Tiesību akts: spēkā esošs
Ministru kabineta noteikumi Nr. 475

Rīgā 2023. gada 22. augustā (prot. Nr. 41 22. §)
Eiropas Savienības Atveseļošanas un noturības mehānisma plāna 3.1. reformu un investīciju virziena "Reģionālā politika" 3.1.2. reformas "Sociālo un nodarbinātības pakalpojumu pieejamība minimālo ienākumu reformas atbalstam" 3.1.2.3.i. investīcijas "Ilgstošas sociālās aprūpes pakalpojuma noturība un nepārtrauktība: jaunu ģimeniskai videi pietuvinātu aprūpes pakalpojumu sniedzēju attīstība pensijas vecuma personām" otrās kārtas īstenošanas un uzraudzības noteikumi
I. Vispārīgie jautājumi

1. Noteikumi nosaka Eiropas Savienības Atveseļošanas un noturības mehānisma (turpmāk – Atveseļošanas fonds) plāna 3. komponentes "Nevienlīdzības mazināšana" 3.1. reformu un investīciju virziena "Reģionālā politika" 3.1.2. reformas "Sociālo un nodarbinātības pakalpojumu pieejamība minimālo ienākumu reformas atbalstam" 3.1.2.3.i. investīcijas "Ilgstošas sociālās aprūpes pakalpojuma noturība un nepārtrauktība: jaunu ģimeniskai videi pietuvinātu aprūpes pakalpojumu sniedzēju attīstība pensijas vecuma personām" (turpmāk – investīcija) otrās kārtas īstenošanas un uzraudzības kārtību.

2. Investīcijas otrās kārtas īstenošanas un uzraudzības kārtība ietver:

2.1. mērķi un mērķa grupu;

2.2. sasniedzamos mērķrādītājus;

2.3. investīcijai pieejamo finansējumu;

2.4. projekta iesniedzēju un tam noteiktās prasības;

2.5. projektu iesniegumu vērtēšanas kritērijus un projektu iesniegumu atlases kārtību;

2.6. īstenošanā un uzraudzībā iesaistītās institūcijas, to tiesības un pienākumus;

2.7. atbalstāmās darbības un izmaksu attiecināmības nosacījumus;

2.8. projekta īstenošanas un uzraudzības kārtību;

2.9. līguma vai vienošanās par projekta īstenošanu (turpmāk – līgums) saturu,  slēgšanas un grozīšanas kārtību, tai skaitā līguma vienpusēja uzteikuma nosacījumus.

3. Investīcijas otrās kārtas mērķis ir nodrošināt pāreju no institucionālas ilgtermiņa aprūpes sniegšanas uz kopienā balstītas aprūpes modeli un attīstīt ģimeniskai videi pietuvināta sociālā pakalpojuma pieejamību pašvaldībās pensijas vecuma personām, saglabājot personas neatkarību un tās aprūpē iesaistīto ģimenes locekļu nodarbinātību.

4. Investīcijas otrās kārtas mērķa grupa ir pensijas vecuma personas.

5. Investīcijas otrā kārta īsteno Atveseļošanas fonda plāna reformu 3.1.2.r. "Sociālo un nodarbinātības pakalpojumu pieejamība minimālo ienākumu reformas atbalstam", kuras mērķis ir nodrošināt augstam sociālās atstumtības riskam pakļautajiem iedzīvotājiem, kuriem ir ierobežoti finanšu resursi, pieeju būtiski nepieciešamiem sociālajiem un nodarbinātības pakalpojumiem.

6. Par investīcijas otrās kārtas īstenošanu atbildīgā nozares ministrija ir Labklājības ministrija (turpmāk – ministrija).

7. Investīcijas otrās kārtas īstenošanas ietvaros sasniedzami šādi mērķrādītāji:

7.1. līdz 2023. gada 30. jūnijam – 18 līgumu noslēgšana ar pašvaldībām par projektu īstenošanu;
 

7.2. līdz 2024. gada 31. decembrim – jaunu vietu nodrošināšana 852 senioriem tādu ilgtermiņa aprūpes pakalpojumu saņemšanai, kas pietuvināti ģimeniskai videi.

8. Šo noteikumu 7. punktā minēto mērķrādītāju sasniegšanu apliecina šāds dokumentu un informācijas kopums, kas iesniegts Kohēzijas politikas fondu vadības informācijas sistēmas Atveseļošanas fonda modulī (turpmāk – vadības informācijas sistēma):

8.1. šo noteikumu 7.1. apakšpunktā noteiktā mērķrādītāja sasniegšanai – Centrālās finanšu un līgumu aģentūras (turpmāk – aģentūra) informācija par noslēgtajiem  šo noteikumu 7.1. apakšpunktā minētajiem līgumiem, kas paredz jaunu ģimeniskai videi pietuvinātu ilgstošas aprūpes pakalpojumu sniegšanas vietu izveidošanu, un šo līgumu kopijas;

8.2. šo noteikumu 7.2. apakšpunktā noteiktā mērķrādītāja sasniegšanai:

8.2.1. finansējuma saņēmēja iesniegta būvniecības jomu regulējošajos normatīvajos aktos paredzētā apliecinājuma par būvdarbu pabeigšanu un ēku nodošanu ekspluatācijā kopija;

8.2.2. finansējuma saņēmēja sagatavots pārskats par izveidotajām pakalpojumu sniegšanas vietām, kurā ietverta šāda informācija:

8.2.2.1.  ēku skaits, to atrašanās vieta, platība kvadrātmetros (m2), šo noteikumu 4. punktā minēto mērķa grupas personu izmitināšanai paredzēto vietu skaits ar finansējuma saņēmēja apstiprinājumu, ka šīs personas būs investīcijas galasaņēmēji, un pieejamais aprīkojums;

8.2.2.2.  investīciju apmērs, kas nodrošina pāreju no institucionālās aprūpes uz vietējās kopienas nodrošinātu aprūpi pensijas vecuma personām;

8.2.2.3. ka pabeigtie projekti atbilst Būvju vispārīgo prasību būvnormatīvā LBN 200-21 noteiktajām minimālajām vides pieejamības prasībām un ministrijas izstrādātajiem labās prakses ieteikumiem vides piekļūstamības nodrošināšanai.

9. Investīcijas otrās kārtas atbalsta veids ir grants.

10. Investīcijas otrās kārtas Atveseļošanas fonda finansējums ir 64  849 510 euro. Pēc Eiropas Komisijas lēmuma par papildu Atveseļošanas fonda finansējuma pieejamību investīcijas otrās kārtas Atveseļošanas fonda finansējums ir 68  753 017 euro.

11. Investīcijas otrās kārtas kopējo finansējumu veido šo noteikumu 10. punktā minētais Atveseļošanas fonda finansējums, finansējums 3 903 507 euro apmērā, ko pēc pozitīva Eiropas Komisijas viedokļa saņemšanas par Atveseļošanas fonda plāna grozījumiem līdz Eiropas Komisijas lēmumam par Atveseļošanas fonda finansējuma pieejamību 3 903 507 euro apmērā sedz no valsts budžeta līdzekļiem, un cits finansējums:

11.1. pašvaldības un privātais finansējums pievienotās vērtības nodokļa izmaksu segšanai;

11.2. pašvaldības un privātais finansējums investīcijas otrās kārtas projektu atbalstāmo darbību īstenošanai, ja investīcijas otrās kārtas projektu īstenošanai nepieciešamie ieguldījumi pārsniedz tiem pieejamo Atveseļošanas fonda finansējumu, bet tie ir tieši saistīti ar šo noteikumu 7.2. apakšpunktā minētā mērķrādītāja sasniegšanu un atbilst šo noteikumu 31. punktā minētajām atbalstāmajām darbībām un šo noteikumu 32. punktā minētajām attiecināmo izmaksu pozīcijām.

12. Šo noteikumu 31. punktā minēto atbalstāmo darbību īstenošanai vienas ēkas izveidei Atveseļošanas fonda finansējums nepārsniedz 1 273 204 euro.

13. Pievienotās vērtības nodokļa izmaksas un izmaksas investīcijas otrās kārtas projekta atbalstāmo darbību īstenošanai, ja tās pārsniedz investīcijas otrās kārtas projektam pieejamo Atveseļošanas fonda finansējumu, sedz no finansējuma saņēmēja līdzekļiem.

14. Investīcijas otrās kārtas ietvaros projekta iesniedzējs, kas pēc projekta iesnieguma apstiprināšanas un līguma noslēgšanas ir finansējuma saņēmējs, ir pašvaldība, pašvaldības iestāde, pašvaldības kapitālsabiedrība vai pašvaldības kontrolēta kapitālsabiedrība, kas nodrošina nekustamo īpašumu pārvaldīšanu un apsaimniekošanu vai sociālo pakalpojumu sniegšanu (turpmāk – pašvaldības kapitālsabiedrība).

