1. Noteikumi nosaka valsts un Eiropas Savienības atbalsta piešķiršanas kārtību intervencē "Atbalsts ieguldījumiem mazajās lauku saimniecībās" (turpmāk – atbalsts) šādiem pasākumiem:
1.1. saimnieciskās darbības uzsākšanai;
1.2. saimnieciskās darbības attīstībai.
2. Atbalstu sniedz saskaņā ar Eiropas Parlamenta un Padomes 2021. gada 2. decembra Regulu (ES) 2021/2115, ar ko izveido noteikumus par atbalstu stratēģiskajiem plāniem, kuri dalībvalstīm jāizstrādā saskaņā ar kopējo lauksaimniecības politiku (KLP stratēģiskie plāni) un kurus finansē no Eiropas Lauksaimniecības garantiju fonda (ELGF) un no Eiropas Lauksaimniecības fonda lauku attīstībai (ELFLA), un ar ko atceļ Regulas (ES) Nr. 1305/2013 un (ES) Nr. 1307/2013 (turpmāk – regula 2021/2115).
2.1 Atbalstu par darbībām, kas minētas šo noteikumu 10.4. apakšpunktā un kas nav norādītas Līguma par Eiropas Savienības darbību I pielikumā, piešķir saskaņā ar Komisijas 2023. gada 13. decembra Regulu (ES) 2023/2831 par Līguma par Eiropas Savienības darbību 107. un 108. panta piemērošanu de minimis atbalstam (Eiropas Savienības Oficiālais Vēstnesis, 2023. gada 15. decembris, sērijas Nr. L) (turpmāk – Komisijas regula 2023/2831).
(MK 08.07.2025. noteikumu Nr. 420 redakcijā)
3. Atbalsta mērķis ir atbalstīt mazo lauku saimniecību attīstību, lai veicinātu to konkurētspēju, palielinot to ražošanas produktivitāti un efektivitāti.
4. Šo noteikumu izpratnē lauksaimniecības produkti ietver Līguma par Eiropas Savienības darbību I pielikumā minētos lauksaimniecības produktus, izņemot zivsaimniecības produktus, mājas (istabas) dzīvniekus, kā arī dzīvniekus, uz kuriem neattiecas Dzīvnieku audzēšanas un ciltsdarba likums (turpmāk – lauksaimniecības produkti).
5. Pieteikšanās atbalstam, projektu iesniegumu un pārskatu vērtēšana, lēmuma pieņemšana (lēmuma pieņemšanas diena uzskatāma par komercdarbības atbalsta piešķiršanas dienu), pārskata sniegšana un publiskā finansējuma saņemšana notiek saskaņā ar normatīvajiem aktiem par valsts un Eiropas Savienības atbalsta piešķiršanas, administrēšanas un uzraudzības kārtību lauku un zivsaimniecības attīstībai, ciktāl tie nav pretrunā ar šiem noteikumiem.
(MK 08.07.2025. noteikumu Nr. 420 redakcijā)
6. Pirms Lauku atbalsta dienests izsludina projektu iesniegumu pieņemšanas kārtu, Zemkopības ministrija pieņem lēmumu par šajos noteikumos paredzētā publiskā finansējuma sadali, ievērojot reģionalizācijas principu un lauksaimniecības zemes platību saimniecībās ar lauksaimniecības zemi līdz 100 hektāriem.
