1. Saistošie noteikumi nosaka reklāmas – izkārtņu, reklāmas objektu, mobilo reklāmu, tīkla reklāmu un citu informatīvo materiālu publiskās vietās un vietās, kas vērstas pret publisku vietu (turpmāk tekstā – Reklāma) izvietošanas un ierobežojumu nosacījumus, afišu stabu un stendu izmantošanas kārtību, pašvaldības nodevas subjektus un nodevas apmēru, kā arī Reklāmas apsaimniekošanas un demontāžas kārtību pēc ekspluatācijas termiņa beigām.
2. Noteikumu mērķis ir veidot harmoniski attīstītu pilsētvidi un novada teritoriju, saglabāt vēsturisko centru kultūrvidi un izvēlēties arhitektūrai atbilstošāko Reklāmas veidu un formu.
3. Tiesības izvietot Reklāmu ir visām personām, kas Ministru kabineta noteiktajā kārtībā Saldus novada būvvaldē (turpmāk tekstā – Būvvalde) ir saņēmušas atļauju Reklāmas izvietošanai, kā arī, ja piemērojams, veikušas nodevas apmaksu.
4. Noteikumi attiecas uz Reklāmas izvietošanu visā Saldus novada administratīvajā teritorijā neatkarīgi no zemesgabala, ēkas vai cita objekta piederības.
5. Noteikumi neattiecas uz funkcionālo informāciju, valsts un novada dienestu norādēm (ceļa zīmes, transporta pieturu zīmes, māju numuru zīmes un tml.), kas izgatavotas pēc iepriekš apstiprināta tipveida projekta – etalona.
6. Izvietojot Reklāmu Saldus novada administratīvās teritorijas publiskās vietās vai vietās, kas vērstas pret publisku vietu, jāievēro arī citus normatīvos aktus, kas regulē šo jomu.
8. Izvietojot Reklāmu saistībā ar ēku, jārespektē tās proporcijas un fasādes kompozīcija – dalījums ar logiem, durvīm, dzegām, karnīzēm un citām arhitektoniskām detaļām. Reklāma nedrīkst aizsegt nevienu ēkas fasādes arhitektonisko detaļu vai dekoratīvo elementu, jāievēro Reklāmā pielietojamo materiālu atbilstība fasādes apdares materiāliem un ēkas arhitektoniskajam risinājumam.
9. Pie vairākstāvu (tai skaitā divstāvu) ēku ielu fasādēm Reklāma izvietojama ne augstāk kā pirmā stāva robežās, ko parasti iezīmē starpdzega, nosacījums neattiecas uz pakalpojumu un tirdzniecības centru ēkām. Ēku fasādēs bez starpdzegām pirmā stāva augšējo robežu iezīmē otrā stāva logu apakša. Ēkām, kuru augšējos stāvos (sākot no 2. stāva) atrodas dažādas iestādes un uzņēmumi, izkārtnes grupējamas ievērojot ēkas arhitektonisko risinājumu un fasādes kompozīciju.
10. Reklāmas, kas no sienām izvirzītas perpendikulāri fasādei, apakšējā mala nedrīkst atrasties zemāk par 2,10 m virs ietves.
11. Maksimāli pieļaujamais Reklāmas izvirzījums no fasādes ir 0,8 m, ar nosacījumu, ka netiek traucēta ceļazīmju vizuālā uztvere.
12. Pārvietojamie reklāmas objekti (slietņi u.c.) drīkst atrasties vietās, kur tie netraucē gājēju un transporta kustību. Tos izvietojot uz ietvēm un celiņiem, pieļaujamajam brīvajam gājēju kustības zonas platumam jābūt ne mazākam par 1,2 m, slietņa kopējais platums nedrīkst būt lielāks par 0,6 m un kopējais augstums lielāks par 0,9 m, pieļaujams viens slietnis pie viena reklamētā objekta. Slietņi jāizvieto ne tālāk kā 2 m no objekta ieejas, kurā tieši tiek veikta saimnieciskā darbība.
