Tiesību akts: spēkā esošs
Jūrmalas domes saistošie noteikumi Nr. 26

Jūrmalā 2023. gada 28. septembrī (prot. Nr. 10, 8. p.)
Par sadzīves atkritumu apsaimniekošanu Jūrmalas valstspilsētā
Izdoti saskaņā ar Atkritumu apsaimniekošanas likuma
8. panta pirmās daļas 3. punktu
I. Vispārīgie jautājumi

1. Šie saistošie noteikumi nosaka:

1.1. sadzīves atkritumu, tai skaitā sadzīvē radušos bīstamo atkritumu, dalīti savākto (bioloģiskie atkritumi, plastmasa, papīra, metāla iepakojums, stikls, tekstils), sadzīvē radušos liela izmēra atkritumu, mājsaimniecībās radīto būvniecības atkritumu (turpmāk – sadzīves atkritumu), apsaimniekošanu Jūrmalas valstspilsētas administratīvajā teritorijā, lai aizsargātu vidi, cilvēku dzīvību un veselību, nodrošinātu atkritumu dalītu savākšanu un reģenerāciju, kā arī veicinātu dabas resursu efektīvu izmantošanu, atkārtoti lietojamu materiālu atgriešanu apritē un apglabājamo atkritumu apjoma samazināšanu;

1.2. teritorijas dalījumu sadzīves atkritumu apsaimniekošanas zonās;

1.3. prasības sadzīves atkritumu savākšanai, tai skaitā arī minimālo sadzīves atkritumu savākšanas biežumu, pārvadāšanai, pārkraušanai, šķirošanai un uzglabāšanai;

1.4. kārtību, kādā veicami maksājumi par sadzīves atkritumu apsaimniekošanu;

1.5. atbildību par šo saistošo noteikumu neievērošanu.

2. Šo saistošo noteikumu mērķis ir:

2.1. nodrošināt Jūrmalas valstspilsētas pašvaldības (turpmāk – pašvaldība) autonomās funkcijas – sadzīves atkritumu apsaimniekošanas organizēšana pašvaldības iedzīvotāju interesēs – izpildi;

2.2. noteikt sadzīves atkritumu apsaimniekošanas kārtību, lai aizsargātu cilvēku dzīvību un veselību, vidi, kā arī personu mantu;

2.3. veicināt sadzīves atkritumu apsaimniekošanu, tajā skaitā atkārtotu izmantošanu, atkritumu dalītu vākšanu un šķirošanu, pārstrādi reģenerāciju, lai samazinātu poligonā apglabājamo atkritumu daudzumu.

3. Šajos saistošajos noteikumos lietotie termini atbilst terminiem, kuri noteikti normatīvajos aktos atkritumu apsaimniekošanas jomā.

4. Papildus normatīvajos aktos noteiktajiem terminiem šajos saistošajos noteikumos lietotie termini:

4.1. liela izmēra atkritumi – tādi sadzīvē radušies atkritumi, kurus to izmēra dēļ nav iespējams ievietot klienta lietošanā nodotajā atkritumu konteinerā (mēbeles, matrači, sadzīves priekšmeti u.c.);

4.2. parku un dārzu atkritumi (arī kapsētu atkritumi) – veci augi, puķes, nopļauta zāle, koka lapas, zari u.tml.;

4.3. sadzīves atkritumu apsaimniekošanas zona – Jūrmalas valstspilsētas administratīvā teritorija, kurā atbilstoši līgumam ar pašvaldību atkritumu apsaimniekotājs veic līgumā paredzētās darbības;

4.4. atkritumu apsaimniekotājs – komersants, kurš normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā ieguvis tiesības veikt sadzīves atkritumu apsaimniekošanu Jūrmalas valstspilsētas administratīvajā teritorijā;

4.5. atkritumu poligons – speciāli ierīkota un aprīkota atkritumu apglabāšanas vieta, kurā tiek nodrošināti normatīvajos aktos noteiktie vides aizsardzības pasākumi – poligons "Janvāri" (SIA "Atkritumu apsaimniekošanas sabiedrība "Piejūra"");

4.6. atkritumu šķirošanas – pārkraušanas stacija un kompostēšanas laukums – speciāli ierīkota un aprīkota vieta Jūrmalas valstspilsētā (Ventspils šosejā 61, Jūrmalā), kur tiek nogādāti savāktie nešķirotie sadzīves atkritumi pirms transportēšanas uz atkritumu poligonu. Ventspils šosejā 61, Jūrmalā ir izvietots arī šķiroto atkritumu savākšanas laukums, kur dalīti savāc un īslaicīgi uzglabā dažādu veidu atkritumus pirms to turpmākās transportēšanas.

5. Saistošie noteikumi ir saistoši ikvienai fiziskajai un juridiskajai personai pašvaldības administratīvajā teritorijā.

6. Neatkarīgi no rakstveida līguma ar atkritumu apsaimniekotāju noslēgšanas fakta un tā spēkā esamības atkritumu radītājam un atkritumu valdītājam ir pienākums norēķināties ar atkritumu apsaimniekotāju par faktiski sniegtajiem sadzīves atkritumu apsaimniekošanas pakalpojumiem atbilstoši pašvaldībā noteiktajai maksai par sadzīves atkritumu apsaimniekošanu.

7. Visa Jūrmalas valstspilsētas administratīvā teritorija ir viena sadzīves atkritumu apsaimniekošanas zona.

8. Jūrmalas valstspilsētas administratīvajā teritorijā savāktie sadzīves atkritumi, kuri nav izmantojami reģenerācijai vai atkārtotai izmantošanai, nogādājami un apglabājami atkritumu poligonā "Janvāri" (SIA "Atkritumu apsaimniekošanas sabiedrība "Piejūra""). Atkritumu apsaimniekošanas darbības veidu nosaka atkritumu apsaimniekošanas noteiktie mērķi.

II. Pašvaldības kompetence atkritumu apsaimniekošanas organizēšanas jomā

9. Pašvaldība organizē un kontrolē atkritumu apsaimniekošanu Jūrmalas valstspilsētas administratīvajā teritorijā saskaņā ar Pašvaldību likumu, normatīvajiem aktiem atkritumu apsaimniekošanas jomā, šiem saistošajiem noteikumiem, kā arī atkritumu apsaimniekošanas valsts plānu un reģionālo atkritumu apsaimniekošanas plānu.

10. Pašvaldība, papildu normatīvajos aktos atkritumu apsaimniekošanas un administratīvās atbildības jomā noteiktajiem pienākumiem:

10.1. informē atkritumu radītājus par atkritumu apsaimniekotāju, ar kuru pašvaldība ir noslēgusi līgumu par atkritumu apsaimniekošanu, norādot līguma darbības termiņu, publicējot informāciju pašvaldības tīmekļa vietnē www.jurmala.lv;

10.2. veicina sadarbību starp atkritumu apsaimniekošanā iesaistītajām personām – atkritumu apsaimniekotāju un atkritumu radītājiem, atkritumu valdītājiem, arī personu grupām un to pārstāvjiem, nekustamo īpašumu īpašniekiem un nekustamo īpašumu apsaimniekotājiem. Sadarbojoties ar atkritumu apsaimniekotāju, informēt atkritumu radītājus un atkritumu valdītājus par izmaiņām un aktualitātēm atkritumu apsaimniekošanas jomā;

10.3. noskaidro atkritumu apsaimniekošanā iesaistīto interešu grupu viedokļus un nepieciešamības gadījumā uzaicina šo grupu pārstāvjus, kā arī nozares lietpratējus uz Jūrmalas domes pastāvīgo komiteju un domes sēdēm;

10.4. nodrošina, ka atkritumu radītāji un atkritumu valdītāji tiek informēti par tās administratīvajā teritorijā esošajiem atkritumu dalītās savākšanas punktiem, šķiroto atkritumu savākšanas laukumiem, atkritumu šķirošanas un pārkraušanas stacijām (ja šķirošanas un pārkraušanas stacijā atkritumus šķiro vai pieņem no apmeklētājiem), mājsaimniecībā radītiem būvniecības atkritumu savākšanas laukumiem, bioloģisko atkritumu kompostēšanas laukumiem un kompostēšanas vietām saskaņā ar normatīvajiem aktiem atkritumu apsaimniekošanas jomā;

10.5. plāno, organizē un kontrolē ar atkritumu apsaimniekošanu saistītās darbības Jūrmalas valstspilsētas administratīvajā teritorijā;

10.6. var noteikt sadzīves atkritumu konteineru veidus un izskatu;

10.7. izskata un savas kompetences ietvaros risina sūdzības, iesniegumus un priekšlikumus par sadzīves atkritumu apsaimniekošanu Jūrmalas valstspilsētas administratīvajā teritorijā, kā arī par atkritumu apsaimniekotāja sniegto pakalpojumu kvalitāti.

