Preiļu novada pašvaldības saistošie noteikumi Nr. 2023/22
Preiļos 2023. gada 30. novembrī
APSTIPRINĀTI
ar Preiļu novada domes
2023. gada 30. novembra lēmumu
(prot. Nr. 14, 4. §)
Precizēti ar Preiļu novada domes
2023. gada 28. decembra lēmumu
(prot. Nr. 15, 39. §)
Izdoti saskaņā ar Sociālo pakalpojumu
un sociālās palīdzības likuma
3. panta otro un trešo daļu,
Invaliditātes likuma 12. panta 6.2 daļu,
Ministru kabineta 2003. gada 27. maija
noteikumu Nr. 275 "Sociālās aprūpes
un sociālās rehabilitācijas pakalpojumu
samaksas kārtība un kārtība,
kādā pakalpojuma izmaksas tiek segtas
no pašvaldības budžeta" 6. punktu
Izdarīt Preiļu novada pašvaldības 2021. gada 30. novembra saistošajos noteikumos Nr. 2021/14 "Par sociālajiem pakalpojumiem Preiļu novadā" šādus grozījumus:
1. Izteikt 4. punktu šādā redakcijā:
"4. Noteikumu 42., 51. un 93. punktā minēto Pakalpojumu saņēmēji veic līdzmaksājumu saskaņā ar Pašvaldības lēmumu."
2. Izteikt 50. punktu šādā redakcijā:
"50. Pakalpojumu Pašvaldības izveidotajā infrastruktūrā apmaksā Pašvaldība pilnā apmērā Sociālā dienesta lēmumā norādītajā laika periodā, neizvērtējot Pakalpojuma saņēmēja ienākumus."
3. Papildināt Noteikumus ar 54.1 punktu šādā redakcijā:
"54.1 Pakalpojumu personai piešķir līdz 20 (divdesmit) nodarbībām kalendāra gadā. Sociālais dienests var pieņemt lēmumu par papildu nodarbību piešķiršanu atbilstoši ārstniecības personas rekomendācijām."
4. Izteikt 55. punktu šādā redakcijā:
"55. Pakalpojums Pašvaldības izveidotajā infrastruktūrā tiek finansēts no Pašvaldības budžeta līdzekļiem. Likumiskie pārstāvji par Pakalpojumu veic līdzmaksājumu saskaņā ar Pašvaldības lēmumu."
5. Papildināt Noteikumu 2.7. nodaļu ar šādiem punktiem:
"55.1 Sociālās rehabilitācijas pakalpojums (turpmāk - Pakalpojums), kas ietver ergoterapijas pakalpojumu, audiologopēda pakalpojumu un ABA terapijas pakalpojumu, paredzēts komunikācijas prasmju attīstīšanai, emocionālās labsajūtas uzlabošanai, dažādu traucējumu novērtēšanai, diagnostikai, korekcijai un rehabilitācijai.
55.2 Pakalpojumu var saņemt nepilngadīgas personas ar invaliditāti pie Pakalpojumu sniedzēja, ar kuru noslēgts līgums par Pakalpojuma sniegšanu. Vēlamo Pakalpojuma sniedzēju, kura darbība reģistrēta normatīvajos aktos paredzētajos reģistros, izvēlas nepilngadīgas personas ar invaliditāti likumiskais pārstāvis.
55.3 Lai saņemtu Pakalpojumu, personas likumiskais pārstāvis Sociālajā dienestā iesniedz:
55.31. ārsta (ārstniecības personas, atbilstoši tā kompetencei) izsniegtu izziņu par personas veselības stāvokli, kurā norādīts(-i) funkcionālo traucējumu veids(-i) un/vai akūtas infekcijas (piemēram, plaušu tuberkuloze aktīvajā stadijā, akūtas infekcijas slimības) pazīmes (ja tādas ir), kas var ietekmēt sociālo pakalpojumu sniegšanas kārtību, kā arī norāda rekomendācijas pakalpojumam;
55.3 2. citus dokumentus pēc Sociālā dienesta pieprasījuma, ja tie nepieciešami lēmuma pieņemšanai.
55.4 Lēmumu piešķirt, atteikt vai pārtraukt Pakalpojumu personai pieņem Sociālais dienests, pamatojoties uz sociālā darba speciālista izvērtējumu.
55.5 Pakalpojumu nepilngadīgai personai ar invaliditāti piešķir, neizvērtējot ģimenes (personas) ienākumus, nodarbību apmaksai līdz 800 euro apmērā kalendāra gadā.
