1. Šie noteikumi nosaka:
1.1. Modernizācijas fonda (turpmāk – fonds) darbības kārtību;
1.2. fonda daudzgadu darbības programmu līdz 2030. gadam (turpmāk – programma);
1.3. no fonda finansējuma investēšanas funkcijām izrietošo valsts pārvaldes uzdevumu deleģēšanu sabiedrībai ar ierobežotu atbildību "Vides investīciju fonds" (turpmāk – ieviešanas iestāde) un tās kompetences.
2. Programma ir projektu konkursu kopums, kas tiek īstenots, lai samazinātu siltumnīcefekta gāzu emisijas, uzlabotu energoefektivitāti un veicinātu atjaunojamo energoresursu izmantošanu, tādējādi sniedzot ieguldījumu Latvijas virzībā uz klimatneitralitāti, atbalstot investīcijas šo noteikumu 12. un 13. punktā minētajos virzienos.
3. Atbalsts šo noteikumu 10. un 11. punktā minētajām investīcijām tiek piešķirts granta (finansējuma daļa, kas tiek maksāta no finanšu instrumenta) – vienreizēja maksājuma – veidā.
4. Fonda atbalstīto pasākumu ietvaros īstenotos projektus projekta iesniedzējs (turpmāk – finansējuma saņēmējs), ar kuru ieviešanas iestāde ir noslēgusi līgumu par projekta īstenošanu (turpmāk – projekta līgums), finansē no saviem līdzekļiem un līdzfinansē no fonda līdzekļiem.
5. Fonda investīciju priekšlikums ir Eiropas Investīciju bankai un fonda ietvaros izveidotajai Investīciju komitejai saskaņā ar likuma "Par piesārņojumu" 32.12 pantu apstiprināšanai iesniedzams dokuments, kas ietver Komisijas 2020. gada 9. jūlija Īstenošanas regulas (ES) Nr. 2020/1001, ar ko nosaka sīki izstrādātus noteikumus par Eiropas Parlamenta un Padomes Direktīvas 2003/87/EK piemērošanu Modernizācijas fonda darbībai, kura mērķis ir atbalstīt investīcijas energosistēmu modernizācijā un energoefektivitātes uzlabošanā atsevišķās dalībvalstīs (turpmāk – regula Nr. 2020/1001), I pielikumā noteikto informāciju.
7. Fonda investīciju vadību, kas ietver fonda iekšējās kontroles sistēmas izveidi, no Eiropas Komisijas saņemto ar fonda īstenošanas jautājumiem saistīto informācijas pieprasījumu koordināciju, nepieciešamo dokumentu un investīciju priekšlikumu sagatavošanu, projektu iesniegumu konkursa nolikumu un to atlases un vērtēšanas kritēriju izstrādi, projektu līgumu izpildi un projektu rezultātu uzraudzību, kā arī pārskatu sagatavošanu un iesniegšanu Eiropas Komisijai nodrošina Klimata un enerģētikas ministrija (turpmāk – atbildīgā iestāde) un ieviešanas iestāde, kurai atbildīgā iestāde atbilstoši tās dibināšanas dokumentos noteiktajai kompetencei deleģē atsevišķus no fonda finansējuma investēšanas funkcijām izrietošos valsts pārvaldes uzdevumus.
8. Atbildīgajai iestādei ir šādi pienākumi:
8.1. nodrošināt fonda ieviešanas vadību un tā īstenošanas efektivitāti;
8.2. koordinēt no Eiropas Komisijas saņemtos informācijas pieprasījumus par fonda īstenošanas jautājumiem;
8.3. sagatavot un iesniegt Eiropas Investīciju bankai un fonda Investīciju komitejai investīciju priekšlikumus atbilstoši regulas Nr. 2020/1001 4. pantam;
8.4. izstrādāt projektu iesniegumu konkursa nolikumus;
8.5. pildīt likuma "Par piesārņojumu" 32.14 pantā noteiktos uzdevumus;
8.6. sniegt sabiedrībai informāciju un nodrošināt publicitāti jautājumos, kas saistīti ar fonda aktivitātēm, tostarp informāciju par fonda ietvaros saņemtajām investīcijām.