III. Atkritumu radītāju un valdītāju pienākumi

11. Ikviena atkritumu radītāja un atkritumu valdītāja pienākums ir:

11.1. piedalīties pašvaldības organizētajā sadzīves atkritumu apsaimniekošanā, noslēdzot līgumu par sadzīves atkritumu savākšanu un pārvadāšanu ar atkritumu apsaimniekotāju, izņemot gadījumu, ja dzīvokļa īpašuma īpašnieks noslēdzis līgumu ar daudzdzīvokļu dzīvojamās mājas apsaimniekotāju par daudzdzīvokļu dzīvojamās mājas pārvaldīšanu, kas iekļauj arī sadzīves atkritumu apsaimniekošanu;

11.2. savākt un sašķirot savus radītos sadzīves atkritumus un nogādāt tos nekustamā īpašuma īpašnieka, tiesiskā valdītāja vai tā apsaimniekotāja norādītāja vietā un ievietot tos tiem paredzētajā atkritumu konteinerā;

11.3. nešķirotos sadzīves atkritumus ievietot tikai tiem paredzētajā atkritumu konteinerā, kas saskaņā ar noslēgto līgumu ar atkritumu apsaimniekotāju ir paredzēta konkrētā nekustamā īpašuma apkalpošanai;

11.4. iesaistīties dalītas sadzīves atkritumu savākšanas pasākumos un veikt atkritumu šķirošanu vietās, kur ir izvietoti konteineri dalīti savāktiem atkritumiem, atkritumu dalītās savākšanas punktos vai nogādāt atkritumus uz šķiroto atkritumu savākšanas laukumu.

12. Atkritumu radītājs, kas ir saimnieciskās darbības veicējs, vienojas ar nekustamā īpašuma, kurā tas veic saimniecisko darbību, īpašnieku, valdītāju, apsaimniekotāju vai pilnvaroto personu par kārtību, kādā tiks veikta sadzīves atkritumu savākšana un maksājumu veikšana par sadzīves atkritumu apsaimniekošanu, vai saimnieciskās darbības veicējs patstāvīgi slēdz līgumu par tā darbības rezultātā radīto sadzīves atkritumu apsaimniekošanu ar atkritumu apsaimniekotāju. Gadījumā, ja saimnieciskā darbība tiek veikta dzīvokļa īpašumā, šī punkta noteikumi piemērojami tiktāl, ciktāl līguma, kas noslēgts starp dzīvokļa īpašuma īpašnieku un daudzdzīvokļu dzīvojamās mājas apsaimniekotāju, noteikumi neparedz citādi.

13. Atkritumu radītājs nodrošina, ka nešķirotie sadzīves atkritumi pirms ievietošanas atkritumu konteineros ir iesaiņoti atkritumu maisos un atkritumu maisi ir aizsieti. Asie priekšmeti atkritumu konteineros ir jāievieto tā, lai pēc iespējas samazinātu ietekmi uz iedzīvotāju veselību, kā arī atkritumu savākšanas, pārvadāšanas un šķirošanas iekārtu bojājumiem. Atkritumi konteineros jāievieto tā, lai būtu iespējams aizvērt atkritumu konteinera vāku.

14. Liela izmēra atkritumi, mājsaimniecībā radītie būvniecības atkritumi savācami atsevišķi no citiem sadzīves atkritumiem, izmantojot:

14.1. īpaši šim nolūkam paredzētus atkritumu konteinerus;

14.2. ar atkritumu apsaimniekotāju saskaņotus citus atkritumu savākšanas veidus;

14.3. ar nekustamā īpašuma īpašnieku, valdītāju, apsaimniekotāju vai pilnvaroto personu un pašvaldības saskaņotu vietu, kas nodrošina to apsaimniekošanu videi drošā un normatīvajiem aktiem atbilstošā veidā.

15. Šo noteikumu 14. punkta noteikumi piemērojami tiktāl, ciktāl līguma, kas noslēgts starp dzīvokļa īpašuma īpašnieku un daudzdzīvokļu dzīvojamās mājas apsaimniekotāju, noteikumi neparedz citādi. Daudzdzīvokļu dzīvojamās mājas apsaimniekotājs, nosakot līgumā, kas noslēgts ar dzīvokļa īpašuma īpašnieku, kārtību šo noteikumu 14. punktā minēto atkritumu savākšanai, saskaņo to ar atkritumu apsaimniekotāju.

IV. Nekustamā īpašuma lietotāja, valdītāja, īpašnieka vai apsaimniekotāja pienākumi

16. Nekustamā īpašuma īpašnieks, valdītājs vai lietotājs, vai šo personu pilnvarots apsaimniekotājs papildus šajos noteikumos norādītajiem vispārīgajiem atkritumu radītāju un atkritumu valdītāju pienākumiem:

16.1. saskaņojot ar atkritumu apsaimniekotāju, norāda piemērotu vietu sadzīves atkritumu konteineru izvietošanai, kā arī nodrošina atkritumu apsaimniekotāja transporta netraucētu piekļuvi tai un uztur kārtību un tīrību šajā vietā. Sadzīves atkritumu konteineru izvietošanai paredzētajām vietām ir jāatbilst normatīvajos aktos (tajā skaitā pašvaldības apbūves noteikumos) ietvertajām prasībām. Ja pie vairākām daudzdzīvokļu dzīvojamajām mājām ir speciāli ierīkots (betonēts, asfaltēts vai tml.) laukums atkritumu konteineru novietošanai, tad atkritumu konteineri novietojami šajā laukumā;

16.2. nodrošina atkritumu apsaimniekotāja specializētā transportlīdzekļa piekļuvi atkritumu savākšanas laukumiem vai vietām, novietojot atkritumu konteinerus piebraucamā ceļa vai ielas malā. Ja objektīvu iemeslu dēļ tas nav iespējams, atkritumu konteineru iztukšošanas dienās sadzīves atkritumu konteineri no īpašumu pagalmiem pārvieto specializētajiem transportlīdzekļiem vai to apkalpei pieejamā vietā, kur tās netraucē gājēju un transportlīdzekļu kustību, kā arī nodrošina, lai pēc atkritumu izvešanas konteineri tiktu novietoti atpakaļ to pastāvīgajā atrašanās vietā, vai vienojas ar atkritumu apsaimniekotāju par citu kārtību, lai nodrošinātu specializētā transportlīdzekļa piekļūšanu atkritumu konteineriem;

