Tiesību akts: spēkā esošs
Ministru kabineta noteikumi Nr. 51

Rīgā 2024. gada 16. janvārī (prot. Nr. 2 45. §)
Eiropas Savienības Atveseļošanas un noturības mehānisma plāna 1. komponentes "Klimata pārmaiņas un vides ilgtspēja" reformu un investīciju virziena 1.1. "Emisiju samazināšana transporta sektorā" 1.1.1.r. reformas "Rīgas metropoles areāla transporta sistēmas zaļināšana" 1.1.1.2.i. investīcijas "Videi draudzīgi uzlabojumi Rīgas pilsētas sabiedriskā transporta sistēmā" 1.1.1.2.i.2. un 1.1.1.2.i.3. saistīto pasākumu īstenošanas noteikumi
Izdoti saskaņā ar Likuma par budžetu un finanšu vadību 19.3 panta pirmo un otro daļu
I. Vispārīgie jautājumi

1. Noteikumi nosaka:

1.1. kārtību, kādā īsteno Eiropas Savienības Atveseļošanas un noturības mehānisma (turpmāk – atveseļošanas fonds) plāna 1. komponentes "Klimata pārmaiņas un vides ilgtspēja" reformu un investīciju virziena 1.1. "Emisiju samazināšana transporta sektorā" 1.1.1.r. reformas "Rīgas metropoles areāla transporta sistēmas zaļināšana" 1.1.1.2.i. investīcijas "Videi draudzīgi uzlabojumi Rīgas pilsētas sabiedriskā transporta sistēmā" 1.1.1.2.i.2. un 1.1.1.2.i.3. saistīto pasākumu (turpmāk – investīcija) un tās ietvaros apstiprinātos projektus;

1.2. investīcijas mērķi un mērķa grupu;

1.3. investīcijai pieejamo finansējumu un sasniedzamos rādītājus;

1.4. prasības finansējuma saņēmējiem;

1.5. atbalstāmo darbību un izmaksu attiecināmības nosacījumus;

1.6. investīcijas ieviešanā iesaistītās institūcijas un to pienākumus un atbildību;

1.7. atbalsta piemērošanas nosacījumus;

1.8. principa "Nenodarīt būtisku kaitējumu" ievērošanai veicamās  darbības;

1.9. vienošanās vai līguma par projekta īstenošanu (turpmāk – vienošanās vai līgums) vienpusējā uzteikuma nosacījumus.

2. Investīcijas mērķis ir īstenot pārvietošanās paradumu maiņu Rīgas metropoles areālā, veidojot konkurētspējīgu sabiedriskā transporta piedāvājumu attiecībā pret privāto transportu, tostarp sasaistē ar mikromobilitāti veicot satiksmes plūsmu pārstrukturizāciju un veidojot alternatīvus maršrutus, kā arī nodrošinot autotransporta lietotājiem pārsēšanās iespēju uz sabiedrisko, arī sliežu, transportu, tādējādi sekmējot transporta negatīvās ietekmes uz vidi samazinājumu.

3. Investīcijas mērķa grupa ir satiksmes dalībnieki un iedzīvotāji.

4. Investīcijas īstenošanas teritorija ir Rīgas valstspilsēta un Pierīga.

5. Investīcijas ietvaros ir sasniedzami šādi nacionālie rādītāji:

5.1. līdz 2026. gada 31. maijam:

5.1.1. Ādažu novada pašvaldība – izbūvēts viens videi draudzīgs mobilitātes punkts Rīgas metropoles areālā Carnikavā;

5.1.2. Rīgas valstspilsētas pašvaldība – izbūvēti seši videi draudzīgi mobilitātes punkti Rīgas valstspilsētā;

5.1.3. Saulkrastu novada pašvaldība – izbūvēts viens videi draudzīgs mobilitātes punkts Rīgas metropoles areālā Saulkrastos;

5.1.4. Rīgas valstspilsētas pašvaldība – izbūvēta sabiedriskā transporta infrastruktūra, kas ietver no autosatiksmes atdalītu neatkarīgu ātrgaitas sabiedriskā transporta līniju 5,3 km garumā Rīgas valstspilsētas nozīmes koridorā Rīgas centrs–Dreiliņi un ar to saistītu velosipēdu un gājēju ceļu infrastruktūru;

5.1.5. Rīgas pašvaldības sabiedrībai ar ierobežotu atbildību "Rīgas satiksme" (turpmāk – "Rīgas satiksme"):

5.1.5.1. izbūvēts ar mobilitātes punkta "Šķirotava" izbūvi saistīts tramvaja līnijas pagarinājums 2,2 km garumā un trolejbusu līnijas pagarinājums 0,3 km garumā;

5.1.5.2. izbūvēts transportmijas punkts un ar tā funkcionalitātes nodrošināšanu saistīta infrastruktūra, tostarp dispečerpunkta ēka Rīgas valstspilsētā;

5.2. līdz 2026. gada 1. maijam – Rīgas valstspilsētas pašvaldībai saistītā pasākuma 1.1.1.2.i.3. īstenošana.

6. Investīcijai kopējais pieejamais atveseļošanas fonda finansējums ir 99 597 992 euro, tai skaitā 1.1.1.2.i.2. pasākumam pieejamais finansējums ir 97 285 492 euro, 1.1.1.2.i.3. pasākumam pieejamais finansējums ir 2 312 500 euro, šādā sadalījumā:

6.1. Rīgas valstspilsētas pašvaldībai sabiedriskā transporta infrastruktūras izbūvei, kas ietver no autosatiksmes atdalītu neatkarīgu ātrgaitas sabiedriskā transporta līniju 5,3 km garumā Rīgas pilsētas nozīmes koridorā Rīgas centrs–Dreiliņi un ar to saistītu velosipēdu un gājēju ceļu infrastruktūru, – 37 915 480 euro;

6.2. Rīgas valstspilsētas pašvaldībai 1.1.1.2.i.3. saistītā pasākuma īstenošanai – 2 312 500 euro;

6.3. Rīgas valstspilsētas pašvaldībai sešu mobilitātes punktu izbūvei Rīgas valstspilsētā – 27 642 762 euro;

6.4. "Rīgas satiksmei" ar mobilitātes punkta "Šķirotava" izbūvi saistītā tramvaja līnijas pagarinājuma 2,2 km garumā un trolejbusa līnijas pagarinājuma 0,3 km garumā izbūvei, transportmijas punkta un dispečerpunkta ēkas izbūvei Rīgas valstspilsētā – 28 075 000 euro;

6.5. Ādažu novada pašvaldībai mobilitātes punkta "Carnikava" izbūvei – 1 186 500 euro;

6.6. Saulkrastu novada pašvaldībai mobilitātes punkta "Saulkrasti" izbūvei – 2 465 750 euro.

7. Par investīcijas īstenošanu atbildīgā nozares ministrija ir Satiksmes ministrija (turpmāk – ministrija).

8. Pasākuma ietvaros viens no finansējuma saņēmējiem ir "Rīgas satiksme", kas sniedz sabiedriskā transporta pakalpojumus, izmantojot autobusus, trolejbusus un sliežu sabiedrisko transportu un ar kuru Rīgas valstspilsētas pašvaldībai noslēgts sabiedriskā transporta pakalpojumu sniegšanas līgums, kas atbilst Eiropas Parlamenta un Padomes 2007. gada 23. oktobra Regulas Nr. 1370/2007 par sabiedriskā pasažieru transporta pakalpojumiem, izmantojot dzelzceļu un autoceļus, un ar ko atceļ Padomes Regulu Nr. 1191/69 un Padomes Regulu Nr. 1107/70 (turpmāk – regula Nr. 1370/2007), 4. pantā un 5. panta 2. punktā minētajiem nosacījumiem.

9. Atbalstu saskaņā ar šajos noteikumos minētajiem nosacījumiem izmaksā Centrālā finanšu un līgumu aģentūra (turpmāk – aģentūra), noslēdzot vienošanos vai līgumu ar finansējuma saņēmēju par šo noteikumu 6. punktā minētā finansējuma izlietošanas un uzraudzības kārtību, kā arī citiem projektu īstenošanas nosacījumiem.

10. Projektu iesniedzēji, kas pēc projektu apstiprināšanas ir arī finansējuma saņēmēji, ir Rīgas valstspilsētas pašvaldība, "Rīgas satiksme", Ādažu novada pašvaldība un Saulkrastu novada pašvaldība.

