1. Noteikumi nosaka:
1.1. kārtību, kādā īsteno Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.–2027. gadam 4.3.4. specifiskā atbalsta mērķa "Sekmēt aktīvu iekļaušanu, lai veicinātu vienlīdzīgas iespējas, nediskriminēšanu un aktīvu līdzdalību, kā arī uzlabotu nodarbināmību, jo īpaši attiecībā uz nelabvēlīgā situācijā esošām grupām" 4.3.4.8. pasākumu "Sabiedrības saliedēšana, veicinot jauniebraucēju iekļaušanos vietējā sabiedrībā un sekmējot starpkultūru komunikāciju" (turpmāk – pasākums);
1.2. pasākuma mērķi;
1.3. pasākumam plānoto un pieejamo finansējumu un nacionālā līdzfinansējuma likmi;
1.4. prasības Eiropas Sociālā fonda Plus (turpmāk – ESF+) projekta (turpmāk – projekts) iesniedzējam, finansējuma saņēmējam un sadarbības partneriem;
1.5. atbalstāmo darbību un izmaksu attiecināmības nosacījumus;
1.6. vienkāršoto izmaksu piemērošanas nosacījumus un kārtību.
3. Pasākuma ietvaros atbildīgās iestādes funkcijas pilda Kultūras ministrija (turpmāk – atbildīgā iestāde).
4. Projektu īsteno saskaņā ar vienošanos par projekta īstenošanu, bet ne ilgāk kā līdz 2029. gada 31. decembrim.
6. Pasākuma mērķis ir veicināt mērķa grupas pamattiesību īstenošanu, iesaisti sabiedrības sociālajos procesos un piekļuvi pakalpojumiem, nodrošinot pielāgotu un individuālu sociālekonomiskās iekļaušanās mentora un sociālā darbinieka pakalpojumu patvēruma meklētājiem un starptautiskās aizsardzības saņēmējiem ilgtspējīgas nacionāla līmeņa koordinējošas institūcijas "Vienas pieturas aģentūra" darbības ietvaros.
8. Pasākuma ietvaros līdz 2029. gada 31. decembrim ir sasniedzami šādi uzraudzības rādītāji:
8.1. iznākuma rādītājs – nacionāla, reģionāla vai vietēja mēroga valsts administrācijas vai sabiedrisko pakalpojumu iestāžu un pakalpojumu skaits, kas saņēmušas atbalstu, – 1, tai skaitā līdz 2024. gada 31. decembrim – 1;
8.2. rezultāta rādītājs – patvēruma meklētāji un starptautiskās aizsardzības saņēmēji, kuriem veicināta sociālekonomiskā iekļaušana, – 1140.
9. Pasākuma ietvaros plānotais kopējais attiecināmais finansējums ir 2 610 000 euro (no tā elastības finansējums – 411 792 euro), tai skaitā ESF+ finansējums – 2 218 500 euro (no tā elastības finansējums – 350 024 euro) un valsts budžeta līdzfinansējums – 391 500 euro (no tā elastības finansējums – 61 768 euro).
10. Projekta iesniegumā pasākuma īstenošanai kopējo pasākumam pieejamo finansējumu plāno ne vairāk kā 2 198 208 euro apmērā, tai skaitā ESF+ finansējumu – 1 868 476 euro apmērā un valsts budžeta līdzfinansējumu – 329 732 euro apmērā.
11. Atbildīgā iestāde pēc Eiropas Komisijas lēmuma par vidusposma pārskatu var ierosināt no 2026. gada 1. janvāra palielināt pasākumam pieejamo kopējo finansējumu līdz šo noteikumu 9. punktā minētajam plānotajam kopējam finansējuma apmēram.
12. Maksimālais attiecināmais ESF+ finansējuma apmērs nepārsniedz 85 procentus no projektam plānotā kopējā attiecināmā finansējuma.
15. Projekta iesniedzējs pasākuma ietvaros ir atvasināta publisko tiesību juridiskā persona – Sabiedrības integrācijas fonds, kas veicina sabiedrības integrāciju atbilstoši Sabiedrības integrācijas fonda likumam. Projekta iesniedzējs pēc projekta iesnieguma apstiprināšanas sadarbības iestādē ir finansējuma saņēmējs.
16. Finansējuma saņēmēja sadarbības partneri ir Nodrošinājuma valsts aģentūra un Pilsonības un migrācijas lietu pārvalde.