16.3. pēc Jūrmalas valstspilsētas administrācijas vai daudzdzīvokļu dzīvojamo māju apsaimniekotāju pieprasījuma sniedz ziņas par to iedzīvotāju skaitu, kas dzīvo attiecīgajā nekustamajā īpašumā, kā arī par komersantiem un citām personām, kas veic saimniecisko darbību attiecīgajā nekustamajā īpašumā, kā arī par radītajiem atkritumu veidiem un daudzumu;

16.4. slēdz līgumu par katrā nekustamajā īpašumā radīto sadzīves atkritumu apsaimniekošanu ar atkritumu apsaimniekotāju, nodrošinot regulāru atkritumu izvešanu, ņemot vērā īpašumā radīto atkritumu daudzumu (apjomu), bet ne retāk kā:

16.4.1. individuālās dzīvojamās mājas – 2 reizes mēnesī;

16.4.2. daudzdzīvokļu dzīvojamās mājas – 4 reizes mēnesī;

16.4.3. nekustamie īpašumi (ēkas vai telpu grupas), kuros tiek veikta saimnieciskā darbība, – 4 reizes mēnesī;

16.5. nepieciešamības gadījumā veic izmaiņas šo noteikumu 16.4. punktā minētajā līgumā, nodrošinot sistemātisku atkritumu izvešanu, lai pie atkritumu konteineriem un nekustamā īpašuma teritorijā neveidojas atkritumu kaudzes. Nekustamā īpašuma īpašnieks, valdītājs vai lietotājs, vai šo personu pilnvarots apsaimniekotājs un atkritumu apsaimniekotājs var vienoties par šo noteikumu 16.4. punktā noteikto sadzīves atkritumu izvešanas biežuma samazināšanu, ņemot vērā konkrētajā īpašumā veiktos pasākumus saistībā ar iesaistīšanos atkritumu dalītā savākšanas sistēmā un kompostēšanā;

16.6. ja nekustamā īpašuma lietošana ir ar pārtraukumiem (nekustamā īpašuma lietošanai ir sezonāls raksturs), informē par to atkritumu apsaimniekotāju, šo noteikumu 16.4. punktā minētā līguma noteikumos paredzot radītajam atkritumu daudzumam atbilstošu atkritumu izvešanas grafiku, bet ne retāk kā 16.4.1. apakšpunktā noteiktajam. Sezonāla rakstura lietošanas nekustamā īpašuma, vasarnīcas vai dārza mājas (tai skaitā dārzkopības biedrības teritorijā esošās vasarnīcas vai dārza mājas) īpašnieks, valdītājs, lietotājs vai viņa pilnvarotā persona par laika periodu, kurā uzturas vasarnīcā vai dārza mājā, slēdz līgumu par atkritumu apsaimniekošanu ar atkritumu apsaimniekotāju, kā arī sedz visas izmaksas, kas saistītas ar viņa radīto sadzīves atkritumu, tai skaitā sadzīvē radušos bīstamo atkritumu, apsaimniekošanu;

16.7. ir atbildīgs par tā nekustamajā īpašumā radīto atkritumu, tostarp dalīti savākto atkritumu (bioloģiskie atkritumi, plastmasa, papīra, metāla iepakojums, stikls) savākšanu, šķirošanu un nogādāšanu līdz atkritumu konteineram, par kura iztukšošanu tam ar atkritumu apsaimniekotāju ir noslēgts līgums vai atkritumu dalītās savākšanas punktam, vai atkritumu savākšanas laukumam;

16.8. sadzīves atkritumu uzkrāšanai izmanto tikai noteiktajam atkritumu veidam paredzētos atkritumu konteinerus;

16.9. nodrošina no atkritumu apsaimniekotāja saņemto un lietošanā nodoto sadzīves atkritumu uzkrāšanai izmantoto atkritumu konteineru saglabāšanu, uztur tos tīrus un lietošanas kārtībā, kā arī sakopj teritoriju ap konteineriem;

16.10. nodrošina citu atkritumu veidu (piemēram, liela izmēra atkritumi, būvniecības un būvju nojaukšanas atkritumi) nogādāšanu Jūrmalas atkritumu pārkraušanas un šķirošanas stacijā vai pārstrādes vietā – ar savu transportu vai izmantojot atkritumu apsaimniekotāja pakalpojumus, par šo atkritumu savākšanu vienojoties atsevišķi. Ja noslēgtais līgums ar atkritumu apsaimniekotāju paredz regulāru šāda veida atkritumu izvešanu, persona atkritumus novieto to savākšanas vietā īsi pirms noteiktā savākšanas laika un tādā veidā, kā to paredz atkritumu apsaimniekotājs. Šī punkta noteikumi piemērojami tiktāl, ciktāl līguma, kas noslēgts starp dzīvokļa īpašuma īpašnieku un daudzdzīvokļu dzīvojamās mājas apsaimniekotāju, noteikumi neparedz citādi;

16.11. iesaistās pašvaldības un atkritumu apsaimniekotāja uzturētajā atkritumu dalītajā savākšanas sistēmā, nodrošinot, ka īpašumā radītie atkritumi (bioloģiskie atkritumi, plastmasa, papīra, metāla iepakojums, stikls, tekstils) saskaņā ar normatīvo aktu, tostarp šo noteikumu prasībām, tiek savākti dalīti:

16.11.1. individuālo dzīvojamo māju īpašnieki, valdītāji vai lietotāji, sadarbojoties ar atkritumu apsaimniekotāju, iesaistās atkritumu dalītajā savākšanas sistēmā, nodrošinot, ka pie individuālās dzīvojamās mājas tiek izvietoti sadzīves atkritumu (bioloģiskie atkritumi, plastmasa, papīra, metāla iepakojums, stikls) dalītai vākšanai paredzētie konteineri;

16.11.2. daudzdzīvokļu dzīvojamo māju, kurās ir vairāk nekā 10 dzīvokļi, īpašnieki vai apsaimniekotāji, sadarbojoties ar atkritumu apsaimniekotāju, obligāti iesaistās atkritumu dalītajā savākšanas sistēmā, nodrošinot, ka pie ēkas tiek izvietoti sadzīves atkritumu (bioloģiskie atkritumi, plastmasa, papīra, metāla iepakojums, stikls) dalītai vākšanai paredzētie konteineri. No iesaistīšanās atkritumu dalītajā savākšanas sistēmā var atteikties daudzdzīvokļu dzīvojamās mājas īpašnieki vai apsaimniekotāji, ja par to pieņemts attiecīgs dzīvokļu īpašnieku kopības lēmums un ja tas pamatots ar to, ka pie ēkas fiziski nav vietas konteineriem atkritumu dalītai vākšanai, par atteikšanos informējot Jūrmalas valstspilsētas administrāciju;

16.11.3. šo saistošo noteikumu 16.11.1. un 16.11.2. apakšpunktos neminētie atkritumu radītāji un valdītāji iesaistās atkritumu dalītajā savākšanas sistēmā, izmantojot šim nolūkam paredzētos publiskos atkritumu dalītās savākšanas punktus (nododams plastmasa, papīra, metāla iepakojums, stikls un tekstils, ja tekstila atkritumu pieņemšanu konkrētajā atkritumu dalītās savākšanas punktā paredz starp atkritumu apsaimniekotāju un pašvaldību noslēgtais līgums, bet netiek pieņemti bioloģiskie atkritumi) un šķiroto atkritumu savākšanas laukumus.