9. Ieviešanas iestādei ir šādi pienākumi:
9.1. organizēt projektu iesniegumu konkursus;
9.2. nodrošināt projektu iesniegumu izskatīšanu, vērtēšanu un lēmumu pieņemšanu par projektu iesniegumu apstiprināšanu, apstiprināšanu ar nosacījumiem vai noraidīšanu;
9.3. slēgt projektu līgumus;
9.4. konsultēt finansējuma saņēmējus par projektu īstenošanu;
9.5. uzraudzīt projektu līgumu izpildi, tai skaitā komercdarbības atbalsta piešķiršanas nosacījumu izpildi;
9.6. pārbaudīt finansējuma saņēmēju iesniegtos pārskatus par projektu īstenošanas progresu un veikt projektu rezultātu monitoringu, kā arī apkopot informāciju un sniegt to atbildīgajai iestādei;
9.7. kopā ar atbildīgo iestādi sagatavot informatīvo ziņojumu par fonda finansējuma izlietojumu iepriekšējā gadā atbilstoši likuma "Par piesārņojumu" 32.14 panta otrajai daļai.
10. Investīcijas, kas paredzētas atsevišķu darbību un pasākumu īstenošanai likuma "Par piesārņojumu" 32.13 panta pirmajā daļā minēto pasākumu ietvarā, uzskata par prioritārām fonda investīcijām, un laikā līdz 2030. gadam to apjoms no fonda līdzekļiem ir vismaz 70 procenti.
11. Investīcijas, kas paredzētas virzībai uz klimatneitralitāti un vērstas uz siltumnīcefekta gāzu emisiju samazināšanu, bet nav paredzētas atsevišķu darbību un pasākumu īstenošanai likuma "Par piesārņojumu" 32.13 panta pirmajā daļā minēto pasākumu ietvarā, uzskata par neprioritārām fonda investīcijām, un to maksimālais apjoms no fonda līdzekļiem nepārsniedz 30 procentus.
12. Prioritāri projektu iesniegumu konkursa nolikumi tiek izstrādāti projektu īstenošanai 2023.–2027. gada periodā, un tajos ņem vērā enerģētikas un klimata politikas plānošanas dokumentos ietvertos pasākumus siltumnīcefekta gāzu emisiju samazināšanai. Prioritārie atbalsta virzieni fonda finansējuma izmantošanā ir:
12.1. bezemisiju transportlīdzekļu iegādes veicināšana un atbilstošas infrastruktūras izveide vai modernizēšana pašvaldībām (tajā skaitā pašvaldību kapitālsabiedrībām), valsts tiešās pārvaldes iestādēm, kā arī komersantiem, kuri savā saimnieciskajā darbībā izmanto to īpašumā esošus vismaz piecus transportlīdzekļus vai kuri nodrošina sabiedriskā transporta pakalpojumus;
12.2. energoefektivitātes uzlabošanas un atjaunojamo energoresursu izmantošanas veicināšana komersantiem enerģijas sadales, pārvades un ražošanas procesos, tajā skaitā elektroenerģijas infrastruktūras modernizēšanai vai paplašināšanai un viedo tehnoloģiju un digitālo risinājumu ieviešanai, un ar to saistītie pasākumi, kas atbilst aprites ekonomikas principiem;
12.3. atjaunojamo energoresursu izmantošanas veicināšana daudzdzīvokļu ēkās, valsts un pašvaldību ēkās un energokopienās, tajā skaitā atbalsts ar to darbību saistītās infrastruktūras izveidei.
13. Pēc fonda finansējuma piešķiršanas projektu iesniedzējiem atbilstoši šo noteikumu 12. punktā norādītajiem prioritārajiem atbalsta virzieniem atbildīgā iestāde, izvērtējot potenciāli pieejamo fonda finansējuma apmēru, sagatavo projektu iesniegumu konkursa nolikumus 2028.–2030. gada periodam, ņemot vērā likuma "Par piesārņojumu" 32.13 panta pirmajā daļā minētos pasākumus.
14. Projektu iesniegumu konkurss var būt:
14.1. atklāts – ja starp projektu iesniedzējiem notiek vienlīdzīga sacensība par projekta iesnieguma apstiprināšanu un fonda finansējuma piešķiršanu;
14.2. ierobežots – ja iepriekš ir zināms noteikts projektu iesniedzēju loks, kurus uzaicina iesniegt projektu iesniegumus. Šajā gadījumā apstiprina un finansē visus projektu iesniegumus, kuri atbilst projektu iesniegumu vērtēšanas kritērijiem, ja uz projekta iesniedzēju neattiecas neviens no šo noteikumu 23. un 24. punktā minētajiem izslēgšanas nosacījumiem.
15. Projektu iesniegumu konkursu izsludina šādā kārtībā:
15.1. ja konkurss ir atklāts, ieviešanas iestāde vismaz mēnesi pirms atlases uzsākšanas par to paziņo oficiālajā izdevumā "Latvijas Vēstnesis" un norāda tīmekļvietni, kurā publicēts projektu iesniegumu konkursa nolikums;
15.2. ja konkurss ir ierobežots, ieviešanas iestāde projektu iesniegumu konkursa nolikumā noteiktajiem projektu iesniedzējiem nosūta uzaicinājumu iesniegt projekta iesniegumu, informējot par to atbildīgo iestādi.
