1. Saistošie noteikumi (turpmāk – noteikumi) nosaka:
1.1. tirdzniecības vietās realizējamo preču grupas;
1.2. kārtību, kādā Dienvidkurzemes novada pašvaldības (turpmāk – pašvaldība) administratīvajā teritorijā tiek veikta vai organizēta ielu tirdzniecība, tirdzniecības vietu iekārtošana un sabiedriskās ēdināšanas pakalpojumu sniegšana;
1.3. nodevu apmēru un to samaksas kārtību;
1.4. tirdzniecības dalībnieka un tirdzniecības organizatora pienākumus kārtības nodrošināšanai;
1.5. nosacījumus pašvaldības izsniegtās atļaujas darbības apturēšanai uz laiku vai anulēšanai;
1.6. kārtību, kādā tiek piešķirts tirgus statuss;
1.7. lēmumu apstrīdēšanas kārtību.
2. Noteikumos lietotie termini atbilst Ministru kabineta 2010. gada 12. maija noteikumos Nr. 440 "Noteikumi par tirdzniecības veidiem, kas saskaņojami ar pašvaldību, un tirdzniecības organizēšanas kārtību" (turpmāk – Ministru kabineta noteikumi) lietotajiem terminiem un skaidrojumiem.
3. Nodarboties ar ielu tirdzniecību var Pašvaldības iekārtotās un noteiktās tirdzniecības vietās vai citās tirdzniecības vietās, kas individuāli saskaņotas ar Pašvaldību, izņemot gadījumus, kad tirdzniecība plānota pasākuma laikā. Informācija par Dienvidkurzemes novada teritorijā noteiktām pašvaldības iekārtotām un noteiktām publiskām tirdzniecības vietām pieejama pašvaldības interneta vietnē www.dkn.lv .
4. Pašvaldības administratīvajā teritorijā ielu tirdzniecība un ielu tirdzniecības organizēšana atļauta tikai ar Pašvaldības izsniegtu rakstisku atļauju (5. pielikums).
6. Tirdzniecības dalībnieks vai tirdzniecības organizators nav tiesīgs nodot ielu tirdzniecības vai ielu tirdzniecības organizēšanas atļauju citai personai.
7. Pilsētu/pagastu pārvaldes vadītājs izskata iesniegumu un izsniedz tirdzniecības atļauju attiecīgās pilsētas/pagasta teritorijā, atbilstoši spēkā esošajiem normatīvajiem aktiem un šiem noteikumiem. Gadījumos, ja tirdzniecības atļauja attiecas uz vairāku Dienvidkurzemes novada pagastu un/vai pilsētu teritorijām, to izskata un izsniedz Pašvaldības izpilddirektora vietnieks, iepriekš veicot saskaņošanu ar attiecīgo pagastu/pilsētu pārvalžu vadītājiem.
8. Tirdzniecības vietās atļauts realizēt šādas preču grupas:
8.1. pašu ražoto lauksaimniecības produkciju:
8.1.1. izmantošanai pārtikā paredzētos augkopības un svaigus zvejas produktus nelielos apjomos saskaņā ar normatīvo aktu prasībām primāro produktu apriti nelielos apjomos un biškopības produktus;
8.1.2. grieztos ziedus, zarus, no tiem gatavotus izstrādājumus, Ziemassvētkiem paredzētus nocirstus vai podos augošus dažādu sugu skuju kokus, puķu un dārzeņu stādus, sīpolus, gumus, ziemcietes un sēklas;
8.1.3. augļu koku un ogulāju stādi, dekoratīvo koku un krūmu stādmateriāls;
8.1.4. mājas apstākļos ražoti pārtikas produkti un pašu ražotās lauksaimniecības produkcijas;
8.2. savvaļas ogas, augļus, riekstus, sēnes un savvaļas ziedus;
8.3. mežu reproduktīvo materiālu;
8.4. pašu iegūtos svaigus zvejas produktus un medījamos dzīvniekus vai to gaļu nelielos apjomos saskaņā ar normatīvo aktu prasībām par primāro produktu apriti nelielos apjomos;
8.5. lauksaimniecības un mājas (istabas) dzīvniekus saskaņā ar normatīvo aktu prasībām par kārtību, kādā organizējama dzīvnieku tirdzniecība publiskās vietās, un labturības prasībām dzīvnieku tirdzniecībai;
8.6. lietotas personiskās mantas, izņemot autortiesību vai blakustiesību objekti, kas reproducēti personiskām vajadzībām;
8.7. tekstilpreces un saimniecības preces;
8.8. kultūras un mākslas produkciju;
8.9. mājsaimniecību amatniecības produkciju;
8.10. pašu izgatavotus mākslas priekšmetus, lietišķās mākslas un daiļamatniecības izstrādājumus;
8.11. iepirktus augļus, ogas un dārzeņus;
8.12. rūpnieciski ražotu pārtikas produkciju;
8.13. bezalkoholiskos dzērienus un karstās uzkodas;
8.14. alkoholiskos dzērienus mazumtirdzniecībā;
8.15. sniegt sabiedriskās ēdināšanas pakalpojumus:
8.15.1. bez alkoholisko dzērienu realizācijas;
8.15.2. ar alkoholisko dzērienu realizāciju.
9. Fiziskā persona, kurai atbilstoši nodokļu jomas normatīvajiem aktiem nav jāreģistrē saimnieciskā darbība, var realizēt 8.1.–8.6. apakšpunktā noteiktās preces.
10. Personas, kuras reģistrējušas saimniecisko darbību, ir tiesīgas realizēt pārtikas preces, ja tās ir izpildījušas pārtikas apriti reglamentējošajos normatīvajos aktos noteiktās prasībās.
11. Lai saņemtu atļauju ielu tirdzniecībai, tai skaitā, sabiedriskās ēdināšanas pakalpojumu sniegšanai vai ielu tirdzniecības organizēšanai pašvaldības administratīvajā teritorijā (turpmāk – atļauja), fiziska vai juridiska persona šajos noteikumos paredzētos dokumentus iesniedz Pašvaldībā:
11.1. klātienē, kādā no Dienvidkurzemes novada pašvaldības klientu apkalpošanas centriem vai pilsētas/pagastu pārvaldēs;
11.2. elektroniski, izmantojot oficiālo elektronisko adresi vai iesūtot e-pastā pasts@dkn.lv, ievērojot visus nosacījumus par elektronisko dokumentu noformēšanu;
11.3. nosūtot pa pastu.