16.12. bioloģiskos atkritumus fiziskām personām atļauts kompostēt savas mājsaimniecības teritorijā gadījumā, ja tas nerada draudus cilvēku dzīvībai, veselībai, videi, kā arī personu mantai. Par bioloģisko atkritumu kompostēšanu atkritumu radītājs informē pašvaldību;

16.13. sedz visas izmaksas, kas saistītas ar sev piederošajā, lietojumā, valdījumā vai apsaimniekošanā esošajā nekustamajā īpašumā radīto sadzīves atkritumu, tai skaitā sadzīvē radušos bīstamo atkritumu, mājsaimniecībā radīto būvniecības atkritumu apsaimniekošanu, ietverot dalīti savākto sadzīves atkritumu apsaimniekošanas izmaksas;

16.14. vienojas ar citiem nekustamajā īpašumā esošajiem atkritumu radītājiem par kārtību, kādā veicami norēķini par atkritumu apsaimniekotāja pakalpojumiem.

17. Daudzdzīvokļu māju īpašnieki vai apsaimniekotāji, garāžu vai dārzkopības kooperatīvās sabiedrības, dārza māju (vasarnīcu) vai garāžu īpašnieki ir atbildīgi par līguma slēgšanu ar atkritumu apsaimniekotāju par atkritumu savākšanu no to apsaimniekošanā nodotajiem īpašumiem.

18. Dzīvokļu īpašnieki daudzdzīvokļu dzīvojamās mājās, kurām nav izvēlēts apsaimniekotājs, un dārza māju (vasarnīcu) vai garāžu īpašnieki, kas nav kooperatīvās sabiedrības biedri, savstarpēji vienojas par sadzīves atkritumu savākšanu no to iepriekš norādīto personu īpašumos radītajiem sadzīves atkritumiem ar noteikumu, ka maksājumus atkritumu apsaimniekotājam par sadzīves atkritumu savākšanu no iepriekš norādītajiem īpašumiem veic viena persona, ar kuru atkritumu apsaimniekotājs slēdz līgumu par sadzīves atkritumu izvešanu un pārējie īpašnieki norēķinās ar šo personu. Gadījumā, ja dzīvokļa īpašniekiem daudzdzīvokļu dzīvojamās mājās, kurām nav izvēlēts apsaimniekotājs, un dārza māju (vasarnīcu) vai garāžu īpašniekiem, kas nav kooperatīvās sabiedrības biedri, nav iespējams savstarpēji vienoties par sadzīves atkritumu savākšanu, tad šajā punktā norādītajiem nekustamā īpašuma īpašniekiem ir pienākums patstāvīgi slēgt līgumu ar atkritumu apsaimniekotāju par sadzīves atkritumu savākšanu un patstāvīgi norēķināties ar atkritumu apsaimniekotāju par sniegtajiem sadzīves atkritumu apsaimniekošanas pakalpojumiem.

19. Dzīvokļu īpašnieki daudzdzīvokļu dzīvojamās mājās, noslēdzot dzīvojamās mājas pārvaldīšanas līgumu ar daudzdzīvokļu dzīvojamās mājas namu apsaimniekotāju, var deleģēt savu atbildību par radīto atkritumu savākšanu nekustamā īpašuma (tā daļas, dzīvojamās telpas) namu apsaimniekotājam. Šādos gadījumos par atkritumu savākšanas pasākumu īstenošanu ir atbildīgs namu apsaimniekotājs.

20. Saskaņojot ar pašvaldību un atkritumu apsaimniekotāju, atkritumu radītājs radīto atkritumu uzkrāšanai par saviem līdzekļiem var uzstādīt un izmantot pazemes (iebūvējamos) atkritumu konteinerus, ja attiecīgajā zemes gabalā tos ir iespējams izvietot.

V. Publisko pasākumu organizētāju pienākumi

21. Publisko pasākumu organizētājam pirms pasākuma rīkošanas atļaujas saņemšanas ir jāslēdz līgums ar atkritumu apsaimniekotāju par atkritumu konteineru izvietošanu pasākuma vietā un pasākuma laikā radīto atkritumu (nepieciešamības gadījumā arī dalīti vākto) savākšanu no izvietotajiem atkritumu konteineriem. Publiskos pasākumos, kuru plānotais dalībnieku skaits pārsniedz 200 cilvēkus, ir izvietojami arī konteineri dalīti vāktiem atkritumiem.

22. Publisko pasākumu organizētājs nodrošina pasākuma dalībniekiem iespēju izmest pasākuma laikā radušos atkritumus dalītās vākšanas konteineros, izvietojot ne mazāk kā trīs veidu dalīto atkritumu (bioloģiskie atkritumi, plastmasa, papīra, metāla iepakojums, stikls) savākšanas konteinerus.

23. Publiskā pasākuma organizētājs nodrošina attiecīgās teritorijas sakopšanu piecu stundu laikā pēc pasākuma noslēguma. Vietās, kur notiek intensīva gājēju un satiksmes kustība, publisko pasākumu organizētājs nodrošina attiecīgās teritorijas sakopšanu vienas stundas laikā pēc pasākuma noslēguma (nakts laikā attiecīgās teritorijas sakopšanu nodrošina līdz pulksten 08:00).

24. Atkritumu konteineru uzstādīšanas un noņemšanas izmaksas sedz publiskā pasākuma organizators, vienojoties ar atkritumu apsaimniekotāju.

VI. Atkritumu apsaimniekotāja pienākumi un tiesības

25. Atkritumu apsaimniekotājs koordinē un savas kompetences ietvaros uzrauga atkritumu apsaimniekošanu Jūrmalas valstspilsētas administratīvajā teritorijā saskaņā ar normatīvajiem aktiem atkritumu apsaimniekošanas jomā, valsts atkritumu apsaimniekošanas plānu un reģionālo atkritumu apsaimniekošanas plānu, kā arī noslēgto līgumu starp pašvaldību un atkritumu apsaimniekotāju.

26. Atkritumu apsaimniekotājam ir pienākums:

26.1. slēgt līgumus ar atkritumu radītājiem vai atkritumu valdītājiem par sadzīves atkritumu savākšanu un izvešanu, piemērojot pašvaldības apstiprināto maksu par sadzīves atkritumu apsaimniekošanu un Sabiedrisko pakalpojumu regulēšanas komisijas apstiprināto tarifu par nešķirotu sadzīves atkritumu apstrādi;

26.2. slēgt līgumus ar publisko pasākumu organizētājiem par publisko pasākumu laikā radušos atkritumu apsaimniekošanu, paredzot atbilstošu pakalpojuma apmaksas kārtību;

26.3. nodrošināt regulāru sadzīves atkritumu (ieskaitot dalīti vākto atkritumu) savākšanu no iedzīvotājiem, iestādēm un komersantiem atbilstoši šo saistošo noteikumu un noslēgto līgumu prasībām;

26.4. saskaņot ar Jūrmalas valstspilsētas administrāciju atkritumu konteineru dizainu;

26.5. nodrošināt nekustamā īpašuma īpašnieku, valdītāju, apsaimniekotāju vai pilnvaroto personu ar to vajadzībām atbilstoša veida un tilpuma marķētiem atkritumu konteineriem nepieciešamajā daudzumā, aprīkojot konteinerus ar speciālām (konteineru un pakalpojuma saņēmēju) identifikācijas ierīcēm, kas savietojamas ar konteineru svēršanas ierīcēm atkritumu savākšanas transportā. Atkritumu apsaimniekotājs veic nešķirotu sadzīves atkritumu, dalīti vāktu bioloģisko atkritumu, kā arī dārzu un parku atkritumu (arī kapsētu atkritumu) svēršanu konteinera tukšošanas brīdī;

26.6. saskaņot atkritumu konteineru novietošanas vietu ar nekustamā īpašuma īpašnieku, valdītāju, apsaimniekotāju vai pilnvarotu personu;

26.7. bez papildu maksas nodrošināt atkritumu konteineru labošanu un nomaiņu, ja bojājums radies atkritumu apsaimniekotāja vainas dēļ;

