Ministru kabineta noteikumi Nr. 192
Rīgā 2023. gada 18. aprīlī (prot. Nr. 20 2. §)
Izdoti saskaņā ar Noziedzīgi iegūtu līdzekļu
legalizācijas
un terorisma un proliferācijas finansēšanas novēršanas
likuma 47. panta ceturto daļu
1. Izdarīt Ministru kabineta 2018. gada 13. novembra noteikumos Nr. 705 "Noteikumi par noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizācijas un terorisma finansēšanas novēršanas prasībām patērētāja kreditēšanas un parāda atgūšanas pakalpojumu sniedzējiem" (Latvijas Vēstnesis, 2018, 229. nr.) šādus grozījumus:
1.1. izteikt noteikumu nosaukumu šādā redakcijā:
"Noteikumi
par noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizācijas un terorisma un
proliferācijas finansēšanas novēršanas prasībām patērētāja
kreditēšanas un parāda atgūšanas pakalpojumu
sniedzējiem";
1.2. izteikt tiesību akta izdošanas pamatojuma norādi
šādā redakcijā:
"Izdoti saskaņā ar Noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizācijas un
terorisma un proliferācijas finansēšanas novēršanas likuma 47.
panta ceturto daļu";
1.3. izteikt 1. punktu šādā redakcijā:
"1. Noteikumi nosaka personām, kuras nodarbojas ar patērētāju
kreditēšanu un kurām Patērētāju tiesību aizsardzības centrs
izsniedz speciālo atļauju (licenci) kreditēšanas pakalpojumu
sniegšanai (turpmāk - kredīta devējs), un personām, kuras
nodarbojas ar parāda atgūšanas pakalpojumu sniegšanu un kurām
Patērētāju tiesību aizsardzības centrs izsniedz speciālo atļauju
(licenci) parāda atgūšanas pakalpojumu sniegšanai (turpmāk -
parāda atgūšanas pakalpojuma sniedzējs), saistošas prasības
Noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizācijas un terorisma un
proliferācijas finansēšanas novēršanas likumā (turpmāk - likums)
noteikto pienākumu izpildei attiecībā uz noziedzīgi iegūtu
līdzekļu legalizācijas un terorisma un proliferācijas
finansēšanas risku novērtēšanu, iekšējās kontroles sistēmu un tās
izveidi, klientu izpēti un klientu veikto darījumu
uzraudzību.";
1.4. izteikt 2. punktu šādā redakcijā:
"2. Ja kredītiestādes meitas sabiedrības vai filiāles īstenotās
grupas mēroga politikas un procedūras noziedzīgi iegūtu līdzekļu
legalizācijas un terorisma un proliferācijas finansēšanas
novēršanai kādā to daļā neatbilst šiem noteikumiem, Patērētāju
tiesību aizsardzības centrs, ja nepieciešams, lūdz attiecīgās
kredītiestādes uzraudzības un kontroles institūcijas viedokli un
nosaka risinājumu, kas atbilst likumam.";
1.5. izteikt 4. punktu šādā redakcijā:
"4. Darbinieks, kas atbild par noziedzīgi iegūtu līdzekļu
legalizācijas un terorisma un proliferācijas finansēšanas
novēršanas prasību izpildi, regulāri informē augstāko vadību par
noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizācijas un terorisma un
proliferācijas finansēšanas novēršanas iekšējās kontroles
sistēmas darbību uzņēmumā.";
1.6. papildināt ar 4.1 punktu šādā
redakcijā:
"4.1 Par noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizācijas un
terorisma un proliferācijas finansēšanas novēršanas prasību
izpildes ievērošanu atbildīgā darbinieka (tai skaitā no augstākās
vadības) atbilstības izvērtēšanu atbilstoši likumā noteiktajām
prasībām veic uz risku balstītā pieejā, ņemot vērā pakalpojuma
sniedzēja riska profilu, sākotnējā izvērtēšanā konstatēto un