6.1 Lauku atbalsta dienests:
6.11. piešķirot de minimis atbalstu, pārbauda, vai plānotais de minimis atbalsts kopā ar iepriekšējos trijos gados, skaitot no atbalsta piešķiršanas dienas, piešķirto de minimis atbalstu viena vienota uzņēmuma līmenī nepārsniedz Komisijas regulas 2023/2831 3. panta 2. punktā noteikto maksimālo de minimis atbalsta apmēru. Viens vienots uzņēmums ir uzņēmums, kas atbilst Komisijas regulas 2023/2831 2. panta 2. punktam;
6.12. ievērojot Komisijas regulas 2023/2831 5. panta nosacījumus, de minimis atbalstu drīkst kumulēt ar citu de minimis atbalstu līdz Komisijas regulas 2023/2831 3. panta 2. punktā noteiktajam attiecīgajam robežlielumam un ar citu valsts atbalstu, tai skaitā attiecībā uz vienām un tām pašām attiecināmajām izmaksām vai tam pašam riska finansējuma pasākumam, ja ar šo kumulāciju netiek pārsniegta attiecīgā maksimālā atbalsta intensitāte vai atbalsta summa, kāda noteikta valsts atbalsta programmā, atbalsta projektā vai Eiropas Komisijas lēmumā. De minimis atbalstu ar citu de minimis atbalstu par vienām un tām pašām izmaksām var apvienot, ja pēc atbalstu apvienošanas atbalsta vienībai vai izmaksu pozīcijai attiecīgā maksimālā atbalsta intensitāte nepārsniedz 100 procentu;
6.13. lēmumu par šajos noteikumos minētā de minimis atbalsta piešķiršanu vai atteikumu piešķirt atbalstu pieņem, ievērojot Komisijas regulas 2023/2831 1. panta 1. punktā minētos nozaru un darbības ierobežojumus;
6.14. lēmumu par de minimis atbalsta piešķiršanu vai atteikumu piešķirt atbalstu saskaņā ar Komisijas regulu 2023/2831 pieņem līdz tās 7. panta 3. punktā un 8. pantā noteiktā piemērošanas termiņa beigām;
6.15. ja atbalsta pretendents vienlaikus darbojas vienā vai vairākās Komisijas regulas 2023/2831 1. panta 1. punkta "a", "b", "c" un "d" apakšpunktā minētajās nozarēs, atbalstu var piešķirt tikai tad, ja atbalsta pretendents nodrošina šo nozaru darbību vai uzskaites nodalīšanu, lai saskaņā ar Komisijas regulas 2023/2831 1. panta 2. punktu darbības izslēgtajās nozarēs negūst labumu no de minimis atbalsta, ko piešķir saskaņā ar Komisijas regulu 2023/2831;
6.16. ja par vienām un tām pašām projekta attiecināmajām izmaksām tiek piešķirts atbalsts vairākās komercdarbības atbalsta programmās, atbalsta saņēmējs iesniedz informāciju par plānoto un piešķirto atbalstu, tostarp par tām pašām attiecināmajām izmaksām, norādot atbalsta piešķiršanas datumu (arī plānoto atbalsta piešķiršanas datumu), atbalsta intensitāti, atbalsta sniedzēju, atbalsta pasākumu vai investīciju un plānoto vai piešķirto atbalsta summu;
6.17. de minimis atbalstu uzskaita saskaņā ar normatīvajiem aktiem par de minimis atbalsta uzskaites un piešķiršanas kārtību.
(MK 08.07.2025. noteikumu Nr. 420 redakcijā)
6.2 Atbalsta pretendents, piesakoties atbalstam, iesniedz de minimis atbalsta uzskaites sistēmā sagatavoto un reģistrēto de minimis uzskaites veidlapu vai informē atbalsta sniedzēju par tās identifikācijas numuru.
(MK 08.07.2025. noteikumu Nr. 420 redakcijā)
6.3 Atbalsta saņēmējs dokumentus par atbalsta programmā saņemto atbalstu glabā 10 gadus no atbalsta piešķiršanas dienas. Atbalsta sniedzējs datus par de minimis atbalsta programmu glabā 10 gadus no dienas, kad saskaņā ar atbalsta programmu ir piešķirts pēdējais individuālais atbalsts.
(MK 08.07.2025. noteikumu Nr. 420 redakcijā)
6.4 Ja ir pārkāpti Komisijas regulas 2023/2831 nosacījumi, de minimis atbalsta saņēmējam ir pienākums atmaksāt Lauku atbalsta dienestam saskaņā ar šiem noteikumiem saņemto nelikumīgo de minimis atbalstu kopā ar procentiem no līdzekļiem, kas ir brīvi no komercdarbības atbalsta, atbilstoši Komercdarbības atbalsta kontroles likuma IV vai V nodaļas nosacījumiem.
(MK 08.07.2025. noteikumu Nr. 420 redakcijā)
7. Atbalsta īstenošanas vieta ir Latvijas lauku teritorija, izņemot valstspilsētas un pilsētas, kurās ir vairāk nekā 5000 iedzīvotāju. Iedzīvotāju skaitu nosaka saskaņā ar Centrālās statistikas pārvaldes datiem par iedzīvotāju skaitu Latvijas administratīvajās teritorijās atbilstoši jaunākajiem valsts statistiskajiem novērojumiem.
8. Atbalsta pretendents ir saimnieciskās darbības veicējs – mazā lauku saimniecība – fiziska persona, kuras dzīvesvieta ir deklarēta lauku teritorijā, vai juridiska persona, kuras juridiskā adrese ir lauku teritorijā. Projekta iesniegumā norādītā deklarētās dzīvesvietas adrese netiek mainīta visu projekta īstenošanas laiku.
9. Šo noteikumu izpratnē par saimnieciskās darbības uzsācēju uzskata atbalsta pretendentu, kurš ir reģistrēts Uzņēmumu reģistrā vai kura saimnieciskā darbība ir reģistrēta Valsts ieņēmumu dienestā un kuram nav deklarēti ieņēmumi no lauksaimnieciskās darbības.
