Saeima ir pieņēmusi un Valsts
prezidents izsludina šādu likumu:
Izdarīt Muitas likumā (Latvijas Vēstnesis, 2016, 119., 241. nr.; 2018, 123. nr.; 2019, 224. nr.; 2020, 123. nr.; 2021, 121.B, 193. nr.) šādus grozījumus:
1. 6. pantā:
izteikt otro punktu šādā redakcijā:
2) papildus aizpildāmos datu elementus muitas deklarācijā;";
izslēgt 4. un 19. punktu.
2. 6.1 pantā:
izteikt panta nosaukumu šādā redakcijā:
"6.1 pants. Pierādījumi par pilnvarojumu un pārstāvība";
papildināt pantu ar trešo un ceturto daļu šādā redakcijā:
"(3) Tā autotransporta līdzekļa vadītājs, ar kuru pārvadā muitošanai pakļautas preces, ir pārvadātāja pārstāvis muitas iestādē attiecībā uz:
1) tāda muitas iestādes lēmuma paziņošanu, kuru muitas iestāde pieņēmusi saistībā ar šim transportlīdzeklim vai tajā esošajām precēm veicamo vai veikto muitas kontroli un kura adresāts ir pārvadātājs;
2) jebkādas citas informācijas vai dokumenta paziņošanu saistībā ar šim transportlīdzeklim vai tajā esošajām precēm veicamo vai veikto muitas kontroli un kura adresāts ir pārvadātājs.
(4) Šā panta trešā daļa neattiecas uz gadījumiem, kad pārvadātājs ir Valsts ieņēmumu dienesta elektroniskās deklarēšanas sistēmas lietotājs. Ja pārvadātājs nav Valsts ieņēmumu dienesta elektroniskās deklarēšanas sistēmas lietotājs, bet pirms tam, kad konkrētajam transportlīdzeklim vai tajā esošajām precēm tiek uzsākta muitas kontrole, Valsts ieņēmumu dienestam rakstveidā ir norādījis citu informācijas un dokumentu paziņošanas veidu saistībā ar šim transportlīdzeklim vai tajā esošajām precēm veicamo vai veikto muitas kontroli, muitas iestāde pēc iespējas ņem vērā adresāta norādīto informācijas un dokumentu paziņošanas veidu."
3. Izteikt 8. pantu šādā redakcijā:
"8. pants. Atbrīvojums no paziņojuma par muitas parādu
Valsts ieņēmumu dienests saskaņā ar regulas Nr. 2015/2446 88. panta 1. un 2. punktu nepaziņo tranzīta procedūrā radušos muitas parādu, ja muitas maksājumu parāda summa par vienā tranzīta deklarācijā ietvertajām precēm ir mazāka par 50 euro."
4. Izslēgt 13.1 panta otrajā daļā vārdus "kas iemaksāta kā nodrošinājums muitas procedūras izpildei vai kritiskas tarifu kvotas gadījumā".
5. Aizstāt 14.2 panta sestajā daļā vārdus "izdevumus, kas Valsts ieņēmumu dienestam radušies" ar vārdiem "izmaksas, kas Valsts ieņēmumu dienestam radušās".
6. Izteikt 14.5 panta 4. punktu šādā redakcijā:
"4) kārtību, kādā lēmuma saņēmējs regulas Nr. 608/2013 29. panta 1. punkta pirmās daļas izpratnē sedz izmaksas saistībā ar izlaišanai apturētajām vai aizturētajām precēm, un šo izmaksu apmēru;".
7. Papildināt likumu ar 23.4 un 23.5 pantu šādā redakcijā:
"23.4 pants. Rīcība ar naftas vai spirta produktus saturošiem atkritumiem un citiem blakusproduktiem, kas rodas ārpussavienības preču uzglabāšanas un parasto apstrādes darbību laikā
(1) Pagaidu uzglabāšanas vietas atļaujas turētājs, muitas noliktavas atļaujas turētājs, atļaujas turētājs licencētas komercdarbības veikšanai brīvās zonas režīmā, preču īpašnieks, valdītājs vai tā pilnvarotā persona naftas vai spirta produktus saturošus atkritumus un citus blakusproduktus, kas rodas ārpussavienības preču uzglabāšanas un parasto apstrādes darbību laikā (turpmāk - blakusprodukti), var izvest iznīcināšanai, piemērot blakusproduktiem nākamo muitas procedūru vai reeksportu, kā arī izmantot blakusproduktus atkārtoti izvešanai no Savienības muitas teritorijas paredzēto preču iepakošanai vai nostiprināšanai. Minētais attiecas uz tādiem blakusproduktiem, kas sākotnēji Savienības muitas teritorijā nav ievesti kā atkritumi.
