Tiesību akts: spēkā esošs
Ādažu novada pašvaldības domes saistošie noteikumi Nr. 19/2023

Ādažos 2023. gada 28. jūnijā
Par sociālās palīdzības pabalstiem trūcīgām un maznodrošinātām mājsaimniecībām vai personām krīzes situācijās Ādažu novadā
APSTIPRINĀTI
ar Ādažu novada pašvaldības domes
2023. gada 28. jūnija sēdes lēmumu (prot. Nr. 15 § 37)

Izdoti saskaņā ar Sociālo pakalpojumu un
sociālās palīdzības likuma 3. panta otro daļu,
33. panta ceturto daļu un 36. panta sesto daļu un
likuma "Par palīdzību dzīvokļa jautājumu risināšanā"
14. panta sesto daļu
I. Vispārīgie jautājumi

1. Saistošie noteikumi nosaka kārtību, kādā Ādažu novada pašvaldība piešķir trūcīgas vai maznodrošinātas mājsaimniecības statusu, sociālās palīdzības pabalstu veidus (turpmāk – pabalsti), apmēru, kā arī to piešķiršanas un izmaksas kārtību.

2. Noteikumos lietotie termini:

2.1. ienākumus un materiālo stāvokli apliecinoši dokumenti– dokumenti, kas apliecina personas ienākumus, īpašumus, vērtspapīru esamību, uzkrājumus un noslēgtos uztura un dāvinājuma līgumus;

2.2. maksājumus apliecinoši dokumenti – kases čeki, stingrās uzskaites kvītis, faktūrrēķinu oriģināli, kā arī kredītiestāžu izdrukas no internetbankas, ar pabalstu pieprasītāja vārdu, uzvārdu, personas kodu, maksājuma mērķi, samaksas summu un datumu;

2.3. ienākumu mediāna – minimālo ienākumu sliekšņi sociālās palīdzības sniegšanai, ko nosaka procentuālā apmērā noapaļotus līdz veseliem euro no Centrālās statistikas pārvaldes tīmekļvietnē publicētās minimālo ienākumu mediānas uz vienu ekvivalento patērētāju mēnesī (turpmāk – ienākumu mediāna).

3. Lēmumu par pabalsta piešķiršanu pieņem pašvaldības sociālais dienests (turpmāk – Dienests), izņemot 13.1. apakšpunkta gadījumā.

4. Pabalstus izmaksā no pašvaldības budžeta līdzekļiem.

II. Pabalstu veidi un apmēri

5. Pabalstu veidi:

5.1. garantētā minimālā ienākuma pabalsts (turpmāk – GMI pabalsts);

5.2. mājokļa pabalsts:

5.2.1. īres un komunālo maksājumu apmaksai;

5.2.2. cietā kurināmā iegādei;

5.3. pabalsts atsevišķu izdevumu apmaksai:

5.3.1. veselības aprūpei;

5.3.2. skolas piederumu un apģērba iegādei;

5.3.3. ēdināšanai;

5.4. materiāls atbalsts personām sociālās funkcionēšanas un neatkarīgas dzīves nodrošināšanai;

5.5. vienreizējs materiāls atbalsts personai, kurai objektīvu apstākļu dēļ nav deklarētās dzīvesvietas (turpmāk – persona bez deklarētās dzīvesvietas);

5.6. pabalsts krīzes situācijā operatīvai ārēju notikumu radītu seku novēršanai vai mazināšanai personai, kura savu dzīvesvietu deklarējusi un faktiski dzīvo Ādažu novadā, neizvērtējot materiālo stāvokli.

6. Pabalstus, izņemot 5.2 un 5.6. apakšpunktā noteikto, piešķir trūcīgām un maznodrošinātām mājsaimniecībām, kuras atbilst šo noteikumu nosacījumiem un savu pamata dzīvesvietu ir deklarējušas un faktiski dzīvo Ādažu novadā.

7. GMI un mājokļa pabalstu piešķir un izmaksā ārējos normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā un apmērā.

