Tiesību akts: spēkā esošs
Talsu novada pašvaldības domes saistošie noteikumi Nr. 17

Talsos 2023. gada 29. jūnijā (prot. Nr. 10, 53. p., lēmums Nr. 305)
Par ielu tirdzniecības kārtību un pašvaldības nodevām par tirdzniecību publiskās vietās Talsu novada pašvaldības teritorijā
Izdoti saskaņā ar likuma "Par nodokļiem un nodevām" 12. panta
 pirmās daļas 4. punktu, Ministru kabineta 2010. gada 12. maija
 noteikumu Nr. 440 "Noteikumi par tirdzniecības veidiem, kas saskaņojami
 ar pašvaldību, un tirdzniecības organizēšanas kārtību" 9. punktu un
 15.8. un 19.7. apakšpunktu, Ministru kabineta 2005. gada 28. jūnija
 noteikumu Nr. 480 "Noteikumi par kārtību, kādā pašvaldības
 var uzlikt pašvaldību nodevas" 16.1 punktu
I. Vispārīgie jautājumi

1. Saistošie noteikumi (turpmāk – Noteikumi) nosaka:

1.1. kārtību, kādā tirdzniecības dalībnieks vai tirdzniecības organizators saskaņo ar Talsu novada pašvaldību (turpmāk – pašvaldība) tirdzniecības vietas iekārtošanu pašvaldības administratīvajā teritorijā publiskās vietās;

1.2. kārtību, kādā ar pašvaldību saskaņojama sabiedriskās ēdināšanas pakalpojumu sniegšana ielu tirdzniecības jomā;

1.3. tirdzniecības dalībnieka un tirdzniecības organizatora pienākumus kārtības nodrošināšanai;

1.4. nosacījumus pašvaldības izsniegtās ielu tirdzniecības vai tirdzniecības organizatora atļaujas darbības apturēšanai uz laiku vai anulēšanai;

1.5. pašvaldības nodevas par tirdzniecību publiskās vietās.

2. Atļauju ielu tirdzniecībai vai ielu tirdzniecības organizēšanai un saskaņojamu sabiedriskās ēdināšanas pakalpojumu sniegšanai pašvaldības administratīvajā teritorijā izsniedz, izsniegtās atļaujas darbību aptur uz laiku vai anulē, kā arī svītro tirdzniecības dalībnieku no to saraksta Pašvaldības Licencēšanas komisija (turpmāk – Komisija), bet fiziskai personai, kurai atbilstoši nodokļu jomu reglamentējošiem normatīvajiem aktiem nav jāreģistrē saimnieciskā darbība, atļauju ielu tirdzniecībai iesniedz, izsniegtās atļaujas darbību aptur uz laiku vai anulē pašvaldības izpilddirektors vai viņa pilnvarota amatpersona.

II. Ielu tirdzniecības vai ielu tirdzniecības organizēšanas noteikumi

3. Pašvaldības administratīvajā teritorijā publiskās vietās ielu tirdzniecība ir atļauta tikai pašvaldības noteiktajās vietās, kas publicētas pašvaldības oficiālajā interneta vietnē www.talsunovads.lv, vai vietās, kuru iekārtošanu pašvaldība saskaņojusi. Sabiedriskās ēdināšanas pakalpojumu sniegšana ar piesaisti pastāvīgai pakalpojuma sniegšanas vietai ir atļauta, saņemot pašvaldības saskaņojumu.

4. Fiziskai un juridiskai personai ir pienākums saņemt pašvaldības atļauju ielu tirdzniecībai vai ielu tirdzniecības organizēšanai pašvaldības administratīvajā teritorijā, pirms ielu tirdzniecības veikšanas vai organizēšanas. Atļauja tiek izsniegta tikai pēc pašvaldības nodevas, kas paredzēta šajos saistošajos noteikumos, samaksas.

5. Pašvaldības izsniegtajai atļaujai vai saskaņojumam jāatrodas ielu tirdzniecības, tai skaitā, sabiedriskās ēdināšanas pakalpojumu sniegšanas, vietā.

6. Ielu tirdzniecība bez derīgas pašvaldības atļaujas vai saskaņojuma, tai skaitā, ja atļauja vai saskaņojums neatrodas tirdzniecības vietā, ir tirdzniecība neatļautā vietā.

7. Īslaicīgai preču pārdošanai kultūras, sporta vai reliģisku svētku vai citu pasākumu norises laikā un vietā ielu tirdzniecība ir atļauta no transportlīdzekļiem un tirdzniecības vietām, kas iekārtotas uz attiecīgā pasākuma norises laiku, saskaņojot attiecīgo tirdzniecības vietu ar nekustamā īpašuma īpašnieku vai tiesisko valdītāju, kā arī ar pasākuma organizatoru, un saņemot pašvaldības atļauju ielu tirdzniecībai vai ielu tirdzniecības organizēšanai.