citus pamatotus faktorus, ne retāk kā reizi trijos gados. Ja
kļūst zināma informācija, ka par noziedzīgi iegūtu līdzekļu
legalizācijas un terorisma un proliferācijas finansēšanas
novēršanas prasību izpildes ievērošanu atbildīgais darbinieks
(tai skaitā no augstākās vadības) neatbilst likumā noteiktajām
prasībām vai ir radušās šaubas par viņa atbilstību, darbinieka
atbilstības izvērtēšanu veic nekavējoties.";
1.7. izteikt 5. punktu šādā redakcijā:
"5. Kredīta devējs un parāda atgūšanas pakalpojuma sniedzējs
nodrošina atbildīgā darbinieka neatkarību tādu lēmumu pieņemšanā,
kas saistīti ar noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizācijas un
terorisma un proliferācijas finansēšanas novēršanas prasību
izpildi.";
1.8. izteikt 6. punktu šādā redakcijā:
"6. Kredīta devēja un parāda atgūšanas pakalpojuma sniedzēja
atbildīgais darbinieks ne retāk kā reizi trijos mēnešos iesniedz
augstākajai vadībai ziņojumu par noziedzīgi iegūtu līdzekļu
legalizācijas un terorisma un proliferācijas finansēšanas risku
pārvaldību.";
1.9. izteikt 8. punktu šādā redakcijā:
"8. Kredīta devējs un parāda atgūšanas pakalpojuma sniedzējs
izstrādā kārtību, kādā atbildīgais darbinieks izlases veidā veic
noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizācijas un terorisma un
proliferācijas finansēšanas novēršanas darbību kvalitātes
paškontroli. Minētajā kārtībā ietver vismaz šādus
jautājumus:
8.1. noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizācijas un terorisma un
proliferācijas finansēšanas novēršanas darbības, kurām tiek
veikta kvalitātes kontrole;
8.2. kvalitātes kontroles veikšanas biežums;
8.3. izlases apjoms;
8.4. kvalitātes kontroles veikšanas dokumentēšana.";
1.10. papildināt ar 8.1 punktu šādā
redakcijā:
"8.1 Kredīta devējs nodrošina auditu attiecībā uz tajā
izveidotās noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizācijas un terorisma
un proliferācijas finansēšanas novēršanas iekšējās kontroles
sistēmas atbilstību noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizācijas un
terorisma un proliferācijas finansēšanas novēršanas jomu
regulējošo normatīvo aktu prasībām un efektivitāti. Audits tiek
veikts ne retāk kā reizi divos gados, izņemot gadījumu, ja ir
pieņemts uzraudzības un kontroles institūcijas lēmums par
individuāli noteiktu audita veikšanas kārtību vai uzraudzības un
kontroles institūcijas lēmums par iekšējā audita funkcijas
nepiemērošanu.";
1.11. izteikt 9. punktu šādā redakcijā:
"9. Kredīta devējs un parāda atgūšanas pakalpojuma sniedzējs
nodrošina apmācības noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizācijas un
terorisma un proliferācijas finansēšanas novēršanas jomā (turpmāk
- apmācības) kredīta devēja un parāda atgūšanas pakalpojuma
sniedzēja vadībai un darbiniekiem atbilstoši darbinieku
pienākumiem un pilnvarojumam. Kredīta devējs un parāda atgūšanas
pakalpojuma sniedzējs nosaka darbinieku kategorijas, kurām
nodrošināmas apmācības.";
1.12. izteikt 11.1. apakšpunktu šādā redakcijā:
"11.1. noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizācijas un terorisma un
proliferācijas finansēšanas būtība un izpausmes;";
1.13. izteikt 11.2. apakšpunktu šādā redakcijā:
"11.2. noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizācijas un terorisma un
