Tiesību akts: spēkā esošs
Attēlotā redakcija: 17.10.2024. - 31.12.2024. / Spēkā esošā
Tukuma novada domes saistošie noteikumi Nr. 18

Tukumā 2023. gada 28. septembrī (prot. Nr. 14, 1. §)
Par sociālo darbu un sociālajiem pakalpojumiem Tukuma novada pašvaldībā
IZDOTI
ar Tukuma novada domes
28.09.2023. lēmumu Nr. TND/23/529 (prot. Nr. 14, 1. §)


Izdoti saskaņā ar Pašvaldību likuma 44. panta otro daļu,
Sociālo pakalpojumu un sociālās palīdzības likuma 3. panta trešo daļu,
Invaliditātes likuma 12. panta sesto divi prim daļu
I. Vispārīgie jautājumi

1. Saistošie noteikumi noteic kārtību, kādā Tukuma novada pašvaldības iestāde "Tukuma novada sociālais dienests" (turpmāk – Tukuma novada sociālais dienests) nodrošina sociālos pakalpojumus, patversmes pakalpojumu, sociālo darbu un tā ietvaros sniegtos atbalsta pasākumus.

2. Tukuma novada sociālā dienesta sniegto pakalpojumu maksa ir noteikta Tukuma novada sociālā dienesta maksas pakalpojumu cenrādī. Pārējo sociālo pakalpojumu un atbalsta pasākumu maksa ir noteikta līgumā, kurš noslēgts starp Tukuma novada sociālo dienestu un attiecīgo pakalpojuma sniedzēju. Maksu par pakalpojumu sedz pakalpojuma saņēmējs, viņa apgādnieks vai pašvaldība šajos noteikumos noteiktajā kārtībā.

3. Sociālos pakalpojumus piešķir, ievērojot Ministru kabineta noteikumos noteikto sociālo pakalpojumu piešķiršanas kārtību. Citus šajos noteikumos noteiktos atbalsta pasākumus sociālās funkcionēšanas uzlabošanai un patversmes pakalpojumu sniedz, ievērojot šajos noteikumos noteikto kārtību attiecīgajam atbalsta pasākuma veidam.

4. Sociālo pakalpojumu, patversmes pakalpojumu un citu šajos noteikumos noteikto atbalsta pasākumu sniegšanu pārtrauc vai atsaka tā piešķiršanu, ja klientam konstatētas medicīniskās vai speciālās (psihiskās) kontrindikācijas attiecīgā pakalpojuma vai atbalsta pasākuma saņemšanai vai ja personai saskaņā ar sociālā darbinieka izvērtējumu nav nepieciešams pieprasītais sociālais pakalpojums, atbalsts, vai arī ir iestājušies citi šajos noteikumos noteiktie apstākļi, kuru dēļ personai nav tiesību saņemt attiecīgo sociālo pakalpojumu vai atbalstu.

5. Par nodrošināto sociālo darbu, nepieciešamajiem sociālajiem pakalpojumiem, patversmes pakalpojumu un atbalsta pasākumiem sociālā darba ietvaros, to apjomu un izmaksu Tukuma novada administratīvajā teritorijā dzīvojošām personām, kuru dzīvesvieta deklarēta citas pašvaldības teritorijā, tiek informēta attiecīgā pašvaldība.

II. Sociālais darbs

6. Sociālo darbu sociālais dienests veic, ievērojot Ministru kabineta 2017. gada 13. jūnija noteikumu Nr. 338 "Prasības sociālo pakalpojumu sniedzējiem" noteiktos nosacījumus. Tukuma novada administratīvajā teritorijā deklarētām personām sociālā darba pakalpojums, sociālā darba ietvaros sniegtie sociālie pakalpojumi un atbalsta pasākumi, ja vien šajos noteikumos vai citos normatīvajos aktos attiecīgajam pasākumam vai pakalpojumam nav atrunāta cita samaksas kārtība, tiek segti no pašvaldības budžeta līdzekļiem. Šis nosacījums nav attiecināms uz personām, kuras sociālā darba pakalpojumu un tā ietvaros sniegtos sociālos pakalpojumus un atbalsta pasākumus saņem Eiropas sociālā struktūrfonda ietvaros.

7. Lai nodrošinātu sociālā darba ietvaros noslēgtās vienošanās starp sociālo darbinieku un personu (ģimenes pārstāvi) noteikto uzdevumu īstenošanu, Tukuma novada sociālais dienests var piešķirt šim mērķim pabalstu līdz 300,00 euro vienai Tukuma novada administratīvajā teritorijā dzīvesvietu deklarējušai personai attiecīgajā gadā. Pabalsts netiek piešķirts, lai segtu veselības izdevumus un citus izdevumus, kuru segšanai materiāls atbalsts tiek sniegts sociālās palīdzības vai citu pašvaldības sniegto materiālo atbalstu ietvaros.

(Grozīts ar Tukuma novada domes 28.12.2023. saistošajiem noteikumiem Nr. 32)

III. Sociālā rehabilitācija

8. Sociālās rehabilitācijas pakalpojums šo noteikumu izpratnē ir pasākumu kopums, kurš iekļauts sociālā darba ietvaros noslēgtajā vienošanās starp sociālo darbinieku un ģimeni (personu), individuālās sociālās rehabilitācijas vai atbalsta plānā vai Individuālās izglītības programmas apguves plānā un vērsts uz sociālās funkcionēšanas spēju atjaunošanu vai uzlabošanu, lai nodrošinātu sociālā statusa atgūšanu, iekļaušanos sabiedrībā, izglītības un darba prasmju apguvi. Tukuma novada pašvaldības nodrošinātos sociālās rehabilitācijas pakalpojumus par pašvaldības budžeta līdzekļiem ir tiesības saņemt:

8.1. bērnam ar invaliditāti, ja sociālās rehabilitācijas pakalpojums piešķirts, pamatojoties uz Tukuma novada sociālā dienesta lēmumu;

8.2. bērna ar invaliditāti ģimenes (mājsaimniecības) locekļiem, kuri dzīvo vienā mājsaimniecībā ar bērnu, kurš atbilst saistošo noteikumu 8.1. apakšpunkta nosacījumiem;

8.3. bērnam, kuram sociālās rehabilitācijas pakalpojums ietverts Tukuma novada pašvaldības izglītības iestādes izstrādātā Individuālās izglītības programmas apguves plānā;

8.4. ja pakalpojums nepieciešams sociālā darba ietvaros (saistošo noteikumu 6. punkts);

8.5. bērniem, kuriem sadarbībā ar Valsts sabiedrību ar ierobežotu atbildību "Bērnu klīniskā universitātes slimnīca" ir izstrādāts atbalsta plāns par sociālās rehabilitācijas pakalpojumiem bērna dzīvesvietā.

