1. Saistošie noteikumi "Par sadzīves atkritumu apsaimniekošanu Alūksnes novadā" (turpmāk – saistošie noteikumi) nosaka:
1.1. sadzīves atkritumu, tai skaitā sadzīvē radušos bīstamo atkritumu, dalīti vākto, liela izmēra un mājsaimniecībās radīto būvniecības atkritumu, apsaimniekošanas kārtību Alūksnes novada pašvaldības (turpmāk – Pašvaldība) administratīvajā teritorijā;
1.2. prasības atkritumu savākšanai, tajā skaitā minimālajam sadzīves atkritumu savākšanas biežumam, pārvadāšanai, pārkraušanai, šķirošanai un uzglabāšanai;
1.3. kārtību, kādā veicami maksājumi par atkritumu apsaimniekošanu;
1.4. dalījumu zonās.
2. Saistošo noteikumu mērķis ir:
2.1. nodrošināt Pašvaldības autonomās funkcijas – organizēt atkritumu apsaimniekošanas pakalpojumus neatkarīgi no tā, kā īpašumā atrodas dzīvojamais fonds izpildi;
2.2. samazināt atkritumu rašanos;
2.3. noteikt atkritumu apsaimniekošanas kārtību, lai aizsargātu cilvēku dzīvību un veselību, vidi, kā arī personu mantu;
2.4. veicināt atkritumu apsaimniekošanu, tajā skaitā atkārtotu izmantošanu, atkritumu dalītu vākšanu un šķirošanu, pārstrādi, reģenerāciju, lai samazinātu apglabājamo atkritumu daudzumu.
3. Saistošajos noteikumos lietotie termini atbilst terminiem, kuri noteikti atkritumu apsaimniekošanas jomu regulējošos normatīvajos aktos.
4. Papildu normatīvajos aktos noteiktajiem terminiem, saistošajos noteikumos lietoti šādi termini:
4.1. Atkritumu apsaimniekotājs – komersants, ar kuru Pašvaldība ir noslēgusi līgumu par atkritumu apsaimniekošanas pakalpojumu Pašvaldības administratīvajā teritorijā;
4.2. Atkritumu konteiners – īpaša pārvietojama vai pazemē iebūvēta tvertne, kas paredzēta nešķirotu sadzīves, dalīti vākto atkritumu savākšanai un īslaicīgai uzglabāšanai;
4.3. Atkritumu poligons – Vidzemes atkritumu apsaimniekošanas reģiona atkritumu poligons "Kaudzītes", Litenes pagastā, Gulbenes novadā;
4.4. Atkritumu savākšanas maiss – atkritumu apsaimniekotāja piedāvāts speciāls marķēts maiss, soma vai kaste nešķiroto vai dalīti vākto atkritumu (stikla vai plastmasas, papīra, metāla) savākšanai saskaņā ar atkritumu apsaimniekošanas līguma noteikumiem;
4.5. Dalīti savācamo atkritumu veidi – atbilstoši, tiem atkritumu veidiem, kas minēti normatīvajos aktos par atkritumu dalītu savākšanu, sagatavošanu atkārtotai izmantošanai, pārstrādi un materiālu reģenerāciju;
4.6. Dalīti vākto atkritumu savākšana – dalīti vāktu atkritumu savākšana tiek veikta, izmantojot speciālus konteinerus un atkritumu savākšanas maisus, kuru marķējums atbilst valstī noteiktām vadlīnijām un noteikumiem;
4.7. Liela izmēra atkritumi – tādi sadzīvē radušies atkritumi, kurus to izmēra dēļ nav iespējams ievietot atkritumu konteinerā (mēbeles, matrači, sadzīves priekšmeti u.c.);
4.8. Mājsaimniecībās radītie būvniecības atkritumi – to būvdarbu veikšanas procesā radušies atkritumi, uz kuriem neattiecas normatīvie akti par būvniecībā radušos atkritumu un to pārvadājumu uzskaites kārtību.
6. Atkritumu savākšana Pašvaldības administratīvajā teritorijā tiek veikta, izmantojot:
6.1. atkritumu dalītās savākšanas punktus;
6.2. šķiroto atkritumu savākšanas laukumu;
6.3. nešķiroto atkritumu konteinerus;
6.4. teritorijās, kurās nav iespējama atkritumu konteineru uzstādīšana vai izvešana, – priekšapmaksas atkritumu savākšanas maisus;
6.5. citus atkritumu apsaimniekotāja noteiktus risinājumus dalīti savāktu atkritumu uzkrāšanai;
6.6. atsevišķi novietotus atkritumu konteinerus, kas paredzēti konkrētai atkritumu plūsmai (piemēram, tekstila atkritumiem, sadzīvē radītajiem bīstamajiem atkritumiem, bioloģiskajiem atkritumiem).
7. Pašvaldības teritorijā savāktie nešķirotie sadzīves atkritumi, kurus nav iespējams reģenerēt, nogādājami atkritumu poligonā "Kaudzītes", Litenes pagastā, Gulbenes novadā.
8. Dārzu un parku atkritumi no publiskajām teritorijām nogādājami zaļo un dārza atkritumu kompostēšanas laukumā "Iztekas", Alsviķu pagastā, Alūksnes novadā, saskaņā ar Pašvaldības iestādes "SPODRA", noteikto kārtību.
9. Pašvaldība organizē un savas kompetences robežās kontrolē sadzīves atkritumu apsaimniekošanu tās administratīvajā teritorijā saskaņā ar normatīvajiem aktiem atkritumu apsaimniekošanas jomā, saistošajiem noteikumiem, ievērojot atkritumu apsaimniekošanas valsts plānus un Vidzemes atkritumu apsaimniekošanas reģionālo plānu, nodrošinot atkritumu apsaimniekošanas pakalpojumu sniegšanas nepārtrauktību.
