Liepājas valstspilsētas pašvaldības domes saistošie noteikumi Nr. 8
Liepājā 2023. gada 15. jūnijā (prot. Nr. 7, 21. §)
Izdoti saskaņā ar
Invaliditātes likuma
12. panta 62 daļu
Izdarīt Liepājas pilsētas domes 2021. gada 19. jūnija saistošajos noteikumos Nr. 8 "Par aprūpes pakalpojumu nepilngadīgām personām ar invaliditāti" (Latvijas Vēstnesis, 2021, 129. nr.) šādus grozījumus:
1. Izteikt 7. punktu šādā redakcijā:
"7. Aprūpes pakalpojums tiek finansēts no Liepājas valstspilsētas pašvaldības budžeta līdzekļiem atbilstoši Ministru kabineta noteikumos par asistenta, pavadoņa un aprūpes pakalpojumu personām ar invaliditāti noteiktajam."
2. Papildināt 11. punktu ar 11.3. apakšpunktu šādā redakcijā:
"11.3. līdz 80 stundām mēnesī, ja persona ieguvusi valstī noteikto obligāto pamatizglītību un mācības neturpina veselības stāvokļa, spēju un attīstības līmeņa dēļ, un personas likumiskais pārstāvis vai audžuģimene nevar nodrošināt šīs personas aprūpi un uzraudzību nepieciešamajā apjomā."
Liepājas valstspilsētas pašvaldības domes priekšsēdētājs G. Ansiņš
Paskaidrojuma raksta sadaļa |
Norādāmā informācija |
1. Mērķis un nepieciešamības pamatojums |
Saistošo noteikumu "Grozījumi Liepājas pilsētas domes
2021. gada 19. jūnija saistošajos noteikumos Nr. 8
"Par aprūpes pakalpojumu nepilngadīgām personām ar
invaliditāti"" (turpmāk - saistošie noteikumi)
izdošanas mērķis ir noteikt aprūpes pakalpojuma
nepilngadīgām personām ar invaliditāti, kurām ir izteikti
un smagi funkcionēšanas ierobežojumi, sniedzēju atlīdzības
apmēru un kritērijus aprūpes pakalpojuma nepieciešamības
novērtēšanai, kas nodrošinātu aprūpes pakalpojuma
pieejamību plašākam personu lokam.
Invaliditātes likums nosaka, ka personām no 5 līdz 18 gadu vecumam ar invaliditāti, kurām ir izteikti un smagi funkcionēšanas ierobežojumi, izņemot personas, kuras atrodas ilgstošas sociālās aprūpes institūcijā, stacionārā ārstniecības iestādē vai ieslodzījuma vietā, ir tiesības saņemt no pašvaldības budžeta apmaksātu aprūpes pakalpojumu. Atbilstoši Invaliditātes likuma 12. panta 62 daļā noteiktajam, Ministru kabinets nosaka aprūpes pakalpojuma minimālās vienas stundas izmaksas. Faktiskās aprūpes pakalpojuma vienas stundas izmaksas, ņemot vērā Ministru kabineta noteiktās aprūpes pakalpojuma minimālās vienas stundas izmaksas par vienu pakalpojuma sniegšanas stundu, nosaka pašvaldība, jo aprūpes pakalpojums nepilngadīgām personām ar invaliditāti saskaņā ar Invaliditātes likuma 12. panta pirmās daļas 4.2 punktu tiek finansēts no pašvaldību budžeta. Liepājas valstspilsētas pašvaldībā (turpmāk - pašvaldība) atbilstoši Liepājas pilsētas domes 2021. gada 19. jūnija saistošajiem noteikumiem Nr. 8 "Par aprūpes pakalpojumu nepilngadīgām personām ar invaliditāti" noteiktajam - atlīdzības apmērs aprūpes pakalpojuma sniedzējiem nepilngadīgām personām ar invaliditāti ir noteikts 4,50 euro stundā. Grozījumi Ministru kabineta 2021. gada 18. maija noteikumos Nr. 316 "Noteikumi par asistenta, pavadoņa un aprūpes pakalpojumu personām ar invaliditāti" nosaka, ka