Tiesību akts: spēkā esošs
Ministru kabineta noteikumi Nr. 122

Rīgā 2024. gada 27. februārī (prot. Nr. 9 8. §)
Rīgas valstspilsētas pašvaldības obligāciju izlaišanas noteikumi
1. Vispārīgie jautājumi

1. Noteikumi nosaka kārtību un nosacījumus, kādā Rīgas valstspilsētas pašvaldība emitē obligācijas atbilstoši Rīgas valstspilsētas pašvaldības domes apstiprinātai attīstības programmai, lai nodrošinātu lietderīgu un ilgtspējīgu investīciju īstenošanu pašvaldības autonomās funkcijas nodrošināšanai.

2. Noteikumos lietotie termini:

2.1. emitents – Rīgas valstspilsētas pašvaldība;

2.2. emisija – viena veida Rīgas valstspilsētas pašvaldības obligāciju vai pašvaldības zaļo obligāciju ar vienādiem raksturlielumiem izlaišana;

2.3. emisijas aģents – emitenta nolīgts finanšu instrumentu tirgus dalībnieks Finanšu instrumentu tirgus likuma izpratnē (turpmāk – finanšu instrumentu tirgus dalībnieks), kurš ir tiesīgs sniegt finanšu pakalpojumus Latvijā un ir centrālā vērtspapīru depozitārija dalībnieks un kurš emitenta vārdā veic ar sākotnējo pašvaldības obligāciju vai pašvaldības zaļo obligāciju izvietošanu saistītos norēķinus. Emisijas aģents vienlaikus var būt arī emisijas organizētājs;

2.4. emisijas organizētājs – viens vai vairāki emitenta nolīgti finanšu instrumentu tirgus dalībnieki, kuri ir tiesīgi sniegt ieguldījumu pakalpojumus Latvijā, obligāciju emisijas procesa nodrošināšanai;

2.5. fiksētais ienākums – atbilstoši fiksētai vai mainīgai procentu likmei noteikts ienākums, kuru izmaksā attiecīgā obligācijas fiksētā ienākuma izmaksas datumā;

2.6. ieguldītājs – juridiska vai fiziska persona, kura naudas līdzekļus iegulda emitenta emitētās obligācijās;

2.7. juridiskais konsultants – emitenta nolīgts juridiskais konsultants jautājumos, kas saistīti ar obligāciju dokumentācijas sagatavošanu; 

2.8. neatkarīgs vērtējums – emitenta nolīgta ārēja pārbaudītāja neatkarīgs atzinums pirms emisijas par obligāciju ietvaru, atzinums pēc obligāciju emisijas par attiecināmajiem projektiem saskaņā ar zaļo obligāciju ietvaru, kā arī vērtējums par obligāciju ietekmi;

2.9. obligācija – Rīgas valstspilsētas pašvaldības pārvedams parāda vērtspapīrs, kas izlaists ar diskontu, prēmiju vai atbilstoši nominālvērtībai ar fiksētu vai mainīgu procentu likmi un noteiktos termiņos izmaksājamu fiksētu ienākumu, ja fiksētā ienākuma likme pārsniedz nulles līmeni, un ko dzēš par tā nominālvērtību;

2.10. pamatprospekts – dokuments, kas satur detalizētu informāciju par emitentu un obligācijām, ko emitents izmanto, lai izteiktu obligāciju publisko piedāvājumu, kurš ietver uz publiskā piedāvājuma brīdi spēkā esošos euro zonas valstu vērtspapīriem piemērojamos kopējas rīcības noteikumus un kurš sagatavots, izmantojot galvenos pamatprincipus, kas noteikti Eiropas Komisijas 2019. gada 14. marta Deleģētājā regulā (ES) 2019/980, ar ko Eiropas Parlamenta un Padomes Regulu (ES) 2017/1129 papildina attiecībā uz tā prospekta formātu, saturu, pārbaudi un apstiprināšanu, kurš jāpublicē, publiski piedāvājot vērtspapīrus vai atļaujot to tirdzniecību regulētā tirgū, un ar ko atceļ Komisijas Regulu (EK) Nr. 809/2004;

2.11. pašvaldības obligācijas – obligācijas, kas nav attiecināmas uz zaļo obligāciju ietvaru;

2.12. pašvaldības zaļās obligācijas – pašvaldības obligācijas, kas ir attiecināmas uz zaļo obligāciju ietvaru;