10. Papildu normatīvajos aktos atkritumu apsaimniekošanas un administratīvās atbildības jomā noteiktajiem pienākumiem, Pašvaldība:
10.1. informē sadzīves atkritumu radītājus un valdītājus par atkritumu apsaimniekotāju, ar kuru Pašvaldība ir noslēgusi līgumu par atkritumu apsaimniekošanu, norādot līguma darbības termiņu, publicējot informāciju Pašvaldības tīmekļa vietnē www.aluksne.lv;
10.2. veicina sadarbību starp sadzīves atkritumu apsaimniekošanā iesaistītajām personām – atkritumu apsaimniekotāju un atkritumu radītājiem, valdītājiem, nekustamo īpašumu īpašniekiem vai pilnvarotām personām;
10.3. informē atkritumu radītājus un valdītājus par tās administratīvajā teritorijā esošajiem atkritumu dalītās savākšanas punktiem, šķiroto atkritumu savākšanas laukumu, dārzu un parku atkritumu kompostēšanas laukumu saskaņā ar normatīvajiem aktiem atkritumu apsaimniekošanas jomā;
10.4. plāno un kontrolē ar atkritumu apsaimniekošanu saistītās darbības Pašvaldības administratīvajā teritorijā;
10.5. sadarbojoties ar atkritumu apsaimniekotāju, informē atkritumu radītājus un valdītājus par izmaiņām un aktualitātēm sadzīves atkritumu apsaimniekošanas jomā;
10.6. veic atkritumu apsaimniekošanas sistēmas funkcionēšanas pārbaudes, tiesīga pieprasīt atkritumu apsaimniekotājam ar attaisnojuma dokumentiem pamatotas ziņas par savākto, atkritumu poligonā apglabāšanai nodotu, faktiski poligonā apglabāto atkritumu daudzumu un dalīti savākto atkritumu nodošanu pārstrādei;
10.7. ir tiesīga rīkot atkritumu savākšanas talkas/ akcijas.
11. Normatīvajos aktos un šo saistošo noteikumu 10. punktā minētos Pašvaldības uzdevumus īsteno Pašvaldības iestāde "SPODRA" attiecībā uz Alūksnes pilsētas teritoriju, un Alūksnes novada pagastu apvienības pārvalde attiecībā uz Alūksnes novada pagastu teritoriju.
12. Ja Pašvaldība Alūksnes novada pilsētas un ciemu publiskajās vietās – tādās kā parki, skvēri, brīvdabas atpūtas un sporta vietas, stāvlaukumi un tml. ir izvietojusi atkritumu konteineru sīkajiem sadzīves atkritumiem tā nodrošina tajos izmesto atkritumu nodošanu atkritumu apsaimniekotājam. Šajos atkritumu konteineros nav atļauts izmest līdzi atnestus atkritumus, līdzņemšanas ēdienu traukus, sadzīves priekšmetus un citas tiem neparedzētas lietas.
13. Pašvaldība ir tiesīga ierādīt tās īpašumā esošajā zemē vietas dalītās atkritumu savākšanas infrastruktūras objektu ierīkošanai un nodot tās atkritumu apsaimniekotāja uzturēšanā.
14. Atkritumu radītājam un valdītājam ir šādi pienākumi:
14.1. iekļauties Pašvaldības organizētajā atkritumu apsaimniekošanas, tai skaitā dalītas sadzīves atkritumu apsaimniekošanas sistēmā;
14.2. šķirot savus radītos sadzīves atkritumus, tai skaitā mājsaimniecībā radītos būvniecības atkritumus, videi kaitīgos un sadzīvē radušos bīstamos atkritumus;
14.3. segt visas izmaksas, kas saistītas ar viņa radīto sadzīves atkritumu, tai skaitā sadzīvē radušos bīstamo atkritumu un mājsaimniecībā radīto būvniecības atkritumu, apsaimniekošanu, bioloģisko atkritumu apsaimniekošanu, izņemot normatīvajos aktos noteiktos izņēmumus (piemēram, dalīti vāktos atkritumus – papīrs, kartons, plastmasa, metāls, stikls, tekstils);
14.4. nodrošināt, ka nešķirotie sadzīves atkritumi tiek ievietoti atkritumu konteineros, aizverot tā vāku. Asos priekšmetus ievietot tā, lai izvairītos no kaitējuma cilvēku veselībai, kā arī atkritumu savākšanas, pārvadāšanas un šķirošanas iekārtu bojājumiem.
15. Atkritumu radītājam, kas ir saimnieciskās darbības veicējs, ir pienākums vienoties ar nekustamā īpašuma, kurā tas veic saimniecisko darbību, īpašnieku vai pārvaldnieku par kārtību, kādā tiks veikta sadzīves atkritumu apsaimniekošana un maksājumu veikšana par sadzīves atkritumu apsaimniekošanu vai patstāvīgi slēgt līgumu ar atkritumu apsaimniekotāju par tā darbības rezultātā radīto sadzīves atkritumu apsaimniekošanu.