proliferācijas finansēšanas novēršanu regulējošie normatīvie
akti;";
1.14. izteikt 11.3. apakšpunktu šādā redakcijā:
"11.3. kredīta devēja un parāda atgūšanas pakalpojuma sniedzēja
iekšējie normatīvie akti noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizācijas
un terorisma un proliferācijas finansēšanas novēršanas
jomā;";
1.15. izteikt 11.4. apakšpunktu šādā redakcijā:
"11.4. apmācāmo darbinieku tiesības un pienākumi noziedzīgi
iegūtu līdzekļu legalizācijas un terorisma un proliferācijas
finansēšanas novēršanas jomā un atbildība par normatīvo aktu
pārkāpumiem minētajā jomā un pārkāpumu ietekmi uz kredīta devēja
un parāda atgūšanas pakalpojuma sniedzēja darbību;";
1.16. izteikt 11.5. apakšpunktu šādā redakcijā:
"11.5. aizdomīgu darījumu pazīmes un aktuālās noziedzīgi iegūtu
līdzekļu legalizācijas, terorisma un proliferācijas finansēšanas
un ar tām saistīto noziedzīgo nodarījumu tipoloģijas;";
1.17. papildināt ar 11.8. apakšpunktu šādā
redakcijā:
"11.8. personas datu aizsardzības prasības noziedzīgi iegūtu
līdzekļu legalizācijas un terorisma un proliferācijas
finansēšanas novēršanas jomā.";
1.18. izteikt 14. punktu šādā redakcijā:
"14. Kredīta devējs un parāda atgūšanas pakalpojuma sniedzējs ne
vēlāk kā 10 dienas pēc apstiprināšanas iesniedz Patērētāju
tiesību aizsardzības centram noziedzīgi iegūtu līdzekļu
legalizācijas un terorisma un proliferācijas finansēšanas
novēršanas iekšējo politiku un procedūru, savai darbībai
piemītošo risku novērtējumu, iekšējās kontroles sistēmas darbības
efektivitātes izvērtējumu, iekšējās kontroles sistēmas audita
ziņojumu, kā arī informāciju par būtiskām izmaiņām iekšējās
kontroles sistēmā vai jauno iekšējās kontroles sistēmu.";
1.19. izteikt 15. punktu šādā redakcijā:
"15. Kredīta devējs novērtē klienta risku pazeminošās un
paaugstinošās pazīmes un faktorus, nosaka klienta risku un iedala
klientu kādā no klientu riska līmeņiem, sākot ar zemāka riska
līmeni un beidzot ar augstāka riska līmeni.";
1.20. papildināt ar 15.1 punktu šādā
redakcijā:
"15.1 Kredīta devējs, veicot klienta riska izvērtējumu
un nosakot atbilstošus izpētes pasākumus, ņem vērā:
15.11. likumā un citos kredīta devēja darbību
regulējošos normatīvajos aktos noteiktos risku paaugstinošos
faktorus, kā arī risku pazeminošos faktorus, ja kredīta devējs
risku pazeminošo faktoru noteikšanu uzskata par atbilstošu un ir
to attiecīgi dokumentējis;
15.12. riskus, kas identificēti Latvijas Republikas
valsts riska izvērtējumā;
15.13. riskus, kas identificēti Eiropas Komisijas
veiktajā Eiropas Savienības riska izvērtējumā;
15.14. Eiropas Banku iestādes un Eiropas Vērtspapīru
un tirgu iestādes kopīgajās pamatnostādnēs noteiktos riska
faktorus, ciktāl tie ir attiecināmi uz kredīta devēju;
15.15. riskus, kas izriet no tiesībaizsardzības
iestāžu vai uzraudzības un kontroles institūciju ziņojumiem,
lēmumiem vai izstrādātajām tipoloģijām;
15.16. citus riskus, kas raksturīgi kredīta devējam un
tā klientiem, pakalpojumiem un pakalpojumu piegādes
kanāliem.";
1.21. papildināt ar 15.2 punktu šādā
redakcijā:
"15.2 Kredīta devējs veic klienta izpēti atbilstoši
klientam piemītošajam riskam, tai skaitā ņem vērā šo noteikumu
15.1 punktā minētajos avotos norādītos riska
faktorus.";
