Darbības ar dokumentu

Tiesību akts: spēkā esošs

Rīgas domes saistošie noteikumi Nr. RD-24-256-sn

Rīgā 2024. gada 24. janvārī (prot. Nr. 111, 26. §)

Grozījumi Rīgas domes 2019. gada 29. novembra saistošajos noteikumos Nr. 87 "Par sadzīves atkritumu apsaimniekošanu Rīgas pilsētā"

Izdoti saskaņā ar Atkritumu apsaimniekošanas likuma
8. panta pirmās daļas 3. punktu

Izdarīt Rīgas domes 2019. gada 29. novembra saistošajos noteikumos Nr. 87 "Par sadzīves atkritumu apsaimniekošanu Rīgas pilsētā" (Latvijas Vēstnesis, 2019, Nr. 243; 2020, Nr. 51; 2021, Nr. 75; 2022, Nr. 46) šādus grozījumus:

1. Aizstāt saistošo noteikumu tekstā vārdus "bioloģiski noārdāmie atkritumi" (attiecīgā locījumā) ar vārdiem "bioloģiskie atkritumi" (attiecīgā locījumā).

2. Aizstāt saistošo noteikumu tekstā vārdus "Rīgas domes Mājokļu un vides departaments" (attiecīgā locījumā) ar vārdiem "Rīgas valstspilsētas pašvaldības Mājokļu un vides departaments" (attiecīgā locījumā).

3. Izteikt 8.1. apakšpunktu šādā redakcijā:

"8.1. individuālajām dzīvojamām mājām - vienu reizi astoņās nedēļās, pieņemot, ka izvesto nešķiroto atkritumu daudzums mēnesī ir 120 litri neatkarīgi no atkritumu savākšanas veida (konteineri vai priekšapmaksas maisi);".

4. Papildināt I nodaļu ar 8.1 punktu šādā redakcijā:

"8.1 Dalītos sadzīves atkritumus izved pēc atsevišķa grafika, kas var atšķirties no nešķiroto sadzīves atkritumu izvešanas grafika. Stikla, plastmasas, papīra, metāla un bioloģiskos atkritumus izved ne retāk kā vienu reizi mēnesī. Nepieciešamības gadījumā atkritumu radītājs vai valdītājs piesaka dalīto sadzīves atkritumu papildu izvešanu vai atsaka/pārceļ dalīto sadzīves atkritumu izvešanu, piesakot šīs izmaiņas atkritumu apsaimniekotājam."

5. Izteikt 11. punktu šādā redakcijā:

"11. Atkritumu apsaimniekotājs samazina saistošo noteikumu 8.2.-8.4. apakšpunktā noteikto nešķiroto sadzīves atkritumu izvešanas no nekustamā īpašuma biežumu, nosakot divreiz mazāku atkritumu izvešanas biežumu attiecībā pret 8.2.-8.4. apakšpunktā norādīto, ja klients iesaistās dalītās atkritumu savākšanas sistēmā, nodrošinot, ka īpašumā radītie atkritumi (bioloģiskie atkritumi, plastmasa, papīrs, metāla un stikla iepakojums) saskaņā ar saistošo noteikumu prasībām tiek savākti dalīti."

6. Papildināt 25. punktu ar 25.10.1 apakšpunktu šādā redakcijā:

"25.10.1 bioloģiski noārdāmu dārzu un parku atkritumu kompostēšanas vietu atļauts ierīkot daudzdzīvokļu dzīvojamās mājas pagalmā ne tuvāk par 1,5 m no zemes vienības robežas, izņemot gadījumu, ja saņemts blakus esošā zemesgabala īpašnieka saskaņojums, ievērojot, ka:

25.10.11. ir saņemta daudzdzīvokļu dzīvojamās mājas kopīpašnieku piekrišana;

25.10.12. kompostēšana nerada traucējumus trešajām personām un neapdraud vidi;

25.10.13. kompostēšanai atļauts izmantot tikai rūpnieciski ražotas vai tām pielīdzināmas kastes ar noslēgtām necaurredzamām malām un vāku, vēlams neizmantot spilgtus toņus;

25.10.14. uz komposta kastes tiek norādīts par kompostēšanas vietas uzturēšanu atbildīgās personas kontakttālrunis;".

