1. Saistošie noteikumi nosaka:
1.1. gadījumus, kad Alūksnes novada pašvaldības, turpmāk – pašvaldība, iestāde slēdz līdzdarbības līgumu ar privātpersonu;
1.2. līdzdarbības līgumu slēgšanas kārtību;
1.3. pašvaldības finansējuma piešķiršanas privātpersonai valsts pārvaldes uzdevumu veikšanai un tā izlietojuma uzraudzīšanas kārtību.
2. Atbilstoši Valsts pārvaldes iekārtas likumam un saskaņā ar šiem noteikumiem pašvaldība var pilnvarot privātpersonu veikt valsts pārvaldes uzdevumu, slēdzot līdzdarbības līgumu.
3. Pašvaldības iestāde var pilnvarot privātpersonu veikt iestādes kompetencē esošu pārvaldes uzdevumu, iestādei šim mērķim apstiprinātā pašvaldības budžeta ietvaros, ja:
3.1. pilnvarojums atbilst Valsts pārvaldes iekārtas likuma 49. panta pirmajā daļā noteiktajiem kritērijiem;
3.2. līdzdarbības līguma izpilde paredzēta budžeta gada ietvaros;
3.3. pārvaldes uzdevuma īstenošanas izdevumi viena līguma ietvaros nepārsniedz 10000 EUR.
4. Par pašvaldības iestādes kompetencē esoša pārvaldes uzdevuma izpildes nodošanu privātpersonai par summu, kas pārsniedz 10000 EUR, lemj pašvaldības dome.
5. Lai noteiktu vai un kura privātpersona pārvaldes uzdevumu var veikt efektīvāk, pašvaldības iestāde organizē konkursu.
6. Konkursa nolikumu izstrādā pašvaldības iestāde, kuras kompetencē ir attiecīgā pārvaldes uzdevuma īstenošana, un apstiprina iestādes vadītājs.
7. Nolikumā paredz:
7.1. pārvaldes uzdevumu, kura izpildi paredzēts nodot privātpersonai;
7.2. pašvaldības finansējumu, tā piešķiršanas, izmantošanas un uzraudzības kārtību;
7.3. privātpersonai izvirzītās prasības, t.sk:
7.3.1. iesniedzamo informāciju par pieredzi, resursiem un kompetenci, kas apliecina spēju veikt pārvaldes uzdevumu,
7.3.2. ierobežojumu būt nenokārtotās finanšu saistībās, kurām iestājies izpildes termiņš, ar pašvaldību vai valsti;
7.4. privātpersonu konsultēšanās laiku un kārtību ar pašvaldību pirms pieteikuma iesniegšanas;
7.5. pieteikuma saturu, iesniegšanas kārtību un termiņu, kas nav mazāks par desmit darba dienām;
7.6. pieteikumu vērtēšanas kritērijus, kā galvenos norādot efektivitāti, privātpersonas kompetenci un spējas veikt pārvaldes uzdevumu, līgumcenu;
7.7. līguma projektu, noslēgšanas termiņu, izpildes uzraudzību (t.sk. ikdienas uzraudzību, kvalitātes kontroli, rezultatīvos rādītājus, efektivitātes sasniegšanu);
7.8. citu iestādei svarīgu informāciju.
8. Konkursa rezultātus vērtē iestādes vadītāja izveidota komisija. Komisijas darbu vada un lēmumu par konkursa rezultātiem pieņem iestādes vadītājs.
11. Informācija par konkursu un tā rezultātiem tiek publicēta pašvaldības tīmekļa vietnē www.aluksne.lv.
12. Līdzdarbības līgumu slēdz pašvaldības iestāde (paraksta tās vadītājs), kuras kompetencē ir privātpersonai nodotā pārvaldes uzdevuma īstenošana un kura organizēja konkursu par tā izpildi.
