Tiesību akts: spēkā esošs
Rēzeknes valstspilsētas pašvaldības domes saistošie noteikumi Nr. 10

2023. gada 21. septembrī
Nekustamā īpašuma nodokļa atvieglojumu piešķiršanas kārtība Rēzeknē
Izdoti saskaņā ar likuma "Par nekustamā īpašuma nodokli"
5. panta pirmo, trešo un ceturto daļu

APSTIPRINĀTI
ar Rēzeknes valstspilsētas pašvaldības domes
21.09.2023. lēmumu Nr. 970 (protokols Nr. 77, 2. p.)

PRECIZĒTI
ar Rēzeknes valstspilsētas pašvaldības domes
29.11.2023. lēmumu Nr. 1027 (prot. Nr. 84, 1. p.)
I. Vispārīgie noteikumi

1. Saistošie noteikumi nosaka nekustamā īpašuma nodokļa atvieglojumu piešķiršanas kārtību atsevišķām nodokļa maksātāju kategorijām par Rēzeknes valstspilsētas pašvaldības administratīvajā teritorijā esošo nekustamo īpašumu.

2. Nekustamā īpašuma nodokļa maksātāju un nekustamā īpašuma atbilstību šo saistošo noteikumu nosacījumiem izvērtē un lēmumu par atvieglojumu piešķiršanu pieņem Rēzeknes valstspilsētas domes Finanšu pārvalde.

II. Nekustamā īpašuma nodokļa atvieglojumi

3. Nekustamā īpašuma nodokļa atvieglojumus piešķir sekojošām nodokļa maksātāju kategorijām šādos apmēros:

3.1. par zemes vienību vai tās daļu, kuras lietošanas mērķis saskaņā ar Nekustamā īpašuma valsts kadastra reģistra datiem ir "Individuālo dzīvojamo māju apbūve" (kods 0601), ja šis īpašums ir nodokļa maksātāja deklarētā dzīvesvieta, netiek izmantots saimnieciskajā darbībā un nav nodots lietošanā citai personai:

3.1.1. personai ar pirmās vai otrās grupas invaliditāti – 50 % apmērā no taksācijas gadam aprēķinātās nekustamā īpašuma nodokļa summas;

3.1.2. nestrādājošam pensionāram, kura pensija kopā ar piemaksu nepārsniedz Rēzeknes valstspilsētas pašvaldības domes noteikto ienākumu līmeni maznodrošinātas personas statusa piešķiršanai, – 50 % apmērā no taksācijas gadam aprēķinātās nekustamā īpašuma nodokļa summas;

3.1.3. personai, kurai pašvaldība piešķīrusi trūcīgas ģimenes (personas) statusu, – 90 % apmērā no taksācijas gadam aprēķinātās nekustamā īpašuma nodokļa summas.

3.2. nodokļa maksātājam, kas ir bērns ar invaliditāti, vai nodokļa maksātājam, kuram ir kopīga deklarētā dzīvesvieta ar bērnu ar invaliditāti – 50 % apmērā no taksācijas gadam aprēķinātās nekustamā īpašuma nodokļa summas par dzīvojamo māju, tās palīgēkām un piekritīgo zemi vai par dzīvokli ar tam piekritīgo zemi, ja nodokļa maksātājs šajā objektā ir deklarējis savu dzīvesvietu un īpašums netiek iznomāts vai izmantots saimnieciskajā darbībā.

3.3. nodokļa maksātājam – personai, kuras ģimenei piešķirts audžuģimenes statuss un kura ir noslēgusi līgumu ar pašvaldību par bērna ievietošanu audžuģimenē, – 50 % apmērā no taksācijas gadam aprēķinātās nekustamā īpašuma nodokļa summas par to īpašumu, kurā deklarēta nodokļa maksātāja dzīvesvieta.