7. Izteikt 25.15. apakšpunktu šādā redakcijā:

"25.15. tirdzniecības vietas (veikali, tirgus, tirdzniecības centri) ar platību virs 500 m2 un tirdzniecības vietai piegulošas autostāvvietas (sākot no vismaz 10 vietām, izņemot ielu malu stāvvietas), automazgātavas īpašnieks, apsaimniekotājs vai tā pilnvarota persona izveido atkritumu dalītās savākšanas punktu, nodrošinot vismaz vieglā (plastmasas, papīra un metāla) iepakojuma un stikla atkritumu dalītu savākšanu. Degvielas uzpildes stacijas, kurās uz vietas ir operatori, īpašnieks, apsaimniekotājs vai tā pilnvarota persona nodrošina vieglā iepakojuma atkritumu dalītu vākšanu;".

8. Papildināt 25. punktu ar 25.16. apakšpunktu šādā redakcijā:

"25.16. izvietot bioloģisko atkritumu konteinerus pie daudzdzīvokļu dzīvojamām mājām:

25.16.1. kurās ir vairāk nekā 10 dzīvokļi;

25.16.2. kurās atrodas atkritumu radītāji, kas darbojas kādā no pārtikas piegādes ķēdes posmiem, ja šie atkritumu radītāji to pieprasa."

9. Papildināt IV nodaļu ar 25.1 un 25.2 punktu šādā redakcijā:

"25.1 Bioloģisko atkritumu konteineru var neizvietot, ja pie ēkas fiziski nav vietas šādam konteineram.

25.2 Šo saistošo noteikumu 25.1 punktā minētajā gadījumā nekustamā īpašuma īpašnieks, valdītājs, lietotājs, apsaimniekotājs vai pilnvarotā persona informē Rīgas valstspilsētas pašvaldības Mājokļu un vides departamentu par atteikumu no bioloģisko atkritumu konteinera, rakstot iesniegumu ar pamatojumu uz Rīgas valstspilsētas pašvaldības Mājokļu un vides departamenta oficiālo elektronisko adresi."

10. Izteikt 30.15. apakšpunktu šādā redakcijā:

"30.15. reaģēt uz nekustamā īpašuma lietotāja, valdītāja, īpašnieka, apsaimniekotāja vai pilnvarotās personas ziņojumu par nepieciešamību izvest atkritumus ārpus ierastā grafika (kurš sastādīts, pamatojoties uz noslēgto līgumu par atkritumu apsaimniekošanu):

30.15.1. par sadzīves nešķiroto, bioloģisko un dalīti vākto atkritumu izvešanu - reģistrēt pieteikumu un, ja pieteikums saņemts darba dienā līdz plkst. 12.00, izvest atkritumus nākamajā darba dienā, bet, ja pieteikums saņemts darba dienā pēc plkst. 12.00, - nākamo divu darba dienu laikā;

30.15.2. par liela izmēra atkritumu un būvniecības atkritumu izvešanu - reģistrēt pieteikumu un, ja pieteikums saņemts darba dienā līdz plkst. 12.00, izvest atkritumus nākamo divu darba dienu laikā, bet, ja pieteikums saņemts darba dienā pēc 12.00, - nākamo trīs darba dienu laikā."

11. Papildināt VIII nodaļu ar 36.1 punktu šādā redakcijā:

"36.1 Pašvaldības teritorijā tekstilmateriālu šķirošanas konteinerus drīkst izvietot tikai atkritumu apsaimniekotāji, ar kuriem pašvaldībai ir noslēgts līgums par atkritumu apsaimniekošanu."

