Darbības ar dokumentu

Tiesību akts: spēkā esošs

Ādažu novada pašvaldības domes saistošie noteikumi Nr. 35/2023

Ādažos 2023. gada 26. oktobrī

Grozījumi Ādažu novada pašvaldības 2022. gada 22. jūnija saistošajos noteikumos Nr. 59/2022 "Par Ādažu novada pašvaldības maksas autostāvvietu lietošanu"

APSTIPRINĀTI
ar Ādažu novada pašvaldības domes
2023. gada 26. oktobra sēdes lēmumu (prot. Nr. 25 § 6)

Izdoti saskaņā ar likuma "Par autoceļiem"
6. panta 4.1 daļu

Izdarīt grozījumus Ādažu novada pašvaldības 2022. gada 22. jūnija saistošajos noteikumos Nr. 59/2022 "Par Ādažu novada pašvaldības maksas autostāvvietu lietošanu" (publicēti laikrakstā "Latvijas Vēstnesis", 2022., Nr. 140):

1. Papildināt izdošanas tiesisko pamatojumu ar atsauci uz Publisko aģentūru likuma 17. panta ceturto daļu.

2. Papildināt 2. punktu ar 2.6., 2.7. un 2.8. apakšpunktu šādā redakcijā:

"2.6. daudzbērnu ģimene - ģimene, kur personas aprūpē ir trīs un vairāk bērnu, tai skaitā audžuģimenē vai aizbildnībā esoši bērni un pilngadīgas personas līdz 24 gadu vecumam (ieskaitot), kuras iegūst vispārējo, profesionālo vai augstāko izglītību;

2.7. transportlīdzekļa īpašnieks - persona, kurai transportlīdzeklis ir īpašumā, vai arī no līzinga neizpirkts transportlīdzeklis, kas ir uzņēmuma vai līzinga kompānijas īpašumā, un līdz izpirkšanai atrodas personas turējumā, lietojumā, vai valdījumā;

2.8. vecāki - bērnu vecāki, aizbildņi un likumiskie pārstāvji."

3. Papildināt 8.4. apakšpunktu aiz vārda "Aģentūras" ar vārdiem "vai autostāvvietu apsaimniekotāja";

4. Izteikt 10.2. apakšpunktu šādā jaunā redakcijā:

"10.2. transportlīdzekļu īpašniekiem, kuriem autostāvvietas izmantošana nepieciešama aprūpes veikšanai bērnam ar invaliditāti vai pilngadīgai personai līdz 24 gadu vecumam (ieskaitot) ar I vai II invaliditātes grupu, ja aprūpējamo dzīvesvieta deklarēta Ādažu novadā;"

5. Izteikt 10.3. apakšpunktu šādā jaunā redakcijā:

"10.3. daudzbērnu ģimenes, kurās bērnu deklarētā dzīvesvieta kopā ar vismaz vienu no vecākiem ir Ādažu novadā (ģimenei izsniedz vienu atļauju uz vienu transportlīdzekli, ja transportlīdzeklis ir viena no vecākiem īpašumā vai valdījumā)."

6. Papildināt 12. punktu ar 12. 4 un 12.5. apakšpunktu šādā redakcijā:

"12.4. 10.3. apakšpunkta gadījumā, ja transportlīdzeklis nav tā vecāka īpašumā, pie kura deklarēti bērni - otra vecāka (auto īpašnieka) rakstisks apliecinājums, ka transportlīdzeklis ir nodots lietošanā un tiek izmantots bērnu vajadzībām;

12.5. ja bērns, vai pilngadīga persona līdz 24 gadu vecumam (ieskaitot), turpina iegūt vispārējo, profesionālo vai augstāko izglītību ārpus Latvijas Republikas teritorijas, iesniegumam pievieno izglītības iestādes dokumentu, kas apliecina, ka bērns vai pilngadīgā persona iegūst izglītību attiecīgajā izglītības iestādē."

7. Aizstāt 15. punktā skaitli un vārdus "15 darba dienu laikā no lēmuma saņemšanas" ar vārdiem "viena mēneša laikā no lēmuma spēkā stāšanās dienas".