12. Dokumenti iesniedzami vismaz piecas darba dienas pirms plānotās ielu tirdzniecības vai ielu tirdzniecības organizēšanas.
13. Pilsētu/pagastu pārvaldes vadītājs vai Pašvaldības izpilddirektora vietnieks piecu darba dienu laikā no visu noteikumos paredzēto atļaujas saņemšanai nepieciešamo dokumentu saņemšanas, izvērtē saņemtos dokumentus un veic vienu no tālāk minētajām darbībām:
13.1. izsniedz personai atļauju (4. pielikums);
13.2. nosaka termiņu trūkumu novēršanai, ja Pašvaldība konstatē, ka tirdzniecības dalībnieks nav izpildījis kādu no noteikumu prasībām;
13.3. izsniedz lēmumu par atteikumu izsniegt atļauju, ja dotajā termiņā nav novērsti trūkumi.
14. Fiziskai un juridiskai personai ir pienākums saņemt pašvaldības atļauju ielu tirdzniecībai vai ielu tirdzniecības organizēšanai pašvaldības administratīvajā teritorijā, pirms attiecīgā fiziskā vai juridiskā persona veic vai organizē ielu tirdzniecību.
15. Atļauja tiek izsniegta tikai pēc pašvaldības nodevas samaksas, ja tāda ir paredzēta pašvaldības saistošajos noteikumos.
16. Atļauja tiek izsniegta uz iesniegumā norādīto laika periodu, bet ne ilgāk kā uz 1 (vienu) gadu. Atļauja tirdzniecībai sabiedrisko pasākumu norises vietās tiek izsniegta uz pieprasīto laika periodu, bet ne ilgāk kā uz pasākuma norises laiku.
17. Pilsētu/pagastu pārvaldes vadītājs vai Pašvaldības izpilddirektora vietnieks atsaka izsniegt atļauju, ja:
17.1. nav iesniegti visi nepieciešamie dokumenti atbilstoši Ministru kabineta noteikumu un šo noteikumu prasībām;
17.2. komersants sniedzis nepatiesas ziņas atļaujas saņemšanai;
17.3. tirdzniecību plānots veikt vietā, kas neatbilst tās izmantošanas mērķim.
18. Lai saskaņotu ielu tirdzniecības vietas ierīkošanu un saņemtu pašvaldības atļauju ielu tirdzniecībai, tirdzniecības dalībnieks iesniedz pašvaldībā iesniegumu (1. pielikums), norādot šādu informāciju un pievienojot šādus dokumentus:
18.1. fiziskās personas vārds, uzvārds un personas kods (ja fiziskā persona nav reģistrējusi saimniecisko darbību) vai nodokļu maksātāja reģistrācijas kods (ja fiziskā persona ir reģistrējusi saimniecisko darbību), vai juridiskās personas nosaukums (firma) un nodokļu maksātāja reģistrācijas kods;
18.2. realizējamo preču grupas;
18.3. paredzētā tirdzniecības norises vieta, laiks un ilgums;
18.4. saskaņojums ar nekustamā īpašuma īpašnieku vai tiesisko valdītāju – privātpersonu – vai valsts īpašumā esošā nekustamā īpašuma valdītāju (izņemot gadījumus, ja tirdzniecība tiek plānota jūras piekrastē vai publiskajos ūdeņos) par paredzēto tirdzniecību, ja tirdzniecība tiks veikta minētajā nekustamajā īpašumā;
18.5. saskaņojums ar pasākuma rīkotāju par tirdzniecības veikšanu pasākuma norises laikā un vietā, ja tirdzniecība paredzēta attiecīgā pasākuma norises laikā un vietā, izņemot gadījumu, ja pasākuma rīkotājs ir attiecīgās administratīvās teritorijas pašvaldība vai tās dibināta iestāde;
18.6. pārvietojamā mazumtirdzniecības punkta kustības maršruts un laiks, ja tirdzniecība paredzēta vairākās publiskās vietās;
18.7. fiziskās personas apliecinājums (2. pielikums) par to, ka tā neveic saimniecisko darbību vai saskaņā ar likumu "Par iedzīvotāju ienākuma nodokli" var nereģistrēties kā saimnieciskās darbības veicēja, kā arī nenodarbina citas personas;
18.8. tirdzniecības dalībnieka apliecinājums (3. pielikums) par Valsts ieņēmumu dienestā reģistrētas nodokļu un citu maksājumu reģistrēšanas elektroniskās ierīces vai iekārtas tehniskās pases vai Valsts ieņēmumu dienestā reģistrētu kvīšu esību.
19. Lai saskaņotu ielu tirdzniecības vietas ierīkošanu un saņemtu pašvaldības atļauju ielu tirdzniecības organizēšanai un kļūtu par tirdzniecības organizatoru, juridiskā vai fiziskā persona, kura reģistrējusi saimniecisko darbību, vai publiskā persona iesniedz pašvaldībā iesniegumu (1. pielikums), norādot šādu informāciju un pievienojot šādus dokumentus:
19.1. fiziskās personas vārds, uzvārds un nodokļu maksātāja reģistrācijas kods vai juridiskās personas nosaukums (firma) un nodokļu maksātāja reģistrācijas kods, vai publiskās personas nosaukums un nodokļu maksātāja reģistrācijas kods;
19.2. paredzētā ielu tirdzniecības organizēšanas vieta, norises laiks un ilgums;
19.3. tirdzniecībai paredzēto preču grupas tirdzniecības organizēšanas vietā;
19.4. tirdzniecības dalībnieku saraksts (4. pielikums), kurā tiek norādīta šāda informācija par tirdzniecības dalībnieku un pievienoti šādi dokumenti:
19.4.1. šo noteikumu 18.1. apakšpunktā minētā informācija;
19.4.2. šo noteikumu 18.8. apakšpunktā minētais apliecinājums;
19.5. saskaņojums ar nekustamā īpašuma īpašnieku vai tiesisko valdītāju – privātpersonu – vai valsts īpašumā esošā nekustamā īpašuma valdītāju (izņemot gadījumus, ja tirdzniecība tiek plānota jūras piekrastē vai publiskajos ūdeņos) par paredzēto tirdzniecību, ja tirdzniecība tiks veikta minētajā nekustamajā īpašumā;
19.6. saskaņojums ar pasākuma rīkotāju par tirdzniecības organizēšanu pasākuma norises laikā un vietā, ja tirdzniecība paredzēta attiecīgā pasākuma norises laikā un vietā, izņemot gadījumu, ja pasākuma rīkotājs ir attiecīgās administratīvās teritorijas pašvaldība vai tās dibināta iestāde.