8. Mājokļa pabalsta apmēru aprēķina saskaņā ar MK noteikumiem.

9. Mājokļa pabalstu:

9.1. cietā kurināmā iegādei piešķir vienu reizi kalendāra gadā un aprēķina ārējos normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā, ņemot vērā pārējos ar mājokļa lietošanu saistīto maksājumu rēķinos norādīto faktisko izdevumu summu;

9.2. nepiešķir, ja stājies spēkā tiesas spriedums par izlikšanu no mājokļa, izņemot, ja mājsaimniecība iesniedz ēkas īpašnieka, apsaimniekotāja vai zvērināta tiesu izpildītāja apliecinājumu par tiesas sprieduma izpildes atlikšanu uz noteiktu laiku;

9.3. pārrēķina par iepriekšējiem trīs mēnešiem, atbilstoši faktiskajai situācijai, ja trīs mēnešu laikā pēc iesnieguma iesniegšanas par mājokļa pabalsta aprēķināšanu personai mainās izdevumi par pakalpojumiem, kas saistīti ar dzīvojamās telpas lietošanu, un persona ir iesniegusi Dienestam ar dzīvojamās telpas lietošanu saistīto izdevumu apliecinošos dokumentus.

10. Pabalstu atsevišķu izdevumu apmaksai piešķir:

10.1. par medicīnas pakalpojumiem, medikamentiem, briļļu un higienas preču iegādi 50 % apmērā, ne vairāk kā 100 euro gadā personai;

10.2. par ārstēšanos stacionārā 50 % apmērā, ne vairāk kā 150 euro gadā personai;

10.3. zobārstniecībai un zobu protezēšanai 50 % apmērā, ne vairāk kā 100 euro gadā personai;

10.4. par endoprotezēšanu 300 euro gadā;

10.5. skolas piederumu un apģērba iegādei izglītojamajam 60 euro apmērā vienu reizi gadā, kurš iegūst obligāto pamatizglītību no 5 līdz 18 gadu vecumam;

10.6. pabalstu ēdināšanai 100 % apmērā izglītojamajam, kurš apmeklē pirmsskolas izglītības iestādi, iegūst pamatizglītību, vispārējo vidējo vai profesionālo izglītību, pārskaitot to pakalpojuma sniedzējam saskaņā ar tā rēķinu, atbilstoši izglītības iestādes faktiskajam apmeklējumam.

11. Pabalstu sociālās funkcionēšanas un neatkarīgas dzīves nodrošināšanai piešķir līdz 500 euro gadā, nosakot pabalsta faktisko apmēru pēc personas sociālās situācijas izvērtēšanas un pamatojoties uz personas individuālo rehabilitācijas plānu.

12. Vienreizēju materiālo pabalstu personai bez deklarētās dzīvesvietas piešķir līdz ārējos normatīvajos aktos noteiktajam GMI pabalsta apmēram, izvērtējot ienākumus.

13. Pabalstu krīzes situācijā piešķir personai un katram tās ģimenes loceklim:

13.1. katastrofas un stihiskas nelaimes gadījumā (ugunsgrēks, plūdi, vētras postījumi, u.c.) līdz 700 euro piešķir pašvaldības dome, ņemot vērā radīto zaudējumu sekas;

13.2. iepriekš neparedzamos krīzes gadījumos – līdz 300 euro, nepārsniedzot faktiskos izdevumus.

14. Pieprasot 10.1.–10.4. apakšpunktā noteiktos pabalstus, uzrāda maksājumu apliecinoša dokumenta oriģinālu.

15. Pieprasot 13. punktā noteikto pabalstu, norāda pabalsta apmēru un iesniedz dokumentus, kas apliecina izdevumus vai krīzes situācijas faktu. Pabalstu pārskaita uz pakalpojumu sniedzēja vai personas kontu kredītiestādē.

16. 5.3., 5.4. un 5.6. punktā noteiktos pabalstus pieprasa trīs mēnešu laikā no brīža, kad uz tiem radušās tiesības.

III. Ienākumu un materiālo resursu novērtēšana

17. Atbilstību trūcīgas vai maznodrošinātas mājsaimniecības statusam pašvaldība nosaka ārējos normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā.

18. Maznodrošinātas mājsaimniecības ienākumu slieksnis ir 80 procenti no ienākumu mediānas, piemērojot koeficientu "1" pirmajai vai vienīgajai personai mājsaimniecībā un "0,7" pārējām personām.

19. Trūcīgas vai maznodrošinātas mājsaimniecības statusa atbilstības noteikšanai un pabalstu saņemšanai, viena no mājsaimniecības personām iesniedz iesniegumu:

19.1. valsts pārvaldes pakalpojumu portālā www.latvija.gov.lv nosūtot uz Sociālā dienesta oficiālo elektronisko adresi;

19.2. klātienē Sociālā dienestā Gaujas iela 13/15, Ādaži, Ādažu novads vai Garā iela 20, Carnikava, Carnikavas pagasts, Ādažu novads;

19.3. ar drošu elektronisko parakstu parakstītu iesniegumu nosūtot uz Sociālā dienesta elektroniskā pasta adresi soc.dienests@adazi.lv.