12. Papildināt X nodaļu ar 40.2 punktu šādā redakcijā:

"40.2 Šo saistošo noteikumu 25.16. apakšpunkts stājas spēkā 2024. gada 1. martā."

Rīgas domes priekšsēdētājs V. Ķirsis

 

Paskaidrojuma raksts
Rīgas domes 2024. gada 24. janvāra saistošajiem noteikumiem Nr. RD-24-256-sn "Grozījumi Rīgas domes 2019. gada 29. novembra saistošajos noteikumos Nr. 87 "Par sadzīves atkritumu apsaimniekošanu Rīgas pilsētā""

1. Mērķi un nepieciešamības pamatojums, tostarp raksturojot iespējamās alternatīvas, kas neparedz tiesiskā regulējuma izstrādi

Ar saistošajiem noteikumiem "Grozījumi Rīgas domes 2019. gada 29. novembra saistošajos noteikumos Nr. 87 "Par sadzīves atkritumu apsaimniekošanu Rīgas pilsētā"" (turpmāk - saistošie noteikumi) ir veikti tehniski grozījumi, kas saistīti ar pašvaldības iestāžu nosaukumu maiņu, kā arī Rīgas domes 2019. gada 29. novembra saistošie noteikumi Nr. 87 "Par sadzīves atkritumu apsaimniekošanu Rīgas pilsētā" (turpmāk - saistošie noteikumi Nr. 87) papildināti, iestrādādājot normas, kas nodrošinās iedzīvotājiem vēl pieejamāku atkritumu šķirošanu, kā arī nostiprinās visu pušu atbildību un pienākumus atkritumu apsaimniekošanā.

Saistošo noteikumu mērķis ir palielināt dalīti vākto atkritumu apjomu, tāpēc tie paredz papildu prasības attiecībā uz atkritumu šķirošanu. Ir redzami uzlabojumi vieglā (papīra, plastmasas un metāla) iepakojuma un stikla atkritumu dalītai vākšanai, kopš saistošajos noteikumos Nr. 87 tika iestrādātas prasības izvietot pie daudzdzīvokļu dzīvojamām mājām, kurās ir vairāk nekā pieci dzīvokļi, konteinerus vieglajam iepakojumam un pie mājām, kurās ir vairāk nekā 10 dzīvokļi, izvietot konteinerus stiklam. Šobrīd jau gandrīz 30 % no visa kopējā atkritumu apjoma ir dalīti vākti vieglā iepakojuma un stikla atkritumi, bet bioloģiskie atkritumi (turpmāk - BIO atkritumi) - mazāk par 5 %.

Ņemot vērā, ka šobrīd BIO atkritumu konteineru uzstādīšana ir brīvprātīga un tādējādi dalīti savāktais apjoms ir mazs, ir nepieciešams šo prasību iestrādāt saistošajos noteikumos Nr. 87, lai veicinātu dalīti savāktā apjoma pieaugumu. Līdz ar dalīti savāktā atkritumu apjoma pieaugumu samazināsies apglabājamo atkritumu apjoms un palielināsies resursu izmantošanas efektivitāte, radot pozitīvu ietekmi uz vidi. Jānorāda, ka arī viens no Atkritumu apsaimniekošanas valsts plāna 2021.-2028. mērķiem bija līdz 2023. gada 31. decembrim nodrošināt, ka bioloģiskie atkritumi ir vai nu pārstrādāti rašanās vietā, vai dalīti savākti un nodoti pārstrādei. Viens no Rīgas attīstības programmas
2022.-2027. gadam uzdevumiem ir nodrošināt videi draudzīgas atkritumu saimniecības attīstību, veicināt dalīto atkritumu, tai skaitā arī BIO atkritumu, vākšanu un šķiroto atkritumu īpatsvaru. Ir saņemts arī Eiropas Komisijas agrīnās brīdināšanas ziņojums par to, ka pastāv risks, ka Latvija nesasniegs 2025. gada mērķrādītāju 55 % attiecībā uz tās sadzīves atkritumu sagatavošanu atkalizmantošanai un pārstrādei. Kā viens no iemesliem zemajiem pārstrādes rādītājiem ir zems vākšanas rādītājs dalīti vāktajiem pārstrādājamiem atkritumiem, tai skaitā BIO atkritumiem. Viens no ieteikumiem, lai sasniegtu noteiktos mērķus, ir uzlabot sniegumu atkritumu dalītās vākšanas jomā.