11. Investīcijas īstenošanai var iesniegt šādus piecus projektus:

11.1. Rīgas valstspilsētas pašvaldība – sešu videi draudzīgu mobilitātes punktu izbūve Rīgas valstspilsētā;

11.2. Rīgas valstspilsētas pašvaldība:

11.2.1. no autosatiksmes neatkarīgās ātrgaitas sabiedriskā transporta līnijas izbūve 5,3 km garumā Rīgas valstspilsētas nozīmes koridorā Rīgas centrs–Dreiliņi;

11.2.2. ar šo noteikumu 11.2.1. apakšpunktā minētā projekta īstenošanu saistītās velosipēdu ceļu un gājēju infrastruktūras izbūve, kā arī saistīto ielu braucamās daļas izbūve, pārbūve un atjaunošana;

11.3. "Rīgas satiksme" – ar mobilitātes punkta "Šķirotava" izbūvi saistīta tramvaja līnijas pagarinājuma 2,2 km garumā un trolejbusu līnijas pagarinājuma 0,3 km garumā un ar to saistītās infrastruktūras izbūve, tostarp transportmijas punkta un dispečerpunkta ēkas izbūve;

11.4. Ādažu novada pašvaldība – viena videi draudzīga mobilitātes punkta izbūve;

11.5. Saulkrastu novada pašvaldība – viena videi draudzīga mobilitātes punkta izbūve.

12. Finansējuma saņēmējs projekta īstenošanai nepieciešamās informācijas iesniegšanu nodrošina Kohēzijas politikas fondu vadības informācijas sistēmā (turpmāk – vadības informācijas sistēma).

II. Atbalsta piešķiršanas kārtība

13. Ministrija 10 darbdienu laikā pēc šo noteikumu spēkā stāšanās nosūta katram finansējuma saņēmējam uzaicinājumu iesniegt vadības informācijas sistēmā projekta iesniegumu un norāda aizpildāmos projekta datu laukus un iesniegšanas termiņu, kas nav īsāks par diviem mēnešiem.

14. Finansējuma saņēmējs iesniedz projekta iesniegumu, ievērojot šo noteikumu 12. un 13. punktā minētos nosacījumus, un projekta iesniegumam pievieno:

14.1. izmaksu un ieguvumu analīzi un apliecinājumu, ka uz finansējuma saņēmēju neattiecas šo noteikumu 19. un 20. punktā minētie izslēgšanas kritēriji, kā arī apliecina projekta atbilstību šo noteikumu nosacījumiem;

14.2. pievieno apliecinājumu par finansējuma saņēmēja atbilstību Eiropas Komisijas 2014. gada 17. jūnija Regulas (ES) Nr. 651/2014, ar ko noteiktas atbalsta kategorijas atzīst par saderīgām ar iekšējo tirgu, piemērojot Līguma 107. un 108. pantu (turpmāk – regula Nr. 651/2014), 2. panta 18. punkta "c" apakšpunkta nosacījumiem komercdarbības atbalsta gadījumā;

14.3. pievieno apliecinājumu par šo noteikumu 29.17. apakšpunktā minēto darbību īstenošanai nepieciešamo regulas Nr.  651/2014 36.a panta 10. un 11. punktā minēto nosacījumu izpildi un pievieno vai norāda atsauces uz attiecīgo nosacījumu izpildi apliecinošajiem dokumentiem.     

15. Ministrija pēc šo noteikumu 14. punktā minētās informācijas saņemšanas pārbauda tās atbilstību šajos noteikumos minētajām prasībām, tostarp šo noteikumu 8. punktā minētā sabiedriskā transporta pakalpojumu sniegšanas līguma atbilstību regulas Nr. 1370/2007 4. pantā un 5. panta 2. punktā minētajiem nosacījumiem, un, ja nepieciešams, lūdz finansējuma saņēmēju veikt papildinājumus un precizējumus iesniegtajā informācijā, nosakot termiņus precizējumu un papildinājumu iesniegšanai. Finansējuma saņēmējs precizējumus var veikt, līdz projekta informācija atbilst visām izvirzītajām prasībām.

16. Projekta informācijas pārbaudes ietvaros ministrija lūdz aģentūrai sniegt tās rīcībā esošo informāciju:

16.1. par izslēgšanas kritērijiem un lēmumiem par izslēgšanu attiecībā uz finansējuma saņēmēju atbilstoši  Eiropas Parlamenta un Padomes 2018. gada 18. jūlija Regulas (ES, Euratom) Nr. 2018/1046 par finanšu noteikumiem, ko piemēro Savienības vispārējam budžetam, ar kuru groza Regulas (ES) Nr. 1296/2013, (ES) Nr. 1301/2013, (ES) Nr. 1303/2013, (ES) Nr. 1304/2013, (ES) Nr. 1309/2013, (ES) Nr. 1316/2013, (ES) Nr. 223/2014, (ES) Nr. 283/2014 un Lēmumu Nr. 541/2014/ES un atceļ Regulu (ES, Euratom) Nr. 966/2012 (turpmāk – regula Nr. 2018/1046), 136. pantam;

16.2. par finansējuma saņēmēja nodokļu vai nodevu parādu, kas kopsummā pārsniedz 150 euro, izņemot nodokļu maksājumus, kuru maksāšanas termiņš saskaņā ar likuma "Par nodokļiem un nodevām" 24. panta pirmo, 1.3 un 1.7 daļu ir pagarināts, sadalīts termiņos, atlikts vai atkārtoti sadalīts termiņos, atbilstoši Valsts ieņēmumu dienesta administrēto nodokļu (nodevu) parādnieku datubāzēs pieejamajai informācijai.

17. Ministrija nodrošina, ka aģentūrai noteiktais termiņš šo noteikumu 16. punktā minētās informācijas sniegšanai nav īsāks par piecām darbdienām no ministrijas pieprasījuma saņemšanas.

18. Ja finansējuma saņēmējs pēc šo noteikumu 15. punktā minētā pieprasījuma saņemšanas neizpilda nosacījumus vai neizpilda tos noteiktajā termiņā, ministrija atkārtoti nosūta finansējuma saņēmējam pieprasījumu iesniegt precizētu projekta iesniegumu un informāciju, kas nepieciešama, lai pārbaudītu projekta iesniegumu.

19. Atbalsts nav sniedzams, ja uz finansējuma saņēmēju attiecas kāds no regulas Nr. 2018/1046 136. pantā minētajiem izslēgšanas kritērijiem.

20. Komercdarbības atbalsts nav sniedzams, ja finansējuma saņēmējs atbilst kādai no regulas Nr. 651/2014 2. panta 18. punktā minētajām pazīmēm.

21. Ja projekta iesniegums atbilst šajos noteikumos minētajiem nosacījumiem un uz finansējuma saņēmēju nav attiecināms neviens no šo noteikumu 19. un 20. punktā minētajiem izslēgšanas kritērijiem, ministrija informē aģentūru par atļauju slēgt vienošanos vai līgumu.

22. Vienošanās vai līgumā iekļauj vismaz šādu informāciju:

22.1. projekta īstenošanas termiņi, sasniedzamie mērķi un rādītāji;

22.2. atbildības sadalījums starp aģentūru un finansējuma saņēmēju, tostarp pušu pienākumi un tiesības;

22.3. projekta īstenošanai nepieciešamais finansējums,  kā arī korektīvo darbību veikšanas nosacījumi;

22.4. kārtība, kādā iesniedz plānotos progresa pārskatus un iepirkumu plānus;

22.5. plānoto progresa pārskatu vai plānoto iepirkumu iesniegšanas grafiks;

22.6. uzraudzības un pārbaužu veikšanas kārtība;

22.7. informācija, ko sagatavo un pilnībā aizpilda projekta finansējuma saņēmējs;

22.8. informācija un dokumentu kopums, kas apliecina šo noteikumu 5. punktā noteikto nacionālo rādītāju sasniegšanu, un ar projekta īstenošanu saistīto dokumentu uzglabāšanas termiņš;

22.9. informācija par vadības informācijas sistēmā ievadāmo datu apjomu un ievades regularitāti, atbildības sadalījumu, kā arī apjomu un regularitāti, kādā augšupielādējami nepieciešamie dokumenti, kas pamato noteikto rādītāju un mērķu sasniegšanu;

22.10. kārtība, kādā risina strīdus, veic grozījumus vienošanās vai līgumā, izbeidz vienošanos vai līgumu, kā arī nosaka rīcību nepārvaramas varas gadījumā un citus projekta īstenošanai būtiskus nosacījumus.

23. Finansējuma saņēmējs pēc vienošanās vai līguma noslēgšanas aģentūrai vadības informācijas sistēmā iesniedz:

23.1. plānoto progresa pārskatu iesniegšanas grafiku, kurā norādīts maksājuma pieprasījumu veids (avansa maksājums, starpposma maksājums, noslēguma maksājums), maksājuma pieprasījuma apmērs un pieprasīšanas laiks;

23.2. iepirkumu plānu par visiem plānotajiem publiskajiem iepirkumiem, kuru rīkošanai paredzēts piemērot normatīvos aktus publisko iepirkumu jomā.