8. Tirdzniecības dalībnieks vai tirdzniecības organizators nav tiesīgs nodot ielu tirdzniecības vai ielu tirdzniecības organizēšanas atļauju citai personai.

9. Vienai ielu tirdzniecības vietai paredzēta platība publiskās vietās ir ne mazāka kā 3 m2, izņemot sabiedriskās ēdināšanas pakalpojuma sniegšanas vietai.

10. Vienai ielu tirdzniecības vietai paredzētā platība publiskās vietās ir ne mazāka kā 3 m2, bet ne lielāka kā 9 m2, izņemot sabiedriskās ēdināšanas pakalpojuma sniegšanas vietai.

11. Ielu tirdzniecības vietas ierīkošanai noteikti šādi kritēriji:

11.1. tirdzniecības vietas izvietojums nedrīkst traucēt satiksmi, brīvu gājēju, bērnu ratiņu un ratiņkrēslu lietotāju kustību. Minimālais vēlamais ietves brīvtelpas platums ir 1,5 m, taču ne šaurāks kā 1,2 m;

11.2. ielu tirdzniecība nav pieļaujama vietās, kas aizsedz stacionārus reklāmas objektus;

11.3. ielu tirdzniecība vieta nedrīkst aizsegt satiksmes organizācijas tehniskos līdzekļus, pasliktinot to redzamību un uztveršanu;

11.4. ielu tirdzniecība vieta netraucē piekļuvi ieejām/izejām ēkās, tostarp evakuācijas izejām;

11.5. ielu tirdzniecības vietā nedrīkst tikt bojāta zaļā zona, apstādījumi un esošais cietais segums;

11.6. ielu tirdzniecība nav pieļaujama autostāvvietās, izņemot:

11.6.1. ja tirdzniecība tiek veikta no transportlīdzekļa pie komercobjekta, ņemot vērā autostāvvietu skaita pietiekamību;

11.6.2. publisku pasākumu laikā, ja ir saņemts attiecīgā pasākuma organizatora saskaņojums;

11.6.3. ja tas atļauts pārvietojamā mazumtirdzniecības punkta maršrutā.

III. Ielu tirdzniecības un ielu tirdzniecības organizatora atļaujas izsniegšanas kārtība

12. Lai saņemtu pašvaldības atļauju ielu tirdzniecībai, tirdzniecības dalībnieks iesniedz pašvaldībā iesniegumu, norādot informāciju un pievienojot dokumentus, kas norādīti Ministru kabineta 2010. gada 12. maija noteikumi Nr. 440 "Noteikumi par tirdzniecības veidiem, kas saskaņojami ar pašvaldību, un tirdzniecības organizēšanas kārtību" (turpmāk – MK noteikumi Nr. 440) 15. punktā, kā arī:

12.1. speciālās atļaujas (licences), ja preču realizācijai tāda ir nepieciešama saskaņā ar normatīvajiem aktiem, atvasinājumu;

12.2. ja plānota tirdzniecība ar pārtikas produktiem, dokumenta, kas apliecina tiesības iesaistīties pārtikas apritē, atvasinājumu;

12.3. zemes lietošanas tiesību apliecinoša dokumenta atvasinājumu, ja ir pieteikta tirdzniecība ar pašu ražoto lauksaimniecības produkciju (iesniedz tikai fiziska persona).

13. Lai saņemtu pašvaldības atļauju ielu tirdzniecības organizēšanai un kļūtu par tirdzniecības organizatoru, juridiskā vai fiziskā persona, kura reģistrējusi saimniecisko darbību, vai publiskā persona iesniedz pašvaldībā iesniegumu, norādot informāciju un pievienojot dokumentus, kas norādīti MK noteikumu Nr. 440 19. punktā, kā arī:

13.1. tirdzniecības vietai nepieciešamās teritorijas platību, izmērus un izvietojumu;

13.2. tirdzniecības organizēšanas vietas vizuālā risinājuma skici.

14. Saistošo noteikumu 12. un 13. punktā paredzēto iesniegumu pašvaldībā var iesniegt:

14.1. personīgi pašvaldības apmeklētāju pieņemšanas centrā Kareivju ielā 7, Talsos, Talsu novadā vai pašvaldības pilsētu un pagastu pārvaldēs;

14.2. sūtot pa pastu uz adresi Kareivju iela 7, Talsi, Talsu novads, LV-3201;

14.3. sūtot elektroniskā veidā (parakstītu ar drošu elektronisko parakstu) uz e-pasta adresi pasts@talsi.lv vai pašvaldības oficiālo elektronisko adresi.