(Tukuma novada domes 28.12.2023. saistošo noteikumu Nr. 32 redakcijā, kas grozīta ar 30.05.2024. saistošajiem noteikumiem Nr. 24)

9. Tukuma novada pašvaldības nodrošinātos sociālās rehabilitācijas pakalpojumus sniedz Tukuma novada sociālā dienesta Rehabilitācijas nodaļas centrs "Avotiņš" (turpmāk – Tukuma novada sociālā dienesta sociālās rehabilitācijas centrs "Avotiņš") vai pakalpojuma sniedzējs, ar kuru Tukuma novada sociālais dienests ir noslēdzis līgumu par pakalpojuma sniegšanu. Personai ir tiesības, objektīvi pamatojot iemeslu, izvēlēties sev vēlamo pakalpojuma sniedzēju, ar kuru Tukuma novada sociālais dienests slēdz līgumu par pakalpojuma sniegšanu un samaksas kārtību, vai sedz pakalpojuma izmaksas, pamatojoties uz personas iesniegtajiem izdevumus apliecinošajiem dokumentiem (čeki, maksājuma uzdevumi, kvītis).

10. Lai saņemtu sociālās rehabilitācijas pakalpojumu bērnam ar invaliditāti vai bērna ar invaliditāti ģimenes locekļiem, izņemot sociālā darba ietvaros nodrošināto, bērna likumiskais pārstāvis vai attiecīgais ģimenes loceklis, vai audžuģimene vēršas Tukuma novada sociālā dienesta sociālās rehabilitācijas centrā "Avotiņš" ar iesniegumu.

11. Individuālās izglītības programmas apguves plānā ietvertos sociālās rehabilitācijas pakalpojumus šajos noteikumos noteiktajā kārtībā var saņemt bērns, kurš apmeklē pašvaldības izglītības iestādi, ja attiecīgā izglītības iestāde konstatē, ka bērnam nav iespējams izglītības iestādē nodrošināt Individuālās izglītības programmas apguves plānā ietverto sociālās rehabilitācijas pakalpojumu, tai skaitā speciālista konsultācijas un sociālās funkcionēšanas atbalsta pasākumus dzīvesvietā.

12. Saistošo noteikumu 11. punktā noteiktajā gadījumā izglītības iestāde iesniedz Tukuma novada Izglītības pārvaldes Izglītības atbalsta centram (turpmāk – Izglītības pārvalde) Individuālās izglītības programmas apguves plānu, sniedzot informāciju par pakalpojumiem vai speciālistu konsultācijām, kuras nespēj nodrošināt. Izglītības pārvalde desmit darba dienu laikā no minēto dokumentu saņemšanas sasauc starpinstitucionālu sadarbības grupu, kura organizē Individuālās izglītības programmas apguves plānā ietverto sociālās rehabilitācijas pakalpojumu saņemšanu pašvaldībā (turpmāk – sadarbības grupa). Sadarbības grupa uz sēdi var pieaicināt attiecīgās izglītības iestādes pārstāvi. Sadarbības grupā iekļauj vismaz vienu Tukuma novada sociālā dienesta pārstāvi, kā arī citu institūciju pārstāvi vai speciālistu, kam ir nozīme attiecīgā sociālā pakalpojuma piešķiršanā.

(Tukuma novada domes 28.12.2023. saistošo noteikumu Nr. 32 redakcijā)

13. Sadarbības grupa individuāli izvērtē nepieciešamā sociālās rehabilitācijas pakalpojuma pieejamību, kā arī iespēju sniegt pakalpojumu pie personas izvēlēta pakalpojuma sniedzēja un vienojas par sociālās rehabilitācijas pakalpojuma saņemšanu pie attiecīgā noteikumu 9. punktā noteiktā pakalpojuma sniedzēja. Saskaņā ar sadarbības grupas vienošanos Izglītības pārvalde informē izglītības iestādi par Individuālās izglītības programmas apguves plānā ietverto pakalpojumu saņemšanu pie attiecīgā pakalpojuma sniedzēja.

(Tukuma novada domes 28.12.2023. saistošo noteikumu Nr. 32 redakcijā)

14. Tukuma novada pašvaldība saistošo noteikumu 8. punktā noteiktajām personu grupām, ja tās savu dzīvesvietu ir deklarējušas Tukuma novada administratīvajā teritorijā, ievērojot saistošo noteikumu 9. punkta nosacījumus, sedz sociālās rehabilitācijas pakalpojumu izmaksas šādā apmērā:

14.1. līdz 500,00 euro apmērā vienam bērnam ar invaliditāti 12 kalendāro mēnešu periodā;

14.2. līdz 500,00 euro apmērā attiecīgā bērna ar invaliditāti ģimenes locekļiem (kopumā mājsaimniecībai) 12 kalendāro mēnešu periodā;

14.3. līdz 500,00 euro apmērā Individuālās izglītības programmas apguves plāna ietvaros vienam bērnam 12 kalendāro mēnešu periodā;

14.4. sociālā darba ietvaros atbilstoši šo saistošo noteikumu 6. punktam;

14.5. bērniem, kuriem sadarbībā ar Valsts sabiedrību ar ierobežotu atbildību "Bērnu klīniskā universitātes slimnīca" ir izstrādāts atbalsta plāns par sociālās rehabilitācijas pakalpojumiem bērna dzīvesvietā. Sociālās rehabilitācijas izmaksas tiek segtas atbalsta plānā noteiktajiem pasākumiem, šim mērķim paredzētā pašvaldības budžeta ietvaros, bet ne vairāk kā 500,00 euro vienam bērnam.