1.22. izteikt 16.3. apakšpunktu šādā redakcijā:
"16.3. klienta netipisku darbību.";
1.23. izteikt 17.1. apakšpunktu šādā redakcijā:
"17.1. par klientu ir saņemts Finanšu izlūkošanas dienesta,
uzraudzības iestādes, izmeklēšanas iestāžu, prokuratūras vai
tiesas pieprasījums saistībā ar aizdomām par noziedzīgi iegūtu
līdzekļu legalizāciju, terorisma un proliferācijas finansēšanu
vai cita noziedzīga nodarījuma izdarīšanu;";
1.24. izteikt 17.2. apakšpunktu šādā redakcijā:
"17.2. par klientu ir saņemti pieprasījumi no izmeklēšanas
iestādes, prokuratūras vai tiesas kriminālprocesa ietvaros
saistībā ar noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizāciju, terorisma un
proliferācijas finansēšanu vai citu noziedzīgu nodarījumu.";
1.25. izteikt 18.2. apakšpunktu šādā redakcijā:
"18.2. klienta darbība ir netipiska, neparasti lielos apmēros
veicot kredīta pirmstermiņa atmaksu, atmaksu no trešajām personām
vai skaidrā naudā, vai veicot pārmaksas.";
1.26. izteikt 19. punktu šādā redakcijā:
"19. Attiecībā uz klientiem, kas ir juridiskas personas, kredīta
devējs, nosakot klienta un klienta patiesā labuma guvēja
saimnieciskajai, profesionālajai vai personiskajai darbībai
piemītošo risku, pamatojoties uz risku novērtējumu, papildus šo
noteikumu 17. un 18. punktā minētajiem apstākļiem noskaidro,
vai:
19.1. klients sniedz tādus pakalpojumus, kuru sniegšanas fakta
dokumentāra pamatošana ir apgrūtināta;
19.2. klients vai klienta patiesais labuma guvējs ir persona, kas
saistīta ar darbības jomu, kurā būtiska loma ir skaidras naudas
darījumiem;
19.3. klienta saimnieciskās darbības veids ir saistīts ar
paaugstināta riska nozari.";
1.27. izteikt 20. punktu šādā redakcijā:
"20. Kredīta devējs, nosakot klienta darbībai piemītošo risku,
pamatojoties uz risku novērtējumu, ņem vērā to, vai:
20.1. ir pamats uzskatīt, ka klients mēģina izvairīties no
noteiktiem maksājumu sliekšņiem;
20.2. klients mēģina izvairīties no informācijas sniegšanas vai
mēģina slēpt savu saimniecisko darbību.";
1.28. izteikt 24.2. apakšpunktu šādā redakcijā:
"24.2. iekļauta Finanšu darījumu darba grupas (Financial
Action Task Force) nesadarbojošos valstu sarakstā vai ir
tāda, par kuru minētā organizācija ir publicējusi paziņojumu kā
par valsti vai teritoriju, kurā nav normatīvo aktu cīņai ar
noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizāciju vai terorisma un
proliferācijas finansēšanu vai kurā tiem ir būtiskas nepilnības
un tāpēc tie neatbilst starptautiskajām prasībām;";
1.29. svītrot 26. punktu;
1.30. izteikt 27.1. apakšpunktu šādā redakcijā:
"27.1. klienta neklātienes identifikāciju, izņemot gadījumu, ja
kredīta devējs izpilda likuma 22. panta otrās daļas 1. punktā
minētos nosacījumus;";
1.31. izteikt 28. punktu šādā redakcijā:
"28. Parāda atgūšanas pakalpojuma sniedzējs novērtē klienta risku
pazeminošās un paaugstinošās pazīmes un faktorus, nosaka klienta
risku un iedala klientu kādā no klientu riska līmeņiem, sākot ar
zemāka riska līmeni un beidzot ar augstāka riska līmeni.";
1.32. papildināt ar 28.1 punktu šādā
redakcijā:
"28.1 Parāda atgūšanas pakalpojuma sniedzējs, veicot
klienta riska izvērtējumu un nosakot atbilstošus izpētes
pasākumus, ņem vērā:
28.11. likumā un citos parāda atgūšanas pakalpojuma