20. Tirdzniecības dalībnieks vai tirdzniecības organizators iesniegumam pievieno šādus dokumentus:
20.1. speciālās atļaujas (licences) kopija, ja preču realizācijai tāda ir nepieciešama saskaņā ar normatīvajiem aktiem;
20.2. tirdzniecības vietas fotofiksāciju vai skici, izvietojumu situācijas plānā vai zemesgabala robežu plānā;
20.3. ja tirdzniecība tiek veikta no pārvietojamā mazumtirdzniecības punkta – pieturvietas fotofiksācija, objekta (transporta) novietne situācijas plānā vai zemesgabala robežu plānā, objekta vizuālais dizaina risinājums;
20.4. ja tirdzniecības vieta atrodas reģionālā Latvijas autoceļa aizsargjoslā, saskaņojums ar valsts akciju sabiedrību "Latvijas Valsts ceļi".
21. Tirdzniecības dalībniekam nav jāiesniedz pašvaldībā noteikumu 18. punktā minētais iesniegums un nav nepieciešams saņemt pašvaldības atļauju ielu tirdzniecībai pašvaldības ierīkotajā un noteiktajā tirdzniecības vietā, ja tirdzniecības dalībnieks ir šo noteikumu 9. punktā minētā fiziskā persona, kura realizē 8.1.–8.6. apakšpunktā minētās preču grupas.
22. Pašvaldības organizētos pasākumos tirdzniecību organizē atbildīgā Pašvaldības struktūrvienība/iestāde.
23. Pieteikumu reģistrācija tirdzniecībai tiek aktivizēta ne ātrāk kā mēnesi pirms pasākuma un slēgta trīs darba dienas pirms pasākuma dienas.
25. Nodeva tiek maksāta avansā, pamatojoties uz pašvaldības nosūtītu rēķinu pa elektronisko pastu. Ja tirdzniecības dalībnieks nav veicis apmaksu noteiktā termiņā, tirdzniecības vieta netiek apstiprināta.
26. Kā apstiprinājumu par dalību pasākumā, tirdzniecības dalībnieks no atbildīgās Pašvaldības struktūrvienības/iestādes saņem apstiprinājumu norādītajā elektroniskajā pastā.
27. Pasākuma organizators izskata visus saņemtos pieteikumus kopumā, sastāda tirdzniecības dalībnieku sarakstu un nosūta atļaujas izsniegšanai attiecīgās pilsētas/pagasta teritorijas pārvaldei uz e-pastu.
28. Sabiedriskās ēdināšanas pakalpojumu sniegšana ar piesaisti vai bez piesaistes pastāvīgai pakalpojuma sniegšanas vietai (piesaiste pastāvīgai sabiedriskās ēdināšanas pakalpojuma sniegšanas vietai pastāv, kad sabiedriskās ēdināšanas pakalpojumu sniedzējs pastāvīgajā un publiskajā vietā ir viena un tā pati persona, kā arī pastāvīgo sabiedriskās ēdināšanas pakalpojuma sniegšanas vietu un publisko sabiedriskās ēdināšanas pakalpojuma sniegšanas vietu nešķir zemesgabals vai teritorija, kas atrodas ielas sarkano līniju robežās) ir saskaņojama pašvaldībā, ja tās darbība tiek veikta publiskās vietās un nav attiecināma uz citiem ielu tirdzniecības veidiem, kā arī teritorijām, kurām piešķirts tirgus statuss.
29. Lai saskaņotu sabiedriskās ēdināšanas pakalpojumu sniegšanu ar pašvaldību, tirdzniecības dalībnieks iesniedz pašvaldībai iesniegumu (1. pielikums).
30. Tirdzniecības dalībnieks iesniegumam pievieno:
30.1. vizuālo risinājumu, ja sabiedriskās ēdināšanas pakalpojumu sniegšana paredzēta ar piesaisti pastāvīgai pakalpojuma sniegšanas vietai;
30.2. būvvaldes saskaņojumu, ja sabiedriskās ēdināšanas pakalpojumu sniegšana paredzēta bez piesaistes pastāvīgai pakalpojuma sniegšanas vietai.
30.3. saskaņojumu ar nekustamā īpašuma īpašnieku vai tiesisko valdītāju.
31. Sabiedriskās ēdināšanas pakalpojumu sniegšanas vietā bez piesaistes patstāvīgai pakalpojuma sniegšanas vietas jānodrošina:
31.1. atkritumu urnu izvietošana;
31.2. sabiedriskās tualetes pieejamība;
31.3. prasību ievērošana par vienreizlietojamo plastmasu saturošo izstrādājumu lietošanu, uz kuriem attiecas normatīvajos aktos noteiktās prasības par plastmasas patēriņa samazināšanu, kas noteiktas Plastmasu saturošu izstrādājumu patēriņa samazināšanas likumā.
32. Alkoholisko dzērienu mazumtirdzniecību izbraukuma tirdzniecībā sabiedrisko pasākumu norises vietā drīkst veikt tikai ar Pašvaldības atļauju.
33. Tirdzniecības atļauju alkoholisko dzērienu mazumtirdzniecībai izbraukuma tirdzniecībā sabiedriskos pasākumos var saņemt komersanti, kuri ir saņēmuši speciālo atļauju (licenci) alkoholisko dzērienu tirdzniecībai vai speciālo atļauju (licenci) alus mazumtirdzniecībai, ja tirgo alu un mazā alkoholisko dzērienu darītava arī gadījumā, ja nav saņemta atsevišķa speciālā atļauja (licence) alkoholisko dzērienu mazumtirdzniecībai, lai izbraukuma tirdzniecības laikā sabiedriskā pasākuma norises vietā tirgotu pašas saražoto vīnu, raudzētos dzērienus un starpproduktus.