13. Uz dekoratīvā pārsega, kas apsedz neapdzīvotas, vidi degradējošas un saimnieciskai darbībai neizmantotas ēkas fasādes, nav pieļaujama Reklāmas izvietošana. Ja šāda ēka ir iekļauta valsts aizsargājamo kultūras pieminekļu, reģiona vai vietējas nozīmes kultūrvēsturisko objektu sarakstā, dekoratīvam pārsegam jābūt ar apdruku, kas atveido fasādes zīmējumu, minētos darbus jāsaskaņo attiecīgajos normatīvajos aktos noteiktā kārtībā.
15. Reklāmai jābūt valsts valodā. Līdzās informācijai latviešu valodā, kurai jābūt dominējošai, iespējams lietot arī citas valodas, ja šī informācija:
15.1. nepieciešama drošības apsvērumu dēļ (brīdinājuma, aizlieguma informācija);
15.2. attiecas uz nacionālām kultūras biedrībām un reliģiskām organizācijām;
15.3. attiecas uz tādām organizācijām, kuras darbojas starptautiskajā tūrismā, un, ja tās lietošanas nepieciešamība saskaņota ar Valsts valodas centru;
15.4. attiecas uz starptautiskajiem pasākumiem (konferences, izstādes, konkursi, simpoziji u.c.);
15.5. ir firmas nosaukums, preču zīme (logotips), kas citās valodās nav tulkojams.
16. Būvvaldes arhitektam ir tiesības izvērtēt Reklāmas vizuālo risinājumu, izmērus un materiālus un dot norādījumus korekciju veikšanai, kā arī tiesības izvērtēt un koriģēt Reklāmas novietojumu uz jebkura reklāmas nesēja un vidē.
17. Priekšvēlēšanu aģitācijas materiālu izvietošanai piemērojami šajos noteikumos noteiktie Reklāmas izvietošanas pamatprincipi.
19. Reklāmai jābūt piestiprinātai statiski drošā vietā un veidā, tā nedrīkst apdraudēt apkārtējo īpašumu un personu drošību.
20. Veicot būvdarbus ielu sarkanajās līnijās, pēc pašvaldības vai inženierkomunikāciju turētāja pieprasījuma Reklāmas, kas izvietotas sarkanajās līnijās, īpašnieks par saviem līdzekļiem demontē desmit darba dienu laikā. Ja pēc būvdarbu pabeigšanas Reklāmas atjaunošana iepriekšējā vietā ir iespējama, to atļauts izvietot pēc objekta nodošanas ekspluatācijā un atkārtotas reklāmas saskaņošanas Būvvaldē.
21. Reklāmas devējam ir pienākums demontēt Reklāmu 30 (trīsdesmit) dienu laikā pēc Reklāmas izvietošanas atļaujas derīguma termiņa beigām vai pēc saimnieciskās darbības veikšanas beigām attiecīgajā Reklāmas izvietošanas vietā un nodrošināt reklāmas nesēja sakārtošanu.
22. Ja Reklāma apdraud trešo personu dzīvību, veselību, drošību vai īpašumu, Reklāmas devējam, bet ja tas nav noskaidrojams, sasniedzams vai tāda nav, tad zemesgabala vai būves, uz kuras izvietota Reklāma, īpašniekam vai tiesiskajam valdītājam ir pienākums nekavējoties veikt Reklāmas sakārtošanu vai demontāžu.
23. Uz Valsts nozīmes kultūras pieminekļa izvietotai reklāmai jābūt pielāgotai ēkas vēsturiskajai stilistikai un ēkas arhitektūrai, kā arī kultūrvēsturiskajai videi, mākslinieciski augstvērtīgām, to forma un saturs nedrīkst pazemināt pieminekļa kultūrvēsturisko vērtību, nedrīkst izmantot gaismas kastes. Reģiona nozīmes kultūras pieminekļa – Saldus pilsētas vēsturiskā centra teritorijā nav atļauts izvietot reklāmas pilonus, kā arī reklāmas banerus un lielformāta reklāmas.