sniedzēja darbību regulējošos normatīvajos aktos noteiktos risku
paaugstinošos faktorus, kā arī risku pazeminošos faktorus, ja
parāda atgūšanas pakalpojuma sniedzējs risku pazeminošo faktoru
noteikšanu uzskata par atbilstošu un ir to attiecīgi
dokumentējis;
28.12. riskus, kas identificēti Latvijas Republikas
valsts riska izvērtējumā;
28.13. riskus, kas identificēti Eiropas Komisijas
veiktajā Eiropas Savienības riska izvērtējumā;
28.14. Eiropas Banku iestādes un Eiropas Vērtspapīru
un tirgu iestādes kopīgajās pamatnostādnēs noteiktos riska
faktorus, ciktāl tie ir attiecināmi uz parāda atgūšanas
pakalpojuma sniedzēju;
28.15. riskus, kas izriet no tiesībaizsardzības
iestāžu vai uzraudzības un kontroles institūciju ziņojumiem,
lēmumiem vai izstrādātajām tipoloģijām;
28.16. citus riskus, kas raksturīgi parāda atgūšanas
pakalpojuma sniedzējam un tā klientiem, pakalpojumiem un
pakalpojumu piegādes kanāliem.";
1.33. papildināt ar 28.2 punktu šādā
redakcijā:
"28.2 Parāda atgūšanas pakalpojuma sniedzējs veic
klienta izpēti atbilstoši klientam piemītošajam riskam, tai
skaitā ņem vērā šo noteikumu 28.1 punktā noteiktajos
avotos minētos riska faktorus.";
1.34. izteikt 29. punktu šādā redakcijā:
"29. Parāda atgūšanas pakalpojuma sniedzējs, nosakot klientam
piemītošo risku, pamatojoties uz risku novērtējumu, noskaidro,
vai par klientu ir saņemts Finanšu izlūkošanas dienesta,
uzraudzības iestādes, izmeklēšanas iestāžu, prokuratūras vai
tiesas pieprasījums saistībā ar aizdomām par noziedzīgi iegūtu
līdzekļu legalizāciju, terorisma un proliferācijas finansēšanu
vai cita noziedzīga nodarījuma izdarīšanu.";
1.35. izteikt 30. punktu šādā redakcijā:
"30. Parāda atgūšanas pakalpojuma sniedzējs, nosakot klientam
piemītošo risku, pamatojoties uz risku novērtējumu, noskaidro,
vai par klientu ir saņemti pieprasījumi no izmeklēšanas iestādes,
prokuratūras vai tiesas kriminālprocesa ietvaros saistībā ar
noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizāciju, terorisma un
proliferācijas finansēšanu vai citu noziedzīgu nodarījumu.";
1.36. izteikt 31. punktu šādā redakcijā:
"31. Ņemot vērā savas darbības specifiku, parāda atgūšanas
pakalpojuma sniedzējs, nosakot klienta un klienta patiesā labuma
guvēja saimnieciskajai, profesionālajai vai personiskajai
darbībai piemītošo risku, pamatojoties uz risku novērtējumu,
papildus šo noteikumu 29. un 30. punktā minētajiem apstākļiem
noskaidro, vai:
31.1. klients sniedz tādus pakalpojumus, kuru sniegšanas fakta
dokumentāra pamatošana ir apgrūtināta;
31.2. klients vai klienta patiesais labuma guvējs ir persona, kas
atzīstama par politiski nozīmīgu personu, tās ģimenes loceklis
vai ar politiski nozīmīgu personu cieši saistīta persona;
31.3. klients ir persona, kas saistīta ar darbības jomu, kurā
būtiska loma ir skaidras naudas darījumiem;
31.4. klienta saimnieciskās darbības veids ir saistīts ar
paaugstināta riska nozari.";
1.37. izteikt 32. punktu šādā redakcijā:
"32. Parāda atgūšanas pakalpojuma sniedzējs, nosakot klienta
juridiskajai formai, īpašnieku struktūrai un darbībai piemītošo
risku, pamatojoties uz risku novērtējumu, ņem vērā vismaz to,
vai:
32.1. sadarbības ietvaros parāda atgūšanas pakalpojuma sniedzējam
apstrādē nodotie klienta veiktie darījumi ir sarežģīti, netipiski