(Grozīts ar Tukuma novada domes 30.05.2024. saistošajiem noteikumiem Nr. 24)

15. Sociālās rehabilitācijas pakalpojumu sociālās funkcionēšanas spēju atjaunošanai ar izmitināšanu Tukuma novada sociālais dienests sniedz atbalsta dzīvoklī, ja personai nav piemērotas dzīvesvietas sociālā darba ietvaros ietverto sociālo pakalpojumu, atbalsta pasākumu īstenošanai un nodrošināšanai. Sociālo rehabilitāciju ar izmitināšanu nodrošina līdz 12 mēnešiem, pakalpojumu sniegšanā iesaistot speciālistus atbilstoši nepieciešamo pakalpojumu un atbalsta pasākumu specifikai.

16. Personai, kura saņem Tukuma novada sociālā dienesta nodrošināto sociālās rehabilitācijas pakalpojumu ar izmitināšanu atbalsta dzīvoklī, ir pienākums ievērot atbalsta dzīvokļa iekšējās kārtības noteikumus un segt ar mājokļa uzturēšanu saistītos izdevumus. Ja personas, kura saņem Tukuma novada sociālā dienesta nodrošināto sociālās rehabilitācijas pakalpojumu ar izmitināšanu, mājsaimniecība ir atzīta par trūcīgu vai maznodrošinātu, ar mājokļa uzturēšanu saistīto izdevumu samaksai piemēro pašvaldībā noteiktos sociālā dzīvokļa atvieglojumus.

17. Nepieciešamības gadījumā saistošo noteikumu 15. punktā noteiktie atbalsta dzīvokļi var tikt izmantoti patvēruma nodrošināšanai, sniedzot valsts nodrošināto sociālās rehabilitācijas pakalpojumu no vardarbības cietušām personām (krīzes dzīvokļa pakalpojums). Šajā gadījumā izmitināšanas izdevumi ir atbilstoši attiecīgā mājokļa faktiskajiem uzturēšanas izdevumiem saskaņā ar apsaimniekotāja un sadzīves pakalpojumu sniedzēja rēķiniem.

IV. Dienas aprūpes centra pakalpojums

18. Dienas aprūpes centra pakalpojumu persona vai tās likumiskais pārstāvis pieprasa pakalpojuma sniegšanas vietā. Dienas aprūpes centra pakalpojumu piešķir uz personas vai tās likumiskā pārstāvja, audžuģimenes iesnieguma un sociālā darbinieka izvērtējuma par pakalpojuma nepieciešamību pamata.

19. Dienas aprūpes centra pakalpojumu sniedz Tukuma novada sociālais dienests atbilstoši personu grupai šādās pakalpojuma sniegšanas vietās:

19.1. personām, kurām noteikta invaliditāte, – dienas aprūpes centrs "Saime" un dienas aprūpes centrs "Saulespuķe";

19.2. pirmspensijas un pensijas vecuma personām, bezdarbniekiem – dienas aprūpes centrs "Rīti";

19.3. ģimenēm ar bērniem, līdzatkarīgajiem ģimenes locekļiem un nepilngadīgajām māmiņām – dienas centrs "Saimīte";

19.4. bērniem, kuriem noteikta invaliditāte, – dienas aprūpes centrs "Saimīte";

19.5. pusotra līdz piecu gadu vecuma bērniem no sociālā riska ģimenēm – dienas aprūpes centrs "Saimīte".

20. Pamatojoties uz sociālā dienesta lēmumu par dienas aprūpes centra pakalpojuma piešķiršanu, Tukuma novada sociālais dienests un persona vai likumiskais pārstāvis, vai audžuģimene slēdz līgumu par pakalpojuma sniegšanu un samaksas kārtību.

21. Dienas aprūpes centra pakalpojums, tai skaitā tajā ietvertie pasākumi, Tukuma novada pašvaldības teritorijā dzīvesvietu deklarējušām personām, izņemot personām, kurām pakalpojums tiek nodrošināts Eiropas struktūrfonda ietvaros, tiek nodrošināts bez maksas. Personai ir pienākums norēķināties par līdzmaksājumu ēdināšanai 50 % apmērā no faktiskajām ēdināšanas izmaksām, savukārt 25 % apmērā, ja persona dzīvo mājsaimniecībā, kurai piešķirts maznodrošinātas mājsaimniecības statuss. No līdzmaksājuma ēdināšanai ir atbrīvotas personas, kuras dzīvo mājsaimniecībā, kurai piešķirts trūcīgas mājsaimniecības statuss.

IV.1 Specializētās darbnīcas pakalpojums

(Nodaļa Tukuma novada domes 26.09.2024. saistošo noteikumu Nr. 33 redakcijā)

21.1 Specializētās darbnīcas pakalpojumu persona vai tās likumiskais pārstāvis pieprasa pakalpojuma sniegšanas vietā. Specializētās darbnīcas pakalpojumu piešķir uz personas vai tās likumiskā pārstāvja un sociālā darbinieka izvērtējuma par pakalpojuma nepieciešamību pamata.

(Tukuma novada domes 26.09.2024. saistošo noteikumu Nr. 33 redakcijā)

21.2 Specializētās darbnīcas pakalpojumu nodrošina Tukuma novada sociālais dienests adresē Melnezera ielā 1, Tukumā, Tukuma novadā. Maksa par specializētās darbnīcas pakalpojumu ir noteikta Tukuma novada sociālā dienesta maksas pakalpojumu cenrādī. Tukuma novada pašvaldības teritorijā deklarētām personām specializētās darbnīcas pakalpojums tiek sniegts bez maksas.

(Tukuma novada domes 26.09.2024. saistošo noteikumu Nr. 33 redakcijā)

21.3 Pamatojoties uz Tukuma novada sociālā dienesta lēmumu par specializētās darbnīcas pakalpojuma piešķiršanu, Tukuma novada sociālais dienests un persona vai tās likumiskais pārstāvis, vai audžuģimene slēdz līgumu par pakalpojuma sniegšanu un samaksas kārtību.

(Tukuma novada domes 26.09.2024. saistošo noteikumu Nr. 33 redakcijā)

21.4 Pašvaldība ikgadējā budžeta ietvaros specializētās darbnīcas pakalpojuma saņēmējiem var izmaksāt stipendijas, lai motivētu turpināt attīstīt darba prasmes.