no 2023. gada 1. aprīļa aprūpes pakalpojuma minimālās vienas stundas izmaksas par vienu pakalpojuma sniegšanas stundu, iekļaujot visus nodokļus, nevar būt mazākas par 4,79 euro. Lai saistošajos noteikumos noteiktā aprūpes pakalpojuma samaksa atbilstu augstāka spēka normatīvā akta tiesību normās ietvertajam normatīvajam regulējumam, aprūpes pakalpojuma vienas stundas izmaksas tiek piesaistītas Ministru kabineta noteiktai aprūpes pakalpojuma minimālai stundas tarifa likmei. Invaliditātes likuma 12. panta pirmās daļas 4.2 punktā minētā aprūpes pakalpojuma piešķiršanas, atteikšanas, izbeigšanas un pārtraukšanas nosacījumus un kārtību, kritērijus aprūpes pakalpojuma nepieciešamības novērtēšanai un prasības aprūpes pakalpojuma sniedzējam pašvaldībām ir jānosaka savos saistošajos noteikumos. Atbilstoši Liepājas pilsētas domes 2021. gada 19. jūnija saistošajiem noteikumiem Nr. 8 "Par aprūpes pakalpojumu nepilngadīgām personām ar invaliditāti", aprūpes pakalpojumu var saņemt līdz 40 stundām mēnesī, ja persona klātienē iegūst izglītību vispārējās, profesionālās vai speciālās izglītības iestādē vai saņem dienas aprūpes centra pakalpojumu un personas likumiskais pārstāvis vai audžuģimene objektīvu iemeslu dēļ nevar nodrošināt šīs personas aprūpi un uzraudzību nepieciešamajā apjomā vai līdz 80 stundām mēnesī, ja persona iegūst izglītību vispārējās, profesionālās vai speciālās izglītības iestādē, neapmeklējot izglītības iestādi klātienē, un personas likumiskais pārstāvis vai audžuģimene objektīvu iemeslu dēļ nevar nodrošināt šīs personas aprūpi un uzraudzību nepieciešamajā apjomā. Lai sniegtu atbalstu aprūpes nodrošināšanā personas likumiskajam pārstāvim vai audžuģimenei situācijā, kad persona veselības stāvokļa, spēju un attīstības līmeņa dēļ neturpina izglītību pēc speciālās pamatizglītības iegūšanas un atrodas nepārtrauktā aprūpē un uzraudzībā, saistošie noteikumi paredz, ka turpmāk aprūpes pakalpojumu varēs saņemt līdz 80 stundām mēnesī, ja persona ieguvusi valstī noteikto obligāto pamatizglītību un mācības neturpina veselības stāvokļa, spēju un attīstības līmeņa dēļ, un personas likumiskais pārstāvis vai audžuģimene nevar nodrošināt šīs personas aprūpi un uzraudzību nepieciešamajā apjomā. Saistošajiem noteikumiem nav alternatīvu, jo nenosakot regulējumu aprūpes pakalpojuma izmaksu piesaistei Ministru kabineta noteiktajām aprūpes pakalpojuma minimālās vienas stundas izmaksām, netiks noteikts elastīgs regulējums aprūpes pakalpojuma atlīdzības apmēra palielināšanas gadījumā. Nenosakot regulējumu aprūpes pakalpojuma saņemšanai personai, kura ieguvusi valstī noteikto obligāto pamatizglītību un mācības neturpina veselības stāvokļa, spēju un attīstības līmeņa dēļ, netiks nodrošināts pašvaldības atbalsts sociālās atstumtības riskam pakļautajām sabiedrības grupām, netiks veicinātas personu ar invaliditāti vienlīdzīgas iespējas un tiesības. |
2. Fiskālā ietekme uz pašvaldības budžetu |
Plānojot aprūpes pakalpojumu 2023. gadā, tika prognozēts to
nodrošināt 40 personām.