lieli klienta saimnieciskajai, profesionālajai vai personiskajai
darbībai vai ir neskaidrs to tiesiskais un ekonomiskais
mērķis;
32.2. klients mēģina izvairīties no informācijas sniegšanas vai
mēģina slēpt savu saimniecisko darbību.";
1.38. izteikt 34.2. apakšpunktu šādā redakcijā:
"34.2. iekļauta Finanšu darījumu darba grupas (Financial
Action Task Force) nesadarbojošos valstu sarakstā vai ir
tāda, par kuru minētā organizācija ir publicējusi paziņojumu kā
par valsti vai teritoriju, kurā nav normatīvo aktu cīņai ar
noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizāciju vai terorisma un
proliferācijas finansēšanu vai kurā tiem ir būtiskas nepilnības
un tāpēc tie neatbilst starptautiskajām prasībām;";
1.39. izteikt 36. punktu šādā redakcijā:
"36. Parāda atgūšanas pakalpojuma sniedzējs, izvērtējot klienta
izmantotajiem pakalpojumiem un produktiem piemītošo risku,
pamatojoties uz risku novērtējumu, noskaidro un ņem vērā, vai
klienta nodotie darījumi atbilst klienta saimnieciskajai darbībai
un darījuma attiecību mērķim.";
1.40. papildināt ar 36.1 punktu šādā
redakcijā:
"36.1 Parāda atgūšanas pakalpojuma sniedzējs,
izvērtējot risku, kas saistīts ar veidu (kanālu), kādā klients
pakalpojumu vai produktu iegūst un izmanto, pamatojoties uz risku
novērtējumu, ņem vērā vismaz:
36.11. klienta neklātienes identifikāciju, izņemot
gadījumu, ja parāda atgūšanas pakalpojuma sniedzējs izpilda
likuma 22. panta otrās daļas 1. punktā minētos nosacījumus;
36.12. apmēru un veidu, kādā parāda atgūšanas
pakalpojuma sniedzējs izmanto starpniekus un aģentus attiecībās
ar klientiem.";
1.41. izteikt 37. punktu šādā redakcijā:
"37. Lai nodrošinātu klienta izpētes procesa vienotību, pilnīgumu
un nepārtrauktību, kredīta devējs un parāda atgūšanas pakalpojuma
sniedzējs klienta izpēti veic par visiem risku ietekmējošiem
apstākļiem kopumā.";
1.42. izteikt 40. punktu šādā redakcijā:
"40. Kredīta devējs un parāda atgūšanas pakalpojuma sniedzējs
uztur katram risku ietekmējošajam apstāklim piešķirto
novērtējumu, lai nodrošinātu tā lietošanu klienta riska līmeņa
noteikšanai.";
1.43. izteikt 41. punktu šādā redakcijā:
"41. Gadījumus, kad veicama klientu padziļinātā izpēte, kredīta
devējs un parāda atgūšanas pakalpojuma sniedzējs nosaka
atbilstoši klienta riska līmenim, ņemot vērā arī šajos noteikumos
minētās risku novērtēšanas prasības un citus identificētos risku
paaugstinošos faktorus.";
1.44. izteikt 42.4.1. apakšpunktu šādā redakcijā:
"42.4.1. vai par klientu vai klienta patieso labuma guvēju
publiski ir pieejama negatīva rakstura informācija, kas liecina
par tā iespējamu saistību ar noziedzīgi iegūtiem līdzekļiem vai
to legalizēšanu, vai terorismu un proliferāciju;";
1.45. izteikt 43.2. apakšpunktu šādā redakcijā:
"43.2. noskaidro, vai saimnieciskā, profesionālā vai personiskā
darbība, kuru veic patiesais labuma guvējs, atbilst vai ir
saistīta ar kredīta devēja un parāda atgūšanas pakalpojuma
sniedzēja klienta veikto saimniecisko vai profesionālo
darbību;";
1.46. svītrot 43.4. apakšpunktu;
1.47. izteikt 45. punktu šādā redakcijā:
"45. Kredīta devējs un parāda atgūšanas pakalpojuma sniedzējs
izveido un uztur darījuma attiecību un gadījuma rakstura darījumu
uzraudzības informācijas apkopojumu, kurā papildus likumā