15. Pašvaldība piecu darbdienu laikā izskata saistošo noteikumu 12. vai 13. punktā minēto iesniegumu un izsniedz ielu tirdzniecības atļauju vai atļauju ielu tirdzniecības organizēšanai vai pieņem lēmumu par atteikumu izsniegt atļauju un paziņo to iesnieguma iesniedzējam Paziņošanas likumā noteiktajā kārtībā.

16. Atļauju ielu tirdzniecībai un ielu tirdzniecības organizēšanai izsniedz uz iesniegumā norādīto laika periodu, bet ne ilgāk kā uz vienu gadu.

17. Ja atbilstoši Publisku izklaides un svētku pasākumu drošības likumam pasākuma rīkošanai jāsaņem pašvaldības saskaņojums, atļauja ielu tirdzniecībai vai ielu tirdzniecības organizēšanai pasākuma laikā ir derīga, ja izsniegts saskaņojums publiska pasākuma rīkošanai.

IV. Kārtība, kādā ar pašvaldību saskaņojama sabiedriskās ēdināšanas pakalpojumu sniegšana

18. Sabiedriskās ēdināšanas pakalpojumu sniegšana ielu tirdzniecības vietā ir atļauta tikai ar piesaisti pastāvīgai sabiedriskās ēdināšanas sniegšanas vietai, izņemot sabiedrisko ēdināšanu publisko pasākumu laikā, saņemot pašvaldības rakstveida saskaņojumu.

19. Sabiedriskās ēdināšanas pakalpojumu sniegšana ielu tirdzniecības vietā ir atļauta ar piesaisti pastāvīgai sabiedriskās ēdināšanas sniegšanas vietai un publisko pasākumu laikā, kā arī citās publiskās vietās, saņemot pašvaldības rakstveida saskaņojumu.

20. Lai saņemtu pašvaldības saskaņojumu sabiedriskās ēdināšanas pakalpojuma ar piesaisti pastāvīgai pakalpojuma sniegšanas vietai un ielu tirdzniecības vietas iekārtošanai saistošo noteikumu 18. punktā noteiktajā kārtībā, pašvaldībā iesniedz:

20.1. iesniegumu, kurā norāda:

20.1.1. pakalpojuma sniedzēja vārdu, uzvārdu vai nosaukumu un nodokļu maksātāja reģistrācijas kodu, juridisko adresi;

20.1.2. realizējamo preču grupas;

20.1.3. sabiedriskās ēdināšanas pakalpojumu sniegšanas vietu (tai skaitā vietas platību), ilgumu un laiku;

20.2. speciālās atļaujas (licences), ja preču realizācijai tāda ir nepieciešama saskaņā ar normatīvajiem aktiem, atvasinājumu;

20.3. skaidrojošu aprakstu par plānoto terases būvniecību, tai skaitā par izmantotajiem būvizstrādājumiem, plānoto būvdarbu veikšanas laiku, būvniecības atkritumu apsaimniekošanu;

20.4. novietojuma plānu, kurā norādīts terases novietojums zemes gabalā un tās ārējie izmēri, vienā no ieteicamiem mērogiem: (M 1:250; M 1:500; M 1:1000) uz topogrāfiskā plāna, zemes robežu plāna vai būvju situācijas plāna, gājējiem paredzētās teritorijas platību, ja tirdzniecības vieta izvietota gājēju zonā. Novietojuma plānu saskaņo ar zemes gabala īpašnieku vai, ja tāda nav, – ar tiesisko valdītāju;

20.5. sabiedriskās ēdināšanas pakalpojuma sniegšanas vietas ar piesaisti pastāvīgai pakalpojuma sniegšanas vietai vizuālā risinājuma skici, atainojot ielu tirdzniecības vietas aprīkojumu, detaļu dizainu (mēbeles, saulessargi, lietussargi, norobežojošie elementi, apgaismojums, puķu kastes un citi elementi);

20.6. piekļuves risinājumus inženierkomunikāciju akām vai uztvērējakām gadījumā, ja ar grīdas segumu tās paredzēts nosegt;

20.7. gadījumos, kad sabiedriskās ēdināšanas pakalpojumu sniegšanas vieta, kas ielu tirdzniecības vietā piesaistīta pastāvīgai sabiedriskās ēdināšanas pakalpojumu sniegšanas vietai, plānota daudzdzīvokļu mājas teritorijā, jāiesniedz daudzdzīvokļu mājas īpašnieku atļauja (kopības lēmums) vai līgums par kopīpašuma teritorijas izmantošanu sabiedriskās ēdināšanas pakalpojumu sniegšanai.

