1. Saistošie noteikumi (turpmāk – Noteikumi) nosaka kārtību, kādā Dienvidkurzemes novada pašvaldība sniedz palīdzību trūcīgām vai maznodrošinātām personām, remontējot viņu īrētās dzīvojamās telpas, ja šo telpu izīrētājs nav pašvaldība, vai remontējot šo personu īpašumā (tiesiskajā valdījumā) esošās dzīvojamās telpas.
2. Palīdzību dzīvojamo telpu remontam ir tiesības saņemt personai, kura ir deklarēta un faktiski dzīvo mājoklī, par kuru tiek prasīta palīdzība.
3. Tiesības saņemt palīdzību dzīvojamo telpu remontam ir personai, kurai ir piešķirts trūcīgas vai maznodrošinātas mājsaimniecības statuss.
5. Pabalstu piešķir gadījumos, ja dzīvojamo telpu stāvoklis apdraud mājsaimniecības/personas un/vai pārējo mājas iedzīvotāju drošību.
6. Pabalstu dzīvojamo telpu remontam piešķir krāšņu, pavardu, dūmvadu vai elektroinstalācijas remontam/nomaiņai.
9. Atzinumu par konstatētajiem bojājumiem un remontdarbu tāmi sastāda apsaimniekotājs vai cits kompetents speciālists (sertificēts būvspeciālists).
10. Remontdarbu tāme tiek saskaņota ar attiecīgās teritoriālās vienības vai vienību apvienības pārvaldes (turpmāk tekstā – pārvalde) vadītāju.
11. Pārvaldes vadītājs pēc remontdarbu tāmes saskaņošanas nosūta dokumentus Dienvidkurzemes novada Sociālajam dienestam (turpmāk – Sociālais dienests) lēmuma pieņemšanai.
12. Lēmumu par pabalstu dzīvojamo telpu remontam pēc visu nepieciešamo dokumentu saņemšanas pieņem Sociālā dienesta vadītājs divu nedēļu laikā no remontdarbu tāmes saskaņošanas brīža.
13. Sociālā dienesta vadītājas lēmumu par pabalstu dzīvojamo telpu remontam var apstrīdēt domē, bet pašvaldības domes lēmumu par apstrīdēto lēmumu var pārsūdzēt Administratīvajā rajona tiesā Administratīvā procesa likuma noteiktajā kārtībā.
14. Pārvaldes vadītājs organizē remontdarbu faktisko norisi un nepieciešamo speciālistu piesaisti, gadījumos, kad to neveic persona, kurai piešķirts pabalsts.
15. Pabalstu izmaksā divu kalendāro nedēļu laikā pēc remontdarbu veikšanas un attaisnojuma dokumentu (Pārvaldnieka apsekošanas akts par darbu izpildi un atbilstību remontdarbu tāmei) iesniegšanas Sociālajam dienestam, bet nepārsniedzot 7. punktā minēto pabalsta summu.
16. Pabalsts dzīvojamo telpu remontam tiek atteikts, ja:
16.1. personai pieder cits dzīvošanai derīgs īpašums;
16.2. ir stājies spēkā tiesas spriedums par pabalsta pieprasītāja izlikšanu no dzīvojamās telpas.
17. Ja persona, kura ir saņēmusi pabalstu dzīvojamo telpu remontam, maina dzīvesvietu pret citu sliktā tehniskā stāvoklī esošu dzīvojamo platību, tas nevar būt par pamatu atkārtotai pabalsta izmaksai.