17. Šo noteikumu 23.1. apakšpunktā minēto atbalstāmo darbību īstenošanai projekta iesniedzējs ar sadarbības partneriem slēdz sadarbības līgumu par pušu pienākumiem, tiesībām un atbildību projekta mērķa un rādītāju sasniegšanā atbilstoši normatīvajiem aktiem, kas nosaka kārtību, kādā Eiropas Savienības fondu vadībā iesaistītās institūcijas nodrošina šo fondu ieviešanu 2021.–2027. gada plānošanas periodā.
18. Projekta iesniedzējs saskaņā ar projekta iesnieguma atlases nolikumu sagatavo projekta iesniegumu un iesniedz to sadarbības iestādē, izmantojot Kohēzijas politikas fondu vadības informācijas sistēmu.
19. Finansējuma saņēmējs uzņemas segt sadārdzinājumu, nodrošina nepārklāšanās principu ar citiem valsts un ārvalstu finanšu atbalsta instrumentiem un novērš dubultā finansējuma risku.
20. Īstenojot projektu, finansējuma saņēmējs nodrošina projekta īstenošanas komunikācijas un vizuālās identitātes prasības saskaņā ar Eiropas Parlamenta un Padomes (ES) 2021. gada 24. jūnija Regulas 2021/1060, ar ko paredz kopīgus noteikumus par Eiropas Reģionālās attīstības fondu, Eiropas Sociālo fondu Plus, Kohēzijas fondu, Taisnīgas pārkārtošanās fondu un Eiropas Jūrlietu, zvejniecības un akvakultūras fondu un finanšu noteikumus attiecībā uz tiem un uz Patvēruma, migrācijas un integrācijas fondu, Iekšējās drošības fondu un Finansiāla atbalsta instrumentu robežu pārvaldībai un vīzu politikai (turpmāk – regula Nr. 2021/1060), 47. un 50. pantu un normatīvajiem aktiem, kas nosaka kārtību, kādā Eiropas Savienības fondu vadībā iesaistītās institūcijas nodrošina šo fondu ieviešanu 2021.–2027. gada plānošanas periodā, kā arī saskaņā ar Eiropas Savienības fondu 2021.–2027. gada plānošanas perioda un Atveseļošanas fonda komunikācijas un dizaina vadlīnijām.
21. Finansējuma saņēmējs:
21.1. uzkrāj datus par projektā sasniegto šo noteikumu 8.2. apakšpunktā minēto rezultāta rādītāja vērtību;
21.2. ievēro horizontālo principu "Vienlīdzība, iekļaušana, nediskriminācija un pamattiesību ievērošana" un uzkrāj datus par projekta ietekmi uz šādiem rādītājiem:
21.2.1. atbalstu saņēmušo sociālās atstumtības un nabadzības riskam pakļauto personu skaits;
21.2.2. personu skaits, kas piedalījušās mācību programmās, kurās integrēti jautājumi par dzimumu līdztiesības, personu ar invaliditāti vienlīdzīgu iespēju, vecuma nediskriminācijas, etniskās piederības un citiem pamattiesību jautājumiem;
21.2.3. konsultatīva rakstura pasākumu skaits par dzimumu līdztiesības, personu ar invaliditāti vienlīdzīgu iespēju, vecuma nediskriminācijas, etniskās piederības un citiem pamattiesību jautājumiem;
21.3. uzkrāj datus par šo noteikumu 8.2. apakšpunktā norādītajām personām atbilstoši Eiropas Parlamenta un Padomes 2021. gada 24. jūnija Regulas (ES) Nr. 2021/1057, ar ko izveido Eiropas Sociālo fondu Plus (ESF+) un atceļ Regulu (ES) Nr. 1296/2013, I pielikumam un reizi gadā iesniedz sadarbības iestādē pārskatu par projekta dalībniekiem atbilstoši normatīvajam aktam, kas nosaka Eiropas Savienības fondu projektu pārbaužu veikšanas kārtību 2021.–2027. gada plānošanas periodā;
21.4. sniedz sadarbības iestādei informāciju par šo noteikumu 21.2. apakšpunktā minētajiem horizontālo principu rādītājiem;
21.5. projekta īstenošanai nepieciešamo preču un pakalpojumu iegādi veic saskaņā ar publisko iepirkumu reglamentējošajiem normatīvajiem aktiem, īstenojot atklātu, pārredzamu, nediskriminējošu un konkurenci nodrošinošu konkursa procedūru;
21.6. ievieto aktuālu informāciju par projekta īstenošanu savā tīmekļvietnē ne retāk kā reizi sešos mēnešos.
