Jēkabpils novada domes saistošie noteikumi Nr. 2
Jēkabpils novadā 2023. gada 23. februārī
APSTIPRINĀTI
ar Jēkabpils novada domes 23.02.2023.
lēmumu Nr. 82 (prot. Nr. 2, 184. §)
PRECIZĒTI
ar Jēkabpils novada domes 22.06.2023.
lēmumu Nr. 532 (prot. Nr. 10, 6. §)
Izdoti saskaņā ar likuma
"Par nekustamā īpašuma nodokli"
5. panta pirmo prim daļu, trešo daļu un ceturto daļu
Izdarīt Jēkabpils novada domes 2021. gada 23. septembra saistošajos noteikumos Nr. 10 "Saistošie noteikumi par nekustamā īpašuma nodokļa atvieglojumu piešķiršanas kārtību Jēkabpils novada pašvaldībā" (Latvijas Vēstnesis, 2021, 252A. nr.; 2022, 193. nr.) šādus grozījumus:
1. Izteikt saistošo noteikumu 6. punktu šādā redakcijā:
"6. Nodokļu atvieglojumu piešķir saimnieciskās darbības veicējiem (fiziskām un juridiskām personām, kas nekustamo īpašumu izmanto saimnieciskajai darbībai - preču vai pakalpojumu piedāvāšanai tirgū), saskaņā ar Komisijas 2013. gada 18. decembra Regulu (ES) Nr. 1407/2013 par Līguma par Eiropas Savienības darbību 107. un 108. panta piemērošanu de minimis atbalstam (Eiropas Savienības Oficiālais Vēstnesis 2013. gada 24. decembris, Nr. L 352) (turpmāk - Komisijas regula Nr. 1407/2013) vai saskaņā ar Komisijas 2013. gada 18. decembra regulu (ES) Nr. 1408/2013 par Līguma par Eiropas Savienības darbību 107. un 108. panta piemērošanu de minimis atbalstam lauksaimniecības nozarē (Eiropas Savienības Oficiālais Vēstnesis, 2013. gada 24. decembris, Nr. L352) (turpmāk - Komisijas regula Nr. 1408/2013) ievērojot, ka:
6.1. atbalstu nekustamā īpašuma nodokļu atvieglojuma veidā nevar piemērot, ja nodokļu maksātājam ar tiesas spriedumu ir pasludināts maksātnespējas process vai ar tiesas spriedumu tiek īstenots tiesiskās aizsardzības process, vai ar tiesas lēmumu tiek īstenots ārpustiesas tiesiskās aizsardzības process, tam uzsākta bankrota procedūra, piemērota sanācija vai mierizlīgums vai tā saimnieciskā darbība ir izbeigta, vai tas atbilst valsts tiesību aktos noteiktiem kritērijiem, lai tam pēc kreditoru pieprasījuma piemērotu maksātnespējas procedūru;
6.2. atbalstu nekustamā īpašuma nodokļu atvieglojuma veidā nepiešķir Komisijas regulas Nr. 1407/2013 1. panta 1. punktā minētajām saimnieciskās darbības nozarēm un darbībām vai Komisijas regulas Nr. 1408/2013 1. panta 1. punkta a), b) vai c)apakšpunktā minētajām darbībām;
6.3. saimnieciskās darbības veicējam šo Noteikumu ietvaros plānotais de minimis atbalsta apmērs kopā ar attiecīgajā fiskālajā gadā un iepriekšējos divos fiskālajos gados piešķirto de minimis atbalstu nepārsniedz Komisijas Regulas Nr. 1407/2013 3. panta 2. punktā noteikto maksimālo de minimis atbalsta apmēru viena vienota uzņēmuma līmenī, viens vienots uzņēmums šajā gadījumā atbilst Komisijas Regulas Nr. 1407/2013 2. panta 2. punktā noteiktajai "viena vienota uzņēmuma" definīcijai vai nepārsniedz Komisijas Regulas Nr. 1408/2013 3. panta 3.a punktā noteikto maksimālo de minimis atbalsta apmēru viena vienota uzņēmuma līmenī, viens vienots uzņēmums šajā gadījumā atbilst Komisijas Regulas Nr. 1408/2013 2. panta 2. punktā noteiktajai "viena vienota uzņēmuma" definīcijai;
6.4. šo noteikumu ietvaros piešķirtais de minimis atbalstu nedrīkst kumulēt ar citu valsts atbalstu par tām pašām attiecināmajām izmaksām no vietējiem, reģionālajiem, valsts vai Eiropas Savienības līdzekļiem;
6.5. saņemto atbalstu var apvienot ar citu atbalsta programmu vai individuālā atbalsta projekta ietvaros saņemto de minimis atbalstu, nepārsniedzot Komisijas regulas Nr. 1407/2013 3. panta 2. punktā noteiktos ierobežojumus triju fiskālo gadu periodā viena vienota uzņēmuma līmenī vai Komisijas Regulas Nr. 1408/2013 3. panta 3.a punktā noteiktos ierobežojumus triju fiskālo gadu periodā viena vienota uzņēmuma līmenī, atkarībā, saskaņā ar kuru normatīvo aktu atbalsts nekustamā īpašuma nodokļa atvieglojuma veidā tiek piešķirts;
6.6. ja nodokļu maksātājs, kuram piemēro atbalstu nodokļu atvieglojuma veidā ar Komisijas regulu Nr. 1407/2013, darbojas arī nozarēs, kas minētas Komisijas regulas Nr. 1407/2013 1. panta 1. punkta a), b) vai c) apakšpunktā, tas nodrošina šo nozaru darbību vai izmaksu nodalīšanu no tām darbībām, kurām piešķirts de minimis atbalsts nodokļu atvieglojuma veidā, lai darbības nozarēs, kuras ir izslēgtas no šīs regulas darbības jomas, negūst labumu no de minimis atbalsta, ko piešķir saskaņā ar šo regulu;
6.7. ja nodokļu maksātājs, kuram piemēro de minimis atbalstu nodokļu atvieglojuma veidā, to, uzskaita par veiktajām darbībām konkrētajā nozarē, kas nodrošināms ar tādiem piemērotiem līdzekļiem kā darbības vai izmaksu nošķiršana grāmatvedībā atbilstoši Komisijas regulas Nr. 1408/2013 1. panta 2. un 3. punktam."