Attiecīgi pašvaldības plānotais budžets aprūpes pakalpojuma nodrošināšanai 2023. gadā ir 86 400 euro, kas aprēķināts sekojoši: 40 personas x 40 h* x 4,50 euro** x 12 mēneši = 86 400 euro. * prognozējot pakalpojuma apjomu ņemts vērā, ka maksimālajam pakalpojuma apjomam - līdz 80 stundām mēnesī - kvalificējas neliels personu skaits, kas būtiski neietekmē budžeta kopējo aprēķinu. Tādēļ, veicot aprēķinu, plānotais pakalpojuma apjoms noteikts līdz 40 stundām mēnesī. ** vienas stundas izmaksas. Pieņemot saistošos noteikumus, aprūpes pakalpojuma vienas stundas izmaksas tiks paaugstinātas no 4,50 euro uz 4,79 euro. Izmaksu pieaugums par vienu pakalpojuma sniegšanas stundu ir 0,29 euro. Ņemot vērā, ka pakalpojuma sniegšanas periodā līdz 2023. gada 31. martam aprūpes pakalpojums no pašvaldības budžeta līdzekļiem apmaksāts vidēji 29 personām, savukārt, 22 personas izvēlējušās aprūpes pakalpojumu saņemt ESF projekta "Kurzeme visiem" deinstitucionalizācijas pasākumu īstenošanas ietvaros, kas tiek nodrošināti līdz 2023. gada 30. septembrim), ietekme uz pašvaldības budžetu 2023. gadā prognozējama: 1. Līdz 2023. gada 31. martam aprūpes pakalpojuma apmaksai izlietoti 13 635,01 euro. 2. No 2023. gada 1. aprīļa: • 29* personas x 40 h x 4,79 euro x 9** mēneši = 50 007,60 euro; • 22*** personas x 40 h x 4,79 euro x 3 mēneši = 12 645,60 euro. Kopā 2023. gadā: 76 288,21 euro. Lai īstenotu saistošos noteikumus, 2023. gadā pašvaldības budžetā papildu līdzekļi nav nepieciešami. * prognozējamais personu skaits, kuras saņems pakalpojumu, sākot no 2023. gada 1. aprīļa; ** vienas stundas izmaksu pieaugums tiek piemērots, sākot no 2023. gada 1. aprīļa, kad spēkā stājās grozījumi Ministru kabineta 2021. gada 18. maija noteikumos Nr. 316 "Noteikumi par asistenta, pavadoņa un aprūpes pakalpojumu personām ar invaliditāti"; *** personu skaits, kuras prognozējami saņems aprūpes pakalpojumu pēc deinstitucionalizācijas pasākumu īstenošanas beigām, t.i., pēc 2023. gada 30. septembra. |
3. Sociālā ietekme, ietekme uz vidi, iedzīvotāju veselību, uzņēmējdarbības vidi pašvaldības teritorijā, kā arī plānotā regulējuma ietekme uz konkurenci |
Tiesiskais regulējums par atlīdzības apmēra izmaiņām
aprūpes pakalpojumu saņēmējus ietekmēs netieši, jo tiks
noteikts atlīdzības apmērs personām, kuras viņiem sniedz
attiecīgo pakalpojumu.
Paplašinot kritērijus aprūpes pakalpojuma nepieciešamības novērtēšanai, tiks nodrošināts pašvaldības atbalsts sociālās atstumtības riskam pakļautajām sabiedrības grupām, veicinot personu ar invaliditāti vienlīdzīgas iespējas un tiesības. Saistošie noteikumi nerada jaunas tiesības un neuzliek jaunus pienākumus veselības jomā, nerada ietekmi uz vidi, konkurenci, uzņēmējdarbības vidi pašvaldības teritorijā. |
4. Ietekme uz administratīvajām procedūrām un to izmaksām |
Saistošo noteikumu izpildi nodrošinās Liepājas pilsētas
pašvaldības iestāde "Liepājas pilsētas Domes Sociālais
dienests" (turpmāk - Sociālais dienests).