24. Vienošanās vai līgumā papildus tiek ietverta avansa, starpposma un noslēguma maksājuma pieprasīšanas kārtība, tostarp to biežums un izmaksas kārtība, paredzot, ka:

24.1. viena avansa maksājuma apmērs nepārsniedz 30 procentus no šo noteikumu 6. punktā minētā kopējā finansējuma, ko veic, pamatojoties uz noslēgtajiem iepirkuma līgumiem vai projekta ietvaros veiktajiem izdevumiem, tostarp veiktajiem maksājumiem saskaņā ar pakalpojumu, preču piegādes vai būvdarbu līgumiem;

24.2. ja finansējuma saņēmējam ir piešķirts avansa maksājums projekta īstenošanai, finansējuma saņēmējs sešu mēnešu laikā saimnieciskā gada ietvaros pēc avansa maksājuma piešķiršanas brīža aģentūrā iesniedz maksājuma pieprasījumu piešķirtā avansa maksājuma apmērā. Finansējuma saņēmējs var saņemt vairākus avansus, paredzot, ka nākamo avansu var saņemt pēc tam, kad iepriekšējais saņemtais avanss ir apgūts pilnā apmērā;

24.3. kopējais piešķirtais avansa un starpposma maksājuma apmērs nepārsniedz 90 procentus no šo noteikumu 6. punktā minētā kopējā finansējuma;

24.4. noslēguma maksājumu par atlikušo finansējuma daļu var veikt tikai pēc tam, kad saņemts neatkarīga revidenta vai iekšējā auditora atzinums, ko iesniedz kopā ar noslēguma maksājuma pieprasījumu, un kad aģentūra ir guvusi pārliecību par projekta nacionālo rādītāju sasniegšanu šo noteikumu 61. punktā minētās pamatojošās dokumentācijas pārbaudes ietvaros.

25. Aģentūra piešķir finansējumu un veic uzraudzību atbilstoši Ministru kabineta 2021. gada 7. septembra noteikumiem Nr. 621 "Eiropas Savienības Atveseļošanas un noturības mehānisma plāna īstenošanas un uzraudzības kārtība", tostarp maksājumus finansējuma saņēmējam veic vienošanās vai līgumā noteiktajā kārtībā, papildus ievērojot šādus nosacījumus:

25.1. veicot maksājumus finansējuma saņēmējam, kontrolē projektam pieejamo finansējumu un apguves summu, nepieļaujot projekta īstenošanai noteiktās summas pārsniegšanu;

25.2. projekta ietvaros sagatavo valsts budžeta pieprasījumus atbilstoši Likumam par budžetu un finanšu vadību;

25.3. veic pamatojošās dokumentācijas pārbaudes, ja ir aizdomas par negodprātīgu finansējuma saņēmēja rīcību;

25.4. veic izmaksāto līdzekļu atgūšanu 100 procentu apmērā no šo noteikumu 6. punktā minētā kopējā finansējuma, ja aģentūra projektā konstatē interešu konflikta, krāpšanas, korupcijas vai dubultā finansējuma pārkāpumus.

26. Finansējuma saņēmējs īsteno projektu atbilstoši Ministru kabineta 2021. gada 7. septembra noteikumiem Nr. 621 "Eiropas Savienības Atveseļošanas un noturības mehānisma plāna īstenošanas un uzraudzība kārtība", kā arī:

26.1. ir atbildīgs par nacionālo rādītāju pilnīgu sasniegšanu laika grafikā noteiktajā termiņā;

26.2. nodrošina interešu konflikta, korupcijas un krāpšanas novēršanas nosacījumu ievērošanu projektā un dubultā finansējuma riska izslēgšanu;

26.3. nodrošina, ka veicamās darbības tiek īstenotas, ievērojot šo noteikumu 19. un 20. punktā minētos nosacījumus un prasības, tostarp kopā ar noslēguma maksājuma pieprasījumu aģentūrā iesniedz šo noteikumu 61. punktā minēto dokumentāciju;

26.4. izmantojot vadības informācijas sistēmu, iesniedz aģentūrā maksājuma pieprasījumus, tostarp neatkarīga revidenta vai iekšējā auditora atzinumu un izdevumus un sasniegtos rādītājus pamatojošos dokumentus vienošanās vai līgumā noteiktajos termiņos un kārtībā;

26.5. neatkarīga revidenta vai iekšējā auditora atzinums ietver izvērtējumu par finansējuma saņēmēja projekta atbilstību labas finanšu pārvaldības principiem, izvērtējumu par preču un pakalpojuma sniedzēju atbilstību piegādes līgumiem, izvērtējumu par pakalpojumu un piegādes līgumiem un izdevumus pamatojošo dokumentāciju, kas apliecina projekta ieviešanu un rādītāju sasniegšanu;

26.6. piesaista preču un pakalpojuma sniedzējus saskaņā ar normatīvajiem aktiem publisko iepirkumu jomā, organizējot atklātu, pārredzamu, nediskriminējošu un konkurenci neierobežojošu iepirkuma procedūru. Finansējuma saņēmējs atbilstoši nepieciešamībai vadības informācijas sistēmā aktualizē iepirkumu plānu par projekta ieviešanā plānotajiem un faktiski veiktajiem iepirkumiem, kuru rīkošanai paredzēts piemērot normatīvos aktus publisko iepirkumu jomā;

26.7. nodrošina informācijas un publicitātes pasākumus saskaņā ar Eiropas Parlamenta un Padomes 2021. gada 12. februāra Regulas (ES) Nr. 2021/241, ar ko izveido Atveseļošanas un noturības mehānismu (turpmāk – regula Nr. 2021/241), 34. pantu un Komisijas un Latvijas Republikas Atveseļošanas un noturības mehānisma finansēšanas nolīguma (turpmāk – nolīgums) 10. pantu;

26.8. glabā projekta iesnieguma atvasinājumu un ar projekta īstenošanu un darbībām infrastruktūras amortizācijas periodā saistīto dokumentu oriģinālus vai normatīvajos aktos par dokumentu izstrādāšanu un noformēšanu noteiktajā kārtībā apliecinātas kopijas visā infrastruktūras amortizācijas periodā, kā arī nodrošina to pieejamību;

26.9. nodrošina, ka ar komercdarbības atbalsta saņemšanu saistīto dokumentāciju glabā un tās pieejamību nodrošina saskaņā ar šo noteikumu 48.2. apakšpunktu (ja attiecināms);

26.10. vadības informācijas sistēmā sniedz visu nepieciešamo informāciju atveseļošanas fonda plāna uzraudzībā iesaistītajām institūcijām, ka arī nolīgumā minētajām iestādēm saistībā ar projekta īstenošanu un projekta mērķu sasniegšanu, nodrošina datu un informācijas pieejamību, kā arī vadības informācijas sistēmā nodrošina datu ievadi un uzkrāšanu par projektu un šo noteikumu 5. punktā minētajiem nacionālajiem rādītājiem.

27. Aģentūrai ir tiesības vienpusēji atkāpties no noslēgtās vienošanās vai līguma jebkurā no šādiem gadījumiem:

27.1. finansējuma saņēmējs nepilda vienošanās vai līguma nosacījumus, tostarp netiek ievēroti projektā noteiktie termiņi vai ir iestājušies citi apstākļi, kas negatīvi ietekmē vai var ietekmēt projekta vai noteikto rādītāju sasniegšanu;

27.2. finansējuma saņēmējs projekta īstenošanas laikā apzināti ir sniedzis nepatiesu informāciju;

27.3. finansējuma saņēmēja īstenotajā projektā ir konstatēti gadījumi vai pazīmes, kas saistītas ar interešu konfliktu, korupciju, krāpšanu un dubultā finansējuma pārkāpumu pieļaušanu;

27.4. citos gadījumos, ko paredz vienošanās vai līgums.

III. Atbalstāmās darbības un attiecināmās izmaksas

28. Investīcijas ietvaros atbalstāmās darbības ir mobilitātes punktu, no autosatiksmes atdalītas neatkarīgas ātrgaitas sabiedriskā transporta līnijas, tramvaja un trolejbusa līnijas pagarinājuma (tostarp transportmijas punkta un dispečerpunkta) izbūves, pārbūves vai atjaunošanas izmaksas, kā arī ar to pieejamību un savienojamību saistītās sabiedriskā transporta un mikromobilitātes infrastruktūras izbūve, pārbūve un atjaunošana, tostarp lietojot viedus, digitālus un videi draudzīgus risinājumus Rīgas valstspilsētā un Pierīgā.