9.1 Lauku atbalsta dienests vērtē atbalsta pretendenta atbilstību grūtībās nonākuša saimnieciskās darbības veicēja statusam atbilstoši normatīvajiem aktiem par valsts un Eiropas Savienības atbalsta piešķiršanas, administrēšanas un uzraudzības vispārējo kārtību lauku un zivsaimniecības attīstībai.
(MK 02.04.2024. noteikumu Nr. 214 redakcijā)
10. Atbalsta pretendents atbilst šādiem atbalsta saņemšanas nosacījumiem:
10.1. gada kopējais neto apgrozījums iepriekšējā noslēgtajā gadā pirms projekta iesniegšanas – ne vairāk kā 15 000 euro, ņemot vērā saistītās personas (tostarp vienu vienotu uzņēmumu, kurš atbilst definīcijai, kas noteikta normatīvajos aktos par valsts un Eiropas Savienības atbalsta piešķiršanu, administrēšanu un uzraudzību lauku un zivsaimniecības attīstībai);
10.2. saimniecība ir reģistrēta Uzņēmumu reģistrā vai saimnieciskā darbība ir reģistrēta Valsts ieņēmumu dienestā pirms iesnieguma iesniegšanas Lauku atbalsta dienestā;
10.3. kopējā īpašumā esošās un nomātās lauksaimniecībā izmantojamās zemes platība nepārsniedz 100 hektāru;
10.4. projekts ir saistīts ar šo noteikumu 4. punktā minēto nepārstrādātu un pārstrādātu lauksaimniecības produktu ražošanu, kā arī ar tūristu apmeklējumiem un saimniecībā saražotās produkcijas piedāvāšanu tiem.
11. Darījumdarbības plānā saskaņā ar šo noteikumu 37.1.2. apakšpunktu var ietvert ieguldījumus, kas nepieciešami saimniecības darbības nozares pārorientācijai. Piena lopkopības saimniecības ieguldījumus var paredzēt tās pārorientēšanai uz citu lopkopības nozari.
12. Atbalsta pretendents atbalstu var saņemt arī tad, ja tas saņēmis atbalstu Latvijas Lauku attīstības programmas 2014.–2020. gadam pasākumā "Atbalsts uzņēmējdarbības uzsākšanai, attīstot mazās lauku saimniecības".
13. Pēc projekta īstenošanas atbalsta saņēmējs sasniedz vismaz vienu no šādiem saimnieciskās darbības rādītājiem vai mērķiem:
13.1. (svītrots ar MK 08.07.2025. noteikumiem Nr. 420);
13.2. esošās saimnieciskās darbības attīstība – salīdzinājumā ar pēdējo triju gadu vidējo rādītāju pirms projekta iesnieguma iesniegšanas sasniedz vismaz vienu no šādiem saimnieciskās darbības rādītājiem vai mērķiem, palielinot:
13.2.1. neto apgrozījumu vai ražošanas resursu, vai apjomu no lauksaimniecības produktu ražošanas vai pārstrādes. Projekta iesnieguma iesniegšanas dienā nav sasniegts darījumdarbības plānā norādītais gala rādītājs;
13.2.2. ražošanas efektivitāti (rādītāji ir pārbaudāmi un vērtība auditējama);
13.2.3. citus izaugsmes rādītājus, kas saistīti ar konkurētspēju vai produktivitāti (rādītāji ir pārbaudāmi un vērtība auditējama);
13.3. veic ieguldījumus klimata pārmaiņu mazināšanā, energoefektivitātes palielināšanā vai enerģijas izmantošanā, kā arī ieguldījumus, kas uzlabo lauksaimniecības dzīvnieku labturību (to apliecina Pārtikas un veterinārā dienesta atzinums) vai mazina lauksaimnieciskās darbības vai dzīvnieku postījumu risku, un citus ieguldījumus.
(Grozīts ar MK 02.04.2024. noteikumiem Nr. 214)
13.1 Pēc projekta īstenošanas saimnieciskās darbības uzsācējs nodrošina lauksaimniecības produktu ražošanas vai pārstrādes neto apgrozījuma palielinājumu vismaz par 10 procentiem no projektā apstiprinātajām attiecināmajām izmaksām un, ja tiek ierīkoti ilggadīgie stādījumi, – arī ražošanas resursa pieaugumu.
(MK 08.07.2025. noteikumu Nr. 420 redakcijā)
14. Šo noteikumu 13. punktā minētos investīciju projekta rezultatīvos rādītājus un mērķus atbalsta pretendents norāda darījumdarbības plānā.
15. Lauku atbalsta dienests vērtē plānoto ieguldījumu atbilstību sasniedzamajiem mērķiem, kā arī sasniedzamo mērķu samērīgumu ar kopējo attiecināmo izmaksu apmēru.
