Darbības ar dokumentu

Tiesību akts: spēkā esošs

Rīgas domes saistošie noteikumi Nr. RD-23-236-sn

Rīgā 2023. gada 27. septembrī (prot. Nr. 101, 2. §)

Grozījums Rīgas domes 2022. gada 9. novembra saistošajos noteikumos Nr. RD-22-173-sn "Par pašvaldības nodevu par atpūtnieku un tūristu uzņemšanu Rīgā"

Izdoti saskaņā ar likuma "Par nodokļiem un nodevām"
12. panta pirmās daļas 3. punktu un Ministru kabineta
2005. gada 28. jūnija noteikumu Nr. 480 "Noteikumi par kārtību,
kādā pašvaldības var uzlikt pašvaldību nodevas" 8., 16.1 punktu

1. Izdarīt Rīgas domes 2022. gada 9. novembra saistošajos noteikumos Nr. RD-22-173-sn "Par pašvaldības nodevu par atpūtnieku un tūristu uzņemšanu Rīgā" (Latvijas Vēstnesis, 2022, Nr. 224) grozījumu un izteikt 5. punktu šādā redakcijā:

"5. Nodevas likme par katru atpūtnieka vai tūrista pavadīto nakti tūristu mītnē ir 0,89 euro, bet ne vairāk kā 8,90 euro par kopējo nepārtraukto uzturēšanās laiku tūristu mītnē."

2. Saistošie noteikumi stājas spēkā nākamā mēneša pirmajā datumā pēc to izsludināšanas oficiālajā izdevumā "Latvijas Vēstnesis".

Rīgas domes priekšsēdētājs V. Ķirsis

 

Paskaidrojuma raksts
Rīgas domes 2023. gada 27. septembra saistošajiem noteikumiem Nr. RD-23-236-sn "Grozījums Rīgas domes 2022. gada 9. novembra saistošajos noteikumos Nr. RD-22-173-sn "Par pašvaldības nodevu par atpūtnieku un tūristu uzņemšanu Rīgā""

1. Mērķi un nepieciešamības pamatojums, tostarp raksturojot iespējamās alternatīvas, kas neparedz tiesiskā regulējuma izstrādi

Līdzšinējā nodevas par atpūtnieku un tūristu uzņemšanu (turpmāk - nodeva) administrēšanas procesā konstatēts, ka valsts institūciju vidū pastāv dažādas izpratnes par pievienotās vērtības nodokļa (turpmāk - PVN) piemērošanu nodevai. Atbilstoši 2023. gada 4. jūlija vēstulē Nr. 4.1-13/5/2127 norādītajam Finanšu ministrijas ieskatā nodeva nav izmitināšanas pakalpojuma izmaksas sastāvdaļa un tāpēc nebūtu apliekama ar PVN. Savukārt Valsts ieņēmumu dienests 2023. gada 18. jūlija vēstulē Nr. VID.4.1/8.6.2/78462 ir uzsvēris, ka nodeva ir jāmaksā par konkrētā pakalpojuma sniegšanu, nevis tā saņemšanu, un tāpēc nodeva ir iekļaujama ar PVN apliekamajā pakalpojuma vērtībā. Gan Finanšu ministrija, gan Valsts ieņēmumu dienests pauž viedokli, ka tiesību normās nepieciešams skaidrāk atrunāt, ka persona, kura tūristu mītnē uzņem atpūtniekus un tūristus par maksu, tikai nodrošina nodevas saņemšanu no tiem un pilnā apmērā pārskaita šo nodevu pašvaldības budžetā.

Ņemot vērā iepriekšminēto, kā arī Latvijas Viesnīcu un restorānu asociācijas viedokli par problēmām, ko nozares uzņēmējiem rada dažādā tiesību normu interpretācija saistībā ar PVN piemērošanu nodevai, nepieciešams veikt precizējošus grozījumus hierarhiski augstāka juridiskā spēka normatīvajos aktos, proti, Ministru kabineta 2005. gada 28. jūnija noteikumos Nr. 480 "Noteikumi par kārtību, kādā pašvaldības var uzlikt pašvaldību nodevas" (turpmāk - noteikumi), izvērstāk skaidrojot nodevas iekasēšanas kārtību.