Saistošie noteikumi paredz, ka daudzdzīvokļu dzīvojamo māju apsaimniekotājiem būs pienākums nodrošināt BIO atkritumu šķirošanu pie daudzdzīvokļu dzīvojamām mājām, kurās ir vairāk nekā 10 dzīvokļi un kurās atrodas atkritumu radītāji, kas darbojas kādā no pārtikas piegādes ķēdes posmiem (primārā ražošana, pārstrāde un ražošana, pārtikas mazumtirdzniecība un citāda izplatīšana, restorāni un ēdināšanas pakalpojumi), ja šie atkritumu radītāji to pieprasa. Saistošajos noteikumos Nr. 87 jau ir iestrādāta prasība, ka atkritumu radītājiem, kas darbojas kādā no pārtikas piegādes ķēdes posmiem, ir pienākums dalīti vākt BIO atkritumus, bet, tā kā ir daļa pārtikas piegādes ķēdes dalībnieku, kuru telpas atrodas daudzdzīvokļu dzīvojamo māju pirmajā stāvā un no kuriem ir saņemtas sūdzības, ka ir grūti vienoties ar namu apsaimniekotājiem par BIO atkritumu konteineru uzstādīšanu, saistošajos noteikumos iekļauta papildu prasība attiecībā uz pārtikas piegādes ķēdes dalībniekiem. Prasība BIO konteineru izvietošanai stāsies spēkā 2024. gada 1. martā.

Prasības attiecas uz daudzdzīvokļu dzīvojamām mājām, kurās ir vairāk nekā 10 dzīvokļi, jo tādās dzīvo visvairāk iedzīvotāju, savukārt privātmājās pastāv BIO atkritumu kompostēšanas iespēja, kas nav pieejama daudzdzīvokļu māju iedzīvotājiem. Daudzdzīvokļu dzīvojamām mājām ar 10 un mazāk dzīvokļiem un privātmājām
BIO atkritumu konteineru uzstādīšana joprojām būs brīvprātīga.

Lai veicinātu dārzu un parku atkritumu kompostēšanu iespējami tuvu to rašanās vietai, saistošie noteikumi ir papildināti ar jaunām normām, kas nosaka kārtību, kādā atļauta bioloģiski noārdāmu dārzu un parku atkritumu kompostēšana daudzdzīvokļu dzīvojamo māju pagalmos. Lai nodrošinātu, ka komposta kastes konstrukcija ir tāda, lai komposts nevarētu izbirt tai cauri, lai kastes sienas nedeformētos un lai vizuāli aizsegtu kompostu, saistošajos noteikumos iestrādāta prasība izmantot rūpnieciski ražotas vai tām pielīdzināmas komposta kastes. Rīgas valstspilsētas pašvaldības Mājokļu un vides departaments ne vēlāk kā līdz 2024. gada 1. augustam izstrādās ieteikumus komposta kastu izvietošanai, dizainam un komposta veidošanai, un publicēs tos tīmekļvietnē https://mvd.riga.lv/ .