16. Atkritumu radītājiem un valdītājiem ir aizliegts:
16.1. izvietot (izmest) atkritumus tam neparedzētās un nepiemērotās vietās;
16.2. ierīkot patvaļīgas atkritumu izgāztuves, apglabāt atkritumus, izņemot atļautas bioloģisko atkritumu vietas, piegružot vai aizbērt grāvjus un ūdenstilpnes;
16.3. nesaskaņojot ar atkritumu apsaimniekotāju, iznest ārpus sava nekustamā īpašuma visa veida sadzīves atkritumus, kā arī novietot tos ielas vai ceļa braucamās daļas malā, izņemot Pašvaldības rīkotās atkritumu savākšanas akcijās;
16.4. jebkādā veidā dedzināt sadzīves atkritumus, tai skaitā atkritumu konteineros, urnās, ugunskuros un dārza kamīnos;
16.5. novietot (pastāvīgi) atkritumu konteinerus pie ielas vai ceļa braucamās daļas vai braucamās daļas malā (izņemot vietās, kur tas ir vienīgais iespējamais risinājums un ir saskaņots ar Pašvaldību un atkritumu apsaimniekotāju);
16.6. ievietot sadzīves atkritumu konteineros kvēlojošus, degošus, viegli uzliesmojošus un eksplozīvus priekšmetus, šķidrus atkritumus, infekcijas slimības izraisošus atkritumus, liela izmēra atkritumus, mājsaimniecībā radītos būvniecības atkritumus, ražošanas atkritumus, atkritumus, kuri saskaņā ar normatīvajiem aktiem klasificējami kā bīstamie atkritumi, kā arī videi kaitīgās preces;
16.7. ievietot sadzīves atkritumu konteineros ārstniecības vai veterinārās iestādēs radušos atkritumus;
16.8. ievietot savus atkritumus konteineros, kas ir nodoti lietošanā citiem atkritumu radītājiem vai kas ir citu personu īpašumā;
16.9. cieši sablīvēt, ievietot lielāku atkritumu tilpumu, nekā paredzēts, kas neļauj aizvērt konteinera vāku;
16.10. jebkādā veidā bojāt atkritumu konteinerus;
16.11. ievietot nešķirotus sadzīves atkritumus dalīti savākto atkritumu konteineros;
16.12. veikt darbības ar atkritumiem, kas jau ir ievietoti atkritumu konteineros;
16.13. veikt darbības, kas ir pretrunā ar saistošajos noteikumos un citos normatīvajos aktos ietverto regulējumu attiecībā uz atkritumu apsaimniekošanu un vides piesārņojumu;
16.14. uzglabāt atkritumus daudzdzīvokļu māju kāpņu telpās, pagrabos, bēniņos, citās koplietošanas telpās, pagalmos un māju pieguļošās teritorijās. Uzkrāt mājokļos no atkritumiem iegūtus materiālus, ja tas apdraud cilvēku veselību vai piegružo apkārtējo vidi.
17. Nekustamā īpašuma īpašniekam (valdītājam, lietotājam), pārvaldniekam vai citai īpašnieka pilnvarotai personai, papildus šo saistošo noteikumu III nodaļā noteiktajam, ir šādi pienākumi:
17.1. noslēgt līgumu ar atkritumu apsaimniekotāju par atkritumu apsaimniekošanu. Atkritumu apsaimniekošanas līgums ir jāslēdz par katru īpašumā, valdījumā vai lietošanā esošo nekustamo īpašumu, ja tas tiek apdzīvots;
17.2. iegūstot nekustamo īpašumu 1 (viena) mēneša laikā no nekustamā īpašuma iegūšanas dienas noslēgt līgumu ar atkritumu apsaimniekotāju par atkritumu apsaimniekošanu;
17.3. informēt atkritumu apsaimniekotāju vai nekustamā īpašuma pārvaldnieku par dzīvoklī/ mājoklī iemitināto/ dzīvojošo personu skaitu, ja tas pārsniedz deklarēto personu skaitu;
17.4. vienoties ar atkritumu apsaimniekotāju par nešķiroto atkritumu savākšanai nepieciešamo konteineru skaitu un tilpumu, ņemot vērā radīto atkritumu daudzumu un izvešanas biežumu, ne retāk kā noteikts saistošo noteikumu 23. punkta apakšpunktos;
17.5. liela izmēra, mājsaimniecībā radītos būvniecības atkritumus, atsevišķi vienojoties, nogādāt atkritumu apsaimniekotāja norādītajā vietā. Ja noslēgtais līgums ar atkritumu apsaimniekotāju paredz regulāru šāda veida atkritumu izvešanu, persona atkritumus novieto to savākšanas vietā ne ātrāk par 24 (divdesmit četrām) stundām pirms noteiktā savākšanas laika;
17.6. nepieciešamības gadījumā veikt izmaiņas līgumā ar atkritumu apsaimniekotāju, nodrošinot regulāru atkritumu izvešanu, lai pie atkritumu konteineriem neveidojas atkritumu kaudzes, vai konteineri netiek pārpildīti;
17.7. uzturēt lietošanas kārtībā nodotos atkritumu konteinerus, nepasliktinot to stāvokli un nodrošinot šādu prasību izpildi;
17.8. nodrošināt šādas konteineru izvietošanas prasības:
17.8.1. sadzīves atkritumu konteineru izvietošanai paredzētās vietas izveidot atbilstoši normatīvo aktu (tajā skaitā Pašvaldības apbūves noteikumu) prasībām, kā arī uz cietas pamatnes, lai nodrošinātu konteinera pārvietošanu ripinot;
17.8.2. konteineriem, lielākiem par 240 litriem, izvēlēties atkritumu konteinera pastāvīgo vietu tā, lai pie tās netraucēti varētu piebraukt specializētais atkritumu savākšanas transportlīdzeklis;
17.8.3. ja nav iespējams nodrošināt brīvu specializētā transportlīdzekļa piekļūšanu atkritumu konteineru novietošanas vietās novietotajiem atkritumu konteineriem, dienās, kad tiek veikta atkritumu savākšana, pārvietot atkritumu konteinerus no atkritumu konteineru novietošanas vietām specializētajam transportlīdzeklim pieejamā vietā, kur netiek traucēta gājēju un transportlīdzekļu satiksme vai vienoties ar atkritumu apsaimniekotāju par citu kārtību, kas nodrošina specializētā transportlīdzekļa piekļūšanu atkritumu konteineriem. Pēc atkritumu izvešanas, konteinerus novietot atpakaļ to pastāvīgajās atrašanās vietās;
17.8.4. uzturēt kārtībā pievadceļus un konteineru atrašanās vietas, lai nodrošinātu specializētā transportlīdzekļa netraucētu un brīvu piekļuvi atkritumu konteineriem un konteinera pārvietošanu līdz specializētajam transportlīdzeklim, nepieļaujot konteinera iestigšanu dubļos vai sniegā, kā arī iesalšanu;
17.9. nešķirotos un bioloģiskos atkritumus ievietot tikai tajos atkritumu konteineros, kas saskaņā ar noslēgto līgumu ar atkritumu apsaimniekotāju ir paredzēts konkrētā nekustamā īpašuma apkalpošanai;
17.10. savlaicīgi vienoties ar atkritumu apsaimniekotāju par atkritumu izvešanas biežuma vai atkritumu konteineru skaita vai tilpuma maiņu, gadījumā, ja mainās radīto atkritumu apjoms.