34. Tirdzniecības atļauju alkoholisko dzērienu mazumtirdzniecībai izbraukuma tirdzniecībā sabiedriskos pasākumos neizsniedz reliģisko svētku un pasākumu, bērnu un skolēnu svētku un pasākumu norises vietā.
35. Lai saņemtu tirdzniecības atļauju alkoholisko dzērienu mazumtirdzniecībai izbraukuma tirdzniecībā sabiedriskos pasākumos, atļaujas pieprasītājs iesniedz iesniegumu (1. pielikums).
37. Tirdzniecības dalībnieks par tirdzniecības vietu organizētā pasākumā, ja tirdzniecība tiek organizēta publiskā vietā un tirdzniecības organizators nav pašvaldība, nodevas samaksu veic ar tirdzniecības organizatora starpniecību. Tirdzniecības organizators ir atbildīgs par nodevu samaksas veikšanu pašvaldībai atbilstoši iesniegtajam tirdzniecības dalībnieku sarakstam.
38. Ja ielu tirdzniecība tiek organizēta pašvaldības īpašumā vai tiesiskajā valdījumā esošajā nekustamajā īpašumā un tirdzniecības organizators nav pašvaldība, tirdzniecības organizators ir tiesīgs noteikt tirdzniecības dalībniekam maksu par tirdzniecības organizēšanu, kas nav lielāka par divkāršu nodevas apmēru, kādas noteiktas attiecīgajai preču tirdzniecībai.
39. Tirdzniecības dalībniekam par preču pārdošanu attiecīgajā tirdzniecības vietā nevar vienlaicīgi tikt piemērota gan pašvaldības nodeva par tirdzniecību publiskās vietās, gan maksa par ielu tirdzniecības organizēšanas nodrošināšanu.
40. Noteikumu 38. punktā minētajā gadījumā tirdzniecības organizators veic samaksu pašvaldībai par katru pieteikto vietu atbilstoši iesniegtajam tirdzniecības sarakstam šajos noteikumos noteiktajā nodevu apmērā.
41. Tirdzniecības dalībnieks par tirdzniecības vietu organizētā pasākumā, ja tirdzniecības organizators ir pašvaldība, nodevas samaksu veic bez tirdzniecības organizatora starpniecības.
43. Nodeva par ielu tirdzniecību tirdzniecības dalībniekiem tirdzniecības vietās:
Nr. | Ar nodevu apliekamais objekts | Nodevas likme1 EUR | |
dienā | mēnesī | ||
43.1. | pašu ražotā lauksaimniecības produkcija: | 3,00 | 10,00 |
43.1.1. | izmantošanai pārtikā paredzētie augkopības un svaigi zvejas produkti nelielos apjomos saskaņā ar normatīvo aktu prasībām primāro produktu apriti nelielos apjomos un biškopības produkti; | ||
43.1.2. | grieztie ziedi, zari, no tiem gatavoti izstrādājumi, Ziemassvētkiem paredzēti nocirsti vai podos augoši dažādu sugu skuju koki, puķu un dārzeņu stādi, sīpoli, gumi, ziemcietes un sēklas; | ||
43.1.3. | augļu koku un ogulāju stādi, dekoratīvo koku un krūmu stādmateriāls; | ||
43.1.4. | mājas apstākļos ražoti pārtikas produkti un pašu ražotā lauksaimniecības produkcija; | ||
43.2. | savvaļas ogas, augļi, rieksti, sēnes un savvaļas ziedi; | 3,00 | 10,00 |
43.3. | mežu reproduktīvais materiāls; | 4,00 | 15,00 |
43.4. | pašu iegūtie svaigi zvejas produkti un medījami dzīvnieki vai to gaļa nelielos apjomos saskaņā ar normatīvo aktu prasībām par primāro produktu apriti nelielos apjomos; | 4,00 | 15,00 |
43.5. | lauksaimniecības un mājas (istabas) dzīvnieki saskaņā ar normatīvo aktu prasībām par kārtību, kādā organizējama dzīvnieku tirdzniecība publiskās vietās, un labturības prasībām dzīvnieku tirdzniecībai; | 3,00 | 10,00 |
43.6. | lietotas personiskās mantas, izņemot autortiesību vai blakustiesību objektus, kas reproducēti personiskām vajadzībām; | 4,00 | 15,00 |
43.7. | tekstilpreces un saimniecības preces; | 4,00 | 15,00 |
43.8. | kultūras un mākslas produkcija; | 4,00 | 15,00 |
43.9. | mājsaimniecību amatniecības produkcija; | 4,00 | 15,00 |
43.10. | pašu izgatavoti mākslas priekšmeti, lietišķās mākslas un daiļamatniecības izstrādājumi; | 4,00 | 15,00 |
43.11. | iepirkti augļi, ogas un dārzeņi; | 5,00 | 20,00 |
43.12. | rūpnieciski ražota pārtikas produkcija; | 5,00 | 20,00 |
43.13. | karstās uzkodas un bezalkoholiskie dzērieni; | 6,00 | 40,00 |
43.14. | alkoholiskie dzērieni mazumtirdzniecībā; | 8,00 | 60,00 |
43.15. | sabiedriskās ēdināšanas pakalpojumu sniegšana bez alkoholisko dzērienu realizācijas | 8,00 | 80,00 |
43.16. | sabiedriskās ēdināšanas pakalpojumu sniegšana ar alkoholisko dzērienu realizāciju | 10,00 | 100,00 |
44. Ja vienlaikus ielu tirdzniecībā vai pasākuma laikā tiek tirgotas dažāda sortimenta preces, pašvaldības nodeva tiek iekasēta par tirdzniecību ar preci, kurai noteikta visaugstākā likme.
45. No nodevas par tirdzniecību publiskās vietās un publiskos pasākumos atbrīvotas:
45.1. personas, kuras veic ielu tirdzniecību šo noteikumu 9. punktā noteiktajos gadījumos;
45.2. personas, ja tirdzniecība notiek uz šo personu īpašumā, valdījumā vai lietojumā esošās zemes;
45.3. sabiedriskās ēdināšanas pakalpojumu sniedzēji ielu tirdzniecības vietā ar piesaisti pastāvīgai pakalpojuma sniegšanas vietai, kas atrodas komersantam piederošā nekustamā īpašumā vai arī nekustamais īpašums tiek nomāts sabiedriskās ēdināšanas pakalpojuma sniedzējam;
45.4. skolēnu mācību uzņēmumi;
45.5. personas, kuras veic tirdzniecību pašvaldības organizētajos pasākumos, izņemot alkoholisko dzērienu mazumtirdzniecību un sniedz sabiedriskās ēdināšanas pakalpojumu.