(Tukuma novada domes 26.09.2024. saistošo noteikumu Nr. 33 redakcijā)

V. Aprūpes pakalpojums

(Nodaļa svītrota ar Tukuma novada domes 26.09.2024. saistošajiem noteikumiem Nr. 33)

22. (Svītrots ar Tukuma novada domes 26.09.2024. saistošajiem noteikumiem Nr. 33)

23. (Svītrots ar Tukuma novada domes 26.09.2024. saistošajiem noteikumiem Nr. 33)

24. (Svītrots ar Tukuma novada domes 26.09.2024. saistošajiem noteikumiem Nr. 33)

25. (Svītrots ar Tukuma novada domes 26.09.2024. saistošajiem noteikumiem Nr. 33)

26. (Svītrots ar Tukuma novada domes 26.09.2024. saistošajiem noteikumiem Nr. 33)

27. (Svītrots ar Tukuma novada domes 26.09.2024. saistošajiem noteikumiem Nr. 33)

28. (Svītrots ar Tukuma novada domes 26.09.2024. saistošajiem noteikumiem Nr. 33)

29. (Svītrots ar Tukuma novada domes 26.09.2024. saistošajiem noteikumiem Nr. 33)

30. (Svītrots ar Tukuma novada domes 26.09.2024. saistošajiem noteikumiem Nr. 33)

VI. Aprūpe mājās

31. Ja personai nepieciešama aprūpe mājās, persona vai tās likumiskais pārstāvis vēršas sociālajā dienestā ar iesniegumu. Pēc iesnieguma saņemšanas sociālais darbinieks vispirms izvērtē, kādas iespējas nodrošināt nepieciešamo aprūpi ir ar šo personu kopā dzīvojošajiem ģimenes locekļiem vai personām, kurām ar aprūpējamo ir kopēji izdevumi par uzturu un kuras mitinās vienā mājoklī ar viņu. Ja personas aprūpi daļēji vai pilnībā nodrošina ģimenes locekļi, Tukuma novada sociālais dienests mājsaimniecībā dzīvojošās personas atbalsta psiholoģiski, viņas konsultējot un apmācot.

32. Aprūpes mājās pakalpojumu saskaņā ar sociālā darbinieka izvērtējumu nodrošina 3 (trijos) aprūpes mājās pakalpojuma intensitātes līmeņos:

32.1. pirmais līmenis – no 1 līdz 2 reizēm nedēļā;

32.2. otrais līmenis – no 3 līdz 5 reizēm nedēļā;

32.3. trešais līmenis – no 6 līdz 7 reizēm nedēļā.

33. Aprūpes mājās pakalpojuma sniedzējs atbilstoši piešķirtajam aprūpes līmenim un nepieciešamajiem aprūpes pasākumiem izstrādā uzdevumu plānus, kuros ietver Ministru kabineta 2017. gada 13. jūnija noteikumu Nr. 338 "Prasības sociālo pakalpojumu sniedzējiem" noteiktos aprūpes mājās sniedzamos pakalpojumus pamatvajadzību apmierināšanai.

34. Aprūpes mājās pakalpojuma ietvaros persona saskaņā ar sociālā darba speciālista izvērtējumu var tikt nodrošināta ar drošības pogas pakalpojumu (nepārtrauktas saziņas iespējas, informatīvu atbalstu un palīdzību 24 stundas diennaktī).

34.1 Aprūpes mājās pakalpojumu bērniem ar invaliditāti līdz 18 gadu vecumam, kā arī personām ar I vai II grupas invaliditāti līdz 24 gadu vecumam, kurām ir izsniegts Veselības un darbspēju ekspertīzes ārstu valsts komisijas atzinums par īpašas kopšanas nepieciešamību vai šāds atzinums ir bijis izsniegts, sasniedzot 18 gadu vecumu (turpmāk – Bērns), sniedz Tukuma novada sociālais dienests, slēdzot uzņēmuma līgumu ar Bērna likumiskā pārstāvja izvēlētu aprūpētāju – rīcībspējīgu fizisku personu, kurai ir iemaņas Bērna aprūpē, uzraudzībā un kura nedzīvo vienā mājsaimniecībā ar Bērnu, – nosakot, ka pakalpojuma samaksa tiek aprēķināta saskaņā ar Ministru kabineta noteikumos noteikto minimālās stundas tarifa likmes aprēķinu.

(Tukuma novada domes 28.12.2023. saistošo noteikumu Nr. 32 redakcijā)

34.Aprūpes mājās pakalpojuma maksa Bērnam ir noteikta Tukuma novada sociālā dienesta sniegto maksas pakalpojumu cenrādī. Tukuma novada pašvaldība sedz starpību starp valsts sniegto līdzfinansējumu aprūpes mājās pakalpojumam Bērnam un maksu par pakalpojumu šādā apmērā:

34.21. līdz 40 stundām mēnesī, ja Bērna vecāki, audžuģimene vai aizbildnis nav nodarbinātas personas un aprūpes pakalpojums Bērnam nepieciešams ar nodarbinātību nesaistītu pasākumu apmeklēšanai un saturīgai brīvā laika pavadīšanai;

34.22. līdz 80 stundām mēnesī, ja Bērna, kurš apmeklē izglītības iestādi vai dienas aprūpes centru, vecāks, audžuģimene vai aizbildnis ir nodarbinātas personas un aprūpes pakalpojums Bērnam nepieciešams ar nodarbinātību saistītu pasākumu veikšanai, kā arī ar nodarbinātību nesaistītu pasākumu apmeklēšanai un saturīgai brīvā laika pavadīšanai līdz 40 stundām mēnesī, kopumā nepārsniedzot 80 stundas mēnesī;

34.23. līdz 160 stundām mēnesī, ja Bērna, kurš objektīvu iemeslu dēļ neapmeklē izglītības iestādi vai dienas aprūpes centru, vecāks, audžuģimene vai aizbildnis ir nodarbinātas personas un aprūpes pakalpojums Bērnam nepieciešams ar nodarbinātību saistītu pasākumu veikšanai, kā arī ar nodarbinātību nesaistītu pasākumu apmeklēšanai un saturīgai brīvā laika pavadīšanai līdz 40 stundām mēnesī, kopumā nepārsniedzot 160 stundas mēnesī.