55.6 Ja Veselības un darbspēju ekspertīzes ārstu valsts komisijas lēmumā par bērna invaliditāti ir norāde par autismu, autiskā spektra traucējumiem, Pakalpojumu nepilngadīgai personai ar invaliditāti piešķir, neizvērtējot ģimenes (personas) ienākumus, nodarbību apmaksai līdz 1 500 euro apmērā kalendāra gadā.
55.7 Pakalpojumu apmaksā Pašvaldība, pamatojoties uz Pakalpojuma sniedzēja iesniegtu rēķinu."
6. Izteikt 101. punktu šādā redakcijā:
"101. Pakalpojumu Pašvaldības izveidotajā infrastruktūrā apmaksā Pašvaldība pilnā apmērā Sociālā dienesta lēmumā norādītajā laika periodā, neizvērtējot Pakalpojuma saņēmēja ienākumus."
7. Izteikt 138. punktu šādā redakcijā:
"138. Sociālā dienesta lēmumu un faktisko rīcību var apstrīdēt Labklājības pārvaldē.
Labklājības pārvaldes lēmumu Administratīvā procesa likumā noteiktajā kārtībā var pārsūdzēt Administratīvajā rajona tiesā."
Preiļu novada domes priekšsēdētājs Ā. Vucāns
Paskaidrojuma raksta sadaļa |
Norādāmā informācija |
1. Mērķis un nepieciešamības pamatojums |
Saistošie noteikumi izstrādāti ar mērķi precizēt Preiļu
novada pašvaldības finansēto, līdzfinansēto sociālo
pakalpojumu (turpmāk - pakalpojumi) piešķiršanas,
atteikšanas, saņemšanas, pārtraukšanas un samaksas kārtību.
Pašvaldību likuma 4. panta pirmās daļas 9. punkts nosaka pašvaldības autonomo funkciju - nodrošināt iedzīvotājiem atbalstu sociālo problēmu risināšanā, kā arī iespēju saņemt sociālo palīdzību un sociālos pakalpojumus. Saskaņā ar Sociālo pakalpojumu un sociālās palīdzības likuma 3. panta trešo daļu, kārtību, kādā saņemami pašvaldību sniegtie sociālie pakalpojumi, nosaka pašvaldību saistošajos noteikumos. Atbilstoši Ministru kabineta 2003. gada 27. maija noteikumu Nr. 275 "Sociālās aprūpes un sociālās rehabilitācijas pakalpojumu samaksas kārtība un kārtība, kādā pakalpojuma izmaksas tiek segtas no pašvaldības budžeta" 6. punktam, pašvaldība atbilstoši finansiālajām iespējām var noteikt klientam citu (labvēlīgāku) samaksas kārtību par pakalpojumu. Preiļu novada pašvaldībā ir spēkā esoši 2021. gada 30. novembra saistošie noteikumi Nr. 2021/14 "Par sociālajiem pakalpojumiem Preiļu novadā". Ņemot vērā, ka sākot ar 2024. gada 1. janvāri vairāk netiks sniegts atbalsts ar sociālo pakalpojumu dzīvesvietā sniegšanu saistīto izmaksu segšanai, kas līdz šim tika nodrošināts saskaņā ar normatīvajiem aktiem par darbības programmas "Izaugsme un nodarbinātība" 9.2.2. specifiskā atbalsta mērķa "Palielināt kvalitatīvu institucionālai aprūpei alternatīvu sociālo pakalpojumu dzīvesvietā un ģimeniskai videi pietuvinātu pakalpojumu pieejamību personām ar invaliditāti un bērniem" 9.2.2.1. pasākuma "Deinstitucionalizācija" īstenošanas noteikumiem Latgales plānošanas reģiona īstenotajā projektā "Deinstitucionalizācijas pasākumu īstenošana Latgales reģionā", Vienošanās Nr. 9.2.2.1./15/I/005, kā arī pārskatot pašvaldības finansēto sociālo pakalpojumu loku, lai pilnveidotu sociālo pakalpojumu pieejamību iedzīvotājiem Preiļu novadā, nepieciešams precizēt saistošos noteikumus ar papildu sociālo pakalpojumu veidiem, kuri tiek finansēti no pašvaldības budžeta. |
2. Fiskālā ietekme uz pašvaldības budžetu | Papildu jau noteiktajiem sociālo pakalpojumu veidiem, kuri tiek finansēti vai līdzfinansēti no pašvaldības budžeta, tiek noteikti četri jauni sociālo pakalpojumu veidi, kuri līdz 2023. gada 31. decembrim tiek finansēti no Latgales plānošanas reģiona īstenotā projekta "Deinstitucionalizācijas pasākumu īstenošana Latgales reģionā", Vienošanās Nr. 9.2.2.1./15/I/005, un kuru ietekme uz pašvaldības budžetu 2024. gadā plānota aptuveni 150 000, 00 euro apmērā, aprēķina veikšanai izmantojot datus par šī brīža klientu skaitu Dienas aprūpes centrā, maksimālo pakalpojumu saņēmēju skaitu Grupu dzīvokļos, kā arī datus par bērniem ar invaliditāti, kuri līdz šim izmantojuši sociālās rehabilitācijas pakalpojumus. |
3. Sociālā ietekme, ietekme uz vidi, iedzīvotāju veselību, uzņēmējdarbības vidi pašvaldības teritorijā, kā arī plānotā regulējuma ietekme uz konkurenci |
Saistošo noteikumu tiesiskais regulējums rada tiešu,
labvēlīgu ietekmi un pašvaldības iedzīvotāju veselību un
sociālo nodrošinātību.
