1. Noteikumi nosaka nosacījumus finansējuma piešķiršanai Patērētāju tiesību aizsardzības likuma 23.1 pantā minētajām kvalificētajām institūcijām (turpmāk – kvalificētā institūcija) saistībā ar patērētāju kolektīvo prasību sagatavošanu, to virzību pirmstiesas procesā, iesniegšanu tiesā un tiesvedību, piespriesto summu sadali, kā arī šā finansējuma izlietošanas uzraudzības kārtību.
2. Lai saņemtu finansējumu patērētāju kolektīvās prasības celšanai, kvalificētā institūcija iesniedz Patērētāju tiesību aizsardzības centrā pieteikumu finansējuma piešķiršanai. Pieteikumā norāda:
2.1. informāciju par plānoto sasniedzamo mērķi un potenciālo pasākumu sarakstu, lai šo mērķi sasniegtu;
2.2. plānotā sasniedzamā mērķa iespējamo īstenošanas termiņu;
2.3. nepieciešamo finansējumu un plānotās izdevumu pozīcijas ar izmaksām.
3. Patērētāju tiesību aizsardzības centrs izvērtē iesniegtos pieteikumus finansējuma piešķiršanai un pieņem lēmumu par finansējuma piešķiršanu vai par atteikumu piešķirt finansējumu, ņemot vērā šādus kritērijus:
3.1. kvalificētās institūcijas atbilstība Patērētāju tiesību aizsardzības likuma 23.1 panta pirmajā daļā minētajiem kritērijiem;
3.2. nepieciešamais finansējums;
3.3. plānotās kolektīvās prasības pamatotība, lietderīgums un sabiedrības ieguvums;
3.4. kvalificētās institūcijas resursi;
3.5. Patērētāju tiesību aizsardzības centra budžetā šim mērķim paredzēto līdzekļu apmērs.
4. Ja Patērētāju tiesību aizsardzības centrs, izvērtējot pieteikumu, nepiekrīt kādā no izdevumu pozīcijām norādītajām izmaksām, tas var lūgt kvalificēto institūciju iesniegt konkrētās izmaksu pozīcijas pamatojumu. Ja kvalificētā institūcija neiesniedz pamatojumu vai pamatojums nav pietiekams, Patērētāju tiesību aizsardzības centrs var lūgt kvalificēto institūciju šo izmaksu pozīciju samazināt.
5. Ja tiek saņemti vairāki pieteikumi vai pieteikumā norādītais nepieciešamais finansējums pārsniedz Patērētāju tiesību aizsardzības centra budžetā paredzētos līdzekļus, Patērētāju tiesību aizsardzības centrs, pieņemot lēmumu par finansējuma piešķiršanu, kopīgi ar kvalificēto institūciju var pārskatīt plānoto pasākumu izdevumu pozīcijas.
6. Par lēmumu piešķirt finansējumu vai par atteikumu piešķirt finansējumu Patērētāju tiesību aizsardzības centrs pieteikuma iesniedzēju informē Paziņošanas likumā noteiktajā kārtībā.
7. Patērētāju tiesību aizsardzības centrs 30 dienu laikā pēc lēmuma pieņemšanas par finansējuma piešķiršanu slēdz līgumu ar kvalificēto institūciju.
9. Ja kolektīvās prasības celšanai plānotie pasākumi vai to izmaksas ir mainījušās, kvalificētajai institūcijai ir tiesības iesniegt pieteikumu par papildu finansējuma piešķiršanu, pamatojot attiecīgās izmaksas.
10. Ja Patērētāju tiesību aizsardzības centrs, izvērtējot pieteikumu par papildu finansējuma piešķiršanu, konstatē, ka pieteikums ir objektīvi pamatots, tas var pieņemt lēmumu par papildu finansējuma piešķiršanu.
11. Pēc lēmuma pieņemšanas par papildu finansējuma piešķiršanu Patērētāju tiesību aizsardzības centrs un kvalificētā institūcija vienojas par līguma grozījumiem, ja tas ir nepieciešams.
