Tiesību akts: spēkā esošs
Smiltenes novada pašvaldības domes saistošie noteikumi Nr. 11/23

Smiltenē 2023. gada 27. aprīlī
Par Smiltenes novada pašvaldības dalību pašvaldības nozīmes ceļu un ielu būvniecībā un uzturēšanā
Apstiprināti
ar Smiltenes novada pašvaldības domes
2023. gada 27. aprīļa lēmumu Nr. 186
(prot. Nr. 6, 41. §)

Izdoti saskaņā ar Zemes pārvaldības likuma 
8.1 panta ceturto daļu
I. Vispārīgie jautājumi

1. Saistošie noteikumi noteic kārtību, kādā Smiltenes novada pašvaldība (turpmāk – pašvaldība) piedalās pašvaldības nozīmes ceļu un ielu būvniecībā un uzturēšanā.

2. Pašvaldības nozīmes ceļš vai iela ir nekustamais īpašums vai tā daļa Smiltenes novada administratīvajā teritorijā, kuram ir noteikts pašvaldības nozīmes ceļa statuss.

II. Pašvaldības nozīmes ceļa vai ielas uzturēšanas finansēšana

3. Pašvaldība uztur pašvaldības nozīmes ceļu vai ielu tādā pašā kārtībā kā pašvaldībai piederošu ceļu vai ielu vai koplietošanas ceļu vai ielu. Ministru kabineta noteikumos par valsts un pašvaldību autoceļu ikdienas uzturēšanas prasībām un to izpildes kontroli noteiktajā kārtībā pašvaldība piešķir pašvaldības nozīmes ceļam vai ielai autoceļa uzturēšanas klasi un iekļauj pašvaldības apstiprināmajos pašvaldības nozīmes ceļu vai ielu uzturēšanas sarakstos, kuros norādītas pašvaldības ceļu un ielu uzturēšanas klases ziemas sezonai un vasaras sezonai.

4. Ja pašvaldības nozīmes ceļa vai ielas statuss piešķirts ar administratīvo aktu, pašvaldība uzsāk uzturēšanas darbus pēc tam, kad beidzies administratīvā akta apstrīdēšanas termiņš vai ir stājies spēkā galīgais nolēmums, ar kuru pašvaldības nozīmes ceļa vai ielas statuss ir saglabāts spēkā. Ja pašvaldības nozīmes ceļa vai ielas statuss noteikts pašvaldības teritorijas plānojumā vai lokālplānojumā, pašvaldība uzsāk uzturēšanas darbus viena mēneša laikā no dienas, kurā var uzsākt attiecīgo saistošo noteikumu īstenošanu un kuru noteikusi par teritorijas attīstības plānošanu atbildīgā ministrija.

5. Pašvaldība pirms pašvaldības nozīmes ceļa vai ielas uzturēšanas darbu uzsākšanas apseko ceļu vai ielu un pārbauda, vai:

5.1. dabā ir izbūvēts ceļš vai iela;

5.2. ceļš vai iela tiek ekspluatēts, nodrošinot piekļuvi vismaz trijiem apbūvētiem nekustamajiem īpašumiem, kurā atrodas ekspluatācijā nodota vai faktiski izmantojama ēka;

5.3. ceļa vai ielas tehniskais stāvoklis pieļauj ceļa vai ielas drošu ekspluatāciju;

5.4. ceļš vai iela piekļaujas valsts vai pašvaldības ceļam vai ielai vai veido vienotu ceļu tīklu ar citiem koplietošanas vai pašvaldības nozīmes ceļiem vai ielām.

6. Pašvaldības dome nepiešķir pašvaldības nozīmes ceļam vai ielai uzturēšanas klasi un pašvaldības dome neiekļauj pašvaldības nozīmes ceļu vai ielu attiecīgā uzturēšanas sarakstā, kā arī izņem iepriekš iekļauto pašvaldības nozīmes ceļu vai ielu no attiecīgā uzturēšanas sarakstā, tādējādi pārtraucot tā uzturēšanu, šādos gadījumos:

6.1. ja tiek konstatēti būtiski šķēršļi pašvaldības nozīmes ceļa vai ielas uzturēšanai;

6.2. ja pašvaldības nozīmes ceļa vai ielas statuss noteikts, pamatojoties uz spēkā esošā detālplānojumā un administratīvajā līgumā par tā īstenošanas kārtību noteikto, un šajā līgumā ielas vai ceļa īpašniekam (īpašniekiem) ir pielīgts tā uzturēšanas pienākums;

6.3. ja ir pašvaldības budžeta līdzekļu nepietiekamība.

