Darbības ar dokumentu

Sabiedrisko pakalpojumu regulēšanas komisijas padomes lēmums Nr. 41

Rīgā 2023. gada 23. martā (prot. Nr. 12, 7. p.)

Par akciju sabiedrības "BALVU ENERĢIJA" siltumenerģijas apgādes pakalpojumu tarifiem no 2023. gada 1. maija

Sabiedriskos pakalpojumus regulējamās nozarēs regulē Sabiedrisko pakalpojumu regulēšanas komisija (turpmāk - Regulators).1 Regulators, pamatojoties uz likuma "Par sabiedrisko pakalpojumu regulatoriem" (turpmāk - Likums) 6.panta otro daļu un 9.panta otro daļu, patstāvīgi pilda Regulatoram ar likumu nodotās funkcijas un savas kompetences ietvaros patstāvīgi pieņem lēmumus un izdod administratīvos aktus, kas ir saistoši konkrētiem sabiedrisko pakalpojumu sniedzējiem un lietotājiem.

Regulators konstatē

1. Pamatojoties uz Energoresursu cenu ārkārtēja pieauguma samazinājuma pasākumu likuma (turpmāk arī - Atbalsta likums) 7.2panta pirmo un otro daļu, Regulators ar 2022.gada 12.oktobra lēmumu Nr.198 "Par akciju sabiedrības "BALVU ENERĢIJA" siltumenerģijas apgādes pakalpojumu tarifiem" (Latvijas Vēstnesis, 2022, 200.nr.) (turpmāk arī - Lēmums Nr.198) apstiprināja akciju sabiedrības "BALVU ENERĢIJA", reģistrācijas numurs: 40003148480, juridiskā adrese: Bērzpils iela 30, Balvi, Balvu novads, LV-4501 (turpmāk - AS "BALVU ENERĢIJA"), siltumenerģijas apgādes pakalpojumu tarifus un piešķīra AS "BALVU ENERĢIJA" atļauju pašai noteikt tarifus, nosakot, ka apstiprinātie tarifi, atļauja un saskaņā ar šo atļauju noteiktie tarifi ir spēkā līdz 2023.gada 30.aprīlim.

2. Pamatojoties uz Atbalsta likuma 7.2panta trešo daļu, Regulators 2022.gada 24.novembrī nosūtīja AS "BALVU ENERĢIJA" vēstuli Nr.2-2.41/3495 par jauna siltumenerģijas apgādes pakalpojumu tarifu projekta iesniegšanu un AS "BALVU ENERĢIJA" 2023.gada 9.februārī iesniedza tarifu projektu, kuru Regulators izvērtē Likuma 19.pantā noteiktajā kārtībā.

3. Atbalsta likuma 7.2panta ceturtā daļa noteic, ka no 2023.gada 1.maija ir spēkā tādi siltumenerģijas apgādes pakalpojumu tarifi, kādus regulēto centralizētās siltumapgādes pakalpojumu sniedzēji, uz kuriem attiecas šā panta pirmajā daļā minētais regulējums, piemērojuši līdz 2022.gada 30.septembrim, ja Regulators nav lēmis citādi.

4. Regulators konstatē, ka, lai objektīvi izvērtētu un apstiprinātu AS "BALVU ENERĢIJA" 2023.gada 9.februārī iesniegto siltumenerģijas apgādes pakalpojumu tarifu projektu, ir nepieciešams iegūt papildu informāciju un pamatojumu par šo tarifu projektu. Tādējādi konstatējams, ka AS "BALVU ENERĢIJA" 2023.gada 9.februārī iesniegtā siltumenerģijas apgādes pakalpojumu tarifu projekta izvērtēšana turpinās atbilstoši Likuma 19.pantā noteiktajai kārtībai un termiņiem2 un šo tarifu projektu nav pamatoti apstiprināt līdz 2023.gada 31.martam, lai šie tarifi stātos spēkā no 2023.gada 1.maija.3

5. No Likuma 9.panta pirmās daļas 2.punkta un 20.panta otrās daļas, kā arī no Regulatora 2010.gada 14.aprīļa lēmuma Nr.1/7 "Siltumenerģijas apgādes pakalpojumu tarifu aprēķināšanas metodika" (turpmāk - Metodika) 43.5punkta izriet Regulatora tiesības noteikt tarifu piemērošanas kārtību.

6. Likuma mērķis ir nodrošināt iespēju saņemt nepārtrauktus, drošus un kvalitatīvus sabiedriskos pakalpojumus, kuru tarifi (cenas) atbilst ekonomiski pamatotām izmaksām, kā arī veicināt attīstību un ekonomiski pamatotu konkurenci regulējamās nozarēs, nosakot sabiedrisko pakalpojumu regulēšanas kārtību un tiesiskās attiecības sabiedrisko pakalpojumu sniegšanā (1.pants). Saskaņā ar Likuma 20.panta pirmajā daļā noteikto tarifi nosakāmi tādā apmērā, lai lietotāju izdarītie tarifu maksājumi segtu ekonomiski pamatotas sabiedrisko pakalpojumu izmaksas un nodrošinātu sabiedrisko pakalpojumu rentabilitāti.