(2) Pirms blakusproduktu izvešanas no pagaidu uzglabāšanas vietas, muitas noliktavas vai brīvās zonas iznīcināšanai to saskaņo ar Valsts ieņēmumu dienestu, kā arī pēc blakusproduktu iznīcināšanas par to informē Valsts ieņēmumu dienestu.
(3) Blakusproduktu atkārtota izmantošana tādu preču iepakošanai, nostiprināšanai vai līdzīgām darbībām gadījumā, kad šīs preces paredzēts izvest no Savienības muitas teritorijas, tiek deklarēta, izmantojot regulas Nr. 2015/2446 141. pantā noteikto aktu, ko uzskata par muitas deklarāciju vai reeksporta deklarāciju.
(4) Ja ārpussavienības preces tranzīta procedūras laikā ir neglābjami zudušas neparedzamu apstākļu vai nepārvaramas varas dēļ un notikuma vietā ir palikuši atkritumi, savāktos atkritumus ne vēlāk kā 30 dienu laikā no notikuma dienas (kura rezultātā preces neglābjami zudušas) nodod iznīcināšanai, aizpildot atkritumu pārvadājuma reģistrācijas karti-pavadzīmi.
(5) Ministru kabinets nosaka kārtību, kādā saskaņo vai atsaka saskaņot blakusproduktu izvešanu iznīcināšanai, kā arī kārtību, kādā informē Valsts ieņēmumu dienestu par blakusproduktu iznīcināšanu.
23.5 pants. Muitas uzraudzībā esošo nefasēto preču un nefasēto preču transporta iepakojumā pieļaujamās masas atšķirības
(1) Muitas uzraudzībā esošo nefasēto preču un nefasēto preču transporta iepakojumā (turpmāk šajā pantā - preces) masas atšķirības šā likuma izpratnē ir atšķirības (preču dabiskie zudumi, preču iztrūkums vai lielāka preču masa) starp muitas, reeksporta vai pagaidu uzglabāšanas deklarācijā norādīto preču masu un šo preču faktisko masu, kas tiek konstatētas muitas procedūras un reeksporta izpildes laikā, pagaidu uzglabāšanas laikā vai pabeidzot muitas procedūru, reeksportu vai pagaidu uzglabāšanu.
(2) Preču dabiskie zudumi šā likuma izpratnē ir neatgriezeniski zudumi, kas rodas preču fizikāli ķīmisko īpašību dēļ, tajā skaitā uzglabāšanas, pārkraušanas, pārvadājumu un tehnoloģiskās transportēšanas laikā meteoroloģisko faktoru ietekmē.
(3) Preču iztrūkums šā likuma izpratnē ir neatgriezeniski zudumi (kas nav preču dabiskie zudumi), kas rodas preču iekraušanas, uzglabāšanas, pārkraušanas, pārvadājumu un tehnoloģiskās transportēšanas laikā (tajā skaitā neprecizitātes pārvadājumu dokumentos).
(4) Transporta iepakojums šā likuma izpratnē ir iepakojums, ko izmanto, lai pārvadātu un uzglabātu nefasētās preces, kā arī izvairītos no preču iztrūkumiem uzglabāšanas, pārkraušanas vai pārvadājuma laikā.
(5) Ja muitas procedūrā izlaisto, reeksportā izlaisto vai pagaidu uzglabāšanā nodoto preču dabiskie zudumi vai iztrūkums nepārsniedz tiesību aktos muitas jomā noteikto pieļaujamo preču masas atšķirību, minēto atšķirību neuzskata par neatbilstību muitas procedūras, reeksporta vai pagaidu uzglabāšanas izpildē.
(6) Ja muitas procedūrā izlaisto, reeksportā izlaisto vai pagaidu uzglabāšanā nodoto preču konstatētā masa ir lielāka par atbilstošajā muitas, reeksporta vai pagaidu uzglabāšanas deklarācijā norādīto, taču nepārsniedz tiesību aktos muitas jomā noteikto pieļaujamo preču masas atšķirību, minēto atšķirību neuzskata par neatbilstību muitas procedūras, reeksporta vai pagaidu uzglabāšanas izpildē.
(7) Šā panta piektajā un sestajā daļā noteiktajos gadījumos, piemērojot nākamo muitas procedūru, reeksportu vai pagaidu uzglabāšanu, preces deklarē atbilstoši faktiskajai masai.