Saistošie noteikumi paredz retāku un vienkāršotāku nešķiroto sadzīves atkritumu (turpmāk - NSA) obligāto izvešanu no individuālajām dzīvojamām mājām, tiek svītroti punkti par individuālajās dzīvojamajās mājās deklarēto personu skaitu, ņemot vērā, ka atkritumu apsaimniekotājiem nav kontroles mehānismu, lai pārbaudītu deklarēto personu skaitu. Atbilstoši veikti precizējumi saistošo noteikumu Nr. 87 11. punktā par nešķiroto atkritumu izvešanas biežuma samazināšanu, neattiecinot to uz individuālajām dzīvojamām mājām. Saistošie noteikumi Nr. 87 tiek papildināti, paredzot minimālo izvešanas biežumu dalītajiem sadzīves atkritumiem, kā tas tiek prasīts Atkritumu apsaimniekošanas likuma 8. panta pirmās daļas 3. punktā. Grafiku dalīto sadzīves atkritumu izvešanai nosaka atkritumu apsaimniekotājs, par to informējot atkritumu radītājus un valdītājus atbilstoši līgumam, kas noslēgts starp atkritumu apsaimniekotāju un atkritumu radītāju/valdītāju. Atkritumu radītājs/valdītājs var pieteikt papildu pakalpojumu vai atcelt/pārcelt dalīto atkritumu izvešanu pēc nepieciešamības - neierobežotu reižu skaitu.

Ņemot vērā Latvijas Degvielas tirgotāju asociācijas lūgumu, saistošie noteikumi paredz samazināt prasības degvielas uzpildes stacijām attiecībā uz atkritumu dalītās savākšanas punktu izveidi, proti, atcelt šo prasību tajās degvielas uzpildes stacijās, kurās nav operatoru, jo tajās nav darbinieku, kas uzrauga atkritumu konteinerus un to piepildījumu, kā arī rodas risks ļaunprātīgām rīcībām, piemēram, konteineru dedzināšanai; saistošie noteikumi paredz noteikt prasību uzstādīt tikai vieglā iepakojuma konteinerus degvielas uzpildes stacijās, kurās uz vietas ir operatori.

Saistošie noteikumi paredz, ka atkritumu apsaimniekotājiem jāreaģē uz nekustamā īpašuma lietotāja, valdītāja, īpašnieka, apsaimniekotāja vai pilnvarotās personas ziņojumu par nepieciešamību izvest atkritumus ārpus ierastā grafika. Pēc atkritumu apsaimniekotāju lūguma tiek noteikts ilgāks laiks liela izmēra atkritumu un būvniecības atkritumu izvešanas pieteikumu apstrādei, lai varētu laicīgi un optimāli ieplānot izvešanas laiku, ņemot vērā jau izveidotos izvešanas grafikus.

2. Fiskālā ietekme uz pašvaldības budžetu, iekļaujot attiecīgus aprēķinus

Nav attiecināms.

3. Sociālā ietekme, ietekme uz vidi, iedzīvotāju veselību, uzņēmējdarbības vidi pašvaldības teritorijā, kā arī plānotā regulējuma ietekme uz konkurenci (aktuālā situācija, prognozes tirgū un atbilstība brīvai un godīgai konkurencei)

Sociālā ietekme - uzstādot BIO atkritumu konteinerus, iedzīvotājiem būs plašākas atkritumu šķirošanas iespējas un sakoptāka apkārtējā vide. Iedzīvotājiem, kuri vēl nav uzsākuši BIO atkritumu šķirošanu, būs jāmaina paradumi un jāuzsāk BIO atkritumu dalīta vākšana, lai tos izmestu BIO atkritumu konteineros, nevis pie nešķirotiem sadzīves atkritumiem (NSA).

Ietekme uz vidi - paredzot, ka BIO atkritumu konteineru uzstādīšana būs obligāta prasība, tiks veicināta BIO atkritumu dalīta vākšana, kā rezultātā iegūtais materiāls būs tīrāks, bez piemaisījumiem no citiem atkritumu veidiem. Pēc iespējas vairāk nošķirojot BIO atkritumus no citiem atkritumiem, tiks palielinātas to pārstrādes iespējas un mazāk atkritumu nonāks atkritumu poligonā apglabāšanai.

Saistošie noteikumi neradīs ietekmi uz iedzīvotāju veselību.