3.4. nodokļa maksātājam – personai, kurai Rēzeknes valstspilsētas pašvaldība piešķīrusi maznodrošinātas personas vai ģimenes statusu, – 90 procentu apmērā no taksācijas gadam aprēķinātās nekustamā īpašuma nodokļa summas par to periodu, kurā nodokļa maksātājs atbilst maznodrošinātas personas statusam, attiecībā uz likuma "Par nekustamā īpašuma nodokli3. panta pirmās daļas 2. punktā un 1.2 daļā minētajiem nekustamā īpašuma nodokļa objektiem un tiem piekritīgo zemi.

3.5. nodokļa maksātājiem – fiziskām un juridiskām personām – 50 % apmērā no taksācijas gadam aprēķinātās nekustamā īpašuma nodokļa summas par ēkām (telpu grupām) un zemi, ja šajā nekustamajā īpašumā tiek sniegti viesu izmitināšanas pakalpojumi un ja ēku (telpu grupu) galvenais lietošanas veids saskaņā ar Nekustamā īpašuma valsts kadastra reģistra datiem ir "Viesnīcu ēkas vai viesnīcu telpu grupa" (kods 1211);

3.6. nodokļu maksātājiem – fiziskām un juridiskām personām – 50 % apmērā no taksācijas gadam aprēķinātās nekustamā īpašuma nodokļa summas par daudzdzīvokļu dzīvojamām mājām (to daļām) ar centralizēto apkuri desmit gadu laikā pēc energoefektivitātes paaugstināšanas pasākumu veikšanas, ja izpildās viens no šādiem nosacījumiem:

3.6.1. energoefektivitātes paaugstināšanas pasākumi veikti Eiropas Savienības struktūrfondu vai valsts atbalsta programmu ietvaros;

3.6.2. siltumenerģijas patēriņš pēc energoefektivitātes paaugstināšanas pasākumu īstenošanas ir samazināts vismaz par 20 % gadā.

3.7. nodokļa maksātājiem – fiziskām un juridiskām personām – 50 % apmērā no taksācijas gadam aprēķinātās nekustamā īpašuma nodokļa summas par ēkām (telpu grupām) un zemi, kas tiek izmantoti ražošanas vajadzībām, ja iestājušies visi zemāk minētie nosacījumi:

3.7.1. nodokļa maksātāja darbības veids saskaņā ar Eiropas Savienības saimniecisko darbību statistiskās klasifikācijas NACE 2. redakciju ir "Apstrādes rūpniecība" (C sadaļa);

3.7.2. ēku (telpu grupu) galvenais lietošanas veids saskaņā ar Nekustamā īpašuma valsts kadastra reģistra datiem ir "Rūpnieciskās ražošanas ēkas" (kods 1251);

3.7.3. strādājošo skaits iepriekšējā pārskata gadā palielināts par 1 vai vairāk nodarbinātajiem. Vidējo strādnieku skaita palielinājumu aprēķina, salīdzinot strādājošo skaitu divos iepriekšējos pārskata gados.

3.8. nodokļa maksātājiem – fiziskām un juridiskām personām – 50 % apmērā no taksācijas gadam aprēķinātās nekustamā īpašuma nodokļa summas par ēkām (telpu grupām) un zemi piecu gadu laikā pēc uzņēmējdarbības (izņemot vairumtirdzniecību vai mazumtirdzniecību, azartspēļu organizēšanu, telpu iznomāšanu) uzsākšanas šajā nekustamajā īpašumā, ja gada vidējais strādājošo skaits ir 10 vai vairāk nodarbinātie.

4. Ja nodokļa maksātājam ir tiesības saņemt atvieglojumus uz likuma un šo saistošo noteikumu pamata vai uz vairāku saistošo noteikumu 3. punktā paredzēto nosacījumu pamata, Rēzeknes valstspilsētas domes Finanšu pārvalde piešķir atvieglojumus atbilstoši vienam, nodokļa maksātājam vislabvēlīgākajam nosacījumam.

5. Nekustamā īpašuma nodokļa atvieglojumus piešķir par to taksācijas gadu, kurā iesniegts personas pieteikums.

6. Nekustamā īpašuma nodokļa maksātājs ir atbildīgs par šajos saistošajos noteikumos paredzētajā kārtībā sniegto ziņu patiesumu.