46. Ielu tirdzniecība ir atļauta tikai tajās tirdzniecības vietās, kuras iekārtojusi vai to iekārtošanu saskaņojusi pašvaldība.
47. Tirdzniecības dalībniekam un tirdzniecības organizatoram jāievēro Latvijas Republikā spēkā esošie tirdzniecību reglamentējošie normatīvie akti un pašvaldības saistošie noteikumi.
48. Tirdzniecības vietā atrasties ar preci un veikt tirdzniecību var:
48.1. tirdzniecības atļaujā norādītā persona;
48.2. tirdzniecības atļaujā norādītās personas pilnvarotais pārstāvis;
48.3. persona, kas ar tirdzniecības atļaujā norādīto personu atrodas darba tiesiskajās attiecībās.
49. Tirdzniecības dalībnieks ir atbildīgs:
49.1. par atļaujā norādīto noteikumu ievērošanu;
49.2. par tīrības un kārtības nodrošināšanu ielu tirdzniecības vietā un 1,50 m rādiusā ap tirdzniecības vietu, kā arī sakopšanu pēc tirdzniecības veikšanas;
49.3. par speciālo iekārtu un objektu, kas tiek izmantoti tirdzniecības veikšanai, atbilstību normatīvo aktu prasībām, to uzturēšanu kārtībā, tīrībā un bez bojājumiem, kā arī iekārtu un objektu, kas zaudējuši savu funkcionālo nozīmi, novākšanu.
50. Tirdzniecības organizators ir atbildīgs:
50.1. par atļaujā norādīto noteikumu ievērošanu;
50.2. par tirdzniecības vietu uzturēšanu kārtībā tirdzniecības laikā un to sakopšanu pēc tirdzniecības veikšanas;
50.3. par tirdzniecības organizēšanas vietā esošo tirdzniecības dalībnieku atbilstību iesniegtajam tirdzniecības dalībnieku sarakstam.
51. Tirdzniecības organizatoram un tirdzniecības dalībniekam aizliegts:
51.1. bojāt vides un apstādījumu elementus;
51.2. traucēt tuvumā esošo kultūras iestāžu, veselības aizsardzības iestāžu, sociālās palīdzības iestāžu, vispārizglītojošo mācību iestāžu un pirmsskolas izglītības iestāžu darbu, kā arī apgrūtināt bērnu rotaļlaukumu izmantošanu;
51.3. pārdot dzērienus stikla iepakojumā tirdzniecībai publisko pasākumu laikā;
51.4. aizsegt stacionāru reklāmas objektu;
51.5. neatļautās vietās izvietot slēgtas teltis, noliktavas, nojumes ar nolaižamām sienām vai cita veida norobežojošas konstrukcijas.
52. Tirdzniecības dalībniekam un tirdzniecības organizatoram pēc Dienvidkurzemes novada pašvaldības policijas (turpmāk – pašvaldības policija) amatpersonu pieprasījuma jāuzrāda:
52.1. personu apliecinošs dokuments;
52.2. noteikumu 48.2. un 48.3. apakšpunktā minētajos gadījumos pilnvara vai darba tiesiskās attiecības apliecinošs dokuments;
52.3. ielu tirdzniecības atļauja;
52.4. tirdzniecībā esošo preču izcelsmi apliecinoši dokumenti, izņemot gadījumus, ja tiek tirgotas savvaļas ogas, rieksti, augļi, sēnes un savvaļas ziedi, pašu iegūti zvejas produkti un medījuma gaļa nelielos apmēros, saskaņā ar normatīvo aktu prasībām par primāro produktu apriti nelielos apjomos, kā arī lietotas personiskās mantas;
52.5. speciālā atļauja (licence) vai normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā apliecinātu licences kopiju, ja preču realizācijai tāda ir nepieciešama saskaņā ar normatīvajiem aktiem.
53. Pašvaldības izpilddirektora vietnieks vai pilsētu/pagastu pārvaldes vadītājs var uz laiku apturēt izsniegtās atļaujas darbību, par to informējot atļaujas saņēmēju, šādos gadījumos:
53.1. saistībā ar veicamajiem neatliekamajiem remontdarbiem (ūdensvada, ēkas fasādes, ietves un ielas seguma remonts u.tml.);
53.2. saistībā ar paredzētajiem publiskiem pasākumiem, kurus saskaņojusi Pašvaldība;
53.3. ja tas nepieciešams Pašvaldības projektu realizācijai.
54. Ja tiek pieņemts lēmums par atļaujas apturēšanu uz laiku, samaksātā pašvaldības nodeva tiek atmaksāta par laiku, uz kuru atļauja tika apturēta.
55. Pašvaldības izpilddirektora vietnieks vai pilsētu/pagastu pārvaldes vadītājs ar motivētu lēmumu ir tiesīgs anulēt atļauju, ja:
55.1. konstatēts, ka komersants sniedza nepatiesas ziņas saskaņojuma saņemšanai;
55.2. patvarīgi ir mainīta tirdzniecības vieta vai tirdzniecības organizēšanas vieta;
55.3. bez saskaņošanas ar pašvaldību ir mainītas sākotnēji tirdzniecībai paredzēto preču grupas;
55.4. ielu tirdzniecības vai ielu tirdzniecības organizēšanas atļauja ir nodota citai personai;
55.5. tiek konstatēts, ka tirdzniecības vieta nav ierīkota atbilstoši iesniegtajam projekta vizuālā dizaina risinājumam;
55.6. nav ievērotas pašvaldības noteiktās prasības kārtības nodrošināšanai tirdzniecības vietā vai tirdzniecības organizēšanas vietā;
55.7. saņemts kompetento institūciju atzinums par komersanta pārkāpumiem mazumtirdzniecības vietā, tai skaitā, ja tirdzniecība apdraud sabiedrisko kārtību un citu personu tiesības.
56. Pašvaldība izpilddirektora vietnieks vai pilsētu/pagastu pārvaldes vadītājs, pēc kāda no 55. punktā minēto apstākļu konstatēšanas, pieņem lēmumu par atļaujas anulēšanu un paziņo par to atļaujas saņēmējam un pašvaldības policijai.
