1. Saistošie noteikumi nosaka Ropažu novada pašvaldībai piederošo, tiesiskajā valdījumā esošu vai tās nomāto dzīvojamo telpu īres maksas apmēru tajās dzīvojošiem īrniekiem un īres maksas aprēķināšanas metodiku.
2. Dzīvojamo telpas kadastrālas vērtības noteikšanai izmanto Nekustama īpašuma valsts kadastra informācijas sistēmas (NĪVKIS) datus par dzīvokļa īpašuma kadastrālo vērtību.
3. Īres maksa ir maksa par pašvaldībai piederošo, tiesiskajā valdījumā esošu vai tās nomāto dzīvojamo telpu lietošanas tiesību izmantošanu.
4. Dzīvojamo telpu īres maksu par vienu dzīvojamās telpas kvadrātmetru mēnesī aprēķina, izmantojot formulu:
ĪM= (Kd x Pr) / 12 mēn. / Pl., kur
ĪM – īres maksa par vienu dzīvojamās telpas kvadrātmetru mēnesī;
Kd – pašvaldībai piederošās dzīvojamās telpas kadastrālā vērtība (EUR);
Pl – pašvaldībai piederošās dzīvojamās telpas kopējā platība (m2);
Pr – noteiktā īres maksas 3 % likme gadā no īpašuma kadastra vērtības.
5. Īrniekam papildu īres maksai maksājami obligātie maksājumi normatīvajos aktos vai pakalpojuma sniedzēja noteiktajos termiņos:
5.1. nekustamā īpašuma nodokļa un citi nodokļu maksājumi;
5.2. dzīvokļa vai dzīvojamās mājas īpašnieka (valdītāja) un zemes īpašnieka noslēgtajā zemes nomas līgumā noteiktā zemes nomas maksa, ja dzīvojamā telpa atrodas uz citam īpašniekam piederošas zemes;
5.3. ar dzīvojamās telpas lietošanu saistīto pakalpojumu maksa saskaņā ar pakalpojumu sniedzēja noteiktajiem tarifiem;
5.4. dzīvojamās mājas obligāti veicamo pārvaldīšanas darbību un citi maksājumi, kas veicami pamatojoties uz dzīvokļu īpašnieku kopības lēmumiem vai pārvaldnieka lēmumu.
6. Līdz šo noteikumu spēkā stāšanās dienai noslēgtiem īres līgumiem noteikumos noteiktā kārtībā aprēķinātā īres maksa piemērojama no 2024. gada 1. jūlija. Personām, ar kurām tiek pagarināti īres līgumi vai slēgti jauni īres līgumi pēc šo noteikumu spēkā stāšanās dienas, īres maksa nosakāma atbilstoši šiem noteikumiem.
7. Dzīvojamās telpas īres līgumā nosaka dzīvojamās telpas īres maksas apmēru, maksāšanas kārtību un termiņus, īres maksas grozīšanas nosacījumus un kārtību.
8. Pašvaldība reizi kalendārā gadā (līdz kalendāra gada 20. februārim), pamatojoties uz Valsts zemes dienesta sniegto informāciju par dzīvojamās telpas kadastra vērtību, pārskata īres maksu, par ko rakstveidā paziņo īrniekam un tā stājas spēkā vienu mēnesi pēc paziņošanas dienas.