20. Personas mutvārdu iesniegumu Dienesta darbinieks noformē rakstveidā, un persona to paraksta.

21. Dienesta darbinieks elektroniski aizpilda ārējos normatīvajos aktos noteikto iztikas līdzekļu deklarāciju (turpmāk – deklarācija) pamatojoties uz personas sniegto un Dienestam pieejamo informāciju par personu no valsts un pašvaldības datu reģistriem sociālās palīdzības un sociālo pakalpojumu administrēšanas lietojumprogrammā (SOPA).

IV. Lēmumu apstrīdēšanas un pārsūdzēšanas kārtība

22. Dienesta pieņemtos lēmumus var apstrīdēt Ādažu novada pašvaldības Administratīvo aktu strīdu komisijā.

23. Ādažu novada pašvaldības Administratīvo aktu strīdu komisijas pieņemtos lēmumus var pārsūdzēt Administratīvajā rajonā tiesā ārējos normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā.

V. Noslēguma jautājums

24. Ar šo noteikumu spēkā stāšanos spēku zaudē Ādažu novada pašvaldības 2021. gada 24. augusta saistošie noteikumi Nr. 6/2021 "Par sociālās palīdzības pabalstiem trūcīgām un maznodrošinātām mājsaimniecībām vai personām krīzes situācijās Ādažu novada pašvaldībā".

Ādažu novada pašvaldības domes priekšsēdētāja K. Miķelsone
Paskaidrojuma raksts
Ādažu novada pašvaldības 2023. gada 28. jūnija saistošajiem noteikumiem Nr. 19/2023 "Par sociālās palīdzības pabalstiem trūcīgām un maznodrošinātām mājsaimniecībām vai personām krīzes situācijās Ādažu novada pašvaldībā"
Paskaidrojuma raksta sadaļas un norādāmā informācija
1. Mērķis un nepieciešamības pamatojums

1.1. Saistošo noteikumu izdošanas mērķis ir noteikt minimālos ienākumu sliekšņus sociālās palīdzības sniegšanai procentuālā apmērā, atbilstoši grozījumiem Sociālo pakalpojumu un sociālās palīdzības likumā (turpmāk – Likums), kuri stājās spēkā 2023. gada 1. jūnijā.

1.1. Bez tam, atbilstoši Pašvaldību likuma Pārejas noteikumu 6. punktam, dome izvērtē uz likuma "Par pašvaldībām" normu pamata izdoto saistošo noteikumu atbilstību šim likumam un izdod jaunus saistošos noteikumus atbilstoši šajā likumā ietvertajam pilnvarojumam. Līdz jaunu saistošo noteikumu spēkā stāšanās dienai, bet ne ilgāk kā līdz 2024. gada 30. jūnijam piemērojami uz likuma "Par pašvaldībām" normu pamata izdotie saistošie noteikumi, ciktāl tie nav pretrunā ar šo likumu.

1.2. Likuma 33. panta jaunā redakcija stāsies spēkā 2023. gada 1. jūlijā. Likuma 33. panta pirmajā daļā būs noteikts, ka minimālo ienākumu sliekšņus sociālās palīdzības sniegšanai nosaka procentuālā apmērā, noapaļotus līdz veseliem euro, no Centrālās statistikas pārvaldes tīmekļvietnē publicētās minimālo ienākumu mediānas uz vienu ekvivalento patērētāju mēnesī (turpmāk – ienākumu mediāna).

1.3. Likuma 33. panta otrajā daļā būs noteikts, ka garantēto minimālo ienākumu slieksnis ir 20 procenti no ienākumu mediānas, savukārt Likuma 33. panta trešajā daļā – trūcīgas mājsaimniecības ienākumu slieksnis ir 50 procenti no ienākumu mediānas.

1.4. Likuma 33. panta ceturtajā daļā būs noteikts, ka maznodrošinātas mājsaimniecības ienākumu slieksni katra pašvaldība ir tiesīga noteikt ne augstāku par 80 procentiem no ienākumu mediānas, bet ne zemāku par šā panta trešajā daļā noteikto trūcīgas mājsaimniecības ienākumu slieksni. Likuma 33. panta piektajā daļā būs noteikts, ka minimālo ienākumu sliekšņu apmērus mājsaimniecībai aprēķina, piemērojot attiecīgajam ienākumu slieksnim šādus koeficientus:

1) pirmajai vai vienīgajai personai mājsaimniecībā – koeficientu 1;

2) pārējām personām mājsaimniecībā – koeficientu 0,7.