III. De minimis atbalsta saņemšanas nosacījumi

7. Saimnieciskās darbības veicējiem nekustamā īpašuma nodokļa atvieglojumi tiek piešķirti, ievērojot likuma "Par nekustamā īpašuma nodokli5. panta ceturtās daļas noteikumus, ar nosacījumu, ka tiem nav nodokļu parādu.

8. Saimnieciskās darbības veicējiem (fiziskām un juridiskām personām, kas nekustamo īpašumu izmanto saimnieciskajai darbībai – preču vai pakalpojumu piedāvāšanai tirgū) nodokļa atvieglojums piešķirams saskaņā ar Komisijas 2013. gada 18. decembra Regulu (ES) Nr. 1407/2013 par Līguma par Eiropas Savienības darbību 107. un 108. panta piemērošanu de minimis atbalstam (Eiropas Savienības Oficiālais Vēstnesis, 2013. gada 24. decembris, Nr. L 352/1) (turpmāk – Komisijas regula Nr. 1407/2013), ievērojot, ka:

8.1. atbalstu nekustamā īpašuma nodokļa atvieglojuma veidā nevar piemērot, ja nodokļa maksātājam ar tiesas spriedumu ir pasludināts maksātnespējas process vai ar tiesas spriedumu tiek īstenots tiesiskās aizsardzības process, vai ar tiesas lēmumu tiek īstenots ārpustiesas tiesiskās aizsardzības process, tam uzsākta bankrota procedūra, piemērota sanācija vai mierizlīgums vai tā saimnieciskā darbība ir izbeigta;

8.2. atbalstu nepiešķir saimnieciskās darbības nozarēm un darbībām, kuras minētas Komisijas regulas Nr.  1407/2013 1. panta 1. punktā;

8.3. plānotais de minimis atbalsts kopā ar kārtējā un iepriekšējos divos fiskālajos gados saņemto de minimis atbalstu viena vienota uzņēmuma līmenī nedrīkst pārsniegt Komisijas regulas Nr.  1407/2013 3. panta 2. punktā noteiktos ierobežojumus. Viens vienots uzņēmums atbilst Komisijas regulas Nr.  1407/2013 2. panta 2. punktā noteiktajai "viena vienota uzņēmuma" definīcijai;

8.4. līdzfinansējuma saņēmējam piešķirto de minimis atbalstu drīkst kumulēt ar citu de minimis atbalstu līdz Komisijas regulas Nr. 1407/2013 3. panta 2. punktā noteiktajam attiecīgajam robežlielumam, un drīkst kumulēt ar citu valsts atbalstu attiecībā uz vienām un tām pašām attiecināmajām izmaksām vai citu valsts atbalstu tam pašam riska finansējuma pasākumam, ja šīs kumulācijas rezultātā netiek pārsniegta attiecīgā maksimālā atbalsta intensitāte vai atbalsta summa, saskaņā ar Komisijas regulas Nr. 1407/2013 5. panta 1. un 2. punktu. Atbalsta apvienošanas gadījumā ar citu valsts atbalstu par tām pašām attiecināmajām izmaksām nodokļa maksātājs iesniedz pašvaldībai informāciju par plānoto un piešķirto atbalstu par tām pašām attiecināmajām izmaksām, norādot atbalsta piešķiršanas datumu, atbalsta sniedzēju, atbalsta pasākumu, intensitāti un plānoto vai piešķirto atbalsta summu;

8.5. ja nodokļa maksātājs, kuram piemēro atbalstu nodokļa atvieglojuma veidā, darbojas arī nozarēs, kas minētas Komisijas regulas Nr.  1407/2013 1. panta 1. punkta "a", "b" vai "c" apakšpunktā, tas nodrošina šo nozaru darbību vai izmaksu nodalīšanu no tām darbībām, kurām piešķirts de minimis atbalsts nodokļu atvieglojuma veidā.