Tā kā normatīvo aktu grozījumu saskaņošanas un pieņemšanas process ir laikietilpīgs, ar saistošajiem noteikumiem tiek radīts mehānisms, lai atvieglotu nodevas un PVN slogu uzņēmējiem, kas nodarbojas ar atpūtnieku un tūristu uzņemšanu Rīgā, saglabājot kopējo no tūrista iekasējamo nodevas un PVN maksājumu līdzšinējā 1 euro apmērā (t. i., 0,89 euro nodevas maksājums un 0,11 euro PVN no šī nodevas maksājuma).

Lai pielāgotos spēkā esošajai nodevas administrēšanas kārtībai (kas citstarp paredz nodevas maksātājam pienākumu iesniegt ikmēneša pārskatu par uzņemto atpūtnieku un tūristu skaitu un aprēķināto nodevu), paredzēts, ka saistošie noteikumi stāsies spēkā nākamā mēneša pirmajā datumā pēc to izsludināšanas.

2. Sociālā ietekme, ietekme uz vidi, iedzīvotāju veselību, uzņēmējdarbības vidi pašvaldības teritorijā, kā arī plānotā regulējuma ietekme uz konkurenci (aktuālā situācija, prognozes tirgū un atbilstība brīvai un godīgai konkurencei)

Saistošie noteikumi samazinās nodevas un PVN slogu uzņēmējiem, kas nodarbojas ar atpūtnieku un tūristu uzņemšanu Rīgā.

3. Ietekme uz administratīvajām procedūrām un to izmaksām gan attiecībā uz saimnieciskās darbības veicējiem, gan fiziskajām personām un nevalstiskā sektora organizācijām, gan budžeta finansētām institūcijām

Saistošie noteikumi rada pilnveidojumu izmaksas nodevas administrēšanas sistēmās.

4. Ietekme uz pašvaldības funkcijām un cilvēkresursiem

Saistošo noteikumu izpildei nav nepieciešams veidot jaunas pašvaldības institūcijas, darba vietas vai paplašināt esošo institūciju kompetenci.

5. Izpildes nodrošināšana

Izpildi nodrošina Rīgas valstspilsētas pašvaldības Finanšu departaments.

6. Prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem, ko sniedz mērķa sasniegšana

Prasības un izmaksas ir samērīgas ar uzņēmējiem, kas nodarbojas ar atpūtnieku un tūristu uzņemšanu Rīgā, sniegto atbalstu. Pašvaldības rīcība saistošo noteikumu mērķa sasniegšanai ir atbilstoša augstāka spēka normatīvajiem aktiem.

7. Izstrādes gaitā veiktās konsultācijas ar privātpersonām un institūcijām, tostarp sabiedrības viedokļa noskaidrošanā gūtā informācija

Saistošo noteikumu izstrādes gaitā ir notikušas konsultācijas ar Latvijas Viesnīcu un restorānu asociāciju, Valsts ieņēmumu dienestu un Finanšu ministriju.

Atbilstoši Pašvaldību likuma 46. panta trešajai daļai saistošo noteikumu projekts un tam pievienotais paskaidrojuma raksts sabiedrības viedokļa noskaidrošanai no 2023. gada 10. augusta līdz 2023. gada 24. augustam tika publicēts Rīgas valstspilsētas pašvaldības tīmekļvietnē www.riga.lv. Neviens iebildums, priekšlikums vai komentārs netika saņemts.

Rīgas domes priekšsēdētājs V. Ķirsis

01.11.2023
UZMANĪBU! Vietnei pielāgotais Google meklētājs (ātrais meklētājs) meklēšanas rezultātos šobrīd neietver daļu tiesību aktu. Problēma tiek risināta, tomēr lūdzam ņemt vērā, ka tiešā veidā Google meklētāja darbību ietekmēt nevaram. Aicinām izmantot vietnes izvērsto meklētāju.