek īstenoti kādā no šā likuma 3. panta pirmajā daļā minētajām jomām.

(2) Ministru kabinets pieņem lēmumu par speciālās regulatīvās vides izveidi un par to atbildīgo uzraudzības iestādi.

(3) Ministru kabinets nosaka:

1) speciālās regulatīvās vides izveides nosacījumus un kārtību, tostarp speciālās regulatīvās vides pieteikuma iesniegšanas un izvērtēšanas kārtību;

2) speciālās regulatīvās vides īstenošanas, uzraudzības un izbeigšanas nosacījumus un kārtību.

Pārejas noteikumi

1. Ministru kabinets šā likuma 3. panta ceturtajā daļā minētos noteikumus izdod līdz 2024. gada 30. novembrim. Līdz attiecīgo Ministru kabineta noteikumu spēkā stāšanās dienai, bet ne ilgāk kā līdz 2024. gada 30. novembrim piemērojami Ministru kabineta 2021. gada 4. februāra noteikumi Nr. 83 "Noteikumi par prioritāro investīciju projektu apkalpošanu", ciktāl tie nav pretrunā ar šo likumu.

2. Ministru kabinets šā likuma 5. panta trešajā daļā minētos noteikumus izdod līdz 2024. gada 30. novembrim.

Likums Saeimā pieņemts 2024. gada 14. martā.
Valsts prezidents E. Rinkēvičs
Rīgā 2024. gada 19. martā
02.04.2024