21. Iesniegums pašvaldības saskaņojumam par sabiedriskās ēdināšanas pakalpojumu ar piesaisti pastāvīgai pakalpojuma sniegšanas vietai ir jāiesniedz atkārtoti, ja ir mainījies vai plānots mainīt kādu no saistošo noteikumu 20. punktā minētajiem apstākļiem vai informāciju par:

21.1. sabiedriskās ēdināšanas pakalpojuma sniegšanas vietas ar piesaisti pastāvīgai pakalpojuma sniegšanas vietai vizuālo risinājumu;

21.2. realizējamo preču grupām;

21.3. sabiedriskās ēdināšanas pakalpojumu sniegšanas vietu (tai skaitā vietas platību), ilgumu un laiku;

21.4. pakalpojuma sniedzēju.

22. Sabiedriskās ēdināšanas pakalpojuma ar piesaisti pastāvīgai sabiedriskās ēdināšanas sniegšanas vietai sniedzēja pienākums ir viena mēneša laikā rakstveidā informēt pašvaldību par sabiedriskās ēdināšanas pakalpojuma sniegšanas pārtraukšanu.

23. Sabiedriskās ēdināšanas pakalpojuma ar piesaisti pastāvīgai sabiedriskās ēdināšanas sniegšanas vietai, kā arī citās publiskās vietās, sniegšanai jāatbilst šādiem papildu kritērijiem:

23.1. teritorijas norobežojuma ar dekoratīviem elementiem vai stikla barjerām maksimālais pieļaujamais augstums 1,20 m;

23.2. mākslīgās grīdas izvietošana pieļaujama tikai teritorijās bez cietā seguma, uz nekvalitatīva seguma un uz seguma ar līmeņa starpību. Grīdas savienojumam ar ietvi un ietves savienojumam ar brauktuvi jābūt vienā līmenī, nodrošinot netraucētu gājēju un personu ar funkcionālajiem traucējumiem pārvietošanos un piekļuvi;

23.3. aizliegts izmantot vidi degradējošus (bojātus, konkrētai vietai pēc krāsojuma un materiāla neatbilstošus) risinājumus, ko katrā gadījumā individuāli izvērtē pašvaldība;

23.4. jānodrošina bezmaksas tualetes pieejamība apmeklētājiem, aizliegta pārvietojamo tualešu uzstādīšana apmeklētājiem no publiskās teritorijas redzamā vietā; prasība tiek attiecināta tikai uz sabiedriskās ēdināšanas pakalpojuma ar piesaisti pastāvīgai sabiedriskās ēdināšanas sniegšanas vietai;

23.5. aizliegts iekārtot tirdzniecības vietu zālienos, zālājos, apstādījumos, izņemot gadījumus, ja ir saskaņots ar zemes gabala īpašnieku vai, ja tāda nav, – ar tiesisko valdītāju, un bojāt ielas ietvju segumu, kā arī traucēt gājēju plūsmu.

V. Tirdzniecības dalībnieka, tai skaitā sabiedriskās ēdināšanas pakalpojumu sniedzēja, un tirdzniecības organizatora pienākumi kārtības nodrošināšanai

24. Tirdzniecības dalībnieks, tai skaitā sabiedriskās ēdināšanas pakalpojuma sniedzējs, ir atbildīgs:

24.1. par ielu tirdzniecības noteikumu ievērošanu konkrētajā tirdzniecības, tai skaitā sabiedriskās ēdināšanas pakalpojumu sniegšanas, vietā;

24.2. par atļaujā norādīto nosacījumu, tai skaitā, attiecībā uz preču grupām, ievērošanu;

24.3. par tirdzniecības, tai skaitā, sabiedriskās ēdināšanas pakalpojuma sniegšanas vietas, izvietojuma un vizuālā risinājuma ievērošanu;

24.4. par tīrības un kārtības nodrošināšanu konkrētajā ielu tirdzniecības, tai skaitā, sabiedriskās ēdināšanas pakalpojuma sniegšanas, vietā un 1,5 m rādiusā ap to, atkritumu urnu izvietošanu un to iztukšošanu ne retāk kā vienu reizi dienā;

24.5. par ielu tirdzniecības vietas un tās elementu demontāžu dienas beigās, izņemot gadījumu, kad tirdzniecības vieta saskaņota būvvaldē kā projekts par sabiedriskās ēdināšanas pakalpojumu sniegšanu;

24.6. par speciālo iekārtu un objektu, kas tiek izmantoti tirdzniecības veikšanai, tai skaitā sabiedriskās ēdināšanas pakalpojumu sniegšanai, atbilstību spēkā esošo normatīvo aktu prasībām, tai skaitā, uzturēšanu kārtībā, tīrībā un bez bojājumiem, kā arī iekārtu un objektu, kas zaudējuši savu funkcionālo nozīmi, novākšanu.