16. Atbalsta saņēmējs šo noteikumu 13.1 punktā un 13.2. apakšpunktā minētos saimnieciskās darbības rādītājus sasniedz otrajā noslēgtajā gadā pēc projekta īstenošanas un nepazemina tos visā turpmākajā uzraudzības periodā. Ja projektu īsteno gaļas liellopu audzēšanas nozarē vai ilggadīgo augļkopības kultūru stādījumu nozarē, attiecīgo rādītāju sasniedz ceturtajā noslēgtajā gadā pēc projekta īstenošanas.
(MK 08.07.2025. noteikumu Nr. 420 redakcijā)
17. Atbalsta saņēmēja uzraudzības periods ir trīs gadi pēc projekta īstenošanas. Izņēmums ir gaļas liellopu audzēšanas nozarē vai ilggadīgo augļkopības kultūru stādījumu ierīkošanā īstenotie projekti, kuru uzraudzības periods ir pieci gadi. Projekta uzraudzības periods tiek uzskaitīts, sākot no pirmā noslēgtā gada pēc pēdējā maksājuma pieprasījuma iesniegšanas. Šajā laikā tiek nodrošināta sasniegto rādītāju saglabāšana un Lauku atbalsta dienesta pārraudzība.
18. Atbalsta saņēmējs visu projekta īstenošanas un uzraudzības laiku nodrošina projekta atbilstību atbalsta piešķiršanas mērķim un neaizvieto esošos pamatlīdzekļus.
19. Par pamatlīdzekļu aizvietošanu neuzskata:
19.1. papildu investīcijas esošajos pamatlīdzekļos, kas vecāki par 10 gadiem. Papildinot esošos pamatlīdzekļus, kas jaunāki par 10 gadiem, tie jāsaglabā projekta īstenošanas vietā vismaz piecus gadus pēc projekta īstenošanas vai līdz pamatlīdzekļa nolietojuma 10 gadiem;
19.2. tāda pamatlīdzekļa iegādi, kura jauda, ražība un celtspēja ir vismaz par 25 procentiem lielāka nekā saimniecībā vai uzņēmumā esošajam pamatlīdzeklim;
19.3. tāda pamatlīdzekļa iegādi, kurš maina ražošanas vai tehnoloģiju raksturu;
19.4. jaunbūvi vai būves pārbūvi un atjaunošanu, ja būve tiek tehniski uzlabota.
20. Atbalsta saņēmējs šo noteikumu 1. punktā minēto pasākumu darbības uzsāk ne vēlāk kā deviņu mēnešu laikā no dienas, kad stājies spēkā lēmums par projekta iesnieguma apstiprināšanu.
(MK 02.04.2024. noteikumu Nr. 214 redakcijā)
21. Šo noteikumu 20. punktā minētais nosacījums uzskatāms par izpildītu, ja atbalsta saņēmējs ir izpildījis vienu no šādām darbībām:
21.1. būvniecībā – atbilstoši būvniecības jomu regulējošajiem normatīvajiem aktiem izdarīta atzīme par būvniecības uzsākšanas nosacījumu izpildi;
21.2. pamatlīdzekļu iegādē – ir iegādājies vismaz vienu no projektā paredzētajiem pamatlīdzekļiem, kura vērtība veido vismaz 10 procentu no paredzētās pamatlīdzekļu iegādes summas;
21.3. noslēdzis līgumu un samaksājis avansu vismaz 10 procentu apmērā no paredzētās iegādes summas saistībā ar šo noteikumu 1. punktā minēto pasākumu darbībām.
(Grozīts ar MK 02.04.2024. noteikumiem Nr. 214)
22. Atbalsta pretendents darījumdarbības plānā norādītajiem ieguldījumu maksājumiem izmanto bezskaidras naudas norēķinus.