7. Pašvaldība nodrošina pašvaldības nozīmes ceļa vai ielas uzturēšanas darbu veikšanu, ievērojot attiecīgā ceļa vai ielas uzturēšanas klasei noteiktās prasības ziemas sezonai un vasaras sezonai un atbilstoši pašvaldības budžetā paredzētajiem līdzekļiem.

III. Pašvaldības nozīmes ceļa vai ielas būvniecības finansēšana

8. Pašvaldība apstiprinātā budžeta ietvaros var piedalīties pašvaldības nozīmes ceļa vai ielas būvniecības izmaksu segšanā, patstāvīgi izvēloties būvdarbu veicēju un apmaksājot būvdarbus Publisko iepirkumu likumā noteiktā kārtībā šādos gadījumos:

8.1. ja pašvaldības nozīmes ceļa vai ielas pārbūve vai atjaunošana ir plānota pašvaldības Attīstības programmā, lai nodrošinātu novada vienota ceļu un ielu tīkla izveidošanu vai uzturēšanu;

8.2. ja ir nepieciešams ierīkot jaunas inženierkomunikācijas – iekārtas, ierīces, ietaises, tīklus, līnijas un to piederumus.

9. Pašvaldības dalību ceļa vai ielas būvniecības finansēšanā 8. punktā noteiktajos gadījumos nosaka pašvaldības dome ar atsevišķu lēmumu par dotācijas piešķiršanu.

10. Pašvaldības domes lēmumu var pārsūdzēt Administratīvajā rajona tiesā Administratīvā procesa likumā noteiktā kārtībā.

11. Lēmums par pašvaldības nozīmes ceļa vai ielas statusa piešķiršanu ar administratīvo aktu ir spēkā līdz tā atcelšanai.

Smiltenes novada pašvaldības domes priekšsēdētājs E. Avotiņš
Saistošo noteikumu Nr. 11/23 "Par Smiltenes novada pašvaldības dalību pašvaldības nozīmes ceļu un ielu būvniecībā un uzturēšanā"
paskaidrojuma raksts
Paskaidrojuma raksta sadaļaNorādāmā informācija 
1. Mērķis un nepieciešamības pamatojums 1.1. Saistošo noteikumu izdošanas mērķis:

1.1.1. noteikt kārtību kādā Smiltenes novada pašvaldība piedalās pašvaldības nozīmes ceļu un ielu būvniecībā un uzturēšanā;

1.1.2. veicināt Smiltenes novada pašvaldības attīstību, nodrošinot vienotu ceļu un ielu tīklu pašvaldībā un sabiedrības iespējas un tiesības to izmantot.

1.2. Zemes pārvaldības likuma 8.1 panta ceturtā daļa noteic, ka pašvaldības nozīmes ceļš vai iela ir privātā īpašuma lietošanas tiesību aprobežojums nekustamajam īpašumam, kas noteikts sabiedrības interesēs, lai nodrošinātu vienotu ceļu un ielu tīklu pašvaldībā un sabiedrības iespējas un tiesības ikvienam to izmantot.

1.3. Pašvaldība saistošajos noteikumos paredzētajā kārtībā piedalās pašvaldības nozīmes ceļa vai ielas būvniecībā un uzturēšanā. Pašvaldības saistošajos noteikumos paredz kārtību, kādā pašvaldība sedz izmaksas par pašvaldības nozīmes ceļa vai ielas būvniecību un uzturēšanu. 

2. Fiskālā ietekme uz pašvaldības budžetu 2.1. Pašvaldība katru gadu budžetā plāno līdzekļus pašvaldības nozīmes ceļu un ielu būvniecībai un uzturēšanai.

2.2. Ietekme uz budžetu tiks katru gadu izvērtēta, plānojot budžetu nākamajam gadam, ņemot vērā iedzīvotāju iesniegumus. Pašvaldības nozīmes ceļu uzturēšanai nepieciešamie līdzekļi tiks izvērtēti budžeta ietvaros un plānojot ikgadējā budžeta izdevumus.