25. Tirdzniecības organizators ir atbildīgs:

25.1. par to, ka tirdzniecību veic tikai tirdzniecības atļaujā norādītā persona vai šīs personas pilnvarotais pārstāvis;

25.2. par saskaņoto tirdzniecības vietu skaita atļautās platības ievērošanu, izvietojuma un augstuma ievērošanu;

25.3. par tīrības un kārtības nodrošināšanu ielu tirdzniecības vietās;

25.4. par tirdzniecības vietu uzturēšanu kārtībā tirdzniecības laikā un tirdzniecības teritorijas sakopšanu pēc darba beigšanas;

25.5. par tirdzniecības organizēšanas vietā esošo tirdzniecības dalībnieku atbilstību iesniegtajam tirdzniecības dalībnieku sarakstam.

26. Ielu tirdzniecības organizatoram un tirdzniecības dalībniekam, tai skaitā sabiedriskās ēdināšanas pakalpojumu sniedzējam, aizliegts:

26.1. izmantot vai pārdot vienreizlietojamus plastmasu saturošus izstrādājumus, uz kuriem attiecas normatīvajos aktos noteiktās prasības par patēriņa samazināšanu;

26.2. aizsegt satiksmes organizācijas tehniskos līdzekļus, pasliktinot to redzamību un uztveršanu;

26.3. bojāt pilsētvides un apstādījumu elementus;

26.4. traucēt tuvumā esošo valsts un pašvaldības, kultūras un izglītības iestāžu darbu;

26.5. pārdot dzērienus stikla iepakojumā pasākumu laikā;

26.6. bez pastāvīgās tirdzniecības vai pakalpojumu sniegšanas vietas īpašnieka vai tā pārstāvja iepriekšējas piekrišanas aizsegt pastāvīgās tirdzniecības vai pakalpojumu sniegšanas vietas reklāmas objektus;

26.7. traucēt piekļuvi ieejai/izejai ēkā, tostarp evakuācijas izejai;

26.8. aizsegt satiksmes organizācijas tehniskos līdzekļus, pasliktinot to redzamību.

VI. Pašvaldības nodeva par tirdzniecību publiskās vietās

27. Pašvaldības nodevu par tirdzniecību publiskās vietās (turpmāk – nodeva) var samaksāt, veicot bezskaidras naudas norēķinu saskaņā ar pašvaldības izsniegtu rēķinu, vai skaidrā naudā pašvaldības pilsētu un pagastu pārvaldēs pirms atļaujas saņemšanas vai ar nodevu apliekamo darbību veikšanas.

28. Nodevu likmes noteiktas par vienu tirdzniecības vietu, izņemot par sabiedriskās ēdināšanas pakalpojumu sniegšanu publiskā vietā, kur nodeva attiecināma uz saskaņoto tirdzniecības platību.

29. Ja ielu tirdzniecība tiek organizēta pašvaldības īpašumā vai tiesiskajā valdījumā esošajā nekustamajā īpašumā un tirdzniecības organizators nav pašvaldība, tirdzniecības organizators ir tiesīgs noteikt tirdzniecības dalībniekam maksu par ielu tirdzniecības organizēšanas nodrošināšanu, kas pielīdzināta nodevas apmēram, un tirdzniecības dalībniekam par preču pārdošanu attiecīgajā tirdzniecības vietā vienlaicīgi nevar tikt piemērota nodeva un maksa par ielu tirdzniecības organizēšanas nodrošināšanu.

30. Nodevas likme par ielu tirdzniecību, pakalpojumu sniegšanu publiskās vietās vai sabiedriskās ēdināšanas pakalpojumu sniegšanu Talsu novadā:

Nr.p.k.Tirdzniecības dalībnieks, sabiedriskās ēdināšanas pakalpojumu sniedzējs vai pakalpojumu sniedzējs publiskā vietā

Nodeva par vienu tirdzniecības vietu:

diennaktī (euro)

mēnesī (euro)

Svētkos vai pasākuma laikā un vietā diennaktī (euro)

30.1.tirdzniecība, ko veic fiziskā persona, kurai atbilstoši nodokļu jomu reglamentējošiem normatīvajiem aktiem nav jāreģistrē saimnieciskā darbība, ar:

30.1.1.

pašu ražoto lauksaimniecības produkciju:

0,00

0,00

0,00

30.1.1.1.

izmantošanai pārtikā paredzētos augkopības, lopkopības un svaigus zivju produktus nelielos apjomos saskaņā ar normatīvo aktu prasībām par primāro produktu apriti nelielos apjomos un biškopības produktus

30.1.1.2.

grieztos ziedus, zarus, no tiem gatavotus izstrādājumus, Ziemassvētkiem paredzētus nocirstus vai podos augošus dažādu sugu skuju kokus, puķu un dārzeņu stādus, dēstus, sīpolus, gumus, ziemcietes un sēklas

30.1.1.3.

augļu koku un ogulāju stādus, dekoratīvo koku un krūmu stādmateriālu,

30.1.1.4.

mājas apstākļos ražotus pārtikas produktus no pašu ražotās lauksaimniecības produkcijas,

30.1.2.