Saistošie noteikumi nemaina kārtību, kādā tiek iesniegti nepieciešamie dokumenti un izskatīta personu atbilstība pakalpojuma saņemšanai - to nosaka Liepājas valstspilsētas domes 2021. gada 19. jūnija saistošie noteikumi Nr. 8 "Par aprūpes pakalpojumu nepilngadīgām personām ar invaliditāti": personas likumiskais pārstāvis vai audžuģimenes pārstāvis Sociālajā dienestā iesniedz iesniegumu, norādot informāciju par izglītības iestādi, kurā persona iegūst izglītību un vēlamo pakalpojuma sniedzēju. Sociālais dienests mēneša laikā pēc dokumentu saņemšanas izskata iesniegumu un tam pievienotos dokumentus, Invaliditātes informatīvajā sistēmā pārliecinās, vai Veselības un darbspēju ekspertīzes ārstu valsts komisija personai noteikusi invaliditāti un izsniegusi atzinumu par īpašas kopšanas nepieciešamību, ja nepieciešams, pieprasa papildu informāciju no Veselības un darbspēju ekspertīzes ārstu valsts komisijas, citām institūcijām vai personas likumiskā pārstāvja vai audžuģimenes pārstāvja, novērtē aprūpes pakalpojuma nepieciešamību un nosaka aprūpes pakalpojuma apjomu. Par pieņemto lēmumu Sociālais dienests informē iesniedzēju. Personām, kuras pretendē uz aprūpes pakalpojumu, papildu administratīvo procedūru izmaksas nav paredzētas. |
5. Ietekme uz pašvaldības funkcijām un cilvēkresursiem |
Saistošie noteikumi izstrādāti Pašvaldību likuma 4. panta
pirmās daļas 9. punktā noteiktās pašvaldības autonomās
funkcijas - nodrošināt iedzīvotājiem atbalstu sociālo
problēmu risināšanā, kā arī iespēju saņemt sociālo
palīdzību un sociālos pakalpojumus, realizēšanai.
Saistošo noteikumu izpildes administrēšanu nodrošinās Sociālais dienests, jaunas darba vietas netiks veidotas, jauni pienākumi vai uzdevumi esošajiem darbiniekiem netiks noteikti. |
6. Informācija par izpildes nodrošināšanu | Saistošo noteikumu izpilde tiks nodrošināta Sociālā dienesta esošo funkciju un uzdevumu ietvaros, nav paredzēta jaunu institūciju izveide vai esošās institūcijas reorganizācija. |
7. Prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem, ko sniedz mērķa sasniegšana |
Saistošie noteikumi ir piemēroti iecerētā mērķa
sasniegšanas nodrošināšanai un paredz tikai to, kas ir
nepieciešams norādītā mērķa sasniegšanai.
Ar saistošajiem noteikumiem netiek ierobežotas personu pamattiesības. Izdodot saistošos noteikumus pašvaldība rīkojas pašvaldības autonomās funkcijas ietvaros, atbilstoši Invaliditātes likumā paredzētajam deleģējumam noteikt no pašvaldības budžeta līdzekļiem apmaksāta aprūpes pakalpojuma piešķiršanas, atteikšanas, izbeigšanas un pārtraukšanas nosacījumus un kārtību. |
8. Izstrādes gaitā veiktās konsultācijas ar privātpersonām un institūcijām | Atbilstoši Pašvaldību likuma 46. panta trešajā daļā noteiktajam, laika posmā no š.g. 19. maija līdz 2. jūnijam sabiedrības viedokļa noskaidrošanai un priekšlikumu iesniegšanai saistošo noteikumu projekts un paskaidrojuma raksts tika publicēts pašvaldības tīmekļvietnē www.liepaja.lv. Noteiktā termiņa ietvaros priekšlikumi par saistošo noteikumu projekta redakciju nav saņemti. |
Liepājas valstspilsētas pašvaldības domes priekšsēdētājs G. Ansiņš