22. Finansējuma saņēmējs un sadarbības partneris nodrošina interešu konflikta neesību saskaņā ar Eiropas Parlamenta un Padomes 2018. gada 18. jūlija Regulas (ES, Euratom) Nr. 2018/1046 par finanšu noteikumiem, ko piemēro Savienības vispārējam budžetam, ar kuru groza Regulas (ES) Nr. 1296/2013, (ES) Nr. 1301/2013, (ES) Nr. 1303/2013, (ES) Nr. 1304/2013, (ES) Nr. 1309/2013, (ES) Nr. 1316/2013, (ES) Nr. 223/2014, (ES) Nr. 283/2014 un Lēmumu Nr. 541/2014/ES un atceļ Regulu (ES, Euratom) Nr. 966/2012, 61. panta prasībām. Finansējuma saņēmējs un sadarbības partneris paraksta interešu konflikta neesības apliecinājumu.
23. Pasākuma ietvaros ir atbalstāmas šādas darbības:
23.1. sociālā mentora un sociālā darbinieka pakalpojuma nodrošināšana visā Latvijas teritorijā šo noteikumu 7. punktā minētajai mērķa grupai;
23.2. komunikācijas un vizuālās identitātes prasību nodrošināšanas pasākumi par projekta īstenošanu;
23.3. projekta vadība un projekta īstenošanas nodrošināšana.
24. Pasākuma ietvaros plāno šādas attiecināmās izmaksas:
24.1. tiešās attiecināmās izmaksas;
24.2. netiešās attiecināmās izmaksas.
25. Šo noteikumu 24.1. apakšpunktā minētās tiešās attiecināmās izmaksas ietver finansējuma saņēmēja projekta vadības un īstenošanas personāla atlīdzības izmaksas:
25.1. līdz brīdim, kad tiks apstiprināta atbildīgās iestādes izstrādātā un ar vadošo iestādi saskaņotā vienas vienības izmaksu standarta likmes aprēķina un piemērošanas metodika personāla izmaksām (turpmāk – personāla izmaksu metodika), – finansējuma saņēmēja projekta īstenošanas personāla un vadības personāla izmaksas saskaņā ar Valsts un pašvaldību institūciju amatpersonu un darbinieku atlīdzības likumu, izņemot virsstundas. Ja personāla iesaiste projektā ir nodrošināta saskaņā ar daļlaika izmaksu attiecināmības principu, attiecināma ir ne mazāka kā 30 procentu noslodze;
25.2. līdz personāla izmaksu metodikas apstiprināšanai – redzes korekcijas līdzekļu kompensācija finansējuma saņēmēja projekta vadības un īstenošanas personālam, ja tā nav iekļauta šo noteikumu 25.3. apakšpunktā minētajās veselības apdrošināšanas izmaksās;
25.3. līdz personāla izmaksu metodikas apstiprināšanai – finansējuma saņēmēja projekta vadības un īstenošanas personāla veselības apdrošināšanas izmaksas. Ja personāls ir nodarbināts normālu darba laiku, veselības apdrošināšanas izmaksas ir attiecināmas 100 procentu apmērā. Ja personāls ir nodarbināts nepilnu darba laiku, veselības apdrošināšanas izmaksas nosakāmas atbilstoši nepilnā darba laika noslodzei. Ja personāla atlīdzībai piemēro daļlaika izmaksu attiecināmības principu, veselības apdrošināšanas izmaksas nosakāmas atbilstoši daļlaika noslodzei. Veselības apdrošināšanas izmaksas ir attiecināmas tikai laikposmā, kad personāls ir nodarbināts projektā.
26. Atbildīgā iestāde izstrādā šo noteikumu 25. punktā minēto personāla izmaksu metodiku un saskaņo to ar vadošo iestādi.
27. Pēc personāla izmaksu metodikas apstiprināšanas finansējuma saņēmēja projekta īstenošanas personāla un vadības personāla izmaksas tiek segtas, piemērojot personāla izmaksu metodiku.
28. Pievienotās vērtības nodokļa maksājumi, kas tiešā veidā saistīti ar projektu, ir uzskatāmi par attiecināmajām izmaksām saskaņā ar regulas Nr. 2021/1060 64. panta 1. punkta "c" apakšpunktā ietvertajiem nosacījumiem.