Saistošo noteikumu ietekme uz uzņēmējdarbības vidi pašvaldības teritorijā - tiek atvieglotas prasības degvielas uzpildes stacijām attiecībā uz atkritumu dalītās savākšanas punktu izveidi.

4. Ietekme uz administratīvajām procedūrām un to izmaksām gan attiecībā uz saimnieciskās darbības veicējiem, gan fiziskajām personām un nevalstiskā sektora organizācijām, gan budžeta finansētām institūcijām

Institūcija, kurā privātpersona var vērsties saistībā ar jautājumiem par saistošo noteikumu piemērošanu, ir Rīgas valstspilsētas pašvaldības Mājokļu un vides departaments.

Nav paredzētas izmaiņas administratīvo procesu kārtībā.

Nav paredzētas administratīvo procedūru izmaksas.

5. Ietekme uz pašvaldības funkcijām un cilvēkresursiem

Saistošie noteikumi ir paredzēti pašvaldības autonomās funkcijas - organizēt iedzīvotājiem sadzīves atkritumu apsaimniekošanu - izpildei. Par sadzīves atkritumu apsaimniekošanu Rīgas valstspilsētas pašvaldībā ir atbildīgs Rīgas valstspilsētas pašvaldības Mājokļu un vides departaments.

Saistošo noteikumu īstenošanai netiek paredzētas jaunas darba vietas, bet tiek paredzēti papildu pienākumi esošajiem darbiniekiem saistošo noteikumu ievērošanas uzraudzībai. Tiek prognozēts lielāks skaits iesniegumu, kuri jāizskata un jāizvērtē. Jāveic izglītojoši un atbalsta pasākumi, lai izpildītu saistošo noteikumu prasības, īpaši attiecībā uz BIO atkritumu konteineru obligāto izvietošanu.

6. Izpildes nodrošināšana

Saistošie noteikumi neparedz jaunu institūciju izveidi, esošo likvidāciju vai reorganizāciju. Lai nodrošinātu saistošo noteikumu izpildi, būs nepieciešama sadarbība un komunikācija starp pašvaldības struktūrvienībām, atkritumu apsaimniekotājiem, namu apsaimniekotājiem, sabiedriskā labuma organizācijām, degvielas uzpildes stacijām un iedzīvotājiem.

7. Prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem, ko sniedz mērķa sasniegšana

BIO atkritumu apsaimniekošanai ir noteikta maksa, kas 2023. gadā bija 80 % no NSA apsaimniekošanas maksas, bet no 2024. gada 1. janvāra - 60 % no NSA maksas. Sākotnēji tas var radīt papildu izmaksas, bet, aktīvi uzsākot BIO atkritumu šķirošanu, tiek prognozēts, ka NSA konteineri tik strauji nepiepildīsies, kā rezultātā iedzīvotāji varēs samazināt gan konteineru tilpumus, gan NSA izvešanas biežumu, tādā veidā samazinot izmaksas par NSA izvešanu. Uzsākot BIO atkritumu dalītu vākšanu, iespējams ne tikai samazināt izmaksas par atkritumu apsaimniekošanu, bet arī pilnvērtīgi izmantot iegūto materiālu un pārstrādāt to vērtīgās izejvielās, kā arī samazināt apglabājamo atkritumu daudzumu atkritumu poligonā. Tiks izpildītas Ministru kabineta 2021. gada 26. oktobra noteikumu Nr. 712 "Atkritumu dalītas savākšanas, sagatavošanas atkārtotai izmantošanai, pārstrādes un materiālu reģenerācijas noteikumi" prasības attiecībā uz BIO atkritumu dalītās savākšanas sistēmas izveidi.

Saistošo noteikumu prasības palīdzēs sasniegt noteiktos mērķus, jo citi līdzekļi mērķu sasniegšanai var nebūt tik efektīvi un/vai piemēroti.