18. Publisko pasākumu organizētājam pirms pasākuma rīkošanas ir jānodrošina atkritumu savākšana (ja nepieciešams slēdzot līgumu) ar atkritumu apsaimniekotāju par atkritumu konteineru izvietošanu pasākuma vietā un pasākuma laikā radīto atkritumu savākšanu. Publiskos pasākumos, kuru plānotais dalībnieku skaits pārsniedz 150 cilvēkus, ir izvietojami arī konteineri dalīti vāktiem atkritumiem.
19. Pasākumu organizatori nodrošina attiecīgās teritorijas atbrīvošanu no atkritumiem 4 (četru) stundu laikā pēc pasākuma noslēguma.
20. Lai mazinātu atkritumu radīšanu, publisku pasākumu organizatori iespēju robežās nodrošina dzērienu tirdzniecību atkārtoti lietojamās depozīta glāzēs vai pasākuma teritorijā organizē depozīta iepakojuma savākšanas vietas.
21. Atkritumu apsaimniekotājs nodrošina atkritumu apsaimniekošanu Pašvaldības teritorijā saskaņā ar normatīvajiem aktiem atkritumu apsaimniekošanas jomā, atkritumu apsaimniekošanas valsts plānu, Vidzemes atkritumu apsaimniekošanas reģionālo plānu, saistošajiem noteikumiem un noslēgto līgumu starp Pašvaldību un atkritumu apsaimniekotāju.
22. Atkritumu apsaimniekotājs nodrošina visu Pašvaldības administratīvajā teritorijā radīto sadzīves atkritumu regulāru savākšanu, tai skaitā nešķiroto atkritumu, dalīti vākto atkritumu, pārstrādei derīgu atkritumu, izlietotā iepakojuma, sadzīvē radušos bīstamo atkritumu, bioloģisko atkritumu, liela izmēra un būvniecībā radušos atkritumu savākšanu.
23. Pakalpojuma sniegšanā izmantot atbilstošu tehniku un nodrošināt nešķiroto sadzīves atkritumu izvešanu atbilstoši starp atkritumu apsaimniekotāju un nekustamā īpašuma īpašnieku (tiesisko valdītāju), pārvaldnieku vai lietotāju noslēgtajā līgumā noteiktajam, bet ne retāk kā:
23.1. individuālās dzīvojamās mājās Alūksnes pilsētā – vienu reizi divos mēnešos, individuālās dzīvojamās mājās Alūksnes novada pagastos – vienu reizi ceturksnī;
23.2. daudzdzīvokļu mājās Alūksnes pilsētā – vienu reizi mēnesī, daudzdzīvokļu dzīvojamās mājās Alūksnes novada pagastos – vienu reizi ceturksnī;
23.3. sezonāla rakstura īpašumos (vasarnīcās, dārza mājas, u.c.) – atkritumu izvešanas biežums ir pielāgojams īpašumu aktīvas izmantošanas sezonai, šajā sezonā atkritumu izvešanu nodrošinot vienu reizi sezonā;
23.4. juridiskajām personām – vienu reizi mēnesī.
24. Atkritumu apsaimniekotājam ir šādi pienākumi:
24.1. slēgt līgumu ar nekustamā īpašuma īpašnieku, lietotāju, pārvaldnieku vai citu pilnvarotu personu par sadzīves atkritumu savākšanu un izvešanu, piemērojot normatīvajos aktos paredzētā kārtībā noteikto maksu par sadzīves atkritumu apsaimniekošanu uz termiņu, kas nav garāks par līguma termiņu, kas noslēgts starp atkritumu apsaimniekotāju un Pašvaldību;
24.2. nodrošināt dalītu atkritumu vākšanu saskaņā ar normatīvajos aktos noteiktajām prasībām un noslēgto līgumu starp Pašvaldību un atkritumu apsaimniekotāju;
24.3. motivēt un iesaistīt sabiedrību videi draudzīgā atkritumu apsaimniekošanā, rīkojot pasākumus, veikt informatīvus pasākumus, ne retāk kā vienu reizi gadā;
24.4. nodrošināt atkritumu dalītai vākšanai paredzēto atkritumu konteineru regulāru iztukšošanu, turklāt 12 (divpadsmit) stundu laikā no atkritumu radītāja vai Pašvaldības pieprasījuma veikt piepildīto konteineru ārpuskārtas iztukšošanu un izvietoto konteineru vietas sakopšanu pēc atkritumu izvešanas;
24.5. slēgt līgumus ar publisko pasākumu organizētājiem par publisko pasākumu laikā radušos atkritumu apsaimniekošanu;
24.6. piedāvāt atkritumu ārpuskārtas izvešanas pakalpojumu;
24.7. nodrošināt visu apkalpoto atkritumu savākšanas konteineru un atkritumu savākšanas maisu atbilstošu marķēšanu;
24.8. pēc atkritumu radītāja/ līgumslēdzēja pieprasījuma nodrošināt tā vajadzībām atbilstoša tilpuma konteineru;
24.9. pēc atkritumu radītāja/ līgumslēdzēja pieprasījuma nodrošināt dalīto atkritumu konteineru vai atkritumu savākšanas maisu izsniegšanu;
24.10. nodrošināt atkritumu radītājiem iespēju iegādāties priekšapmaksas maisus nešķiroto sadzīves atkritumu savākšanai un nodrošināt bezmaksas maisus dalīti vāktajiem (stikla, plastmasas, papīra, metāla iepakojuma) atkritumiem, izņemot nekustamā īpašuma īpašniekiem, valdītājiem, lietotājiem, pārvaldītājiem daudzdzīvokļu mājās;
24.11. nodrošināt regulāru atkritumu savākšanu saskaņā ar grafiku;
24.12. savākt konteineru iztukšošanas laikā uz zemes nokritušos atkritumus;
24.13. uzstādīt, labot un nomainīt atkritumu konteinerus, ja minētie konteineri nav citas personas īpašums, kā arī veikt konteineru dezinfekciju atbilstoši līguma nosacījumiem ar Pašvaldību;
24.14. atkritumu apsaimniekotāja pienākumos ietilpst sekot līdzi, lai līgumā ar atkritumu radītāju noteiktais atkritumu konteineru iztukšošanas reižu skaits noteiktajā laika periodā atbilstu faktiski radītajam atkritumu daudzumam, un nepieciešamības gadījumā piedāvāt atkritumu radītājam papildus atkritumu konteinerus vai palielināt to izvešanas biežumu. Konstatējot, ka papildus uzstādītie atkritumu konteineri netiek izmantoti, saskaņojot ar atkritumu radītāju, veikt to savlaicīgu noņemšanu;
24.15. veidot un uzturēt datu bāzi, kurā ir apkopota informācija par Pašvaldības administratīvajā teritorijā esošajiem nekustamajiem īpašumiem un to vai attiecīgajos nekustamajos īpašumos, ir vai nav noslēgts līgums par sadzīves atkritumu apsaimniekošanu.