24. Reklāmas izvietošana Valsts vai reģiona nozīmes kultūras pieminekļa teritorijā un tā aizsardzības zonā pieļaujama tā, lai tās izvietojums un veids netraucē valsts aizsargājamā kultūras pieminekļa vizuālo uztveri, nepārveido saglabājamā kultūras pieminekļa substanci un neizjauc kultūrvēsturiskās vides koptēlu, kā arī vērtību kopuma radīto noskaņu.
26. Elektroapgādes kabeļi, kas paredzēti Reklāmas izgaismojuma nodrošināšanai nedrīkst būt redzami ēku fasādēs.
27. Brīvi stāvošo reklāmas objektu elektroapgādi nedrīkst paredzēt ar gaisvadu palīdzību. Elektroapgāde šiem objektiem jānodrošina pa pazemes kabeļiem .
28. Reklāmas nav pieļaujams izvietot parkos, skvēros un zaļajās rekreācijas zonās (izņemot īslaicīgu informāciju par kultūras un sporta pasākumiem vai informatīvos stendus).
29. Netiek saskaņota Reklāma objektam, kurš tiek izmantots neatbilstoši tā projektētajam izmantošanas veidam.
30. Aizliegts izvietot Reklāmu:
30.1. uz ekspluatācijā nenodotu ēku fasādēm, ja saņemts būvvaldes atteikums reklāmas izvietošanai uz šādas būves;
30.2. uz kokiem;
30.3. un apgaismes stabiem (izņemot svētku noformējuma elementus un priekšvēlēšanu aģitācijas materiālus, kur gadījumos, kad priekšvēlēšanu aģitācijas materiālu izvietošanas laiks sakrīt ar svētku noformējuma izvietošanas laiku, priekšroka dodama svētku noformējuma izvietošanai).
30.4. Aizliegts izvietot Reklāmu uz tiltiem- uz to konstrukcijām un apgaismes stabiem, izņemot svētku noformējuma elementus.
31. Reklāma nedrīkst būt izgatavota no materiāliem, kas var apžilbināt transporta līdzekļu vadītājus, kā arī to izvietojums nedrīkst aizsegt satiksmes organizācijas ceļa zīmes.
32. Reklāmu drīkst izvietot tikai uz vizuālā un tehniskā kārtībā esoša reklāmas nesēja. Nav pieļaujams reklāmu izvietot uz ēkas, kas klasificēta kā vidi degradējoša.
34. Uz afišu stabiem un stendiem atļauts eksponēt tikai afišas, plakātus un paziņojumus par pasākumiem, lekcijām, izstādēm, koncertiem u.tml. ar norādītu pasākuma norises laiku un vietu, kā arī priekšvēlēšanu materiālus ne lielākus par A1 izmēru.
35. Afišas vai citus informatīvos materiālus to izvietotājs noņem un afišas staba laukumu attīra trīs dienu laikā pēc informācijas noilguma.
37. Būvvalde izskata jautājumu par Reklāmas demontāžu, kas veicama sekojošos gadījumos:
37.1. ja Reklāma tiek izvietota bez Būvvaldes izsniegtas atļaujas;
37.2. ja Reklāma netiek uzturēta labā tehniskā un vizuālā stāvoklī;
37.3. ja beidzies Reklāmas izvietošanas atļaujas derīguma termiņš un 30 (trīsdesmit) dienu laikā tā nav demontēta vai atļauja pagarināta;
37.4. ja notiek uzņēmējdarbības likvidācija attiecīgajā adresē un attiecīgā Reklāma vairs nav aktuāla.