2.13. pašvaldības attīstības programma – Rīgas valstspilsētas pašvaldības apstiprināts un spēkā esošs pašvaldības teritorijas attīstības vidēja termiņa plānošanas dokuments, kurā noteikti ilgtermiņa attīstības mērķi, telpiskās attīstības perspektīvas un stratēģiskās nostādnes;

2.14. pirmstermiņa dzēšana – obligācijas dzēšana pirms tās dzēšanas termiņa;

2.15. publiskais piedāvājums – ar jebkuru līdzekļu starpniecību sniegta informācija par plānoto obligāciju laidienu, kas ļauj ieguldītājam lemt par obligāciju iegādi;

2.16. sākotnējā izvietošana – emitenta izteiktais publiskais piedāvājums iegūt obligācijas un to pirmreizējā iegūšana;

2.17. sērija – obligāciju laidiens kopā ar jebkuru citu šīs pašas sērijas obligāciju laidienu, kuram ir tādi paši raksturlielumi, izņemot emisijas dienu vai iepriekš veiktos fiksētā ienākuma izmaksu datumus, un kuram piešķirts atsevišķs ISIN kods. Sēriju emitē vienā vai vairākos laidienos;

2.18. zaļo obligāciju ietvars – dokuments, kas sagatavots atbilstoši starptautiskajā praksē izmantotajām vadlīnijām par zaļajām obligācijām, par pašvaldības attīstības programmā iekļautajiem stratēģiski svarīgiem infrastruktūras investīciju projektiem, kurus plānots pilnībā vai daļēji finansēt ar finanšu resursiem, kas piesaistīti ar pašvaldības zaļajām obligācijām.

3. Obligācijas emitē, pamatojoties uz emitenta domes lēmumu par obligāciju emisiju. Lēmumā ietver šādu informāciju:

3.1. emitenta attīstības programmas investīciju projekti (saraksts), kas tiks finansēti no līdzekļiem, kuri tiks piesaistīti no obligāciju emisijas, un apliecinājums, ka attiecīgie projekti nodrošinās lietderīgu un ilgtspējīgu investīciju īstenošanu pašvaldības autonomās funkcijas nodrošināšanai;

3.2. prognozētais emisijas apmērs, tai skaitā nepieciešamais finansējuma apmērs atbilstoši obligāciju emisijas ietvaros īstenojamo projektu plānotajām izmaksām, projektu izmaksas pa gadiem, projektu plānotās atmaksas, kā arī finansēšanas avoti pa gadiem;

3.3. emitenta uzņemto un plānoto saistību apmērs pa gadiem, iekļaujot tajā arī plānotās aizņēmumu, galvojumu un obligācijas saistības.

4. Emitentam ir tiesības emitēt obligācijas likumā par valsts budžetu kārtējam gadam un vidēja termiņa budžeta ietvaru noteiktajā ikgadējā finanšu resursu apmērā.

5. Nozares ministrijas sadarbībā ar emitentu sagatavo un normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā iesniedz Ministru kabinetā informatīvo ziņojumu par pašvaldības attīstības programmā iekļautajiem stratēģiski svarīgiem infrastruktūras investīciju projektiem, kuru īstenošanai nepieciešams piesaistīt finansējumu obligāciju emisijas veidā, tai skaitā šo noteikumu 3. punktā minēto informāciju, indikatīvo vērtējumu par obligāciju procentu likmēm un emitenta saistību palielinājumu kopējā pašvaldību saistību apmērā.

6. Emitents, emitējot obligācijas, uzņemas saistības samaksāt fiksēto ienākumu un dzēst obligācijas to dzēšanas datumos par to nominālvērtību.

2. Obligāciju emisijas dokumentācija

7. Lai nodrošinātu obligāciju dokumentācijas sagatavošanu, obligāciju izlaišanu un to iekļaušanu tirdzniecībai regulētajā tirgū, kā arī veiktu darbības obligāciju emisijai un sākotnējai izvietošanai, emitents var slēgt līgumus ar:

7.1. emisijas organizētāju plānotās emisijas nodrošināšanai;

7.2. emisijas aģentu;

7.3. centrālo vērtspapīru depozitāriju;

7.4. regulētā tirgus organizētāju;

7.5. zaļo obligāciju ietvara un ar to saistīto ziņojumu ārējiem pārbaudītājiem; 

7.6. citām personām, tai skaitā juridiskajiem konsultantiem.

8. Emitents obligāciju emisijas realizē, veidojot obligāciju programmu, kuras pamatā ir pamatprospekts.

9. Emitents, konsultējoties ar emisijas organizētāju un piesaistot juridisko konsultantu, veic nepieciešamās darbības, lai sagatavotu emisijai nepieciešamo dokumentāciju, tai skaitā pamatprospektu.