1.5. Likuma 35. pants ir papildināts ar piekto daļu, kas noteiks, ka, lai mājsaimniecībai aprēķinātu mājokļa pabalsta apmēru, garantēto minimālo ienākumu sliekšņu summai piemēro šādus koeficientus:

1) atsevišķi dzīvojošai pensijas vecuma personai vai atsevišķi dzīvojošai personai ar invaliditāti – koeficientu 2,5;

2) mājsaimniecībai, kurā ir tikai pensijas vecuma personas vai personas ar invaliditāti, – koeficientu 2;

3) mājsaimniecībai, kurā ir pensijas vecuma personas vai personas ar invaliditāti un bērni, – koeficientu 2;

4) pārējām mājsaimniecībām – koeficientu 1,5.

1.6. Lai Ādažu novada pašvaldības 2021. gada 24. augusta saistošie noteikumi Nr. 6/2021 "Par sociālās palīdzības pabalstiem trūcīgām un maznodrošinātām mājsaimniecībām vai personām krīzes situācijās Ādažu novada pašvaldībā" atbilstu Likuma regulējumam, tie jāizdod no jauna, nosakot, ka mājokļa pabalstu aprēķina, piešķir un izmaksā Ministru kabineta noteikumu Nr. 809 un Likumā noteiktajā kārtībā un apmērā, jo no 2023. gada 1. jūnija koeficienti, kuri ir jāpiemēro garantēto minimālo ienākumu sliekšņu summai, ir noteikti Likumā, kā arī jānosaka maznodrošinātas mājsaimniecības ienākumu slieksnis procentos no ienākumu mediānas.

1.7. Noteikumos atšķirībā no iepriekšējā regulējuma plašāk ir norādīts iesnieguma iesniegšanas kanāls, norādot, ka iesniegumu Sociālajam dienestam var iesniegt gan klātienē Sociālā dienesta telpās Gaujas iela 13/15, Ādažos, gan Garā iela 20, Carnikavā, gan izmantojot valsts pārvaldes pakalpojumu portālā www.latvija.gov.lv, nosūtot uz Sociālā dienesta oficiālo elektronisko adresi, vai parakstītu ar drošu elektronisko parakstu, nosūtot uz Sociālā dienesta elektronisko pasta adresi soc.dienests@adazi.lv, kā arī palielināts pabalsts krīze situācijā no 100 un 300 euro vienai personai.

1.8. Citas būtiskais izmaiņas Noteikumos nav veiktas.

2. Fiskālā ietekme uz pašvaldības budžetu

2.1. Noteikumu īstenošanas fiskālās ietekmes prognoze uz pašvaldības budžetu:

2.1.1. samazina vai palielina ieņēmumu daļu – nav attiecināms;

2.1.2. samazina vai palielina izdevumu daļu – Prognozējams, ka mājsaimniecību skaits, kurām tiks noteikts maznodrošinātas mājsaimniecības statuss, paaugstinot maznodrošinātas mājsaimniecības ienākumu slieksni nedaudz pieaugs. 2023. gadā budžetā Noteikumos paredzētajiem pabalstiem ir asignēti 485462, euro t.sk. 228000 euro pabalstiem mājoklim, 77000 euro pabalstiem krīzes situācijā, 113000 euro, GMI pabalstiem 25300 euro pabalstiem veselības aprūpei, 39162 euro pabalstiem ēdināšanai, 1000 euro pabalstiem personām sociālās funkcionēšanas un neatkarīgas dzīves nodrošināšanai, 2000 euro pabalstiem skolas piederumu un apģērba iegādei. Noteikumu izpildei tiek prognozēta 8600 euro liela finansiāla ietekme uz pašvaldības budžetu 2023. gadā – 7000 euro pabalstiem veselības aprūpei, 600 euro pabalstiem skolas piederumu un apģērba iegādei, 1000 euro pabalstiem personām sociālās funkcionēšanas un neatkarīgas dzīves nodrošināšanai, jo tiek prognozēts, ka maznodrošināto iedzīvotāju skaits pieaugs par 25 % (30–35 personas).