25. Atkritumu apsaimniekotājam ir pienākums izveidot šķiroto atkritumu laukumu Alūksnes pilsētā, nodrošinot dalīto atkritumu veidu nodošanu un laukuma uzturēšanu.
26. Atkritumu apsaimniekotājam uz sava rēķina jāsavāc pie atkritumu konteineriem novietotie atkritumi un jāsakopj teritorija, ja atkritumu konteiners ir pilns un nav ievērots tā iztukšošanas grafiks.
27. Atkritumu apsaimniekotājam jāveic apsaimniekoto atkritumu sastāva analīze, daudzuma uzskaite pa veidiem un reizi gadā jāiesniedz pārskats Pašvaldībai.
28. Nodrošināt Pašvaldību ar informāciju atkritumu apsaimniekošanas rezultatīvo rādītāju aprēķinam, kā arī citu informāciju, kas tai nepieciešama Pašvaldības funkciju izpildei, un ir atkritumu apsaimniekotāja rīcībā.
29. Beidzoties līgumam ar Pašvaldību, Pašvaldības noteiktajā termiņā un apjomā iesniegt tai detalizētu informāciju par līguma darbības laikā noslēgtajiem līgumiem ar atkritumu radītājiem, to atkritumu nodošanas paradumiem, apsaimniekoto atkritumu daudzumu, veidiem u. tml.
30. Ne retāk kā 1 (vienu) reizi gadā līdz 1. martam sniegt priekšlikums Pašvaldībai par sadzīves atkritumu apsaimniekošanas sistēmu un tās uzlabošanas pasākumiem.
31. Atkritumu apsaimniekotājs nodrošina atkritumu radītājiem iespēju iesaistīties atkritumu dalītās vākšanas sistēmā, izveidojot un apsaimniekojot dalītās savākšanas punktus un laukumus atbilstoši normatīvajos aktos un Vidzemes reģionālajā atkritumu apsaimniekošanas plānā noteiktajam.
32. Atkritumu radītāji šķiro atkritumus un nogādā tos speciāli tam paredzētos atkritumu dalītās savākšanas punktos vai šķiroto atkritumu savākšanas laukumā, gadījumā, ja nav izsniegti šo noteikumu 24.9. apakšpunktā dalīto atkritumu konteineri vai atkritumu savākšanas maisi.
33. Atkritumu apsaimniekotājs, uzsākot jauna dalīti vācama, pārstrādei vai otrreizējai izmantošanai derīga atkritumu savākšanas veida ieviešanu, 1 (vienu) mēnesi pirms pakalpojuma uzsākšanas par to informē atkritumu radītājus un atkritumu valdītājus.
34. Dalīti savāktie atkritumi (t.sk. papīrs, kartons, plastmasa, metāls, stikls, bioloģiskie), mājsaimniecībās radītie būvniecības atkritumi, liela izmēra atkritumi pēc to savākšanas nonāk atkritumu apsaimniekotāja īpašumā.
35. Sadzīvē radušos bīstamo atkritumu un videi kaitīgo preču radītājs vai valdītājs:
35.1. atdala šos atkritumu veidus no citu veidu atkritumiem;
35.2. uzglabā tā, lai tie neapdraudētu cilvēku dzīvību un veselību, vidi, kā arī trešo personu mantu;
35.3. nogādā tos speciāli paredzētās bīstamo atkritumu apsaimniekošanas vietās vai slēdz līgumu ar personu, kura ir saņēmusi attiecīgu atļauju veikt bīstamo atkritumu un videi kaitīgo preču apsaimniekošanu;
35.4. sedz visas ar sadzīves bīstamo atkritumu apsaimniekošanu saistītās izmaksas, ja tādas paredzētas, t.i., ja to apsaimniekošana netiek segta ražotāja atbildības sistēmas ietvaros.
36. Liela izmēra atkritumu īslaicīga novietošana pie sadzīves atkritumu konteineriem vai citā šim nolūkā paredzētā vietā atkritumu radītājam ir atļauta tikai ar nekustamā īpašuma īpašnieku, valdītāju, lietotāju vai pārvaldnieku saskaņotā vietā un laikā.
37. Liela izmēra atkritumi, kā arī mājsaimniecībā radīti būvniecības atkritumi, jāsavāc atsevišķi no citiem atkritumiem, izvešanu, individuāli saskaņojot, ar atkritumu apsaimniekotāju.
38. Aizliegts mājsaimniecībā radušos būvniecības atkritumus un liela izmēra atkritumus ievietot sadzīves atkritumu konteineros, kā arī tos novietot citās tam neparedzētās vietās.
39. Atkritumu apsaimniekotājs mājsaimniecībā radīto būvniecības atkritumu un liela izmēra atkritumu konteinerus novieto tā, lai netraucētu gājēju un transportlīdzekļu kustību.
