Darbības ar dokumentu

Tiesību akts: spēkā esošs

Salaspils novada domes saistošie noteikumi Nr. 3/2023

2023. gada 30. martā

Grozījumi Salaspils novada domes 2021. gada 25. novembra saistošajos noteikumos Nr. 32/2021 "Pašvaldības sociālie pakalpojumi Salaspils novada iedzīvotājiem"

Apstiprināts Salaspils novada domes sēdē
2023. gada 30. martā (prot. Nr. 6, 3. §)

Izdoti saskaņā ar Pašvaldību likuma
4. panta pirmās daļas 9. punktu,
Sociālo pakalpojumu un sociālās palīdzības likuma
3. panta trešo daļu

Izdarīt Salaspils novada domes 2021. gada 25. novembra saistošajos noteikumos Nr. 32/2021 "Pašvaldības sociālie pakalpojumi Salaspils novada iedzīvotājiem" (Latvijas Vēstnesis, 22.12.2021., Nr. 247) šādus grozījumus:

1. Izteikt 3.1.3. apakšnodaļu šādā redakcijā:

"3.1.3. Aprūpes mājās pakalpojums

15. Aprūpes mājās pakalpojums nodrošina personas pamatvajadzību apmierināšanu viņas dzīvesvietā. Aprūpes mājās pakalpojumu ir tiesīga saņemt pilngadīga persona ar funkcionāliem traucējumiem, kura vecuma, funkcionālu traucējumu dēļ, slimības laikā vai atveseļošanās periodā nespēj patstāvīgi veikt ikdienas mājas darbus vai pašaprūpi, dzīvo viena vai arī, ja ar šo personu kopā dzīvojošās personas vai ģimenes locekļi vecuma, veselības stāvokļa vai citu objektīvu apstākļu dēļ nevar nodrošināt šai personai nepieciešamo aprūpi.

16. Aprūpes mājās pakalpojums netiek piešķirts:

16.1. ja izvērtējot personas fiziskās un garīgās spējas atbilstoši normatīvajos aktos noteiktajiem kritērijiem, ir konstatēts, ka persona pašaprūpi un mājas darbus spēj veikt patstāvīgi;

16.2. ja personai ir noslēgts uzturlīgums, kurā paredzēta personas aprūpe, bet piešķirtā aprūpes mājās pakalpojuma apmaksu pārtrauc, ja persona noslēdz šāda veida uzturlīgumu aprūpes mājās pakalpojuma sniegšanas laikā.

17. Pieprasot aprūpes mājās pakalpojumu, persona vai tās likumiskais pārstāvis Sociālajā dienestā uzrāda personu apliecinošu dokumentu un iesniedz:

17.1. iesniegumu;

17.2. ģimenes ārsta vai ārstniecības iestādes ārsta izsniegtu izziņu par personas veselības stāvokli, kurā norādīts funkcionālo traucējumu veids, normatīvajos aktos noteikto medicīnisko kontrindikāciju neesamība, kā arī rekomendācijas personas sociālajai aprūpei;

17.3. citus dokumentus, ja tie nepieciešami lēmuma pieņemšanai.

18. Ja personai ir piešķirts aprūpes mājās pakalpojums, bet nepieciešamība pēc pakalpojuma apjoma mainās, tad persona iesniedz iesniegumu, kurā norāda iemeslu pakalpojuma apjoma izmaiņām un ģimenes ārsta vai ārstniecības iestādes izsniegtu izziņu par veselības stāvokļa pasliktināšanos.

19. Aprūpes mājās pakalpojumu var saņemt:

19.1. materiālā atbalsta veidā, kas paredzēts samaksai par pakalpojuma sniegšanu personas izvēlētam aprūpes mājās veicējam, ja personai nav tiesības saņemt valsts pabalstu kopšanai, tikai trūcīgas vai maznodrošinātas personas;

19.2. pakalpojuma veidā pie Publisko iepirkumu likumā noteiktajā kārtībā izraudzīta pakalpojuma sniedzēja gan trūcīgas vai maznodrošinātas personas, gan citas personas.