7. Metodikas 52.punkts noteic, ka komersants, kuram spēkā esošais tarifs apstiprināts saskaņā ar Atbalsta likuma 7.2pantā noteikto kārtību, tarifu projekta aprēķinā papildus iekļauj neparedzētos ieņēmumus un ir tiesīgs iekļaut neparedzētās izmaksas, kuras radušās periodā no Regulatora saskaņā ar Atbalsta likuma 7.2pantā noteikto kārtību apstiprinātā tarifa spēkā stāšanās dienas. Minētās neparedzētās izmaksas vai ieņēmumus aprēķina kā starpību starp esošajām ekonomiski pamatotajām izmaksām un spēkā esošo tarifu veidojošām izmaksām. Minētās neparedzētās izmaksas vai neparedzētos ieņēmumus, kuri netiek segti saskaņā ar Atbalsta likumā noteikto, komersants sadala uz laika periodu, ne ilgāku par divpadsmit mēnešiem.

8. Regulators 2023.gada 10.martā nosūtīja AS "BALVU ENERĢIJA" vēstuli Nr.2-2.41/877, kurā informēja arī par Regulatora tiesībām noteikt ar Lēmumu Nr.198 noteikto siltumapgādes pakalpojumu tarifu un atļaujas piemērošanas kārtību no 2023.gada 1.maija.

9. AS "BALVU ENERĢIJA" pilnvarotais pārstāvis attālināti piedalījās Regulatora padomes sēdē un neiebilda pret tarifu piemērošanas kārtības apstiprināšanu.

Regulators secina

1. Ņemot vērā šā lēmuma konstatējuma daļas 1., 2., 3. un 4.punktu, secināms, ka Regulatoram ir nepieciešams lemt par AS "BALVU ENERĢIJA" piemērojamiem siltumenerģijas apgādes pakalpojumu tarifiem no 2023.gada 1.maija. Regulators secina, ka Atbalsta likuma 7.2panta ceturtā daļa paredz divus iespējamus risinājumus no 2023.gada 1.maija, pirmkārt, AS "BALVU ENERĢIJA" atsāk piemērot no 2023.gada 1.maija tādus tarifus, kādus AS "BALVU ENERĢIJA" piemērojusi līdz 2022.gada 30.septembrim; otrkārt, Regulatora kompetenci lemt par citu risinājumu no 2023.gada 1.maija. Regulators secina, ka aktuālajos ekonomiskajos apstākļos, kad vairums no siltumenerģijas apgādes pakalpojumu sniegšanas izmaksām ir būtiski pieaugušas, Regulatoram ir jālemj par tādu AS "BALVU ENERĢIJA" siltumenerģijas apgādes tarifu piemērošanu no 2023.gada 1.maija, kas pirmšķietami nodrošinās AS "BALVU ENERĢIJA" siltumenerģijas apgādes pakalpojumu faktisko izmaksu tuvāku atbilstību piemērotajai tarifu vērtībai, nodrošinot komersanta spēju sniegt nepārtrauktus sabiedriskos pakalpojumus.

2. Ar Lēmumu Nr.198 apstiprinātos siltumenerģijas apgādes pakalpojumu tarifus AS "BALVU ENERĢIJA" ir aprēķinājusi4, ņemot vērā Metodikas prasības, atbilstoši AS "BALVU ENERĢIJA" aktuālajām pakalpojumu sniegšanas izmaksām. Regulators secina, ka konkrētajos faktiskajos un tiesiskajos apstākļos, lai pēc 2023.gada 30.aprīļa turpinātu AS "BALVU ENERĢIJA" finansiālo spēju nodrošināt nepārtrauktus, drošus un kvalitatīvus sabiedriskos pakalpojumus par tarifiem, kas tuvāk atbilst siltumenerģijas apgādes pakalpojumu faktiskajām izmaksām, ir lietderīgi noteikt, ka AS "BALVU ENERĢIJA" no 2023.gada 1.maija piemēro tarifus, kas noteikti atbilstoši Lēmumā Nr.198 noteiktajai kārtībai, un izmanto Lēmumā Nr.198 piešķirto atļauju.

3. Regulators secina, ka, izvērtējot AS "BALVU ENERĢIJA" 2023.gada 9.februārī iesniegto tarifu projektu, Metodikas 52.punkts piemērojams līdz šā tarifu projekta apstiprināšanas brīdim, tai skaitā arī pēc 2023.gada 1.maija. Metodikas 52.punkts ietver nosacījumu, ka neparedzētās izmaksas vai ieņēmumus (ja tādi ir) aprēķina kā starpību starp AS "BALVU ENERĢIJA" 2023.gada 9.februārī iesniegtajā tarifu projektā visām esošajām ekonomiski pamatotajām izmaksām un ar Lēmumu Nr.198 noteikto tarifu visām veidojošām izmaksām. Tādējādi secināms, ka minētais regulējums ietver tiesisku mehānismu, lai aizsargātu gan sabiedrisko pakalpojumu lietotāju tiesības atgūt pārmaksāto ar Lēmumu Nr.198 noteikto tarifu daļu, ja tāda būs izveidojusies, gan AS "BALVU ENERĢIJA" tiesības atgūt pakalpojumu sniegšanas neparedzētās izmaksas, ja tādas būs izveidojušās.