Ādažu novada pašvaldības domes priekšsēdētāja K. Miķelsone

 

Paskaidrojuma raksts
Ādažu novada pašvaldības 2023. gada 26. oktobra saistošajiem noteikumiem Nr. 35/2023 "Grozījumi Ādažu novada pašvaldības 2022. gada 22. jūnija saistošajos noteikumos Nr. 59/2022 "Par Ādažu novada pašvaldības maksas autostāvvietu lietošanu""

Paskaidrojuma raksta sadaļas un norādāmā informācija

1. Mērķis un nepieciešamības pamatojums

1.1. Pašvaldības aģentūras "Carnikavas komunālserviss" (turpmāk - Aģentūra) maksas pakalpojumu par pašvaldības maksas autostāvvietu lietošanu sniegšanas kārtība ir noteikta Ādažu novada pašvaldības 2022. gada 22. jūnija saistošajos noteikumos Nr. 59/2022 "Par Ādažu novada pašvaldības maksas autostāvvietu lietošanu" (turpmāk - SN Nr. 59/2022), kas izdoti pamatojoties uz likuma "Par autoceļiem" 6. panta 4.1 daļu.

1.2. SN Nr. 59/2022 grozījumu (turpmāk - Noteikumi) mērķis ir precizēt atsevišķas SN Nr. 59/2022 normas, lai novērstu to interpretāciju, pilnveidotu redakciju un nostiprinātu pašvaldības administratīvās teritorijas iedzīvotājiem labvēlīgāku regulējumu.

1.3. Publisko aģentūru likuma 17. panta pirmās daļas izpratnē Aģentūra sniedz pakalpojumus atbilstoši pašvaldības kompetencei, lai nodrošinātu sabiedrības vajadzības pašvaldības administratīvajā teritorijā. Atbilstoši minētā likuma 17. panta ceturtajai daļai Aģentūras sniegtos pakalpojumus nosaka un to cenrādi apstiprina ar pašvaldības saistošajiem noteikumiem.

1.4. Ņemot vērā, ka SN Nr. 59/2022 paredzēta maksa par pašvaldības autostāvvietu lietošanu, kā arī atbrīvojumi no tās, Noteikumu izdošanas tiesiskais pamatojums papildināms ar atsauci uz Publisko aģentūru likuma 17. panta ceturto daļu.

1.5. Noteikumos precizētas daudzbērnu ģimenes, bērnu vecāka un transportlīdzekļa īpašnieka definīcijas, nosakot, ka daudzbērnu ģimene ir ģimene, kur personas aprūpē ir trīs un vairāk bērnu, tai skaitā audžuģimenē vai aizbildnībā esoši bērni un pilngadīgas personas, kuras līdz 24 gadu vecumam (ieskaitot), kuras iegūst vispārējo, profesionālo vai augstāko izglītību. Savukārt par transportlīdzekļa īpašnieku uzskatāma persona, kurai transportlīdzeklis ir īpašumā vai arī no līzinga neizpirkts transportlīdzeklis, kurš ir uzņēmuma vai līzinga kompānijas īpašumā un līdz izpirkšanai atrodas personas turējumā, lietojumā, vai valdījumā. Tiek arī definēts termins "vecāki" - bērnu vecāki, aizbildņi, likumiskie pārstāvji.

1.6. Tiek precizēts SN Nr. 59/2022 10.2. apakšpunkts, jo Invaliditātes likuma 6. panta pirmā daļa paredz, ka personai līdz 18 gadu vecumam invaliditāti nosaka bez iedalījuma grupās. Kā arī, attiecīgajā apakšpunktā papildu paredzēts, ka no maksas par autostāvvietu lietošanu atbrīvo transportlīdzekļu īpašniekus, kuri veic pilngadīgu personu aprūpi, ar I vai II invaliditātes grupu līdz 24 gadu vecumam (ieskaitot).

1.7. Saskaņā ar SN Nr. 59/2022 10.3. punktu, tiesības saņemt Aģentūras atļauju bezmaksas transportlīdzekļu novietošanai pašvaldības maksas autostāvvietās ir daudzbērnu ģimenēm, kuru dzīvesvieta deklarēta Ādažu novadā (viena atļauja ģimenei ar nosacījumu, ka transportlīdzeklis ir ģimenes locekļa īpašumā vai valdījumā).

1.8. Noteikumi piemērojami un interpretējami kopsakarā ar citiem ārējiem normatīvajiem aktiem, tajā skaitā tie nevar būt pretrunā ar Latvijas Republikas Satversmē un Bērnu tiesību aizsardzības likumā nostiprinātajiem principiem.

1.9. Civillikuma 214. pantā termins "ģimene" skaidrots, ka "pie ģimenes šaurākā nozīmē pieder laulātie un viņu bērni, kamēr tie vēl atrodas nedalītā saimniecībā".