23. Atbalsta pretendenti var īstenot kopprojektu, lai veidotu savstarpēju sadarbību un sekmētu pilna ražošanas cikla vai pievienotās vērtības radīšanu, kā arī lai sadarbotos kopīgas tehnikas iegādē, produktu pirmapstrādē, produkcijas iepakošanā un virzībā tirgū, ievērojot šādus nosacījumus:
23.1. kopprojekta dalībnieki noslēdz sadarbības līgumu vismaz ar septiņus gadus ilgu darbības termiņu. Sadarbības līgumā paredz atbildības un izmaksu sadalījumu, norēķinu kārtību starp kopprojekta dalībniekiem un saistības, kas izriet no projekta īstenošanas, atbalsta pretendenta tiesības pārstāvēt kopprojektā iesaistītās personas, iesniegt projekta iesniegumu, īstenot projektu un saņemt atbalstu, kā arī saņemtā atbalsta sadalījumu starp kopprojekta dalībniekiem. Notariāli apliecinātu sadarbības līgumu iesniedz un atbalstu saņem viens no kopprojekta dalībniekiem. Kopprojekta īstenošanā var izmantot darījumu kontu. Kopprojektā īstenotais ieguldījums nav izmantojams pakalpojuma sniegšanai citiem lauksaimniekiem;
23.2. kopprojekta dalībnieki apliecina savu ekonomisko dzīvotspēju saskaņā ar šo noteikumu 37.1.3. apakšpunktu;
23.3. šo noteikumu 13. punktā minētos rādītājus vai mērķus sasniedz katrs kopprojekta dalībnieks atsevišķi;
23.4. kopprojekta dalībnieki atbilst normatīvajiem aktiem par valsts un Eiropas Savienības atbalsta piešķiršanu, administrēšanu un uzraudzību lauku un zivsaimniecības attīstībai, kā arī saskaņā ar šiem noteikumiem uzraudzības periodā ievēro attīstībai noteiktās prasības un saistības, ko tie uzņēmušies.
24. Maksimālo publiskā finansējuma apmēru un atbalsta intensitāti nosaka atsevišķi katram atbalsta pretendentam, ņemot vērā tā saistītās personas, un – ja tiek īstenots kopprojekts – katram kopprojekta dalībniekam un atsevišķi katram pasākumam šādā apmērā:
24.1. šo noteikumu 1.1. apakšpunktā minētajā pasākumā – no 5000 līdz 15 000 euro;
24.2. šo noteikumu 1.2. apakšpunktā minētajā pasākumā – no 5000 līdz 30 000 euro, tai skaitā ir šo noteikumu 1.1. apakšpunktā minētajā pasākumā saņemtais publiskais finansējums.
(Grozīts ar MK 02.04.2024. noteikumiem Nr. 214)
25. Atbalsta intensitāte ir 85 procenti no projekta attiecināmajiem izdevumiem, izņemot izdevumus par lauksaimniecībā izmantojamo traktoru iegādi. Lauksaimniecībā izmantojamo traktoru iegādei atbalsta intensitāte ir 50 procentu, bet tā nepārsniedz šo noteikumu 24. punktā minēto maksimālo publiskā finansējuma apmēru.
(MK 02.04.2024. noteikumu Nr. 214 redakcijā)
26. Attiecināmi ir atbalsta pretendenta ieguldījumi, kas īstenoti pēc projekta iesnieguma iesniegšanas, izņemot izdevumus, kas saistīti ar projekta iesnieguma sagatavošanu.
27. Saistībā ar atbalstu ir noteiktas šādas attiecināmās izmaksas:
27.1. jaunas tehnikas un iekārtu, kā arī to aprīkojuma iegādes un uzstādīšanas izmaksas;
27.2. lietotas tehnikas un iekārtu, kā arī to aprīkojuma iegādes un uzstādīšanas izmaksas, ja tehnika un iekārtas nav vecākas par 15 gadiem (tehnikas un iekārtas vecumam jābūt pierādāmam);
27.3. pamatlīdzekļu, tostarp informācijas tehnoloģiju un programmnodrošinājuma, iegādes un uzstādīšanas izmaksas;
27.4. ilggadīgo augļkopības kultūraugu stādu (izņemot zemeņu stādus) iegādes, stādījumu balstu sistēmu, žogu un žogu balstu iegādes un uzstādīšanas izmaksas un stādījumu ierīkošanas izmaksas;
27.5. izmaksas par tādu preventīvo darbību īstenošanu kā, piemēram, žogu izveide, tehnikas un iekārtu papildaprīkojuma iegāde, lai aizsargātu kultūraugus vai lauksaimniecības dzīvniekus pret lielajiem plēsējiem, kā arī mazinātu savvaļas dzīvnieku bojāeju, pretsalnu (pretsalnu laistīšana, gaisa maisīšanas torņi, miglas ģeneratori) un krusas (krusas aizsargtīkli) aizsardzības sistēmu izveide dārzkopībā, sargsuņu iegāde aitkopības saimniecībām, lai aizsargātu ganāmpulku pret lielajiem plēsējiem;
27.6. investīcijas klimata pārmaiņu samazināšanas pasākumos;
27.7. būvniecības un pārbūves (tostarp elektroenerģijas pieslēguma izveides) izmaksas atbilstoši līgumiem ar trešajām personām;
27.8. būvmateriālu iegādes izmaksas, kas norādītas projekta iesniegumā, ja ir sniegta šo noteikumu 38.3. apakšpunktā minētā informācija;
27.9. zemes un ēku iegādes izmaksas projekta īstenošanai līdz 10 procentiem no projekta kopējām attiecināmajām izmaksām, neieskaitot vispārējās izmaksas;
27.10. vispārējās, tai skaitā arhitektu, inženieru un konsultantu honorāri, ekspertīzes, būvuzraudzības un autoruzraudzības pakalpojumu, juridisko pakalpojumu un tehniski ekonomisko pamatojumu, kā arī patentu un licenču saņemšanas, izmaksas, kas ir tieši saistītas ar projekta sagatavošanu vai īstenošanu.