41. Bioloģiskie atkritumi atkritumu radītājam ir jānodala no citiem atkritumiem un jāievieto atbilstošos konteineros. Dalīti vāktus bioloģiskos atkritumus atkritumu apsaimniekotājs nogādā tam paredzētā pārstrādes iekārtā atkritumu poligonā vai citā iekārtā, kas saņēmusi atbilstošu atļauju bioloģisko atkritumu pārstrādei, vai nogādā speciāli ierīkotā kompostēšanas laukumā, ja šāds laukums ir izveidots Pašvaldības teritorijā.
42. Bioloģiskos atkritumus individuālo dzīvojamo māju īpašniekiem, valdītājiem vai lietotājiem atļauts kompostēt savas mājsaimniecības teritorijā (mājkompostēšana) gadījumā, ja tas nerada draudus cilvēku dzīvībai, veselībai, videi, kā arī personu mantai. Individuālo dzīvojamo māju īpašnieki, valdītāji vai lietotāji par mājkompostēšanas esamību informē atkritumu apsaimniekotāju, kas savukārt attiecīgos datus regulāri (ne retāk kā vienu reizi trijos mēnešos) iesniedz reģionālajam atkritumu apsaimniekošanas centram. Reģionālais atkritumu apsaimniekošanas centrs veido un uztur mājkompostēšanas reģistru, kurā tiek atspoguļoti dati par nekustamajiem īpašumiem, kuros tiek veikta mājkompostēšana. Ja individuālo dzīvojamo māju īpašnieki, valdītāji vai lietotāji ir ieviesuši savā mājsaimniecības teritorijā mājkompostēšanu, kas ir reģistrēta atbilstoši šī punkta kārtībai, minētās personas var neizvietot īpašuma teritorijā bioloģisko atkritumu dalītai vākšanai paredzētos konteinerus.
43. Juridiskas personas, kas darbojas pārtikas tirdzniecības jomā, iesaistās bioloģisko atkritumu dalītās vākšanas sistēmā, ja bioloģisko atkritumu apjoms nedēļā ir vismaz 80 litri vai vairāk, nodrošinot, ka tiek izvietoti bioloģisko atkritumu dalītai vākšanai paredzēti konteineri.
44. Juridiskām personām, kas darbojas sabiedriskās ēdināšanas jomā Alūksnes pilsētā, tai skaitā pašvaldības vai valsts iestādēm, jānoslēdz līgums ar atkritumu apsaimniekotāju, nodrošinot bioloģisku atkritumu dalītai vākšanai paredzētu konteinera izvietošanu.
45. Daudzdzīvokļu dzīvojamām mājām ar 24 (divdesmit četriem) vai vairāk dzīvokļiem Alūksnes pilsētā ir jānoslēdz līgums ar atkritumu apsaimniekotāju, nodrošinot, ka tiek izvietoti bioloģisko atkritumu dalītai vākšanai paredzēti konteineri. Savukārt attiecībā uz daudzdzīvokļu mājām ar 24 (divdesmit četriem) vai vairāk dzīvokļiem, kas atrodas ārpus pilsētas, tiek noteikts, ja bioloģisko atkritumu apjoms nedēļā ir 80 litri vai vairāk, nodrošināt, ka īpašuma teritorijā tiek izvietoti bioloģisko atkritumu dalītai vākšanai paredzēti konteineri.
46. Maksu par atkritumu apsaimniekošanu, kurā tiek ietvertas visas izmaksas par nešķiroto un dalīti savākto atkritumu savākšanu, pārvadāšanu, pārkraušanu, šķirošanu un citām normatīvajos aktos noteiktām darbībām, ko veic pirms atkritumu reģenerācijas un kas samazina apglabājamo atkritumu apjomu, aprēķina atkritumu apsaimniekotājs un nosaka Pašvaldības dome ar lēmumu.
47. Atkritumu apsaimniekotājs nodrošina sadzīves atkritumu savākšanu, pārvadāšanu, pārkraušanu, šķirošanu, uzglabāšanu, dalītās atkritumu vākšanas, šķirošanas un pārkraušanas infrastruktūras objektu uzturēšanu par vienādu maksu visiem sadzīves atkritumu radītājiem, atbilstoši noslēgtajam līgumam ar Pašvaldību.
48. Kārtību, kādā veicami maksājumi par sadzīves atkritumu apsaimniekošanu, nosaka normatīvie akti un līgums, kas noslēgts starp atkritumu radītāju vai valdītāju un atkritumu apsaimniekotāju.
49. Atkritumu apsaimniekotājs ir tiesīgs ierosināt sadzīves atkritumu apsaimniekošanas maksas izmaiņas ne biežāk kā 1 (vienu) reizi gadā, ja mainās atkritumu apsaimniekotāja atkritumu apsaimniekošanas izmaksas un apsaimniekotājs izmaiņu pieprasījumu var pamatot ar attiecīgu maksas par sadzīves atkritumu apsaimniekošanu aprēķinu. Gadījumos, kad maksa mainās saskaņā ar grozījumiem atkritumu apsaimniekošanu regulējošos normatīvajos aktos, attiecīgās izmaiņas tiek piemērotas ar to spēkā stāšanās dienu.
50. Pašvaldības dome 2 (divu) mēnešu laikā pēc saistošo noteikumu 49. punktā minētā atkritumu apsaimniekošanas maksas aprēķina saņemšanas lemj par atkritumu apsaimniekošanas maksas noteikšanu un paziņo par to sabiedrībai – lēmumu 3 (trīs) darbdienu laikā pēc tā pieņemšanas publicē Pašvaldības tīmekļvietnē.
51. Apstiprinātā atkritumu apsaimniekošanas maksa stājas spēkā trīsdesmitajā dienā pēc saistošo noteikumu 50. punktā minētā lēmuma publicēšanas Pašvaldības tīmekļvietnē, ja lēmumā nav noteikts vēlāks spēkā stāšanās termiņš.