2. Izteikt 8.1. un 8.2. apakšpunktu šādā redakcijā:
"8.1. de minimis atbalsta uzskaites sistēmā sagatavotās veidlapas (1. pielikums) izdruku vai iesniegumā norādīt sistēmā izveidotās un apstiprinātās pretendenta veidlapas identifikācijas numuru;
8.2. apliecinājumu, ka uz to nav attiecināmi 6.1. apakšpunktā noteiktie apstākļi, īpaši, ka tas neatbilst valsts tiesību aktos noteiktiem kritērijiem, lai tam pēc kreditoru pieprasījuma piemērotu maksātnespējas procedūru;".
3. Izteikt saistošo noteikumu 11.12. apakšpunktu šādā redakcijā:
"11.12. 90 % apmērā personai:
11.12.1. kuras īpašumu skārusi stihiska nelaime, izņemot 11.12.2. apakšpunktā noteikto gadījumu. Nodokļa atvieglojumu piešķir uz visu taksācijas gadu, kurā notikusi stihiskā nelaime;
11.12.2. kura nodarbojas ar lauksaimniecības produktu primāro ražošanu un kuras ēkas ir skāruši plūdi. Nodokļa atvieglojumu piešķir uz visu taksācijas gadu, kurā notikusi stihiskā nelaime."
4. Papildināt saistošos noteikumus ar 14.1 un 14.2 punktu šādā redakcijā:
"14.1 Pilnvarotā persona pirms lēmuma pieņemšanas izvērtē vai attiecīgais nodokļu maksātājs atbilst normatīvajos aktos noteiktajiem nosacījumiem un kritērijiem, lai noteiktu nodokļa atvieglojumu un piešķirtu de minimis atbalstu.
14.2 Pašvaldības noteiktajā kārtībā pašvaldības atbildīgie darbinieki veic piešķirtā de minimis atbalsta uzskaiti saskaņā ar Ministru kabineta 2018. gada 21. novembra noteikumiem Nr. 715 "Noteikumi par de minimis atbalsta uzskaites un piešķiršanas kārtību un de minimis atbalsta uzskaites veidlapu paraugiem."
5. Izteikt saistošo noteikumu 19. un 20. punktu šādā redakcijā:
"19. Ja tiek pārkāptas šajos noteikumos noteiktās komercdarbības atbalsta kontroles normas, tostarp nosacījumi, kas izriet no Komisijas regulas Nr. 1407/2013 vai Komisijas regulas Nr. 1408/2013, atbalsta saņēmējam ir pienākums atmaksāt atbalsta sniedzējam visu projekta ietvaros saņemto de minimis atbalstu kopā ar procentiem no līdzekļiem, kas ir brīvi no komercdarbības atbalsta, atbilstoši Komercdarbības atbalsta kontroles likuma IV vai V nodaļas nosacījumiem.
20. Saskaņā ar Komisijas regulu Nr. 1407/20137 lēmumu par de minimis atbalsta piešķiršanu var pieņemt līdz 2024. gada 30. jūnijam un saskaņā ar Komisijas regulas Nr. 1408/2013 lēmumu par de minimis atbalsta piešķiršanu var pieņemt līdz 2027. gada 31. decembrim."
Jēkabpils novada domes priekšsēdētājs R. Ragainis
Paskaidrojuma raksta sadaļas | Norādāmā informācija |
Saistošo noteikumu mērķis un izdošanas nepieciešamības pamatojums |
Ar saistošajiem noteikumiem tiek grozīts noteikumu 11.12.
apakšpunkts, nosakot, ka, ja stihiska nelaime skārusi
nekustamo īpašumu, tad nodokļa atvieglojums nosakāms par to
taksācijas gadu, kurā stihiskā nelaime skārusi īpašumu.