8. Izstrādes gaitā veiktās konsultācijas ar privātpersonām un institūcijām, tostarp sabiedrības viedokļa noskaidrošanā gūtā informācija

2023. gada 23. februārī un 2023. gada 25. maijā notika Atkritumu samazināšanas un apsaimniekošanas darba grupas sanāksmes, kur bija iespēja iesūtīt priekšlikumus saistošo noteikumu Nr. 87 grozījumiem, kā arī tika diskutēts par iesūtītajiem priekšlikumiem un iebildumiem. Darba grupā piedalījās gan pašvaldības darbinieki, gan atkritumu apsaimniekotāji, gan apkaimju biedrības un nevalstiskās organizācijas. Notika konsultācijas ar Latvijas Degvielas tirgotāju asociāciju saistībā ar prasību novietot šķirošanas konteinerus pie degvielas uzpildes stacijām. Notika konsultācijas ar namu apsaimniekotājiem par BIO atkritumu konteineru obligāto novietošanu, par to, kādi varētu būt šķēršļi un izaicinājumi. Papildus notika konsultācijas ar atkritumu apsaimniekotājiem un SIA "Getliņi EKO" par BIO atkritumu konteineru izvietošanu un apsaimniekošanu.

No konsultāciju laikā saņemtajiem priekšlikumiem tika ņemti vērā šādi priekšlikumi:

- samazināt sadzīves nešķiroto atkritumu minimālo izvešanas biežumu un mainīt prasību par noteikto deklarēto personu skaitu individuālajām dzīvojamām mājām;

- iespēja atteikties no BIO atkritumu konteinera uzstādīšanas, ja tam ir pamatots iemesls - nav fiziski vietas, kur novietot šādus konteinerus;

- atvieglot prasības attiecībā uz atkritumu dalītās savākšanas punktiem pie degvielas uzpildes stacijām;

- paredzēt papildu laiku atkritumu apsaimniekotājiem izskatīt pieprasījumus par liela izmēra un būvniecības atkritumu izvešanu, lai varētu laicīgi saplānot izvešanas maršrutus.

Atbilstoši Pašvaldību likuma 46. panta trešajā daļā noteiktajai kārtībai saistošo noteikumu projekts no 2023. gada 31. jūlija līdz 2023. gada 14. augustam tika publicēts Rīgas valstspilsētas pašvaldības oficiālajā tīmekļvietnē sabiedrības viedokļa noskaidrošanai. Par saistošo noteikumu projektu 2023. gada 14. decembrī tika saņemts VARAM viedoklis.

Izskatot saņemtos iebildumus un priekšlikumus:

- tika ņemti vērā iebildumi, ka prasība par obligātu norobežotu atkritumu konteineru novietņu izbūvi, kas bija iekļauta saistošo noteikuma projekta sākotnējā redakcijā, ir uzskatāma par pārmērīgu. Šāda prasība uzliek nesamērīgu finanšu slogu iedzīvotājiem, netiek risināts jautājums par iespējamiem konfliktiem saistībā ar vairāku daudzdzīvokļu dzīvojamo māju kopīgu atkritumu konteineru novietņu atrašanos uz vienai mājai piederoša zemesgabala un nepieciešamo piekrišanu saņemšanu par novietņu būvniecību, nav noteikti izņēmumi gadījumos, kad šādu novietni nav iespējams izbūvēt vietas trūkuma dēļ. Tādējādi no saistošajiem noteikumiem svītrota prasība par obligātu norobežotu atkritumu konteineru novietņu izbūvi. Jāatzīmē, ka norobežotas atkritumu konteineru novietnes var izbūvēt brīvprātīgi. Saskaņā ar Rīgas domes 2023. gada 14. jūnija saistošo noteikumu Nr. RD-23-204-sn "Par pašvaldības palīdzību bīstamības novēršanai un energoefektivitātes uzlabošanas pasākumu veikšanai dzīvojamās mājās, kā arī tām piesaistīto zemesgabalu labiekārtošanai Rīgā" nosacījumiem pašvaldība līdzfinansē līdz 50 % no labiekārtošanas projekta izmaksām atkritumu savākšanas, dalītās savākšanas un šķirošanas vietu atjaunošanai un izveidošanai;