16. Projektu iesniegumus izskata, vērtē un pieņem lēmumu par projekta iesnieguma apstiprināšanu, apstiprināšanu ar nosacījumiem vai noraidīšanu projektu iesniegumu vērtēšanas komisija (turpmāk – komisija), kuru izveido un tās darbības nolikumu apstiprina ieviešanas iestāde ne mazāk kā triju cilvēku sastāvā. Komisijas sastāvā iekļauj vismaz vienu pārstāvi no atbildīgās iestādes un ieviešanas iestādes.
17. Komisija pēc projektu iesniegumu iesniegšanas termiņa beigām vērtē projektu iesniegumus saskaņā ar projektu iesniegumu konkursa nolikumā noteiktajiem vērtēšanas kritērijiem. Ja projektu iesniegumu konkurss ir ierobežots, projektu iesniegumu vērtēšanas komisija projekta iesniegumu šajā punktā noteiktajā kārtībā var sākt vērtēt uzreiz pēc tā saņemšanas.
18. Komisija pieņem lēmumu par projekta iesnieguma apstiprināšanu, ja projekta iesniegums atbilst visiem administratīvās vērtēšanas kritērijiem.
19. Komisijas lēmumu var apstrīdēt, iesniedzot attiecīgu iesniegumu ieviešanas iestādes valdes priekšsēdētājam. Ieviešanas iestādes valdes priekšsēdētāja lēmumu var pārsūdzēt tiesā Administratīvā procesa likumā noteiktajā kārtībā.
20. Ieviešanas iestāde un finansējuma saņēmējs projekta līgumu noslēdz 30 darbdienu laikā no dienas, kad stājies spēkā komisijas lēmums par projekta iesnieguma apstiprināšanu vai atzinums par lēmumā ietverto nosacījumu izpildi.
21. Pēc finansējuma saņēmēja motivēta lūguma vai citu objektīvu apstākļu dēļ ieviešanas iestāde var pagarināt šo noteikumu 20. punktā minēto projekta līguma noslēgšanas termiņu, kas kopumā no brīža, kad stājies spēkā lēmums par projekta iesnieguma apstiprināšanu vai atzinums par lēmumā ietverto nosacījumu izpildi, nepārsniedz 60 darbdienas. Ja finansējuma saņēmējs projekta līgumu nenoslēdz noteiktajā termiņā, pēc minētā termiņa projekta līguma slēgšana nav pieļaujama.
22. Pēc lēmuma par projekta iesnieguma apstiprināšanu vai atzinuma sniegšanu par lēmumā ietverto nosacījumu izpildi, bet pirms projekta līguma noslēgšanas finansējuma saņēmējs vai ieviešanas iestāde var precizēt projekta iesniegumā norādīto informāciju, pēc būtības nemainot projekta iesniegumu. Precizējumus izdara, ievērojot šo noteikumu 20. un 21. punktā noteiktos termiņus.
23. Komisija noraida projekta iesniegumu, ja uz projekta iesniedzēju attiecināms kāds no šādiem gadījumiem:
23.1. projekta iesniedzējs ir atzīts par vainīgu jebkurā no šādiem noziedzīgiem nodarījumiem:
23.1.1. noziedzīgas organizācijas izveidošana, vadīšana, iesaistīšanās tajā vai tās sastāvā ietilpstošā organizētā grupā vai citā noziedzīgā formējumā vai piedalīšanās šādas organizācijas izdarītos noziedzīgos nodarījumos;
23.1.2. kukuļņemšana, kukuļdošana, kukuļa piesavināšanās, starpniecība kukuļošanā, neatļauta labumu pieņemšana vai komerciāla uzpirkšana, prettiesiska labumu pieprasīšana, pieņemšana vai došana, tirgošanās ar ietekmi;
23.1.3. piesavināšanās vai noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizēšana;
23.1.4. izvairīšanās no nodokļu un tiem pielīdzināto maksājumu nomaksas;
23.1.5. terorisms, terorisma finansēšana, teroristu grupas izveide vai organizēšana, ceļošana terorisma nolūkā, terorisma attaisnošana, aicinājums uz terorismu, terorisma draudi vai personas vervēšana, apmācīšana un apmācīšanās terorismam;
23.2. ir pasludināts projekta iesniedzēja maksātnespējas process, ierosināta tiesiskās aizsardzības procesa lieta vai tiek īstenots tiesiskās aizsardzības process, apturēta vai pārtraukta projekta iesniedzēja saimnieciskā darbība vai projekta iesniedzējs tiek likvidēts;
23.3. stājies spēkā šo noteikumu 24. punktā minētais ieviešanas iestādes lēmums par projekta iesnieguma noraidīšanu.