12. Patērētāju tiesību aizsardzības centrs ir atbildīgs par piešķirtā finansējuma izlietojuma uzraudzību un kontroli.
13. Kvalificētā institūcija ne retāk kā reizi pusgadā, kā arī pēc tam, kad noslēdzies konkrētais posms, par kuru piešķirts finansējums, iesniedz Patērētāju tiesību aizsardzības centrā pārskatu par finansējuma izlietojumu un šo noteikumu 7. punktā minētā līguma izpildi.
14. Kvalificētajai institūcijai finansējumu var piešķirt avansa veidā par šādiem posmiem – pirmstiesas posms vai tiesvedības posms. Avansu izmaksā 50 % apmērā no kopējās attiecīgajam posmam paredzētā finansējuma summas.
15. Lai pēc avansa izlietojuma saņemtu otru finansējuma daļu, kvalificētā institūcija Patērētāju tiesību aizsardzības centram iesniedz pārskatu par avansa izlietojumu – šo noteikumu 13. punktā minēto pārskatu vai, ja nepieciešams, atsevišķu pārskatu.
16. Patērētāju tiesību aizsardzības centrs izvērtē kvalificētās institūcijas sniegtos pārskatus, īstenotos pasākumus un sasniegtos rezultātus. Patērētāju tiesību aizsardzības centrs ir tiesīgs pieprasīt papildu informāciju vai precizējumus, kā arī bez iepriekšējas brīdināšanas veikt pārbaudes.
17. Ja tiek konstatēti pārkāpumi, Patērētāju tiesību aizsardzības centrs var pieprasīt novērst konstatētos pārkāpumus vai pieņemt lēmumu par:
17.1. avansā izmaksātā finansējuma pilnīgu vai daļēju atmaksāšanu;
17.2. kopējā finansējuma samazinājumu proporcionāli neīstenoto pasākumu apjomam.
18. Ja Patērētāju tiesību aizsardzības centrs pieņem šo noteikumu 17.1. vai 17.2. apakšpunktā minēto lēmumu, tas ir tiesīgs izbeigt šo noteikumu 7. punktā minēto līgumu pirms līguma termiņa beigām.
19. Ja šo noteikumu 2. punktā minētajā pieteikumā norādītais mērķis tiek sasniegts, neīstenojot visus pieteikumā norādītos pasākumus, vai ja kādam pasākumam tiek izlietots mazāks finansējums, nekā pieteikumā norādīts, pēc šo noteikumu 13. punktā minētā pārskata saņemšanas Patērētāju tiesību aizsardzības centrs var pieņemt lēmumu par:
19.1. avansā izmaksātā finansējuma pilnīgu vai daļēju atmaksāšanu;
19.2. kopējā finansējuma samazinājumu proporcionāli neīstenoto pasākumu apjomam.
20. Lemjot par atmaksājamā vai samazināmā finansējuma apmēru, Patērētāju tiesību aizsardzības centrs ievēro šādus principus:
20.1. ja kvalificētā institūcija pasākumus vispār nav īstenojusi, Patērētāju tiesību aizsardzības centrs pieprasa avansā izmaksātā finansējuma atmaksu;
20.2. ja kvalificētā institūcija pasākumus īstenojusi daļēji, Patērētāju tiesību aizsardzības centrs pieprasa avansā izmaksātā finansējuma atmaksu proporcionāli neīstenotajiem pasākumiem.
21. Kvalificētā institūcija pēc šo noteikumu 7. punktā minētā līguma izpildies līgumā noteiktajā termiņā iesniedz Patērētāju tiesību aizsardzības centrā kopsavilkumu par pasākumu īstenošanu. Kopsavilkumā ietver:
21.1. informāciju par īstenotajiem pasākumiem un to īstenotāju;
21.2. plānoto un faktiski izlietoto finansējuma apmēru;
21.3. citu informāciju, ko kvalificētā institūcija uzskata par būtisku.