52. Atkritumu apsaimniekotājs vismaz 30 (trīsdesmit) dienas iepriekš informē atkritumu radītājus vai valdītājus par atkritumu apsaimniekošanas maksas izmaiņām.
53. Par daudzdzīvokļu dzīvojamā mājā radīto sadzīves atkritumu apsaimniekošanu ir atbildīga dzīvokļu īpašnieku kopība, kas nodrošina vienota līguma noslēgšanu ar atkritumu apsaimniekotāju.
54. Atkritumu radītājam, kas ir saimnieciskās darbības veicējs, darījumu iestādei, valsts vai Pašvaldības institūcijai, jāvienojas ar nekustamā īpašuma, kurā tas veic saimniecisko darbību, īpašnieku par kārtību, kādā tiks veikta atkritumu uzkrāšana un nodošana atkritumu apsaimniekotājam.
55. Atkritumu apsaimniekošanas kārtības neievērošana no atkritumu apsaimniekotāja puses ir pamats Pašvaldībai lauzt noslēgto atkritumu apsaimniekošanas līgumu.
56. Ar saistošo noteikumu spēkā stāšanos spēku zaudē Alūksnes novada pašvaldības domes 2015. gada 5. oktobra saistošos noteikumus Nr. 20/2015 "Sadzīves atkritumu apsaimniekošanas noteikumi Alūksnes novadā".
Paskaidrojuma raksta sadaļa | Norādāmā informācija |
1. Mērķis un nepieciešamības pamatojums | Saistošie noteikumi ir izstrādāti, ņemot vērā izmaiņas atkritumu apsaimniekošanu regulējošajos normatīvajos aktos. Saistošo noteikumu mērķis ir noteikt sadzīves atkritumu, tai skaitā sadzīvē radušos bīstamo atkritumu, dalīti vākto, liela izmēra un mājsaimniecībās radīto būvniecības atkritumu apsaimniekošanas kārtību, prasības atkritumu savākšanai, tai skaitā arī minimālo sadzīves atkritumu savākšanas biežumu, pārvadāšanai, pārkraušanai, šķirošanai un uzglabāšanai, atkritumu apsaimniekošanas maksas veikšanas kārtību, atbildību par šo noteikumu neievērošanu Alūksnes novada administratīvajā teritorijā. Atkritumu apsaimniekošanas likuma (turpmāk – Likums) 8. panta pirmās daļas 3. punkts noteic, ka pašvaldība izdod saistošos noteikumus par sadzīves atkritumu apsaimniekošanu savā administratīvajā teritorijā, nosakot šīs teritorijas dalījumu sadzīves atkritumu apsaimniekošanas zonās, prasības atkritumu savākšanai, arī minimālajam sadzīves atkritumu savākšanas biežumam, pārvadāšanai, pārkraušanai, šķirošanai un uzglabāšanai, prasības liela izmēra atkritumu, sadzīvē radušos bīstamo atkritumu un mājsaimniecībās radīto būvniecības atkritumu apsaimniekošanai, un kārtību, kādā veicami maksājumi par atkritumu apsaimniekošanu. Saskaņā ar Ministru kabineta 2023. gada 13. jūnija noteikumiem Nr. 301 "Noteikumi par atkritumu apsaimniekošanas reģioniem" Alūksnes novads iekļaujas Vidzemes atkritumu apsaimniekošanas reģionā. Ar saistošo noteikumu 6.5. apakšpunktā ietverto "citus atkritumu apsaimniekotāja noteiktus risinājumus dalīti savāktu atkritumu uzkrāšanai" saprotams, piemēram, atkritumu apsaimniekotāja EKO kastes piešķiršana papīra šķirošanai, plastmasai, stiklam, baterijām u.c. Ar saistošajos noteikumos lietoto jēdzienu "sīkajiem sadzīves atkritumiem", saprotami, izsmēķi, nelieli pārtikas preču iepakojumi (piemēram, konfekšu vai saldējuma iepakojums) u.c, kas paredzēti attiecīga izmēra publiskajiem atkritumu konteineriem. Saistošajos noteikumos ir paredzēta iespēja noteiktu Pašvaldības administratīvo teritoriju individuālo dzīvojamo māju īpašniekiem, valdītājiem vai lietotājiem bioloģiskos atkritumus kompostēt savas mājsaimniecības teritorijā (mājkompostēšana). Šādā gadījumā minētajām personām ir nepieciešams informēt atkritumu apsaimniekotāju par mājkompostēšanas esamību. Atkritumu apsaimniekotājs informāciju par nekustamajiem īpašumiem, kuros tiek veikta mājkompostēšana, iesniedz atkritumu apsaimniekošanas reģionālajam centram (turpmāk – AARC), kas, savukārt, veido un uztur mājkompostēšanas reģistru. Attiecīgā reģistra esamība nodrošinātu vieglu un pārredzamu datu apkopošanu, vienlaikus nodrošinot, ka gan atkritumu apsaimniekotājam, gan AARC, kā arī nepieciešamības gadījumā Pašvaldībai, ir pilnaptveroša informācija par Pašvaldības administratīvajā teritorijā esošajiem mājkompostiem, tādējādi minētajiem subjektiem būtu vieglāk plānot un koordinēt bioloģisko atkritumu konteineru nepieciešamību un izvietošanu. Ja juridisko personu, kas darbojas pārtikas tirdzniecības jomā, radīto bioloģisko atkritumu apjoms nedēļā ir mazāks nekā 80 litri, arī tās pēc savas izvēles var iesaistīties bioloģisko atkritumu dalītās vākšanas sistēmā, slēdzot līgumu ar atkritumu apsaimniekotāju un izvietojot bioloģisko atkritumu dalītai vākšanai paredzēto konteineru. Bioloģisko atkritumu apsaimniekošanas tarifs ir 60 % no nešķiroto sadzīves atkritumu apsaimniekošanas tarifa, līdz ar to, juridiskai personai ņemot vērā tās radīto bioloģisko atkritumu daudzumu/ apjomu nedēļā ir jāizvērtē, vai šāds risinājums tai būs piemērotāks. Tas attiecināms