9. Iesniedzot iesniegumu par nodokļa atvieglojuma piešķiršanu, saimnieciskās darbības veicējs sagatavo veidlapu de minimis atbalsta uzskaites veidlapu elektroniskajā sistēmā. Piesakoties atvieglojumam, iesniegumā norāda veidlapas identifikācijas numuru.

10. Lēmumu par atbalsta piešķiršanu saskaņā ar Komisijas regulu Nr.  1407/2013 var pieņemt līdz šīs regulas darbības termiņa beigām. De minimis atbalsta piešķiršanas brīdis ir diena, kad Rēzeknes valstspilsētas domes Finanšu pārvalde pieņem lēmumu par nekustamā īpašuma nodokļa atvieglojuma piešķiršanu. Ne vēlāk kā nākamās darbdienas laikā pēc de minimis iesniegtās veidlapas pārbaudes un lēmuma pieņemšanas Rēzeknes valstspilsētas domes Finanšu pārvalde de minimis uzskaites sistēmā ievada un reģistrē informāciju par piešķirto de minimis atbalstu. Piešķirtā atbalsta uzskaitē tiks ievēroti visi Ministru kabineta 2018. gada 21. novembra noteikumos Nr. 715 "Noteikumi par de minimis atbalsta uzskaites un piešķiršanas kārtību un de minimis atbalsta uzskaites veidlapu paraugiem" noteiktie nosacījumi.

11. Atbalsta saņēmēja, kuram piešķirts nekustamā īpašuma nodokļa atvieglojums, pienākums datus par saņemto atbalstu glabāt 10 gadus no tā piešķiršanas dienas, bet Rēzeknes valstspilsētas pašvaldībai pienākums datus glabāt ir 10 gadus no dienas, kad saskaņā ar šo atbalsta pasākumu ir piešķirts pēdējais de minimis atbalsts.

12. Ja tiek konstatēts Komisijas Regulas Nr. 1407/2013 prasību pārkāpums, atbalsta saņēmējam ir pienākums atmaksāt atbalsta sniedzējam visu šo noteikumu ietvaros saņemto de minimis atbalstu kopā ar procentiem no līdzekļiem, kas ir brīvi no komercdarbības atbalsta, atbilstoši Komercdarbības atbalsta kontroles likuma IV vai V nodaļas nosacījumiem.

IV. Pašvaldībā iesniedzamie dokumenti nodokļa atvieglojumu saņemšanai

13. Lai saņemtu nekustamā īpašuma nodokļa atvieglojumu, nodokļa maksātājam, izņemot šo noteikumu 3.4. apakšpunktā minētās personas, Rēzeknes valstspilsētas pašvaldībā līdz kārtējā gada 30. decembrim jāiesniedz rakstveida iesniegums par nodokļa atvieglojumu piešķiršanu, pievienojot atvieglojumu saņemšanas nosacījumus apliecinošos dokumentus.

14. Iesniegumam par nodokļa atvieglojuma piešķiršanu jāpievieno šādi atvieglojumu saņemšanas nosacījumus apliecinoši dokumenti vai to kopijas:

14.1. nodokļu maksātājiem atvieglojuma piešķiršanai saskaņā ar šo saistošo noteikumu 3.1.1. apakšpunktu jāiesniedz rakstisks apliecinājums, ka īpašums netiek izmantots saimnieciskajai darbībai, nav nodots lietošanā citai personai, kā arī invaliditāti apliecinošu dokumentu.

14.2. nodokļu maksātājiem atvieglojuma piešķiršanai saskaņā ar šo saistošo noteikumu 3.1.2. apakšpunktu un 3.1.3. apakšpunktu jāiesniedz rakstisks apliecinājums, ka īpašums netiek izmantots saimnieciskajai darbībai un nav nodots lietošanā citai personai.

14.3. nodokļu maksātājiem atvieglojuma piešķiršanai saskaņā ar šo saistošo noteikumu 3.2. apakšpunktu jāiesniedz rakstisks apliecinājums, ka īpašumā nenotiek saimnieciskā darbība, tas netiek iznomāts, un invaliditāti apliecinošs dokuments.