Aprūpes mājās pakalpojuma apjomu virs 40 stundām mēnesī izvērtē, ņemot vērā Bērna aktivitātes ārpus mājas un vecāka nodarbinātību, kuru vecāks, aizbildnis vai audžuģimene apliecina ar izziņu no darba vietas.

(Tukuma novada domes 30.05.2024. saistošo noteikumu Nr. 24 redakcijā)

35. Pilngadīgām personām, izņemot 34.punktā minētajām, aprūpes mājās pakalpojumu sniedz pakalpojuma sniedzējs, ar kuru Tukuma novada sociālais dienests noslēdzis līgumu par aprūpes mājās pakalpojuma sniegšanu. Pamatojoties uz Tukuma novada sociālā dienesta lēmumu par aprūpes mājās piešķiršanu, persona vai viņas likumiskais pārstāvis slēdz līgumu ar aprūpes mājās pakalpojuma sniedzēju par veicamajiem uzdevumiem, pakalpojuma sniegšanas un samaksas kārtību. Pilngadīgām personām maksa par aprūpes mājās pakalpojumu ir vienāda ar faktisko pakalpojuma maksu, kuru pakalpojuma sniedzējs noteicis līgumā ar Tukuma novada sociālo dienestu.

(Tukuma novada domes 28.12.2023. saistošo noteikumu Nr. 32 redakcijā)

36.  Piemērojot samaksu par aprūpes mājās pakalpojumu Tukuma novada administratīvajā teritorijā deklarētai pilngadīgai personai (izņemot personām, kurām pakalpojums tiek nodrošināts Eiropas struktūrfonda ietvaros), nodrošina, ka pēc šā pakalpojuma samaksas personas rīcībā esošie naudas līdzekļi nedrīkst būt mazāki par Tukuma novada pašvaldības noteikto maznodrošinātas mājsaimniecības slieksni pirmajai personai mājsaimniecībā. Ja, piemērojot minēto aprēķinu, persona nespēj vai spēj daļēji segt maksu par aprūpes mājās pakalpojumu, Tukuma novada sociālais dienests no pašvaldības budžeta šim mērķim paredzētajiem līdzekļiem sedz maksu par aprūpes mājās pakalpojumu vai starpību starp personas samaksu par aprūpes mājās pakalpojumu un pakalpojuma maksu.

(Tukuma novada domes 28.12.2023. saistošo noteikumu Nr. 32 redakcijā)

37. Ja Tukuma novada administratīvajā teritorijā deklarēta pilngadīga persona dzīvo mājsaimniecībā, kurai piešķirts trūcīgas vai maznodrošinātas mājsaimniecības statuss, un vēlas patstāvīgi organizēt un nodrošināt sev aprūpes mājās pakalpojuma sniegšanu ar vēlamo aprūpētāju, pašvaldība pabalsta formā piešķir un izmaksā līdzmaksājumu aprūpes mājās pakalpojuma nodrošināšanai atbilstoši personai nepieciešamajam aprūpes mājās pakalpojuma intensitātes līmenim.

(Tukuma novada domes 28.12.2023. saistošo noteikumu Nr. 32 redakcijā)

38. Pabalsta apmērs, ja persona patstāvīgi organizē un nodrošina aprūpes mājās pakalpojuma sniegšanu ar sev vēlamu aprūpētāju, ir:

38.1. pirmais līmenis – 44,00 euro mēnesī;

38.2. otrais līmenis – 67,00 euro mēnesī;

38.3. trešais līmenis – 90,00 euro mēnesī.

Pabalstu izmaksā kārtējā mēnesī par iepriekšējo mēnesi.

(Tukuma novada domes 28.12.2023. saistošo noteikumu Nr. 32 redakcijā)

39. Tukuma novada sociālais dienests ik pa sešiem mēnešiem vai pēc vajadzības atkārtoti izvērtē personas vajadzību pēc aprūpes mājās pakalpojuma un nepieciešamības gadījumā pieņem lēmumu par personai atbilstoša aprūpes mājās pakalpojuma intensitātes līmeņa piešķiršanu. Ja tiek konstatēts, ka pabalsts aprūpes mājās pakalpojuma sniegšanas nodrošināšanai nesasniedz mērķi, piešķirtais pabalsts tiek aizstāts ar Tukuma novada sociālā dienesta nodrošinātu aprūpes mājās pakalpojumu, par to pieņemot attiecīgu lēmumu.

VII. Atelpas brīdis

40. Atelpas brīža pakalpojumu vai atelpas brīža pakalpojuma izmaksu segšanu nodrošina Tukuma novada sociālais dienests saskaņā ar pieņemto lēmumu, ievērojot šajos noteikumos un citos normatīvajos aktos, kuri regulē atelpas brīža pakalpojuma saņemšanu, nosacījumus. Atelpas brīža pakalpojums līdz 30 dienām kalendārajā gadā Tukuma novada administratīvajā teritorijā deklarētām personām tiek piešķirts vai līdzfinansēts:

40.1. bērniem ar izteiktiem un smagiem funkcionāliem traucējumiem (ir indikācijas īpašas kopšanas nepieciešamībai);

40.2. pilngadīgām personām ar smagiem un ļoti smagiem garīga rakstura vai funkcionāliem traucējumiem, kuras dzīvo ģimenē.

41. Atelpas brīdi bērniem administrē Tukuma novada sociālā dienesta sociālās rehabilitācijas centrs "Avotiņš". Lai saņemtu atelpas brīža pakalpojumu, bērna likumiskais pārstāvis vai audžuģimene iesniedz iesniegumu, kurā norāda informāciju par bērnu, vēlamo atelpas brīža sniegšanas laiku un pakalpojuma sniedzēju, ja tāds ir.