26.8. nodrošināt atkritumu konteineru novietošanas vietu sakopšanu pēc atkritumu savākšanas, ja atkritumi ir novietoti tikai atkritumu konteineru novietošanas vietās novietotajos atkritumu konteineros un ja piesārņojums radies atkritumu apsaimniekotāja vainas dēļ;

26.9. nodrošināt sadzīves atkritumu konteineru iztukšošanu un sadzīves atkritumu izvešanu no atkritumu konteineru laukumiem;

26.10. nodrošināt dalītu atkritumu vākšanu, nodrošinot Atkritumu apsaimniekošanas likumā un tam pakārtotajos normatīvajos aktos noteikto prasību attiecībā uz dalīto atkritumu vākšanu izpildi;

26.11. nogādāt savāktos nešķirotos sadzīves atkritumus ar šim nolūkam paredzētiem specializētiem transportlīdzekļiem uz sadzīves atkritumu šķirošanas–pārkraušanas staciju;

26.12. veikt dalīti vāktu plastmasa, papīra, metāla iepakojuma, stikla, bioloģisko atkritumu, tekstila, liela izmēra, mājsaimniecībā radīto būvniecības atkritumu nogādāšanu uz atkritumu apsaimniekotāja izvēlētu galamērķi, nodrošinot to, ka atkritumi tiek pāršķiroti, sagatavoti pārstrādei vai reģenerācijai, tādejādi veicinot Atkritumu apsaimniekošanas likumā un tam pakārtotajos normatīvajos aktos noteikto mērķu izpildi – palielināt to atkritumu apjomu, kas tiek pārstrādāts vai atkārtoti lietots, un samazināt to atkritumu apjomu, kas tiek apglabāts poligonā;

26.13. ziņot pašvaldībai un attiecīgajām valsts pārvaldes iestādēm par atkritumu radītāju iespējamiem administratīvajiem pārkāpumiem;

26.14. 45 dienas iepriekš informēt atkritumu radītāju vai atkritumu valdītāju par prasībām (izmaiņām tajās) saistībā ar atkritumu apsaimniekošanu, ja attiecīgās izmaiņas nenotiek, pamatojoties uz normatīvo aktu, un ja attiecīgo izmaiņu informēšanas kārtību un termiņus nenosaka normatīvie akti;

26.15. nodrošināt pašvaldības organizēto liela izmēra atkritumu savākšanu iepriekš paziņotās dienās vismaz vienu reizi gadā, saskaņojot ar pašvaldību un informējot par to atkritumu radītājus;

26.16. sniegt pašvaldībai informāciju, kas nepieciešama tās funkciju izpildei, atbilstoši normatīvo aktu un noslēgtā līguma par atkritumu apsaimniekošanu prasībām;

26.17. sadarbībā ar pašvaldību veikt sabiedrības izglītošanas pasākumus par atkritumu apsaimniekošanu, īpaši par sadzīves atkritumu dalītu vākšanu;

26.18. savas kompetences ietvaros izskatīt sūdzības, iesniegumus un priekšlikumus par atkritumu apsaimniekošanas pakalpojuma kvalitāti;

26.19. apkopot informāciju, kas saistās ar pašvaldības administratīvajā teritorijā noslēgtajiem līgumiem par sadzīves atkritumu apsaimniekošanu;

26.20. veidot un uzturēt publiski pieejamu datu bāzi, kurā ir apkopota informācija par pašvaldības administratīvajā teritorijā esošajiem nekustamajiem īpašumiem un to, vai attiecīgajos nekustamajos īpašumos ir vai nav noslēgts līgums par sadzīves atkritumu apsaimniekošanu;

26.21. sniegt informāciju pašvaldībai pēc tās pieprasījuma vai arī gadījumos, kad ir ieviestas vai konstatētas būtiskas izmaiņas saistībā ar šo noteikumu 26.20. punktā minēto datu bāzi vai tajā ietverto informāciju.

27. Atkritumu apsaimniekotājam ir tiesības atteikties savākt atkritumu konteineru novietošanas vietās esošos sadzīves atkritumus, par to informējot atkritumu radītāju vai atkritumu valdītāju, kurš ir noslēdzis līgumu par sadzīves atkritumu apsaimniekošanu, un normatīvajos aktos par administratīvo atbildību noteiktās personas, kuras ir tiesīgas uzsākt administratīvo pārkāpumu procesu par atkritumu apsaimniekošanas noteikumu pārkāpšanu, ja:

27.1. atkritumu radītājs vai atkritumu valdītājs, kurš ir noslēdzis līgumu par sadzīves atkritumu apsaimniekošanu, nav veicis samaksu par atkritumu apsaimniekotāja iepriekš sniegtajiem atkritumu apsaimniekošanas pakalpojumiem un par samaksas kavējumu atkritumu radītājs ir brīdināts līgumā noteiktajā kārtībā;

27.2. atkritumu apsaimniekotājs konstatē ka vairāk nekā divas reizes pēc kārtas sadzīves atkritumi tiek novietoti ārpus atkritumu konteineriem vai pārsniedz atkritumu konteineru tilpumu. Šajā gadījumā atkritumu apsaimniekotājam un atkritumu radītājam vai atkritumu valdītājam, kurš ir noslēdzis līgumu par sadzīves atkritumu apsaimniekošanu, jāvienojas par papildmaksas noteikšanu par papildu savācamajiem sadzīves atkritumiem un turpmāk savācamo sadzīves atkritumu apjoma palielināšanu (papildu atkritumu konteineru uzstādīšana vai izmaiņu veikšana atkritumu konteineru iztukšošanas grafikā);

27.3. atkritumu konteineros ievietoti konkrētajam atkritumu konteineram neatbilstoši atkritumi. Šajā gadījumā atkritumu apsaimniekotājam un atkritumu radītājam vai atkritumu valdītājam, kurš ir noslēdzis līgumu par sadzīves atkritumu apsaimniekošanu, jāvienojas par papildmaksas noteikšanu atkritumu konteineru iztukšošanai, kuras apmēru nosaka atkritumu apsaimniekotājs atkarībā no atkritumu veida;

27.4. nav nodrošināta piekļuve atkritumu konteineriem atbilstoši šajos noteikumos noteiktajām prasībām;

27.5. ceļa seguma stāvokļa vai transporta kustības ierobežojumu dēļ atkritumu apsaimniekotājs nevar piekļūt atkritumu konteineriem. Šādā gadījumā atkritumu konteineri tiek iztukšoti tuvākajā iespējamajā laikā, par to iepriekš vienojoties ar atkritumu radītāju vai atkritumu valdītāju, kurš ir noslēdzis līgumu par sadzīves atkritumu apsaimniekošanu.

VII. Atkritumu konteineri

28. Atkritumu apsaimniekotājs nodrošina nekustamā īpašuma īpašnieku, tiesisko valdītāju vai apsaimniekotāju ar marķētiem atkritumu konteineriem, uz kuriem norādīts atkritumu apsaimniekotāja nosaukums un kontaktinformācija, veic šo konteineru labošanu, dezinfekciju un nomaiņu.

29. Atkritumu apsaimniekotājs saskaņo ar pašvaldību publiski pieejamās vietās novietojamo atkritumu konteineru vietas un to dizainu (formu).

30. Atbilstoši higiēnas prasībām pie iestāžu, organizāciju, biroju, tirdzniecības vietu u.c., kā arī daudzstāvu dzīvojamo māju ieejām vai to tuvumā nekustamā īpašuma īpašnieks ierīko mazos atkritumu konteinerus (urnas) un uztur tos kārtībā. Atkritumu apsaimniekotājs atkritumu konteineru dizainu (formu, krāsojumu) un uzstādīšanu saskaņo ar pašvaldību.