Saistošo noteikumu tiesiskais regulējums nerada ietekmi uz vidi. Saistošie noteikumi neietekmēs uzņēmējdarbības vidi un konkurenci novadā. |
4. Ietekme uz administratīvajām procedūrām un to izmaksām |
Saistošo noteikumu izpildi nodrošina Preiļu novada
Labklājības pārvaldes Sociālais dienests.
Sociālā dienesta lēmumu un faktisko rīcību var apstrīdēt Labklājības pārvaldē. Labklājības pārvaldes lēmumu Administratīvā procesa likumā noteiktajā kārtībā var pārsūdzēt Administratīvajā rajona tiesā. Galvenie procedūras posmi un bērna likumiskajam pārstāvim veicamās darbības noteiktas Saistošajos noteikumos. Administratīvo procedūru izmaksas nav paredzētas. |
5. Ietekme uz pašvaldības funkcijām un cilvēkresursiem |
Saistošie noteikumiem ir ietekme uz pašvaldības funkciju,
kas noteikta Pašvaldību likuma 4. panta pirmās daļas 9.
punktā - nodrošināt iedzīvotājiem atbalstu sociālo problēmu
risināšanā, kā arī iespēju saņemt sociālo palīdzību un
sociālos pakalpojumus.
Saistošo noteikumu izpildes nodrošināšanai nav nepieciešams veidot jaunas pašvaldības institūcijas, darba vietas vai paplašināt esošo institūciju kompetenci. |
6. Informācija par izpildes nodrošināšanu |
Saistošo noteikumu izpildi nodrošina Preiļu novada
Labklājības pārvaldes Sociālais dienests.
Samaksu par sociālo pakalpojumu nodrošināšanu pakalpojumu sniedzējiem veic Preiļu novada pašvaldības Finanšu un grāmatvedības daļa. |
7. Prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem, ko sniedz mērķa sasniegšana |
Saistošie noteikumi ir piemēroti iecerētā mērķa
sasniegšanas nodrošināšanai un paredz tikai to, kas ir
vajadzīgs minētā mērķa sasniegšanai.
Pašvaldības izraudzītie līdzekļi ir leģitīmi un rīcība ir atbilstoša augstākstāvošiem normatīviem aktiem. |
8. Izstrādes gaitā veiktās konsultācijas ar privātpersonām un institūcijām |
Saistošo noteikumu projekts no 2023. gada 13. novembra līdz
2023. gada 27. novembrim publicēts pašvaldības mājas lapā
sabiedrības viedokļa noskaidrošanai. Noteiktajā termiņā
sabiedrības viedokļi nav saņemti.
Saistošo noteikumu projekta izstrādē ņemti vērā bērnu ar funkcionāliem traucējumiem likumisko pārstāvju viedokļi (laikā no 2023. gada 3. augusta līdz 2023. gada 10. septembrim bija iespēja aizpildīt aptaujas anketu par vēlamajiem sociālajiem pakalpojumiem un to apmaksu), kā arī pilngadīgu personu ar garīga rakstura traucējumiem, kuri saņem Dienas aprūpes centra un Grupu dzīvokļa pakalpojumu, un to likumisko pārstāvju viedokļi par iespēju veikt līdzmaksājumu sabiedrībā balstītiem sociālajiem pakalpojumiem. |
Preiļu novada pašvaldības domes priekšsēdētājs Ā. Vucāns