1.10. Bērnu tiesību aizsardzības likuma 6. panta pirmā daļa nosaka, ka bērna tiesības un intereses ir prioritāras tiesiskajās attiecībās, kas skar bērnu. Tādējādi SN Nr. 59/2022 interpretācijai Civillikuma 214. pantā nostiprinātais ģimenes jēdziens tulkojams plašāk, jo šaurā nozīmē tas izslēdz iespēju saņemt autostāvvietu bezmaksas lietošanas atļaujas bērnu vajadzībām, kuru vecāki dzīvo šķirti, vai arī nav laulāti.

1.11. SN Nr. 59/2022 iekļauto attiecīgo normu mērķis ir sniegt atbalstu bērniem no daudzbērnu ģimenēm, kuru dzīvesvieta deklarēta Ādažu novadā, un šis mērķis ir sasniedzams arī tad, ja vismaz viens no vecākiem kopā ar bērniem deklarēts Ādažu novadā. Attiecības starp diviem vecākiem un viņu bērniem ir tradicionālais ģimenes modelis neatkarīgi no tā, vai vecāku savstarpējās attiecības ir vai nav juridiski atzītas. Turklāt ģimene var arī sastāvēt arī no viena neprecēta vai šķirta vecāka un viņa bērniem, kuri dzīvo kopā ar šo vecāku. Līdz ar to SN Nr. 59/2022 10.3. punkts tiek izteikts jaunā redakcijā, paredzot tiesības saņemt atļauju autostāvvietu bezmaksas lietošanai daudzbērnu ģimenēm, kurās bērnu deklarētā dzīvesvieta kopā ar vismaz vienu no vecākiem ir Ādažu novadā (ģimenei tiek izsniegta 1 atļauja un ar nosacījumu, ka transportlīdzeklis ir viena no vecākiem īpašumā vai valdījumā).

1.12. Tiek precizēts SN Nr. 59/2022 12. punktā uzskaitīto dokumentu klāsts, kas personai jāiesniedz, lai saņemtu atļauju bez maksas izmantot pašvaldības autostāvvietas.

1.13. Ar Noteikumiem tiek pagarināts termiņš Aģentūras lēmuma par atteikšanos izsniegt atļauju apstrīdēšanai - no 15 darba dienām līdz vienam mēnesim. Atbilstoši Administratīvā procesa likuma 79. panta pirmajai daļai, administratīvo aktu var apstrīdēt viena mēneša laikā no tā spēkā stāšanās dienas, bet, ja rakstveidā izdotajā administratīvajā aktā nav norādes, kur un kādā termiņā to var apstrīdēt - viena gada laikā no tā spēkā stāšanās dienas.

2. Fiskālā ietekme uz pašvaldības budžetu

2.1. Laika posmā no 2023. gada maija līdz jūlijam par stāvvietām iekasēti 33 007.83 euro ar PVN (bez PVN 27 279.20 euro). Augusta un septembra ieņēmumi vēl nav zināmi.

2.2. 2022. gadā sagatavotas 47 atļaujas bez maksas izmantot pašvaldības autostāvvietas, t.sk.:

2.2.1. juridiskai personai saimnieciskās darbības veikšanai - 2 atļaujas;

2.2.2. personām ar invaliditāti - 6 atļaujas;

2.2.3. bērniem invalīdiem - 0 atļaujas;

2.2.4. daudzbērnu ģimenēm - 39 atļaujas.

2.3. 2023. gadā sagatavotas 69 atļaujas bez maksas izmantot pašvaldības autostāvvietas ar termiņu līdz 2 gadiem, t.sk.:

2.3.1. juridiskai personai saimnieciskās darbības veikšanai - 2 atļaujas;

2.3.2. personām ar invaliditāti - 8 atļaujas;

2.3.3. bērniem invalīdiem - 4 atļaujas;

2.3.4. daudzbērnu ģimenēm - 50 atļaujas.

2.4. Lai nodrošinātu Noteikumu izpildi, nav nepieciešami papildu resursi sakarā ar jaunu institūciju vai darba vietu veidošanu, kā arī esošo institūciju kompetences paplašināšanu.

3. Sociālā ietekme, ietekme uz vidi, iedzīvotāju veselību, uzņēmējdarbības vidi pašvaldības teritorijā, kā arī uz konkurenci

3.1. Noteikumu sociālā ietekme - pozitīvi ietekmēs mērķgrupas, uz kurām attiecināms tiesiskais regulējums, piemēram, no maksas par autostāvvietu lietošanu atbrīvoti transportlīdzekļu īpašnieki, kuri veic pilngadīgu personu aprūpi līdz 24 gadu vecumam (ieskaitot) ar I vai II invaliditātes grupu, kā arī daudzbērnu ģimenes, kurās bērnu deklarētā dzīvesvieta kopā ar vismaz vienu no vecākiem ir Ādažu novadā.