29. Investīcijas attiecināmās izmaksas ir: 

29.1. projekta iesniegumu pamatojošās dokumentācijas sagatavošanas izmaksas, tostarp izmaksu un ieguvumu analīzes izstrādes izmaksas un tehniski ekonomiskā pamatojuma izstrādes izmaksas;

29.2. vides aizsardzības obligāto prasību nodrošināšanas izmaksas, tostarp ietekmes uz vidi novērtējuma izmaksas, ciktāl to paredz normatīvie akti vides aizsardzības jomā;

29.3. būvprojekta, būvdarbu ieceres dokumentācijas, būvprojekta minimālā sastāvā, apliecinājumu kartes, paskaidrojuma raksta un paziņojuma par būvniecību izstrādes izmaksas visām projektā paredzētajām darbībām un ar to saistīto būvekspertīžu un izpētes izmaksas, ja to veikšana ir priekšnosacījums būvprojekta, būvdarbu ieceres dokumentācijas vai būvprojekta minimālā sastāvā izstrādei;

29.4. būvuzraudzības, kā arī apvienotās būvprojekta izstrādes un būvdarbu veikšanas procesa neatkarīgas uzraudzības pakalpojuma izmaksas, autoruzraudzības izmaksas un normatīvajos aktos noteiktās attiecīgo būvspeciālistu obligātās apdrošināšanas izmaksas;

29.5. no autosatiksmes atdalītas neatkarīgas ātrgaitas sabiedriskā transporta līnijas izbūves izmaksas pasākuma 1.1.1.2.i.2. ietvaros, tostarp:

29.5.1. izmaksas, kas saistītas ar to ielu un ceļu izbūvi, pārbūvi un atjaunošanu, kurās paredzēts ekspluatēt nulles emisiju sabiedrisko transportu;

29.5.2. kontakttīklu izbūves, pārbūves un atjaunošanas izmaksas;

29.5.3. elektroapgādes sistēmu – kabeļu trašu un apakšstaciju – izbūves, pārbūves un atjaunošanas izmaksas, tostarp jaudas palielināšana, lai nodrošinātu no autosatiksmes atdalītas neatkarīgas sabiedriskā transporta līnijas elektroapgādes sistēmas darbību;

29.6. velosipēdu un gājēju infrastruktūras izbūves, pārbūves un atjaunošanas izmaksas pasākuma 1.1.1.2.i.2. ietvaros, kas ir saistītas ar autosatiksmes atdalītas neatkarīgas ātrgaitas sabiedriskā transporta līnijas izbūvi;

29.7. to ielu braucamās daļas izbūves, pārbūves un atjaunošanas izmaksas, kas ir saistītas ar autosatiksmes atdalītas neatkarīgas ātrgaitas sabiedriskā transporta līnijas izveidi un ir tieši nepieciešamas projektā paredzēto darbību īstenošanai pasākuma 1.1.1.2.i.3. ietvaros, – ne vairāk kā 2 312 500 euro apmērā;

29.8. mobilitātes punktu publiskās lietošanas un sabiedriskā transporta infrastruktūras izbūve, pārbūve un atjaunošana, tostarp ar mobilitātes punktu funkcionalitātes nodrošināšanu saistītās mikromobilitātes infrastruktūras, bezemisiju transportlīdzekļu koplietošanas vietu izbūves, pārbūves un atjaunošanas izmaksas (ja attiecināms), kā arī ar to pieejamību un savienojamību saistītās infrastruktūras izbūves, pārbūves un atjaunošanas izmaksas;

29.10. ar dispečerpunkta ēkas izbūvi saistītās izmaksas papildus šo noteikumu 29.1., 29.2., 29.3., 29.4., 29.9., 29.11., 29.12., 29.13., 29.20., 29.21., 29.22., 29.24., 29.25. un 29.26. apakšpunktā norādītajām izmaksām:

29.10.1. ūdensapgādes un (vai) siltumapgādes, sadzīves kanalizācijas un notekūdeņu savākšanas un novadīšanas infrastruktūras ierīkošanas izmaksas, lai nodrošinātu dispečerpunkta ēkas funkcionalitāti un nodotu to ekspluatācijā;

29.10.2. gāzes un (vai) elektroenerģijas infrastruktūras ierīkošanas izmaksas, lai nodrošinātu dispečerpunkta ēkas funkcionalitāti un nodotu to ekspluatācijā;

29.10.3. ventilācijas, elektronisko sakaru, ugunsaizsardzības sistēmu, ēkas elektroapgādes tīklu un citu sistēmu ierīkošanas izmaksas, lai nodrošinātu dispečerpunkta ēkas funkcionalitāti un nodotu to ekspluatācijā;

29.9. transportmijas punkta un dispečerpunkta ēkas izbūves izmaksas, ar to funkcionalitātes nodrošināšanu saistītās mikromobilitātes infrastruktūras izbūves, pārbūves vai atjaunošanas izmaksas, kā arī ar to pieejamību un savienojamību saistītās infrastruktūras izbūves, pārbūves un atjaunošanas izmaksas;

29.11. ar transportmijas punkta un dispečerpunkta ēkas izbūvi saistītu ielu un ceļu izbūves, pārbūves un atjaunošanas izmaksas, kur paredzēts ekspluatēt nulles emisiju sabiedrisko transportu, tostarp bezemisiju transportlīdzekļu koplietošanas vietas dispečerpunktā izbūves izmaksas (ja attiecināms);

29.12. ar transportmijas punkta un dispečerpunkta izbūvi saistītu kontakttīklu izbūves, pārbūves un atjaunošanas izmaksas, kā arī saistītu elektroapgādes sistēmu – kabeļu trašu un apakšstaciju – izbūves, pārbūves un atjaunošanas izmaksas, tostarp saistībā ar jaudas palielināšanu, lai nodrošinātu to funkcionēšanu;

29.13. lietus ūdens kanalizācijas infrastruktūras un apgaismojuma izbūve, pārbūve un atjaunošana;

29.14. viedo, digitālo un videi draudzīgo iekārtu un aprīkojuma iegāde un uzstādīšana mobilitātes punktos (tostarp elektroniskais tablo), lai nodrošinātu infrastruktūras funkcionalitāti un nodotu to ekspluatācijā;

29.15. viedo, digitālo un videi draudzīgo iekārtu un aprīkojuma iegāde un uzstādīšana (tostarp elektroniskais tablo) saistībā ar autosatiksmes atdalītas neatkarīgas ātrgaitas sabiedriskā transporta līnijas, tramvaja līnijas un trolejbusu līnijas izbūvi, lai nodrošinātu infrastruktūras funkcionalitāti un nodotu to ekspluatācijā;

29.16. stāvparka un ar to saistītās infrastruktūras izbūve, pārbūve un atjaunošana mobilitātes punktos Carnikavā un Saulkrastos;

29.17. parastās jaudas uzlādes punktu izbūves, uzstādīšanas, modernizēšanas vai paplašināšanas izmaksas mobilitātes punktos atbilstoši regulas Nr. 651/2014 36.a panta 3. punktam:

29.17.1. uzlādes infrastruktūra un ar to saistītās tehniskās iekārtas;

29.17.2. elektrisko kabeļu un transformatoru uzstādīšana vai modernizācija, lai nodrošinātu uzlādes infrastruktūras savienošanu ar elektroenerģijas tīklu vai vietējo elektroenerģijas vai akumulēšanas vienību;

29.17.3. inženiertehniskie darbi;

29.17.4. zemes vienību vai ceļu pielāgošana;

29.17.5. uzstādīšanas izmaksas;

29.17.6. saistīto atļauju saņemšanas izmaksas;

29.18. valsts publiskās lietošanas dzelzceļa infrastruktūras izbūves, pārbūves vai atjaunošanas izmaksas, lai īstenotu projektā paredzētās darbības un pēc projekta nodrošinātu projektā radītās valsts publiskās lietošanas dzelzceļa infrastruktūras pieejamību visiem potenciālajiem lietotājiem vienlīdzīgi un bez diskriminācijas, kā arī nodrošinātu adekvātu piekļuves samaksu;

29.19. ar mobilitātes punktu izbūvi saistītās izmaksas, tostarp:

29.19.1. izmaksas, kas saistītas ar to ielu un ceļu izbūvi, pārbūvi un atjaunošanu, kuros paredzēts ekspluatēt nulles emisiju sabiedrisko transportu;

29.19.2. kontakttīklu izbūves, pārbūves un atjaunošanas izmaksas;

29.19.3. elektroapgādes sistēmu – kabeļu trašu un apakšstaciju – izbūves, pārbūves un atjaunošanas izmaksas, tostarp jaudas palielināšana, lai nodrošinātu mobilitātes punktu elektroapgādes sistēmu darbību;

29.20. transporta būvju un ielu tīklam piegulošo inženiertīklu un inženiertīklu pievadu izbūves, pārbūves un atjaunošanas izmaksas atbilstoši būvprojekta risinājumam, kā arī tramvaja un trolejbusa līniju būvniecībai nepieciešamās piegulošās teritorijas (tostarp ceļu vai ielu braucamās daļas) izbūves, pārbūves un atjaunošanas izmaksas atbilstoši būvprojekta risinājumam. Izmaksas attiecināmas tikai tādā gadījumā, ja ir sertificēta būvinženiera ekspertīzes atzinums, kurā konstatēts, ka, projekta ietvaros veicot plānotos ieguldījumus noteiktās teritorijās, nav iespējams izvairīties no minētās infrastruktūras bojāšanas vai pārcelšanas, bet vienlaikus tiek nodrošināts, ka netiek mainīti inženiertīklu un inženiertīklu pievadu tehniskie parametri un investīcijas nerada priekšrocības šo inženiertīklu īpašniekam, ievērojot, ka:

29.20.1. mobilitātes punktu infrastruktūra ir bez maksas un diskriminācijas publiski pieejama publiska infrastruktūra un tai nav piemērojami komercdarbības atbalsta nosacījumi;

29.20.2. tramvaja un trolejbusu līniju pagarinājuma, kā arī no autosatiksmes atdalītas neatkarīgas ātrgaitas sabiedriskā transporta līnijas izbūvei atbalsts tiek sniegts, ievērojot regulas Nr. 1370/2007 nosacījumus;  

29.21. teritorijas labiekārtošanas izmaksas atbilstoši būvprojekta risinājumam – ne vairāk kā 10 procentu no projekta būvdarbu līguma vai apvienotā būvprojekta izstrādes un būvdarbu līguma summas;

29.22. publiskās infrastruktūras satiksmes organizācijas tehnisko līdzekļu un informatīvās infrastruktūras (piemēram, informatīvas norādes, ceļa zīmes) izveides un uzstādīšanas izmaksas – ne vairāk kā 10 procentu no projekta būvdarbu līguma vai apvienotā būvprojekta izstrādes un būvdarbu līguma summas;

29.23. nekustamā īpašuma atsavināšanas izmaksas – ne vairāk kā 10 procentu no attiecināmo izmaksu kopsummas, ja nekustamā īpašuma atsavināšana ir tieši nepieciešama projektā paredzēto darbību īstenošanai;

29.24. informācijas un vides piekļūstamības nodrošināšanas izmaksas atbilstoši būvprojekta risinājumam;

29.25. izmaksas, kas saistītas ar obligāto atveseļošanas fonda vizuālās identitātes prasību nodrošināšanu;

29.26. neatkarīga revidenta pakalpojuma izmaksas. Minētās izmaksas ietver neatkarīga revidenta vai iekšējā auditora atzinumu par projektu darbību, mērķu sasniegšanu, maksājuma pieprasījumu izmaksu pamatotību, interešu konflikta, korupcijas un krāpšanas novēršanas nosacījumu ievērošanu projektā un dubultā finansējuma riska novēršanu.

30. Investīcijas ietvaros pievienotās vērtības nodokļa izmaksas netiek segtas no atveseļošanas fonda finansējuma, bet tās ir iekļaujamas un tiek segtas no finansējuma saņēmēja līdzekļiem vai aizņēmuma Valsts kasē atbilstoši normatīvajiem aktiem par valsts budžetu un finanšu vadību. Ja pievienotās vērtības nodokļa izmaksas sedzamas no aizņēmuma Valsts kasē:

30.1. finansējuma saņēmējs katram projekta maksājuma pieprasījumam pievieno apliecinājumu, ka minētās izmaksas nav un netiks atgūtas no valsts budžeta priekšnodokļa veidā;

30.2. finansējuma saņēmējs nodrošina atsevišķu projekta izmaksu, tostarp pievienotās vērtības nodokļa izmaksu, uzskaiti un nodalīšanu, un gadījumā, ja sākotnēji plānotais pievienotās vērtības nodokļa apmērs ir lielāks, nekā faktiski nepieciešamais, finansējuma saņēmējs nodrošina pārmaksātā pievienotās vērtības nodokļa atgriešanu;

30.3. aģentūra pēc finansējuma saņēmēja maksājuma pieprasījuma saņemšanas pārbauda, vai tam pievienots apliecinājums, ka finansējuma saņēmējs nav atguvis pievienotās vērtības nodokli no valsts budžeta priekšnodokļa veidā.

31. Investīcijas īstenošanā atbalstāma vides prasību integrācija preču, pakalpojumu un būvdarbu iepirkumos (zaļais publiskais iepirkums) un sociāli atbildīgs iepirkums. Iepirkumus veic saskaņā ar normatīvajiem aktiem publisko iepirkumu jomā un organizē atklātu, pārredzamu, nediskriminējošu un konkurenci neierobežojošu procedūru.

32. Investīcijas īstenošanā atbalstāmas to nevalstisko organizāciju ekspertu konsultācijas, kas pārstāv personas ar invaliditāti. Minētās izmaksas iekļauj projektēšanas vai būvniecības līgumu izmaksās.

33. Finansējuma saņēmējs noslēdz līgumu ar sabiedrisko pakalpojumu sniedzējiem par ūdenssaimniecības un (vai) siltumapgādes pakalpojumu sniegšanu šo noteikumu 29.10.1. un 29.10.2. apakšpunktā minētās infrastruktūras izbūvei.

34. Projekta ietvaros radušās izmaksas, kas nav saistītas ar komercdarbības atbalstu, un izmaksas, kas saistītas ar komercdarbības atbalstu un kurām tiek piemēroti regulas Nr. 1370/2007 nosacījumi, ir attiecināmas no atveseļošanas fonda finansējuma, ja tās vienošanās vai līguma noslēgšanas brīdī nav pabeigtas, atbilst šo noteikumu 29. punktā ietvertajām izmaksu pozīcijām, kā arī ir radušās ne agrāk par 2020. gada 1. februāri. Izmaksas, kas saistītas ar komercdarbības atbalstu un kurām tiek piemēroti regulas Nr. 651/2014 vai regulas Nr. 1407/2013 nosacījumi, ir attiecināmas atbilstoši šo noteikumu 41. un 42. punktam.

IV. Projekta īstenošanas un uzraudzības nosacījumi

35. Investīcijas ir pakārtotas 1.1.1.r. reformai "Rīgas metropoles areāla transporta sistēmas zaļināšana" un integrētā veidā nodrošinās atveseļošanas fonda plānā noteikto prioritāro Rīgas metropoles areāla koridoru attīstību – sabiedriskā transporta plānotā maršrutu tīkla un vienota un saskaņota kustības grafika ieviešanu.

36. Investīcijas ietvaros finansējuma saņēmējam ir pienākums nodrošināt, ka darbības ir vērstas uz regulas Nr. 2021/241 5. panta 2. punktā un Eiropas Parlamenta un Padomes 2020. gada 18. jūnija Regulas (ES) 2020/852 par regulējuma izveidi ilgtspējīgu ieguldījumu veicināšanai un ar ko groza Regulu (ES) 2019/2088, 17. pantā minētā principa "Nenodari būtisku kaitējumu" vides mērķu sasniegšanu, tostarp:

36.1. projektu īstenošanas laikā paredzama tīras pilsētas transporta infrastruktūras izveide multimodālai mobilitātei, nodrošinot dažādu pārvietošanās veidu savienojamību un veicinot iedzīvotāju pārvietošanās paradumu maiņu, izmantojot dzelzceļu kā sabiedriskā transporta mugurkaulu;

36.2. infrastruktūras savstarpējās savienojamības nodrošināšana – mobilitātes punkti savienoti ar dzelzceļa stacijām, nodrošināta pārsēšanās iespēja starp dažādiem sabiedriskā transporta veidiem, nodrošināta mikromobilitātes infrastruktūras savienojamība, kā arī savienojamība ar reģionālo sabiedrisko transportu (ja attiecināms);

36.3. investīcija tiešā veidā palīdz sasniegt klimatneitralitātes mērķus;

36.4. projekta īstenošanas ietvaros paredzams, ka izbūves veicēji nodrošina vismaz 70 procentu (pēc svara) pēc infrastruktūras izbūves būvlaukumā radušos atkritumu sagatavošanu atkārtotai izmantošanai, pārstrādei un citiem materiālu atgūšanas veidiem. Prasība neattiecas uz Ministru kabineta 2011. gada 19. aprīļa noteikumu Nr. 302 "Noteikumi par atkritumu klasifikatoru un īpašībām, kuras padara atkritumus bīstamus" pielikumā "Atkritumu klasifikators" minēto 170504 klasi (Augsne un akmeņi, kas neatbilst 170503 klasei);

36.5. atkritumu rašanās izbūves laikā tiek ierobežota saskaņā ar normatīvajiem aktiem atkritumu apsaimniekošanas jomā un tiek veicināta atkārtota materiālu izmantošana un augstas kvalitātes pārstrāde, piemērojot materiālu atlasi un izmantojot labākās pieejamās būvgružiem paredzētās šķirošanas sistēmas;

36.6. jau projektēšanas stadijā tiek ņemti vērā ar klimata pārmaiņām saistītie riski un noteikti arī ar būvniecību, uzturēšanu un ekspluatāciju saistītie riski.