38. Noteikumu izpildi kontrolēt un veikt administratīvā pārkāpuma procesu līdz administratīvā pārkāpuma lietas izskatīšanai ir tiesīgi:
38.1. Saldus novada pašvaldības policija;
38.2. Saldus novada būvvaldes būvinspektors.
39. Par reklāmas uzstādīšanas un lietošanas noteikumu pārkāpumiem reklāmas izvietotājam tiek paredzēta sekojoša administratīvā atbildība:
39.1. par patvaļīgu reklāmas izvietošanu – piemēro brīdinājumu vai naudas sodu fiziskajai personai no trīs līdz četrpadsmit naudas soda vienībām, bet juridiskajai personai – no sešām līdz simt septiņdesmit naudas soda vienībām;
39.2. par reklāmas uzstādīšanu neatbilstoši saskaņotajam uzstādīšanas projektam –piemēro brīdinājumu vai naudas sodu fiziskajai personai no trīs līdz divdesmit naudas soda vienībām, bet juridiskai personai – no piecām līdz septiņdesmit soda vienībām;
39.3. par reklāmas vai izkārtņu neuzturēšanu pienācīgā vizuālā un tehniskā kārtībā – piemēro brīdinājumu vai naudas sodu fiziskajai personai no trīs līdz piecdesmit naudas soda vienībām, bet juridiskai personai – no desmit līdz piecdesmit soda vienībām;
39.4. par reklāmas vai izkārtņu tādu izvietojumu, kas apdraud cilvēku dzīvību un veselību, piemēro naudas sodu fiziskajai personai no desmit līdz septiņdesmit naudas soda vienībām, bet juridiskajai personai - no trīsdesmit līdz trīs simti naudas soda vienībām;
39.5. par reklāmas nenovākšanu trīs dienu laikā pēc reklamējamā pasākuma beigām piemēro brīdinājumu vai naudas sodu fiziskajai personai – no piecām līdz divdesmit naudas soda vienībām, bet juridiskai personai no desmit līdz trīsdesmit naudas soda vienībām;
39.6. par reklāmas nenovākšanu trīsdesmit dienu laikā pēc reklamējamā uzņēmuma reorganizācijas, likvidācijas, nosaukuma maiņas u.tml. piemēro brīdinājumu vai naudas sodu fiziskajai personai – no piecām līdz divdesmit naudas soda vienībām, bet juridiskai personai no desmit līdz trīsdesmit naudas soda vienībām.
41. Administratīvā soda uzlikšana neatbrīvo noteikumu pārkāpēju no noteikumu pildīšanas un ar savu darbību nodarīto zaudējumu atlīdzināšanas saskaņā ar šiem noteikumiem un spēkā esošajiem normatīvajiem aktiem.
42. Būvvalde, konstatējot šo saistošo noteikumu prasību neievērošanu, ir tiesīga izdot administratīvo aktu, kas uzliek adresātam pienākumu veikt noteiktas darbības šo saistošo noteikumu izpildes nodrošināšanai.
43. Par atļaujas saņemšanu Reklāmas izvietošanai maksājama pašvaldības nodeva:
43.1. fiziskām personām – 25 euro;
43.2. juridiskām personām – 35 euro.
44. Nodeva maksājama pirms attiecīgās reklāmas izvietošanas atļaujas saņemšanas, veicot bezskaidras naudas norēķinu pašvaldības norādītajā norēķinu kontā kredītiestādē saskaņā ar izsniegto rēķinu. Nodeva atkārtoti netiek piemērota Reklāmas grafiskā dizaina maiņas saskaņošanai.
45. Atzīt par spēku zaudējušiem 2021. gada 28. oktobra Saldus novada pašvaldības saistošos noteikumus Nr. 58 "Par reklāmu un citu informatīvo materiālu izvietošanu publiskās vietās vai vietās, kas vērstas pret publisku vietu Saldus novadā".
