1. Saistošie noteikumi nosaka Preiļu novada pašvaldības īpašumā vai valdījumā esošo dzīvokļu un dzīvojamo telpu (turpmāk – dzīvojamās telpas) klasifikāciju un īres maksas apmēru katrai dzīvojamo telpu grupai.
2. Dzīvojamās telpas pēc labiekārtojuma līmeņa tiek iedalītas sekojošās grupās:
2.1. Labiekārtota dzīvojamā telpa – dzīvojamā telpa, kurā ir pieejama centralizēta siltumapgāde, aukstā un karstā ūdens apgāde, kanalizācija, vanna/duša un tualete.
2.2. Daļēji labiekārtota dzīvojamā telpa – dzīvojamā telpa, kurā ir pieejama individuālā siltumapgāde, aukstā ūdens apgāde un kanalizācija, tualete atrodas dzīvojamajā telpā vai dzīvojamajā ēkā.
2.3. Dzīvojamā telpa bez ērtībām – dzīvojamā telpa, kurā ir pieejama individuālā siltumapgāde, aukstā ūdens apgāde ārpus dzīvojamās telpas un tualete ārpus dzīvojamās ēkas.
3. Dzīvojamā telpa tiek klasificēta zemāka labiekārtojuma līmenī, ja tā neatbilst pilnīgi visiem augstākā labiekārtojuma līmeņa nosacījumiem.
4. Maksa par dzīvojamās telpas lietošanu ir īres maksas vērtība, ko īrnieks maksā izīrētājam par dzīvojamās telpas kopējās platības vienu kvadrātmetru mēnesī, kas reizināta ar dzīvojamās telpas kopējo platību kvadrātmetros.
5. Noteikt, ka īres maksas vērtība, ko īrnieks maksā izīrētājam par dzīvojamās telpas lietošanu Preiļu pilsētas teritorijā ir:
5.1. Labiekārtotām dzīvojamām telpām – 0,40 euro/m2 mēnesī;
5.2. Daļēji labiekārtotām dzīvojamām telpām – 0,30 euro/m2 mēnesī;
5.3. Dzīvojamām telpām bez ērtībām – 0,20 euro/m2 mēnesī.
6. Noteikt, ka īres maksas vērtība, ko īrnieks maksā izīrētājam par dzīvojamās telpas lietošanu Preiļu novada pašvaldības pagastu teritorijā ir:
6.1. Labiekārtotām dzīvojamām telpām – 0,12 euro/m2 mēnesī;
6.2. Daļēji labiekārtotām dzīvojamām telpām – 0,08 euro/m2 mēnesī;
6.3. Dzīvojamām telpām bez ērtībām – 0,06 euro/m2 mēnesī.
7. Noteikt pārejas periodu līdz 2023. gada 1. septembrim jaunās īres maksas piemērošanai īrniekiem, kam īres līgumi noslēgti līdz saistošo noteikumu spēkā stāšanās brīdim.
8. Sociālo dzīvokļu īrniekiem tiek piešķirts īres maksas atvieglojums 100 % par dzīvojamo telpu lietošanu un 50 % apmērā no apsaimniekošanas un pārvaldīšanas izdevumiem uz laiku, kamēr ir spēkā noslēgtais līgums. Piemērotā atvieglojuma summa, pamatojoties uz pārvaldnieka katru mēnesi iesniegtajiem maksājuma dokumentiem, tiek segta no Preiļu novada pašvaldības budžeta līdzekļiem, kas paredzēti sociālajai aizsardzībai.
9. Ja tiek pieņemts lēmums dzīvojamā ēkā veikt energoefektivitātes paaugstināšanas pasākumus, tad noteiktajā īres maksā papildus tiek iekļauta maksa par energoefektivitātes paaugstināšanas pasākumu veikšanu.
10. Pašvaldības Nekustamā īpašuma daļas atbildīgais darbinieks līdz katra mēneša pēdējai darba dienai iesniedz apsaimniekotājam sarakstu ar sociālo dzīvokļu īrniekiem, kuriem pienākas īres un apsaimniekošanas maksas atvieglojumi.
11. Laika periodā no sociālā dzīvokļa īres līguma termiņa beigām līdz sociālā dzīvokļa īres līguma atjaunošanai, īrnieks maksā sociālā dzīvokļa īres maksu pilnā apmērā. Gadījumā, ja sociālā dzīvokļa īres līgums netiek pagarināts, īrnieks maksā par sociālā dzīvokļa īri un apsaimniekošanu 100 % apmērā par faktiski nodzīvoto laiku līdz sociālā dzīvokļa īres līguma pagarināšanas brīdim vai līdz sociālā dzīvokļa atbrīvošanas dienai.
13. Noteikt, ka papildus īres maksai un apsaimniekošanas un pārvaldīšanas izdevumiem proporcionāli īrētās dzīvojamās telpas platībai maksājami šādi obligātie maksājumi normatīvajos aktos vai pakalpojuma sniedzēja noteiktajos termiņos:
13.1. normatīvajos aktos noteiktais nekustamā īpašuma nodokļa maksājums;
13.2. dzīvojamās mājas īpašnieka (valdītāja) un zemes īpašnieka noslēgtajā zemes nomas līgumā noteiktā zemes nomas maksa, ja dzīvojamā telpa atrodas uz citam īpašniekam piederošas zemes;
13.3. ar dzīvojamās telpas lietošanu saistīto pakalpojumu maksa saskaņā ar pakalpojuma sniedzēja noteiktajiem tarifiem un maksām.