42. Atelpas brīdi pilngadīgām personām Tukuma novada pašvaldībā rindas kārtībā nodrošina adresē "Lodes", Jaunpils pagastā, Tukuma novadā, ievērojot Ministru kabineta 2017. gada 13. jūnija noteikumu Nr. 338 "Prasības sociālo pakalpojumu sniedzējiem" grupu mājas pakalpojuma ietvaros noteiktos nodrošināšanas pasākumus un personas funkcionālās spējas. Atelpas brīža pakalpojumu persona vai tās likumiskais pārstāvis pieprasa pakalpojuma sniegšanas vietā. Nepieciešamības gadījumā, ja pieprasījums pārsniedz pakalpojuma sniegšanas iespējas, tiek veidota rinda.

43. Maksa par atelpas brīža pakalpojumu adresē "Lodes", Jaunpils pagastā, Tukuma novadā, ir noteikta Tukuma novada sociālā dienesta sniegto maksas pakalpojumu cenrādī. Atelpas brīža pakalpojums adresē "Lodes", Jaunpils pagastā, Tukuma novadā, Tukuma novada administratīvajā teritorijā deklarētām personām tiek nodrošināts par pašvaldības budžeta līdzekļiem.

44. Bērniem, kā arī pilngadīgām personām, kuras vēlas pašas izraudzīties sev vēlamo pakalpojuma sniedzēju, atelpas brīža pakalpojumu sniedz pie personas izraudzīta pakalpojuma sniedzēja, kurš reģistrēts sociālo pakalpojumu reģistrā. Šajā gadījumā, pamatojoties uz personas iesniegumu un iesniegtajiem attaisnojuma dokumentiem (rēķins, kvīts), pašvaldība no šim mērķim plānotajiem budžeta līdzekļiem pabalsta formā piešķir un izmaksā līdzmaksājumu atelpas brīža pakalpojuma faktisko izmaksu segšanai līdz 400,00 euro personai attiecīgajā gadā. Nepieciešamības gadījumā, ja pieprasījums pārsniedz plānoto budžetu, tiek veidotas rindas.

VIII. Grupu māja (dzīvoklis)

45. Grupu mājas (dzīvokļa) pakalpojumu piešķir Tukuma novada sociālā dienests, pamatojoties uz personas vai tās likumiskā pārstāvja iesniegumu un sociālā darbinieka izvērtējumu pēc pakalpojuma nepieciešamības un piemērotāko pakalpojuma sniegšanas vietu, ņemot vērā personas funkcionālo traucējumu smaguma pakāpi. Persona vai tās likumiskais pārstāvis Grupu mājas (dzīvokļa) pakalpojumu pieprasa Tukuma novada sociālajā dienestā.

46. Grupu mājas (dzīvokļa) pakalpojums tiek nodrošināts rindas kārtībā šādās adresēs: "Mežrozītes", Irlavā, Irlavas pagastā, Tukuma novadā; "Lodes", Jaunpils pagastā, Tukuma novadā; Celtnieku ielā 3-9, 3-12 un 3-13, Tukumā; "Laipas", Slampē, Slampes pagastā, Tukuma novadā, ievērojot Ministru kabineta 2017. gada 13. jūnija noteikumu Nr. 338 "Prasības sociālo pakalpojumu sniedzējiem" grupu mājas pakalpojuma ietvaros noteiktos nodrošināšanas pasākumus atbilstoši personas funkcionālajām spējām.

(Tukuma novada domes 26.09.2024. saistošo noteikumu Nr. 33 redakcijā)

47. Pēc lēmuma par Grupu mājas (dzīvokļa) pakalpojuma piešķiršanu Tukuma novada sociālais dienests un persona vai personas likumiskais pārstāvis saskaņā ar pieņemto lēmumu slēdz līgumu par pakalpojuma sniegšanas vietu, pakalpojuma apjomu, termiņu, samaksas kārtību, pušu tiesībām, pienākumiem un atbildību.

48. Maksa par Grupu mājas (dzīvokļa) pakalpojumu ir noteikta Tukuma novada sociālā dienesta sniegto maksas pakalpojumu cenrādī. Tukuma novada pašvaldībā dzīvesvietu deklarējušām personām, ja pakalpojumu piešķīris Tukuma novada sociālais dienests, Grupu mājas (dzīvokļa) pakalpojums tiek nodrošināts bez maksas, izņemot personām, kurām pakalpojums tiek nodrošināts Eiropas struktūrfonda vai citu projektu ietvaros, kur paredzēta šī pakalpojuma atmaksa.

49. Personai ir pienākums norēķināties par izdevumiem, kas saistīti ar mājokļa uzturēšanu (apkure, elektrība, ūdens, kanalizācija, atkritumu izvešana, apsaimniekošana u.c.). Izdevumi tiek aprēķināti proporcionāli faktiskajiem izdevumiem un pakalpojuma saņēmēju skaitam. Tukuma novada pašvaldībā dzīvesvietu deklarējušām personām, ja pakalpojumu piešķīris Tukuma novada sociālais dienests, aprēķinot ar mājokļa uzturēšanu saistīto izdevumus, piemēro pašvaldībā noteiktos sociālā dzīvokļa atvieglojumus.

IX. Ilgstošas sociālās aprūpes un sociālās rehabilitācijas institūcijas pakalpojums pilngadīgām personām

50. Ja personai nepieciešams Ilgstošas sociālās aprūpes un sociālās rehabilitācijas pakalpojums, persona vai tās likumiskais pārstāvis vēršas sociālajā dienestā ar iesniegumu. Pēc iesnieguma saņemšanas sociālais darbinieks vispirms izvērtē, kādas iespējas nodrošināt nepieciešamo aprūpi personas dzīvesvietā ir ar šo personu kopā dzīvojošajiem ģimenes locekļiem vai personām, kurām ar aprūpējamo ir kopēji izdevumi par uzturu un kuras mitinās vienā mājoklī ar viņu.

51. Ilgstošas sociālās aprūpes un sociālās rehabilitācijas pakalpojumu piešķir, ja, pamatojoties uz sociālā darbinieka izvērtējumu, personai ir noteikts trešais vai ceturtais aprūpes līmenis.