Paskaidrojuma raksta sadaļa | Norādāmā informācija |
1. Mērķis un nepieciešamības pamatojums | Saistošo noteikumu mērķis ir noteikt pašvaldības īpašumā, tās nomāto dzīvojamo telpu vai valdījumā esošo dzīvojamo telpu īres maksas apmēru, kā to paredz Pašvaldību likuma 10. panta otrās daļas 2. punkta a) apakšpunkts – noteikt maksu par pašvaldības īpašuma lietošanu. Dzīvojamo telpu īres likuma 31. panta pirmā daļa nosaka, ka pašvaldībai piederošas vai tās nomātas dzīvojamās telpas īres maksas apmēru nosaka pašvaldība, ņemot vērā tās saistošos noteikumus par īres maksas noteikšanu. Līdz ar to, lai izpildītu Dzīvojamo telpu īres likuma 31. panta pirmajā daļā noteikto nepieciešams izdot saistošos noteikumus par īres maksas noteikšanu. |
2. Fiskālā ietekme uz pašvaldības budžetu | Noteikumu īstenošanas fiskālās ietekmes prognoze uz pašvaldības budžetu – noteikumu izpilde notiks pašvaldības kārtējā gada budžeta ietvaros: – ieņēmumu daļa – gada ieņēmumi vidēji varētu gadā pieaugt par 18000.00 euro, no 48240 euro līdz 66240 euro. Īres maksa vidēji bija 2.16 % no kadastrālās vērtības. Pēc šo saistošo noteikumu spēkā stāšanās pieaugums vidēji būs par 0.84 %; – izdevumu daļa – samazina izdevumu daļu, jo no saņemtās īres maksas tiks kompensēti pašvaldības finanšu ieguldījumi dzīvokļu remontā; – nav paredzēta ietekme uz citām pozīcijām budžeta ieņēmumu vai izdevumu daļā. Nav nepieciešami papildus resursi sakarā ar jaunu institūciju vai darba vietu veidošanu, lai nodrošinātu noteikumu izpildi. |
3. Sociālā ietekme, ietekme uz vidi, iedzīvotāju veselību, uzņēmējdarbības vidi pašvaldības teritorijā, kā arī plānotā regulējuma ietekme uz konkurenci | Sociālā ietekme – nav sagaidām būtiska sociālā ietekme, jo īres maksas kāpums būs nenozīmīgs. Ietekme uz vidi – veicinās pašvaldības dzīvojamā fonda sakārtošanu, uzlabošanu, kas kopumā pozitīvi ietekmēs vidi. Ietekme uz iedzīvotāju veselību – nav tiešas ietekmes. Ietekme uz uzņēmējdarbības vidi pašvaldības teritorijā – nav tiešas ietekmes. Ietekme uz konkurenci – nav tiešas ietekmes. |
4. Ietekme uz administratīvajām procedūrām un to izmaksām | Saistošo noteikumu piemērošanā personas var vērsties pie Ropažu novada pašvaldības Attīstības, īpašumu un investīciju departamenta Nekustamā īpašuma nodaļas. Ar šiem saistošajiem noteikumiem netiek paredzētas papildus administratīvo procedūru izmaksas. |
5. Ietekme uz pašvaldības funkcijām un cilvēkresursiem | Saistošo noteikumu īstenošana neparedz papildus cilvēkresursu iesaisti, saistošo noteikumu īstenošanā tiks iesaistīti darbinieki, kuri administrē Ropažu novada pašvaldības dzīvojamo fondu. Noteikumi ir izstrādāti pašvaldības autonomo funkciju nodrošināšanai. Noteikumu projekts neietekmēs citas Ropažu novada pašvaldības funkcijas. |
6. Informācija par izpildes nodrošināšanu | Saistošo noteikumu izpildi nodrošinās Pašvaldības Attīstības, īpašumu un investīciju departamenta Nekustamā īpašuma nodaļa, līdz ar to nav nepieciešama jaunu institūciju izveide. |
7. Prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem, ko sniedz mērķa sasniegšana | Ropažu novada pašvaldības pienākums ir sniegt likumā noteiktajā kārtībā palīdzību dzīvokļa jautājumu risināšanā personām, kuras atbilst palīdzības saņēmēju lokam saskaņā ar pašvaldība saistošajiem noteikumiem. Ieguldot dzīvokļu remontā finanšu līdzekļus, kas iegūti arī no īres, iespējams panākt, ka dzīvokļi tiek izīrēti. Pieņemot šos saistošos noteikumus, ārējā normatīvā akta formā tiks izpildīts likumā minētais pienākums pašvaldībai noteikt īres maksas apmēru. |