1. Mērķis un nepieciešamības pamatojums | Likuma "Par palīdzību dzīvokļu jautājumu risināšanā" 27. pants nosaka, ka pašvaldībai ir tiesības savos saistošajos noteikumos noteikt kārtību kādā tiek sniegta palīdzība maznodrošinātām personām, dzīvojamās telpas remontam. Noteikumi nosaka pabalsta summu un tās saņemšanas kārtību. Pašvaldībā aizvien biežāk vēršas iedzīvotāji, kuriem nav līdzekļu, lai izpildītu ugunsdzēsības un glābšanas dienesta prasības: novērts neatbilstošu apkures sistēmu lietošanu. Augstās remontdarbu izmaksas segt maznodrošinātām personām finanšu līdzekļu trūkuma dēļ nav iespējas un tiek radīts apdraudējums savai un apkārtējo iedzīvotāju drošībai. Likumā noteikts atbalsts maznodrošinātām mājsaimniecībām, taču saistošajos noteikumos ietvertas arī trūcīgās personas, ņemot vērā, ka trūcīgas mājsaimniecības slieksnis ir zemāks kā noteikts maznodrošinātajām, līdz ar ko tās nepamatoti tiktu izslēgtas no palīdzības saņēmēju loka. |
2. Fiskālā ietekme uz pašvaldības budžetu | Saistošo noteikumu izpildei būs nepieciešami papildus budžeta līdzekļi 42000 eiro apmērā. Līdzekļi nepieciešami Atzinumu par konstatētajiem bojājumiem un remontdarbu tāmju sastādīšanas izmaksas un faktiskās remontdarbu izmaksas. |
3. Sociālā ietekme, ietekme uz vidi, iedzīvotāju veselību, uzņēmējdarbības vidi pašvaldības teritorijā, kā arī plānotā regulējuma ietekme uz konkurenci | Saistošie noteikumi novērsīs apdraudējuma iespēja personu veselībai un dzīvībai. Saistošie noteikumi neierobežos uzņēmējdarbības vidi un neietekmēs konkurenci. |
4. Ietekme uz administratīvajām procedūrām un to izmaksām | Saistošie noteikumi paredz papildus pienākumus pilsētu/pagastu pārvalžu vadītājiem un papildus administratīvo procedūru izmaksas dzīvojamās telpas bojājumu un tehniskā stāvokļa novērtēšanai, remontdarbu tāmes sastādīšana. |
5. Ietekme uz pašvaldības funkcijām un cilvēkresursiem | Saistošie noteikumi izstrādāti Pašvaldību likuma 4. panta pirmās daļas 9. punktā minēto pašvaldības autonomo funkciju – nodrošināt iedzīvotājiem saņemt sociālo palīdzību, īstenošanai. Izpildi nodrošinās pašvaldības centrālā administrācija. |
6. Informācija par izpildes nodrošināšanu | Saistošo noteikumu izpildē iesaistīti pagasta/pilsētu pārvalžu vadītāji, kuri atbildīgi par remontdarbu faktisko norisi un nepieciešamo speciālistu piesaisti, tāmes saskaņošanu. Par lēmuma pieņemšanu atbildīgā iestāde ir Dienvidkurzemes novada Sociālais dienests. Par Finanšu līdzekļu izmaksu atbildīgā ir Dienvidkurzemes novada Finanšu nodaļa. |
7. Prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem, ko sniedz mērķa sasniegšana | Saistošo noteikumi ir piemēroti iecerētā mērķa sasniegšanas nodrošināšanai un paredz tikai to, kas ir vajadzīgs, lai novērstu iespējamo apdraudējumu iedzīvotāju drošībai un nodrošinātu iedzīvotāju vajadzību pēc siltuma, iespēju pagatavot siltu ēdienu. Palīdzība paredzēta kritiskos gadījumos, kad krāsns un elektroinstalācija apdraud mājokļa iemītniekus un kaimiņus. |
8. Izstrādes gaitā veiktās konsultācijas ar privātpersonām un institūcijām | Atbilstoši Pašvaldību likuma 46. panta trešajai daļai, lai informētu sabiedrību par projektu un dotu iespēju izteikt viedokli, saistošo noteikumu projekts tika publicēts Dienvidkurzemes novada pašvaldības mājaslapā www.dkn.lv zem sadaļas Normatīvie akti. Saistošo noteikumu projekts publicēts no 19.10.2023. līdz 02.11.2023. Viedokļa noskaidrošanas termiņā saņemts priekšlikums precizēt personas, kurām ir tiesības saņemt palīdzību, ievērojot likuma "Par palīdzību dzīvokļa jautājuma risināšanā" 27. pantā noteikto. Priekšlikums ņemts vērā, precizējot Saistošo noteikumu Vispārīgo sadaļu. Saņemts priekšlikums saistošo noteikumu izpildē piesaistīt pašvaldības kompetentas personas būvniecības jomā. Priekšlikums netiek ņemts vērā, jo pašvaldības administrācijā nestrādā speciālisti būvniecības jomā. Saņemts priekšlikums papildināt saistošo noteikumu izdošanas pamatu ar likuma "Par palīdzību dzīvokļa jautājuma risināšanā" 26. pantu. Priekšlikums netiek ņemts vērā, jo Saistošo noteikumu mērķis nav vienreizēja pabalsta izmaksāšana cietušās dzīvojamās telpas īrniekam, īpašniekam. |