37. Finansējuma saņēmējs nodrošina atveseļošanas fonda plāna īstenošanas ietvaros piešķirtā finansējuma izlietošanu atbilstoši nosacījumiem un noteiktajiem termiņiem, tostarp:

37.1. pēc vienošanās vai līguma noslēgšanas vadības informācijas sistēmā iesniedz plānoto avansa un maksājumu pieprasījumu iesniegšanas grafiku un iepirkumu plānu, ja tajā notikušas izmaiņas;

37.2. atbilstoši kompetencei un ievērojot atveseļošanas fonda plāna īstenošanu regulējošajos normatīvajos aktos noteiktos termiņus un kārtību divas reizes gadā vadības informācijas sistēmā aktualizē datus atveseļošanas fonda plāna īstenošanas progresa pusgada ziņojuma (saskaņā ar regulas Nr. 2021/241 27. pantu) un maksājuma pieprasījuma (saskaņā ar regulas Nr. 2021/241 22. pantu) sagatavošanai;

37.3. nodrošina mērķu sasniegšanu, datu ticamību un izsekojamību, kā arī, ja nepieciešams, nodrošina piekļuvi ar atveseļošanas fonda plāna īstenošanu saistītajai informācijai un spēj to uzrādīt atveseļošanas fonda plāna īstenošanā un uzraudzībā iesaistītajām institūcijām, kā arī nolīgumā minētajām iestādēm;

37.4. projekta īstenošanas ietvaros var piesaistīt neatkarīgu revidentu vai iekšējo auditoru (avansa vai starpposma maksājumu pieprasījumi), kā arī obligāti piesaista neatkarīgu revidentu vai iekšējo auditoru (noslēguma maksājuma pieprasījums), lai apliecinātu mērķa sasniegšanu un izmaksu pamatotību;

37.5. vienošanās vai līgumā noteiktajā kārtībā atmaksā atveseļošanas fonda plāna īstenošanas ietvaros piešķirto finansējumu, ja tas izlietots neatbilstoši līgumā vai vienošanās noteiktajiem nosacījumiem un termiņiem;

37.6. nodrošina, ka projekta dokumentācija par darbībām, uz kurām nav attiecināmi komercdarbības atbalsta nosacījumi, ir pieejama piecus gadus pēc noslēguma maksājuma veikšanas dalībvalstij;

37.7. nodrošina, ka projekta īstenošanas laikā nekustamie īpašumi, kas nepieciešami projekta īstenošanai, ir finansējuma saņēmēja īpašumā vai būvniecība tiek veikta uz lietošanas, valdījuma vai uz zemesgrāmatā ierakstītas lietu tiesības pamata, saskaņojot būvniecības ieceri ar projekta īstenošanai nepieciešamo nekustamo īpašumu īpašniekiem atbilstoši normatīvo aktu nosacījumiem;

37.8. nodrošina, ka būvprojektēšanas un būvdarbu iepirkumos izpildītājs ievēro šo noteikumu 31. punktā noteiktās prasības. Būvprojekta izstrāde un būvdarbi var tikt apvienoti vienā līgumā;

37.9. nodrošina, ka projekta ietvaros izveidotā elektrisko transportlīdzekļu parastas jaudas uzlādes punktu infrastruktūra ir publiski pieejama un tā kalpo sabiedrības kopējo vajadzību un interešu nodrošināšanai, kā arī par maksu ir pieejama ikvienai personai;

37.10. nodrošina, ka ar parastas jaudas uzlādes punktu izveidi, apsaimniekošanu, uzturēšanu saistītie pakalpojumu sniedzēji izvēlēti atklātā, pārredzamā, nediskriminējošā un konkurenci nodrošinošā konkursa procedūrā (ja attiecināms);

37.11. nodrošina, ka šo noteikumu 29.16. apakšpunktā minētā infrastruktūra ir publiski pieejama ikvienai personai bez maksas;

37.12. nodrošina, ka komersants, kurš nomās no finansējuma saņēmēja projekta ietvaros attīstīto mobilitātes punkta teritoriju vai tās daļu un ar to saistīto infrastruktūru, tiek izvēlēts atklātā, pārredzamā, nediskriminējošā un konkurenci nodrošinošā konkursa procedūrā (ja attiecināms);

37.13. sagatavo ikgadējus pārskatus par papildinošas saimnieciskās darbības (ja attiecināms) apjomu un noteiktajā termiņā iesniedz tos ministrijā, kā arī nodrošina šo pārskatu un aprēķinus pamatojošās dokumentācijas pieejamību papildinošas saimnieciskās darbības īstenošanas uzraudzībai.

38. Finansējuma saņēmējs nodrošina projektā plānoto darbu sasaisti, sinerģiju un demarkāciju ar citu atbalsta instrumentu investīcijām. Ja ir sasaiste ar citu atbalsta instrumentu investīcijām, finansējuma saņēmējs nodrošina, ka neiestājas dubultfinansējuma risks.

V. Atbalsta piemērošanas nosacījumi

39. Finansējuma saņēmējs projekta īstenošanai var piesaistīt papildu publiskos līdzekļus, piemēram, pašvaldības finansējumu.

40. Atbalsta intensitāte projektā norādītajai attiecināmo izmaksu pozīcijai nepārsniedz:

40.1. 100 procentus atveseļošanas fonda finansējuma no attiecīgās izmaksu pozīcijas kopējām attiecināmajām izmaksām darbībām, kas nav kvalificējams kā komercdarbības atbalsts;   

40.2. 100 procentus no kopējām attiecināmajām izmaksām šo noteikumu 29.1., 29.2., 29.3., 29.4., 29.5., 29.9., 29.10.1., 29.10.2., 29.10.3., 29.11., 29.12., 29.13., 29.15. un 29.20.2. apakšpunktā minētajām izmaksām šo noteikumu 11.2.1. un 11.3. apakšpunktā norādīto projektu īstenošanai, piemērojot regulas Nr. 1370/2007 nosacījumus;

40.3. 100 procentus no kopējām attiecināmajām izmaksām šo noteikumu 29.17. apakšpunktā minētajām darbībām saskaņā ar regulas Nr. 651/2014 36.a panta 5. un 7. punkta nosacījumiem, nepārsniedzot 40 procentus vienam uzņēmumam no investīcijas kopējām izmaksām, kā arī ņemot vērā šo noteikumu 37.10. un 45.4. apakšpunktā minētos nosacījumus. Atbalsta intensitāte atbilst regulas Nr. 651/2014 2. panta 26. punktā noteiktajai definīcijai. 

41. Darbus var uzsākt pēc šo noteikumu 14. punktā minētā projekta iesnieguma iesniegšanas atbilstoši regulas Nr. 651/2014 6. pantam, ņemot vērā, ka regulas Nr. 651/2014 izpratnē par darbu sākumu ir uzskatāmas darbības, kas atbilst 2. panta 23. punkta nosacījumiem (ja darbu sākums ir pirms projekta iesnieguma iesniegšanas brīža, projekts ir noraidāms).

42. Šo noteikumu 29.1.29.2., 29.3. un 29.4. apakšpunktā minētās izmaksas, kas veiktas šo noteikumu 11.1., 11.4. un 11.5. apakšpunktā minēto projektu īstenošanas ietvaros, ir attiecināmas arī tad, ja tās radušās pirms projekta iesnieguma iesniegšanas, piemērojot Eiropas Komisijas 2013. gada 18. decembra Regulas (ES) Nr. 1407/2013 par Līguma par Eiropas Savienības darbību 107. un 108. panta piemērošanu de minimis atbalstam (turpmāk – de minimis) nosacījumus, ja plānotās investīcijas ir investīcijas tādā infrastruktūrā, kuru plānots izmantot saimnieciskās darbības veikšanai un atbalsts tiek sniegts, piemērojot regulas Nr. 651/2014 36.a panta nosacījumus.

43. Projekta ietvaros finansējuma izmaksas, kas nav saistītas ar komercdarbības atbalstu, var apvienot ar citu publisko finansējumu, nodrošinot, ka publiskais finansējums atbalsta vienībai vai izmaksu pozīcijai nepārsniedz 100 procentus. Finansējuma izmaksas, kas ir saistītas ar komercdarbības atbalstu un kurām tiek piemēroti regulas Nr. 1370/2007 nosacījumi, var apvienot ar citu publisko finansējumu, nodrošinot, ka publiskais finansējums nepārsniedz summu, kas nepieciešama, lai segtu neto izmaksas, kas rodas, izpildot sabiedrisko pakalpojumu sniegšanas saistības, ņemot vērā ar to saistītos ieņēmumus, ko patur sabiedrisko pakalpojumu sniedzējs, un samērīgu peļņu.