15. Maksimālais ēku skaits, ko projekta iesniedzējs var paredzēt vienā investīcijas otrās kārtas projekta iesniegumā, lai veidotu ģimeniskai videi pietuvinātu pakalpojumu un saņemtu Atveseļošanas fonda finansējumu, ir trīs ēkas. Ja projekta iesniedzējs ir Rīgas valstspilsēta, tās iestādes vai pašvaldības kapitālsabiedrība, investīcijas otrās kārtas projekta iesniegumā paredzamais maksimālais ēku skaits ir sešas ēkas.

II. Projektu iesniegumu atlase, projektu iesniegumu vērtēšanas kritēriji, lēmuma pieņemšana par projektu iesniegumu, līguma slēgšana

16. Aģentūra veic atklātu projektu iesniegumu atlasi saskaņā ar aģentūras apstiprinātu un ministrijas saskaņotu investīcijas otrās kārtas projektu iesniegumu atlases nolikumu.

17. Aģentūra ar ministriju saskaņotā termiņā izsludina investīcijas otrās kārtas projektu iesniegumu atlasi, publicējot informāciju par pagarināšanu, pārtraukšanu vai izbeigšanu oficiālajā izdevumā "Latvijas Vēstnesis" un tīmekļvietnē  www.cfla.gov.lv.

18. Projekta iesniedzējs sagatavo un iesniedz vadības informācijas sistēmā vienu investīcijas otrās kārtas projekta iesniegumu. Projekta iesnieguma sagatavošanai un iesniegšanai vadības informācijas sistēmā paredz ne mazāk kā 40 darbdienas no projektu iesniegumu atlases izsludināšanas dienas oficiālajā izdevumā "Latvijas Vēstnesis" un tīmekļvietnē  www.cfla.gov.lv.

19. Projekta iesnieguma iesniegšana vadības informācijas sistēmā negarantē Atveseļošanas fonda finansējuma piešķiršanu.

20. Investīcijas otrās kārtas projektu iesniegumu vērtēšanai aģentūra izveido projektu iesniegumu vērtēšanas komisiju, kuras sastāvā ir aģentūras pārstāvji un vismaz divi ministrijas pārstāvji. Projektu iesniegumu vērtēšanas komisijas balsstiesīgie locekļi paraksta apliecinājumu par interešu konflikta neesību saskaņā ar Eiropas Parlamenta un Padomes 2018. gada 18. jūlija Regulas (ES, Euratom) Nr. 2018/1046 par finanšu noteikumiem, ko piemēro Savienības vispārējam budžetam, ar kuru groza Regulas (ES) Nr. 1296/2013, (ES) Nr. 1301/2013, (ES) Nr. 1303/2013, (ES) Nr. 1304/2013, (ES) Nr. 1309/2013, (ES) Nr. 1316/2013, (ES) Nr. 223/2014, (ES) Nr. 283/2014 un Lēmumu Nr. 541/2014/ES un atceļ Regulu (ES, Euratom) Nr. 966/2012, 61. punktu, kā arī apņemas ievērot konfidencialiti.

21. Projektu iesniegumu vērtēšanas komisija projektu iesniegumu vērtēšanu sāk pēc projektu iesniegumu iesniegšanas termiņa beigām, vērtējot šajā termiņā saņemtos investīcijas otrās kārtas projektu iesniegumus atbilstoši projektu iesniegumu vērtēšanas kritērijiem, tai skaitā vērtē atbilstību:

21.1. Eiropas Parlamenta un Padomes 2018. gada 18. jūlija Regulas (ES) Nr.  2018/1046 par finanšu noteikumiem, ko piemēro Savienības vispārējam budžetam, ar kuru groza Regulas (ES) Nr.  1296/2013, (ES) Nr. 1301/2013, (ES) Nr.  1303/2013, (ES) Nr.  1304/2013, (ES) Nr.  1309/2013, (ES) Nr.  1316/2013, (ES) Nr.  223/2014, (ES) Nr.  283/2014 un Lēmumu Nr.  541/2014/ES un atceļ Regulu (ES, Euratom) Nr.  966/2012, 136. pantā minētajiem izslēgšanas kritērijiem (turpmāk – izslēgšanas kritēriji). Ja konstatē, ka uz projekta iesniedzēju ir attiecināms kaut viens no izslēgšanas kritērijiem, projekta iesnieguma vērtēšanu neturpina;

21.2. šo noteikumu 1. pielikumā minētajiem kvalitātes un atbilstības kritērijiem.

22. Pēc tam kad izvērtēta investīcijas otrās kārtas projektu iesniegumu atbilstība šo noteikumu 1. pielikumā minētajiem kvalitātes kritērijiem, projektu iesniegumus, kas saņēmuši minimāli nepieciešamo punktu skaitu šo noteikumu 1. pielikumā minēto 3.4., 3.5. un 3.7. kvalitātes kritēriju vērtējumā, sarindo dilstošā secībā atbilstoši iegūtajam punktu skaitam un:

22.1. ja vairāki projektu iesniegumi ieguvuši vienādu punktu skaitu, priekšroku dod tam projekta iesniegumam, kas ieguvis vairāk punktu par šo noteikumu 1. pielikumā minēto:

22.1.1. 3.9. kvalitātes kritēriju;

22.1.2. 3.8. kvalitātes kritēriju;

22.1.3. 3.4. kvalitātes kritēriju;

22.1.4. 3.5. kvalitātes kritēriju;

22.1.5. 3.6. kvalitātes kritēriju;

22.2. ja ir vienāds šo noteikumu 1. pielikuma 3.9. kvalitātes kritērija vērtējums, ņem vērā šo noteikumu pielikuma 3.8. kvalitātes kritērija vērtējumu. Ja ir vienāds šo noteikumu pielikuma 3.8. kvalitātes kritērija vērtējums, ņem vērā šo noteikumu pielikuma 3.4. kvalitātes kritērija vērtējumu. Ja ir vienāds šo noteikumu pielikuma 3.4. kvalitātes kritērija vērtējums, ņem vērā šo noteikumu pielikuma 3.5. kvalitātes kritērija vērtējumu. Ja ir vienāds šo noteikumu pielikuma 3.5. kvalitātes kritērija vērtējums, ņem vērā šo noteikumu pielikuma 3.6. kvalitātes kritērija vērtējumu.

23. Pēc investīcijas otrās kārtas projektu iesniegumu sarindošanas atbilstoši šo noteikumu 22. punktā minētajiem nosacījumiem:

23.1. ja punktu skaits ir vienāds, priekšroku dod tam projekta iesniegumam, kas  vadības informācijas sistēmā iesniegts agrāk;

23.2. vērtē projektu iesniegumus atbilstoši šo noteikumu 1. pielikumā minētajiem atbilstības kritērijiem.

24. Ja izveidojies Atveseļošanas fonda finansējuma atlikums, kas nav pietiekams secīgi nākamā kvalitatīvā investīcijas otrās kārtas projekta iesnieguma atbalstīšanai, vai ja attiecīgais projekta iesniedzējs atsakās īstenot projektu ar samazinātu Atveseļošanas fonda finansējumu, atlikušo Atveseļošanas fonda finansējumu izmanto, lai atbalstītu nākamo investīcijas otrās kārtas projekta iesniegumu ar augstāko punktu skaitu atbilstoši šo noteikumu 22. punktā minētajiem nosacījumiem.

25. Aģentūra, pamatojoties uz projektu iesniegumu vērtēšanas komisijas sniegto atzinumu, pieņem lēmumu par projekta apstiprināšanu, apstiprināšanu ar nosacījumu vai noraidīšanu.

26. Lēmumu par projekta iesnieguma apstiprināšanu pieņem, ja ir izpildīti šādi nosacījumi:

26.1. uz investīcijas otrās kārtas projekta iesniedzēju nav attiecināms neviens no izslēgšanas kritērijiem;

26.2. investīcijas otrās kārtas projekta iesniegums atbilst šo noteikumu 1. pielikumā noteiktajiem kvalitātes un atbilstības kritērijiem;

26.3. investīcijas otrās kārtas ietvaros ir pieejams Atveseļošanas fonda finansējums projekta īstenošanai.

27. Lēmumu par projekta iesnieguma apstiprināšanu ar nosacījumu pieņem, ja projekta iesniedzējam jāveic aģentūras noteiktās darbības, lai nodrošinātu investīcijas otrās kārtas projekta iesnieguma atbilstību šo noteikumu 1. pielikumā minētajiem precizējamiem atbilstības kritērijiem. Ja kāds no lēmuma nosacījumiem netiek izpildīts vai netiek izpildīts lēmumā noteiktajā termiņā, investīcijas otrās kārtas projekta iesniegums uzskatāms par noraidītu. Savukārt, ja nosacījumi tiek izpildīti, aģentūra izsniedz atzinumu par lēmumā noteikto nosacījumu izpildi.