10. Emitents var sagatavot zaļo obligāciju ietvaru un emitēt pašvaldības zaļās obligācijas.

11. Emitents nodrošina, ka pirms pašvaldības zaļo obligāciju emisijas tiek saņemts neatkarīgs vērtējums par zaļo obligāciju ietvaru.

12. Emitents zaļo obligāciju ietvaru un neatkarīgo vērtējumu par to publisko emitenta tīmekļvietnē.

13. Emitents pirms kārtējās pašvaldības zaļo obligāciju emisijas izvērtē nepieciešamību aktualizēt zaļo obligāciju ietvaru.

14. Emitents pēc pašvaldību zaļo obligāciju emisijas zaļo obligāciju ietvarā noteiktajā laikā sagatavo vienu vai vairākus ziņojumus par attiecināmajiem projektiem un vienu vai vairākus ziņojumus par pašvaldību zaļo obligāciju ietekmi atbilstoši starptautiskajā praksē izmantotajām vadlīnijām par zaļajām obligācijām, kā arī nodrošina ārējā pārbaudītāja neatkarīgos vērtējumus par minētajiem ziņojumiem. Ziņojumus un ārējā pārbaudītāja neatkarīgos vērtējumus publicē emitenta tīmekļvietnē.

3. Obligāciju sākotnējā izvietošana

15. Obligāciju sākotnējo izvietošanu veic ar emisijas organizētāja starpniecību.

16. Emitents uzdod izteikt emisijas organizētājam obligāciju publisko piedāvājumu un saņemt pirkšanas rīkojumus ar emitentu saskaņotā formā, vietā un laikā. 

17. Emitents lēmumu par obligāciju piešķiršanu ieguldītājiem pieņem, konsultējoties ar emisijas organizētāju. Emitents patur tiesības pēc saviem ieskatiem pilnībā vai daļēji noraidīt ikvienu pirkšanas rīkojumu.

18. Emitents informāciju par obligāciju emisijas rezultātiem publicē emitenta tīmekļvietnē ne vēlāk kā vienas darbdienas laikā pēc emisijas dienas.

19. Emitentam ir tiesības izsludināt jaunas sērijas emisiju vai apgrozībā esošas obligāciju sērijas papildu laidiena emisiju.

20. Obligācijas emitē dematerializētā formā.

21. Emitents obligācijas reģistrē centrālajā vērtspapīru depozitārijā saskaņā ar tā izdotajiem noteikumiem. Katrai obligāciju sērijai emitents pieprasa centrālajam vērtspapīru depozitārijam piešķirt atsevišķu ISIN kodu.

4. Obligāciju norēķini, to apgrozība un pirmstermiņa atpirkšana

22. Norēķinus par obligācijām emisijas dienā organizē emisijas aģents emitenta vārdā pēc principa "vērtspapīru piegāde pret samaksu".

23. Pēc obligāciju emisijas emitents iesniedz regulētā tirgus organizētājam iesniegumu par obligāciju iekļaušanu tirdzniecībai regulētajā tirgū un pamatprospektu.

24. Obligāciju apgrozība var notikt regulētā tirgū un ārpus regulētā tirgus, ievērojot regulētā tirgus organizētāja un centrālā vērtspapīru depozitārija izdotos noteikumus.

25. Obligācijas ir apgrozībā, sākot ar to emisijas dienu, kurā notiek norēķini par obligācijām, pēc to sākotnējās izvietošanas. Obligācijas atrodas apgrozībā regulētajā tirgū līdz dienai, kas tiek noteikta atbilstoši regulētā tirgus organizētāja noteikumiem.

26. Obligāciju fiksēto ienākumu vai nominālvērtību ir tiesīgi saņemt ieguldītāji, kuru finanšu instrumentu kontos šīs obligācijas bija iepriekšējās darbdienas beigās pirms fiksētā ienākuma izmaksas vai obligācijas dzēšanas datuma.

27. Emitents ir tiesīgs veikt vienas sērijas obligāciju pilnīgu vai daļēju atpirkšanu un atpirkto obligāciju pirmstermiņa dzēšanu, nodrošinot vienlīdzīgu pieeju visiem obligacionāriem.

Ministru prezidentes pienākumu izpildītāja ‒ tieslietu ministre I. Lībiņa-Egnere

Finanšu ministrs A. Ašeradens
06.03.2024