44. Ja finansējuma saņēmējam komercdarbības atbalsts tiek sniegts saskaņā ar regulu Nr. 651/2014, jāievēro šādi nosacījumi:

44.1. komercdarbības atbalstu nepiešķir regulas Nr. 651/2014 1. panta 2. punktā minētajām darbībām un darbībām regulas Nr. 651/2014 1. panta 3. punktā minētajās nozarēs. Ja finansējuma saņēmējs darbojas arī regulas Nr. 651/2014 1. panta 3. punktā minētajās nozarēs vai nozarēs, kas minētas regulas Nr. 651/2014 3. panta "a", "b" vai "c" apakšpunktā, finansējuma saņēmējs nodrošina izmaksu un darbību nošķiršanu, lai darbības izslēgtajās nozarēs negūst labumu no atbalsta, kas piešķirts saskaņā ar šiem noteikumiem;

44.2. komercdarbības atbalsts netiek sniegts finansējuma saņēmējam, uz kuru attiecas līdzekļu atgūšanas rīkojums saskaņā ar regulas Nr. 651/2014 1. panta 4. punktu;

44.3. saņēmējam piešķiramais atbalsts nepārsniedz regulas Nr. 651/2014 4. panta 1. punkta "s b" apakšpunktā noteikto apmēru;

44.4. atbalsta pārredzamības nosacījumi saskaņā ar regulas Nr. 651/2014 5. panta 1. punktu un 2. punkta "a" apakšpunktu;  

44.5. atbalstu šo noteikumu ietvaros, kas piešķirts saskaņā ar regulas Nr. 651/2014 36.a pantu, drīkst apvienot ar citu atbalstu (tostarp ar atbalstu, kas piešķirts saskaņā ar regulu Nr. 1407/2013, kā arī ar šo noteikumu 39. punktā minētajiem publiskajiem līdzekļiem), tostarp par vienām un tām pašām attiecināmajām izmaksām, nepārsniedzot šo noteikumu 40.3. apakšpunktā minēto apmēru, citā atbalsta programmā un individuālajā atbalsta projektā noteikto maksimālo atbalsta intensitāti, kā arī Eiropas Komisijas lēmumā noteikto maksimālo atbalsta apmēru;

44.6. nosacījumi par informācijas publicēšanu par sniegto komercdarbības atbalstu saskaņā ar regulas Nr. 651/2014 9. pantu, ņemot vērā Ministru kabineta 2016. gada 21. jūnija noteikumu Nr. 386 "Kārtība, kādā publicē informāciju par sniegto komercdarbības atbalstu un piešķir un anulē elektroniskās sistēmas lietošanas tiesības" nosacījumus. Informācijas publicēšanu nodrošina ministrija.

45. Komercdarbības atbalsts šo noteikumu 29.17. apakšpunktā minētajām darbībām tiek sniegts atbilstoši regulas Nr. 651/2014 36.a panta nosacījumiem:

45.1. atbalstu uzlādes infrastruktūras izbūvei, uzstādīšanai, modernizēšanai vai paplašināšanai piešķir, ievērojot regulas Nr. 651/2014 36.a panta 1. punkta nosacījumus;

45.2. atbalstu uzlādes infrastruktūrai sniedz, ievērojot regulas Nr. 651/2014 36.a panta 2. punkta nosacījumus;

45.3. atbalstu uzlādes infrastruktūras izbūvei, uzstādīšanai, modernizēšanai vai paplašināšanai sniedz, ievērojot regulas Nr. 651/2014 36.a panta 3. punkta nosacījumus un šo noteikumu 29.17. apakšpunktu;

45.4. komercdarbības atbalstu piešķir atklātā, pārredzamā, nediskriminējošā un konkurenci nodrošinošā konkursa procedūrā regulas Nr. 651/2014 36.a panta 4. un 5. punkta izpratnē;

45.5. atbalsts tiek sniegts tikai tādas uzlādes infrastruktūras izbūvei, uzstādīšanai, modernizēšanai vai paplašināšanai, kura ir publiski pieejama un nodrošina nediskriminējošu piekļuvi lietotājiem, tostarp attiecībā uz tarifiem, autentificēšanos, apmaksas veidiem un citiem lietošanas noteikumiem, saskaņā ar  regulas Nr. 651/2014  36.a panta 8. punktu;

45.6. atbalstu sniedz tādiem uzlādes infrastruktūras operatoriem, kuri piedāvā vai atļauj uz līgumu balstītus maksājumus, nediskriminē mobilitātes pakalpojumu sniedzējus (piemēram, piemērojot privileģētas piekļuves nosacījumus vai diferencējot cenas bez objektīva pamatojuma) saskaņā ar regulas Nr. 651/2014 36.a panta 9. punktu;

45.7. jebkuru koncesijas vai cita veida pilnvarojumu trešajām personām attiecībā uz atbalstāmās uzlādes infrastruktūras ekspluatāciju piešķir, ievērojot regulas Nr. 651/2014 36.a panta 12. punkta nosacījumus;

45.8. atbalstu piešķir tādas jaunas uzlādes infrastruktūras izbūvei, uzstādīšanai, modernizēšanai vai paplašināšanai, kuras izejas jauda ir 22 kW vai mazāka, ja ievēroti regulas Nr. 651/2014 36.a panta 13. punkta nosacījumi.

46. Komercdarbības atbalsta piešķiršanas diena darbību īstenošanai saskaņā ar regulas Nr. 1370/2007, regulas Nr. 651/2014 un regulas Nr. 1407/2013 nosacījumiem ir diena, kad ministrija finansējuma saņēmējam paziņo par projekta informācijas atbilstību visām izvirzītajām prasībām.

47. Ministrija, izvērtējot projektu iesniegumu atbilstību de minimis nosacījumiem un šo noteikumu 29.1., 29.2., 29.3. un 29.4. apakšpunktā minētajām attiecināmajām izmaksām, ja atbalsts tiek sniegts saskaņā ar šo noteikumu 42. punktu, ievēro šādus nosacījumus:

47.1. de minimis atbalstu piešķir, ievērojot regulas Nr. 1407/2013 1. panta 1. un 2. punktā minētos nozaru darbības un izmaksu ierobežojumus;

47.2. pirms finanšu atbalsta piešķiršanas ministrija pārbauda, vai finansējuma saņēmējam minētais atbalsts nepalielina attiecīgajā fiskālajā gadā, kā arī iepriekšējos divos fiskālajos gados saņemtā de minimis atbalsta kopējo apmēru līdz līmenim, kas pārsniedz regulas Nr. 1407/2013 3. panta 2. punktā noteikto maksimālo de minimis apmēru. Izvērtējot atbalsta apmēru, saņemtais de minimis atbalsts vērtējams viena vienota uzņēmuma līmenī. Viens vienots uzņēmums ir uzņēmums, kas atbilst regulas Nr. 1407/2013 2. panta 2. punktā minētajiem kritērijiem;

47.3. šo noteikumu ietvaros finansējuma saņēmēji de minimis atbalstu var apvienot ar citu de minimis atbalstu saskaņā ar regulas Nr. 1407/2013 5. pantu, tostarp par vienām un tām pašām attiecināmajām izmaksām, ja pēc atbalstu apvienošanas atbalsta vienībai vai izmaksu pozīcijai attiecīgā maksimālā atbalsta intensitāte nepārsniedz 100 procentus, kā arī netiek pārsniegts regulas Nr. 1407/2013 3. panta 2. punktā noteiktais maksimālais de minimis atbalsta apmērs;

47.4. de minimis atbalsta piešķiršanu un uzskaiti nodrošina atbilstoši Ministru kabineta 2018. gada 21. novembra noteikumiem Nr. 715 "Noteikumi par de minimis atbalsta uzskaites un piešķiršanas kārtību un de minimis atbalsta uzskaites veidlapu paraugiem".

48. Informācijas pieejamība atbilstoši regulas Nr. 651/2014 12. panta 1. punktam un regulas Nr. 1407/2013 6. panta 4. punktam tiek nodrošināta šādā veidā:

48.1. ministrija nodrošina informācijas pieejamību 10 gadus, sākot no dienas, kad saskaņā ar atbalsta shēmu ir piešķirts pēdējais komercdarbības atbalsts; 

48.2. finansējuma saņēmējs nodrošina informācijas pieejamību 10 gadus, sākot no komercdarbības atbalsta piešķiršanas dienas.

49. Ministrija nodrošina regulas Nr. 651/2014 9. panta 1. punkta "c" apakšpunktā un 4. punktā noteiktos publicitātes pasākumus.

50. Komercdarbības atbalsta nosacījumu uzraudzība:

50.1. regulas Nr. 1370/2007 4., 5., 6. un 7. pantā un 1. pielikumā noteikto komercdarbības atbalsta nosacījumu uzraudzību šo noteikumu 11.2.1. apakšpunktā minētajam projektam nodrošina ministrija;

50.2. regulas Nr. 1370/2007 4., 5., 6. un 7. pantā un 1. pielikumā noteikto komercdarbības atbalsta nosacījumu uzraudzību šo noteikumu 11.3. apakšpunktā minētajam projektam saskaņā ar Sabiedriskā transporta pakalpojumu likuma 5. panta otrās daļas 4. punktu veic Rīgas valstspilsētas pašvaldība;

50.3. regulas Nr. 651/2014 komercdarbības atbalsta nosacījumu uzraudzību šo noteikumu 29.17. apakšpunktā minēto darbību īstenošanai, ņemot vērā šo noteikumu 42. punkta nosacījumus, nodrošina ministrija.

51. Ja tiek pārkāptas regulas Nr. 1370/2007 un regulas Nr. 651/2014 prasības, finansējuma saņēmējs atmaksā aģentūrai visu projekta ietvaros nelikumīgi saņemto komercdarbības atbalstu kopā ar procentiem no līdzekļiem, kas ir brīvi no komercdarbības atbalsta, atbilstoši Komercdarbības atbalsta kontroles likuma IV vai V nodaļas nosacījumiem.