28. Lēmumu par projekta iesnieguma noraidīšanu pieņem, ja ir iestājies vismaz viens no šādiem nosacījumiem:

28.1. uz investīcijas otrās kārtas projekta iesniedzēju ir attiecināms vismaz viens izslēgšanas kritērijs;

28.2. otrās kārtas projekta iesniegums neatbilst šo noteikumu 1. pielikumā noteiktajiem kvalitātes kritērijiem vai neprecizējamiem atbilstības kritērijiem;

28.3. investīcijas otrās kārtas ietvaros nav pieejams Atveseļošanas fonda finansējums projekta īstenošanai.

29. Investīcijas otrās kārtas projekta iesniedzējs – pašvaldības kapitālsabiedrība – var apstrīdēt aģentūras pieņemto lēmumu Finanšu ministrijā Administratīvā procesa likumā noteiktajā kārtībā. Projekta iesniedzējs – pašvaldība vai pašvaldības iestāde – var apstrīdēt aģentūras pieņemto lēmumu viena mēneša laikā no tā spēkā stāšanās dienas Finanšu ministrijā. Finanšu ministrijas pieņemtais lēmums par apstrīdēto aģentūras lēmumu nav pārsūdzams.

30. Investīcijas otrās kārtas projekta īstenošanai aģentūra pēc tam, kad stājies spēkā lēmums par projekta iesnieguma apstiprināšanu vai atzinums par lēmumā noteikto nosacījumu izpildi, slēdz līgumu ar finansējuma saņēmēju. Pirms līguma noslēgšanas finansējuma saņēmējs vai aģentūra var precizēt investīcijas otrās kārtas projekta iesniegumā norādīto informāciju, ja tā nav aktuāla, pēc būtības nemainot projekta iesniegumu. Līgumā iekļauj vismaz šādu informāciju:

30.1. pušu rekvizīti;

30.2. pušu tiesības un pienākumi;

30.3. projektam pieejamais Atveseļošanas fonda finansējuma apmērs;

30.4. laikposms, kurā veiktās izmaksas var uzskatīt par attiecināmām;

30.5. projekta īstenošanas un uzraudzības nosacījumi, tai skaitā dokumentu iesniegšanai un izskatīšanai, pārbaužu veikšanai, datu ievadei vadības informācijas sistēmā;

30.6. maksājumu pieprasīšanas un veikšanas kārtība;

30.7. ar projekta īstenošanu saistīto dokumentu uzglabāšanas termiņi;

30.8. ministrijas izstrādātie ģimeniskai videi pietuvinātu pakalpojumu nodrošināšanas principi pensijas vecuma personām;

30.9. līguma darbības laiks, tā grozīšanas un izbeigšanas kārtība;

30.10. rīcība nepārvaramas varas gadījumā;

30.11. strīdu izšķiršanas kārtība.

III. Atbalstāmās darbības un attiecināmās izmaksas

31. Investīcijas otrās kārtas projekta īstenošanai ir atbalstāmas šādas darbības:

31.1. projekta īstenošanu pamatojošās dokumentācijas (piesaistes būvprojekta un citas tehniskās dokumentācijas) izstrāde (izņemot projekta iesnieguma veidlapas aizpildīšanu un iesniegšanu vadības informācijas sistēmā);

31.2. būvniecība un teritorijas labiekārtošana, būvekspertīze, būvuzraudzība, autoruzraudzība;

31.3. vizuālās identitātes prasību nodrošināšana, ja tas nav paredzēts būvniecības līgumā;

31.4. materiāli tehniskā nodrošinājuma iegāde, tai skaitā digitālo risinājumu ieviešana;

31.5. vides pieejamības konsultācijas;

31.6. projekta vadība.

32. Investīcijas otrās kārtas projektā var paredzēt šādas attiecināmās izmaksas:

32.1. šo noteikumu 31.6. apakšpunktā minētās atbalstāmās darbības ietvaros projekta vadības personāla atlīdzības izmaksas, kas radušās uz darba līguma vai rīkojuma pamata;

32.2. iepirkumu līgumu izmaksas šo noteikumu 31. punktā minēto atbalstāmo darbību īstenošanai, tai skaitā šo noteikumu 31.6. apakšpunktā minētās atbalstāmās darbības īstenošanai, ja projekta vadības personālu piesaista uz iepirkumu līguma pamata.

33. Izmaksas šo noteikumu 31.6. apakšpunktā minētās atbalstāmās darbības īstenošanai finansējuma saņēmējs plāno kā vienu izmaksu pozīciju trīs procentu apmērā no pieejamā Atveseļošanas fonda finansējuma. 

34. Ja investīcijas otrās kārtas projekta iesniegums tiek apstiprināts un līgums noslēgts, šo noteikumu 31. punktā minēto atbalstāmo darbību izmaksas ir attiecināmas no 2023. gada 10. marta. To investīcijas otrās kārtas atbalstāmo darbību izmaksas, kuru īstenošana pabeigta līdz 2023. gada 9. martam, nav attiecināmas finansēšanai no Atveseļošanas fonda.

35. Atveseļošanas fonda finansējums nesedz izmaksas:

35.1. pievienotās vērtības nodokļa samaksai, bet šādas izmaksas ir iekļaujamas investīcijas otrās kārtas projektā kā pašvaldības finansējums vai privātais finansējums;

35.2. zemes īpašuma iegādei;

35.3. kas radušās šo noteikumu 31. punktā minēto atbalstāmo darbību īstenošanai, pārsniedz līgumā noteikto Atveseļošanas fonda finansējuma un pievienotās vērtības nodokļa izmaksu apmēru un ir nepieciešamas šo noteikumu 7.2. apakšpunktā noteiktā mērķrādītāja sasniegšanai, bet šādas izmaksas ir iekļaujamas investīcijas otrās kārtas projektā kā attiecināmais pašvaldības finansējums vai privātais finansējums.

IV. Investīcijas īstenošanas un uzraudzības nosacījumi

36. Finansējuma saņēmējs investīcijas otrās kārtas projekta īstenošanai un uzraudzībai nepieciešamās informācijas iesniegšanu nodrošina vadības informācijas sistēmā.

37. Finansējuma saņēmējs 10 darbdienu laikā pēc šo noteikumu 30. punktā minētā līguma abpusējas parakstīšanas aģentūrā iesniedz:

37.1. investīcijas otrās kārtas projekta plānoto progresa pārskatu iesniegšanas grafiku, kurā norāda maksājuma veidu (avansa maksājums, starpposma maksājums un noslēguma maksājums), maksājuma apmēru un pieprasīšanas laiku. Plānoto progresa pārskatu iesniegšanas grafiku izstrādā, ņemot vērā šo noteikumu 41.8. apakšpunktā minētos termiņus informācijas ievadei vadības informācijas sistēmā;

37.2. iepirkumu plānu.

38. Pēc līguma noslēgšanas finansējuma saņēmējs var pieprasīt aģentūrai veikt avansa maksājumu, starpposma maksājumus un noslēguma maksājumu, ievērojot šādu maksājumu pieprasīšanas un veikšanas kārtību un nosacījumus:

38.1. avansa maksājumu pieprasa un veic šādā kārtībā:

38.1.1. finansējuma saņēmējs sagatavo avansa maksājuma pieprasījumu, kurā pamato avansa maksājuma nepieciešamību un apmēru. Avansa maksājumu var veikt vairākos maksājumos, nākamo avansa daļu izmaksājot pēc tam, kad iepriekšējā ir apgūta pilnā apmērā. Avansa maksājuma apmērs nevar pārsniegt 50 procentus no projektam pieejamā Atveseļošanas fonda finansējuma apmēra, un tas ir jāizmanto sešu mēnešu laikā no tā saņemšanas dienas saimnieciskā gada ietvaros. Avansa izmantošanas termiņu var pagarināt, iesniedzot aģentūrai pamatojumu termiņa pagarināšanai;

38.1.2. aģentūra pārbauda šo noteikumu 38.1.1. apakšpunktā minēto avansa maksājuma pieprasījumu un, ja aģentūrai nav iebildumu par avansa maksājuma pamatojumu, veic avansa maksājumu;

38.2. starpposma maksājumu pieprasa un veic šādā kārtībā:

38.2.1. finansējuma saņēmējs sagatavo starpposma maksājuma pieprasījumu, kurā pamato investīcijas otrās kārtas projektā faktiski veiktās izmaksas un starpposma maksājuma apmēru. Pieprasījumu starpposma maksājumam finansējuma saņēmējs var iesniegt arī laikposmā, kad finansējuma saņēmējs izmanto šo noteikumu 38.1.1. apakšpunktā minēto avansa maksājumu;

38.2.2. aģentūra pārbauda šo noteikumu 38.2.1. apakšpunktā minēto starpposma maksājuma pieprasījumu un, ja aģentūrai nav iebildumu par starpposma maksājuma pamatojumu, veic starpposma maksājumu;

38.3. noslēguma maksājumu pieprasa un veic šādā kārtībā:

38.3.1. finansējuma saņēmējs sagatavo noslēguma maksājuma pieprasījumu, kurā pamato investīcijas otrās kārtas projektā faktiski veiktās izmaksas, to apmēru un šo noteikumu 7.2. apakšpunktā minētā mērķrādītāja sasniegšanu, tai skaitā ietverot šo noteikumu 8.2. apakšpunktā minēto dokumentu un informācijas kopumu;

38.3.2. aģentūra pārbauda šo noteikumu 38.3.1. apakšpunktā minēto noslēguma maksājuma pieprasījumu un, ja aģentūrai nav iebildumu par noslēguma maksājuma pamatojumu, veic noslēguma maksājumu;

38.4. aģentūra, veicot avansa un starpposma maksājumus finansējuma saņēmējam, nodrošina, ka avansa un starpposma maksājumos norādītā Atveseļošanas fonda finansējuma kopsumma nepārsniedz 90 procentus no projektam pieejamā Atveseļošanas fonda finansējuma apmēra.