- tika ņemti vērā sabiedrības iebildumi, ka nav pamata atļaut atteikties no BIO atkritumu konteinera, pieņemot dzīvokļu īpašnieku kopības lēmumu, jo, atkāpjoties no prasības par pienākumu izvietot BIO atkritumu konteineru, tiek izveidota pretruna, kas šo prasību pārvērš ieteikuma formā, ļaujot to nepildīt, ja dzīvokļu īpašnieki to nevēlas. Iebildumu šādai atkāpei no saistošo noteikumu prasībām izteica arī VARAM savā 2023. gada 14. decembrī sniegtajā viedoklī, norādot, ka nepieciešams skaidrot, kā tiks nodrošināta dalīti vākto BIO atkritumu savākšana no iedzīvotājiem, ja tiks piedāvāta iespēja atteikties no BIO atkritumu konteineru izmantošanas. Likuma "Par dabas resursu nodokli" (ar grozījumiem, kas stājas spēkā ar 2024. gada 1. janvāri) 28. panta 4.3 daļa citstarp nosaka, ka Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrija atbilstoši Atkritumu apsaimniekošanas likumam izvērtē, vai sadzīves atkritumu sagatavošana atkārtotai izmantošanai, pārstrāde un materiālu reģenerācija, tai skaitā bioloģisko atkritumu pārstrāde, sasniedz noteiktos mērķus. Ja tiek konstatēts, ka pašvaldības mērķi iepriekšējā kalendāra gadā nav sasniegti, Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijas padotībā esoša iestāde lemj par nodokļa maksājumu sadales maiņu starp valsts un pašvaldības budžetiem.

Ņemot vērā iepriekšminēto, pašvaldības pienākums ir nodrošināt, ka lielākā BIO atkritumu apjoma radītāji (daudzdzīvokļu dzīvojamo māju iedzīvotāji) iesaistās BIO atkritumu dalītas vākšanas sistēmā;

- tika ņemti vērā priekšlikumi veicināt dārzu un parku atkritumu kompostēšanu ne tikai savas mājsaimniecības teritorijā, bet arī pie daudzdzīvokļu dzīvojamām mājām, ja dzīvokļu īpašnieki vai namu apsaimniekotājs vēlas to darīt decentralizētā veidā;

- netika ņemti vērā iebildumi pret obligātu BIO atkritumu konteineru uzstādīšanu pie daudzdzīvokļu dzīvojamām mājām, kuri tika pamatoti ar pieņēmumu par antisanitāru apstākļu veidošanos;

- netika ņemti vērā priekšlikumi noteikt biežāku BIO atkritumu un dalīto sadzīves atkritumu konteineru izvešanu, jo saistošie noteikumi atbilstoši 4. punktam papildināti ar 8.1 punktu, kas paredz iespēju pieteikt dalīto sadzīves atkritumu papildu izvešanu;

- netika ņemts vērā ieteikums pārskatīt saistošo noteikumu Nr. 87 30.3. apakšpunktā noteikto atkritumu izvešanas laika ierobežojumu no plkst. 23.00 līdz plkst. 5.00, to nosakot visā nakts periodā no plkst. 23.00 līdz plkst. 7.00 Rīgas iedzīvotāju dzīves apstākļu uzlabošanai un diskomforta mazināšanai. Pašreizējais regulējums ir saistošs atkritumu apsaimniekotājiem un, tā kā ierobežojuma perioda pagarinājums radīs ietekmi uz atkritumu apsaimniekošanas izmaksām, patlaban perioda pārskatīšana nav uzskatāma par pamatotu.

Rīgas domes priekšsēdētājs V. Ķirsis

23.02.2024