noteiktajām prasībām reģistrē visus aizdomīgos darījumus, tai
skaitā tādus darījumus, par kuriem izpētes rezultātā pieņemts
lēmums neziņot Finanšu izlūkošanas dienestam.";
1.48. izteikt 46. punktu šādā redakcijā:
"46. Ne retāk kā reizi 12 kalendāra mēnešos kredīta devējs un
parāda atgūšanas pakalpojuma sniedzējs attiecībā uz klientiem,
kuriem pēdējo 12 kalendāra mēnešu laikā ir veikta padziļinātā
izpēte, pārliecinās, vai nav mainījušies klientam identificētie
risku paaugstinošie faktori un noteiktais riska līmenis un vai
klienta veiktie darījumi nerada aizdomas par noziedzīgi iegūtu
līdzekļu legalizāciju un terorisma un proliferācijas finansēšanu,
un nodrošina, ka to rīcībā ir aktuāla informācija, kas raksturo
klienta saimniecisko vai profesionālo darbību.";
1.49. izteikt 47. punktu šādā redakcijā:
"47. Kredīta devējs, pamatojoties uz risku novērtējumu, nosaka
maksājumu sliekšņus noteiktā laikposmā. Ja minētie sliekšņi tiek
pārsniegti, tiek uzskatīts, ka klienta darbība ir
netipiska.";
1.50. izteikt 49. punktu šādā redakcijā:
"49. Attiecībā uz personu, kas veic parāda atmaksu, parāda
atgūšanas pakalpojuma sniedzējs, pamatojoties uz risku
novērtējumu, nosaka sliekšņus vienam maksājumam un maksājumiem
gada laikā. Ja minētie sliekšņi tiek pārsniegti, tiek uzskatīts,
ka personas darbība ir netipiska.";
1.51. izteikt 52. punktu šādā redakcijā:
"52. Kredīta devējs un parāda atgūšanas pakalpojuma sniedzējs,
ieviešot tehnoloģiskus risinājumus, nodrošina, ka tie atbilst
prasībām normatīvo aktu noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizācijas
un terorisma un proliferācijas finansēšanas novēršanas jomā, kā
arī kredīta devēja un parāda atgūšanas pakalpojuma sniedzēja
saimnieciskās vai profesionālās darbības modelim.";
1.52. izteikt 53.4. apakšpunktu šādā redakcijā:
"53.4. kredīta devēja un parāda atgūšanas pakalpojuma sniedzēja
speciālo sarakstu (kredīta devēja un parāda atgūšanas pakalpojuma
sniedzēja iekšējie saraksti par klientu, tā patieso labuma guvēju
un pilnvarotajiem pārstāvjiem, par kuriem ir pieejama negatīva
informācija saistībā ar noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizāciju
un terorisma un proliferācijas finansēšanu) un sankciju sarakstu
(atbilstoši Starptautisko un Latvijas Republikas nacionālo
sankciju likumam) lietošana;";
1.53. izteikt 53.6. apakšpunktu šādā redakcijā:
"53.6. ziņojumu par aizdomīgiem darījumiem pārvaldība.";
1.54. izteikt 54. punktu šādā redakcijā:
"54. Kredīta devēja un parāda atgūšanas pakalpojuma sniedzēja
tehnoloģiskie risinājumi nodrošina, ka tiek atspoguļots katram
klientam noteiktais kopējais noziedzīgi iegūtu līdzekļu
legalizācijas un terorisma un proliferācijas finansēšanas riska
līmenis. Kredīta devējs un parāda atgūšanas pakalpojuma sniedzējs
par katru novērtējuma procesā konstatētu risku paaugstinošu
faktoru atbilstoši riska līmenim veido klienta kopējo riska
profilu.";
1.55. izteikt 56. punktu šādā redakcijā:
"56. Kredīta devējs un parāda atgūšanas pakalpojuma sniedzējs
paziņo Patērētāju tiesību aizsardzības centram par jaunu
tehnoloģisko risinājumu izveidi ne vēlāk kā 10 dienas pēc tā
ieviešanas."
2. Noteikumi stājas spēkā 2023. gada 1. jūnijā.
Ministru prezidents A. K. Kariņš
Ekonomikas ministre I. Indriksone