39. Ģimeniskai videi pietuvināta pakalpojuma sniegšanas ēkas plāno izveidot uz zemes īpašuma, kas ir finansējuma saņēmēja īpašumā vai uz kuru finansējuma saņēmējam Valsts vienotajā datorizētajā zemesgrāmatā ir nostiprinātas lietošanas tiesības uz termiņu, kas nav īsāks par 2031. gada 31. decembri.

40. Īstenojot šo noteikumu 31. punktā minētās atbalstāmās darbības, finansējuma saņēmējs pats vai īstenojot iepirkumu līgumus, ievēro šādus nosacījumus:

40.1. šo noteikumu 31.1., 31.2. un 31.4. apakšpunktā minētās atbalstāmās darbības īstenošanai izmanto investīcijas pirmās kārtas ietvaros izveidoto tipveida būvprojektu ģimeniskai videi pietuvinātā pakalpojuma izveidei un ievēro šo noteikumu 30.8. apakšpunktā minētos ģimeniskai videi pietuvinātu pakalpojumu nodrošināšanas principus;

40.2. neplāno fosilo energoresursu tehnoloģiju uzstādīšanu un, ciktāl tas ir attiecināms, šo noteikumu 31.1.31.2. un 31.4. apakšpunktā minēto atbalstāmo darbību īstenošanai tehniskās specifikācijas prasībās iekļauj informāciju, kas pamato, ka paredzētie risinājumi ir videi draudzīgi un energoefektīvi (dzīvojamai mājai jāatbilst gandrīz nulles enerģijas patēriņa prasībām) un atbalsta šādu horizontālā principa "nenodarīt būtisku kaitējumu" mērķu ievērošanu Eiropas Parlamenta un Padomes 2020. gada 18. jūnija Regulas (ES) Nr. 2020/852 par regulējuma izveidi ilgtspējīgu ieguldījumu veicināšanai un ar ko groza Regulu (ES) 2019/2088, 17. panta izpratnē:

40.2.1. klimata pārmaiņu mazināšana;

40.2.2. spēja pielāgoties klimata pārmaiņām;

40.2.3. ilgtspējīga ūdens un jūras resursu izmantošana un aizsardzība;

40.2.4. pāreja uz aprites ekonomiku, ieskaitot atkritumu rašanās novēršanu un to reciklēšanu;

40.2.5. piesārņojuma novēršana un kontrole;

40.2.6. bioloģiskās daudzveidības un ekosistēmu aizsardzība un atjaunošana;

40.3. šo noteikumu 31.5. apakšpunktā minētās atbalstāmās darbības ietvaros var piesaistīt vides pieejamības ekspertus šo noteikumu  31.1., 31.2. un 31.4. apakšpunktā minēto atbalstāmo darbību īstenošanai;

40.4. šo noteikumu  31.4. apakšpunktā minētās atbalstāmās darbības īstenošanai iegādājas telpu aprīkošanai nepieciešamo materiāltehnisko nodrošinājumu, tai skaitā mēbeles, datorus, datora lietojumprogrammas, tehniskos palīglīdzekļus un citas nepieciešamās ierīces un materiālus, kā arī vismaz šo noteikumu 2. pielikumā minēto materiāltehnisko aprīkojumu, lai sniegtu pakalpojumu šo noteikumu 4. punktā minētajām mērķa grupas personām;

40.5. šo noteikumu 31.6. apakšpunktā minētās atbalstāmās darbības īstenošanā nodrošina  informācijas un vides piekļūstamību, novērš atšķirīgas attieksmes risku personas vecuma, dzimuma, reliģiskās, politiskās vai citas pārliecības, seksuālās orientācijas, invaliditātes, rases vai etniskās piederības dēļ un ievēro vienlīdzīgu iespēju principu, kā arī nodrošina, ka tiks īstenoti pasākumi, kas sekmē darba un ģimenes dzīves saskaņošanu, paredzot attālināta darba un nepilna laika darba iespēju radīšanu vecākiem ar bērniem, kā arī sievietēm un vīriešiem nodrošina vienādu samaksu par vienādas vērtības darbu.

41. Īstenojot investīcijas otrās kārtas projektu, finansējuma saņēmējs:

41.1. novērš dubultfinansēšanas risku un nodrošina, ka projekta ietvaros atbalstāmās darbības un to izmaksas nav finansētas vai līdzfinansētas, kā arī tās nav plānots finansēt vai līdzfinansēt no citiem valsts, pašvaldības vai ārvalstu finanšu palīdzības instrumentiem;

41.2. piesaistot šo noteikumu 31. punktā minēto atbalstāmo darbību īstenošanai nepieciešamo personālu vai īstenojot publiskos iepirkumus, nodrošina, ka projekta īstenošanas laikā tiek ievēroti interešu konflikta, korupcijas un krāpšanas novēršanas nosacījumi, vismaz paredzot, ka projekta vadībā un īstenošanā iesaistītais personāls un iepirkumu līgumu izpildītāji ir:

41.2.1. informēti par korupcijas un interešu konflikta novēršanas jautājumiem un krāpšanas pazīmēm;

41.2.2. parakstījuši apliecinājumus par interešu konflikta neesību un par pienākumu ziņot par konstatētajiem vai iespējamajiem trūkumiem un pārkāpumiem;

41.2.3. informēti par iespēju ziņot par pārkāpumiem un par ziņotāju aizsardzību atbilstoši Trauksmes celšanas likumam;

41.3. nekavējoties informē aģentūru un ministriju par problēmām (tai skaitā konstatētiem vai iespējamiem trūkumiem un pārkāpumiem) projekta īstenošanā, kuras saistītas ar normatīvajos aktos par Atveseļošanas fonda īstenošanas un uzraudzības kārtību noteikto finansējuma saņēmēja pienākuma izpildi un Atveseļošanas fonda plāna prasību ievērošanu un riskiem, kuri apdraud šo noteikumu 7.2. apakšpunktā minētā mērķrādītāja sasniegšanu;

41.4. ja atbilstoši normatīvajiem aktiem par Atveseļošanas fonda plāna īstenošanas un uzraudzības kārtību ir konstatēti trūkumi un pārkāpumi projekta īstenošanā, atmaksā saņemto avansa, starpposma vai noslēguma maksājumu no aģentūras;

41.5. iepirkumus veic atbilstoši normatīvajiem aktiem publisko iepirkumu jomā, īstenojot atklātas, pārredzamas, nediskriminējošas un konkurenci nodrošinošas iepirkuma procedūras, tai skaitā ievērojot normatīvajā aktā par publisko būvdarbu līgumos obligāti ietveramajiem noteikumiem un to saturu noteiktās prasības. Ja nepieciešams, pašvaldības var vienoties par centralizēta publiskā iepirkuma organizēšanu;

41.6. ja vien ir iespējams, organizējot publiskā iepirkuma procedūru, ievēro zaļā iepirkuma un sociāli atbildīgā iepirkuma principus;

41.7. nodrošina atsevišķu grāmatvedības uzskaiti par projekta izdevumiem saskaņā ar grāmatvedību regulējošo normatīvo aktu prasībām un vispārpieņemtiem grāmatvedības kārtošanas principiem, piemēram, izveidojot atbilstošu uzskaites kodu sistēmu par projekta īstenošanai veiktajiem darījumiem;

41.8. nodrošinot normatīvajos aktos par Atveseļošanas fonda plāna īstenošanas un uzraudzības kārtību noteiktā pienākuma izpildi attiecībā uz informācijas ievadi vadības informācijas sistēmā Atveseļošanas fonda plāna īstenošanas progresa pusgada ziņojuma un maksājuma pieprasījuma sagatavošanai, datus uzkrāj un ievada līdz kārtējā gada 10. janvārim (ar statusu uz iepriekšējā gada 31. decembri) un 10. jūlijam (ar statusu uz kārtējā gada 30. jūniju);

41.9. nodrošina ar projekta īstenošanu saistītās dokumentācijas uzglabāšanu līdz 2031. gada 31. decembrim;