14.4. nodokļu maksātājiem, kuriem atvieglojumi piešķirami saskaņā ar 3.5. apakšpunktu, jāiesniedz:

14.4.1. izziņa no Valsts ieņēmumu dienesta par to, ka nodokļa maksātājam nav nodokļu parādu (izziņa derīga mēnesi pēc tās izsniegšanas);

14.4.2. nodokļa maksātāja apliecinājums, ka viesnīcas ēkās tiek sniegti viesu izmitināšanas pakalpojumi.

14.5. ja atvieglojumi piešķirami saskaņā ar 3.6.1. apakšpunktu, daudzdzīvokļu dzīvojamās mājas apsaimniekotājs/pārvaldnieks vai nodokļa maksātājs iesniegumam pievieno:

14.5.1. projekta līdzfinansētājas iestādes lēmumu par daudzdzīvokļu dzīvojamās mājas energoefektivitātes paaugstināšanas pasākumu īstenošanas projekta apstiprināšanu;

14.5.2. darbu pieņemšanas – nodošanas aktu, kurā uzskaitīti veiktie energoefektivitātes paaugstināšanas pasākumi, norādīts to realizācijas gads.

14.6. ja atvieglojumi piešķirami saskaņā ar 3.6.2. apakšpunktu, daudzdzīvokļu dzīvojamās mājas apsaimniekotājs/pārvaldnieks vai nodokļa maksātājs iesniegumam pievieno:

14.6.1. darbu pieņemšanas – nodošanas aktu, kurā uzskaitīti veiktie energoefektivitātes paaugstināšanas pasākumi, norādīts to realizācijas gads;

14.6.2. energoapgādes komersanta izziņu par siltumenerģijas patēriņu daudzdzīvokļu dzīvojamā mājā 3 gadu laikā pirms energoefektivitātes paaugstināšanas pasākumu īstenošanas;

14.6.3. energoapgādes komersanta izziņu par siltumenerģijas patēriņu daudzdzīvokļu dzīvojamā mājā viena gada laikā pēc energoefektivitātes paaugstināšanas pasākumu īstenošanas;

14.6.4. aprēķinu, kas apliecina daudzdzīvokļu dzīvojamās mājas energoefektivitātes paaugstināšanas pasākumu īstenošanas rezultātā iegūtā siltumenerģijas patēriņa samazinājumu (% izteiksmē), salīdzinot vidējo siltumenerģijas patēriņu 3 gadu laikā pirms un viena gada laikā pēc energoefektivitātes paaugstināšanas pasākumu īstenošanas.

14.7. nodokļu maksātājiem atvieglojuma piešķiršanai saskaņā ar šo saistošo noteikumu 3.7. apakšpunktu jāiesniedz:

14.7.1. motivēts iesniegums par nekustamā īpašuma nodokļa atvieglojumu saņemšanu, norādot rūpnieciskās ražošanas ēkas kadastra apzīmējumu;

14.7.2. nodokļa maksātāja apliecinājums, ka ražošanas ēkā tiek veikta ražošana;

14.7.3. izziņa no Valsts ieņēmumu dienesta par vidējo strādājošo skaitu par diviem iepriekšējiem salīdzināmiem pārskata gadiem laika periodā no 1. janvāra līdz 31. decembrim;

14.7.4. izziņa no Valsts ieņēmumu dienesta par nodokļu parādu neesamību (izziņa derīga mēnesi pēc tās izsniegšanas).

14.8. nodokļu maksātājiem, kuriem atvieglojumi piešķirami saskaņā ar 3.8. apakšpunktu, iesniegumā jānorāda uzņēmējdarbības veids un jāiesniedz:

14.8.1. nodokļa maksātāja apliecinājums, ka, veicot uzņēmējdarbību, tas nodarbina vismaz desmit strādājošos;

14.8.2. izziņa no Valsts ieņēmumu dienesta par vidējo strādājošo skaitu. Ja taksācijas gads ir nodokļa maksātāja darbības pirmais gads, jāiesniedz apliecinājums, kurā uzrādīts plānotais gada vidējais nodarbināto skaits;

14.8.3. izziņa no Valsts ieņēmumu dienesta par nodokļu parādu neesamību (izziņa derīga mēnesi pēc tās izsniegšanas).