3.2. Ietekme uz vidi - nav tiešas ietekmes uz vidi.

3.3. Ietekme uz iedzīvotāju veselību - tiek sekmēts veselīgs dzīvesveids, jo mērķgrupām, uz kurām attiecināms Noteikumu tiesiskais regulējums, ir lielāka iespēja piekļūt jūrai, atrasties svaigā gaisā un veikt fiziskās aktivitātes.

3.4. Ietekme uz uzņēmējdarbības vidi pašvaldības teritorijā - nav attiecināms.

4. Ietekme uz administratīvajām procedūrām un to izmaksām

4.1. Institūcija, kurā privātpersona var vērsties Noteikumu piemērošanā, ir Aģentūra.

4.2. Galvenie procedūras posmi un privātpersonām veicamās darbības, ko paredz SN Nr. 59/2022 netiek mainīti, izņemot Noteikumu 12. punktā minētā prasība iesniegt papildu dokumentus bezmaksas autostāvvietu lietošanas atļaujas saņemšanai.

4.3. Noteikumu 10.3. punkta gadījumā, ja transportlīdzeklis nav tā vecāka īpašumā, pie kura deklarēti bērni, ir jāiesniedz otra vecāka (auto īpašnieka) rakstisks apliecinājums, ka attiecīgais transportlīdzeklis ir nodots lietošanā un tiek izmantots bērnu vajadzībām.

4.4. Ja bērns vai pilngadīga persona līdz 24 gadu vecumam (ieskaitot), turpina iegūt vispārējo, profesionālo vai augstāko izglītību ārpus Latvijas Republikas teritorijas, persona iesniegumam pievienos izglītības iestādes dokumentu, kas apliecina, ka bērns vai pilngadīgā persona iegūst izglītību attiecīgajā izglītības iestādē, jo šādu informāciju pašvaldībai nav iespējas iegūt.

4.5. Citas paredzētās administratīvo procedūru izmaksas - nav paredzētas. 

5. Ietekme uz pašvaldības funkcijām un cilvēkresursiem

5.1. Noteikumiem nav ietekmes uz pašvaldības funkcijām un cilvēkresursiem.

5.2. Noteikumu izpildei nav nepieciešams veidot pašvaldības jaunas institūcijas, darba vietas vai paplašināt esošo institūciju kompetenci.

6. Informācija par izpildes nodrošināšanu

6.1. Noteikumi neskar SN Nr. 59/2022 izpildi. Aģentūras darbinieki attiecīgo maksas pakalpojumu sniegšanu nodrošinās Saistošo noteikumu Nr. 59/2022 un esošo darba pienākumu ietvaros. Nav paredzēta jaunu institūciju izveide, esošo likvidācija vai reorganizācija, netiks veidotas jaunas darba vietas.

6.2. Noteikumu izpildes nodrošināšanai nav nepieciešami resursi. 

7. Prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem, ko sniedz mērķa sasniegšana

7.1. Noteikumi ir piemēroti iecerētā mērķa sasniegšanas nodrošināšanai un paredz tikai to, kas ir vajadzīgs minētā mērķa sasniegšanai un pašvaldības izraudzītie līdzekļi ir piemēroti leģitīma mērķa sasniegšanai, un pašvaldības rīcība ir atbilstoša.

8. Izstrādes gaitā veiktās konsultācijas ar privātpersonām un institūcijām

8.1. Noteikumu izstrādes procesā nenotika atsevišķas konsultācijas ar sabiedrības pārstāvjiem (tostarp biedrībām, nodibinājumiem, apvienībām, u.tml.).

8.2. Konsultācijām tika izmantots šāds sabiedrības līdzdalības veids: pēc Noteikumu izskatīšanas domes Finanšu komitejā, tie tika publicēti pašvaldības oficiālajā tīmekļvietnē www.adazunovads.lv, kā arī informācija par projektu tika publicēta sociālā tīkla Facebook pašvaldības kontā, lai sasniegtu mērķgrupu, kā arī noskaidrotu pēc iespējas plašākas sabiedrības viedokli.

8.3. Publikācijā noteiktajā termiņā - no 21.09.2023. līdz 05.10.2023., priekšlikumi netika saņemti.

8.4. No institūcijām netika saņemti viedokļi un atzinumi par šo noteikumu projektu.

8.5. Cita veida saziņa un konsultācijas nav notikušas.

Ādažu novada pašvaldības domes priekšsēdētāja K. Miķelsone

03.11.2023