Paskaidrojumu raksta sadaļas | Informācija |
1. Projekta mērķis un nepieciešamības pamatojums | Noteikumu mērķis ir noteikt pašvaldības īpašumā vai valdījumā esošo dzīvojamo telpu klasifikāciju un īres maksas apmēru, kā to paredz "Pašvaldību likuma" 10. panta otrās daļas 2. punkta a) apakšpunkts – noteikt maksu par pašvaldības īpašuma lietošanu. "Dzīvojamo telpu īres likuma" 31. panta pirmā daļa nosaka, ka pašvaldībai piederošas vai tās nomātas dzīvojamās telpas īres maksas apmēru nosaka pašvaldība, ņemot vērā tās saistošos noteikumus par īres maksas noteikšanu. Savukārt iepriekš minētā panta otrā daļa nosaka, ka par īres maksas noteikšanu izīrētājs rakstveidā paziņo īrniekam, un tā stājas spēkā vienu mēnesi pēc paziņošanas dienas. |
2. Ietekme uz pašvaldības budžetu | Nosakot īres maksu, kas atbilst izdevumiem par dzīvojamās telpas lietošanu, plānoti ienākumi pašvaldības budžetā, jo īres maksa būs augstāka par līdz šim noteikto, kā arī tiks diferencēta, atkarībā no Noteikumos paredzētās pašvaldībai piederošu dzīvojamo telpu klasifikācijas, līdz ar ko no saņemtās īres maksas tiks kompensēti pašvaldības finanšu ieguldījumi dzīvojamās ēkas remontā. Katru gadu pašvaldības budžeta sadaļā "sociālā aizsardzība" tiek paredzēti līdzekļi (līdz 3500,00 gadā), lai segtu ar sociālajiem dzīvokļiem piemērotā atvieglojuma par īri un apsaimniekošanu summu dzīvojamo māju, kuros ir sociālie dzīvokļi, pārvaldniekiem. |
3. Ietekme uz vidi | Saistošie noteikumi veicinās pašvaldības dzīvojamā fonda sakārtošanu, uzlabošanu, kas kopumā pozitīvi ietekmēs vidi. |
4. Ietekme uz administratīvajām procedūrām | Lai uzklausītu sabiedrības viedokli par saistošajiem noteikumiem, to projekts tiek publicēts pašvaldības mājaslapā. Saistošie noteikumi tiks nosūtīti izskatīšanai un atzinuma sniegšanai Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijai, kā arī tiks publicēti oficiālajā izdevumā "Latvijas Vēstnesis" un pašvaldības mājaslapā. Papildus administratīvās procedūras: esošo īrnieku brīdināšanu par īres maksas noteikšanu, jaunās īres līgumu redakcijas izstrāde un noslēgšana. |
5. Ietekme uz pašvaldības funkcijām un cilvēkresursiem | Saistošie noteikumi nosaka kārtību, kādā Preiļu novada pašvaldībā tiks aprēķināta un iekasēta īres maksa. Kārtība nav atšķirīga no līdz šim spēkā esošās kārtības. Līdz ar to papildus pienākumi darbiniekiem, aprēķinot īres maksu, netiks uzlikti. Papildus darbs būs saistīts ar spēkā esošo īres līgumu pārstrādāšanu jaunā redakcijā. |
6. Noteikumu izpildes nodrošināšana | Noteikumu izpilde tiks nodrošināta ar pašvaldības sabiedrības ar ierobežotu atbildību "Preiļu saimnieks" administratīvā resursa palīdzību. Īres līgumu pārskatīšanu pagastos veiks pagastu pārvalžu atbildīgie darbinieki. |
7. Prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem, ko sniedz mērķa sasniegšana | Pašvaldībai piederošie dzīvokļi prasa kapitālieguldījumus, lai uzlabotu to stāvokli. Vairākus dzīvokļus sliktā tehniskā stāvokļa dēļ nav iespējams izīrēt personām. Pašvaldības pienākums ir sniegt likumā noteiktajā kārtībā palīdzību dzīvokļa jautājumu risināšanā personām, kuras atbilst palīdzības saņēmēju lokam saskaņā ar pašvaldība saistošajiem noteikumiem. Ieguldot dzīvokļu remontā finanšu līdzekļus, iespējams panākt, ka dzīvokļi tiek izīrēti. Pieņemot šos saistošos noteikumus, ārējā normatīvā akta formā tiks izpildīts likumā minētais pienākums pašvaldībai noteikt īres maksas apmēru. |
8. Informācija par konsultācijām ar iedzīvotājiem | Saistošie noteikumi publicēti pašvaldības oficiālajā mājaslapā, bijuši pieejami sabiedrības viedokļa izteikšanai divu nedēļu garumā. Iedzīvotāju saņemtie priekšlikumi par īres maksas apmēra noteikšanu ir izskatīti novada domes sēdē, kurā apstiprināti noteikumi. Priekšlikumi bijuši atšķirīgi: gan par vēl augstākas īres maksas noteikšanu, gan pakāpenisku īres maksas paaugstināšanu. Izvērtējot iesniegtos un mutiski izteiktos priekšlikumus par īres maksas apmēru pilsētā, saistošajos noteikumos iestrādāta vidējais īres maksas apmērs. Konsultācijas notikušas arī ar daudzdzīvokļu māju apsaimniekotāju pārstāvjiem, kuri ir atbalstījuši saistošo noteikumu apstiprināšanu un piekrituši dzīvokļu iedalījumam pēc labiekārtojuma līmeņa, kā arī noteiktajai īres maksai. |