58. Lai saņemtu pašvaldības saskaņojumu tirgus izveidošanai pašvaldības administratīvajā teritorijā, persona iesniedz pašvaldībā:
58.1. iesniegumu, norādot fiziskās personas vārdu, uzvārdu un personas kodu vai juridiskās personas nosaukumu un nodokļu maksātāja reģistrācijas numuru, adresi, kontakttālruni, elektroniskā pasta adresi;
58.2. zemes īpašuma vai lietošanas tiesību apliecinoša dokumenta kopiju (uzrādot oriģinālu);
58.3. ar Būvvaldi saskaņotu tirgus plānu ar tirdzniecības vietu izvietojumu un vizuālo risinājumu;
58.4. normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā izstrādātus tirgus noteikumus un tirgus projektu.
61. Pašvaldības izpilddirektora vietnieka vai pilsētu/pagastu pārvaldes vadītāja izdoto administratīvo aktu vai faktisko rīcību persona var apstrīdēt Dienvidkurzemes novada domē.
62. Dienvidkurzemes novada domes pieņemto lēmumu par apstrīdēto administratīvo aktu vai faktisko rīcību var pārsūdzēt Administratīvajā rajona tiesā normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā.
64. Pašvaldības izsniegtās atļaujas ielu tirdzniecībai un ielu tirdzniecības organizēšanai, kas izsniegtas līdz noteikumu spēkā stāšanās dienai, ir spēkā līdz atļaujas norādītā termiņa beigām.
65. Ielu tirdzniecību tirdzniecības vietā Zvaigžņu ielā 2D, Aizputē, Dienvidkurzemes novadā, saskaņā ar 2019. gada 2. janvāra līgumu, līdz 2024. gada 31. decembrim organizē SIA "Aizputes nami", reģ. Nr. 42103002652.
(iesniedzēja vārds, uzvārds; juridiskās personas nosaukums) | ||
(fiziskai personai – personas kods; juridiskai personai – reģistrācijas numurs) | ||
(adrese) | ||
(iesniedzēja vai komersanta kontaktpersonas tālruņa numurs un e-pasts) |
20____. gada ____._____________
Dienvidkurzemes novada pašvaldībai
Par atļaujas saņemšanu ielu tirdzniecībai/ tirdzniecības organizēšanai
Lūdzu atļaut veikt/organizēt ielu tirdzniecību Dienvidkurzemes novada administratīvajā teritorijā.
Realizējamo preču grupas:
(vajadzīgo atzīmēt ar "X"):
pašu ražotā lauksaimniecības produkcija: | ||
savvaļas ogas, augļi, rieksti, sēnes un savvaļas ziedi |
mežu reproduktīvais materiāls |
iepirkti augļi, ogas un dārzeņi |
pašu iegūti svaigi zvejas produkti vai medījami dzīvnieki vai to gaļa nelielos apjomos | ||
lauksaimniecības un mājas (istabas) dzīvnieki saskaņā ar normatīvo aktu prasībām par kārtību, kādā organizējama dzīvnieku tirdzniecība publiskās vietās, un labturības prasībām dzīvnieku tirdzniecībai | |
lietotas personiskās mantas, izņemot autortiesību vai blakustiesību objektus, kas reproducēti personiskām vajadzībām | |
karstās uzkodas un bezalkoholiskie dzērieni | ||
alkoholiskie dzērieni | ||
sabiedriskās ēdināšanas pakalpojumu sniegšana bez alkoholisko dzērienu realizācijas | ||
sabiedriskās ēdināšanas pakalpojumu sniegšana ar alkoholisko dzērienu realizāciju | |
rūpnieciski ražota pārtikas produkcija |
mājsaimniecību amatniecības produkcija |
kultūras un mākslas produkcija |
pašu izgatavoti mākslas priekšmeti, lietišķās mākslas un daiļamatniecības izstrādājumi | ||
tekstilpreces un saimniecības preces |
Paredzētā tirdzniecības norises vieta, laiks un ilgums, ja tirdzniecība noris pasākuma laikā, minēt pasākumu |
Alkoholisko dzērienu tirdzniecības vietas darba laiks |
Pārvietojamā mazumtirdzniecības punkta kustības maršruts un laiks (ja tirdzniecība paredzēta vairākās publiskās vietās) |
Vēlamais ielu tirdzniecības atļaujas derīguma termiņš | |
Iesniegumam pievienotie dokumenti:
(pievienotos dokumentus atzīmēt ar "X", iesnieguma beigās apliecināt ar savu parakstu)
fiziskās personas apliecinājums, ka tā neveic saimniecisko darbību vai saskaņā ar likumu "Par iedzīvotāju ienākuma nodokli" var nereģistrēties kā saimnieciskās darbības veicēja, kā arī nenodarbina citas personas;
apliecinājums par Valsts ieņēmumu dienestā reģistrētas nodokļu un citu maksājumu reģistrēšanas elektroniskās ierīces vai iekārtas tehniskās pases vai Valsts ieņēmumu dienestā reģistrētu kvīšu esību;
ja plānota pašu ražotās lauksaimniecības produkcijas pārdošana ‒ zemes lietošanas likumība (ja tirgotāja īpašums, no kā iegūst lauksaimniecības produkciju, nav reģistrēts Dienvidkurzemes novadā ‒ dokumentāla apliecinājuma kopija);
ja tirgo pārtikas preces, dokumentus, kas nodrošina tā tiesības iesaistīties pārtikas apritē, un tirdzniecības laikā ievēro normatīvajos aktos noteiktās prasības pārtikas apritei (piemēram, veterinārās, higiēnas, marķēšanas prasības pārtikas apritei);
atsevišķiem uzņēmējdarbības vai saimnieciskās darbības veidiem vai preču tirdzniecībai saskaņā ar normatīvajiem aktiem nepieciešamo licenču esamība (piemēram, akcizēto preču – alkoholisko dzērienu, tabakas izstrādājumu tirdzniecībai);
rakstveida saskaņojums ar nekustamā īpašuma īpašnieku vai tiesisko valdītāju – privātpersonu ‒ vai valsts īpašumā esošā nekustamā īpašuma valdītāju par paredzēto tirdzniecību, ja tirdzniecība tiks veikta minētajā nekustamajā īpašumā;
saskaņojums ar pasākuma rīkotāju par tirdzniecības veikšanu pasākuma norises laikā un vietā, ja tirdzniecība paredzēta attiecīgā pasākuma norises laikā un vietā, izņemot gadījumu, ja pasākuma rīkotājs ir Dienvidkurzemes novada pašvaldība vai tās dibināta iestāde;
tirdzniecības dalībnieku saraksts (iesniedz tirdzniecības organizators).