20. Materiālais atbalsts tiek noteikts šādā apmērā:

20.1. personām, kurām nepieciešama aprūpe mājās atbilstoši 1. aprūpes līmenim (līdz 6 stundām nedēļā), - 10 % apmērā no Ministru kabineta noteiktās minimālās mēneša darba algas;

20.2. personām, kurām nepieciešama aprūpe mājās atbilstoši 2. aprūpes līmenim (līdz 12 stundām nedēļā), - 15 % apmērā no Ministru kabineta noteiktās minimālās mēneša darba algas;

20.3. personām, kurām nepieciešama aprūpe mājās atbilstoši 3. aprūpes līmenim (līdz 22 stundām nedēļā), - 20 % apmērā no Ministru kabineta noteiktās minimālās mēneša darba algas;

20.4. personām, kurām nepieciešama aprūpe mājās atbilstoši 4. aprūpes līmenim (līdz 35 stundām nedēļā), - 25 % apmērā no Ministru kabineta noteiktās minimālās mēneša darba algas.

Saņemot aprūpes mājās pakalpojumu materiāla atbalsta veidā, persona un tās izvēlētais aprūpes mājās veicējs slēdz vienošanos par aprūpes nodrošināšanu personai, nosakot darbu apjomu un savstarpējo norēķinu kārtību.

21. Pakalpojuma veidā aprūpe mājās tiek piešķirta personai nepieciešamajā aprūpes līmenī, izvērtējot personas individuālās vajadzības un resursus, un nosakot veicamo darbu apjomu saskaņā ar noteikto aprūpes līmeni atbilstoši Ministru kabineta noteikumiem.

22. Personām, kurām piešķirts trūcīgas vai maznodrošinātas mājsaimniecības statuss, aprūpes mājās pakalpojuma apjoms:

22.1. 1. aprūpes līmenis līdz 6 stundām nedēļā;

22.2. 2. aprūpes līmenis līdz 12 stundām nedēļā;

22.3. 3. aprūpes līmenis līdz 22 stundām nedēļā;

22.4. 4. aprūpes līmenis līdz 35 stundām nedēļā.

22.1 Personai, kuras ienākumi pārsniedz maznodrošinātas mājsaimniecības ienākumu līmeni, Saistošo noteikumu 22. punktā noteiktais Pakalpojuma apjoms (stundas) tiek samazināts, ņemot vērā personas ienākumus, kas pārsniedz maznodrošinātas mājsaimniecības ienākumu līmeni, un vienas stundas izmaksas pie Publisko iepirkumu likumā noteiktajā kārtībā izraudzītā pakalpojuma sniedzēja.

23. Aprūpes mājās pakalpojums tiek apmaksāts no Pašvaldības budžeta līdzekļiem.";

2. papildināt noteikumus ar 30.1 punktu šādā redakcijā:

"30.1 Pavadoņa pakalpojums tiek sniegts nepilngadīgām personām no 5 gadiem līdz 18 gadu vecuma sasniegšanai, kuriem ar VDEĀVK lēmumu ir noteikta invaliditāte un izsniegts atzinums par pavadoņa pakalpojuma nepieciešamību.";

3. Papildināt 49. punktu aiz vārda "personu" ar vārdiem "ar I un II invaliditātes grupu un garīga rakstura traucējumiem";

4. izteikt 129.2. apakšpunkta pirmo teikumu šādā redakcijā:

"129.2. likumīgā apgādnieka un viņa nepilngadīgo bērnu, ja tādi ir, ienākumi ir zemāki par valstī noteiktās minimālās mēneša darba algas apmēru katram ģimenes loceklim.";

5. izteikt 130. punkta pirmo teikumu šādā redakcijā:

"130. Ja likumīgā apgādnieka un viņa nepilngadīgo bērnu, ja tādi ir, ienākumi pārsniedz valstī noteiktās minimālās darba algas apmēru katram ģimenes loceklim, likumīgais apgādnieks veic līdzmaksājumu par Pakalpojumu no ienākumu summas, kas pārsniedz valstī noteiktās minimālās darba algas apmēru.";

6. svītrot 142. punktu.