Saistošo noteikumu redakcija 23.02.2023. domes sēdē tika papildināta ar jaunu 11.12.2. apakšpunktu un attiecīgi tika papildināts arī 6. punkts, nosakot, ka nodokļa atvieglojumi tiek piemēroti arī saskaņā ar Komisijas 2013. gada 18. decembra regulu (ES) Nr. 1408/2013 par Līguma par Eiropas Savienības darbību 107. un 108. panta piemērošanu de minimis atbalstam lauksaimniecības nozarē. Saistošo noteikumu 19.un 20. punkts izteikti jaunā redakcijā, attiecīgi nosakot kādas sekas iestājas, ka atbalsts sniegts neatbilstoši normatīvajiem aktiem un līdz kādam datumam pašvaldība pieņems lēmumus saskaņā ar Komisijas 2013. gada 18. decembra regulu (ES) Nr. 1408/2013 par Līguma par Eiropas Savienības darbību 107. un 108. panta piemērošanu de minimis atbalstam lauksaimniecības nozarē. Ņemot vērā Finanšu ministrijas atzinumu, saistošo noteikumu redakcija tika papildināta ar 14. prim un 14. divi prim punktiem un 8.1. un 8.2. apakšpunkti izteikti jaunā redakcijā. Ņemot vērā Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijas atzinumu, attiecīgi ir papildināts paskaidrojuma raksts par izdarītajiem grozījumiem saistošajos noteikumos, kas izdarīti atbilstoši 23.02.2023. domē lemtajam un pēc ministriju atzinuma saņemšanas. |
Saistošo noteikumu fiskālā ietekme uz pašvaldības budžetu | Ņemot vērā, ka nekustamā īpašuma nodokļa atlaide būs atkarīga no personu skaita, kas iesniegs iesniegumus par īpašumiem, kurus skārusi stihiska nelaime, tad ietekmi uz pašvaldības budžetu grūti prognozēt. |
Saistošo noteikumu sociālā ietekme, ietekme uz vidi, iedzīvotāju veselību, uzņēmējdarbības vidi pašvaldības teritorijā, kā arī plānotā regulējuma ietekme uz konkurenci | Nekustamā īpašuma nodokļa atvieglojumi gan fiziskajām personām, gan juridiskajām personām ļaus samazināt nodokļu maksājuma apmēru, rodot iespēju līdzekļus ieguldīt stihiskajā nelaimē cietušā īpašuma atjaunošanai. |
Saistošo noteikumu ietekme uz administratīvajām procedūrām un to izmaksām gan attiecībā uz saimnieciskās darbības veicējiem, gan fiziskajām personām un nevalstiskā sektora organizācijām, gan budžeta finansētām institūcijām | Lai saņemtu nekustamā īpašuma nodokļa atvieglojumu, pašvaldībā jāiesniedz iesniegums atbilstoši saistošajos noteikumos noteiktajai kārtībai. |
Saistošo noteikumu ietekme uz pašvaldības funkcijām un cilvēkresursiem | Nekustamā īpašuma nodokļa atvieglojumi tiks piemēroti atbilstoši personu iesniegumiem, kuru iesniegšana ir atkarīga no gadījumiem, ja īpašumu skārusi stihiska nelaime, līdz ar to gadījumu skaits ir grūti prognozējams. |
Saistošo noteikumu izpildes nodrošināšana | Nekustamā īpašuma nodokļa administrēšanu nodrošina noteikti pašvaldības darbinieki, kuri veic nodokļu administrācijas funkcijas. |
Saistošo noteikumu prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem, ko sniedz mērķa sasniegšana | Saistošo noteikumu 11.12. apakšpunktā noteiktais, ka nodokļa atvieglojums būs nosakāms par visu taksācijas gadu neatkarīgi no īpašuma atjaunošanas, kas pēc spēkā esošās punkta redakcijas varētu būt trīs gadu laikā, ļaus mazināt nodokļu administrācijas administratīvo slogu, jo par katru gadījumu nebūs jāiegūst informācija par īpašumu vai tas ir vai nav atjaunots pēc tam, kad to skārusi stihiskā nelaime. |
Saistošo noteikumu izstrādes gaitā veiktās konsultācijas ar privātpersonām, saņemtais sabiedrības viedoklis | Saistošo noteikumu projekts tika publicēts Jēkabpils novada pašvaldības mājas lapā laikā no 03.02.2023. līdz 17.02.2023. Par saistošo noteikumu projektu ir saņemti 3 viedokļi, no kuriem divos gadījumos tika sniegts atbalsts šāda normatīvā akta izdošanai, savukārt vienā gadījumā iesniegts ierosinājums, kurš saskaņā ar saistošajiem noteikumiem jau ir spēkā esošs atbalsts. |
Jēkabpils novada domes priekšsēdētājs R. Ragainis