15. Personām, kas minētas šo noteikumu 3.4. apakšpunktā, nekustamā īpašuma nodokļa atvieglojumus piešķir, pārbaudot Sociālās palīdzības administrēšanas informatīvās sistēmas (SOPA) datus par maznodrošinātās personas statusu un nosūtot nekustamā īpašuma nodokļa maksāšanas paziņojumu. Personai iesniegums atvieglojuma piešķiršanai pašvaldībā nav jāiesniedz.

V. Kārtība, kādā tiek piešķirti atvieglojumi

16. Lēmumu par nekustamā īpašuma nodokļa atvieglojuma piešķiršanu vai motivētu atteikumu Rēzeknes valstspilsētas domes Finanšu pārvalde pieņem viena mēneša laikā no iesnieguma un šo saistošo noteikumu 14. punktā noteikto dokumentu vai to kopiju saņemšanas dienas.

17. Par atvieglojumu piešķiršanu Rēzeknes valstspilsētas domes Finanšu pārvalde paziņo, nodokļa maksātājam nosūtot administratīvo aktu – nekustamā īpašuma nodokļa maksāšanas paziņojumu.

VI. Noslēguma jautājumi

18. Ar šo saistošo noteikumu spēkā stāšanos spēku zaudē Rēzeknes pilsētas domes 28.01.2011. saistošie noteikumi Nr. 1 "Nekustamā īpašuma nodokļa atvieglojumu piešķiršanas kārtība Rēzeknes pilsētā".

Rēzeknes valstspilsētas pašvaldības domes priekšsēdētāja vietnieks A. Stecs
Paskaidrojuma raksts
Rēzeknes valstspilsētas pašvaldības domes 2023. gada 21. septembra saistošajiem noteikumiem Nr. 10 "Nekustamā īpašuma nodokļa atvieglojumu piešķiršanas kārtība Rēzeknē"
Paskaidrojuma raksta sadaļasNorādāmā informācija
1. Mērķis un nepieciešamības pamatojumsAtbilstoši likuma "Par nekustamā īpašuma nodokli5. panta trešajai daļai pašvaldības var izdot saistošus noteikumus, kuros paredzēti atvieglojumi atsevišķām nekustamā īpašuma nodokļa maksātāju kategorijām.

Saistošo noteikumu mērķis ir samazināt nodokļu slogu neaizsargātām grupām (trūcīgas, maznodrošinātas personas, personas ar invaliditāti, pensionāri, audžuģimenes), atbalstīt uzņēmējdarbību (nekustamā īpašuma nodokļa atvieglojumi saimnieciskās darbības veicējiem), kā arī veicināt teritorijas attīstību (nekustamā īpašuma nodokļa atvieglojumi par daudzdzīvokļu dzīvojamām mājām, kurās veikti energoefektivitātes paaugstināšanas pasākumi).

Nekustamā īpašuma nodokļa atvieglojumu piešķiršanas kārtību reglamentē Rēzeknes pilsētas domes 2011. gada 28. janvāra saistošie noteikumi Nr. 1 "Nekustamā īpašuma nodokļa atvieglojumu piešķiršanas kārtība Rēzeknes pilsētā".

Saistošo noteikumu projektā papildus Rēzeknes pilsētas domes 2011. gada 28. janvāra saistošos noteikumos Nr. 1 "Nekustamā īpašuma nodokļa atvieglojumu piešķiršanas kārtība Rēzeknes pilsētā" noteiktajiem atvieglojumiem paredzēts piešķirt nekustamā īpašuma nodokļa atvieglojumu nodokļa maksātājam, kuram ir kopīga deklarētā dzīvesvieta ar bērnu ar invaliditāti, par šādiem objektiem: dzīvojamā māja, tās palīgēkas un piekritīgā zeme vai dzīvoklis un tam piekritīgā zeme.