Salaspils novada domes priekšsēdētājs R. Anspaks

 

Saistošo noteikumu Nr. 3/2023 "Grozījumi Salaspils novada domes 2021. gada 25. novembra saistošajos noteikumos Nr. 32/2021 "Pašvaldības sociālie pakalpojumi Salaspils novada iedzīvotājiem""
paskaidrojuma raksts

Paskaidrojuma raksta sadaļas Norādāmā informācija
1. Mērķis un nepieciešamības pamatojums  Grozījumu projekta mērķis ir veikt izmaiņas aprūpes mājās pakalpojuma piešķiršanas un samaksas kārtībā, kā arī noteikt citu kārtību, kādā sociālais dienests izvērtē likumīgo apgādnieku spējas veikt līdzmaksājumu par ilgstošas sociālās aprūpes un sociālās rehabilitācijas pakalpojumu pilngadīgām personām institūcijā.

Grozījumu izdošanas pamatojums ir Pašvaldību likuma 4. panta pirmās daļas 9. punkts un Sociālo pakalpojumu un sociālās palīdzības likuma 3. panta otrā un trešā daļa.

2. Fiskālā ietekme uz pašvaldības budžetu  Paredzot, ka pakalpojumu atsāks saņemt personas, kurām pakalpojums tika nodrošināts līdz 2022. gada 31. decembrim (8 personas), kā arī to, ka aprūpes mājās pakalpojumu saņēmēju skaits salīdzinājumā ar pagājušo gadu ir samazinājies par 23 personām, ietekme uz budžetu nav paredzama. Budžetā paredzētā summa gadam ir 360 000 eiro. Pēc fakta pakalpojums tiek nodrošināts 50 % apmērā no paredzētā.
3. Sociālā ietekme, ietekme uz vidi, iedzīvotāju veselību, uzņēmējdarbības vidi pašvaldības teritorijā, kā arī plānotā regulējuma ietekme uz konkurenci  Tiks paplašināts aprūpes mājās pakalpojuma dzīvesvietā saņēmēju loks, jo sociālais dienests varēs piešķirt pakalpojumu ne tikai trūcīgām un maznodrošinātām personām, bet arī citām personām, kurām pakalpojums ir vitāli nepieciešams, bet kuru ienākumi mājsaimniecībā pārsniedz trūcīgas vai maznodrošinātas mājsaimniecības ienākumu slieksni.

Tā kā personas, kas dzīvo ilgstošas sociālās aprūpes un sociālās rehabilitācijas pakalpojuma institūcijā, likumīgā apgādnieka citiem ģimenes locekļiem, piemēram, laulātajam, nav pienākums rūpēties par likumīgā apgādnieka vecākiem, tiek precizēta norma par līdzmaksājumu veikšanu par institūcijā sniegto pakalpojumu. Turpmāk tiks vērtēti tikai paša apgādnieka ienākumi, ņemot vērā, ka viņa aprūpē var būt arī nepilngadīgi bērni.

4. Ietekme uz administratīvajām procedūrām un to izmaksām  Projektam nav ietekmes uz administratīvajām procedūrām un to izmaksām, jo jaunas administratīvās procedūras nav paredzētas un esošo izmaksas netiek mainītas.
5. Ietekme uz pašvaldības funkcijām un cilvēkresursiem  Tiks izpildīta Pašvaldību likuma 4. panta pirmās daļas 9. punktā noteiktā pašvaldības funkcija.
6. Informācija par izpildes nodrošināšanu  Projekts neparedz jaunu institūciju izveidi, esošo likvidāciju vai reorganizāciju.
7. Prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem, ko sniedz mērķa sasniegšana  Projekts ir piemērots iecerētā mērķa sasniegšanas nodrošināšanai un paredz tikai to, kas ir vajadzīgs minētā mērķa sasniegšanai.
8. Izstrādes gaitā veiktās konsultācijas ar privātpersonām un institūcijām  Pēc projekta grozījumu izsludināšanas publiskai apspriešanai (https://salaspils.lv/lv/saistoso-noteikumu-projekti), priekšlikumi, iebildumi vai ierosinājumi nav saņemti.

Salaspils novada domes priekšsēdētājs R. Anspaks

27.04.2023