8. Izstrādes gaitā veiktās konsultācijas ar privātpersonām un institūcijām | Sabiedrības līdzdalības veids – priekšlikumu un iebildumu ievērtēšana un iekļaušana pēc projekta publicēšanas pašvaldības tīmekļa vietnē internetā www.ropazi.lv. Saistošo noteikumu projekts sabiedrības viedokļa noskaidrošanai tika publicēts pašvaldības tīmekļa vietnē internetā www.ropazi.lv no 2023. gada 13. decembra līdz 2023. gada 27. decembrim, kā arī nosūtīts Ropažu novada pašvaldības Konsultatīvajām padomēm. Šajā laika periodā tika saņemts 1 personas viedoklis ar vairākiem priekšlikumiem: 1) personas ieskatā būtu lietderīgi nodalīt palīdzības dzīvokļus no tiem, kas izīrēti ārpus palīdzības, un tiem noteikt atšķirīgas īres maksas aprēķina formulas – bez un ar pelņas komponentes; 2) persona norāda, ka piedāvātajā formulā nav redzams, ka īres cenā būtu ietverta maksa par dzīvoklim piekrītošās zemes lietošanu – formula aptver tikai dzīvojamās telpas kvadrātmetrus; 3) piedāvātā formula par aprēķina bāzi izmanto īpašuma kadastrālo vērtību, kaut gan kadastrālās vērtības neatbilst īpašuma vērtībai, tādā veidā apzināti tiek pazemināta īres maksa un potenciāli tiek palielināts nodokļu maksātāju ieguldījums; 4) piedāvātā formula arī neļauj gūt pārliecību, ka ar 3 % gadā no dzīvokļa telpas kadastrālās vērtības atbilst tirgus situācijai un nekropļo konkurenci, īpaši attiecībā uz īres attiecībām, kas pastāv ārpus palīdzības dzīvokļa jautājuma risināšanā; 5) tiek aicināts koriģēt īres maksas aprēķina formulu, ņemot vērā iepriekš minēto; 6) persona arī norāda, ka saistošo noteikumu 7. punkts būtu pilnveidojams ar mērķi izvairīties no birokrātiskām darbībām. Lietderīgi noteikt periodu, kad īres maksa ir nemainīga, lai īrniekam būtu paļāvība uz tās nemainību 12 mēnešu periodā. Kā arī būtu lietderīgi noteikt skaidru īres maksas pārskatīšanas periodu. Tiek aicināts pašvaldību izvairīties no formālas īres līgumu grozīšanas pie īres maksas izmaiņām bez to aprēķina algoritma izmaiņām. 1) Pašvaldība Veselības aizsardzības, sociālo lietu un dzīvokļu komitejā ir izskatījusi personas iesniegto viedokli un ņem vērā šī paskaidrojuma rakstā norādīto 6. viedokli. Līdz ar to saistošie noteikumi papildināti ar 8. punktu, kurā noteikta īres maksas pārskatīšanas procedūra. 2) Pašvaldība personas 1. līdz 5. viedokli neņem vērā, jo saskaņā ar Dzīvojamo telpu īres likuma 31. panta pirmo daļu, kas nosaka, ka pašvaldībai piederošas vai tās nomātas dzīvojamās telpas īres maksas apmēru nosaka pašvaldība, ņemot vērā tās saistošos noteikumus par īres maksas noteikšanu, pašvaldībai ir tiesības izvēlēties, kādā veidā tā aprēķina īres maksu par pašvaldībai piederošas vai tās nomātas dzīvojamās telpas īri un apmēru. Pašvaldība ir izvērtējusi iespējamos variantus un secinājusi, ka saistošajos noteiktais īres maksas aprēķins ir vispiemērotākais iecerētā mērķa sasniegšanai, jo kadastrālā vērtība ir konkrēta un nemainīga 12 mēnešus. Kā arī citas pašvaldības īres maksu aprēķina pēc šādas formulas, izmantojot par pamatu kadastrālo vērtību saskaņā ar Valsts zemes dienesta datiem, piemēram, Ādažu novada pašvaldība, Mārupes novada pašvaldība, Ķekavas novada pašvaldība. Vienlaikus šo saistošo noteikumu paskaidrojuma raksta 2. punktā ir noteikts, ka no saņemtās īres maksas tiks kompensēti pašvaldības finanšu ieguldījumi dzīvokļu remontā, līdz ar to netiek palielināts nodokļu maksātāju ieguldījums. Pašvaldības ieskatā nav lietderīgi nodalīt īres maksas aprēķināšanas formulu dzīvojamām telpām, kas tiek izīrētas atbilstoši normatīvajiem aktiem par palīdzības sniegšanu dzīvokļa jautājumu risināšanā un dzīvojamām telpās, kas netiek izīrētas atbilstoši normatīvajiem aktiem par palīdzības sniegšanu dzīvokļa jautājumu risināšanā. Noteiktā īres maksas aprēķināšanas formula ir piemērojama visām dzīvojamām telpām, kuras izīrē pašvaldība, taču īrējot palīdzības sniegšanas dzīvokļus tiek piemēroti atvieglojumi saskaņā ar normatīvajiem aktiem. |