Atbilstoši saistošo noteikumu projektam paredzēts palielināt nekustamā īpašuma nodokļa atvieglojuma apmēru par ēkām (telpu grupām) un zemi, ja šajā nekustamajā īpašumā tiek sniegti viesu izmitināšanas pakalpojumi un ja ēku (telpu grupu) galvenais lietošanas veids saskaņā ar Nekustamā īpašuma valsts kadastra reģistra datiem ir "Viesnīcu ēkas vai viesnīcu telpu grupa" (kods 1211) – no 25 % uz 50 % no taksācijas gadam aprēķinātās nekustamā īpašuma nodokļa summas.

Pašvaldību likuma pārejas noteikumu 6. punktā noteikts, ka dome izvērtē uz likuma "Par pašvaldībām" normu pamata izdoto saistošo noteikumu atbilstību šim likumam un izdod jaunus saistošos noteikumus atbilstoši šajā likumā ietvertajam pilnvarojumam. Līdz jaunu saistošo noteikumu spēkā stāšanās dienai, bet ne ilgāk kā līdz 2024. gada 30. jūnijam piemērojami uz likuma "Par pašvaldībām" normu pamata izdotie saistošie noteikumi, ciktāl tie nav pretrunā ar šo likumu.

Ievērojot Pašvaldību likuma pārejas noteikumu 6. punktu, nepieciešams izdod jaunus saistošos noteikumus.

2. Fiskālā ietekme uz pašvaldības budžetuSaistošajos noteikumos paredzētie atvieglojumi samazinās pašvaldības budžeta ieņēmumus no nekustamā īpašuma nodokļa.

Pamatojoties uz Rēzeknes pilsētas domes 2011. gada 28. janvāra saistošajiem noteikumiem Nr. 1 "Nekustamā īpašuma nodokļa atvieglojumu piešķiršanas kārtība Rēzeknes pilsētā" 2022. gadā piešķirti nekustamā īpašuma nodokļa atvieglojumi 12 782 EUR apmērā.

Prognozējams, ka nekustamā īpašuma nodokļa atvieglojuma apmēra palielināšana no 25 % uz 50 % no taksācijas gadam aprēķinātās nekustamā īpašuma nodokļa summas par ēkām (telpu grupām) un zemi, ja šajā nekustamajā īpašumā tiek sniegti viesu izmitināšanas pakalpojumi un ja ēku (telpu grupu) galvenais lietošanas veids saskaņā ar Nekustamā īpašuma valsts kadastra reģistra datiem ir "Viesnīcu ēkas vai viesnīcu telpu grupa" (kods 1211), samazinās pašvaldības budžeta ieņēmumus no nodokļa par 3500 EUR gadā.

Veselības un darbspēju ekspertīzes ārstu valsts komisijai kā Invaliditātes informatīvās sistēmas pārzinim nosūtīts informācijas pieprasījums par bērniem ar invaliditāti Rēzeknes pilsētā. Komisija atbildē norāda, ka nav iespējams sniegt informāciju, jo šī ir īpaši aizsargājamas kategorijas informācija. Līdz ar to nav iespējams precīzi aprēķināt jaunās normas, kas paredz piešķirt nekustamā īpašuma nodokļa atvieglojums nodokļa maksātājiem, kuriem ir kopīga deklarētā dzīvesvieta ar bērnu ar invaliditāti, fiskālo ietekmi uz pašvaldības budžetu. Tas atkarīgs no nodokļa maksātāju aktivitātes, iesniedzot prasījumus, un to atbilstības atvieglojumu piešķiršanas nosacījumiem.

3. Sociālā ietekme, ietekme uz vidi, iedzīvotāju veselību, uzņēmējdarbības vidi pašvaldības teritorijā, kā arī plānotā regulējuma ietekme uz konkurenciSaistošie noteikumi paredz uzņēmējdarbību veicinošus pasākumus, piešķirot nekustamā īpašumā nodokļu atvieglojumus komersantiem.