savvaļas ogas, augļus, riekstus, sēnes un savvaļas ziedus

30.1.3.

pašu iegūtus svaigus zivju produktus un medījamo dzīvnieku produktus nelielos apjomos saskaņā ar normatīvo aktu prasībām par primāro produktu apriti nelielos apjomos,

30.1.4.

lauksaimniecības un mājas (istabas) dzīvniekus saskaņā ar normatīvo aktu prasībām par kārtību, kādā organizējama dzīvnieku tirdzniecība publiskās vietās, un labturības prasībām dzīvnieku tirdzniecībai

30.1.5.

lietotas personiskās mantas, izņemot autortiesību vai blakustiesību objektus, kas reproducēti personiskām vajadzībām;
30.2.tirdzniecība, ko veic fiziska persona, kura reģistrējusi saimniecisko darbību, vai juridiskā persona par tirdzniecību ar:

30.2.1.

pašu ražotām pārtikas un nepārtikas precēm,

5,00

15,00

7,00

30.2.2.

rūpnieciski ražotām pārtikas un nepārtikas precēm,

10,00

20,00

12,00

30.2.3.

pašu ražotiem alkoholiskiem dzērieniem,

20,00

60,00

25,00

30.2.4.

izlejamiem un fasētiem alkoholiskajiem dzērieniem, kas nav pašu ražoti;

40,00

100,00

50,00

30.3.sabiedriskās ēdināšanas pakalpojumu sniegšana (bez alkoholisko dzērienu realizācijas);

10,00

30,00

15,00

30.4.pakalpojumu sniegšana publiskā vietā;

5,00

15,00

7,00

30.5.produktu un pakalpojumu reklamēšana bez tirdzniecības

10,00

20,00

12,00

31. No nodevas samaksas, kas norādītas saistošo noteikumu 30. punktā, atbrīvoti:

31.1. pensijas vecumu sasniegušas personas;

31.2. personas ar 1. vai 2. grupas invaliditāti un personas (ģimenes), kuras audzina bērnus ar invaliditāti (iesniedzot/uzrādot nepieciešamos dokumentus);

31.3. Talsu novada iedzīvotāji, kuru dzīvesvieta ir deklarēta Talsu novadā un kuriem noteikts maznodrošinātas vai trūcīgas personas (ģimenes) statuss;

31.4. fiziskas vai juridiskas personas, kuras pašvaldība ir uzaicinājusi nodrošināt ar pārtikas produktiem pašvaldības organizētā sporta vai kultūras pasākuma dalībniekus;

31.5. nevalstiskās organizācijas, kuru juridiskā adrese ir reģistrēta Talsu novadā;

31.6. juridiskas personas, kurām ir piešķirts sabiedriskā labuma organizācijas vai sociālā uzņēmuma statuss;

31.7. personas līdz 18 gadu vecumam, kas tirgojas ar pašu izgatavotām precēm;

31.8. valsts institūcijas, pašvaldības kapitālsabiedrības un iestādes, kas izveidotas pašvaldības funkciju nodrošināšanai.

32. Nodeva 50 procentu apmērā no 30. punktā noteiktās nodevas likmes tiek piemērota nodevas maksātājiem, kuru dzīvesvieta ir deklarēta Talsu novadā vai kuru juridiskā adrese ir reģistrēta Talsu novadā.

33. Ja tirdzniecības dalībnieks veic ielu tirdzniecību vienā tirdzniecības vietā ar dažādām realizējamām preču grupām, tad nodevas apmērs tiek noteikts pēc augstākās nodevas likmes.

34. Nodeva par ielu tirdzniecības organizēšanas atļaujas izsniegšanu atkarībā no ielu tirdzniecības termiņa, preču veida un tirdzniecības norises vietas:

Nr.p.k.Preču veids un tirdzniecības norises vieta

Nodeva par ielu tirdzniecības organizēšanu

diennaktī (euro)

mēnesī (euro)

34.1.ielu tirdzniecības organizēšana, ja tirdzniecības vieta atrodas pašvaldības īpašumā vai tiesiskajā valdījumā esošajā nekustamajā īpašumā;

10,00

20,00

34.2.ielu tirdzniecības organizēšana, ja tirdzniecības vieta neatrodas pašvaldības īpašumā vai tiesiskajā valdījumā esošajā nekustamajā īpašumā, ar:  

34.2.1.

lietotām personiskām mantām,

0,00

10,00

34.2.2.

pašražotām amatniecības, pārtikas, lauksaimniecības precēm un pakalpojumu sniegšanu,

10,00

20,00

34.2.3.

pašražotiem alkoholiskiem dzērieniem, rūpnieciski ražotām precēm un sabiedriskās ēdināšanas pakalpojuma sniegšanu,

20,00

30,00

34.2.4.

izlejamo alkoholu un fasētiem alkoholiskajiem dzērieniem.