52. Ja tiek konstatēts regulas Nr. 1407/2013 nosacījumu pārkāpums, finansējuma saņēmējs atmaksā aģentūrai visu projekta ietvaros saņemto de minimis atbalstu kopā ar procentiem no līdzekļiem, kas ir brīvi no komercdarbības atbalsta, atbilstoši Komercdarbības atbalsta kontroles likuma IV vai V nodaļas nosacījumiem.

53. Šo noteikumu 11.2.1. apakšpunktā minētā projekta finansējuma saņēmējs, iesniedzot vadības informācijas sistēmā projekta informāciju, pievieno apliecinājumu, ka kompensācija, lai segtu izmaksas, kas radušās, izpildot sabiedrisko pakalpojumu sniegšanas saistības, tiks aprēķināta tā, lai novērstu pārmērīgu kompensāciju atbilstoši regulas Nr. 1370/2007 3. panta 2. punktam un 4. panta 1. punkta "b" apakšpunktam.

54. Šo noteikumu 11.3. apakšpunktā minētā projekta finansējuma saņēmējs, iesniedzot vadības informācijas sistēmā projekta informāciju, pievieno sabiedriskā pakalpojuma sniegšanas pienākuma uzlicēja apliecinājumu, ka kompensācija, lai segtu izmaksas, kas radušās, izpildot sabiedrisko pakalpojumu sniegšanas saistības, tiks aprēķināta tā, lai novērstu pārmērīgu kompensāciju atbilstoši regulas Nr. 1370/2007 3. panta 2. punktam un 4. panta 1. punkta "b" apakšpunktam.

55. Investīcijas ieviešanā pieļaujams, ka projekta ietvaros izbūvēto, pārbūvēto vai atjaunoto bez maksas un diskriminācijas publiski pieejamo mobilitātes punktu infrastruktūru vismaz 80 procentu apjomā no to gada jaudas platības, laika vai finanšu izteiksmē izmanto tādu finansējuma saņēmēja funkciju vai deleģēto pārvaldes uzdevumu veikšanai, kuri nav saistīti ar saimniecisko darbību, un līdz 20 procentiem no gada jaudas papildinošas saimnieciskās darbības īstenošanai un parasto papildpakalpojumu nodrošināšanai, ievērojot šo noteikumu 55.1. un 55.2. apakšpunkta un 56., 57. un 58. punkta nosacījumus un šādus kritērijus:

55.1. papildinoša saimnieciskā darbība – darbība, kas ir tieši saistīta ar infrastruktūras ekspluatāciju un tai nepieciešama vai tā nesaraujami saistīta ar tās galveno ar saimniecisko darbību nesaistīto izmantojumu, patērējot tādu pašu resursu (piemēram, materiālus, aprīkojumu, darbaspēku) kā ar saimniecisko darbību nesaistītajām darbībām, un katru gadu iedalītā kapacitāte platības, laika vai finanšu izteiksmē nepārsniedz 20 procentus no infrastruktūras kopējās gada kapacitātes;

55.2. parastie papildpakalpojumi infrastruktūrā, ja pakalpojumus galvenokārt izmanto ar saimniecisko darbību nesaistītai pamatdarbībai un tie neietekmē tirdzniecību starp Eiropas Savienības dalībvalstīm.

56. Ja projekta ietvaros izbūvēto, pārbūvēto vai atjaunoto bez maksas un diskriminācijas publiski pieejamo infrastruktūru izmanto papildinošai saimnieciskai darbībai, pārsniedzot šo noteikumu 55. punktā minēto papildinošai saimnieciskai darbībai iedalītās kapacitātes apmēru platības, laika vai finanšu izteiksmē, finansējuma saņēmējam proporcionāli tai gada jaudas daļai platības, laika vai finanšu izteiksmē, par kuru kopumā ir konstatēts pārkāpums, ir pienākums atmaksāt aģentūrai visu projekta ietvaros saņemto nelikumīgo komercdarbības atbalstu kopā ar procentiem par attiecīgo gadu saskaņā ar Komercdarbības atbalsta kontroles likuma IV vai V nodaļu.

57. Finansējuma saņēmējs nodrošina, ka:

57.1. katru gadu papildinošai saimnieciskai darbībai iedalītā kapacitāte platības, laika vai finanšu izteiksmē nepārsniedz 20 procentus no infrastruktūras kopējās gada kapacitātes platības, laika vai finanšu izteiksmē;

57.2. parastos papildpakalpojumus infrastruktūrā galvenokārt izmanto ar saimniecisko darbību nesaistītai pamatdarbībai un tie neietekmē tirdzniecību starp Eiropas Savienības dalībvalstīm.

58. Ja infrastruktūras amortizācijas periodā projekta ietvaros izbūvēto, pārbūvēto vai atjaunoto infrastruktūru izmanto šo noteikumu 55.2. apakšpunktā minētajām saimnieciska rakstura darbībām, finansējuma saņēmējs:

58.1. izstrādā kārtību, kurā nosaka visam projekta dzīves ciklam izvēlēto kapacitātes aprēķina metodi platības, laika vai finanšu izteiksmē un metodi, kā tiks nodalīta šo noteikumu 55.2. apakšpunktā minēto darbību izvēlētā kapacitāte platības, laika vai finanšu izteiksmē un nodrošināta projekta atbilstība šo noteikumu 55. un 57. punktam;

58.2. atbilstoši šo noteikumu 58.1. apakšpunktā minētajai kārtībai nodrošina ar apliecinošiem dokumentiem pierādāmu uzskaiti par šo noteikumu 57.1. apakšpunktā minētās papildinošās saimnieciskās darbības ierobežojuma ievērošanu.

59. Šo noteikumu 55. punktā minētās darbības ir atbalstāmas un minētie nosacījumi ir piemērojami infrastruktūras amortizācijas periodā.

60. Šo noteikumu 55., 56. un 58. punktā minēto nosacījumu uzraudzību nodrošina ministrija.

61. Finansējuma saņēmējs līdz 2026. gada 30. jūnijam iesniedz vadības informācijas sistēmā nacionālo rādītāju sasniegšanu pamatojošo dokumentāciju:

61.1. neatkarīga revidenta vai iekšējā auditora atzinumu, kas apliecina izmaksu pamatotību un mērķa sasniegšanu;

61.2. apliecinājumu par izbūvētās un pārbūvētās infrastruktūras nodošanu ekspluatācijā un projekta mērķu sasniegšanu;

61.3. iepirkumu dokumentāciju, pakalpojumu un piegādes līgumus, izdevumus pamatojošo dokumentāciju;

61.4. rēķinus un citus veiktos maksājumus apliecinošus dokumentus;

61.5. pieņemšanas un nodošanas aktus;

61.6. citus pamatojošus dokumentus, kas apliecina projekta mērķu un nacionālo rādītāju sasniegšanu.

62. Šo noteikumu 11.1. un 11.2. apakšpunktā minētie projekti ir identificēti kā stratēģiski svarīgi projekti, kuriem ministrija nodrošina pastiprinātus komunikācijas un publicitātes pasākumus.

63. Finansējuma saņēmējs, iesniedzot vadības informācijas sistēmā projekta informāciju par šo noteikumu 11.3. apakšpunktā īstenoto projektu, pievieno finansējuma saņēmēja apliecinājumu, ka projekta ietvaros radītās infrastruktūras īpašumtiesības nodotas Rīgas valstspilsētas pašvaldībai  (ja amortizācijas termiņš ir garāks par šo noteikumu 8. punktā minētā līguma darbības termiņu) šādos gadījumos:

63.1. šo noteikumu 8. punktā minētais līgums netiek pagarināts pēc 2033. gada 30. jūnija vai ar finansējuma saņēmēju netiek noslēgts jauns līgums par sabiedriskā transporta pakalpojumu sniegšanu Rīgas valstspilsētas sabiedriskā transporta maršrutu tīklā pēc 2033. gada 30. jūnija;

63.2. šo noteikumu 8. punktā minētais līgums tiek izbeigts pirms tā darbības termiņa beigām;

63.3. iestājas finansējuma saņēmēja maksātnespēja vai likvidācija.

64. Investīcijas ietvaros projektu īsteno saskaņā ar vienošanos vai līgumu par projekta īstenošanu, bet ne ilgāk kā līdz 2026. gada 31. maijam.

65. De minimis atbalstu šo noteikumu ietvaros piešķir līdz regulas Nr. 1407/2013 8. pantā minētajam spēkā esības termiņam, ņemot vērā regulas Nr. 1407/2013 7. panta 4. punkta nosacījumus.

66. Atbalstu saskaņā ar regulas Nr. 651/2014 nosacījumiem šo noteikumu ietvaros piešķir, ievērojot regulas Nr. 651/2014 58. panta 4. punktā un 59. pantā noteiktos termiņus.

Ministru prezidente E. Siliņa

Satiksmes ministrs K. Briškens
19.01.2024