31. Atkritumu konteinerus sabiedriskajās vietās (parki, skvēri, autobusu pieturas u.c.) izvieto pašvaldība.

VIII. Aizliegumi atkritumu apsaimniekošanā Jūrmalas valstspilsētas administratīvajā teritorijā

32. Jūrmalas valstspilsētas administratīvajā teritorijā ir aizliegts:

32.1. izvietot (izmest) atkritumus tam neparedzētās un nepiemērotās vietās;

32.2. dedzināt atkritumus, tai skaitā atkritumu konteineros, urnās, ugunskuros, dārza kamīnos u.tml.;

32.3. novietot (pastāvīgi) sadzīves atkritumu konteinerus uz ielām (izņemot nomaļas ielas, kur atkritumu konteiners netraucē satiksmi vai gājēju plūsmu, kā arī vietās, kur tas ir vienīgais iespējamais risinājums, ja par atkritumu konteineru izvietošanu uz ielas saņemta pašvaldības atļauja);

32.4. ievietot sadzīves atkritumu konteineros degošus, viegli uzliesmojošus un eksplozīvus priekšmetus, šķidrus, infekcijas slimības izraisošus, liela izmēra, būvniecības un būvju nojaukšanas, ražošanas, parku un dārzu atkritumus, ielu smiltis, kā arī bīstamos atkritumus vai videi kaitīgās preces;

32.5. ievietot sadzīves atkritumus konteineros, kas ir nodoti lietošanā citiem atkritumu radītājiem;

32.6. cieši sablīvēt, iesaldēt vai sadedzināt atkritumus sadzīves atkritumu konteineros. Par šādu konteineru iztukšošanu atkritumu apsaimniekotājs var noteikt paaugstinātu samaksu;

32.7. jebkādā veidā bojāt atkritumu konteinerus un uz tiem uzstādītās ierīces;

32.8. ievietot nešķirotus atkritumus dalīti vākto atkritumu konteineros;

32.9. veikt darbības ar atkritumiem, kas jau ir ievietoti atkritumu konteineros;

32.10. veikt jebkādas citas darbības, kas ir pretrunā ar šajos saistošajos noteikumos un citos normatīvajos aktos ietverto regulējumu attiecībā uz sadzīves atkritumu apsaimniekošanu un vides piesārņojumu.

33. Par atkritumu apsaimniekošanas jomu regulējošo normatīvo aktu pārkāpumiem personas ir saucamas pie atbildības Atkritumu apsaimniekošanas likumā un Administratīvās atbildības likumā noteiktajā kārtībā.

34. Administratīvais sods šo saistošo noteikumu pārkāpēju neatbrīvo no pienākuma novērst pārkāpumu, kā arī no pārkāpuma rezultātā nodarīto zaudējumu atlīdzināšanas.

IX. Prasības sadzīves atkritumu dalītai vākšanai

35. Ikvienam atkritumu radītājam vai atkritumu valdītājam ir pienākums iesaistīties sadzīves atkritumu dalītās vākšanas sistēmā, kas sastāv no:

35.1. publiskiem atkritumu dalītās savākšanas punktiem (plastmasa, papīra, metāla iepakojums, stikls, kā arī tekstils, ja tekstila atkritumu pieņemšanu konkrētajā atkritumu dalītās savākšanas punktā paredz starp atkritumu apsaimniekotāju un pašvaldību noslēgtais līgums);

35.2. diviem šķiroto atkritumu savākšanas laukumiem (bioloģiskie atkritumi, plastmasa, papīra, metāla iepakojums, stikls, tekstils);

35.3. pie individuālajām dzīvojamajām mājām izvietotie sadzīves atkritumu dalītai vākšanai paredzētie konteineri mājsaimniecībās (bioloģiskie atkritumi, plastmasa, papīra, metāla iepakojums, stikls);

35.4. pie daudzdzīvokļu dzīvojamām mājām izveidotajiem atkritumu dalītās savākšanas punktiem (bioloģiskie atkritumi, plastmasa, papīra, metāla iepakojums, stikls).

36. Atkritumu radītājiem tiek nodrošināta iespēja iesaistīties atkritumu apsaimniekotāja rīkotās akcijās vai izmantot citus atkritumu apsaimniekotāja piedāvātos pakalpojumus.

37. Dalītie sadzīves atkritumi (bioloģiskie atkritumi, plastmasa, papīra, metāla iepakojums, stikls, tekstils), kā arī sadzīvē radušies bīstamie atkritumi un videi kaitīgās preces ir savācami dalīti. Šķirošana veicama atbilstoši prasībām, ko dalīti vācamajiem atkritumiem noteicis atkritumu apsaimniekotājs. Šķirotajam papīram, ko savāc speciālos papīram paredzētos atkritumu konteineros, jābūt tīram, stikla un plastmasas iepakojumam jābūt tīram, bez iepriekšējā pildījuma atliekām.

38. Par bioloģisko atkritumu savākšanu, kas rodas pārtikas tirdzniecības un sabiedriskās ēdināšanas vietās, ir jānoslēdz atsevišķs līgums ar atkritumu apsaimniekotāju.

39. Atkritumu apsaimniekotājs nodrošina vismaz divu šķirotu atkritumu savākšanas laukumu darbību un apsaimniekošanu Jūrmalas valstspilsētas administratīvajā teritorijā.

40. Iepriekš saskaņojot ar pašvaldību, par jauna šķiroto atkritumu savākšanas veida ieviešanu un attiecīgo atkritumu konteineru krāsojumu vai apzīmējumu atkritumu apsaimniekotājs vienu mēnesi iepriekš informē atkritumu radītājus, ievietojot informāciju savā tīmekļvietnē.

41. Atkritumu apsaimniekotājs publiskajos atkritumu dalītās savākšanas punktos nodrošina regulāru atkritumu izvešanu no atkritumu konteineriem tad, kad konteineri ir piepildīti, saglabā tīrību 5 m zonā ap sadzīves atkritumu dalītās savākšanas punktu un nodrošina atkritumu konteineru iztukšošanas laikā uz zemes nokritušo atkritumu savākšanu.

X. Prasības sadzīvē radušos bīstamo atkritumu un videi kaitīgo preču apsaimniekošanai

42. Sadzīvē radušos bīstamo atkritumu vai videi kaitīgo preču radītājs vai valdītājs:

42.1. atdala sadzīvē radušos bīstamos atkritumus un videi kaitīgās preces no citu veidu atkritumiem;

42.2. uzglabā bīstamos atkritumus un videi kaitīgās preces tā, lai tie neapdraudētu cilvēku dzīvību un veselību, vidi, kā arī personu mantu;

42.3. nogādā sadzīvē radušos bīstamos atkritumus un videi kaitīgās preces speciāli aprīkotās sadzīvē radušos bīstamo atkritumu un videi kaitīgo preču savākšanas vietās, vai slēdz līgumu par sadzīvē radušos bīstamo atkritumu un videi kaitīgo preču apsaimniekošanu ar personu, kura ir saņēmusi attiecīgu atļauju veikt bīstamo atkritumu un videi kaitīgo preču apsaimniekošanu;

42.4. sedz sadzīvē radušos bīstamo atkritumu apsaimniekošanas izmaksas.

XI. Atkritumu apsaimniekošanas maksas noteikšanas kārtība

43. Maksu par sadzīves atkritumu apsaimniekošanu nosaka Jūrmalas dome ar savu lēmumu, pamatojoties uz Atkritumu apsaimniekošanas likumu, šajos saistošajos noteikumos un līgumā ar atkritumu apsaimniekotāju noteikto kārtību.

44. Atkritumu apsaimniekotājs ir tiesīgs iesniegt maksas par sadzīves atkritumu apsaimniekošanas aprēķinu un lūgt pašvaldību pārskatīt maksu par sadzīves atkritumu apsaimniekošanu ne biežāk kā vienu reizi kalendārā gada laikā, izņemot tos gadījumus, kad atkritumu apsaimniekošanas maksas izmaiņu veikšanu nosaka normatīvie akti.