(8) Ministru kabinets nosaka:
1) preces, kurām pieļaujamas preču masas atšķirības;
2) precēm pieļaujamās un paredzamās masas atšķirības;
3) preču transporta iepakojuma prasības;
4) kārtību, kādā nosaka preču masas atšķirības;
5) paredzamo preču masas atšķirību piemērošanu;
6) piemērojamās muitas formalitātes, ja preču masa ir lielāka par deklarēto preču masu vai ja preču masas atšķirība pārsniedz pieļaujamo preču masas atšķirību;
7) atzītā saņēmēja pienākumus, konstatējot precēm pieļaujamās masas atšķirības, kā arī izņēmuma gadījumus, uz kuriem minētais pienākums nav attiecināms;
8) gadījumus, kad, konstatējot preču masas atšķirības, neuzskata, ka ir radies muitas parāds.
(9) Valsts ieņēmumu dienests, saņemot personas iesniegumu, izdod lēmumu (vispārīgo administratīvo aktu), kurā nosaka preču pieļaujamās un paredzamās masas atšķirības tādām precēm, kuras iepriekš nav pārvietotas Latvijas Republikas teritorijā vai ir pārvietotas neregulāri un kuru pieļaujamās un paredzamās masas atšķirības nav noteiktas saskaņā ar šā panta astotās daļas 1. un 2. punktu.
(10) Šā panta devītajā daļā minētais lēmums stājas spēkā nākamajā dienā pēc tā publicēšanas oficiālajā izdevumā "Latvijas Vēstnesis" un ir spēkā līdz brīdim, kad lēmumā noteiktās preču masas atšķirības tiek noteiktas saskaņā ar šā panta astotās daļas 1. un 2. punktu, bet ne ilgāk kā 12 mēnešus.
(11) Uz šā panta devītajā daļā minēto lēmumu ir attiecināmas šā panta piektajā un sestajā daļā un astotās daļas 3., 4., 5., 6., 7. un 8. punktā minētās normas."
8. Papildināt likumu ar 25.1 pantu šādā redakcijā:
"25.1 pants. Profesionālo kvalifikāciju apliecinošie dokumenti
Atbilstību regulas Nr. 952/2013 39. panta "d" punktā un Komisijas 2015. gada 24. novembra īstenošanas regulas (ES) 2015/2447, ar ko paredz sīki izstrādātus noteikumus, kas vajadzīgi, lai īstenotu konkrētus noteikumus Eiropas Parlamenta un Padomes regulā (ES) Nr. 952/2013, ar ko izveido Savienības Muitas kodeksu (turpmāk - regula Nr. 2015/2447) 27. panta 1. punkta "b" apakšpunkta "ii" punktā noteiktajiem profesionālās kvalifikācijas standartiem apliecina diploms par profesionālo augstāko izglītību ar iegūtu profesionālo kvalifikāciju muitas jomā vai apliecība par profesionālās pilnveides izglītības apguvi muitas jomā."
9. 28. panta pirmajā daļā:
aizstāt ievaddaļā vārdus un skaitļus "Komisijas 2015. gada 24. novembra Īstenošanas regulu (ES) Nr. 2015/2447, ar ko paredz sīki izstrādātus noteikumus, kas vajadzīgi, lai īstenotu konkrētus noteikumus Eiropas Parlamenta un Padomes regulā (ES) Nr. 952/2013, ar ko izveido Savienības Muitas kodeksu" ar vārdiem un skaitli "regulu Nr. 2015/2447";
aizstāt 3. punktā skaitļus un vārdus "1. panta 27. punktā noteiktajā datu atbilstības pārbaudē" ar skaitļiem un vārdiem "1. panta 37. punktā noteiktajā nodokļu kontrolē".
10. Papildināt pārejas noteikumus ar 16., 17. un 18. punktu šādā redakcijā:
"16. Grozījums šā likuma 6. panta 4. punktā attiecībā uz šā punkta izslēgšanu, grozījumi 14.5 panta 4. punktā attiecībā uz šā punkta izteikšanu jaunā redakcijā, kā arī šā likuma 23.4 un 23.5 pants stājas spēkā 2023. gada 1. oktobrī.
17. Šā likuma 25.1 pants stājas spēkā 2024. gada 1. septembrī.
18. Grozījums šā likuma 28. panta pirmās daļas 3. punktā par skaitļu un vārdu "1. panta 27. punktā noteiktajā datu atbilstības pārbaudē" aizstāšanu ar skaitļiem un vārdiem "1. panta 37. punktā noteiktajā nodokļu kontrolē" stājas spēkā vienlaikus ar atbilstošiem grozījumiem likumā "Par nodokļiem un nodevām"."
Likums Saeimā pieņemts 2023. gada 15. jūnijā.
Valsts prezidents E. Levits
Rīgā 2023. gada 28. jūnijā