arī uz daudzdzīvokļu dzīvojamām mājām ar mazāk kā 24 dzīvokļiem, šādā gadījumā ir izvēles iespējas slēgt līgumu ar atkritumu apsaimniekotāju un izvietot bioloģisko atkritumu dalītai vākšanai paredzēto konteineru. Atkritumu radītājam jāņem vērā, ka bioloģiskie atkritumi izvedami vienu reizi nedēļā, līdz ar to jāparedz vai radītais apjoms būs pietiekams un būs ekonomiski izdevīgs. Bioloģisko atkritumu konteineri ir slēgti un ir privātā lietošanā. Individuālo māju īpašnieki var veikt gan mājkompostēšanu, gan noslēdzot līgumu ar atkritumu apsaimniekotāju, izvietot bioloģisko atkritumu dalītai vākšanai paredzēto konteineru. Alūksnes novada administratīvajā teritorijā ir viena atkritumu apsaimniekošanas zona. |
2. Fiskālā ietekme uz pašvaldības budžetu | Saistošo noteikumu īstenošanai netiek prognozēta finansiāla ietekme uz pašvaldības budžetu, kā arī nav nepieciešama jaunu institūciju izveide, jo noteikumu īstenošanā iesaistītajām institūcijām nav plānoti jauni pienākumi vai funkcijas. |
3. Sociālā ietekme, ietekme uz vidi, iedzīvotāju veselību, uzņēmējdarbības vidi pašvaldības teritorijā, kā arī plānotā regulējuma ietekme uz konkurenci | Saistošo noteikumu īstenošana un ievērošana veicinās sadzīves atkritumu dalītu vākšanu, tādējādi samazinot atkritumu poligonā noglabājamo atkritumu apjomu un uzlabojot vides kvalitāti kopumā. Saistošie noteikumi nodrošinās vienlīdzīgas tiesības un iespējas atkritumu radītājiem un valdītājiem un uzlabos atkritumu apsaimniekošanas pakalpojuma kvalitāti un pieejamību. Ievērojot saistošo noteikumu prasības, tiek nodrošināta droša, atkritumu apsaimniekošana, līdz ar to nav tiešas ietekmes uz iedzīvotāju veselību. Ņemot vērā, ka atkritumu apsaimniekošanas pakalpojuma sniedzējs tiek izraudzīt publiskā iepirkuma normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā, kā arī to īstenošana ir saistoša visām juridiskajām personām saistošo noteikumu īstenošanai nav tiešas ietekmes uz uzņēmējdarbības vidi kopumā. Saistošo noteikumu tiesiskā regulējuma mērķgrupa ir atkritumu radītāji un valdītāji, nekustamā īpašuma īpašnieki un pārvaldnieki, kā arī atkritumu apsaimniekotāji. Sabiedrības mērķa grupām projekta tiesiskais regulējums nemaina tiesības un pienākumus. |
4. Ietekme uz administratīvajām procedūrām un to izmaksām | Persona par atkritumu apsaimniekošanas jautājumiem var vērsties Alūksnes novada pašvaldībā. Par atkritumu apsaimniekošanas jomu regulējošo normatīvo aktu pārkāpumiem personas ir saucamas pie administratīvās atbildības normatīvajos noteiktajā kārtībā – par sadzīves atkritumu radītāja vai valdītāja nepiedalīšanos pašvaldības organizētajā sadzīves atkritumu apsaimniekošanā un noteikumu pārkāpšanu administratīvā pārkāpuma procesu virza pašvaldības policija un pārkāpuma lietu izskata pašvaldības Administratīvā komisija. |
5. Ietekme uz pašvaldības funkcijām un cilvēkresursiem | Saistošie noteikumi izstrādāti Pašvaldību likuma 4. panta pirmās daļas 1. punktā noteiktās pašvaldības autonomās funkcijas – organizēt iedzīvotājiem sadzīves atkritumu apsaimniekošanas pakalpojumus neatkarīgi no tā, kā īpašumā atrodas dzīvojamais fonds – realizēšanai. Saistošo noteikumu izpildes nodrošināšanai nav nepieciešama jaunu institūciju izveide vai papildu cilvēkresursu piesaiste. |
6. Informācija par izpildes nodrošināšanu | Saistošo noteikumu izpildē iesaistītās institūcijas (pašvaldības administrācija kas nodrošinās organizatorisko jautājumu izskatīšanu un pašvaldības policija) nodrošinās saistošo noteikumu ievērošanas kontroli. Izpildes nodrošināšanai nav nepieciešami papildu resursi. |
7. Prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem, ko sniedz mērķa sasniegšana | Saistošie noteikumi ir piemēroti iecerētā mērķa sasniegšanas nodrošināšanai un paredz tikai to, kas ir vajadzīgs minētā mērķa sasniegšanai. Saistošo noteikumu prasības un to izpilde neradīs papildu izmaksas pašvaldībai. Pašvaldības izraudzītie līdzekļi ir leģitīmi, un rīcība ir atbilstoša normatīviem aktiem. |
8. Izstrādes gaitā veiktās konsultācijas ar privātpersonām un institūcijām | Atbilstoši Pašvaldību likuma 46. panta trešajai daļai saistošo noteikumu projekts un to paskaidrojuma raksts sabiedrības viedokļa noskaidrošanai no 2023. gada 1. novembra līdz 2023. gada 14. novembrim publicēts pašvaldības oficiālajā tīmekļvietnē www.aluksne.lv sadaļā Sabiedrība/Sabiedrības līdzdalība/Viedokļa izteikšana par saistošo noteikumu projektiem. Sabiedrības viedoklis par saistošo noteikumu projektu nav saņemts. Saistošo noteikumu 23.3. apakšpunktā ir labota pārrakstīšanās kļūda, nosakot sezonāla rakstura īpašumos (vasarnīcās, dārza mājas, u.c.) – atkritumu izvešanas biežumu vienu reizi sezonā. |