1. Noteikumi nosaka:
1.1. kārtību, kādā īsteno Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.–2027. gadam (turpmāk – programma) 4.3.4. specifiskā atbalsta mērķa "Sekmēt aktīvu iekļaušanu, lai veicinātu vienlīdzīgas iespējas, nediskriminēšanu un aktīvu līdzdalību, kā arī uzlabotu nodarbināmību, jo īpaši attiecībā uz nelabvēlīgā situācijā esošām grupām" 4.3.4.3. pasākuma "Pasākumi ģimenes un darba dzīves saskaņošanai" pirmo kārtu (turpmāk – pasākums);
1.2. pasākuma mērķi;
1.3. pasākumam plānoto un pieejamo finansējumu;
1.4. prasības projekta iesniedzējam un finansējuma saņēmējam;
1.5. pasākuma atbalstāmo darbību un izmaksu attiecināmības nosacījumus;
1.6. vienkāršoto izmaksu piemērošanas nosacījumus un kārtību.
2. Pasākuma mērķis ir veicināt ģimenes un darba dzīves saskaņošanu un cilvēkkapitāla attīstību, veicot izvērtējumus par dažādiem dzīves kvalitātes uzlabošanas aspektiem un īstenojot sabiedrības informēšanas un izglītošanas pasākumus par ģimenes un darba dzīves saskaņošanas iespējām un vienlīdzīgu iespēju un nediskriminācijas jautājumiem.
4. Pasākuma ietvaros ir sasniedzami šādi uzraudzības rādītāji:
4.1. līdz 2024. gada 31. decembrim:
4.1.1. programmas iznākuma rādītājs – nacionāla, reģionāla vai vietēja mēroga valsts administrācijas vai sabiedrisko pakalpojumu iestāžu un pakalpojumu skaits, kas saņēmuši atbalstu, – 1;
4.1.2. programmas iznākuma rādītājs – īstenotie izvērtējumi – 3;
4.2. līdz 2029. gada 31. decembrim:
4.2.1. programmas iznākuma rādītājs – nacionāla, reģionāla vai vietēja mēroga valsts administrācijas vai sabiedrisko pakalpojumu iestāžu un pakalpojumu skaits, kas saņēmuši atbalstu, – 1;
4.2.2. programmas iznākuma rādītājs – īstenotie izvērtējumi – 15.
6. Pasākuma ietvaros atbildīgās iestādes funkcijas pilda Labklājības ministrija (turpmāk – atbildīgā iestāde).
7. Pasākumam plānotais un pieejamais kopējais attiecināmais finansējums ir 5 309 860 euro, tai skaitā Eiropas Sociālā fonda Plus finansējums – 4 513 381 euro un valsts budžeta līdzfinansējums – 796 479 euro.
9. Maksimālais attiecināmais Eiropas Sociālā fonda Plus finansējuma apmērs nepārsniedz 85 procentus no projekta kopējā attiecināmā finansējuma.
10. Pasākuma ietvaros izmaksas ir attiecināmas, ja tās atbilst šajos noteikumos minētajām izmaksu pozīcijām un ir radušās, sākot ar šo noteikumu spēkā stāšanās dienu.
11. Projekta iesniedzējs pasākuma ietvaros ir valsts pārvaldes iestāde, kas organizē un koordinē darba, sociālās aizsardzības, bērnu un ģimenes tiesību, kā arī personu ar invaliditāti vienlīdzīgu iespēju un dzimumu līdztiesības politikas īstenošanu, – Labklājības ministrija.
12. Pēc projekta iesnieguma apstiprināšanas projekta iesniedzējs kļūst par Eiropas Sociālā fonda Plus finansējuma saņēmēju (turpmāk – finansējuma saņēmējs).
13. Pasākuma ietvaros atbalstāmas šādas darbības:
13.1. politikas veidošanai nepieciešamo izvērtējumu veikšana šo noteikumu 3.1. apakšpunktā minētajai mērķa grupai;
13.2. sabiedrības izpratnes un informētības paaugstināšanas pasākumu īstenošana šo noteikumu 3.2. apakšpunktā minētajai mērķa grupai;
13.3. komunikācijas un vizuālās identitātes prasību nodrošināšanas pasākumi;
13.4. projekta vadība un tā īstenošanas nodrošināšana.
14. Pasākuma ietvaros plāno šādas attiecināmās izmaksas:
14.1. tiešās attiecināmās izmaksas;
14.2. netiešās attiecināmās izmaksas.