52. Ilgstošas sociālās aprūpes un sociālās rehabilitācijas pakalpojumu nodrošina, pamatojoties uz Tukuma novada sociālā dienesta lēmumu par Ilgstošas sociālās aprūpes un sociālās rehabilitācijas pakalpojuma piešķiršanu un līgumu ar personas izvēlētu pašvaldības Ilgstošas sociālās aprūpes un sociālās rehabilitācijas pakalpojuma sniedzēju un personu vai viņa likumisko pārstāvi. Persona var izvēlēties citu pakalpojuma sniedzēju, kurš reģistrēts sociālo pakalpojumu reģistrā kā attiecīgā pakalpojuma sniedzējs, ja persona vai apgādnieks labprātīgi sedz starpību starp saistošo noteikumu 56. punktā noteikto pašvaldības segto starpības daļu un personas samaksas daļu līdz pilnai pakalpojuma maksai. Šajā gadījumā Tukuma novada sociālais dienests slēdz līgumu ar pakalpojuma sniedzēju par norēķinu kārtību.

53. Personai ir pienākums segt maksu par Ilgstošas sociālās aprūpes un sociālās rehabilitācijas pakalpojumu saņemšanu. Nosakot personas samaksas apmēru par sociālo pakalpojumu, Tukuma novada sociālais dienests ievēro Sociālo pakalpojumu un sociālās palīdzības likuma 29. panta otrās daļas 1. punkta nosacījumus.

54. Ja persona nespēj vai spēj daļēji segt maksu par Ilgstošas sociālās aprūpes un sociālās rehabilitācijas pakalpojumu, apgādnieki solidāri, pamatojoties uz līgumu ar Tukuma novada sociālo dienestu, sedz starpību starp personas samaksu un maksu par Ilgstošas sociālās aprūpes un sociālās rehabilitācijas pakalpojumu.

55. Ja personai nav apgādnieku vai tie normatīvo aktu kārtībā ir atbrīvojami no samaksas par Ilgstošas sociālās aprūpes un sociālās rehabilitācijas pakalpojumu savam apgādājamajam, starpību starp personas samaksas daļu un maksu par Ilgstošas sociālās aprūpes un sociālās rehabilitācijas pakalpojumu sedz pašvaldība.

56. Apgādniekiem ir tiesības uz pašvaldības līdzfinansējumu – samaksas daļu, kas ir starpība starp saistošo noteikumu 53. punktā noteikto personas samaksu par Ilgstošas sociālās aprūpes un sociālās rehabilitācijas pakalpojumu un maksu par pakalpojumu, – līdz 400,00 euro mēnesī vienai personai (vienam pakalpojuma saņēmējam), ja personai (pakalpojuma saņēmējam) vismaz vienu gadu līdz pakalpojuma pieprasīšanas dienai deklarētā dzīvesvieta ir bijusi Tukuma novada pašvaldības teritorijā.

(Grozīts ar Tukuma novada domes 28.12.2023. saistošajiem noteikumiem Nr. 32)

561. Lai izvērtētu klienta, apgādnieka un pašvaldības pienākumu segt ilgstošas sociālās aprūpes un sociālās rehabilitācijas pakalpojuma izmaksas, Sociālais dienests pārbauda informāciju par klientu un viņa apgādniekiem, tostarp apstrādā personas datus par personu un viņa ģimeni pašvaldības un valsts datu reģistros pienākumu izvērtēšanai nepieciešamajā apjomā. Ja nepieciešams un informācija nav Sociālā dienesta rīcībā, Sociālais dienests pieprasa ziņas no juridiskām un fiziskām personām.

(Tukuma novada domes 30.05.2024. saistošo noteikumu Nr. 24 redakcijā)

X. Patversmes pakalpojums

57. Uzsākot saņemt Tukuma patversmes pakalpojumu, persona vai tās likumiskais pārstāvis divu darba dienu laikā patversmes pakalpojuma sniegšanas vietā iesniedz:

57.1. iesniegumu, kurā pamato patversmes pakalpojuma nepieciešamību, saņemšanas laiku;

57.2. ģimenes ārsta atzinumu par personas veselības stāvokli un medicīnisko kontrindikāciju neesamību;

57.3. psihiatra atzinumu par speciālo (psihisko) kontrindikāciju neesamību;

57.4. Plaušu kabineta speciālista atzinumu par konsultācijas saņemšanu;

57.5. citus dokumentus, ko nepieciešamības gadījumā ir tiesības pieprasīt Tukuma novada sociālajam dienestam.

58. Vienas darba dienas laikā pēc nepieciešamo dokumentu saņemšanas Tukuma novada sociālais dienests pieņem lēmumu par patversmes pakalpojuma piešķiršanu, ja personai objektīvu iemeslu dēļ nav iespējams dzīvot savā dzīvesvietā vai ja personai nav dzīvesvietas, vai atteikumu piešķirt patversmes pakalpojumu, norādot tā iemeslu. Ja patversmē ir brīvas vietas, jebkurai personai ir tiesības izmantot patversmes pakalpojumu, sedzot izdevumus, kas saistīti ar uzturēšanos patversmē, saskaņā ar Tukuma novada sociālā dienesta maksas pakalpojumu cenrādi.

59. Patversmes pakalpojums nodrošina Ministru kabineta 2017. gada 13. jūnija noteikumu Nr. 338 "Prasības sociālo pakalpojumu sniedzējiem" paredzētos patversmes un naktspatversmes klientam nodrošināmos pasākumus. Ģimenēm patversmes pakalpojums tiek nodrošināts 24 stundas diennaktī. Patversmes pakalpojumu sniedz Tukuma novada sociālais dienests atbilstoši personu grupai šādās pakalpojuma vietās:

59.1. pilngadīgām personām – Tukuma patversmē;

59.2. ģimenēm ar bērniem – adresē "Rīti", Slampe, Slampes pagasts, Tukuma novads.

60. Iestājoties patversmē, persona, ģimene tiek reģistrēta uzņemšanas žurnālā, tiek veikta pilngadīgo personu pārbaude uz pedikulozi un alkohola koncentrāciju izelpā. Iekšējās kārtības noteikumu neievērošana var būt par pamatu patversmes pakalpojuma sniegšanas pārtraukšanai.

61. Patversmes pakalpojums tiek sniegts, pamatojoties uz līgumu starp Tukuma novada sociālo dienestu un personu (ģimenes pārstāvi). Līgumā norāda pakalpojuma sniegšanas vietu, pakalpojuma apjomu, termiņu, samaksas kārtību, pušu tiesības, pienākumus un atbildību. Personai bez deklarētas dzīvesvietas uz patversmes pakalpojuma saņemšanas laiku ir tiesības deklarēt savu dzīvesvietu adresē, kurā saņem patversmes pakalpojumu.