(Grozīts ar MK 02.04.2024. noteikumiem Nr. 214; MK 08.07.2025. noteikumiem Nr. 420)
28. Šo noteikumu 27.10. apakšpunktā minētās izmaksas tiek noteiktas un piemērotas atbilstoši Zemkopības ministrijas izstrādātajai un publicētajai vienotās likmes aprēķina metodikai par projektu sagatavošanas un vispārējām izmaksām.
29. Atbalstu par šo noteikumu 27.1. apakšpunktā minētajām attiecināmajām izmaksām attiecībā uz lauksaimniecības tehniku un iekārtām piešķir, piemērojot tehnikas un iekārtu katalogu, ko ievieš saskaņā ar Zemkopības ministrijas izstrādāto un publicēto tehnikas un iekārtu vienību izmaksu standarta likmes metodiku.
(MK 02.04.2024. noteikumu Nr. 214 redakcijā)
29.1 Lauku atbalsta dienests, izvērtējot jaunas būvniecības un pārbūves izmaksas, tostarp būvmateriālu iegādes izmaksas, ņem vērā Zemkopības ministrijas noteikto un publiskoto maksimālo attiecināmo izmaksu apmēru publiskā finansējuma piešķiršanai.
(MK 08.07.2025. noteikumu Nr. 420 redakcijā)
31. Attiecināmas ir tikai tās būvprojekta tāmes pozīcijas un būvmateriāli, kas ir tiešā veidā saistīti ar attiecīgā pasākuma mērķa sasniegšanu.
32. Atbalstu var apvienot ar citā atbalsta programmā sniegto atbalstu attiecībā uz vienām un tām pašām attiecināmajām izmaksām, ievērojot maksimālo atbalsta intensitāti atbilstoši regulas 2021/2115 73. panta 4. punkta nosacījumiem.
33. Attiecināmās investīcijas, kas ir saistītas ar tūristu apmeklējumiem un saimniecībā saražotās produkcijas piedāvāšanu tiem, nepārsniedz 40 procentus no projekta attiecināmajiem izdevumiem.
34. Uz atbalstu neattiecina šādas izmaksas:
34.1. procentu maksājumus, maksu par naudas pārskaitījumiem, valūtas maiņas komisijas maksājumus un valūtas kursa svārstību dēļ radušos zaudējumus;
34.2. naudas sodus, līgumsodus un tiesas prāvu izmaksas;
34.3. par tādu apakšlīgumu slēgšanu, kuri mākslīgi un nepamatoti palielina projekta izmaksas un kuros samaksa ir noteikta procentos no kopējām projekta izmaksām;
34.4. izmaksas, kas saistītas ar jebkuru piegādi, pakalpojumu vai darbu, par kuru nav rīkota atbilstoša iepirkuma procedūra saskaņā ar normatīvajiem aktiem par iepirkuma procedūras piemērošanu;
34.5. izmaksas, kas saistītas ar dzīvnieku iegādi, izņemot gadījumu, ja tie iegādāti lauksaimniecības dzīvnieku aizsardzībai pret lielajiem plēsējiem;
34.6. esošo būvju uzturēšanas izmaksas;
34.7. tehniskās apkopes, rezerves daļu un tehnikas un iekārtu ekspluatācijas izdevumus;
34.8. atlīdzību personālam;
34.9. nodokļus un nodevas, izņemot pievienotās vērtības nodokli, ja tas nav atgūstams no valsts budžeta;
34.10. vispārējas nozīmes un tādu transportlīdzekļu izmaksas, kuri nav īpaši pielāgoti speciālu funkciju izpildei;
34.11. izmaksas, kas radušās pirms projekta iesnieguma iesniegšanas;
34.12. citas izmaksas, kas nav attiecināmas saskaņā ar regulas 2021/2115 73. panta 3. punktu;
34.13. pamatlīdzekļu izmaksas tādu izejvielu ražošanai vai transportēšanai, kas paredzētas enerģijas ražošanai no lauksaimniecības vai mežsaimniecības izcelsmes biomasas, kā arī rakšanas tehnikas (ekskavatoru) un celmu frēzes iegādes izmaksas.