15. Šo noteikumu 14.1. apakšpunktā minētās tiešās attiecināmās izmaksas ietver:
15.1. projekta personāla izmaksas:
15.1.1. līdz brīdim, kad tiks apstiprināta atbildīgās iestādes izstrādātā personāla atlīdzības izmaksu vienotās likmes un tās piemērošanas metodika (turpmāk – personāla izmaksu metodika), – finansējuma saņēmēja projekta vadības un īstenošanas personāla atlīdzības izmaksas saskaņā ar Valsts un pašvaldību institūciju amatpersonu un darbinieku atlīdzības likumu, izņemot virsstundas. Ja personāla iesaiste projektā ir nodrošināta saskaņā ar daļlaika izmaksu attiecināmības principu, attiecināma ir ne mazāka kā 30 procentu noslodze;
15.1.2. pēc personāla izmaksu metodikas apstiprināšanas – finansējuma saņēmēja projekta vadības un īstenošanas personāla atlīdzības izmaksas, tai skaitā veselības apdrošināšanas izmaksas un redzes korekcijas līdzekļu kompensācija, piemērojot personāla izmaksu metodikā noteikto likmi no šo noteikumu 14.1. apakšpunktā minētajām tiešajām attiecināmajām izmaksām, kas nav tiešās personāla izmaksas. Minētās tiešās attiecināmās personāla izmaksas projekta iesniegumā plāno kā vienu izmaksu pozīciju;
15.2. pārējās projekta īstenošanas izmaksas:
15.2.1. iepirkuma līgumu izmaksas šo noteikumu 13.1., 13.2. un 13.3. apakšpunktā minētās atbalstāmās darbības īstenošanai, kā arī šo noteikumu 13.4. apakšpunktā minētās atbalstāmās darbības īstenošanai, ja finansējuma saņēmējs projekta vadības un īstenošanas personālu piesaista uz iepirkumu līgumu pamata;
15.2.2. iekšzemes komandējumu un darba braucienu izmaksas šo noteikumu 13.2. un 13.4. apakšpunktā minētās atbalstāmās darbības īstenošanai. Iekšzemes komandējumu un darba braucienu izmaksām piemēro vadošās iestādes metodikas par vienas vienības izmaksu standarta likmes aprēķinu un piemērošanu 1 km izmaksām un iekšzemes komandējumu izmaksām;
15.2.3. normatīvajos aktos par kārtību, kādā veicama obligātā veselības pārbaude, paredzētās veselības pārbaužu izmaksas finansējuma saņēmēja projekta vadības un īstenošanas personālam, ja tās nav iekļautas šo noteikumu 16.2. apakšpunktā minētajās veselības apdrošināšanas izmaksās;
15.2.4. līdz personāla izmaksu metodikas apstiprināšanai – redzes korekcijas līdzekļu kompensācija finansējuma saņēmēja projekta vadības un īstenošanas personālam, ja tā nav iekļauta šo noteikumu 16.2. apakšpunktā minētajās veselības apdrošināšanas izmaksās.
16. Šo noteikumu 15.2.1. apakšpunktā minēto iepirkumu līgumu ietvaros ņem vērā, ka:
16.1. darba vietas aprīkojuma iegādei vai nomai, tai skaitā aprīkojuma uzturēšanai un remontam, finansējuma saņēmēja projekta vadības un īstenošanas personālam jaunu darba vietu radīšanai, vai gadījumā, ja esošo darba vietu aprīkojums ir nolietojies un tiek norakstīts, var paredzēt ne vairāk kā 3000 euro vienai darba vietai projekta īstenošanas laikā. Ja personāls ir nodarbināts normālu darba laiku, darba vietas aprīkojuma izmaksas ir attiecināmas 100 procentu apmērā. Ja personāls ir nodarbināts nepilnu darba laiku, darba vietas aprīkojuma izmaksas ir attiecināmas proporcionāli slodzes procentuālajam sadalījumam. Ja personāla atlīdzībai piemēro daļlaika izmaksu attiecināmības principu, darba vietas aprīkojuma izmaksas ir attiecināmas proporcionāli slodzes procentuālajam sadalījumam un nodarbinātā iesaistes periodam projektā;
16.2. līdz personāla izmaksu metodikas apstiprināšanai veselības apdrošināšanu var paredzēt finansējuma saņēmēja projekta īstenošanas un vadības personālam. Ja personāls ir nodarbināts normālu darba laiku, veselības apdrošināšanas izmaksas ir attiecināmas 100 procentu apmērā. Ja personāls ir nodarbināts nepilnu darba laiku, veselības apdrošināšanas izmaksas nosakāmas atbilstoši nepilnā darba laika noslodzei. Ja personāla atlīdzībai piemēro daļlaika izmaksu attiecināmības principu, veselības apdrošināšanas izmaksas nosakāmas atbilstoši daļlaika noslodzei. Veselības apdrošināšanas izmaksas ir attiecināmas tikai laikposmā, kad personāls ir nodarbināts projektā;
16.3. transporta pakalpojumu iegādi (transportlīdzekļa noma un transportlīdzekļa pakalpojuma pirkšana) var paredzēt finansējuma saņēmēja projekta vadības un īstenošanas personālam šo noteikumu 13.2. un 13.4. apakšpunktā minēto atbalstāmo darbību īstenošanai;
16.4. horizontālā principa "Vienlīdzība, iekļaušana, nediskriminācija un pamattiesību ievērošana" darbību īstenošanu šo noteikumu 13. punktā minēto atbalstāmo darbību īstenošanai, tai skaitā zīmju valodas tulku, vieglās valodas tulkošanu, reāllaika transkripciju, subtitrus, bērnu uzraudzības pakalpojuma nodrošināšanu, var paredzēt šo noteikumu 13.2. apakšpunktā minēto pasākumu dalībniekiem.