50,00

100,00

35. Nodeva par ielu tirdzniecību no pārvietojamā mazumtirdzniecības punkta (autoveikala), ja tirdzniecība tiek veikta:

Nr.p.k.Realizējamo preču veids

Nodeva par ielu tirdzniecību mēnesī (euro)

Nodeva par ielu tirdzniecību gadā (euro)

35.1.ar pārtikas un rūpniecības precēm

15,00

140,00

35.2.ar alkoholiskajiem dzērieniem un tabakas izstrādājumiem

20,00

170,00

VII. Nosacījumi pašvaldības izsniegtās ielu tirdzniecības vai tirdzniecības organizatora atļaujas darbības apturēšanai uz laiku vai atļaujas anulēšanai

36. Pašvaldība ir tiesīga tirdzniecības dalībniekam vai tirdzniecības organizatoram izsniegtās atļaujas darbību apturēt uz laiku:

36.1. sakarā ar tirdzniecības teritorijā vai tai piegulošajā teritorijā vai ēkās veicamajiem remontdarbiem, sakarā ar pašvaldības projektu īstenošanu vai publiskajiem pasākumiem;

36.2. ja tirdzniecības atļauja ir nodota citai personai;

36.3. ja ielu tirdzniecība rada draudus apmeklētāju drošībai;

36.4. ja nav ievērotas šajos noteikumos noteiktās prasības kārtības nodrošināšanai tirdzniecības vietā vai tirdzniecības organizēšanas vietā.

37. Apturot ielu tirdzniecības atļauju uz laiku, samaksātā nodeva netiek atmaksāta, bet pašvaldībai ir tiesības pagarināt izdotās tirdzniecības atļaujas darbības laiku par periodu, uz kuru attiecīgā atļauja apturēta, ja uz attiecīgās atļaujas darbības termiņa pagarināšanas brīdi nepastāv apstākļi atļaujas izsniegšanas atteikumam.

38. Noteikumu 36. punktā minētajos gadījumos atļaujas darbība tiek apturēta līdz attiecīgo nepilnību novēršanai vai attiecīgo procesu pabeigšanai.

39. Pašvaldība ir tiesīga anulēt izsniegto atļauju tirdzniecības dalībniekam vai tirdzniecības organizatoram tirdzniecības dalībniekam vai tirdzniecības organizatoram izsniegtā atļauja MK noteikumu Nr. 440 27. punktā noteiktajos gadījumos.

VIII. Administratīvo aktu pārsūdzēšana

40. Komisijas un pašvaldības izpilddirektora izdoto administratīvo aktu vai faktisko rīcību persona var apstrīdēt pašvaldības domē.

41. Pašvaldības domes pieņemto lēmumu par apstrīdēto administratīvo aktu vai faktisko rīcību var pārsūdzēt Administratīvajā rajona tiesā normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā.

IX. Noslēguma jautājums

42. Ielu tirdzniecības atļaujas, kas izsniegtas līdz šo noteikumu spēkā stāšanās dienai ir spēkā līdz atļaujā norādītā termiņa beigām.

Talsu novada domes priekšsēdētāja E. Kārkliņa
Talsu novada pašvaldības domes 2023. gada 29. jūnija saistošo noteikumu Nr. 17 "Par ielu tirdzniecības kārtību un pašvaldības nodevu ielu tirdzniecībai publiskās vietās Talsu novada pašvaldības teritorijā"
paskaidrojuma raksts

Paskaidrojuma raksta sadaļa

Norādāmā informācija 

1. Mērķis un nepieciešamības pamatojums Saistošo noteikumu "Par ielu tirdzniecības kārtību un pašvaldības nodevām par tirdzniecību publiskās vietās Talsu novada pašvaldības teritorijā" (turpmāk – Noteikumi) izdošanas mērķis:

1) nodrošināt vienotu kārtību un prasības ielu tirdzniecības un tās organizēšanas jomā Talsu novada pašvaldībā (turpmāk – Pašvaldība);

2) noteikt institūciju un amatpersonas, kuri pieņems lēmumus Noteikumos paredzētajos gadījumos;

3) radīt labvēlīgu ietekmi uz uzņēmējdarbības vidi Pašvaldības teritorijā un konkurenci, sekmēt saimniecisko darbību Pašvaldības administratīvajā teritorijā;

4) noteikt Pašvaldības nodevas par tirdzniecību publiskās vietās, kā arī noteikt nodevas atbrīvojumus un atvieglojumus.