35. Lauku atbalsta dienests saskaņā ar normatīvajiem aktiem par valsts un Eiropas Savienības atbalsta piešķiršanu, administrēšanu un uzraudzību lauku un zivsaimniecības attīstībai piemēro attiecināmo izdevumu samazinājumu pasākuma īstenošanas un mērķu sasniegšanas laika grafikā noteiktajā termiņā nepabeigto darbu izmaksām, kā arī izmaksām, kas pārsniedz vidējās izmaksas vai daļēji atbilst šo noteikumu prasībām.
36. Ja projekta īstenošanas laikā saskaņā ar Centrālās statistikas pārvaldes datiem būvniecības izmaksu pieaugums pārsniedz piecus procentus salīdzinājumā ar ceturksni, kurā iesniegts projekta iesniegums, tad, nemainot projekta mērķi un kopējo attiecināmo izmaksu apmēru, par attiecīgi pārsniegto procentpunktu skaitu pieļaujams pārskatīt attiecināmās izmaksas, vienlaikus nepārsniedzot šo noteikumu 24. punktā noteikto apstiprināto publiskā finansējuma summu.
37. Lai pieteiktos atbalstam, atbalsta pretendents saskaņā ar normatīvajiem aktiem par valsts un Eiropas Savienības atbalsta piešķiršanu, administrēšanu un uzraudzību lauku un zivsaimniecības attīstībai Lauku atbalsta dienesta elektroniskajā pieteikšanās sistēmā iesniedz šādus dokumentus:
37.1. projekta iesniegumu, kas ietver:
37.1.1. informāciju par atbalsta pretendentu – darbības aprakstu, raksturojošos rādītājus, ziņas par ražošanas ēkām un būvēm, tehniku un iekārtām, zemi un dzīvniekiem;
37.1.2. informāciju par darījumdarbības plānu – paredzētās investīcijas un sasniedzamos rādītājus, saimniecības attīstības mērķus, ražošanas plānu, projekta aprakstu, projekta īstenošanas vietu, projekta īstenošanas nozari un citas ziņas, kā arī pavaddokumentus;
37.1.3. finanšu informāciju par saimnieciskās darbības veicēja ekonomisko dzīvotspēju. Ekonomisko dzīvotspēju apliecina pozitīvs ieņēmumu un izdevumu kopsavilkums projekta iesnieguma iesniegšanas gadā un visos projekta īstenošanas gados, kā arī gadā pēc projekta īstenošanas. Naudas plūsmas atlikums katra gada beigās ir pozitīvs;
37.2. atbalsta pretendenta deklarāciju saskaņā ar normatīvajiem aktiem par valsts un Eiropas Savienības atbalsta piešķiršanu, administrēšanu un uzraudzību lauku un zivsaimniecības attīstībai.
38. Papildus projekta iesniegumam atbilstoši nepieciešamībai pievieno:
38.1. skiču projektu ar tajā atzīmētiem plānotajiem stādījumiem, ja projektā paredzēts ierīkot stādījumus;
38.2. ja zemes gabals nav atbalsta pretendenta īpašumā, – zemesgrāmatā reģistrēta ilgtermiņa nomas līguma kopiju vai informāciju par zemesgrāmatā ierakstītām apbūves tiesībām:
38.2.1. vismaz uz septiņiem gadiem no projekta iesnieguma iesniegšanas dienas – par jaunu būvniecību, pārbūvi, atjaunošanu, ilggadīgo augļkopības kultūraugu stādījumu ierīkošanu (turpmāk – stādījumi) nekustamajā īpašumā, kurā, īstenojot projektu, paredzēts būvēt jaunas vai pārbūvēt esošās būves vai ierīkot stādījumus;
38.2.2. vismaz uz septiņiem gadiem no projekta iesnieguma iesniegšanas dienas – par nekustamo īpašumu, kurā, īstenojot projektu, paredzēts uzstādīt stacionāros pamatlīdzekļus;
38.3. informāciju par atbilstoši būvniecības jomu regulējošajiem normatīvajiem aktiem Būvniecības informācijas sistēmā reģistrētu būvniecības lietu, kā arī iepirkuma dokumentus, kas saistīti ar būvniecības izmaksām, ja darījumdarbības plānā plānota būvniecība vai būvmateriālu iegāde;
38.4. lauksaimniecības pakalpojumu kooperatīvās sabiedrības biedra statusu apliecinošu dokumentu, ja atbalsta pretendents ir atbilstīgas kooperatīvās sabiedrības biedrs;
38.5. dokumentus, kas apliecina cenu salīdzināšanu.
(Grozīts ar MK 02.04.2024. noteikumiem Nr. 214)
38.1 Šo noteikumu 38.2. un 38.3. apakšpunktā minēto informāciju atbalsta pretendents iesniedz kopā ar projekta iesniegumu vai sešu mēnešu laikā pēc tam, kad stājies spēkā lēmums par projekta iesnieguma apstiprināšanu.
