1. Preiļu novada pašvaldības saistošie noteikumi (turpmāk – Nolikums) nosaka Preiļu novada pašvaldības iedzīvotāju konsultatīvās padomes (turpmāk – Padomes) darbības teritoriju, Padomes locekļu skaitu, ievēlēšanas kārtību, darbības termiņu, darba organizāciju un kārtību, kādā pašvaldības institūcijas izskata Padomes iesniegumus.
2. Padomes ir sabiedriski aktīvas cilvēku grupas, kas darbojas uz brīvprātības principiem un tiek veidotas Pašvaldības administratīvo teritoriju vienībās: Preiļu pilsētā, Aglonas, Aizkalnes, Galēnu, Pelēču, Preiļu, Riebiņu, Rožkalnu, Rušonas, Saunas, Silajāņu, Sīļukalna, Stabulnieku, Upmalas, Vārkavas pagastos, (turpmāk – Teritorijas vienība) ar mērķi veicināt vietējās sabiedrības saikni ar Pašvaldību.
3. Padomei ir pienākums sniegt pārskatu par Padomes darbu 1 (vienu) reizi gadā Teritorijas vienības iedzīvotāju sapulcē.
4. Noskaidrot iedzīvotāju viedokli par Teritorijas vienības aktuāliem jautājumiem un rakstiska ziņojuma veidā informēt par to Pašvaldību.
6. Izskatīt iedzīvotāju priekšlikumus un iesniegt Pašvaldībai par šādiem jautājumiem:
6.1. teritorijas vienības pārvaldes budžets (ienākumu un izdevumu tāme);
6.2. Preiļu novada attīstības plāns, koncepcijas un citi stratēģiski svarīgi dokumenti;
6.3. nodokļu politika novadā, pašvaldības nodevu un sabiedrisko pakalpojumu cenas un tarifi;
6.4. Preiļu novada "tēla", iedzīvotāju pašapziņas un lepnuma par savu novadu veidošana;
6.5. nozīmīgi attīstības projekti, it īpaši tie, kas attiecas uz pārstāvētās teritorijas attīstību;
6.6. Pašvaldības izdotie saistošie noteikumi;
6.7. citi jautājumi, kas svarīgi iedzīvotājiem.
7. Padomes sastāvā darbojas ne mazāk kā 7 (septiņi) Padomes locekļi, kuru darbs nav atalgots. Katram Padomes loceklim ir viena balss.
8. Kandidātus Padomes locekļa amatam izvirza Teritorijas vienības iedzīvotāji, kandidatūras izvirzot Teritorijas vienības iedzīvotāju kopsapulcē, kā arī iesniedzot ne mazāk 7 personu parakstītu iesniegumu pirms kopsapulces Teritorijas vienības pagasta pārvaldē vai Apmeklētāju pieņemšanas un informācijas centrā (Preiļu pilsētā).
9. Iedzīvotāju padomes locekļu vēlēšanas notiek Teritorijas vienības iedzīvotāju kopsapulcē. Pirmo iedzīvotāju kopsapulci Padomes izveidošanai sasauc Teritorijas vienības pagasta pārvaldes vadītājs, Preiļu pilsētā – izpilddirektors.
10. Kopsapulces dalībnieki balso par Padomes kandidātiem, protokolā norādot gan kopsapulces dalībnieku skaitu, gan nodotās balsis par katru Padomes locekļa kandidātu.
12. Ja ievēlētā Padomes locekļa pilnvaras tiek izbeigtas pirms pilnvaru termiņa beigām, viņa vietā līdz attiecīgā pilnvaru termiņa beigām stājas nākamais balsošanā lielāko balsu skaitu saņēmušais kandidāts.
13. Ja balsošanā vairāki kandidāti saņēmuši vienādu balsu skaitu, kopsapulces dalībnieki nosaka, kādā kārtībā tiek izvēlēts pārstāvis darbam Padomē līdz attiecīgā pilnvaru termiņa beigām.
14. Ja Padomes locekļu skaits ir mazāks kā nolikuma 7. punktā noteiktais, uz atlikušo Padomes pilnvaru termiņu tiek rīkotas ārkārtas Padomes vēlēšanas.
15. Ja dalībai Padomes darbā nepiesakās atbilstošs kandidātu skaits, viena mēneša laikā tiek rīkotas atkārtotas Padomes locekļu vēlēšanas.
17. No Padomes locekļiem tiek ievēlēts Padomes priekšsēdētājs, priekšsēdētāja vietnieks un sekretārs.
19. Padomes sēdes sasauc Padomes priekšsēdētājs:
19.1. ne retāk kā reizi ceturksnī;
19.2. pēc nepieciešamības biežāk;
19.3. ja to pieprasa vismaz 4 (četri) Padomes locekļi.