Apliecinu, ka visi uzrādītie dokumenti ir autentiski, iesniegumā norādītās ziņas ir pilnīgas un patiesas, par ko uzņemos normatīvajos aktos paredzēto atbildību.
Atļauju vēlos saņemt:
klātienē
pa pastu
elektroniski pa e-pastu _______________________________
Tirdzniecības atļaujas pieteicējs | |||
(paraksts) | (paraksta atšifrējums) |
20____. gada ____. ______________________
Es, ________________________________________ apliecinu, ka neveicu saimniecisko darbību. Saskaņā ar likumu "Par iedzīvotāju ienākuma nodokli" man nav jāreģistrējas kā saimnieciskā darbības veicējam, kā arī es nenodarbinu citas personas.
(paraksts, paraksta atšifrējums) |
20____. gada ____. ______________________
Tirdzniecības dalībnieks _______________________________, reģistrācijas Nr./personas kods ______________________, apliecina, ka savā darbībā ielu tirdzniecībā ievēro normatīvajos aktos noteiktās prasības finanšu plūsmas uzskaitei un nodokļu administrēšanai, un Valsts ieņēmumu dienestā ir reģistrētas nodokļu un citu maksājumu reģistrēšanas elektroniskās ierīces vai iekārtas tehniskās pases, vai Valsts ieņēmumu dienestā reģistrētas kvītis.
(paraksts, paraksta atšifrējums) |
Nr. | Tirdzniecības dalībnieka vārds, uzvārds vai nosaukums un personas kods vai reģistrācijas Nr. | Realizējamo preču grupa | Tirdzniecības dalībnieka apliecinājums par Valsts ieņēmumu dienestā reģistrētas nodokļu un citu maksājumu reģistrēšanas elektroniskās ierīces vai iekārtas tehniskās pases vai Valsts ieņēmumu dienestā reģistrētu kvīšu esību |
1. | |||
2. | |||
3. | |||
4. | |||
5. | |||
6. |
________. gada ____. ______________________ | Nr._________ |
Dienvidkurzemes novada pašvaldība saskaņo ielu tirdzniecību / tirdzniecības organizēšanu Dienvidkurzemes novada administratīvajā teritorijā
personai | |
(fiziskai personai – vārds, uzvārds, personas kods/juridiskai personai – nosaukums, reģistrācijas numurs) | |
(adrese) |
Realizējamo preču grupas | |
Tirdzniecības norises vieta un laiks |
Īpašie tirdzniecības noteikumi |
Atļauja derīga līdz _________. gada ____. ______________________
Atļaujas saņēmējs ir atbildīgs par Dienvidkurzemes novada pašvaldības saistošo noteikumu un citu spēkā esošo normatīvo aktu ievērošanu.
Atļauja izsniegta saskaņā ar Dienvidkurzemes novada pašvaldības 2023. gada 30. marta saistošajiem noteikumiem Nr. 2023/8 "Par ielu tirdzniecību publiskās vietās un tirgus statusa piešķiršanu Dienvidkurzemes novadā" un Ministru kabineta 2010. gada 12. maija noteikumu Nr. 440 "Noteikumi par tirdzniecības veidiem, kas saskaņojami ar pašvaldību, un tirdzniecības organizēšanas kārtību" 14.3. apakšpunktu.
Pārvaldes vadītājs / Pašvaldības izpilddirektora vietnieks | |||
(personiskais paraksts) | (paraksta atšifrējums) |
Paskaidrojuma raksta sadaļa | Norādāmā informācija |
1. Mērķis un nepieciešamības pamatojums | Apvienojoties Aizputes, Durbes, Grobiņas, Nīcas, Pāvilostas, Priekules, Rucavas un Vaiņodes pašvaldībām, no 2021. gada 1. jūlija ir izveidota Dienvidkurzemes novada pašvaldība. Saskaņā ar Administratīvo teritoriju un apdzīvotu vietu likuma Pārejas noteikumu 17. punktu, 2021. gada pašvaldību vēlēšanās ievēlētā novada dome izvērtē novadu veidojošo bijušo pašvaldību pieņemtos saistošos noteikumus un pieņem jaunus novada saistošos noteikumus, tādejādi nepieciešams pieņemt jaunus noteikumus par kārtību, kādā tiek saskaņota un organizēta tirdzniecība publiskās vietās Dienvidkurzemes novadā. Saistošo noteikumu izdošanas mērķis pēc būtības ir nodrošināt vienotu ielu tirdzniecības kārtību visā novadā. Saistošie noteikumi izdoti saskaņā ar likuma "Par nodokļiem un nodevām" 12. panta pirmās daļas 4. punktu, Pašvaldību likuma 47. panta otro daļu, Ministru kabineta 2010. gada 12. maija noteikumu Nr. 440 "Noteikumi par tirdzniecības veidiem, kas saskaņojami ar pašvaldību, un tirdzniecības organizēšanas kārtību" 8., 8.1 un 9. punktu, Ministru kabineta 2005. gada 28. jūnija noteikumu Nr. 480 "Noteikumi par kārtību, kādā pašvaldības var uzlikt pašvaldību nodevas" 16.1 punktu, Alkoholisko dzērienu aprites likuma 8. panta pirmo daļu. Saistošie noteikumi nosaka kārtību, kādā Dienvidkurzemes novada pašvaldības administratīvajā teritorijā tiek veikta vai organizēta ielu tirdzniecība, tirdzniecības vietu iekārtošana un sabiedriskās ēdināšanas pakalpojumu sniegšana; tirdzniecības vietās realizējamo preču grupas; kārtību, kādā saskaņojama alkoholisko dzērienu mazumtirdzniecība sabiedrisko pasākumu norises vietās; nodevu apmēru un to samaksas kārtību; tirdzniecības dalībnieka un tirdzniecības organizatora pienākumus kārtības nodrošināšanai; nosacījumus pašvaldības izsniegtās atļaujas darbības apturēšanai uz laiku vai anulēšanai; kārtību, kādā tiek piešķirts tirgus statuss; lēmumu apstrīdēšanas kārtību. |