17. Šo noteikumu 14.2. apakšpunktā minētās netiešās attiecināmās izmaksas finansējuma saņēmējs plāno kā vienu izmaksu pozīciju septiņu procentu apmērā no tiešajām attiecināmajām izmaksām.
18. Pievienotās vērtības nodoklis, kas tiešā veidā saistīts ar projektu, uzskatāms par attiecināmajām izmaksām saskaņā ar Eiropas Parlamenta un Padomes 2021. gada 24. jūnija Regulas (ES) Nr. 2021/1060, ar ko paredz kopīgus noteikumus par Eiropas Reģionālās attīstības fondu, Eiropas Sociālo fondu Plus, Kohēzijas fondu, Taisnīgas pārkārtošanās fondu un Eiropas Jūrlietu, zvejniecības un akvakultūras fondu un finanšu noteikumus attiecībā uz tiem un uz Patvēruma, migrācijas un integrācijas fondu, Iekšējās drošības fondu un Finansiāla atbalsta instrumentu robežu pārvaldībai un vīzu politikai (turpmāk – regula Nr. 2021/1060), 64. panta 1. punkta "c" apakšpunktā ietvertajiem nosacījumiem, ja tas nav atgūstams atbilstoši normatīvajiem aktiem nodokļu politikas jomā.
19. Šo noteikumu 13.1. apakšpunktā minētās atbalstāmās darbības īstenošanā finansējuma saņēmēja izvēlēts pakalpojuma sniedzējs veic vismaz 15 izvērtējumus šādās politikas jomās:
19.1. darba tirgus, darba tiesības un darba aizsardzība;
19.2. sociālais darbs un sociālie pakalpojumi;
19.3. bērnu un ģimenes tiesības;
19.4. personu ar invaliditāti vienlīdzīgas iespējas un vides un informācijas piekļūstamība;
19.5. dzimumu līdztiesība;
19.6. sociālā iekļaušana.
20. Šo noteikumu 13.2. apakšpunktā minētās atbalstāmās darbības ietvaros finansējuma saņēmēja izvēlēts pakalpojuma sniedzējs:
20.1. izstrādā sabiedrības izpratnes un informētības paaugstināšanas pasākumu īstenošanas stratēģiju;
20.2. atbilstoši šo noteikumu 20.1. apakšpunktā minētajai stratēģijai īsteno sabiedrības izpratnes un informētības paaugstināšanas pasākumus, tai skaitā nodrošina publikācijas medijos, sociālo tīklu aktivitātes, vides un televīzijas reklāmas, televīzijas sižetus un videorullīšus, radiopārraides, diskusijas, seminārus, domnīcas, konferences, sadarbības tīklu veidošanu, sabiedriskās domas aptaujas par ģimenes un darba dzīves saskaņošanas un dzīves kvalitātes uzlabošanas dažādiem aspektiem un vienlīdzīgu iespēju un nediskriminācijas jautājumiem.