41.10. nodrošina, ka normatīvajos aktos par Atveseļošanas fonda plāna īstenošanas un uzraudzības kārtību un Eiropas Parlamenta un Padomes 2021. gada 12. februāra Regulas (ES) Nr. 2021/241, ar ko izveido Atveseļošanas un noturības mehānismu, 22. panta 2. punkta "e" apakšpunktā minētajām institūcijām projekta īstenošanas laikā un visā šo noteikumu 41.9. apakšpunktā noteiktajā dokumentu glabāšanas termiņā ir pieejami visi ar projekta īstenošanu saistītie dokumentu oriģināli un grāmatvedības sistēmas dati. Dokumentu un datu pieejamību nodrošina vadības informācijas sistēmā vai pie finansējuma saņēmēja. Ja dokumenti un dati ir pieejami tikai pie finansējuma saņēmēja, nodrošina to iesniegšanu institūcijai, kas atbilstoši normatīvajos aktos par  Atveseļošanas fonda plāna īstenošanas un uzraudzības kārtību noteiktajai kompetencei to pieprasa;

41.11. ir uzskatāms par pārzini Eiropas Parlamenta un Padomes 2016. gada 27. aprīļa Regulas (ES) Nr.  2016/679 par fizisku personu aizsardzību attiecībā uz personas datu apstrādi un šādu datu brīvu apriti un ar ko atceļ Direktīvu 95/46/EK, 4. panta 7. punkta izpratnē attiecībā uz tādu personas datu apstrādi vadības informācijas sistēmā, kas nepieciešami, lai īstenotu projektu, kā arī sagatavotu un iesniegtu šo noteikumu 41.8. apakšpunktā  minēto informāciju;

41.12. nodrošina, ka projekta ietvaros izveidotās ēkas vismaz piecus gadus pēc noslēguma maksājuma veikšanas tiks izmantotas tikai pašvaldības funkciju īstenošanai, lai sniegtu pakalpojumu šo noteikumu 4. punktā minētajām mērķa grupas personām;

41.13. šo noteikumu 41.12. apakšpunktā minētajā laikposmā var nodot projekta ietvaros izveidotās ēkas bezatlīdzības lietošanā sociālo pakalpojumu sniedzējam, ar kuru pašvaldība ir noslēgusi deleģēšanas līgumu vai iepirkumu līgumu par ģimeniskai videi pietuvināta pakalpojuma sniegšanu mērķa grupas personām;

41.14. nodrošina informācijas un publicitātes pasākumus saskaņā ar Eiropas Parlamenta un Padomes 2021. gada 12. februāra Regulas (ES) Nr. 2021/241, ar ko izveido Atveseļošanas un noturības mehānismu, 34. panta 2. punktu un 2021. gada 3. septembrī parakstītā Komisijas un Latvijas Republikas Atveseļošanas un noturības mehānisma finansēšanas nolīguma 10. pantu.

42. Ja, īstenojot investīcijas otrās kārtas projektu, ir nepieciešami grozījumi projektā, plānotajā progresa pārskatu iesniegšanas grafikā vai iepirkumu plānā, tos izdara šādā kārtībā:

42.1. finansējuma saņēmējs iesniedz aktualizētu projektu, plānoto progresa pārskatu grafiku vai precizētu plānoto iepirkumu plānu;

42.2. aģentūra pārbauda iesniegto projekta grozījumu lietderību, pamatotību un nepieciešamību, bet plānoto progresa pārskatu iesniegšanas grafika izmaiņas pieņem zināšanai vai informē finansējuma saņēmēju par nepieciešamajiem precizējumiem, nosakot arī termiņu precizējumu iesniegšanai;

42.3. izskatot  plānotos grozījumus projektā, aģentūrai ir tiesības konsultēties ar ministriju par šajos noteikumos ietverto nosacījumu piemērošanu. Ministrija uz aģentūras konsultācijas pieprasījumu atbildi sniedz 10 darbdienu laikā, attiecīgi par šo termiņu tiek pagarināts projektu grozījumu priekšlikuma izskatīšanas termiņš;

42.4. ja aģentūra noraida investīcijas otrās kārtas projekta grozījumu priekšlikumu, tā norāda atteikuma pamatojumu un, ja nepieciešams, informāciju par veicamajiem precizējumiem un atkārtota projektu grozījumu priekšlikuma iesniegšanas termiņu;

42.5. ja nepieciešams, aģentūra sagatavo atbilstošus grozījumus līgumā.

43. Projekta uzraudzību nodrošina aģentūra sadarbībā ar normatīvajos aktos par Atveseļošanas fonda plāna īstenošanas un uzraudzības kārtību minētajām institūcijām, kuras atbilstoši kompetencei veic vismaz šādas pārbaudes:

43.1. interešu konflikta, korupcijas un krāpšanas novēršanas pārbaudi;

43.2. dubultfinansējuma riska novēršanas pārbaudi;

43.3. sasniegto mērķrādītāju un tā pamatojošās dokumentācijas atbilstības pārbaudi, tai skaitā ietverot datu ticamības pārbaudi.

44. Papildus aģentūra:

44.1. nodrošina šo noteikumu 7. punktā minētās informācijas apkopošanu un iesniegšanu Atveseļošanas fonda plāna īstenošanas progresa pusgada ziņojuma un maksājuma pieprasījuma sagatavošanai;

44.2. informē ministriju par projektā identificētajām problēmām (tai skaitā par konstatētiem vai iespējamiem trūkumiem un pārkāpumiem) saistībā ar finansējuma saņēmēja spēju pildīt pienākumus, kas noteikti šajos noteikumos un normatīvajos aktos par Atveseļošanas fonda plāna īstenošanu un uzraudzības kārtību, un riskiem, kas apdraud šo noteikumu 7. punktā minēto mērķrādītāju sasniegšanu;

44.3. ir uzskatāma par pārzini Eiropas Parlamenta un Padomes 2016. gada 27. aprīļa Regulas (ES) Nr. 2016/679 par fizisku personu aizsardzību attiecībā uz personas datu apstrādi un šādu datu brīvu apriti un ar ko atceļ Direktīvu 95/46/EK, 4. panta 7. punkta izpratnē attiecībā uz tādu personas datu apstrādi, kas nepieciešami normatīvajos aktos par Eiropas Savienības Atveseļošanas un noturības mehānisma plāna īstenošanas un uzraudzības kārtību noteikto funkciju izpildei.

45. Ministrija:

45.1. izstrādā šo noteikumu 1. pielikumā minēto projektu iesniegumu vērtēšanas atbilstības un kvalitātes kritēriju piemērošanas skaidrojumus un iesniedz tos aģentūrai iekļaušanai projektu iesniegumu atlases nolikumā;

45.2. sagatavo un nosūta aģentūrai metodiskās norādes finansējuma saņēmējam par pārskata sagatavošanu šo noteikumu 8.2.2. apakšpunktā  minētā mērķrādītāja sasniegšanas pamatošanai;

45.3. pēc nepieciešamības, bet ne retāk kā reizi pusgadā organizē investīcijas otrās kārtas projektu ieviešanas progresa sanāksmes, pieaicinot aģentūru;

45.4. nekavējoties informē Finanšu ministriju kā Atveseļošanas fonda plāna koordinatori un, ja nepieciešams, Ministru kabinetu, ja ministrija investīcijas otrās kārtas projektu uzraudzības ietvaros ir konstatējusi vai ir saņēmusi informāciju no aģentūras, Iepirkumu uzraudzības biroja, Finanšu ministrijas kā Atveseļošanas fonda plāna revīzijas iestādes, Eiropas Komisijas, citām kontrolējošām iestādēm vai finansējuma saņēmēja par konstatētajiem trūkumiem un pārkāpumiem saistībā ar Atveseļošanas fonda plāna prasību ievērošanu un riskiem šo noteikumu 7. punktā minēto mērķrādītāju sasniegšanai, sniedzot detalizētu aprakstu par radušos situāciju, pārkāpuma vai trūkuma rašanās cēloņiem, finansiālo ietekmi, kā arī sniedzot risinājumu par veicamajām darbībām un uzlabojumiem, lai novērstu konstatētās nepilnības.

46. Aģentūrai ir tiesības vienpusēji atkāpties no šo noteikumu 30. punktā minētā līguma jebkurā no šādiem gadījumiem:

46.1. finansējuma saņēmējs neievēro līguma nosacījumus, tai skaitā investīcijas otrās kārtas projekta īstenošana nenotiek atbilstoši projektā noteiktajiem termiņiem vai ir iestājušies citi apstākļi, kas negatīvi ietekmē vai var ietekmēt šo noteikumu 7.2. apakšpunktā minēto mērķrādītāju sasniegšanu;

46.2. finansējuma saņēmējs investīcijas otrās kārtas projekta īstenošanas laikā ir apzināti sniedzis nepatiesu informāciju;

46.3. finansējuma saņēmēja īstenotajā investīcijas otrās kārtas projektā ir konstatēti gadījumi vai pazīmes, kas saistītas ar interešu konfliktu, korupciju, krāpšanu un dubultā finansējuma pārkāpumu pieļaušanu;

46.4. citos līgumā noteiktajos gadījumos.