2. Fiskālā ietekme uz pašvaldības budžetu | Noteikumu īstenošanai nav būtiskas fiskālās ietekmes uz pašvaldības budžetu. Tiks palielināta ieņēmumu daļa, iekasējot nodevas par tirdzniecības atļauju izsniegšanu. Papildus resursi sakarā ar jaunu institūciju vai darba vietu veidošanu, esošo institūciju kompetences paplašināšanu, lai nodrošinātu saistošo noteikumu izpildi nav nepieciešami. |
3. Sociālā ietekme, ietekme uz vidi, iedzīvotāju veselību, uzņēmējdarbības vidi pašvaldības teritorijā, kā arī plānotā regulējuma ietekme uz konkurenci | Ar saistošajam noteikumiem nav paredzēta sociālā ietekme, ietekme uz vidi un iedzīvotāju veselību. Saistošie noteikumi ietekmē uzņēmējdarbības vidi un konkurenci. Paredzot tirdzniecības veikšanas kārtību, atļauju saņemšanas nepieciešamību, kā arī nosakot preču grupas, kas tiek tirgotas. Ar saistošajiem noteikumiem tiek noteikta vienota kārtība tirdzniecības veikšanai novada teritorijā, tādējādi pozitīvi ietekmējot brīvu un godīgu konkurenci un nodrošinot vienlīdzīgas tiesības visiem uzņēmējiem. Ar saistošajiem noteikumiem tirdzniecības dalībniekiem un tirdzniecības organizatoriem tiek noteiktas jaunas tiesības un uzlikti jauni pienākumi. |
4. Ietekme uz administratīvajām procedūrām un to izmaksām | Saistošo noteikumu izpildi nodrošina Dienvidkurzemes novada pašvaldība, iesniegumus par tirdzniecības atļaujas izsniegšanu izskata Pilsētu/pagastu pārvaldes vadītājs vai, ja tirdzniecības atļauja attiecas uz vairāku Dienvidkurzemes novada pagastu un/vai pilsētu teritorijām, to izskata Pašvaldības izpilddirektora vietnieks. Atļaujas saņemšanai persona iesniedz iesniegumu (Pielikums Nr. 1) vai nu klātienē, kādā no Dienvidkurzemes novada pašvaldības klientu apkalpošanas centriem vai pilsētas/pagastu pārvaldēs; vai elektroniski, izmantojot oficiālo elektronisko adresi vai iesūtot e-pastā pasts@dkn.lv, ievērojot visus nosacījumus par elektronisko dokumentu noformēšanu, vai nosūtot pa pastu. Iesniegums par Atļaujas saņemšanu tiek izskatīts ne vēlāk kā piecu darba dienu laikā no iesnieguma saņemšanas dienas Dienvidkurzemes novada pašvaldībā. Lēmumu vai faktisko rīcību viena mēneša laikā var apstrīdēt Pašvaldības domē. Pašvaldības domes lēmumu var pārsūdzēt Administratīvā procesa likuma noteiktajā kārtībā Administratīvajā rajona tiesā. Noteikumu ievērošanas uzraudzību un kontroli veic pašvaldības policijas amatpersonas. Lēmumu par tirgus statusa piešķiršanu pieņem Dienvidkurzemes novada pašvaldības dome. Par saistošo noteikumu prasību neievērošanu administratīvā pārkāpuma procesu līdz administratīvā pārkāpuma lietas izskatīšanai veic pašvaldības policijas amatpersonas. Administratīvā pārkāpuma lietu izskata pašvaldības Administratīvā komisija. Saistošie noteikumi tiks publicēti oficiālajā izdevumā "Latvijas Vēstnesis". Institūcija, kurā privātpersona var vērsties saistošo noteikumu piemērošanā, ir Dienvidkurzemes novada pašvaldība. Administratīvo procesu izmaksas saimnieciskās darbības veicējiem palielināsies saistībā resursiem, kas nepieciešami lai iegādātos tirdzniecības atļaujas. |
5. Ietekme uz pašvaldības funkcijām un cilvēkresursiem | Pašvaldību funkcijas, kuru izpildei tiek izstrādāti šie saistošie noteikumi – pašvaldību autonomā funkcija saskaņā ar Pašvaldības likuma 4. panta pirmās daļas 13. punktā saistībā ar atļauju un licenču komercdarbībai izsniegšanu. Saistošo noteikumu izpildes nodrošināšanai nav nepieciešams veidot jaunas pašvaldības institūcijas, darba vietas. Ar saistošajiem noteikumiem tiek piešķirta papildus kompetence un pienākumi pašvaldības pilsētu/pagastu vadītājiem saistībā ar tirdzniecības atļauju izsniegšanu. |
6. Informācija par izpildes nodrošināšanu | Saistošo noteikumu izpildē iesaistīti Dienvidkurzemes novada pašvaldības dome, pašvaldības pilsētu/pagastu pārvalžu vadītāji, izpilddirektora vietnieks, pašvaldības policijas amatpersonas. Nav paredzēta jaunu institūciju izveide, esošo likvidācija, reorganizācija, vai jaunu darba vietu izveide. |
7. Prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem, ko sniedz mērķa sasniegšana | Saistošie noteikumi ir piemēroti iecerētā mērķa sasniegšanas nodrošināšanai un paredz tikai to, kas ir vajadzīgs minētā mērķa sasniegšanai. Saistošo noteikumu prasības un to izpilde neradīs papildus izmaksas pašvaldībai. Pašvaldības izraudzītie līdzekļi ir leģitīmi un rīcība ir atbilstoša augstākstāvošiem normatīviem aktiem. |
8. Izstrādes gaitā veiktās konsultācijas ar privātpersonām un institūcijām | Saistošo noteikumu projektu izstrādājusi Pašvaldības speciālistu darba grupa. Atbilstoši Pašvaldību likuma 46. panta trešajai daļai, lai informētu sabiedrību par saistošo noteikumu projektu un dotu iespēju izteikt viedokli, saistošo noteikumu projekts tika publicēts Dienvidkurzemes novada pašvaldības tīmekļa vietnē www.dkn.lv. Priekšlikumi apspriešanas laikā netika saņemti. |