3. Sociālā ietekme, ietekme uz vidi, iedzīvotāju veselību, uzņēmējdarbības vidi pašvaldības teritorijā, kā arī uz konkurenci

3.1. Sociālā ietekme – plānots, ka noteikumi pozitīvi ietekmēs mērķgrupu, uz kuru attiecināms Noteikumu tiesiskais regulējums: Ādažu novada pašvaldībā deklarētās personas, kuras atbilst noteikumos noteiktajām kategorijām. Noteikumu tiesiskais regulējums neietekmēs uzņēmējdarbības vidi pašvaldības teritorijā.

3.2. Ietekme uz vidi – neradīs ietekmi uz vidi.

3.3. Ietekme uz uzņēmējdarbības vidi pašvaldības teritorijā – nav attiecināma.

3.4. Ietekme uz konkurenci – nav ietekmes uz konkurenci.

4. Ietekme uz administratīvajām procedūrām un to izmaksām

4.1. Institūcija, kurā fiziska persona var vērsties Noteikumu piemērošanā, ir Sociālais dienests.

4.2. Galvenie procedūras posmi un privātpersonām veicamās darbības, ko paredz Noteikumi, ir šādi – lai saņemtu pabalstu, privātpersona iesniedz Sociālajam dienestam. Sociālais dienests lēmumu pieņem viena mēneša laikā no iesnieguma saņemšanas. Šo noteikumu projekts neskar administratīvās procedūras un nemaina privātpersonām veicamās darbības līdzšinējo kārtību.

4.3. Pabalstus izmaksā uz pakalpojuma sniedzēja vai iesniedzēja norādīto kredītiestādes kontu.

4.4. Sociālā dienesta pieņemtos lēmumus un faktisko rīcību var apstrīdēt pašvaldības Administratīvo aktu strīdu komisijai Administratīvā procesa likumā noteiktajā kārtībā. Komisijas pieņemtos lēmumus var pārsūdzēt tiesā Administratīvā procesa likumā noteiktajā kārtībā.

4.5. Paredzētās administratīvo procedūru izmaksas – nav paredzētas. 

5. Ietekme uz pašvaldības funkcijām un cilvēkresursiem

5.1. Noteikumu izpildei nav nepieciešams veidot pašvaldības jaunas institūcijas, darba vietas vai paplašināt esošo institūciju kompetenci.

6. Informācija par izpildes nodrošināšanu

6.1. Pašvaldības cilvēkresursi, kas tiks iesaistīti noteikumu īstenošanā, ir Valsts un pašvaldības vienotā klientu apkalpošanas centra darbinieki (pieņemot iesniegumus), Sociālā dienesta darbinieki (pieņemot un izvērtējot iesniegumu atbilstību un pieņemot lēmumu) un Grāmatvedības nodaļas darbinieki (izmaksājot pabalstus). Lēmuma apstrīdēšanas gadījumā – Administratīvo aktu strīdus komisija, kuras sastāvā ir deputāti, izpilddirektors un juristi.

7. Prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem, ko sniedz mērķa sasniegšana

7.1. Noteikumi ir atbilstoši iecerētā mērķa sasniegšanas nodrošināšanai – sniegt lielāku atbalstu personām ar zemiem ienākumiem, trūcīgām un maznodrošinātām mājsaimniecībām Ādažu novadā. Pašvaldības izraudzītie līdzekļi ir leģitīmi un rīcība ir atbilstoša augstākstāvošiem normatīviem aktiem.

8. Izstrādes gaitā veiktās konsultācijas ar privātpersonām un institūcijām

8.1. Konsultācijām tika izmantots šāds sabiedrības līdzdalības veids: pēc Noteikumu izskatīšanas domes Izglītības, kultūras, sporta un sociālajā komitejā, to projekts tika publicēts pašvaldības oficiālajā tīmekļvietnē www.adazunovads.lv, kā arī informācija par projektu tika publicēta sociālajā tīklā - pašvaldības Facebook kontā, lai sasniegtu mērķgrupu, kā arī noskaidrotu pēc iespējas plašākas sabiedrības viedokli.

8.2. Publikācijā noteiktajā termiņā – no 2023. gada 8. jūnija līdz 22. jūnijam iedzīvotāju priekšlikumi par Noteikumu projektu netika saņemti.

8.3. Cita veida saziņa un konsultācijas nav notikušas.

Ādažu novada pašvaldības domes priekšsēdētāja K. Miķelsone
08.07.2023