4. Izvērtējot Administratīvā procesa likuma 66.pantā noteiktos lietderības apsvērumus attiecībā uz administratīvā akta nepieciešamību, lai sasniegtu tiesisku (leģitīmu) mērķi, un administratīvā akta piemērotību attiecīgā mērķa sasniegšanai, Regulators secina, ka šīs lietas ietvaros konstatētie faktiskie un tiesiskie apstākļi norāda uz administratīvā akta izdošanas nepieciešamību un pamatotību, lai AS "BALVU ENERĢIJA" varētu no 2023.gada 1.maija piemērot Regulatora regulētus tarifus, kas nodrošina AS "BALVU ENERĢIJA" siltumenerģijas apgādes pakalpojumu faktisko izmaksu tuvāku atbilstību piemērotajai tarifu vērtībai. Regulators secina, ka šis administratīvais akts ir nepieciešams, piemērots un vajadzīgs attiecīgā mērķa - nodrošināt iespēju sabiedrisko pakalpojumu sniedzējam sniegt un sabiedrisko pakalpojumu lietotājam saņemt nepārtrauktus, drošus un kvalitatīvus sabiedriskos pakalpojumus par Regulatora regulētiem tarifiem - sasniegšanai.

5. Regulators, pieņemot šo lēmumu, vadās no privātpersonu tiesību un tiesisko interešu ievērošanas principa, to samērojot ar citiem Administratīvā procesa likumā nostiprinātajiem administratīvā procesa principiem, tai skaitā samērīguma principu. Regulatora ieskatā, šā administratīvā akta mērķi nav iespējams sasniegt ar citiem samērīgiem, ekonomiski un tiesiski pamatotiem līdzekļiem.

Saskaņā ar Metodikas 43.5 un 52.punktu, pamatojoties uz likuma "Par sabiedrisko pakalpojumu regulatoriem" 1.pantu, 5.pantu, 6.panta pirmo un otro daļu, 7.panta pirmo daļu, 9.panta pirmās daļas 1., 2. un 9.punktu un otro daļu, 10.panta pirmo daļu, 20.panta pirmo un otro daļu, 25.panta pirmo daļu, Energoresursu cenu ārkārtēja pieauguma samazinājuma pasākumu likuma 7.2panta pirmo, otro, trešo un ceturto daļu, Administratīvā procesa likuma 8.pantu, 13.pantu, 55.panta 2.punktu, 57.pantu, 63.panta pirmās daļas 2.punktu, 65.panta trešo daļu, 66.panta pirmo daļu, 68.panta pirmo, otro un trešo daļu,

padome nolemj:

uzdot AS "BALVU ENERĢIJA" no 2023.gada 1.maija, līdz stāsies spēkā saskaņā ar Likuma 19.pantā noteikto kārtību Regulatora apstiprināti AS "BALVU ENERĢIJA" citi siltumenerģijas apgādes pakalpojumu tarifi, piemērot tarifus, kas noteikti atbilstoši Sabiedrisko pakalpojumu regulēšanas komisijas 2022.gada 12.oktobra lēmumā Nr.198 "Par akciju sabiedrības "BALVU ENERĢIJA" siltumenerģijas apgādes pakalpojumu tarifiem" (Latvijas Vēstnesis, 2022, 200.nr.) noteiktajai kārtībai, un izmantot tajā piešķirto atļauju.

Ja mainās tarifu piemērošanu ietekmējošie faktori vai AS "BALVU ENERĢIJA" neievēro normatīvos aktus, Regulators var noteikt tarifu piemērošanai citu kārtību vai atcelt šo lēmumu.

Lēmums stājas spēkā ar tā parakstīšanas dienu.

Šo administratīvo aktu var pārsūdzēt Administratīvajā apgabaltiesā viena mēneša laikā no dienas, kad ieinteresētā persona uzzina vai tai vajadzēja uzzināt par pieņemto administratīvo aktu.


1 Likuma "Par sabiedrisko pakalpojumu regulatoriem" 6.panta pirmā daļa

2 Likuma "Par sabiedrisko pakalpojumu regulatoriem" 19.panta otrā, piektā, septītā un trīspadsmitā daļa

3 Likuma "Par sabiedrisko pakalpojumu regulatoriem" 21.panta ceturtā un piektā daļa

4 Likuma "Par sabiedrisko pakalpojumu regulatoriem" 19.panta pirmā daļa

Sabiedrisko pakalpojumu regulēšanas komisijas
padomes priekšsēdētāja A. Ozola

23.03.2023