29. Šo noteikumu 24.2. apakšpunktā minētās netiešās attiecināmās izmaksas finansējuma saņēmējam projektā plāno kā vienu izmaksu pozīciju, piemērojot netiešo izmaksu vienoto likmi 7 procentu apmērā no šo noteikumu 24.1. apakšpunktā minētajām tiešajām personāla izmaksām saskaņā ar regulas 2021/1060 54. panta "a" apakšpunktu.
30. Projekta ietvaros ir atbalstāma sociāli atbildīga un inovatīva iepirkuma īstenošana un vides prasību integrācija preču un pakalpojumu iepirkumos (zaļais publiskais iepirkums).
31. Projekta īstenošanas jautājumus sociālekonomiskās iekļaušanas jomā izskata Sabiedrības integrācijas fonda darba grupa kā nacionālā koordinējošā iestāde attiecībā uz personām, kurām nepieciešama starptautiskā aizsardzība.
32. Šo noteikumu 31. punktā minētā darba grupa konsultē finansējuma saņēmēju projekta īstenošanas procesā, analizē projekta ieviešanas progresu un sniedz ieteikumus projekta ieviešanas pilnveidei.
33. Sociālā darbinieka pakalpojumu īsteno šādā kārtībā:
33.1. patvēruma meklētājam, uzturoties Latvijā, piesaista sociālo darbinieku, kurš izstrādā individuālu sociālekonomiskās iekļaušanas plānu, ņemot vērā specifisko uzņemšanas vajadzību novērtējumu, un koordinē tā izpildi. Sociālā gadījuma vadīšanā sociālais darbinieks sadarbojas ar iekļaušanas plānā noteiktajām institūcijām;
33.2. pēc bēgļa vai alternatīvā statusa iegūšanas personai nodrošina sociālā darbinieka pakalpojumu līdz brīdim, kad tiek izpildīts individuālais sociālekonomiskās iekļaušanas plāns, vai uz laiku, kas nepārsniedz 12 mēnešus pēc statusa iegūšanas dienas;
33.3. bēgļa vai alternatīvo statusu ieguvušai personai pēc atpakaļatgriešanās uz Latviju nodrošina sociālā darbinieka pakalpojumu līdz brīdim, kad tiek izpildīts individuālais sociālekonomiskās iekļaušanas plāns, vai uz laiku, kas nepārsniedz 12 mēnešus;
33.4. sociālā darbinieka pakalpojuma sniegšanas laiku var pagarināt līdz 24 mēnešiem, ja šāda nepieciešamība pamatota sociālā darbinieka atzinumā;
33.5. sociālā darbinieka pakalpojuma ietvaros tiek noteikts vadošais sadarbības koordinators, kurš nodrošina sociālo darbinieku un sociālo mentoru virsvadību un sadarbības koordinēšanu (tai skaitā informācijas apmaiņu) ar iekļaušanas plānā noteiktajām institūcijām.
34. Sociālā mentora pakalpojumu īsteno šādā kārtībā:
34.1. patvēruma meklētājam, uzturoties Latvijā, piesaista sociālo mentoru, kurš nodrošina praktisku atbalstu šo noteikumu 33.1. apakšpunktā minētā sociālekonomiskās iekļaušanas plāna izpildē, ņemot vērā specifisko uzņemšanas vajadzību novērtējumu, veidojot personas izpratni par dzīvi Latvijā un tās sabiedrībā, palīdzot reālās dzīves situācijās apgūt ikdienai nepieciešamās prasmes, rosinot attīstīt jaunas iemaņas, kā arī sniedzot atbalstu ikdienas situāciju risināšanā;
34.2. pēc bēgļa vai alternatīvā statusa iegūšanas šo noteikumu 7. punktā minētajai mērķa grupas personai sociālā mentora pakalpojumu nodrošina uz laiku, kas nepārsniedz 12 mēnešus pēc šā statusa iegūšanas dienas;
34.3. bēgļa vai alternatīvo statusu ieguvušai personai pēc atpakaļatgriešanās uz Latviju sociālā mentora pakalpojumu nodrošina uz laiku, kas nepārsniedz 12 mēnešus;
34.4. sociālā mentora pakalpojuma sniegšanas laiku var pagarināt līdz 24 mēnešiem, ja šāda nepieciešamība pamatota sociālā mentora atzinumā.
35. Sadarbības iestāde lēmumu par projekta iesnieguma apstiprināšanu, apstiprināšanu ar nosacījumu vai noraidīšanu pieņem divu mēnešu laikā pēc projekta iesnieguma iesniegšanas beigu datuma.