3. Sociālā ietekme, ietekme uz vidi, iedzīvotāju veselību, uzņēmējdarbības vidi pašvaldības teritorijā, kā arī plānotā regulējuma ietekme uz konkurenci 3.1. Sociālā ietekme – nodrošinās vienotu ceļu un ielu tīklu pašvaldībā un sabiedrības iespējas un tiesības to izmantot;

3.2. Ar saistošo noteikumu īstenošanu netiek izraisītas tiešas vai netiešas pārmaiņas vidē, kuras ietekmē vai var ietekmēt cilvēku, viņa veselību un drošību, kā arī bioloģisko daudzveidību, augsni, zemes dzīles, ūdeni, gaisu, klimatu, ainavu, kultūras un dabas mantojumu, iespējamā pakļautība avāriju vai katastrofu riskiem un visu minēto jomu mijiedarbība.

4. Ietekme uz administratīvajām procedūrām un to izmaksām 4.1. Visas personas, kuras skar šo noteikumu piemērošana, var griezties Smiltenes novada pašvaldības Centrālajā administrācijā, Dārza ielā 3, Smiltenē, Smiltenes novadā un pašvaldības pagastu pārvaldēs.

4.2. Smiltenes novada pašvaldības domes pieņemto lēmumu var pārsūdzēt Administratīvā procesa likuma noteiktajā kārtībā mēneša laikā no tā spēkā stāšanās datuma Administratīvajā rajona tiesā, Voldemāra Baloža ielā 13A, Valmierā, LV-4201.

4.3. Saistošie noteikumi tiks publicēti oficiālajā izdevumā "Latvijas Vēstnesis", informācija par tiem – Smiltenes novada pašvaldības informatīvajā izdevumā "Smiltenes Novada pašvaldības Vēstis" un ievietoti Smiltenes novada pašvaldības interneta mājas lapā www.smiltenesnovads.lv .

5. Ietekme uz pašvaldības funkcijām un cilvēkresursiem 5.1. Pašvaldību funkcijas, kuru izpildei tiek izstrādāti šie saistošie noteikumi – tiek izpildīts Zemes pārvaldības likuma 8.1. panta ceturtā daļā dotais pilnvarojums – sabiedrības interešu realizācija, lai nodrošinātu vienotu ceļu un ielu tīklu pašvaldībā un sabiedrības iespējas un tiesības ikvienam to izmantot.

5.2. Saistošo noteikumu izpildes nodrošināšanai nav nepieciešams veidot jaunas Pašvaldības institūcijas, darba vietas vai paplašināt esošo institūciju kompetenci. 

6. Informācija par izpildes nodrošināšanu 6.1. Saistošo noteikumu izpildi nodrošina Smiltenes novada pašvaldības Centrālā administrācija un pašvaldības pagastu un apvienību pārvaldes.

6.2. Nav paredzēta jaunu institūciju izveide, esošo likvidācija, reorganizācija, vai jaunu darba vietu izveide.

7. Prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem, ko sniedz mērķa sasniegšana 7.1. Saistošie noteikumi ir piemēroti iecerētā mērķa sasniegšanas nodrošināšanai un paredz tikai to, kas ir vajadzīgs minētā mērķa sasniegšanai.

7.2. Pašvaldības izraudzītie līdzekļi ir leģitīmi un rīcība ir atbilstoša augstākstāvošiem normatīviem aktiem.

8. Izstrādes gaitā veiktās konsultācijas ar privātpersonām un institūcijām 8.1. Saistošo noteikumu projektu izstrādājusi pašvaldības speciālistu darba grupa.

8.2. Saistošo noteikumu projekts nodots sabiedrības viedokļa noskaidrošanai, publicējot Smiltenes novada pašvaldības tīmekļa vietnē www.smiltenesnovadslv. Viedokļa izteikšanas termiņš noteikts divas nedēļas no publicēšanas dienas.

8.3. Pēc Saistošo noteikumu projekta publicēšanas no sabiedrības nav saņemti sabiedrības priekšlikumi.

12.05.2023