20. Padomes gaitu protokolē Padomes sekretārs un to paraksta Padomes priekšsēdētājs. Protokolu piecu darba dienu laikā pēc Padomes sēdes iesniedz Teritorijas vienības pārvaldes vadītājam, Preiļu pilsētā – izpilddirektoram tālākai jautājumu un ierosinājumu virzīšanai vai pēc nepieciešamības, izskatīšanai komiteju vai komisiju sēdēs.
23. Padomes lēmumi tiek pieņemti, Padomes locekļiem atklāti balsojot. Ja balsu skaits ir vienāds, noteicošā ir Padomes priekšsēdētāja balss.
24. Padomes sēdes ir atklātas un uz tām var tikt aicināts pašvaldības priekšsēdētājs, pašvaldības domes deputāti un pašvaldības pārvaldes un iestāžu vadītāji, nevalstisko organizāciju, uzņēmējsabiedrību un iedzīvotāju pārstāvji.
25. Padomes locekli var atbrīvot no pienākumu pildīšanas Padomē gadījumos, kad Padomes loceklis pats izteicis šādu vēlmi vai arī 4 (četras) reizes pēc kārtas nav piedalījies Padomes sēdēs bez attaisnojoša iemesla. Par Padomes locekļa atbrīvošanu lēmumu pieņem Padome.
26. Padomes loceklis, pildot Padomes locekļa amatu, darbojas attiecīgās teritorijas iedzīvotāju interesēs un izvairās no interešu konflikta. Padomes loceklis atturas no dalības sēdē vai atturas no tādu lēmumu pieņemšanas, kas ietekmē vai var ietekmēt Padomes locekļa, tā radinieka, tam piederoša uzņēmuma personiskās vai mantiskās intereses.
27. Ja Padomes loceklis ir pieļāvis interešu konflikta situāciju, Padomei ir tiesības lemt pa Padomes locekļa pilnvaru izbeigšanu.
28. Padomes sēžu organizēšanai Padome izmanto pašvaldības īpašumā esošas telpas, iekārtas un aprīkojumu, iepriekš saskaņojot to ar Teritorijas vienības pārvaldes vadītāju un izpilddirektoru (Preiļu pilsētā).
29. Informācija par plānoto Padomes sēdi tiek ievietota pašvaldības mājaslapā www.preili.lv vismaz 5 darba dienas pirms Padomes sēdes, norādot Padomes sēdes norises vietu un izskatāmos jautājumus.
30. Pašvaldībai ir pienākums mēneša laikā izskatīt iesniegumus (tai skaitā lēmumprojektus), ko iesniegusi Padome, un lemt par iesnieguma (arī lēmumprojekta) turpmāko virzību, nosakot par to atbildīgo pašvaldības institūciju.
31. Padomes locekļiem, pārstāvot Padomi, ir tiesības piedalīties Preiļu novada pašvaldības domes sēdēs un komiteju sēdēs ar padomdevēja tiesībām.
Paskaidrojumu raksta sadaļas | Informācija |
1. Projekta mērķis un nepieciešamības pamatojums | Saistošo noteikumu (turpmāk – Nolikums) mērķis ir veicināt vietējas sabiedrības saikni ar Pašvaldību. Noteikumi nepieciešami, lai nodrošinātu vietējo kopienu iedzīvotāju interešu pārstāvību un pašvaldības teritorijas attīstību, veicinot iedzīvotāju savstarpējo sadarbību un saskaņotu rīcību kopējam labumam ar Pašvaldību. Pašvaldību likuma 58. panta sestā daļa paredz pašvaldības tiesības izdot padomes nolikumu – saistošos noteikumus un noteikt Iedzīvotāju padomes izveidošanas un darbības nosacījumus, tostarp, padomes darbības teritoriju, padomes locekļu skaitu un kandidātu izvirzīšanas kārtību, padomes locekļu ievēlēšanas kārtību, termiņu, darba organizāciju un kārtību, kādā institūcijas izskata iedzīvotāju padomes iesniegumus. |
2. Ietekme uz pašvaldības budžetu | Iedzīvotāju padomes ir brīvprātīgs vietējo iedzīvotāju ieguldījums aizstāvēt vietējās kopienas intereses, pašvaldības teritorijas attīstību, savstarpējo sadarbību un saskaņotu rīcību kopējam labumam. Nolikuma īstenošana neietekmēs Pašvaldībai pieejamos resursus, jo nav nepieciešama jaunu institūciju vai darba vietu izveide vai esošo institūciju kompetences paplašināšana, lai nodrošinātu Nolikuma izpildi. Pašvaldība atbalsta Iedzīvotāju padomes darbību, nodrošinot to ar tehniskajiem līdzekļiem, telpām, kancelejas precēm. |