Noteikumu izdošana nerada nepieciešamību izveidot jaunu Pašvaldības institūciju vai darba vietas, savukārt pašvaldības nodevas par tirdzniecību publiskās vietās noteikšana palielinās Pašvaldības ieņēmumus, kurus būs iespējams novirzīt esošo tirdzniecības vietu pilnveidošanai un uzturēšanai, kā arī jaunu tirdzniecības vietu izveidošanai. Tirdzniecība publiskās vietās rada labvēlīgu ietekmi ne tikai uz uzņēmējdarbības vidi, bet arī veicina Pašvaldības atpazīstamību un tūrisma attīstību.

2. Fiskālā ietekme uz pašvaldības budžetu Noteikumu īstenošana palielina Pašvaldības ieņēmumu daļu.

Nav nepieciešams izveidot jaunu institūciju vai darba vietas.

3. Sociālā ietekme, ietekme uz vidi, iedzīvotāju veselību, uzņēmējdarbības vidi pašvaldības teritorijā, kā arī plānotā regulējuma ietekme uz konkurenci Noteikumi attiecas uz fiziskām un juridiskām personām, kuri normatīvajos aktos un Noteikumos noteiktajā kārtībā veiks ielu tirdzniecību vai to organizēs.

Noteikumi paredz tirdzniecības publiskās vietās ietvaros novērst un samazināt vienreizlietojamu plastmasu saturošu izstrādājumu un stikla iepakojumu izmantošanu, tādējādi samazinot atkritumu ietekmi uz vidi.

Noteikumos paredzēti pašvaldības nodevas atbrīvojumi un atvieglojumi fiziskām personām, kurai atbilstoši nodokļu jomu reglamentējošiem normatīvajiem aktiem nav jāreģistrē saimnieciskā darbība, un mazaizsargātām iedzīvotāju grupām (maznodrošinātas, trūcīgas, nepilngadīgas personas, personām ar invaliditāti, pensionāriem).

Līdz ar to Noteikumu izdošana radīs labvēlīgu ietekmi uz uzņēmējdarbības vidi Pašvaldības teritorijā un konkurenci, sekmēt saimniecisko darbību Pašvaldības administratīvajā teritorijā.

4. Ietekme uz administratīvajām procedūrām un to izmaksām Noteikumos paredzētajos gadījumos iesniegumu varēs iesniegt:

1) personīgi Pašvaldības apmeklētāju pieņemšanas centrā Kareivju ielā 7, Talsos, Talsu novadā vai pašvaldības pilsētu un pagastu pārvaldēs;

2) sūtot pa pastu uz adresi Kareivju iela 7, Talsi, Talsu novads, LV-3201;

3) sūtot elektroniskā veidā (parakstītu ar drošu elektronisko parakstu) uz e-pasta adresi pasts@talsi.lv vai Pašvaldības oficiālo elektronisko adresi.

Lēmumus Noteikumos paredzētajos gadījumos pieņems Talsu novada Licencēšanas komisija (turpmāk – Komisija) un Pašvaldības izpilddirektors vai viņa pilnvarota amatpersona Administratīvā procesa likuma noteiktajā kārtībā.

Konsultācijas par Noteikumu piemērošanu sniegs Komisija un Pašvaldības Centrālā pārvalde.

Fiziskām un juridiskām personām, uz kuriem Noteikumi attiecināmi, netiek radītas papildus izmaksas procesuālo darbību izpildes ietvaros, izņemot pašvaldības nodevas samaksa.

5. Ietekme uz pašvaldības funkcijām un cilvēkresursiem Atbilstoši Pašvaldību likuma 4. panta pirmajai daļai Pašvaldības autonomās funkcijas ir sekmēt saimniecisko darbību pašvaldības administratīvajā teritorijā un sniegt tai atbalstu, ka arī izsniegt atļaujas un licences komercdarbībai.

Ņemot vērā, ka netiek veidotas jaunas institūcijas, tai skaitā, jaunas darba vietas, ietekme uz Pašvaldības cilvēkresursiem nav.

6. Informācija par izpildes nodrošināšanu Noteikumu izpildi nodrošinās Komisija un Pašvaldības izpilddirektors vai viņa pilnvarota amatpersona, uzraudzību un kontroli veiks Pašvaldības policija.
7. Prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem, ko sniedz mērķa sasniegšana Noteikumi ir piemēroti iecerētā mērķa sasniegšanas nodrošināšanai un paredz tikai to, kas ir nepieciešams minētā mērķa sasniegšanai. 
8. Izstrādes gaitā veiktās konsultācijas ar privātpersonām un institūcijām Noteikumu projekts 2023. gada 24. maijā publicēts Pašvaldības tīmekļvietnē www.talsunovads.lv sabiedrības viedokļu noskaidrošanai. Noteiktajā termiņā līdz 2023. gada 7. jūnijam viedokļi vai priekšlikumi netika saņemti.

Noteikumu projektu izvērtējusi Komisija un sniegusi pozitīvu atzinumu.

Talsu novada domes priekšsēdētāja E. Kārkliņa
27.07.2023