45. Atkritumu apsaimniekotājam ne retāk kā vienu reizi gadā līdz 1. aprīlim ir pienākums iesniegt pašvaldībā informāciju par iepriekšējā gadā konstatēto savākto sadzīves atkritumu svara un tilpuma attiecību, kā arī proporciju starp apglabāšanai nodoto un faktiski apglabāto sadzīves atkritumu apjomu. Ja gadā, par kuru tiek sniegta minētā informācija, ir mainījusies svara un tilpuma attiecība vai proporcija starp apglabāšanai nodoto un faktiski apglabāto atkritumu apjomu attiecībā pret iepriekšējā atkritumu apsaimniekotāja iesniegtajā maksas aprēķinā norādīto par 10 % un vairāk, apsaimniekotāja sniegtajai informācijai pievienojams precizēts maksas par sadzīves atkritumu apsaimniekošanu aprēķins.

46. Jūrmalas dome viena mēneša laikā pēc šo saistošo noteikumu 44. punktā minētā atkritumu apsaimniekošanas maksas aprēķina saņemšanas pieņem lēmumu par atkritumu apsaimniekošanas maksas noteikšanu un desmit darba dienu laikā pēc tā pieņemšanas publicē pašvaldības tīmekļa vietnē www.jurmala.lv.

47. Apstiprinātā atkritumu apsaimniekošanas maksa stājas spēkā trīsdesmitajā dienā pēc šo saistošo noteikumu 46. punktā minētā lēmuma publicēšanas pašvaldības tīmekļa vietnē www.jurmala.lv, ja Jūrmalas domes lēmumā nav noteikts citādi.

XII. Noslēguma jautājumi

48. Ar šo saistošo noteikumu spēkā stāšanos spēku zaudē Jūrmalas pilsētas domes 2017. gada 12. janvāra saistošie noteikumi Nr. 5 "Par sadzīves atkritumu apsaimniekošanu Jūrmalas valstspilsētā".

Jūrmalas domes priekšsēdētāja R. Sproģe
Paskaidrojuma raksts
Jūrmalas domes 2023. gada 28. septembra saistošajiem noteikumiem Nr. 26 "Par sadzīves atkritumu apsaimniekošanu Jūrmalas valstspilsētā"

Paskaidrojuma raksta sadaļa

Norādāmā informācija

1. Mērķis un nepieciešamības pamatojums1.1. Saistošie noteikumi ir izstrādāti, ņemot vērā izmaiņas atkritumu apsaimniekošanu regulējošajos normatīvajos aktos.

1.2. Saistošie noteikumi izdoti saskaņā ar Atkritumu apsaimniekošanas likuma 8. panta pirmās daļas 3. punktu, kas noteic, ka pašvaldība izdod saistošos noteikumus par sadzīves atkritumu apsaimniekošanu savā administratīvajā teritorijā, nosakot šīs teritorijas dalījumu sadzīves atkritumu apsaimniekošanas zonās, prasības atkritumu savākšanai, arī minimālajam sadzīves atkritumu savākšanas biežumam, pārvadāšanai, pārkraušanai, šķirošanai un uzglabāšanai, prasības liela izmēra atkritumu, sadzīvē radušos bīstamo atkritumu un mājsaimniecībās radīto būvniecības atkritumu apsaimniekošanai, prasības atkritumu dalītās savākšanas organizēšanai, arī šo atkritumu savākšanas biežumam, un kārtību, kādā veicami maksājumi par atkritumu apsaimniekošanu.

1.3. Saistošo noteikumu mērķis ir noteikt sadzīves atkritumu, tai skaitā sadzīvē radušos bīstamo atkritumu, dalīti vākto, liela izmēra atkritumu un mājsaimniecībās radīto būvniecības atkritumu apsaimniekošanas kārtību, pašvaldības dalījumu atkritumu apsaimniekošanas zonās, prasības atkritumu savākšanai, tai skaitā arī minimālo sadzīves atkritumu savākšanas biežumu, pārvadāšanai, pārkraušanai, šķirošanai un uzglabāšanai, atkritumu apsaimniekošanas maksas veikšanas kārtību, atbildību par šo noteikumu neievērošanu Jūrmalas valstspilsētas administratīvajā teritorijā.

1.4. Saistošajos noteikumos ir norādīti pašvaldības, atkritumu radītāja, valdītāja, nekustamā īpašuma īpašnieka, valdītāja, lietotāja, kā arī šo personu pilnvaroto apsaimniekotāju, publisko pasākumu organizētāju un atkritumu apsaimniekotāja pienākumi sadzīves atkritumu apsaimniekošanā.

1.5. Saistošie noteikumi paredz prasības atkritumu savākšanai Jūrmalas valstspilsētas administratīvajā teritorijā, norādot, ka sadzīves atkritumu savākšana Jūrmalas valstspilsētas administratīvajā teritorijā tiek veikta, izmantojot nešķiroto atkritumu konteinerus, kā arī saistošajos noteikumos noteiktos paņēmienus dalīti savākto atkritumu uzkrāšanai un apsaimniekošanai.

1.6. Saistošajos noteikumos izvirzītas prasības sadzīves atkritumu dalītai vākšanai un šķirošanai, nosakot, ka ikvienam atkritumu radītājam vai atkritumu valdītājam ir pienākums iesaistīties sadzīves atkritumu dalītās vākšanas sistēmā, kas sastāv no:

1.6.1. publiskiem atkritumu dalītās savākšanas punktiem (plastmasa, papīra, metāla iepakojums, stikls, kā arī tekstils, ja tekstila atkritumu pieņemšanu konkrētajā atkritumu dalītās savākšanas punktā paredz starp atkritumu apsaimniekotāju un pašvaldību noslēgtais līgums);

1.6.2. diviem šķiroto atkritumu savākšanas laukumiem (bioloģiskie atkritumi, plastmasa, papīra, metāla iepakojums, stikls, tekstils);

1.6.3. pie individuālajām dzīvojamajām mājām izvietotiem sadzīves atkritumu dalītai vākšanai paredzētiem konteineriem (bioloģiskie atkritumi, plastmasa, papīra, metāla iepakojums, stikls);

1.6.4. pie daudzdzīvokļu dzīvojamām mājām izveidotajiem atkritumu dalītās savākšanas punktiem (bioloģiskie atkritumi, plastmasa, papīra, metāla iepakojums, stikls).

1.7. Tāpat saistošie noteikumi paredz, ka fiziskām personām atļauts kompostēt savas mājsaimniecības teritorijā gadījumā, ja tas nerada draudus cilvēku dzīvībai, veselībai, videi, kā arī personu mantai.

1.8. Saistošie noteikumi nosaka minimālo sadzīves atkritumu savākšanas biežumu, vienlaikus paredzot izņēmumu no vispārīgā saistošajos noteikumos norādītā sadzīves atkritumu izvešanas grafika, ņemot vērā konkrētajā īpašumā veiktos pasākumus saistībā ar iesaistīšanos atkritumu dalītās savākšanas sistēmā un kompostēšanā, kā arī nekustamā īpašuma lietošanas veidu. Izņēmumi ir ietverti, lai nodrošinātu regulāru sadzīves atkritumu izvešanu, tajā pašā laikā nodrošinot, lai iedzīvotājiem sadzīves atkritumu izvešana tikti sniegta atbilstoši faktiski radītajam sadzīves atkritumu apjomam.