3. Sociālā ietekme, ietekme uz vidi, iedzīvotāju veselību, uzņēmējdarbības vidi pašvaldības teritorijā, kā arī plānotā regulējuma ietekme uz konkurenci | Nolikuma pieņemšana labvēlīgi ietekmēs apkārtējo vidi – tiks gādāts par pašvaldības administratīvās teritorijas labiekārtošanu un sanitārās tīrības uzturēšanu, pilsētvides ainavas un esošā kultūras mantojuma saglabāšanu. Tiks dota iespēja Iedzīvotāju padomēm iesaistīties dokumentu izstrādes darba grupās attīstības plānošanas jautājumos, kas skar attiecīgo pagasta teritoriju. Plānotās pozitīvās sadarbības rezultātā palielināsies uzticība vietējai varai. |
4. Ietekme uz administratīvajām procedūrām | Nolikums tiks nosūtīts izskatīšanai un atzinuma sniegšanai Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijai, tiks publicēts oficiālajā izdevumā "Latvijas Vēstnesis" un pašvaldības mājaslapā. Administratīvo procedūru izmaksas nav paredzētas. |
5. Ietekme uz pašvaldības funkcijām un cilvēkresursiem | Nolikums nosaka Preiļu novada iedzīvotāju konsultatīvās padomes darbības teritorijas stratēģiski pareizāku attīstību konkrētajā teritorijā. Cilvēkresursi no pašvaldības puses netiks izmantoti. |
6. Noteikumu izpildes nodrošināšana | Izpildes nodrošināšanai papildu resursi nav nepieciešami. Nolikuma izpildi nodrošina katras Teritorijas vienības iedzīvotāju kopsapulce, kurā Padome sniedz pārskatu par Padomes darbu. |
7. Prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem, ko sniedz mērķa sasniegšana | Nolikums ir piemērots iecerētā mērķa sasniegšanai un paredz tikai to, kas ir vajadzīgs minētā mērķa sasniegšanai. |
8. Informācija par konsultācijām ar iedzīvotājiem | Notikušas darba grupas tikšanās, kurās tika vērtēti un sniegti priekšlikumi. Nolikuma projekts 2023. gada 7. martā nodots sabiedrības viedokļa noskaidrošanai, publicējot Preiļu novada pašvaldības tīmekļa vietnē www.preili.lv. Viedokļa izteikšanas termiņš noteikts divas nedēļas no publicēšanas dienas. Publikācijā noteiktajā termiņā – līdz 21.03.2023. saņemti trīs personu priekšlikumi par Nolikuma projektu. Priekšlikumos tika ieteikts: 8.1. Nolikuma 2. punktā svītrot Pašvaldības administratīvo teritorijas vienību – Preiļu pilsētu (komitejas sēdē priekšlikums noraidīts, tiek uzskatīts, ka Preiļu pilsētā arī nepieciešama Iedzīvotāju padome); 8.2. papildināt Nolikumā 8. punktu, nosakot, ka kandidātus Padomes locekļa amatam var izvirzīt iesniedzot ne mazāk kā 7 personu parakstītu iesniegumu pirms kopsapulces Teritorijas vienības pagasta pārvaldē vai Apmeklētāju pieņemšanas un informācijas centā (Preiļu pilsētā). (Priekšlikumu virzīt uz domes sēdi); 8.3. papildināt Nolikumā 9. punktu, nosakot, ka pirmo iedzīvotāju kopsapulci Padomes izveidošanai sasauc Teritorijas vienības pagasta pārvaldes vadītājs, Preiļu pilsētā – izpilddirektors. (Priekšlikumu virzīt uz domes sēdi); 8.4. svītrot Nolikuma 16. punktu (komitejas sēdē atbalstīts priekšlikums, tiek uzskatīts, ka Teritorijas vienībā var pietrūkt aktīvo iedzīvotāju, kuri uz brīvprātības principa veic visus Nolikumā minētos pienākumus); 8.5. papildināt Nolikuma 21. punktu, sekojoši: Protokolu piecu darba dienu laikā pēc Padomes sēdes iesniedz Teritorijas vienības pārvaldes vadītājam, Preiļu pilsētā – izpilddirektoram tālākai jautājumu un ierosinājumu virzīšanai vai pēc nepieciešamības, izskatīšanai komiteju vai komisiju sēdēs. (Priekšlikumu virzīt uz domes sēdi); 8.6. Nolikuma 29. punktā tika izteikts iebildums, ka Padomes sēžu organizēšanai Padome izmanto pašvaldības īpašumā esošas telpas, iekārtas un aprīkojumu, iepriekš saskaņojot to ar Preiļu novada pašvaldības administrāciju. (priekšlikums – iepriekš saskaņojot ar Teritorijas vienības pārvaldes vadītāju un izpilddirektoru (Preiļu pilsētā). (Priekšlikumu virzīt uz domes sēdi). Par saņemtajiem viedokļiem lems dome, apstiprinot Nolikumu. |