13. Pašvaldības iestāde ar atbilstoši šiem noteikumiem izvēlēto privātpersonu slēdz līdzdarbības līgumu.
14. Līgumā, papildu Valsts pārvaldes iekārtas likuma 46. pantā noteiktajam, norāda:
14.1. pārvaldes uzdevuma ietvaros veicamos pasākumus, to mērķi un sasniedzamos rādītājus;
14.2. pašvaldības finansiālo un materiālo līdzekļu apjomu pilnvarojuma īstenošanai;
14.3. pārskata par pārvaldes uzdevuma izpildi un piešķirtā finansējuma izlietojumu saturu un iesniegšanas kārtību;
14.4. līguma izpildes uzraudzības kārtību un neatbilstoši izmantotā finansējuma atmaksāšanas pienākumu.
15. Privātpersona ir atbildīga par pārvaldes uzdevuma pienācīgu izpildi, noslēgtā līguma ievērošanu un izpildi, finansējuma izlietošanu atbilstoši tam paredzētajiem mērķiem.
16. Uzraudzību par privātpersonai nodotā pārvaldes uzdevuma izpildi un piešķirtā finansējuma izlietojumu veic pašvaldības iestāde, kuras kompetencē attiecīgais pārvaldes uzdevums atrodas.
17. Līguma izpildes uzraudzīšanai pašvaldības iestāde ir tiesīga prasīt un privātpersonai ir pienākums sniegt pilnu informāciju, kas saistīta ar pilnvarojuma izpildi, tostarp informāciju par izpildē iesaistītām fiziskām personām, grāmatvedības datiem un dokumentiem, līgumiem un tml.
18. Konstatējot neatbilstību, pašvaldības iestādes vadītājs var pieņemt lēmumu par:
18.1. maksājumu apturēšanu;
18.2. finansējuma samazināšanu proporcionāli neveikto aktivitāšu apjomam;
18.3. līguma izbeigšanu;
18.4. neatbilstoši izlietotā finansējuma atgūšanu.
19. Pašvaldība apkopo un publicē tās tīmekļa vietnē www.aluksne.lv par budžeta gada ietvaros noslēgto līdzdarbības līgumu izpildes gaitu, rezultātiem un neatbilstībām.
Paskaidrojuma raksta sadaļa | Norādāmā informācija |
1. Mērķis un nepieciešamības pamatojums: | 1.1. Valsts pārvaldes iekārtas likuma 48. panta pirmā daļa noteic, ka iestāde (domāts arī pašvaldības iestāde) savā darbībā iesaista sabiedrības pārstāvjus, tajā skaitā (48. panta trešā daļa) iestāde var pilnvarot privātpersonu veikt valsts pārvaldes uzdevumus; 1.2. Pašvaldību likuma 4. panta pirmajā daļā noteiktajās pašvaldības autonomajās funkcijās ietilpst pārvaldes uzdevumi, kuru izpildē ir iespējams un ir lietderīgi iesaistīt privātpersonas. Pie minētā it īpaši pieskaitāmi uzdevumi, kas izriet no pašvaldības funkcijām izglītības jomā, daudzveidīga kultūras piedāvājuma nodrošināšanas, sporta attīstības un veselīga dzīvesveida veicināšanas, darba ar jaunatni kā arī ir saistīti ar vides jautājumiem un dzīvnieku aizsardzību; 1.3. Atbilstoši Valsts pārvaldes iekārtas likuma VI nodaļai privātpersonu var pilnvarot veikt pārvaldes uzdevumu ar ārēju normatīvo aktu vai līdzdarbības līgumu; 1.4. Valsts pārvaldes iekārtas likuma 50. panta sestā daļa noteic, ka pastarpinātās pārvaldes iestāde (kas ir pašvaldības kā atvasinātas publiskas personas iestāde) līdzdarbības līgumu slēdz atvasinātas publiskās personas orgāna noteiktajos gadījumos un kārtībā; 1.5. Pašvaldību likuma 44. panta otrajai daļai pašvaldības dome var izdot saistošos noteikumus, lai nodrošinātu pašvaldības autonomo funkciju un brīvprātīgo iniciatīvu izpildi. |