47. Investīcijas otrās kārtas projekta īstenošanas vieta ir Latvijas Republikas teritorija.

48. Investīcijas otrās kārtas projektu īsteno līdz 2026. gada 30. jūnijam.

V. Noslēguma jautājums

49. Pēc Eiropas Komisijas lēmuma spēkā stāšanās par Atveseļošanas fonda plāna grozījumu priekšlikumiem investīcijas otrās kārtas īstenošanas ietvaros sasniedzami šādi mērķrādītāji:

49.1. līdz 2023. gada 30. jūnijam – 17 līgumu noslēgšana ar pašvaldībām par projektu īstenošanu;

49.2. līdz 2026. gada 30. jūnijam – jaunu vietu nodrošināšana 852 senioriem tādu ilgtermiņa aprūpes pakalpojumu saņemšanai, kas pietuvināti ģimeniskai videi.

Ministru prezidents, ārlietu ministra pienākumu izpildītājs A. K. Kariņš

Labklājības ministre E. Siliņa
1. pielikums
Ministru kabineta
2023. gada 22. augusta
noteikumiem Nr. 475
Projekta iesnieguma vērtēšanas kritēriji Eiropas  Savienības Atveseļošanas un noturības mehānisma plāna investīcijas 3.1.2.3.i. "Ilgstošas sociālās aprūpes pakalpojuma noturība un nepārtrauktība: jaunu ģimeniskai videi pietuvinātu aprūpes pakalpojumu sniedzēju attīstība pensijas vecuma personām" otrās kārtas ietvaros
1. IZSLĒGŠANAS KRITĒRIJIKritēriju ietekme uz lēmuma pieņemšanu (N1)
1.1.Projekta iesniedzējs uz projekta iesnieguma iesniegšanas un atbalsta piešķiršana brīdi2 atbilst izslēgšanas kritērijiem, kas noteikti Eiropas Parlamenta un Padomes 2018. gada 18. jūlija Regulas (ES, Euratom) Nr. 2018/1046 par finanšu noteikumiem, ko piemēro Savienības vispārējam budžetam, ar kuru groza Regulas (ES) Nr. 1296/2013, (ES) Nr. 1301/2013, (ES) Nr. 1303/2013, (ES) Nr. 1304/2013, (ES) Nr. 1309/2013, (ES) Nr. 1316/2013, (ES) Nr. 223/2014, (ES) Nr. 283/2014 un Lēmumu Nr. 541/2014/ES un atceļ Regulu (ES, Euratom) Nr. 966/2012, 136. panta 1. un 4. punktā3

N

2. ATBILSTĪBAS KRITĒRIJIKritēriju ietekme uz lēmuma pieņemšanu (P4, N5)
2.1.

Projekta iesniedzējs atbilst noteikumos par Eiropas Savienības Atveseļošanas un noturības mehānisma plāna 3.1. reformu un investīciju virziena "Reģionālā politika" 3.1.2. reformas "Sociālo un nodarbinātības pakalpojumu pieejamība minimālo ienākumu reformas atbalstam" 3.1.2.3.i. investīcijas "Ilgstošas sociālās aprūpes pakalpojumu noturība un nepārtrauktība: jaunu ģimeniskai videi pietuvinātu aprūpes pakalpojumu sniedzēju attīstība pensijas vecuma personām" otrās kārtas īstenošanu un uzraudzību (turpmāk – noteikumi) noteiktajām prasībām

N
2.2.Projekta iesniedzējam Latvijas Republikā nav Valsts ieņēmumu dienesta administrēto nodokļu parādu6, tai skaitā valsts sociālo apdrošināšanas obligāto iemaksu parādu, kas kopsummā pārsniedz 150 euro, izņemot nodokļu maksājumus, kuru maksāšanas termiņš saskaņā ar likuma "Par nodokļiem un nodevām"  24. panta pirmo, 1.3 un 1.daļu ir pagarināts, sadalīts termiņos, atlikts vai atkārtoti sadalīts termiņos vai attiecībā uz kuriem ir noslēgts vienošanās līgums saskaņā ar minētā likuma 41. pantuP
2.3.Projekta iesnieguma mērķis atbilst noteikumos noteiktajam mērķimP
2.4.Projekta iesniegumā plānotās darbības atbilst noteikumos minētajām atbalstāmajām darbībām, projekta darbībām noteikti atbilstoši sasniedzamie rezultātiP
2.5.Projekta iesniegumā paredzētais Atveseļošanas fonda finansējums vienai ēkai nepārsniedz noteikumos minēto finansējumu, kopējais Atveseļošanas fonda finansējums ir noteikts atbilstoši projektā paredzētajam ēku skaitamP
2.6.Projekta iesniegumā norādītie finansējuma avoti atbilst noteikumu nosacījumiemP
2.7.Projekta iesniegumā plānotās izmaksas atbilst noteikumos minētajām attiecināmajām izmaksām, tās ir pamatotas, aritmētiski precīzas un tieši saistītas ar projekta mērķa un mērķrādītāju sasniegšanuP
2.8.Projekta iesniegumā paredzēta noteikumu 7.2. apakšpunktā minētā mērķrādītāja sasniegšana noteikumos noteiktajā termiņā, mērķrādītāja vērtība ir precīzi noteikta, pamatota, izmērāma un sekmē noteikumos noteiktā investīcijas mērķa sasniegšanuP
2.9.Projekta iesniegumā ir aprakstīta projekta īstenošanas kapacitāte, tai skaitā norādīts projekta administrēšanai un īstenošanai nepieciešamais personāls un sniegts tā apraksts, norādīta projekta iesniedzēja finansēšanas kapacitāte, kā arī sniegts projekta īstenošanas risku izvērtējums un noteikti pasākumi risku mazināšanaiP
2.10.Projekta iesniedzējs atbilstoši noteikumos minētajiem termiņiem piecus gadus pēc noslēguma maksājuma veikšanas apņemas nodrošināt pakalpojumu sniegšanu mērķa grupas personām, tai skaitā nodrošināt nepieciešamos līdzekļus projekta ietvaros izveidoto ēku un pakalpojuma uzturēšanaiP
2.11.Projekta īstenošanas termiņš atbilst noteikumos noteiktajam projekta īstenošanas termiņamP
2.12.

Projekta iesniegumā ir paredzētas darbības, kas veicina principa "nenodarīt būtisku kaitējumu" ievērošanu

P
2.13.Projekta iesniegumā ir norādīts, ka sociālā pakalpojuma sniegšanas vieta ir plānota atbilstoši ģimeniskai videi pietuvināta pakalpojuma principiem (klientiem ir pieejama dzīvojamā istaba un virtuve, kur uzturas visi, tai skaitā darbinieks ar specifiskiem uzdevumiem, vienlaikus katram klientam ir arī sava personiskā telpa – guļamistaba (vienvietīga vai divvietīga)P
2.14.Projekta iesniegumā ir norādīts, ka katra ēka tiks aprīkota vismaz ar noteikumos noteikto minimālo aprīkojumuP
2.15.Projekta iesniegumā norādītā pakalpojuma sniegšanas adrese nav plānota ilgstošas sociālās aprūpes institūcijas teritorijā un nerobežosies ar to (pieļaujams tikai gadījumā, ja esošā institūcija tiks likvidēta vai atrašanās nav tieši blakus)P
2.16.Projekta iesniegumā ir norādīts, ka sociālā pakalpojuma sniegšanas vietā plānots nodrošināt mājokli, ēdināšanu, drošību, sociālo aprūpi un rehabilitāciju, medikamentu lietošanas uzraudzību, kopības sajūtas radīšanu, bet ģimenes ārsta vizītes un citus speciālistus – ārpus pakalpojuma sniegšanas vietas/ārpakalpojumāP
2.17.Projekta iesniegumā ir norādīts, kā sociālā pakalpojuma sniegšanas vietā tiks nodrošināta klientu dienas ritma pielāgošana ģimenes dzīvei, saglabāta personas kontrole pār savu dzīvi un personas pašaprūpes spēju uzturēšanaP
2.18.Projekta iesniegumā ir norādīts pakalpojuma sniegšanai nepieciešamo cilvēkresursu nodrošināšanas (sociālais darbinieks, sociālais aprūpētājs, aprūpētāji u. c.) plāns/prognozeP
2.19.Projekta iesniegumā ir norādīts, kā pakalpojuma sniegšanā iesaistītajiem speciālistiem tiks nodrošinātas zināšanas par ģimeniskai videi pietuvināta pakalpojuma sniegšanas principiem un specifisku aprūpes vajadzību nodrošināšanu klientiem (piemēram, personām ar demenci, personām ar smagiem pašaprūpes traucējumiem)P
2.20.Projekta iesniegumā plānotais apkārtējās teritorijas iekārtojums paredz iespējas klientu aktīvai brīvā laika pavadīšanai ārpus telpām (piemēram, celiņi pastaigām, soliņi, nojumes, iespēja darboties dārzā u. c.)P
2.21.Projekta iesniegumā plānotais apkārtējās teritorijas iekārtojums paredz aprīkojumu fizisku aktivitāšu veikšanaiP
2.22.Projekta iesniegumā paredzēta digitālo risinājumu nodrošināšana pakalpojuma sniegšanāP
2.23.Projekta iesniegumā plānotas darbības vides piekļūstamības nodrošināšanai gan pakalpojuma sniegšanas vietā (iekštelpās un ārtelpā), gan ieejai/iebrauktuvei no ielas/ceļaP
2.24.Projekta iesniegumā norādīts, kā tiks nodrošināta pakalpojuma kvalitātes un klientu dzīves kvalitātes uzraudzībaP
2.25.Projekta iesniegumā norādīts, ka finansējuma saņēmējam ir īpašuma tiesības vai lietošanas tiesības uz termiņu, kas nav īsāks par pieciem gadiem no projektā veiktā noslēguma maksājuma datuma, uz nekustamo īpašumu, kurā tiks veikti ieguldījumiP
3. KVALITĀTES KRITĒRIJIApakškritēriji/punktu skaits