Paskaidrojuma raksta sadaļa | Norādāmā informācija |
1. Mērķis un nepieciešamības pamatojums | Saskaņā ar Reklāmas likuma 7. panta 2.1 daļu reklāmas izvietošanai publiskās vietās vai vietās, kas vērstas pret publisku vietu, saņemama attiecīgās pašvaldības vai tās noteiktas pašvaldības institūcijas atļauja. Kārtību, kādā saņemama pašvaldības vai tās noteiktas pašvaldības institūcijas atļauja reklāmas izvietošanai publiskās vietās vai vietās, kas vērstas pret publisku vietu, nosaka 2012. gada 30. oktobra Ministru kabineta noteikumiem Nr. 732 "Kārtība, kādā saņemama atļauja reklāmas izvietošanai publiskās vietās vai vietās, kas vērstas pret publisku vietu". Pašvaldība ir tiesīga izdot saistošos noteikumus saskaņā ar minētajos tiesību aktos ietverto pilnvarojumu. Saistošie noteikumi "Par reklāmu un citu informatīvo materiālu izvietošanu publiskās vietās vai vietās, kas vērstas pret publisku vietu Saldus novadā" (turpmāk tekstā – Noteikumi) nosaka reklāmas – izkārtņu, reklāmas objektu, mobilo reklāmu, tīkla reklāmu un citu informatīvo materiālu publiskās vietās un vietās, kas vērstas pret publisku vietu (turpmāk tekstā – Reklāma) izvietošanas un ierobežojumu nosacījumus, afišu stabu un stendu izmantošanas kārtību, pašvaldības nodevas subjektus un nodevas apmēru, kā arī Reklāmas apsaimniekošanas un demontāžas kārtību pēc ekspluatācijas termiņa beigām. Noteikumu mērķis ir veidot harmoniski attīstītu pilsētvidi un novada teritoriju, saglabāt vēsturisko centru kultūrvidi un izvēlēties arhitektūrai atbilstošāko Reklāmas veidu un formu. Reklāmas izvietošanas nosacījumi ir attiecināmi tikai uz publiskām vietām un vietām, kas vērstas pret publisku vietu, – zemi vai būvi, ja uz tās izvieto reklāmu vai reklāmas objektu un ja tā ir vērsta pret publisku vietu. Par reklāmas uzstādīšanas un lietošanas noteikumu pārkāpumiem reklāmas izvietotājam tiek paredzēta administratīvā atbildība – brīdinājums vai naudas sods. Atbilstoši Administratīvās atbildības likuma 13. pantam, administratīvais soda ir ietekmēšanas līdzeklis, kas tiek piemērots administratīvo pārkāpumu izdarījušajai personai, un tas tiek noteikts, lai aizsargātu sabiedrisko kārtību, atjaunotu taisnīgumu, sodītu par izdarīto pārkāpumu, kā arī atturētu administratīvo pārkāpumu izdarījušo personu un citas personas no turpmākas administratīvo pārkāpumu izdarīšanas. Tiesības Pašvaldībai paredzēt administratīvos sodus par saistošo noteikumu pārkāpšanu par reklāmas un informatīvo materiālu izvietošanu publiskās vietās un vietās, kas vērstas pret publisku vietu paredzētas Pašvaldību likuma 45. panta otrās daļas 4. punktā. Noteikumi izšķir dažāda smaguma pārkāpuma sastāvus, un atbilstoši pārkāpuma smagumam, tiek noteikts administratīvā soda apmērs, piemēram, par patvaļīgu reklāmas izvietošanu var tikt piemērots brīdinājums vai naudas sods mazākā apmērā kā par smagāku pārkāpumu – tādu reklāmas izvietojumu, kā rezultātā var tik apdraudēta trešo personu drošība, kad brīdinājums vispār netiek piemērots, un paredzētā soda nauda arī ir atbilstoši lielāka. Tādējādi par maznozīmīgāku pārkāpumu vai pārkāpumu, kas satur atbildību mīkstinošus apstākļus (piemēram, pie atbildības saucamā persona labprātīgi