1.9. Nekustamā īpašuma īpašniekam, valdītājam vai lietotājam, vai šo personu pilnvarotam apsaimniekotājam ir pienākums noslēgt ar atkritumu apsaimniekotāju līgumu par katrā nekustamajā īpašumā radīto sadzīves atkritumu apsaimniekošanu, nodrošinot regulāru atkritumu izvešanu. Norādītajām personām ir pienākums noslēgt līgumu par atkritumu apsaimniekošanu nekavējoties pēc tiesību lietot, valdīt vai apsaimniekot nekustamo īpašumu iegūšanas, bet ne vēlāk kā nākamajā mēnesī pēc attiecīgo tiesību iegūšanas. Gadījumā, ja konkrētais nekustamais īpašums sastāv no zemesgabala vai arī nekustamais īpašums, lai gan sastāv no dzīvojamās mājas, netiek apdzīvots un tajā netiek radīti atkritumi, nekustamā īpašuma īpašnieks, valdītājs vai lietotājs, vai šo personu pilnvarotais apsaimniekotājs par šo faktu informē atkritumu apsaimniekotāju un pašvaldību, lūdzot to atbrīvot no saistošajos noteikumos noteiktā pienākuma, kas paredz atkritumu apsaimniekošanas līguma noslēgšanu, izpildes.

1.10. Ar saistošajiem noteikumiem noteikts, ka atkritumu apsaimniekotājam ir pienākums veidot un uzturēt publiski pieejamu datu bāzi, kurā ir apkopota informācija par pašvaldības administratīvajā teritorijā esošajiem nekustamajiem īpašumiem un to, vai attiecīgajos nekustamajos īpašumos ir vai nav noslēgts līgums par sadzīves atkritumu apsaimniekošanu. Lai izpildītu ar saistošajiem noteikumiem uzlikto pienākumu, atkritumu apsaimniekotājam ir jāapkopo un jāpublicē informācija, piemēram, savā tīmekļvietnē vai atsevišķi izveidotā datu bāzē, ievērojot normatīvo aktu prasības attiecībā uz personas datu apstrādi. Ar šādu publiski pieejamu datu bāzi tiktu panākts, ka informācija par nekustamajiem īpašumiem, kuros ir vai nav noslēgts līgums par sadzīves atkritumu apsaimniekošanu, ir pieejama vienuviet, tā būtu viegli pārredzama un izkontrolējama, turklāt būtu spējīga nodrošināt efektīvu kontroles mehānismu atkritumu apsaimniekošanas līgumu noslēgšanas veicināšanai. Attiecīgās datu bāzes publiska pieejamība dotu iespēju gan pašvaldībai, gan atkritumu apsaimniekotājam, kā arī iedzīvotājiem ātri un pārskatāmi uzzināt informāciju par to, vai konkrētajā nekustamajā īpašumā ir vai nav noslēgts līgums par sadzīves atkritumu apsaimniekošanu un pēc tam veikt nepieciešamās darbības, lai pēc iespējas veicinātu noslēgto līgumu skaitu.

2. Fiskālā ietekme uz pašvaldības budžetuSaistošo noteikumu īstenošanas nodrošināšanai netiek prognozēta finansiāla ietekme uz pašvaldības budžetu. Tāpat nav nepieciešama jaunu institūciju izveide, jo noteikumu īstenošanā iesaistītajām institūcijām nav plānoti jauni pienākumi vai funkcijas.
3. Sociālā ietekme, ietekme uz vidi, iedzīvotāju veselību, uzņēmējdarbības vidi pašvaldības teritorijā, kā arī plānotā regulējuma ietekme uz konkurenci3.1. Saistošo noteikumu īstenošana un ievērošana veicinās sadzīves atkritumu dalītu vākšanu, tādējādi samazinot atkritumu poligonā apglabājamo atkritumu apjomu un uzlabojot vides kvalitāti kopumā. Saistošie noteikumi uzlabos atkritumu apsaimniekošanas pakalpojuma kvalitāti un pieejamību.

3.2. Ievērojot saistošo noteikumu prasības, tiek nodrošināta droša un uz vides aizsardzību vērsta atkritumu apsaimniekošana, līdz ar to nav tiešas ietekmes uz iedzīvotāju veselību.

3.3. Ņemot vērā, ka atkritumu apsaimniekošanas pakalpojuma sniedzējs tiek izraudzīt publiskā iepirkuma normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā, saistošo noteikumu īstenošanai nav tiešas ietekmes uz uzņēmējdarbības vidi kopumā.

3.4. Saistošo noteikumu tiesiskā regulējuma mērķgrupa ir atkritumu radītāji un valdītāji, nekustamā īpašuma īpašnieki, valdītāji, lietotāji, kā arī šo personu pilnvaroti apsaimniekotāji. Sabiedrības mērķa grupām projekta tiesiskais regulējums nemaina tiesības un pienākumus.

4. Ietekme uz administratīvajām procedūrām un to izmaksām4.1. Saistošo noteikumu prasību izpildi nodrošinās Jūrmalas pašvaldības policija, Jūrmalas Administratīvā komisija.

4.2. Persona par atkritumu apsaimniekošanas jautājumiem var vērsties Jūrmalas valstspilsētas administrācijā, SIA "Atkritumu apsaimniekošanas sabiedrība "Piejūra"", kas ir atkrituma poligona "Janvāri" apsaimniekotājs, kā arī pie atkritumu apsaimniekošanas pakalpojuma sniedzēja.

4.3. Par atkritumu apsaimniekošanas jomu regulējošo normatīvo aktu pārkāpumiem personas ir saucamas pie administratīvās atbildības normatīvajos noteiktajā kārtībā.

5. Ietekme uz pašvaldības funkcijām un cilvēkresursiem5.1. Saistošie noteikumi izstrādāti Pašvaldību likuma 4. panta pirmās daļas 1. punktā noteiktās pašvaldības autonomās funkcijas – organizēt iedzīvotājiem sadzīves atkritumu apsaimniekošanas pakalpojumus neatkarīgi no tā, kā īpašumā atrodas dzīvojamais fonds – realizēšanai.

5.2. Saistošo noteikumu izpildes nodrošināšanai nav nepieciešama jaunu institūciju izveide vai papildu cilvēkresursu piesaiste, netiks uzlikti jauni pienākumi vai uzdevumi jau esošajiem darbiniekiem.

6. Informācija par izpildes nodrošināšanu6.1. Saistošo noteikumu izpildē iesaistītās institūcijas Īpašumu pārvaldes Pilsētsaimniecības un labiekārtošanas nodaļa, Jūrmalas pašvaldības policija, Jūrmalas Administratīvā komisija nodrošinās saistošo noteikumu ievērošanas kontroli.

6.2. Saistošo noteikumu izpildes nodrošināšanai nav paredzēta jaunu institūciju izveide un nav nepieciešami papildu resursi.

7. Prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem, ko sniedz mērķa sasniegšanaSaistošie noteikumi ir piemēroti iecerētā mērķa sasniegšanas nodrošināšanai un paredz tikai to, kas ir vajadzīgs minētā mērķa sasniegšanai. Saistošo noteikumu prasības un to izpilde neradīs papildus izmaksas pašvaldībai. Pašvaldības izraudzītie līdzekļi ir leģitīmi un rīcība ir atbilstoša normatīvajiem aktiem.
8. Izstrādes gaitā veiktās konsultācijas ar privātpersonām un institūcijāmAtbilstoši Pašvaldību likuma 46. panta trešajā daļā noteiktajam – informācija no 2023. gada 8. augusta līdz 2023. gada 22. augustam tika ievietota pašvaldības tīmekļvietnē www.jurmala.lv sabiedrības viedokļa noskaidrošanai. Minētajā termiņā iedzīvotāju iebildumi un priekšlikumi netika saņemti.
Jūrmalas domes priekšsēdētāja R. Sproģe
28.12.2023