Maksimālais iegūstamais

punktu skaits un punktu

piešķiršanas kārtība

Minimālais nepieciešamais punktu skaits
3.1.Iedzīvotāju virs darbspējas vecuma skaits pašvaldības teritorijā73.1.1. Darbspējas vecumu pārsniegušo iedzīvotāju skaits pašvaldības teritorijā ir 10 000 vai vairāk – 22V-
3.1.2. Darbspējas vecumu pārsniegušo iedzīvotāju skaits pašvaldības teritorijā ir mazāks par 10 000, bet lielāks par 5000 – 1
3.1.3. Darbspējas vecumu pārsniegušo iedzīvotāju skaits pašvaldības teritorijā ir mazāks par 5 000 –  0
3.2.Iedzīvotāju virs darbspējas vecuma īpatsvars pašvaldības teritorijā83.2.1.Darbspējas vecumu pārsniegušo iedzīvotāju īpatsvars pašvaldības teritorijā ir virs Latvijas vidējā rādītāja (21,24 %) – 22V-
3.2.2. Darbspējas vecumu pārsniegušo iedzīvotāju īpatsvars pašvaldības teritorijā ir Latvijā vidējā rādītāja līmenī (21,24 %) vai zem tā, bet ne mazāks par 20 % – 1
3.2.3. Darbspējas vecumu pārsniegušo iedzīvotāju īpatsvars pašvaldības teritorijā ir mazāks par 20 % – 0
3.3.Pašvaldībā ir pieprasījums pēc ģimeniskai videi pietuvinātiem ilgstošas aprūpes pakalpojumiem pensijas vecuma personām

3.3.1. Projekta iesniegumā izvērtēts pašvaldības iedzīvotāju apmierināto un neapmierināto pieprasījumu daudzums pēc sociālās aprūpes pakalpojumiem pensijas vecuma personām ar aprūpes vajadzībām, tai skaitā personām ar demenci vai 3. un 4. aprūpes līmeni, un pamatojums ģimeniskai videi pietuvināta aprūpes pakalpojuma nepieciešamībai konkrētajā pašvaldības teritorijā – 4

6S-
3.3.2. Projekta iesniegumā sniegts pamatojums prognozēm par sociālo pakalpojumu sniedzēja noslodzes nodrošināšanu ilgtermiņā – 2
3.3.3. Projekta iesniegumā nav izvērtēts pieprasījums pēc ģimeniskai videi pietuvinātiem ilgstošas aprūpes pakalpojumiem pensijas vecuma personām, tai skaitā personām ar demenci vai 3. un 4. aprūpes līmeni, un nav pamatota ģimeniskai videi pietuvināta aprūpes pakalpojuma nepieciešamība konkrētajā pašvaldības teritorijā – 0
3.4.Plānotā mērķa grupas koncentrācija vienā sociālā pakalpojuma sniegšanas teritorijā (adresē)3.4.1. Norādītajā sociālā pakalpojuma sniegšanas adresē tiks veidotas mazāk nekā 3 mājas ne vairāk kā 16 klientiem katrā9 – 33V1
3.4.2. Norādītajā pakalpojuma sniegšanas adresē tiks veidotas 3 mājas ne vairāk kā 16 klientiem katrā – 1
3.4.3. Norādītajā pakalpojuma sniegšanas adresē tiks veidotas vairāk nekā 3 mājas vai vairāk nekā 16 klientiem katrā – 0
3.5.Sociālā pakalpojuma sniegšanas teritorijas (adrese) pieejamība ar sabiedrisko transportu3.5.1. Norādītā sociālā pakalpojuma sniegšanas adrese ir ērti pieejama ar sabiedrisko transportu – projekta iesniegumā norādītais attālums līdz sabiedriskajam transportam ir viegli sasniedzams, ejot kājām vai izmantojot tehniskos palīglīdzekļus (nav lielāks par 1 km), transporta kursēšanas biežums ir vairākas reizes dienā katrā virzienā, nodrošinot iespēju nokļūt līdz administratīvajam centram un vispārējiem pakalpojumiem – turp un atpakaļ vienas dienas laikā – 33V1
3.5.2. Norādītās sociālā pakalpojuma sniegšanas adreses pieejamība ar sabiedrisko transportu ir daļēja – projekta iesniegumā norādītais attālums līdz sabiedriskajam transportam nav viegli sasniedzams, ejot kājām vai izmantojot tehniskos palīglīdzekļus (lielāks par 1 km), vai transporta kursēšanas biežums ir vienu reizi dienā katrā virzienā – 1
3.5.3. Norādītā sociālā pakalpojuma sniegšanas adrese nav pieejama ar sabiedrisko transportu – projekta iesniegumā norādītais attālums līdz sabiedriskajam transportam nav sasniedzams, ejot kājām vai izmantojot tehniskos palīglīdzekļus, vai transporta kursēšanas biežums ir retāk kā vienu reizi dienā – 0
3.6.Veidojamā sociālā pakalpojuma sniegšanas vieta plānota integrētā vidē, ņemot vērā pašvaldībās esošo vispārējo pakalpojumu (ārstniecības iestādes, kultūras iestādes u. c.) pieejamību

3.6.1. Projekta iesniegumā ir norādīts, ka sociālā pakalpojuma sniegšanas vietai ir viegli pieejami (sasniedzami) vispārējie pakalpojumi, ko izmanto pārējā sabiedrība – ārsts, fizioterapija u. c. medicīniskās aprūpes iespējas, veikali, pastaigu vietas, kultūras iestādes un citas publiskas telpas, piemēram, kapela vai dievnams, relaksācijas iespējas, frizieris, nodarbību un brīvā laika pavadīšanas iespējas, infrastruktūra – projekta iesniegumā norādīts attālums līdz ārstniecības iestādēm, veikalam un citām publiskajām vietām, sniegta informācija par ceļu segumu un vides piekļūstamību. Personai ir iespēja tos sasniegt saviem spēkiem vai ar aprūpētāja atbalstu, tai skaitā izmantojot sabiedrisko transportu – 4

4V-

3.6.2. Projekta iesniegumā ir norādīts, ka sociālā pakalpojuma sniegšanas vietai ir pieejami (sasniedzami) atsevišķi vispārējie pakalpojumi, ko izmanto pārējā sabiedrība – ārsts, fizioterapija u. c. medicīniskās aprūpes iespējas, veikali, pastaigu vietas, kultūras iestādes un citas publiskas telpas, piemēram, kapela vai dievnams, relaksācijas iespējas, frizieris, nodarbību un brīvā laika pavadīšanas iespējas, infrastruktūra – projekta iesniegumā norādīts attālums līdz ārstniecības iestādēm, veikalam un citām publiskām vietām, sniegta informācija par ceļu segumu, vides piekļūstamību. Personai ir iespēja tos sasniegt saviem spēkiem vai ar aprūpētāja atbalstu, tai skaitā izmantojot sabiedrisko transportu – 2

3.6.3. Projekta iesniegumā ir norādīts, ka sociālā pakalpojuma sniegšanas vietai nav pieejami vispārējie pakalpojumi, ko izmanto pārējā sabiedrība – ārsts, fizioterapija u. c. medicīniskās aprūpes iespējas, veikali, pastaigu vietas, kultūras iestādes un citas publiskas telpas, piemēram, kapela vai dievnams, relaksācijas iespējas, frizieris, nodarbību un brīvā laika pavadīšanas iespējas, infrastruktūra – no pakalpojuma sniegšanas vietas tie ir pieejami tikai ar speciāli organizētu transportu vai nodrošinot tos pakalpojumu sniegšanas vietā – 0