atlīdzinājusi zaudējumu vai novērsusi nodarīto kaitējumu) paredzēts brīdinājums, vai nosakāms mazāks soda naudas apmērs, savukārt, ja pārkāpums satur atbildību pastiprinošus apstākļus (piemēram, prettiesiskā rīcība turpināta, neraugoties uz pilnvarotas amatpersonas prasību to izbeigt), piemēro lielāku soda apmēru. Noteikumu izpildi kontrolēt un veikt administratīvā pārkāpuma procesu līdz administratīvā pārkāpuma lietas izskatīšanai ir tiesīga Saldus novada pašvaldības policija un Saldus novada būvvaldes būvinspektors. Par atļaujas saņemšanu Reklāmas izvietošanai maksājama pašvaldības nodeva. |
2. Fiskālā ietekme uz pašvaldības budžetu | Neietekmē. |
3. Sociālā ietekme, ietekme uz vidi, iedzīvotāju veselību, uzņēmējdarbības vidi pašvaldības teritorijā, kā arī plānotā regulējuma ietekme uz konkurenci | Saistošo noteikumu regulējums attiecas uz personām, kas vēlas izvietot reklāmu vai reklāmas objektu Saldus novada administratīvajā teritorijā. |
4. Ietekme uz administratīvajām procedūrām un to izmaksām | Saistošo noteikumi paredz, ka reklāmas atļauju izsniegšanu nodrošinās Saldus novada būvvalde. Šo noteikumu izpildes kontroli tiesīgi veikt Saldus novada būvvaldes būvinspektori un Saldus novada pašvaldības policijas darbinieki. Administratīvā pārkāpuma lietu izskata Saldus novada domes administratīvā komisija. Par atļaujas saņemšanu Reklāmas izvietošanai maksājama pašvaldības nodeva. No nodevas par reklāmas vai reklāmas objektu izvietošanu publiskā vietā vai vietā, kas vērsta pret publisku vietu atbrīvotas Saldus novada pašvaldības struktūrvienības, pašvaldības iestādes, aģentūras un pašvaldības komercsabiedrības, un privātas fiziskas vai juridiskas personas par tādas izkārtnes izvietošanu, kas izvietota tādā nekustamajā īpašumā (zemesgabalā vai būvē), kurā atrodas attiecīgā iestāde vai kurā attiecīgā fiziskā vai juridiskā persona tieši veic saimniecisku darbību, un kas var saturēt informāciju par iestādes vai personas nosaukumu, darbības veidu, darba laiku, pārdodamo produkciju vai sniegtajiem pakalpojumiem, kontaktinformāciju (arī tīmekļa vietnes adresi). |
5. Ietekme uz pašvaldības funkcijām un cilvēkresursiem | Saistošo noteikumi izdodami pamatojoties uz Reklāmas likuma 7. panta trešo daļu, kas nosaka, ka Pašvaldībai, ievērojot šā likuma un citu normatīvo aktu noteikumus reklāmas jomā, ir tiesības izdot saistošos noteikumus par reklāmas izvietošanu publiskās vietās un vietās, kas vērstas pret publisku vietu, paredzot ierobežojumus reklāmas izmēram, veidam, gaismas un skaņas efektiem atbilstoši videi, ēku un būvju arhitektūrai, kā arī nosakot vietas, kurās aizliegta atsevišķu preču, preču grupu vai pakalpojumu reklāmas izplatīšana. |
6. Informācija par izpildes nodrošināšanu | Nav nepieciešami papildus resursi. |
7. Prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem, ko sniedz mērķa sasniegšana | Nerada papildu prasības un izmaksas mērķa sasniegšanai. |
8. Izstrādes gaitā veiktās konsultācijas ar privātpersonām un institūcijām | Saistošie noteikumi tika publicēti pašvaldības oficiālajā tīmekļvietnē sabiedrības viedokļa noskaidrošanai no 2023. gada 20. februāra līdz 2023. gada 7. martam. Ieteikumi vai iebildumi nav saņemti. |