(MK 02.04.2024. noteikumu Nr. 214 redakcijā)
39. Lauku atbalsta dienests maksājumus izmaksā saskaņā ar normatīvajiem aktiem par valsts un Eiropas Savienības atbalsta piešķiršanu, administrēšanu un uzraudzību lauku un zivsaimniecības attīstībai.
40. Plānošanas periodā atbalsta pretendents šajos noteikumos minēto atbalstu var saņemt vairākas reizes, bet nepārsniedzot šo noteikumu 24. punktā minēto maksimālo publiskā finansējuma summu.
41. Lauku atbalsta dienests projektu iesniegumus sarindo dilstošā secībā atbilstoši punktu skaitam projektu atlases kritērijos, kas apstiprināti Kopējās lauksaimniecības politikas stratēģiskā plāna 2023.–2027. gadam uzraudzības komitejā, saskaņā ar normatīvajiem aktiem par valsts un Eiropas Savienības atbalsta piešķiršanu, administrēšanu un uzraudzību lauku un zivsaimniecības attīstībai.
(MK 08.07.2025. noteikumu Nr. 420 redakcijā)
42. Lauku atbalsta dienests uzrauga šo noteikumu 13.1 punktā un 13.2. apakšpunktā minēto saimniecisko darbības rādītāju sasniegšanu un nepazemināšanu visā uzraudzības periodā. Lauku atbalsta dienests ir tiesīgs apmeklēt atbalsta saņēmēja saimniecību, kā arī pieprasīt no atbalsta saņēmēja informāciju par saimniecisko rādītāju izpildi un atbilstību projekta vērtēšanas kritērijiem.
(MK 08.07.2025. noteikumu Nr. 420 redakcijā)
43. Pēc kopprojekta īstenošanas atbalsta saņēmējs vienlaikus ar maksājuma pieprasījumu Lauku atbalsta dienestā iesniedz pārskatu par kopprojekta attiecināmo izmaksu sadalījumu starp kopprojekta dalībniekiem ar visu kopprojekta dalībnieku apliecinājumu un dokumentus, kas apliecina ar kopprojekta īstenošanu saistītās izmaksas.
44. Lauku atbalsta dienests normatīvajos aktos par valsts un Eiropas Savienības atbalsta piešķiršanu, administrēšanu un uzraudzību lauku un zivsaimniecības attīstībai noteiktajā kārtībā ir tiesīgs pieprasīt saņemtā atbalsta atmaksu pilnā vai daļējā apmērā, arī tad, ja:
44.1. atbalsta saņēmējs nav sasniedzis projektā noteiktos rādītājus vai mērķus;
44.2. atbalsta saņēmējs pārtrauc projekta īstenošanu vai neveic saimniecisko darbību;
44.3. ieguldījumi nav īstenoti vai īstenoti tikai daļēji un neatbilst projektam;
44.4. darījumdarbības plāna īstenošanas laikā un pabeigšanas brīdī atbalsta pretendents nenodrošina sākotnējo projektu atlases kritērijos iegūto punktu skaitu un tas rada risku, ka atbalsts netiks izmantots atbilstoši mērķim.
(MK 08.07.2025. noteikumu Nr. 420 redakcijā)
44.1 Ja šo noteikumu 1. punktā minētajā intervencē paredzētie rādītāji vai mērķi netiek sasniegti, Lauku atbalsta dienests pieņem lēmumu par finanšu korekcijas piemērošanu saskaņā ar normatīvajiem aktiem par Eiropas Lauksaimniecības garantiju fondu, Eiropas Lauksaimniecības fondu lauku attīstībai un Eiropas Jūrlietu un zivsaimniecības fondu, kā arī par valsts un Eiropas Savienības atbalsta piešķiršanas, administrēšanas un uzraudzības vispārējo kārtību lauku un zivsaimniecības attīstībai.
(MK 08.07.2025. noteikumu Nr. 420 redakcijā)
45. Ja atbalsta saņēmējs nepārvaramas varas dēļ vai no viņa neatkarīgu vispārēju tirgus pārmaiņu vai tādu vispārēju cenu izmaiņu dēļ kā, piemēram, valsts ekonomiskā krīze, pēc projekta īstenošanas nesasniedz šo noteikumu 13.1 punktā un 13.2. apakšpunktā minētos projekta iesniegumā norādītos rādītājus, viņš, sniedzot pamatojumu, ir tiesīgs lūgt Lauku atbalsta dienestu:
45.1. pārskatīt plānoto rādītāju palielinājumu;
45.2. pagarināt periodu plānoto rādītāju sasniegšanai.
(MK 08.07.2025. noteikumu Nr. 420 redakcijā)
(Pielikums svītrots ar MK 08.07.2025. noteikumiem Nr. 420)