24. Komisija ir tiesīga pieņemt lēmumu par projekta iesnieguma noraidīšanu, ja projekta iesniedzējs:
24.1. apzināti sniedzis nepatiesu informāciju, kas ir būtiska projekta iesnieguma novērtēšanai;
24.2. īstenojot projektu, apzināti sniedzis ieviešanas iestādei nepatiesu informāciju vai citādi ļaunprātīgi rīkojies saistībā ar projekta īstenošanu, kas bijis par pamatu neatbilstoši veikto izdevumu ieturēšanai vai atgūšanai, un ieviešanas iestāde ir izmantojusi tiesības vienpusēji atkāpties no projekta līguma;
24.3. radījis mākslīgus apstākļus vai apzināti sniedzis faktiskajiem apstākļiem būtiski neatbilstošu informāciju, lai gūtu priekšrocības salīdzinājumā ar citiem projektu iesniedzējiem un komisija pieņemtu tam labvēlīgu lēmumu.
25. Lai pārbaudītu, vai projekta iesniedzējs nav atzīts par vainīgu kādā no šo noteikumu 23.1. apakšpunktā minētajiem noziedzīgiem nodarījumiem, ieviešanas iestāde iegūst ziņas no Iekšlietu ministrijas Informācijas centra pārziņā esošās valsts informācijas sistēmas "Sodu reģistrs", savukārt, lai pārbaudītu, vai uz projekta iesniedzēju nav attiecināms kāds no 23.2. apakšpunktā minētajiem gadījumiem, ieviešanas iestāde iegūst ziņas no Latvijas Republikas Uzņēmumu reģistra informācijas sistēmas.
26. Projekta līguma neatņemamas sastāvdaļas ir projekta iesniegums, projekta līguma individuālā daļa un projekta līguma vispārīgie noteikumi.
27. Ieviešanas iestāde projekta līguma individuālās daļas saturā iekļauj vismaz šādu informāciju:
27.1. ieviešanas iestādes un finansējuma saņēmēja rekvizīti;
27.2. projekta līguma darbības periods;
27.3. laikposms, kurā veiktās izmaksas var uzskatīt par attiecināmām, nepārsniedzot projektu iesniegumu atlases konkursa nolikumā noteikto termiņu;
27.4. projekta kopējie izdevumi, tai skaitā fonda finansējuma apmērs;
27.5. speciālie nosacījumi projekta īstenošanā.
28. Ieviešanas iestāde projekta līguma vispārīgajos noteikumos iekļauj vismaz šādu informāciju:
28.1. ieviešanas iestādes un finansējuma saņēmēja tiesības un pienākumi;
28.2. kārtība, kādā sagatavojama, iesniedzama, izskatāma un apstiprināma fonda maksājuma pieprasījuma un projekta īstenošanas uzraudzībai un izvērtēšanai nepieciešamā informācija;
28.3. fonda finansējuma izmaksas kārtība;
28.4. projekta īstenošanas uzraudzības, kontroļu un citu pārbaužu veikšanas kārtība;
28.5. dubultā finansējuma uzraudzības nosacījumi;
28.6. projekta pēcuzraudzības kārtība, kā arī komercdarbības atbalsta nosacījumu ievērošana, ja attiecināms;
28.7. ar projekta līguma izpildi saistīto paziņojumu iesniegšanas kārtība un kārtība, kādā tie atzīstami par saistošiem;
28.8. ar projekta īstenošanu saistīto dokumentu uzglabāšanas termiņš;
28.9. piešķirto finanšu līdzekļu izmaksas apturēšanas, izmaksas turpināšanas un atgūšanas kārtība;
28.10. saistību tiesību pastiprinājumi un sankcijas;
28.11. projekta līguma grozīšanas un izbeigšanas kārtība;
28.12. rīcība nepārvaramas varas gadījumā;
28.13. strīdu izšķiršanas kārtība.
29. Atbildīgā iestāde 60 darbdienu laikā pēc šo noteikumu spēkā stāšanās izstrādā un ievieš fonda īstenošanas iekšējās kontroles sistēmu.
30. Atbildīgā iestāde 60 darbdienu laikā pēc šo noteikumu spēkā stāšanās izstrādā fonda simboliku un tās izmantošanas noteikumus.