3.7.Projekta iesniedzēja gatavība projekta darbību īstenošanai3.7.1. Pašvaldības teritorijas plānojums paredz pakalpojuma sniegšanai plānotās apbūves iespējamību attiecīgajā teritorijā – 315S3
3.7.2. Plānotajai pakalpojuma sniegšanas vietai piegulošajā teritorijā ir izbūvēta sadalne elektrības pieslēguma veikšanai – 2
3.7.3. Plānotajai pakalpojuma sniegšanas vietai piegulošajā teritorijā ir centralizētā ūdensvada pieslēgšanas iespējas – 2

3.7.4. Plānotajai pakalpojuma sniegšanas vietai piegulošajā teritorijā ir centralizētās kanalizācijas pieslēgšanas iespējas – 2

3.7.5. Uz projekta iesniegšanas brīdi ir uzsākta iepirkuma procedūra vai noslēgts līgums projekta piesaistei zemesgabalam – 3
3.7.6. Uz projekta iesniegšanas brīdi ir uzsākta iepirkuma procedūra vai noslēgts līgums projektā plānoto būvdarbu veikšanai – 3
3.7.7. Projekta iesniegumā nav informācijas, kas apliecina projekta iesniedzēja gatavību projekta darbību īstenošanai – 0
3.8.Pašvaldības ieguldījums deinstitucionalizācijas īstenošanā un vienmērīga sociālo pakalpojumu tīkla attīstībā

3.8.1. Pašvaldības teritorijā ir sociālo pakalpojumu sniedzēji, kuri nodrošina šādus sabiedrībā balstītus sociālos pakalpojumus pensijas vecuma personām un personām ar funkcionāliem traucējumiem – aprūpi mājās un dienas aprūpes centra pakalpojumu pensijas vecuma cilvēkiem, aprūpi mājās un dienas aprūpes centra un grupu mājas (dzīvokļa) pakalpojumus cilvēkiem ar garīga rakstura traucējumiem, specializētās darbnīcas pakalpojumu personām ar smagiem funkcionāliem traucējumiem – 4

7S-
3.8.2. Pašvaldība īsteno vai ir īstenojusi Eiropas Reģionālās attīstības fonda projektu(-us) deinstitucionalizācijas atbalstam 2014.–2020. gada plānošanas periodā, attīstot sabiedrībā balstītu sociālo pakalpojumu infrastruktūru un pabeidzot projektu(-us) sākotnēji plānotajā vai lielākā apjomā – 3

3.8.3. Pašvaldības teritorijā nav sociālo pakalpojumu sniedzēju, kuri nodrošina šādus sabiedrībā balstītus sociālos pakalpojumus pensijas vecuma personām un personām ar funkcionāliem traucējumiem – aprūpi mājās un dienas aprūpes centra pakalpojumu pensijas vecuma cilvēkiem, aprūpi mājās un dienas aprūpes centra un grupu mājas (dzīvokļa) pakalpojumus cilvēkiem ar garīga rakstura traucējumiem, specializētās darbnīcas pakalpojumu personām ar smagiem funkcionāliem traucējumiem – 0

3.9.Finansējuma saņēmēja projekta īstenošanas un finanšu kapacitāte3.9.1. Uz projekta iesniegšanas brīdi ir pieņemts pašvaldības lēmums par projekta īstenošanu (norādot adresi, kurā tiks veidots sociālā pakalpojuma sniedzējs) un finansējuma nodrošināšanu, tai skaitā norādot, ja nepieciešams, ka plānots ņemt Valsts kases aizdevumu – 26S-
3.9.2. Finansējuma saņēmējs apliecina, ka ir pietiekama cilvēkresursu un administratīvā kapacitāte, kā arī finanšu kapacitāte projekta īstenošanai un pabeigšanai līdz noteikumos noteiktajam datumam, tai skaitā ir saņemts pašvaldības apliecinājums izmaksu pieauguma rezultātā radušos izmaksu segšanai – 2
3.9.3. Finansējuma saņēmējs apliecina, ka nodrošinās pievienotās vērtības nodokļa izmaksas un papildu nepieciešamo finansējumu projekta atbalstāmo darbību īstenošanai, ja tāda vajadzība rastos, – 2
3.9.4. Projekta iesniegumā nav informācijas vai pievienotu dokumentu, kas apliecina finansējuma saņēmēja projekta īstenošanas un finanšu kapacitāti – 0

 

Piezīmes.

V – piemēro vienu atbilstošo kritēriju.

S – piemēro visus atbilstošos kritērijus (summējot tiem piemērojamo punktu skaitu).

___________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

Projekta iesniegumu noraida, ja kādā no kritērijiem vērtējums ir "Jā".

2 Atbilstību kritērijam pārbauda:

1) uz projekta iesnieguma iesniegšanas dienu;

2) uz lēmuma par projekta iesnieguma apstiprināšanas dienu vai atzinuma par nosacījumu izpildi pieņemšanas dienu, ja ir bijis pieņemts lēmums par projekta iesnieguma apstiprināšanu ar nosacījumu.

3 Atbilstību Eiropas Parlamenta un Padomes 2018. gada 18. jūlija Regulas (ES, Euratom) Nr. 2018/1046 par finanšu noteikumiem, ko piemēro Savienības vispārējam budžetam, ar kuru groza Regulas (ES) Nr. 1296/2013, (ES) Nr. 1301/2013, (ES) Nr. 1303/2013, (ES) Nr. 1304/2013, (ES) Nr. 1309/2013, (ES) Nr. 1316/2013, (ES) Nr. 223/2014, (ES) Nr. 283/2014 un Lēmumu Nr. 541/2014/ES un atceļ Regulu (ES, Euratom) Nr. 966/2012, 136. panta 1. punkta "b" apakšpunktam vērtē saskaņā ar vispārīgo atbilstības kritēriju Nr. 2.2.

Ja kritērijs neatbilst, aģentūra pieņem lēmumu par projekta iesnieguma apstiprināšanu ar nosacījumu.

Ja kritērijs neatbilst, atbildīgā iestāde pieņem lēmumu par projekta iesnieguma noraidīšanu.

Informācija par projekta iesniedzēja nodokļu parādiem tiek pārbaudīta, izmantojot Valsts ieņēmumu dienesta administrēto nodokļu (nodevu) parādnieku datubāzi (https://www6.vid.gov.lv/NPAR):

1) uz projekta iesnieguma iesniegšanas dienu;

2) uz precizējumu iesniegšanas dienu, kā arī gadījumos, kad iepriekš netika izvirzīts nosacījums.

Centrālās statistikas pārvaldes dati par 2022. gadu, pieejami – https://data.stat.gov.lv/pxweb/lv/OSP_PUB/START__POP__IR__IRD/IRD081/table/tableViewLayout1/.

Centrālās statistikas pārvaldes dati par 2022. gadu – aprēķins, ņemot vērā iedzīvotāju kopējo skaitu sadalījumā pa pašvaldībām un cilvēku skaitu pēc darbspējas vecuma sadalījumā pa pašvaldībām.

9 Ja Eiropas Komisijas saskaņo klientu skaita palielinājumu vienā ēkā no 12 uz 16.

2. pielikums
Ministru kabineta
2023. gada 22. augusta
noteikumiem Nr. 475
Ģimeniskai videi pietuvinātu aprūpes pakalpojumu sniegšanai uzbūvēto ēku minimālais aprīkojuma saraksts
Nr.p.k.Telpa un aprīkojuma veids
1.Guļamistaba:
1.1.funkcionālā gulta (elektriskā);
1.2.naktsskapītis;
1.3.drēbju skapis;
1.4.plaukts personīgajām mantām;
1.5.galds;
1.6.krēsls;
1.7.atpūtas krēsls;
1.8.televizors.
2. Priekšnams:
2.1.virsdrēbju turētāji;
2.2.lietussargu turētājs;
2.3.plaukts apaviem;
2.4.sols vai cits risinājums, lai apsēstos.
3. Telpa drēbju kopšanai:
3.1.veļas mazgājamā mašīna;
3.2.veļas žāvējamā mašīna;
3.3.gludeklis;
3.4.gludināmais dēlis;
3.5. plaukti;
3.6. drēbju pakaramie;
3.7.slēdzams skapis.
4. Dzīvojamā istaba:
4.1.galdi;
4.2.krēsli;
4.3.atpūtas krēsli;
4.4.dīvāns;
4.5.plaukti grāmatām;
4.6.plaukts katram klientam;
4.7.televizors.
5. Virtuve:
5.1.virsma ēdiena gatavošanai ar izlietni;
5.2.skapīši vai atvilktnes;
5.3.plaukti;
5.4.ledusskapis;
5.5.mikroviļņu krāsns;
5.6. iebūvējamā indukcijas plīts virsma;
5.7.cepeškrāsns;
5.8.tvaika nosūcējs;
5.9.trauku mazgājamā mašīna;
5.10. elektriskā tējkanna;
5.11.virtuves un galda piederumi.
6. Terase:
6.1.galds;
6.2.krēsli.
7. Visai ēkai:
7.1.bezvadu lokālais tīkls (Wi-Fi) (pieejamībai visās telpās);
7.2.bezvadu drošības sistēma  – katram klientam un visās koplietošanas telpās.

 

26.08.2023