Nekustamā īpašuma nodokļa atvieglojumu piešķiršana samazinās nodokļu slogu sociāli mazaizsargāto personu grupām.

4. Ietekme uz administratīvajām procedūrām un to izmaksāmPersonas, kuras atbilst saistošajos noteikumos noteiktajām nekustamā īpašuma nodokļa atvieglojumu saņēmēju kategorijām, Rēzeknes valstspilsētas pašvaldībā iesniedz rakstisku iesniegumu, pievienojot saistošajos noteikumos norādītos dokumentus.

Nekustamā īpašuma nodokļa maksātāju un nekustamā īpašuma atbilstību saistošo noteikumu nosacījumiem izvērtē un lēmumu pieņem Rēzeknes valstspilsētas domes Finanšu pārvalde.

Papildus administratīvo procedūru izmaksas nav paredzētas.

5. Ietekme uz pašvaldības funkcijām un cilvēkresursiemNekustamā īpašuma nodokļa maksātāju un nekustamā īpašuma atbilstību saistošo noteikumu nosacījumiem izvērtēs un lēmumu pieņems Rēzeknes valstspilsētas domes Finanšu pārvaldes amatpersonas savas kompetences ietvaros.

Saistošo noteikumu izpilde notiks, iesaistot esošos cilvēkresursus.

6. Informācija par izpildes nodrošināšanuNoteikumu izpildi nodrošina pašvaldības amatpersonas, kuras veic nekustamā īpašuma administrēšanas funkcijas.

Saistošo noteikumu izpildei nav paredzēta jaunu institūciju izveide, esošo likvidācija vai reorganizācija.

7. Prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem, ko sniedz mērķa sasniegšanaSaistošie noteikumi izstrādāti iecerētā mērķa – samazināt nodokļu slogu sociāli mazaizsargāto personu grupām, atbalstīt uzņēmējdarbību un veicināt energoefektivitātes paaugstināšanas pasākumu veikšanu daudzdzīvokļu dzīvojamās mājās – sasniegšanas nodrošināšanai un paredz tikai to, kas ir vajadzīgs minētā mērķa sasniegšanai. Pašvaldības izraudzītie līdzekļi ir piemēroti leģitīma mērķa sasniegšanai.
8. Izstrādes gaitā veiktās konsultācijas ar privātpersonām un institūcijāmNoteikumi izstrādāti sakarā ar Rēzeknes pilsētas iedzīvotāju, kuru apgādībā ir bērni ar invaliditāti, ierosinājumu noteikt nekustamā īpašuma nodokļa atvieglojumus personai (ģimenei), kuras aprūpē ir bērns ar invaliditāti.

Saistošo noteikumu projekts un tam pievienotais paskaidrojuma raksts publicēts pašvaldības oficiālajā tīmekļvietnē sabiedrības viedokļa noskaidrošanai (viedokļa iesniegšanas periods: 25.04.2023.–09.05.2023.). Iedzīvotāju priekšlikumi, iebildumi netika saņemti.

Ievērojot Latvijas Republikas Finanšu ministrijas sniegto saistošo noteikumu projekta sākotnējā izvērtējuma atzinumu, sākotnēji publicētais noteikumu projekts papildināts ar de minimis atbalsta saņemšanas nosacījumiem.

Saistošo noteikumu projekta precizētā versija un tam pievienotais paskaidrojuma raksts publicēts pašvaldības oficiālajā tīmekļvietnē sabiedrības viedokļa noskaidrošanai (viedokļa iesniegšanas periods: 16.08.2023.–31.08.2023.). Iedzīvotāju priekšlikumi, iebildumi netika saņemti.

Saistošie noteikumi tiks publicēti oficiālajā izdevumā "Latvijas Vēstnesis". Informācija par saistošajiem noteikumiem tiks publicēta pašvaldības bezmaksas izdevumā "Rēzeknes Vēstnesis" un pašvaldības tīmekļvietnē www.rezekne.lv.

Rēzeknes valstspilsētas pašvaldības domes priekšsēdētāja vietnieks A. Stecs
12.12.2023