62. Persona (ģimene), kura saņem patversmes pakalpojumu, norēķinās par saņemto patversmes pakalpojumu saskaņā ar Tukuma novada sociālā dienesta maksas pakalpojumu cenrādi.

63. Ja persona, kura saņem patversmes pakalpojumu sociālā darba ietvaros, iesaistās darba un sociālo prasmju saglabāšanas, atjaunošanas un apgūšanas pasākumos, kuri rada labumu sabiedrībai un neaizvieto pašvaldības funkciju veicējus, persona var tikt atbrīvota pilnīgi vai daļēji no samaksas par sociālo pakalpojumu attiecīgajā mēnesī, ņemot vērā šādu aprēķinu:

S-(M*L), kur

S= samaksa par pakalpojumu,

M= darba un sociālo prasmju saglabāšanas, atjaunošanas un apgūšanas pasākumā iesaistīto stundu skaits (fiksēts norīkojumā),

L= normatīvajos aktos noteiktā minimālā stundu tarifa likme.

64. Nepieciešamības gadījumā saistošo noteikumu 59.2. apakšpunktā noteiktā patversmes pakalpojuma sniegšanas vieta var tikt izmantota patvēruma nodrošināšanai, sniedzot valsts nodrošināto sociālās rehabilitācijas pakalpojumu no vardarbības cietušām personām (krīzes dzīvokļa pakalpojums). Šajā gadījumā personas vai ģimenes izmitināšanas izmaksas ir atbilstoši Tukuma novada sociālā dienesta maksas pakalpojumu cenrādī noteiktajai patversmes pakalpojuma cenai. Piemērojot samaksu, netiek ņemti vērā cenrādī noteiktie atvieglojumi atsevišķām personu grupām.

XI. Pansijas pakalpojums

65. Ja personai nepieciešams pansijas pakalpojums, persona vai tās likumiskais pārstāvis vēršas sociālajā dienestā ar iesniegumu par pansijas pakalpojuma pieprasīšanu. Pansijas pakalpojumu piešķir, ja persona ir pilngadīga persona ar smagiem funkcionāliem traucējumiem un, pamatojoties uz sociālā darbinieka izvērtējumu, tai ir nepieciešama uzraudzība, atbalsts pašaprūpē un sociālo problēmu risināšanā, un to nav iespējams nodrošināt personas dzīvesvietā.

66. Pansijas pakalpojumu Tukuma novada sociālais dienests nodrošina rindas kārtībā adresē Ķiršu ielā 10, Kandavā, Tukuma novadā. Ja ir objektīvi iemesli, ka personai nav iespējams gaidīt rindā, pansijas pakalpojumu nodrošina pie personas izvēlēta pakalpojuma sniedzēja, piemērojot šajos noteikumos noteikto pansijas pakalpojuma samaksas kārtību.

67. Pēc lēmuma par pansijas pakalpojuma piešķiršanu Tukuma novada sociālais dienests un persona (vai personas likumiskais pārstāvis) saskaņā ar pieņemto lēmumu slēdz līgumu par pakalpojuma apjomu, termiņu, samaksas kārtību, pušu tiesībām, pienākumiem un atbildību.

68. Maksa par pansijas pakalpojumu ir noteikta Tukuma novada sociālā dienesta sniegto maksas pakalpojumu cenrādī. Maksu par Tukuma novada sociālā dienesta nodrošināto pansijas pakalpojumu sedz persona, kurai tiek sniegts pakalpojums, vai viņa apgādnieks (laulātais un bērni). Sociālais dienests, lai izvērtētu klienta, apgādnieka un pašvaldības pienākumu segt pansijas pakalpojuma izmaksas, pārbauda informāciju par klientu un viņa apgādniekiem, tostarp apstrādā personas datus par personu un viņa ģimeni pašvaldības un valsts datu reģistros pienākumu izvērtēšanai nepieciešamajā apjomā. Ja nepieciešams un informācija nav Sociālā dienesta rīcībā, Sociālais dienests pieprasa ziņas no juridiskām un fiziskām personām.

(Grozīts ar Tukuma novada domes 30.05.2024. saistošajiem noteikumiem Nr. 24)

69. Piemērojot samaksu par pansijas pakalpojumu Tukuma novada administratīvajā teritorijā deklarētām personām (izņemot personām, kurām pakalpojums tiek nodrošināts Eiropas struktūrfonda ietvaros), ja pakalpojumu piešķīris Tukuma novada sociālais dienests, nodrošina, ka pēc šā pakalpojuma samaksas personas rīcībā esošie naudas līdzekļi, ieskaitot īpašas kopšanas pabalstu, nedrīkst būt mazāki par Tukuma novada pašvaldībā noteikto trūcīgas mājsaimniecības (vienas personas mājsaimniecības) ienākumu slieksni. Ja, piemērojot minēto aprēķinu, persona nespēj vai spēj daļēji segt maksu par pansijas pakalpojumu, starpību starp personas samaksu par pansijas pakalpojumu un pakalpojuma maksu, pamatojoties uz līgumu, kurš noslēgts ar Tukuma novada sociālo dienestu un apgādnieku, sedz apgādnieks; ja apgādnieku nav vai normatīvo aktu kārtībā apgādnieks ir atbrīvojams no samaksas par sniegto pakalpojumu, starpību sedz pašvaldība.

XII. Noslēguma jautājumi

70. Tukuma novada sociālā dienesta lēmumu Administratīvā procesa likumā noteiktā kārtībā var apstrīdēt Tukuma novada domes Administratīvo aktu strīdu komisijā.

71. Saistošie noteikumi stājas spēkā 2023. gada 1. novembrī.

72. Ar saistošo noteikumu spēkā stāšanās dienu spēku zaudē Tukuma novada domes 2021. gada 27. oktobra saistošie noteikumi Nr. 33 "Par sociālo darbu un sociālajiem pakalpojumiem Tukuma novada pašvaldībā".

Tukuma novada domes priekšsēdētājs G. Važa
17.10.2024