2. Fiskālā ietekme uz pašvaldības budžetu: | 2.1. saistošajiem noteikumiem nav ietekmes uz pašvaldības budžetu, jo ar tiem netiek mainīts no pašvaldības autonomajām funkcijām izrietošos pārvaldes uzdevumu apjoms un to izpildei plānotais pašvaldības budžeta finansējums; 2.2. iespējams nebūtisks izmantojamo budžeta līdzekļu samazinājums, jo privātpersonu iesaistei pārvaldes uzdevumu izpildē ir nekomerciāls raksturs. |
3. Sociālā ietekme, ietekme uz vidi, iedzīvotāju veselību, uzņēmējdarbības vidi pašvaldības teritorijā, kā arī plānotā regulējuma ietekme uz konkurenci: | 3.1. sociālā ietekme – saistošie noteikumi nemaina sociālo ietekmi novadā; 3.2. ietekme uz vidi – saistošie noteikumi neregulē ar vides ietekmi saistītus jautājums; 3.3. ietekme uz iedzīvotāju veselību – saistošie noteikumi neregulē ar ietekmi uz iedzīvotāju veselību saistītus jautājumus; 3.4. nav ietekmes uz uzņēmējdarbības vidi, jo privātpersonu iesaistei pārvaldes uzdevumu izpildē ir nekomerciāls raksturs. |
4. Ietekme uz administratīvajām procedūrām un to izmaksām: | 4.1. administratīvās procedūras paliek nemainīgas. Netiek mainītas par pašvaldības autonomo funkciju izpildi atbildīgās pašvaldības iestādes un tām noteikto uzdevumu apjoms. |
5. Ietekme uz pašvaldības funkcijām un cilvēkresursiem: | 5.1. saistošo noteikumu izpildi nodrošinošās pašvaldības iestādēs, kuru kompetencē ir attiecīgā pārvaldes uzdevuma īstenošana, nebūtiski palielināsies darba apjoms esošajiem darbiniekiem. |
6. Informācija par izpildes nodrošināšanu: | 6.1. saistošie noteikumi neparedz veidot jaunas institūcijas; 6.2. saistošo noteikumu izpildes nodrošināšanā paredzēts iesaistīt vairākas pašvaldības institūcijas, tostarp Izglītības pārvaldi, Alūksnes novada Kultūras centru, Alūksnes Sporta skolu, Centrālo administrāciju. |
7. Prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem, ko sniedz mērķa sasniegšana: | 7.1. nav paredzēti papildu izdevumi; 7.2. saistošie noteikumu regulējums ir samērīgs pašvaldības administratīvo resursu ieguldījums sabiedrības iesaistes pašvaldības darbā mērķa sasniegšanai. |
8. Izstrādes gaitā veiktās konsultācijas ar privātpersonām un institūcijām: | 8.1. saistošo noteikumu izstrādes gaitā pašvaldība lūgusi konsultācijas biedrībai "Latvijas Tirdzniecības un rūpniecības kamera" un biedrībai "Alūksnes nevalstisko organizāciju atbalsta centrs", taču to viedokli nav saņēmusi; 8.2. atbilstoši Pašvaldību likuma 46. panta trešajai daļai saistošo noteikumu projekts 2023. gada 6. aprīlī publicēts Alūksnes novada pašvaldības tīmekļa vietnē www.aluksne.lv sadaļā Sabiedrība/Sabiedrības līdzdalība/Viedokļa izteikšana par saistošo noteikumu projektiem. Viedokļu sniegšanas termiņš – divas nedēļas no saistošo noteikumu projekta publicēšanas; 8.3. sabiedrības pārstāvji varēja sniegt viedokli par saistošo noteikumu projektu no 06.04.2023. līdz 19.04.2023. nosūtot pašvaldībai elektronisku iesniegumu uz pašvaldības e-adresi, elektroniski parakstītu iesniegumu uz pašvaldības e-pasta adresi priekslikumi@aluksne.lv, nogādājot pašvaldībā pašrocīgi parakstītu iesniegumu vai aizpildot iesnieguma veidlapu (pieejama arī pašvaldības tīmekļvietnē sadaļā Sabiedrība/Sabiedrības līdzdalība/ Viedokļa izteikšana par saistošo noteikumu projektiem) kādā no pašvaldības klientu apkalpošanas centriem. |
9. Informācija par sabiedrības izteiktajiem viedokļiem par saistošo noteikumu projektu | Sabiedrības viedoklis par saistošo noteikumu projektu nav saņemts. |