21. Īstenojot projektu, finansējuma saņēmējs:
21.1. nodibina civildienesta vai darba tiesiskās attiecības ar šo noteikumu 15.1. apakšpunktā minēto projekta vadības un īstenošanas personālu un, paredzot tam atlīdzības izmaksas, nodrošina, ka šis personāls tiek nodarbināts normālu vai nepilnu darba laiku, tai skaitā atlīdzībai var piemērot daļlaika izmaksu attiecināmības principu. Ja personāla atlīdzībai piemēro daļlaika izmaksu attiecināmības principu, veic personāla darba laika uzskaiti par nostrādāto laiku un veiktajām funkcijām;
21.2. piesaistot šo noteikumu 13. punktā minēto atbalstāmo darbību īstenošanai nepieciešamo personālu vai īstenojot iepirkumus, nodrošina, ka projekta īstenošanas laikā tiek ievēroti interešu konflikta, korupcijas un krāpšanas novēršanas nosacījumi, vismaz paredzot, ka projekta vadībā iesaistītais personāls un iepirkumu līgumu izpildītāji ir:
21.2.1. informēti par korupcijas un interešu konflikta novēršanas jautājumiem, krāpšanas pazīmēm un pienākumu ziņot par konstatētajām aizdomām, kā arī ir informēti par ziņotāju aizsardzību atbilstoši Trauksmes celšanas likumam;
21.2.2. parakstījuši apliecinājumus par interešu konflikta neesību saskaņā ar Eiropas Parlamenta un Padomes 2018. gada 18. jūlija Regulas (ES, Euratom) Nr. 2018/1046 par finanšu noteikumiem, ko piemēro Savienības vispārējam budžetam, ar kuru groza Regulas (ES) Nr. 1296/2013, (ES) Nr. 1301/2013, (ES) Nr. 1303/2013, (ES) Nr. 1304/2013, (ES) Nr. 1309/2013, (ES) Nr. 1316/2013, (ES) Nr. 223/2014, (ES) Nr. 283/2014 un Lēmumu Nr. 541/2014/ES un atceļ Regulu (ES, Euratom) Nr. 966/2012, 61. pantu un publisko iepirkumu regulējošajiem normatīvajiem aktiem;
21.3. publiskos iepirkumus veic saskaņā ar normatīvajiem aktiem publisko iepirkumu jomā, īstenojot konkurenci nodrošinošu, pārredzamu, atklātu, nediskriminējošu konkursa procedūru un, kur tas ir attiecināms, īsteno sociāli atbildīgus un inovatīvus iepirkumus;
21.4. iepirkumu līgumos, kurus slēdz šo noteikumu 13.1., 13.2., 13.3. un 13.4. apakšpunktā minētās atbalstāmās darbības īstenošanai, avansa maksājumus var paredzēt ne vairāk kā 30 procentu apmērā no attiecīgā iepirkuma līguma summas;
21.5. nodrošina komunikācijas un vizuālās identitātes prasības, kas noteiktas regulas Nr. 2021/1060 47. un 50. pantā, normatīvajos aktos par kārtību, kādā Eiropas Savienības fondu vadībā iesaistītās institūcijas nodrošina šo fondu ieviešanu 2021.–2027. gada plānošanas periodā, un ES fondu 2021.–2027. gada plānošanas perioda un Atveseļošanas fonda komunikācijas un dizaina vadlīnijās;
21.6. savā tīmekļvietnē un sociālajos tīklos ievieto aktuālo informāciju par projekta īstenošanu;
21.7. nodrošina, ka projektā plānotās atbalstāmās darbības netiek finansētas vai līdzfinansētas, kā arī tās nav plānots finansēt vai līdzfinansēt no citiem valsts, pašvaldības vai ārvalstu finanšu atbalsta instrumentiem;
21.8. šo noteikumu 13.1. apakšpunktā minētās atbalstāmas darbības īstenošanā ievēro normatīvos aktus par kārtību, kādā publiska persona pasūta pētījumus;
21.9. uzkrāj datus par šādiem horizontālā principa "Vienlīdzība, iekļaušana, nediskriminācija un pamattiesību ievērošana" rādītājiem:
21.9.1. mediju kampaņu, semināru, konferenču un komunikācijas pasākumu skaits, kuros sabiedrības informēšanai tika nodrošināti cilvēkiem ar dažādu veidu funkcionāliem traucējumiem piekļūstami formāti, tai skaitā tulkošana zīmju valodā, subtitrēšana, reāllaika transkripcija, raidījumu un pasākumu ieraksti;
21.9.2. konsultatīva rakstura pasākumu skaits par dzimumu līdztiesības, personu ar invaliditāti vienlīdzīgu iespēju, vecuma nediskriminācijas, etniskās un citas piederības un pamattiesību jautājumiem, tostarp par tiesiskajiem un praktiskajiem aspektiem;
21.9.3. bērnu uzraudzības pakalpojumu saņēmušo personu skaits, kas piedalās mācībās vai projekta aktivitātēs.
22. Pasākuma ietvaros projektu īsteno saskaņā ar vienošanos par projekta īstenošanu, bet ne ilgāk kā līdz 2029. gada 31. decembrim.